Goede 2e hands auto, alternatief voorklasse "Peugeot 206 SW"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Hallo iedereen,

Afgelopen zondag besloten dat onze 206 SW diesel uit 2004 binnen een paar maanden vervangen gaat worden. We zaten aan te hikken tegen een grote beurt, een versnellingsbak die op termijn aan vervanging toe is, gebrek aan roetfilter (milieuklasse 3) en een krakende rechter deur. Straatwaarde van een auto uit 2004 met dik 360.000Km op de klok is niet zo enorm veel meer en dus vinden we dat 'ie het niet meer waard is. (We hebben iets meer dan 5 jaar met veel plezier mee gereden.)

Dus de grote beurt gecanceld en besloten voor november (dan loopt de APK af) een nieuwe auto te kopen. Maar we zien totaal door de bomen het bos niet, vandaar op zoek naar wat advies en dus dit topic.

Wat wensen en eisen:
  • Bouwjaar 2009 of later
  • Benzine of milieuklasse 5 diesel (liever benzine)
  • Formaat "Peugeot 206 SW" (mag iets groter maar hoeft niet, MPV mag, laadruimte is belangrijk)
  • Trekhaak
  • 6 airbags of meer
  • ABS
  • Boordcomputer
  • Toerenteller
  • Climate control
  • Niet al te absurd veel kilometers (150.000 benzine of 250.000 diesel)
  • Prijs 5000 - 6000 EUR
  • Prima binnen en buiten staat
  • 0-100 in 11 seconden of minder
  • Voldoende vermogen voor een incidentele aanhanger (boedelbakje)
  • Zuinig (maar liever iets minder zuinig dan een traag hok)
  • Niet al te zwaar (vanwege de wegenbelasting), 1100-1300Kg is prima
  • Goed verstelbare bestuurdersstoel (idealiter ook in hoogte) en stuur (mijn vrouw is 30cm kleiner dan ik)
We zijn niet erg merktrouw, het is ons eigenlijk om het even zolang de auto maar betrouwbaar is, betaalbaar, niet al te onzuinig, etc.

Qua kilometers zitten we zo tussen de 15.000 en 20.000, groot deel woon-werkverkeer (mijn vrouw) en een deel privé kilometers. (Bezoek schoonouders, sporten, vakantie, etc.)

Ik heb zelf met veel plezier gereden in een lease VW Polo, beetje saaie auto maar oerdegelijk. Mijn schoonouders rijden al heel lang Skoda, is ook VW en volgens mij prima. Zelf heb ik privé een Fiat Uno, Daewoo Matiz, 2x een Peugeot 205, een Peugeot 405 en deze Peugeot 206 SW gereden waarbij ik qua rijgedrag, comfort en veiligheid deze auto het fijnste vind. Wat ik ook fijn vind is dat de 206 van binnen erg donker is (donkere bekleding) en daarmee "cosy" aanvoelt. Maar dat is absoluut geen eis.

Topsnelheid vind ik niet belangrijk, acceleratie wel. Het hoeft geen racewagen te zijn maar zo rond de 11 seconden of sneller vind ik op zijn minst prettig. Het geeft je net even wat meer speelruimte bij lastige invoegsituaties en het rijd gewoon leuk. :)

Als ik wat rond kijk kom ik logischerwijs uit bij auto's als de Skoda Fabia, de Peugeot 307 SW, etc, maar ik heb te weinig verstand van auto's om te kunnen bepalen wat normaliter goede auto's zijn en waar je het beste weg van kunt blijven.

We gaan volgend weekend (vrijdag) voor het eerst een rondje autodealers doen en hoewel de APK pas in november af loopt, lijkt het ons fijn voor pak 'm beet september een nieuwe auto te hebben.

Airbags en ABS zijn een must, ik heb helaas 1x mijn auto total-loss gereden. Daar zaten d'r 2 in maar geen ABS. ABS had de klap voorkomen, airbags geven mij een veel veiliger gevoel.

Een klein busje heb ik zelf een zwak voor maar het verbruik is in mijn beleving erg fors en het nut is beperkt. Ons gezin bestaat uit 2 volwassenen en 2 katten. (En die laatste gaan niet mee op vakantie.) Een hoge zit klinkt wel aantrekkelijk.

Dus: Wat zijn goede, coulante auto's in dit prijssegment waar in de regel voor dat geld nog wel wat genoemde opties bij in zitten?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

Wat 'merkveiligheid' betreft; staar je niet blind op leuke scores of percentages van betrouwbaarheid van verschillende merken. Een aantoonbare onderhoudshistorie is minstens zo belangrijk!

Als ik je verhaal en wensen zo lees dan denk ik dat je met de Fabia die je zelf al aandraagt aardig in de goede richting zit. Al weet ik niet of het laatste type voor jouw budget beschikbaar is. Mijn Schoonvader heeft 2 Fabia's van het voorgaande model gehad (door ons omgedoopt tot Calimero :9 ) en hij heeft er jarenlang plezier van gehad zonder gekkigheden.
Dat waren dan wel allebei auto's van goed aangeschreven garages met een redelijk lage kilometerstand en aantoonbaar onderhoud.

Hoe dan ook, auto's kopen blijft altijd een gok maar met gezond verstand, gepast achterdocht en genoeg geduld is er zat mooi spul te vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Renault Clio station zou je ook naar kunnen kijken. Voldoet aan al je wensen. Verder blijft een 307 SW een goede keus, maar als je de 1.6 neemt is hij niet echt snel. Misschien wel snel genoeg voor jou. Blijf mij zelf altijd ergeren aan het zompige schakelen in de 307, maar jij bent Peugeot al gewend.

Beide auto's (op benzine) kun je voor een goede prijs vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Vandaag gaan we een eerste rondje maken.

Het lijkt er op dat inderdaad de Fabia Combi Diesel een van de betere keuzes is die past bij onze wensen en eisen. (Waarbij een van de eisen is "niet te groot", dus alles boven de pak 'm beet 4.30 is een NOGO.)

Wat me wel op valt, maar logisch is, is dat eigenlijk alles dat we interessant vinden, relatief traag is. 0-100 in 14 seconden of iets daar boven. Logisch vanwege juist de milieu eisen en strenge milieu eisen passen niet bij snellere auto's.

Fabia's staan er absurd veel te koop met alle toeters en bellen die we maar willen. Persoonlijk vind ik het eigenlijk ook wel mooie auto's. Beetje saai, degelijk, maar zeker niet lelijk en ik hoor er (ook hier) prima geluiden over. Schoonouders rijden al jaren Fabia.

We gaan de zoektocht dus iets versmallen en meer specifiek kijken naar Fabia's.

Gelukkig hebben we niet echt haast, APK tot november op onze auto. Dat de waarde wat af neemt omdat we de grote beurt uitstellen is niet zo spannend. De 500 EUR die we nu voor een grote beurt zouden moeten betalen is denken veel meer dan het maximale waardeverlies door 'm uit te stellen.

Wat ik wel apart vind is dat ik niet zo snel VW Polo Variant's zie. Maar misschien dat die een klasse hoger zitten qua aanschafprijs.

EDIT: Seat Ibiza TDI zien we er ook vrij veel tussen staan.\

EDIT2: Ik zie dat vanaf 2009 er geen Skoda Fabia diesels met meer dan 75Pk worden geleverd. :) Dat verklaard het gebrek aan aanbod. Ofwel, als we voor een Fabia gaan is waarschijnlijk de eis die de deur uit gaat "vergelijkbaar vlot met onze huidige auto" en is het compromis "0-100 in 14,3 seconden". Het verbruik word ik dan wel blij van, volgens opgave gemiddeld 1:29,4 en 1:33 buiten de bebouwde kom. Da's dan nog energieklasse C ook. Als ik dan kijk wat de actieradius van dat ding is: Meer dan 1300Km op een tank. :-)

Kortom, inderdaad, het lijkt er op of we vrij specifiek gaan zoeken naar een goede Fabia Combi, diesel of benzine, uit pak 'm beet 2008, 2009 of 2010.

To be continued... :)

[ Voor 22% gewijzigd door unezra op 26-05-2017 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Er is geen Polo Station meer, daar zijn de Ibiza en Fabia station voor binnen het Volkswagen concern. Die 1.2 TDI's zijn totaal niet vooruit te branden. Afhankelijk van het bouwjaar zou je de 1.9 TDI of 1.6 TDI kunnen overwegen en voldoet dan aan je eisen. Verder kan een Clio 1.5 dCi van 105 pk ook prima.

Volgens mij kom je er verder wel uit, je hebt je keus al gemaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:32
Blij worden van verbruik op papier? Je kan beter blij worden van praktijkverbruik.
https://www.spritmonitor....5&minkm=15000&powerunit=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
TheBrut3 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 11:25:
Blij worden van verbruik op papier? Je kan beter blij worden van praktijkverbruik.
Mwah. Ik heb het idee dat als ik nu een auto heb die iets boven 1:17 gemiddeld doet en dat in de praktijk ook haalt, dat daar bij een auto die op papier meer dan 1:30 doet beter zal zijn dan 1:17 en dichter in de buurt van de 1:30 gaat zitten dan 1:17.

Het is ook niet zo gek, die Fabia Greenlines hebben en 3 cylinder 1.2 liter 75Pk sterke turbodiesel. Da's een andere motor dan de 2 liter 100Pk HDI van onze 206 SW.

Als Sprintmonitor bekijk, lijken die Skoda's in de praktijk trouwens aardig in de buurt te zitten van het papieren verbruik. :) (En dus idd rond de 3,30 liter per 100Km te zitten, fabrieksopgave is 3,4 liter per 100Km gecombineerd verkeer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
unezra schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:58:
Als Sprintmonitor bekijk, lijken die Skoda's in de praktijk trouwens aardig in de buurt te zitten van het papieren verbruik. :) (En dus idd rond de 3,30 liter per 100Km te zitten, fabrieksopgave is 3,4 liter per 100Km gecombineerd verkeer.)
Nouja, in de buurt... Als de fabrieksopgave van de 75pk 1.2 diesel 1 op 29.4 is en het praktijkverbruik is 1 op 21.8 dan is dat in mijn ogen een aardig verschil (en zit 1:17 dichterbij). Zelfs mijn 150pk 2.2 diesel met een gemiddeld verbruik van 1:19,1 verbruikt maar marginaal meer, maar is wel vele malen sneller.

Het is allemaal zeker zuiniger dan 1:17. Maar laat je niet gek maken door de cijfertovernaars die ze bij VAG/PON in dienst hebben, dat is mijn boodschap. Niet dat verbruik afkraken, het blijft relatief zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ruimte noodzaak is, kijk eens naar een Octavia combi.
Met jouw kilometrage wil je sowieso diesel. Aangezien tweedehands maakt omslagpunt niet zoveel uit. Dat ligt iig beneden de 15k.
Ibiza e Fabia wil je eigenlijk niet. De diesels zijn driepitters en missen gewoon power.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
The Eagle schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 18:02:
Als ruimte noodzaak is, kijk eens naar een Octavia combi.
Met jouw kilometrage wil je sowieso diesel. Aangezien tweedehands maakt omslagpunt niet zoveel uit. Dat ligt iig beneden de 15k.
Ibiza e Fabia wil je eigenlijk niet. De diesels zijn driepitters en missen gewoon power.
Wel op autoweek even gekeken naar een Octavia Combi of Superb Combi, maar vrouwlief wil niet zo'n grote auto. :)

Onze huidige 206 SW is 4028 mm lang, Fabia is 4247 mm lang, de Octavia 4569 mm en de Superb 4838 mm. Ik zou een iets grotere auto niet erg vinden, aan de andere kant, ik voel me juist in onze kleine 206 SW heerlijk.

Station is me echt om de kofferbak te doen, het is net even wat handiger met spullen mee sjouwen. Klimtripjes, stichting, eens naar de bouwmarkt, dat soort dingen. Daarom willen we ook per-se een trekhaak. Gebruiken zo'n ding 1-2x per jaar maar als we 'm gebruiken zijn we heel blij dat we niet hoeven te plannen en een auto moeten huren....

Omslagpunt heb ik vanochtend even berekend, ligt voor een Fabia 1.2 75Pk net iets onder de 11.000Km dus daar zitten we, ondanks dat we niet heel veel kilometers maken, met 20.000Km per jaar ruiim boven.

Qua traagheid, zo'n 1.2 Fabia is met 0-100 in 14 seconden niet bepaald een racemonster. Vandaag toch een proefritje in gemaakt (1.2 GreenLine, 3 cylinder met start-stop systeem) en ik had 'm trager verwacht. Het voelt niet onprettig. Paar kilometer snelweg gedaan (we hebben d'r echt even goed in gereden) en die hele auto lijkt, ondanks zijn relatieve traagheid ten opzichte van onze 206, prima te zijn.

Weet nog niet of specifiek deze auto 't word. Voor ons budget is met een Fabia zo'n beetje een full options auto met climate control, parkeersensoren en bijna iedere optie uit het optieboekje realistisch. Deze had een normale airco en geen parkeersensoren. Kortom, nog even rustig over nadenken. (Wel een heel nette inruilprijs geboden gekregen voor onze huidige auto. Dat maakt het dan wel weer interessant.)

EDIT:
Nog even een snelle rekensom gemaakt. Het verschil per jaar in brandstof verbruik ten opzichte van onze huidige auto is 517 EUR. Dat vind ik best fors. Het is ontzettend fijn een iets snellere auto te hebben, maar voor 517 EUR per jaar denk ik dat ik best gelukkig ben met een auto die iets langzamer is maar als we een beetje zoeken, de nodige toeters en bellen heeft (parkeersensoren, regensensor, etc, hebben we allemaal gevonden binnen ons budget) en een kofferbak die 1.5x zo groot is.

[ Voor 10% gewijzigd door unezra op 26-05-2017 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Kijk ook vooral ofje een 207 SW HDI kunt vinden. Relatief zwaar voor zijn formaat maar zuinig, en die 1.6HDI is ech een lekkere motor. Rijden zelf al jaren een normale 207 en die 90 pk HDI is echt lekker rijden. XS uitvoering heeft sportstoelen en je kunt echt lol hebben met dat ding :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
The Eagle schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 11:56:
Kijk ook vooral ofje een 207 SW HDI kunt vinden. Relatief zwaar voor zijn formaat maar zuinig, en die 1.6HDI is ech een lekkere motor. Rijden zelf al jaren een normale 207 en die 90 pk HDI is echt lekker rijden. XS uitvoering heeft sportstoelen en je kunt echt lol hebben met dat ding :)
Zit er even naar te kijken, maar er zitten eigenlijk geen 207's en 308's diesel binnen ons budget die van 2010 of later zijn. Dat zit allemaal heel rap boven de 7000 EUR wat echt onze absolute max is.

Vandaag 1 Fabia gezien die 6.999 EUR is en ik heb er over zitten twijfelen, maar de dealer heeft het eigenlijk bij binnenkomst al verprutst. Even los van zijn introductie die allesbehalve van harte was (geen hand, niet even netjes voorstellen, mijn vrouw compleet negeren, onbeschoft en *continu* rond de auto hangen, instappen, motor starten, flauwekul), deed 'ie ook vaag over de onderhoudshistorie. "APK keuringsrapport is niet verplicht" "APK is maar een momentopname" "hij komt met een nieuwe APK". (Ja, nogal wiedes, APK is verlopen en gegarandeerd dat 'ie pas een APK krijgt *na* aankoop, niet tevoren en grote kans dat je dan niet meer onder de koop uit kunt als het tegen valt.)

Als die dealer niet zo raar had gedaan had ik er serieus over nagedacht. Ondanks dat de auto op papier er een was waar ik, zelfs met die hoge prijs, serieus over na wilde denken (hij had wel alles dat we wilden) en er een an-sich niet onredelijk bod op onze auto werd gedaan (1000 EUR) hebben we vrij snel besloten verder te kijken en deze dealer voortaan links te laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Al eens ex lease gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Niet specifiek, al heb ik wel het idee dat een deel van de auto's die we bekijken ex lease zijn, of 2e eigenaar na ex lease.

Staan zulke auto's ook op Autoweek en Marktplaats of kunnen we dan beter specifieke ex lease dealers bezoeken? (En zo ja, heb je tips?)

Zolang het binnen budget past is dat zeker een optie. Nadeel van lease naar mijn gevoel (maar misschien is dat bevooroordeeld) is dat veel leaserijders vaak wat minder zuinig op hun auto zijn, de auto's relatief veel kilometers maken en dat hoewel de auto's wel vaak dealer onderhouden worden, ze daar op besparen.

Maar misschien helpt het dan juist weer dat we op zoek zijn naar een redelijk milieuvriendelijk en zuinig exemplaar en geen GTI of TDI "rode d rode i" zoals VW die vroeger had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

unezra schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 18:10:
[...]

Zit er even naar te kijken, maar er zitten eigenlijk geen 207's en 308's diesel binnen ons budget die van 2010 of later zijn. Dat zit allemaal heel rap boven de 7000 EUR wat echt onze absolute max is.

Vandaag 1 Fabia gezien die 6.999 EUR is en ik heb er over zitten twijfelen, maar de dealer heeft het eigenlijk bij binnenkomst al verprutst. Even los van zijn introductie die allesbehalve van harte was (geen hand, niet even netjes voorstellen, mijn vrouw compleet negeren, onbeschoft en *continu* rond de auto hangen, instappen, motor starten, flauwekul), deed 'ie ook vaag over de onderhoudshistorie. "APK keuringsrapport is niet verplicht" "APK is maar een momentopname" "hij komt met een nieuwe APK". (Ja, nogal wiedes, APK is verlopen en gegarandeerd dat 'ie pas een APK krijgt *na* aankoop, niet tevoren en grote kans dat je dan niet meer onder de koop uit kunt als het tegen valt.)

Als die dealer niet zo raar had gedaan had ik er serieus over nagedacht. Ondanks dat de auto op papier er een was waar ik, zelfs met die hoge prijs, serieus over na wilde denken (hij had wel alles dat we wilden) en er een an-sich niet onredelijk bod op onze auto werd gedaan (1000 EUR) hebben we vrij snel besloten verder te kijken en deze dealer voortaan links te laten liggen.
Dat die dealer de APK pas doet na aankoop is redelijk normaal. Maar jij koopt die auto voor de afgesproken prijs, en de nieuwe apk is zijn zorg.

Er is geen garage op deze aardkloot die zijn voorraad alvast een nieuwe apk geeft, dat doen ze pas na verkoop.

En als de auto precies past en binnen budget ligt maar de omgangsvormen van een verkoper de belangrijkste redenen zijn om een auto te kopen is je prioritering op zijn minst vreemd.

Als je keus genoeg hebt qua auto's die je bevallen zou ik er idd ook snel bij weglopen, maar als je in een beperkte vijver zit te vissen zou ik dat soort dingen voor lief nemen.

Liever een goede auto en beroerde verkoper, dan andersom. ;)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:20

Meneer iCy

swarma

Kia Cee'D Sportywagon? Heb hem in het verleden als lease gehad. Weet alleen niet wat die na 8 a 7 jaar doet qua onderhoud, maar het enige waarvoor ik in de 2 jaar naar de garage ben geweest voor noodzakelijk onderhoud naast de beurtjes was voor het vervangen van een lampje waarvoor ik een reservoir van het chassis moest halen en dat mag weer niet van de lease regeltjes.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Flagg schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 20:42:
[...]
Dat die dealer de APK pas doet na aankoop is redelijk normaal. Maar jij koopt die auto voor de afgesproken prijs, en de nieuwe apk is zijn zorg.

Er is geen garage op deze aardkloot die zijn voorraad alvast een nieuwe apk geeft, dat doen ze pas na verkoop.
En hoe ga je precies een proefrit maken in een auto waarvan de APK verlopen is?

Dat je er niet een hagelnieuwe APK op zet snap ik, maar een auto met verlopen APK de weg op sturen is op zijn minst vervelend voor de potentiële kopers als ze worden aangehouden. (Of zijn er speciale regelingen waarmee een auto met dealerplaten en verlopen APK de weg op mag?)
En als de auto precies past en binnen budget ligt maar de omgangsvormen van een verkoper de belangrijkste redenen zijn om een auto te kopen is je prioritering op zijn minst vreemd.

Als je keus genoeg hebt qua auto's die je bevallen zou ik er idd ook snel bij weglopen, maar als je in een beperkte vijver zit te vissen zou ik dat soort dingen voor lief nemen.

Liever een goede auto en beroerde verkoper, dan andersom. ;)
Punt is dat ze ronduit vaag deden over de onderhoudshistorie. We gaven expliciet aan dat we interesse hadden in een proefrit, mits we het laatste APK rapport konden inzien. Eerst lag het rapport op de hoofdvestiging, toen was het niet meer verplicht, toen stonden er geen aanbevelingen op van zaken die niet meteen afkeurenswaardig zijn maar er wel aan zaten te komen.

Daarbij bleef de eerste verkoper letterlijk continu om de auto heen hangen, waardoor wij niet echt de kans kregen er zelf eens rustig naar te kijken. Instappen, motor starten, naar de andere auto lopen (er stonden 2 Fabia's), ook die starten, moelijk doen over vragen als "hoe lang kunnen de banden nog mee" en dan eerst aankomen met "ja, dat hangt er vanaf hoe veel kilometer je rijd" terwijl 'ie ook had kunnen vragen hoe veel kilometer we rijden of aangeven hoe veel kilometer die banden volgens hem nog mee kunnen.

Motor starten is ook totaal niet nuttig in de fase dat je nog om de auto heen loopt en de auto eens goed aan het bekijken bent maar juist omdat die man zelf zo'n beetje continu in de auto zat, konden wij er niet even rustig zelf in gaan zitten. (Scheelt dat we al 2 Fabia's hadden bekeken maar dat wist hij niet en de "zit" is belangrijk. Helemaal omdat mijn vrouw en ik 30cm in lengte schelen en dus andere maten prettig vinden.)

Het gaat me er niet eens om dat die man lomp en onbeleefd was, daar kijk ik nog wel doorheen, maar dat het een combinatie was van lompheid en specifieke vragen ontwijken. Dan gaan bij mij de alarmbellen af en verlies ik mijn vertrouwen in de dealer. Auto's kopen is altijd een gok maar wel een gok van 5-6K en dan probeer je de risico's zo klein mogelijk te maken.

We hebben ze serieus nog een laatste kans gegeven door expliciet aan te geven dat ze het keuringsrapport ook mochten mailen en dat we als dat niet al te beroerd was, we terug wilden komen. Daar werd opnieuw afwijkend op gereageerd en toen zijn we maar weggelopen. Genoeg gezien. We hebben geen haast. Het is leuk als we voor de zomervakantie een nieuwe auto hebben en anders hebben we tot november de tijd. (Dan loopt de APK van onze huidige auto af.)

Overigens zit deze auto letterlijk 1 euro van onze max af. Juist daarom vind ik het gevoel belangrijk. Als ik 7K uit geef aan een auto (6K met inruil van onze huidige), ga ik dat niet doen bij een hobbezak van een autodealer die alles behalve vertrouwen uit straalt. Voor hem 10 anderen.

EDIT:
We hebben wel 2 goede dingen overgehouden aan deze kennismaking.
  • Ik weet dat ik dat bedrag over heb voor een auto die echt helemaal aan mijn wensen en eisen voldoet. (De eis "vergelijkbaar vlot met onze huidige auto" heb ik maar laten vallen.)
  • We hebben nu 2x een bod van 1000 EUR voor onze huidige auto gekregen dus weten dat dat een minimaal realistisch bedrag is.

[ Voor 5% gewijzigd door unezra op 27-05-2017 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:55
Als ik even uit persoonlijke ervaring mag aanvullen, ik zie dat je geen kinderen hebt maar mocht de wens er op korte termijn zijn: ik kon bij een Ibiza ST niet op de bestuurdersstoel zitten met een Maxi Cosi erachter. Zeg maar absoluut niet en ik ben zo een 1 meter 80.

Wij zijn voor een C3 1.6HDI gegaan. 8000 euro met nog geen 80.000 op de teller, luxe uitgevoerd (climate control, cruise control, navigatie, Zenith semi-panoramadak) en lekker vlot. Praktijkgebruik rond de 1 op 20-21. Veel ruimer achter bij de passagiers dan de Ibiza ST. Wij konden vrij veel C3's met een hogere km stand maar goedkopere prijs vinden maar omdat mijn vrouw meer dan 30.000 km ging rijden hechtten wij meer waarde aan een lagere stand. Wij hebben er echter wel een grote station naast ivm vakantie met twee kinderen.

Verder keken wij ook naar Fabia, Punto en Ibiza.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:35
unezra schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 20:57:
[...]

Dat je er niet een hagelnieuwe APK op zet snap ik, maar een auto met verlopen APK de weg op sturen is op zijn minst vervelend voor de potentiële kopers als ze worden aangehouden. (Of zijn er speciale regelingen waarmee een auto met dealerplaten en verlopen APK de weg op mag?)

[...]

Punt is dat ze ronduit vaag deden over de onderhoudshistorie. We gaven expliciet aan dat we interesse hadden in een proefrit, mits we het laatste APK rapport konden inzien. Eerst lag het rapport op de hoofdvestiging, toen was het niet meer verplicht, toen stonden er geen aanbevelingen op van zaken die niet meteen afkeurenswaardig zijn maar er wel aan zaten te komen.

Daarbij bleef de eerste verkoper letterlijk continu om de auto heen hangen, waardoor wij niet echt de kans kregen er zelf eens rustig naar te kijken. Instappen, motor starten, naar de andere auto lopen (er stonden 2 Fabia's), ook die starten, moelijk doen over vragen als "hoe lang kunnen de banden nog mee" en dan eerst aankomen met "ja, dat hangt er vanaf hoe veel kilometer je rijd" terwijl 'ie ook had kunnen vragen hoe veel kilometer we rijden of aangeven hoe veel kilometer die banden volgens hem nog mee kunnen.

Motor starten is ook totaal niet nuttig in de fase dat je nog om de auto heen loopt en de auto eens goed aan het bekijken bent maar juist omdat die man zelf zo'n beetje continu in de auto zat, konden wij er niet even rustig zelf in gaan zitten. (Scheelt dat we al 2 Fabia's hadden bekeken maar dat wist hij niet en de "zit" is belangrijk. Helemaal omdat mijn vrouw en ik 30cm in lengte schelen en dus andere maten prettig vinden.)

Het gaat me er niet eens om dat die man lomp en onbeleefd was, daar kijk ik nog wel doorheen, maar dat het een combinatie was van lompheid en specifieke vragen ontwijken. Dan gaan bij mij de alarmbellen af en verlies ik mijn vertrouwen in de dealer. Auto's kopen is altijd een gok maar wel een gok van 5-6K en dan probeer je de risico's zo klein mogelijk te maken.

We hebben ze serieus nog een laatste kans gegeven door expliciet aan te geven dat ze het keuringsrapport ook mochten mailen en dat we als dat niet al te beroerd was, we terug wilden komen. Daar werd opnieuw afwijkend op gereageerd en toen zijn we maar weggelopen. Genoeg gezien. We hebben geen haast. Het is leuk als we voor de zomervakantie een nieuwe auto hebben en anders hebben we tot november de tijd. (Dan loopt de APK van onze huidige auto af.)

Overigens zit deze auto letterlijk 1 euro van onze max af. Juist daarom vind ik het gevoel belangrijk. Als ik 7K uit geef aan een auto (6K met inruil van onze huidige), ga ik dat niet doen bij een hobbezak van een autodealer die alles behalve vertrouwen uit straalt. Voor hem 10 anderen.

EDIT:
  • Ik weet dat ik dat bedrag over heb voor een auto die echt helemaal aan mijn wensen en eisen voldoet. (De eis "vergelijkbaar vlot met onze huidige auto" heb ik maar laten vallen.)
  • We hebben nu 2x een bod van 1000 EUR voor onze huidige auto gekregen dus weten dat dat een minimaal realistisch bedrag is.
Je hoeft helemaal niet de openbare weg op voor de APK (ex autotechnicus hier)

Als je de auto bij de RDW laat keuren doen ze dat nooit. (Bij elke garagebedrijf waar ik heb gewerkt, deden we dat meestal wel, maar dat is in principe niet nodig)

Mocht de garage wel een proefrit willen maken dan kunnen er groene garage platen op.(met een verlopen apk kan dat prima)

Een APK stelt echt niet veel voor, voorbeeld: met een lekke koppakking, kan in in sommige gevallen gewoon voldoen aan de veiligheidseisen en milieu eisen (=apk)

Betreft banden: daar is gewoon geen antwoord op te geven, sommige mensen rijden 10.000km met een set banden, ik heb bij mijn vorige auto 80.000km gereden op een set banden.

En die proefrit, kan geloof ik ook met groene platen worden gedaan (behalve op zondag, dacht ik, ik heb niet gewerkt bij bedrijven die ook verkoop deden, enkel onderhoud)

[ Voor 6% gewijzigd door Stef87 op 27-05-2017 22:00 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Arjan90 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 21:24:
Als ik even uit persoonlijke ervaring mag aanvullen, ik zie dat je geen kinderen hebt maar mocht de wens er op korte termijn zijn: ik kon bij een Ibiza ST niet op de bestuurdersstoel zitten met een Maxi Cosi erachter. Zeg maar absoluut niet en ik ben zo een 1 meter 80.
:-)
Thnx voor de tip.

Kinderen staan niet op de planning (in het geheel niet), vandaar dat we daar ook in de keuze van onze auto ook geen rekening mee houden. Overgrote deel van de tijd rijden we d'r alleen of met zijn 2en in, passagiers zijn relatief zeldzaam.

Waar we wel rekening mee houden is het lengteverschil. Ik ben 1.90, zij is ruim 30cm kleiner. Beiden vinden we het fijn om hoog te zitten (dus graag een in hoogte verstelbare bestuurders stoel) zodat we wat overzicht hebben. Hoewel geen eis, zijn een in hoogte en diepte verstelbaar stuur wel heel erg prettig. Het maakt het rijden net even wat comfortabeler.
Wij zijn voor een C3 1.6HDI gegaan. 8000 euro met nog geen 80.000 op de teller, luxe uitgevoerd (climate control, cruise control, navigatie, Zenith semi-panoramadak) en lekker vlot. Praktijkgebruik rond de 1 op 20-21. Veel ruimer achter bij de passagiers dan de Ibiza ST. Wij konden vrij veel C3's met een hogere km stand maar goedkopere prijs vinden maar omdat mijn vrouw meer dan 30.000 km ging rijden hechtten wij meer waarde aan een lagere stand. Wij hebben er echter wel een grote station naast ivm vakantie met twee kinderen.

Verder keken wij ook naar Fabia, Punto en Ibiza.
Wij rijden maximaal zo'n 20.000Km per jaar. (Totaal, woon- werk verkeer en vakanties samen.)

Wel vinden we het allebei belangrijk dat d'r genoeg airbags in de auto zitten en rijden we tot nu toe op zomer- en winterbanden. Ik heb 1x een auto totall-loss gereden met gelukkig alleen blikschade, zij rijd bijna dagelijks over B-wegen waar in de winter niet altijd goed gestrooit word en mensen lang niet altijd even subtiel rijden. Sure, 1 goede tik en je auto is economisch totall-loss maar dat 1000x liever dan vrouwlief.

Proberen wel te kijken naar wat lagere kilometerstanden en zijn bereid om voor een lagere kilometerstand en een jongere auto iets meer geld uit te geven. Puur met het idee dat we d'r dan met wat geluk ook wat langer mee doen en lagere onderhoudskosten verwachten.

Omdat we met zijn 2en maar 1 auto hebben, willen we een kleine station. (Ik loop naar mijn werk, mocht ik ooit een andere baan krijgen waarbij woon-werk verkeer met de auto handig is, komt er ws een kleinere niet-station bij. Model "boodschappenwagentje" dus. Klein en zuinig.) Die station is een van mijn belangrijke wensen. ZIj heeft 'm niet nodig. :) (Sowieso stelt zij minder eisen aan de auto.)

C3 lijkt me weer wat klein, C3 Picasso ziet er an-sich wel grappig uit. Wel energielabel G en ik kan de milieuklasse niet vinden (in verband met de umweltschutz) op Autoweek.

http://www.autoweek.nl/au...3-picasso-16-hdi-110-aura
Stef87 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 21:54:
[...]

Je hoeft helemaal niet de openbare weg op voor de APK (ex autotechnicus hier)

Als je de auto bij de RDW laat keuren doen ze dat nooit. (Bij elke garagebedrijf waar ik heb gewerkt, deden we dat meestal wel, maar dat is in principe niet nodig)

Mocht de garage wel een proefrit willen maken dan kunnen er groene garage platen op.(met een verlopen apk kan dat prima)
Het ging niet om de auto die wij willen inruilen. :) Het ging er om dat wij een auto op het oog hadden waarvan de APK verlopen was en de garage behoorlijk moeilijk deed over ook maar het in zien van het APK keuringsrapport.

Het onderhoudsboekje was zeer beperkt bijgewerkt. Stonden 2 stempels in. 1 vermoedelijk van aflevering (maar zonder datum) en 2 uit 2013. Kan goed zijn dat het boekje domweg niet is bijgewerkt maar "van eerste eigenaar" en bij een auto die relatief jong is en voor 7000 EUR te koop staat, vind ik het logisch dat er in ieder geval moeite gedaan word om de onderhoudshistorie aan de potentiële kopers te geven.
Een APK stelt echt niet veel voor, voorbeeld: met een lekke koppakking, kan in in sommige gevallen gewoon voldoen aan de veiligheidseisen en milieu eisen (=apk)
Klopt. Als de onderhoudshistorie volledig was, hadden we d'r ook niet zo'n punt van gemaakt. Maar net die ontbrak. Dan is het laatste APK keuringsrapport een van de weinige dingen waar je iets aan af kunt leiden en een garage die daar heel vaag over doet en vaag over blijft doen, vertrouw ik niet.

[ Voor 20% gewijzigd door unezra op 27-05-2017 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

unezra schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 20:57:
[...]

[...]

EDIT:
Proefrit met groene platen zonder APK is geen probleem.

En dat APK rapport is idd redelijk onbelangrijk, zeg maar gerust volledig onzinnig. Als zij de volledige onderhoudshistorie hebben van de auto is dat stuken belangrijker een apk rapport van anderhalf jaar geleden is oninteressant.

Waarom? Hij krijgt een nieuwe APK als je hem koopt. En van een APK rapport krijg je maar een heel beperkt beeld van de staat van de auto. Even gechargeerd, je weet dat als je bij de eerste bocht hard remt dat je wiel niet afbreekt. Maar bij de 2e of 3de weet je het steeds iets minder zeker. ;)

NAP en een volledig gedocumenteerde onderhoudshistorie is king.

Let wel op dat de boekjes niet "10jaar lang" met exact dezelfde stempel en exact dezelfde pen is getekend en met exact hetzelfde handschrift. :F Heb ik 1x meegemaakt, wees de garage erop, er werd een gvd gemompeld, :+ boekje ging de kliko in en kreeg een welgemeende excuses.

Dus staar je niet blind op een APK rapport die krijg je vanzelf bij de nieuwe APK en het voorgaande rapport is dan vrijwel direct waardeloos. Dat bedoelde zij ws met momentopname, het zegt niks over de onderhoudshistorie alleen over de staat op moment van keuren.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
TheBrut3 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 17:46:
[...]

Nouja, in de buurt... Als de fabrieksopgave van de 75pk 1.2 diesel 1 op 29.4 is en het praktijkverbruik is 1 op 21.8 dan is dat in mijn ogen een aardig verschil (en zit 1:17 dichterbij).
Het verschil tussen 1:17 en 1:21.8 is wel degelijk groter dan tussen 1:21.8 en 1:29.5. Het lijkt op het eerste zicht misschien niet zo, maar als je geen belachelijke manier van verbruik noteren gebruikt, maar gewoon l/100km dan zie je dat zo.

1:17 = 5.88l/100km
1:21.8 = 4.58l/100km
1:29.4 = 3.4l/100km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:35
Flagg schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 22:09:
[...]

Proefrit met groene platen zonder APK is geen probleem.

En dat APK rapport is idd redelijk onbelangrijk, zeg maar gerust volledig onzinnig. Als zij de volledige onderhoudshistorie hebben van de auto is dat stuken belangrijker een apk rapport van anderhalf jaar geleden is oninteressant.

Waarom? Hij krijgt een nieuwe APK als je hem koopt. En van een APK rapport krijg je maar een heel beperkt beeld van de staat van de auto. Even gechargeerd, je weet dat als je bij de eerste bocht hard remt dat je wiel niet afbreekt. Maar bij de 2e of 3de weet je het steeds iets minder zeker. ;)

NAP en een volledig gedocumenteerde onderhoudshistorie is king.

Let wel op dat de boekjes niet "10jaar lang" met exact dezelfde stempel en exact dezelfde pen is getekend en met exact hetzelfde handschrift. :F Heb ik 1x meegemaakt, wees de garage erop, er werd een gvd gemompeld, :+ boekje ging de kliko in en kreeg een welgemeende excuses.

Dus staar je niet blind op een APK rapport die krijg je vanzelf bij de nieuwe APK en het voorgaande rapport is dan vrijwel direct waardeloos. Dat bedoelde zij ws met momentopname, het zegt niks over de onderhoudshistorie alleen over de staat op moment van keuren.
Precies dit. (Wat ik ook al duidelijk probeerde te maken)

De verkoper heeft misschien wel 100 auto's staan waarvan er 30 staan met een verlopen APK.
Normaal krijg je toch altijd een nieuwe apk (dus, normaal toch geen probleem)

Het komt best vaak voor dat mensen hun serviceboekje niet meegeven, vaak kan je dan nog de dealers of garagebedrijven (laten) bellen waar wel een stempel van staat, vaak blijkt de historie dan gewoon compleet te zijn.

(Ik heb in 5-6jaar dat ik als autotechnicus heb gewerkt soms lang moeten naar een serviceboekje die dan uiteindelijk niet in de auto te vinden was, al beweert men van wel)

Het allerbeste wat je kan doen is bij een ander autobedrijf (in de buurt) een aankoopkeuring laten uitvoeren, dat raad ik altijd iedereen aan 😉

**edit**
Is een Fiat Grande Punto, Punto Evo of (nieuwe) Punto niet wat voor jullie?? Vanaf eind 2010-2011 of later?

Ik heb een exact een jaar geleden mijn nieuw gekochte Grande Punto 1.3multijet met alle opties ingeruild voor ongeveer 4000 euro, auto was perfect en had maar 124.000km gelopen, particulier kreeg ik hem niet eens weg voor 5000 euro (want: 3deurs en er was met dezelfde motor/bouwjaar ook al een Punto evo uit)

[ Voor 9% gewijzigd door Stef87 op 27-05-2017 22:30 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:03
Seriously? Je gaat moeilijk doen over het ontbreken van een apk rapport? :')

Ik heb daar letterlijk nog nooit om gevraagd bij het kopen van een auto, daarnaast heb ik nooit een APK rapport mee ingeleverd bij het inruilen van een auto (ben daar door de handelaar dan ook nog nooit om gevraagd). Bij auto's die in mijn bezit zijn geweest kan de handelaar dus ook niet aan jouw verzoek voldoen.

Het is heel gebruikelijk dat apk pas bij aflevering wordt verzorgd, daarvan krijg jij uiteraard wel het rapport mee. Gewoon afspreken dat ze de auto afleveren met nieuwe APK (zonder adviespunten), dan hebben maar te zorgen dat alles bij aflevering apk waardig is.

Wat verwacht je überhaupt te zien op een apk rapport? Ik heb letterlijk​ nog nooit een rapport met iets anders dan "goedgekeurd" zonder adviespunten erop gezien. Die keuring combineer ik (zoals denk ik de meeste berijders van jonge auto's?) namelijk altijd met een beurt. Na die onderhoudsbeurt komt er echt niets meer uit de apk keuring... Dat wil niet zeggen dat er nooit iets mis is geweest met mijn auto's maar dat haal je dus echt niet uit het apk rapport.

Een duidelijke onderhoudsgeschiedenis is veel interessanter. Dat je daar op afknapt dat kan ik begrijpen. Meestal kun je dit wel opvragen bij de garage(s) waar de auto in onderhoud is geweest.

Een proefrit maken met groene platen en een verlopen apk is trouwens geen probleem.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Ik denk eigenlijk dat er niet zo gek veel mis was met de verkoper an sich maar dat jullie een half uurtje volledig langs elkaar heen aan het lullen waren. :P

Dan is de verkoper nog steeds niet handig bezig geweest en verstaat ie zijn vak niet, maar wil niet meteen zeggen dat ie je een oor wilde aannaaien. Was gewoon een wat sociaal onhandige vent, misschien een echt autoliefhebber die zijn net als ict'ers soms sociaal ietwat awkward. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Is een Dacia Logan MCV niets voor je trouwens? Genoeg laadruimte, veel praktischer ga je het in dezelfde prijsklasse niet vinden denk ik. Misschien wel wat spartaans, climate control lijkt zeldzaam.

Het uiterlijk moet je van houden maar je begon in de TS al over een klein busje, dan is dit een prima compromis toch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Xander schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 22:22:
Seriously? Je gaat moeilijk doen over het ontbreken van een apk rapport? :')
Nee, ik doe moeilijk over het ontbreken van enige onderhoudshistorie, bij gebrek daaraan wil ik een APK rapport zien en voor het ontbreken daarvan werden 3 verschillende redenen aangegeven door 2 verschillende verkopers. "Het is niet belangrijk" "Het is niet verplicht" "Het ligt op de andere vestiging".

Het is ook een optelsom. Die vent begon al slecht. Je komt binnen en de tegenzin om even naar je toe te lopen druipt er vanaf, een hand en even netjes voorstellen kan er niet vanaf en verder hangt die vent vooral wat om die auto's heen terwijl wij graag zelf even die dingen van binnen en van buiten willen zien.
Ik heb daar letterlijk nog nooit om gevraagd bij het kopen van een auto, daarnaast heb ik nooit een APK rapport mee ingeleverd bij het inruilen van een auto (ben daar door de handelaar dan ook nog nooit om gevraagd). Bij auto's die in mijn bezit zijn geweest kan de handelaar dus ook niet aan jouw verzoek voldoen.

Het is heel gebruikelijk dat apk pas bij aflevering wordt verzorgd, daarvan krijg jij uiteraard wel het rapport mee. Gewoon afspreken dat ze de auto afleveren met nieuwe APK (zonder adviespunten), dan hebben maar te zorgen dat alles bij aflevering apk waardig is.
Prima, maar op dat moment wil ik dus ook nog onder de koop uit kunnen. Ik vind het een beetje een wilde gok een auto met een APK van een jaar oud te kopen. Moet ik werkelijk vertrouwen op de blauwe ogen van de verkoper dat het wel goed komt?
Wat verwacht je überhaupt te zien op een apk rapport? Ik heb letterlijk​ nog nooit een rapport met iets anders dan "goedgekeurd" zonder adviespunten erop gezien. Die keuring combineer ik (zoals denk ik de meeste berijders van jonge auto's?) namelijk altijd met een beurt. Na die onderhoudsbeurt komt er echt niets meer uit de apk keuring... Dat wil niet zeggen dat er nooit iets mis is geweest met mijn auto's maar dat haal je dus echt niet uit het apk rapport.

Een duidelijke onderhoudsgeschiedenis is veel interessanter. Dat je daar op afknapt dat kan ik begrijpen. Meestal kun je dit wel opvragen bij de garage(s) waar de auto in onderhoud is geweest.
Dat dus.

Het is dus vooral dat er in onze beleving onzettend moeilijk over werd gedaan.

Had die vent gezegt "prima, als jullie serieus geïnteresseerd zijn dan regel ik even die onderhoudshistorie voor je" en had 'ie zich over de hele linie een beetje normaal gedragen, hadden we waarschijnlijk gezegd "prima, we hebben interesse, we maken graag nu een proefrit" en waren met een beetje geluk volgende week daar me die auto de deur uit gereden, ondanks dat 'ie helemaal aan de bovenkant van ons budget zit.

Nu kijken we rustig verder en laten die dealer verder links liggen.

Scheelt wel dat we geen haast hebben. Vorige keer dat we op zoek waren naar een andere auto had ik de vorige totall-loss gereden. Iedere dag bezichtigen kostte ons dus een dag auto huren en vrouwlief kon een paar weken met het OV naar d'r werk. (Wat een 4x zo lange reistijd oplevert.) Nu rijden we rustig met onze eigen auto rond en kost het enkel een paar zaterdagen.
Een proefrit maken met groene platen en een verlopen apk is trouwens geen probleem.
Ok. Dat is goed om te weten.
We zitten niet te wachten op aanhouding wegens verlopen APK maar houden daar bij een volgende bezichtiging dus rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou gaan voor een 1.2TDI, maar daarna gelijk door naar een gerenomeerde chiptuner (skodaforum.nl staan er genoeg topics over). De 1.2TDI kan zonder problemen naar een 100pk worden gebracht.
Kosten 250euro via forumacties.

De auto blijft dan even zuinig.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
unezra schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 22:41:
[...]

Nee, ik doe moeilijk over het ontbreken van enige onderhoudshistorie, bij gebrek daaraan wil ik een APK rapport zien en voor het ontbreken daarvan werden 3 verschillende redenen aangegeven door 2 verschillende verkopers. "Het is niet belangrijk" "Het is niet verplicht"
Als je er geen goed gevoel​ bij hebt dan moet je natuurlijk gewoon weglopen. Maar deze twee argumenten kan ik mij prima in vinden.
Prima, maar op dat moment wil ik dus ook nog onder de koop uit kunnen. Ik vind het een beetje een wilde gok een auto met een APK van een jaar oud te kopen. Moet ik werkelijk vertrouwen op de blauwe ogen van de verkoper dat het wel goed komt?
Dat lijkt me een zeer normale eis, als die APK niet in orde komt kun jij uiteraard van de koop afzien (mits je een auto mét apk bent overeengekomen).

Heb trouwens niet de illusie dat een koop ooit op zoiets afketst... Zo'n handelaar krijgt écht wel de APK in orde van een 7 jaar oude auto. Wat overigens totaal geen garantie is voor een goede auto...

Als je de zoektocht beperkt tot auto's met geldige apk dan vrees ik dat je van een koude kermis thuis komt. De meeste mensen ruilen een auto in juist als deze aan onderhoud/apk toe is en de meeste verkopers zullen een auto pas weer keuren als er een koopovereenkomst ligt. Dat is voor jou uiteindelijk ook fijner toch? Dan koop je een auto met 12 maanden apk ipv 8...
Ok. Dat is goed om te weten.
We zitten niet te wachten op aanhouding wegens verlopen APK maar houden daar bij een volgende bezichtiging dus rekening mee.
Knappe agent die überhaupt de apk status weet op te vragen zonder gele kentekenplaten op de auto. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Xander schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 22:53:
[...]

Als je er geen goed gevoel​ bij hebt dan moet je natuurlijk gewoon weglopen. Maar deze twee argumenten kan ik mij prima in vinden.
Ok.
Misschien is het ook de manier waarop het gebracht werd. Het totale plaatje.

Je hoort behoorlijk wat negatieve ervaringen met autodealers en een autodealer is typisch een plek waar ik in ieder geval wat meer op mijn hoede ben dan bij pak 'm beet mijn huisarts of een witgoedhandelaar die me een nieuwe koelkast verkoopt. (Ook omdat het bedrag veel hoger is. Een koelkast kost 800 EUR, heb je fabrieksgarantie op, etc, etc, etc, een auto kost bijna het 10-voudige, zit voor die prijs zelden garantie op, etc.)

Het is ook typisch niet een artikel dat we dagelijks kopen. We proberen het bij 1x in de 5 jaar max te houden. Daarbij is het ook nog eens een artikel waar we relatief weinig verstand van hebben, waar bij een miskoop de kosten grof hard kunnen oplopen, waar een stukje veiligheid bij zit, etc.

Gaat een koelkast stuk, jammer, koop je voor een paar honderd EUR een nieuwe. Verlies je een wiel van je auto, heb je een heel ander probleem.
[...]
Dat lijkt me een zeer normale eis, als die APK niet in orde komt kun jij uiteraard van de koop afzien (mits je een auto mét apk bent overeengekomen).
Ok.

Een volgende keer houden we daar in ieder geval rekening mee. Dat met groene platen de weg op geen probleem is en dat we expliciet een clausule kunnen opnemen dat wanneer de auto niet (goed) door de APK komt of er rare gebreken worden geconstateerd, we alsnog van de koop kunnen afzien.

Of is ook dat een onredelijke eis?

(Dealer loopt immers het risico dat je zegt "ik vind de gebreken te groot, ik zie er vanaf" en dan zit 'ie met een auto met verse APK, zonder koper.)
Heb trouwens niet de illusie dat een koop ooit op zoiets afketst... Zo'n handelaar krijgt écht wel de APK in orde van een 7 jaar oude auto. Wat overigens totaal geen garantie is voor een goede auto...
Dat klopt helaas ook weer.
APK is, dat weet ik ook, maar zeer beperkt.
Als je de zoektocht beperkt tot auto's met geldige apk dan vrees ik dat je van een koude kermis thuis komt. De meeste mensen ruilen een auto in juist als deze aan onderhoud/apk toe is en de meeste verkopers zullen een auto pas weer keuren als er een koopovereenkomst ligt. Dat is voor jou uiteindelijk ook fijner toch? Dan koop je een auto met 12 maanden apk ipv 8...
Da's waar en nagegeven, er werd ook vrij snel aangegeven dat de auto met verse APK zonder extra kosten zou worden afgeleverd. (Je kon kiezen uit allerlei afleverpakketten, maar ze gaven aan dat bij een APK die dichter dan 3 maanden zit op verkoopdatum, de APK voor kosten van de garage is en dat die pakketten enkel zijn in geval de auto bijvoorbeeld nog 6 maanden APK heeft en je wil *toch* een APK. In dit geval speelde dat niet. Ook al vond ik de kosten voor zo'n afleverpakket met wat was het, 500 EUR, best fors. Fin, da's onderhandelbaar en ik heb ook wel het idee dat de prijs juist bedoeld is om de dealer een onderhandelingspositie te geven.)

Het was ook niet uitsluitend negatief. Wel zijn we blij dat we zijn weggereden. Als het gevoel niet goed is word het geen deal. (We zijn allebei best bereid wat water bij de wijn te doen en door wat typische autoverkoper onhebbelijkheden heen te prikken maar deze optelsom kwam netto te negatief uit.)

Wel fijn dat er tegenwoordig internet is. Dealers met al te veel negatieve recenties rijden we hoe dan ook voorbij.
[...]

Knappe agent die überhaupt de apk status weet op te vragen zonder gele kentekenplaten op de auto. :p
Da's ook weer waar maar toch. :)

Met autodealers vind ik het apart dat je ook lang niet altijd serieus genomen lijkt te worden en dat ze soms wel heel duidelijk maken hun neus op te halen van een auto onder de 10.000 EUR verkoopprijs. Misschien dat ook deze heren zich hebben vergist. Zowel vrouwlief als ik worden regelmatig wat jonger geschat dan we zijn. Aan de andere kant, zelfs dan zien we d'r niet uit als 20.

En inderdaad, willen geen auto van 10.000 EUR. Niet omdat we dat niet kunnen betalen maar omdat we dat geld er niet voor over hebben. Net zoeits als lichtmetalen velgen, fantastisch, interesseert me echt geen moer. Zit aan de buitenkant. Doe mij maar dingen als climate control, boordcomputer, goede speakers, etc. daar geef ik liever mijn geld aan uit dan aan een stuk aluminium dat onder mijn auto zit en verder geen functie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

even inhaken op de fabia

Ik rij zelf een fabia van het werk uit 2011 (helaas!).

Waarom helaas?
Er zitten toch echt wel wat manko's aan.
Algemene VW kwaal remschijven raken zeer snel krom door slechte wielnaven op de vooras.
Sommige hebben het vanaf fabriek en zijn bij 40.000km al door hun 5de set remschijven heen. Bij mij begon het vanaf 90.000 en zijn er in 20.000km 4 sets doorheen gegaan. Daarna de wielnaven vervangen toen is het weggebleven tot 140.000 sinds dien de ellende weer terug. Er is mee te rijden maar comfortabel is het verre van.

Versnellingsbak is niet de meest sterke zeker niet aangezien je een trekhaak wilt ga ik er van uit dat je iets wilt kunnen trekken. De 1.2 motor heeft al eigenlijk te weinig vermogen laat staan dat je er nog een aanhanger achter hangt. Bij de tunnel van utrecht (nieuwegein - utrecht) moet ik met een pak een bak aanhanger terug naar zijn 4 of 3 om het kleine hellingetje op te komen en toen lag er wel geteld 90kg in de aanhanger laat staan als er 400 of meer in had gelegen. Mijn versnellingsbak heeft soms de nijging om niet in zijn 1 of achteruit te willen vanuit stilstand en kraakt soms met schakelen van 2 naar 3.

Interieur is vrij goedkoop, vanaf 120K is de mijne begon met kraken en piepen en vanaf 140k is de structuur van het stuurwiel op de plaatsen die je veel vast hebt al geheel weg gesleten.

Brandstof verbruik is bij mij ongeveer 1:20 wel merendeels lange afstanden dus hij is vrij zuinig ondanks ik toch wel hou van doorrijden (zover dat kan met 65pk)

Ik zou toch eerder naar een iets oudere ford focus of opel astra kijken beiden beduidend betere bouwkwaliteit geldt overigens ook voor de octavia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:51

steveman

Comfortabel ten onder

De krakende deur kun je waarschijnlijk zelf fixen met een spraytje siliconen!

Maakt voor inruil wellicht net een betere indruk.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Falcon schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 22:49:
Ik zou gaan voor een 1.2TDI, maar daarna gelijk door naar een gerenomeerde chiptuner (skodaforum.nl staan er genoeg topics over). De 1.2TDI kan zonder problemen naar een 100pk worden gebracht.
Kosten 250euro via forumacties.

De auto blijft dan even zuinig.
Net even wat over chiptuning zitten googlen maar de geluiden zijn nogal wisselend en deels behoorlijk verontrustend.

Vermogenstoename van 20Pk lijkt realistisch (van 75Pk naar 95Pk) en is absoluut aantrekkelijk zeker als je dit soort tabellen ziet:
  • Standaard: Ventura:
  • Vermogen PK / KW: 75 / 55 96 / 70
  • Koppel NM: 180 220
  • Topsnelheid km / uur: 172 186
  • Acceleratie 0-100 km / uur sec.: 14,3 12,7
  • Gem. brandstofverbruik l / 100 km: 3,40 2,96
Acceleratie komt aardig in de buurt van wat we prettig vinden, 0,5 seconden langzamer dan onze huidige auto (fabrieksopgave 0-100 in 12,3 seconden) en da's fors minder dan de 2 seconden die het verschil nu is.

http://www.venturatuning....ng-skoda-fabia-75-pk.html

Aan de andere kant, de horrorgeluiden zijn ook "verlies van garantie, motor finaal in de soep" en dan twijfel ik toch wel of ik het aan durf. Voordelen zijn er meer dan, maar een motor de soep in draaien is per definitie een heel duur geintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Garantie is sowieso al afgelopen, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken :P

Seat Ibiza ST is trouwens dezelfde auto, maar dan in een ander jasje :)

Met 15-20k per jaar is diesel echter helemaal niet interessant. Benzine is hier 9/10 keer goedkoper. Of nog beter: al eens gekeken naar LPG? Per jaar €200 duurder in MRB dan benzine, maar met brandstof die minder dan de helft kost heb je het zo er uit.

https://www.autoscout24.n...7f-c2665a1c80a0?cldtidx=1
Voldoet aan al je eisen, en tevens luxe uitgerust. 0-100 in 11,5 seconden. De 207 SW is niet de lichtste auto, dus +- €800 aan MRB. Nog altijd goedkoper dan een Fabia Combi 1.2TDI.

Voor zover ik weet kunnen die VTI's ook nog eens prima op LPG rijden, mits ze (uiteraard) goed onderhouden zijn.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

unezra schreef op zondag 28 mei 2017 @ 13:03:
[...]

Net even wat over chiptuning zitten googlen maar de geluiden zijn nogal wisselend en deels behoorlijk verontrustend.

Vermogenstoename van 20Pk lijkt realistisch (van 75Pk naar 95Pk) en is absoluut aantrekkelijk zeker als je dit soort tabellen ziet:
  • Standaard: Ventura:
  • Vermogen PK / KW: 75 / 55 96 / 70
  • Koppel NM: 180 220
  • Topsnelheid km / uur: 172 186
  • Acceleratie 0-100 km / uur sec.: 14,3 12,7
  • Gem. brandstofverbruik l / 100 km: 3,40 2,96
Acceleratie komt aardig in de buurt van wat we prettig vinden, 0,5 seconden langzamer dan onze huidige auto (fabrieksopgave 0-100 in 12,3 seconden) en da's fors minder dan de 2 seconden die het verschil nu is.

http://www.venturatuning....ng-skoda-fabia-75-pk.html

Aan de andere kant, de horrorgeluiden zijn ook "verlies van garantie, motor finaal in de soep" en dan twijfel ik toch wel of ik het aan durf. Voordelen zijn er meer dan, maar een motor de soep in draaien is per definitie een heel duur geintje.
Als je bij een JD Engineering of VAG Techniek dan hoef je daar niet druk over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
MK1998NL schreef op zondag 28 mei 2017 @ 14:06:
Garantie is sowieso al afgelopen, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken :P

Met 15-20k per jaar is diesel echter helemaal niet interessant. Benzine is hier 9/10 keer goedkoper. Of nog beter: al eens gekeken naar LPG? Per jaar €200 duurder in MRB dan benzine, maar met brandstof die minder dan de helft kost heb je het zo er uit.

Voldoet aan al je eisen, en tevens luxe uitgerust. 0-100 in 11,5 seconden. De 207 SW is niet de lichtste auto, dus +- €800 aan MRB. Nog altijd goedkoper dan een Fabia Combi 1.2TDI.

Voor zover ik weet kunnen die VTI's ook nog eens prima op LPG rijden, mits ze (uiteraard) goed onderhouden zijn.
Doen het prima op LPG. Wel op tijd drooggasfilter vervangen (20.000km, iig bij elke 30.000 doen), anders gaan de injectoren kapot en die worden niet meer gemaakt.

Ben zelf van een 206 1.4HDI naar een 207SW 1.6VTI gegaan. Vaste lasten en brandstofkosten zijn in verhouding gelijk. De 207 is iets goedkoper in de verzekering vanwege benzine/lpg vs diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Anoniem: 217290 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 23:32:
even inhaken op de fabia

Ik rij zelf een fabia van het werk uit 2011 (helaas!).

Waarom helaas?
Er zitten toch echt wel wat manko's aan.
Algemene VW kwaal remschijven raken zeer snel krom door slechte wielnaven op de vooras.
Sommige hebben het vanaf fabriek en zijn bij 40.000km al door hun 5de set remschijven heen. Bij mij begon het vanaf 90.000 en zijn er in 20.000km 4 sets doorheen gegaan. Daarna de wielnaven vervangen toen is het weggebleven tot 140.000 sinds dien de ellende weer terug. Er is mee te rijden maar comfortabel is het verre van.

Versnellingsbak is niet de meest sterke zeker niet aangezien je een trekhaak wilt ga ik er van uit dat je iets wilt kunnen trekken. De 1.2 motor heeft al eigenlijk te weinig vermogen laat staan dat je er nog een aanhanger achter hangt. Bij de tunnel van utrecht (nieuwegein - utrecht) moet ik met een pak een bak aanhanger terug naar zijn 4 of 3 om het kleine hellingetje op te komen en toen lag er wel geteld 90kg in de aanhanger laat staan als er 400 of meer in had gelegen. Mijn versnellingsbak heeft soms de nijging om niet in zijn 1 of achteruit te willen vanuit stilstand en kraakt soms met schakelen van 2 naar 3.

Interieur is vrij goedkoop, vanaf 120K is de mijne begon met kraken en piepen en vanaf 140k is de structuur van het stuurwiel op de plaatsen die je veel vast hebt al geheel weg gesleten.

Brandstof verbruik is bij mij ongeveer 1:20 wel merendeels lange afstanden dus hij is vrij zuinig ondanks ik toch wel hou van doorrijden (zover dat kan met 65pk)
*oef*
Dit verhaal zet me dan wel weer serieus aan het denken. An-sich kan ik best leven met een auto die net wat slomer is, daar anticipeer je op en ik heb toch al niet zo'n heel zware rechter voet.

Maar ik heb helaas inderdaad ook eens meegemaakt dat ik met een auto (405 diesel) met 60 over de snelweg ging omdat d'r een caravan achter hing. Da's downright gevaarlijk en doodeng rijden.

Zo vaak rijden we niet met een aanhanger en over het algemeen is het vooral voor onhandige lading, niet per-se voor heel zware lading. Blijft dat ik ook met aanhanger wel vlot en veilig over de weg wil kunnen.

Qua stuurwiel, ze zijn er met leren stuurwiel. (Notabene net die auto bij die garage van gisteren.) Helaas staat dat lang niet altijd in de lijst van Autoweek dus er specifiek op zoeken is lastig maar het is wel een pré. Ik heb nu ook een leren stuurwiel en het slijt niet, het plakt aan je handen, heerlijk. Vind het ontzettend fijn rijden.

Brandstofverbruik had ik lager / beter ingeschat, dacht ook dat ik op die Duitse website werkelijk een praktijkverbruik van 1:28 en beter (dus aardig richting fabrieksopgave) zag staan. 1:20 is niet eens zo absurd veel zuiniger dan onze 206 SW, die praktijkverbruik rond de 1:17 doet. Je rijd de 1.2 TDI Greenline of vergelijkbaar?
Ik zou toch eerder naar een iets oudere ford focus of opel astra kijken beiden beduidend betere bouwkwaliteit geldt overigens ook voor de octavia.
Dat laatste deel van die zin begrijp ik niet helemaal. Is de Octavia nu wel of geen goede keuze ten opzichte van de Fabia?
MK1998NL schreef op zondag 28 mei 2017 @ 14:06:
Sure maar als je met tuning daadwerkelijk een verhoogde kans loopt je motor vroegtijdig de soep in te draaien...

We zaten te twijfelen over benzine, tot ik bij gegeven Fabia het omslagpunt berekende. Dat ligt nipt onder de 11.000Km per jaar. Dan is wel degelijk diesel veel interessanter dan benzine.

Gas wil ik niet. Actieradius van niets tenzij je alsnog op benzine gaat rijden en een grote gastank in je kofferbak of op de plek van je reservewiel. (Al dacht ik gelezen te hebben dat d'r inmiddels ook praktischer plaatsen voor gastanks zijn die niet ten koste gaan van je reservewiel of je kofferbakruimte.)

207 SW is zeker interessant. Onze buren hebben zo'n auto. Da's echt het grotere en iets modernere broertje van onze auto.
Nadeel, ze staan amper te koop. Ik zie er met de minimale eisen die we hebben, precies 1 te koop:

http://www.autoweek.nl/oc...&opties=trekhaak&pagina=1

Drop ik de eis "diesel", maar zet ik wel dingen als climate control aan, zijn het er iets meer:
http://www.autoweek.nl/oc...ontrol--trekhaak&pagina=1

Helaas op 2 na, vrijwel meteen boven ons budget.

Nu kan ik toch kijken of ik vrouwlief kan overtuigen voor een net iets grotere auto, pak 'm beet een Octavia.

Helaas zit daarvan de goedkoopste al bijna 1000 EUR boven budget:
http://www.autoweek.nl/oc...ontrol--trekhaak&pagina=1

Dus ergens word het consessies doen. We kunnen voor een oudere auto gaan maar eigenlijk willen we niet ouder dan 8 jaar aanschaffen. We kunnen het budget ophogen, technisch kan het maar dan moet ik wel met heel goede argumenten komen of besluiten een groter deel zelf te betalen. (We splitten de kosten nu. Zij rijd wat meer met de auto, ik heb wat specialere eisen. Dat middelt mooi op 50/50.)

Lastig, ik vind het een meer dan interessant topic worden. Kwam wat langzaam op gang maar er komt nu ontzettend veel food for thought voorbij zoals tuning, waar ik echt totaal niet aan had gedacht maar misschien wel een belangrijk manco van de Fabia kan verhelpen: vermogen. (Zonder daarbij aan zuinigheid in te boeten. In fact, wat ik lees worden auto's met chiptuning juist veel zuiniger *en* leveren ze meer vermogen.)

Misschien dat ik toch nog even een klasse hoger ga zoeken.

http://www.autoweek.nl/oc...der=dealer_offer&pagina=1

Dan komen d'r opeens auto's als de Renault Megane Estate voorbij van iets meer dan 4,5 meter, de Hyundai i30 waar ik de lengte zo snel niet van kan vinden, de Ford Focus Wagon van 4.46, de Seat Ibiza ST van 4.22. Lastig, vrouwlief zet zo'n beetje iedere auto af tegen onze 4.03 lange 206 SW en vind de Fabia station met 4.24 eigenlijk al aan de grote kant maar heeft zich met die lengte inmiddels verzoend. Ik weet niet of ik een auto van rond de 4.50 er doorheen ga krijgen, da's weer bijna 30cm langer. (En ze heeft gelijk, zo'n grote auto hebben we helemaal niet nodig met zijn 2tjes. Formaat wat we nu hebben is meer dan prima.)
Falcon schreef op zondag 28 mei 2017 @ 14:34:
[...]
Als je bij een JD Engineering of VAG Techniek dan hoef je daar niet druk over te maken.
Ok. Word daar eventuel ook garantie op gegeven? Dat je motor dus niet in de soep loopt door tuning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 12:39
Waarom niet een Fabia met een iets stevigere motor?

Oké, je levert wat in op zuinigheid / milieuklasse, maar volgens mij zou je daar prima mee uit de voeten kunnen toch? Als vermogen je enige bezwaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
L0we schreef op zondag 28 mei 2017 @ 15:29:
Waarom niet een Fabia met een iets stevigere motor?

Oké, je levert wat in op zuinigheid / milieuklasse, maar volgens mij zou je daar prima mee uit de voeten kunnen toch? Als vermogen je enige bezwaar is.
Door het verhaal van @Anoniem: 217290 krijg ik, ook los van het vermogen, wat koudwatervrees.

Autoweek leert ook dat er geen 2e hands Fabia diesels met trekhaak te koop staan zijn van na 2008 en een vermogen van boven de 100Pk.

Alleen met benzine (1.2 TSI) lukt dat en die zijn meteen 8000, 9000 en meer. (Ok, er is ook nog een 1.4 TDI uit 2015. Kost "maar" 17.000 EUR.)

Dan blijft dus tuning over. Kost maximaal 500 EUR als ik het goed zie en haalt het vermogen vrij fors naar boven waardoor dat vermogensnadeel ook teniet word gedaan. Als de auto zelf een beetje een goede deal is en tuning geen risico's met zich mee brengt, is dat wellicht nog te overwegen.

Of toch nog een keer het omslagpunt berekenen ten opzichte van benzine en eventueel dat als compromis hebben.

Lastig, lastig...

Qua berekening gebruik ik trouwens deze, met actuele brandstofprijzen:
https://www.omslagpuntberekening.nl/berekening/

Benzine: 1,50
Diezel: 1,16

Zelfs bij het standaard daar ingevulde verbruik (benzine 7,00 liter per 100Km, diesel 5,00 per 100Km) ligt het omslagpunt op 13191Km per jaar en in mijn beleving is het verschil tussen benzine en diesel veel groter dan 2 liter per 100Km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 12:39
unezra schreef op zondag 28 mei 2017 @ 15:54:
[...]

Door het verhaal van @Anoniem: 217290 krijg ik, ook los van het vermogen, wat koudwatervrees.
op één verhaal, positief of negatief, zou ik de beslissing niet baseren :). Van elk model zijn er wel maandagmorgenvarianten.
Autoweek leert ook dat er geen 2e hands Fabia diesels met trekhaak te koop staan zijn van na 2008 en een vermogen van boven de 100Pk.
http://www.autoweek.nl/oc...vermogen=101-150&pagina=1

Zonder trekhaak, maar die is er voor zo'n 500 euro wel op te zetten.
Dan blijft dus tuning over. Kost maximaal 500 EUR als ik het goed zie en haalt het vermogen vrij fors naar boven waardoor dat vermogensnadeel ook teniet word gedaan. Als de auto zelf een beetje een goede deal is en tuning geen risico's met zich mee brengt, is dat wellicht nog te overwegen.
De 1.4 TDI is ook nog wel een optie toch? Zowel qua pk's als trekkracht net wat meer dan de 1.2.
Of toch nog een keer het omslagpunt berekenen ten opzichte van benzine en eventueel dat als compromis hebben.

Lastig, lastig...

Diesel: 1,16

Zelfs bij het standaard daar ingevulde verbruik (benzine 7,00 liter per 100Km, diesel 5,00 per 100Km) ligt het omslagpunt op 13191Km per jaar en in mijn beleving is het verschil tussen benzine en diesel veel groter dan 2 liter per 100Km.
Diesel gaat sowieso voordeliger zijn met jouw aantal kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:01
Ik rij ook zo nu en dan in een 1.2tdi ibiza (70km enkele reis, 80-100 wegen) en een verbruik van 1:23-24 is dan vrij eenvoudig te halen. Op de snelweg zit je rond de 1:20.

Als het mijn eigen auto was geweest dan had ik hem wel direct laten chippen, je kan toch flink vermogenswinst halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Trekhaak eis gewoon laten varen. Die kan je er zelf op (laten) zetten. Voordeel van geen trekhaak is dat je ook weet dat er geen karren van anderhalve ton of meer achter hebben gezeten.

Wat betreft LPG, 55 liter tank past bij de 207SW in het reservewiel. Met 42 liter vulling doe je zo'n 450km. Ik tank zelf 1x per week, heb 2 goedkope stations op veelgereden routes zitten, vind die actieradius niet zo'n groot probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
L0we schreef op zondag 28 mei 2017 @ 16:10:
[...]
op één verhaal, positief of negatief, zou ik de beslissing niet baseren :). Van elk model zijn er wel maandagmorgenvarianten.
Ook waar. Daarbij is een leren stuurwiel ook wel te retrofitten.
[...]
http://www.autoweek.nl/oc...vermogen=101-150&pagina=1

Zonder trekhaak, maar die is er voor zo'n 500 euro wel op te zetten.
Net even wat rond zitten klikken, inderdaad, vaste trekhaak zit zo tussen de 500 en 550 EUR inclusief BTW en updaten boordcomputer. (In verband met parkeersensoren, etc.)
[...]

De 1.4 TDI is ook nog wel een optie toch? Zowel qua pk's als trekkracht net wat meer dan de 1.2.
1.4 TDI lijkt nauwelijks voordelen te hebben ten opzichte van de 1.2 maar is inderdaad wel een optie.
[...]
Diesel gaat sowieso voordeliger zijn met jouw aantal kilometers.
Zonder trekhaak en zonder leren stuurwiel, zijn de mogelijkheden opeens wat groter. Het enige waar we dan rekening mee moeten houden is dat d'r nog iets meer dan 1000 EUR bij komt wegens trekhaak, tuning en eventueel een retrofit leren stuurwiel van de sloop. (Wat voor mij ook helemaal prima is. Het hoeft geen nieuw wiel te zijn.)

Eigenlijk helemaal niet zo'n slecht idee dus. Het verruimt de zoektocht fors en 1000 EUR extra om de auto "af" te krijgen kan zomaar een interessante optie zijn.

Of we moeten echt op zoek naar een andere auto maar in dit segment lijkt er ontzettend weinig te zitten. (Niet dat dat heel erg is. Ik vind de Fabia by all means een fijne auto om te zien en in te rijden. Proefrit beviel behoorlijk goed en eigenlijk iedere Fabia die we hebben gezien was interieur-wise in nette staat. Ook niet onbelangrijk. Het mag een 2e handsje zijn, het is wel fijn als het "nieuw" aan voelt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-05 21:39
Ik ben het met L0we eens, laat je door een negatief verhaal niet afschrikken. Ik heb zelf een Fabia Greenline station gereden, in september 2011 geleverd en eind 2015 verkocht wegens een nieuwe job met lease auto. Verbruik was ongeveer wat de ANWB en ADAC als realistisch aangaven, net geen 1 op 20 bij een vlotte rijstijl en bijna dagelijks aanschijven in de rij ipv doorrijden. (Een maat van me doet het beter met 1 op 24 en een beetje maar die rijd zelden in de spits, en voornamelijk langere trajecten.

Het enige buiten het normale onderhoud was een waterpomp met een haarscheurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Dronium schreef op zondag 28 mei 2017 @ 16:37:
Ik ben het met L0we eens, laat je door een negatief verhaal niet afschrikken. Ik heb zelf een Fabia Greenline station gereden, in september 2011 geleverd en eind 2015 verkocht wegens een nieuwe job met lease auto. Verbruik was ongeveer wat de ANWB en ADAC als realistisch aangaven, net geen 1 op 20 bij een vlotte rijstijl en bijna dagelijks aanschijven in de rij ipv doorrijden. (Een maat van me doet het beter met 1 op 24 en een beetje maar die rijd zelden in de spits, en voornamelijk langere trajecten.

Het enige buiten het normale onderhoud was een waterpomp met een haarscheurtje.
Ok.
Hoe is je verdere ervaring met de auto?

Ik zit nu nl toch wel weer op Autoweek te bladeren en dan meer specifiek naar het type climate control en boordcomputer dat we willen, zonder specifiek te zoeken op trekhaak.

Dit willen we:
Afbeeldingslocatie: https://pic.autoscout24.net/images-big/434/058/0309058434010.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pic.autoscout24.net/images-big/434/058/0309058434009.jpg

http://www.autoweek.nl/oc...mbi-rijklaar-ac-cruise-l/

Eventueel navigatie en achteruitrijsensoren mogen ook. :) (Al zit navigatie op een shitty plek en zie ik ons die niet zo snel gebruiken. Achteruitrijsensoren zijn wel een leuke extra. Heb het idee dat de achterkant toch net even wat minder zichtbaar is dan bij onze 206 SW.)

Dit willen we niet:
Afbeeldingslocatie: https://pic.autoscout24.net/images-big/996/485/0308485996012.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pic.autoscout24.net/images-big/996/485/0308485996011.jpg

http://www.autoweek.nl/oc...8485996/12-tdi-greenline/

[ Voor 8% gewijzigd door unezra op 28-05-2017 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

unezra schreef op zondag 28 mei 2017 @ 15:22:
[...]
[...]

We zaten te twijfelen over benzine, tot ik bij gegeven Fabia het omslagpunt berekende. Dat ligt nipt onder de 11.000Km per jaar. Dan is wel degelijk diesel veel interessanter dan benzine.

Gas wil ik niet. Actieradius van niets tenzij je alsnog op benzine gaat rijden en een grote gastank in je kofferbak of op de plek van je reservewiel. (Al dacht ik gelezen te hebben dat d'r inmiddels ook praktischer plaatsen voor gastanks zijn die niet ten koste gaan van je reservewiel of je kofferbakruimte.)

[...]

207 SW is zeker interessant. Onze buren hebben zo'n auto. Da's echt het grotere en iets modernere broertje van onze auto.
Nadeel, ze staan amper te koop. Ik zie er met de minimale eisen die we hebben, precies 1 te koop:

http://www.autoweek.nl/oc...&opties=trekhaak&pagina=1
Ik vraag me af wat jij een actieradius van niks noemt? Deze zit als onderbouw/reservewiel (welke ook ontbreekt bij de eco-muesli hokken i.v.m gewicht), 55l * 80% wettelijk = 44l. Met 44l à 1:11 zit je op bijna 500km. Gezien je kilometrage kan je hier dus een week mee doen. Systematisch één maal per week tanken is toch niet zo'n ramp?
unezra schreef op zondag 28 mei 2017 @ 15:54:
[...]

Lastig, lastig...

Diezel: 1,16

LPG is ook daar goedkoper ;)
unezra schreef op zondag 28 mei 2017 @ 17:09:
[...]
Ok.

Ik zit nu nl toch wel weer op Autoweek te bladeren en dan meer specifiek naar het type climate control en boordcomputer dat we willen, zonder specifiek te zoeken op trekhaak.

Dit willen we:
[afbeelding]
[afbeelding]

http://www.autoweek.nl/oc...mbi-rijklaar-ac-cruise-l/

Dit willen we niet:
[afbeelding]
[afbeelding]

http://www.autoweek.nl/oc...8485996/12-tdi-greenline/
2de type is helemaal geen Climate Control, al laten ze dat wel zo lijken. Puur handbediende airconditioning.

Ik maak er trouwens ook uit op dat de gereden kilometers per rit niet overdreven lang zijn. Realiseer ook dat diesel pas na +-20km goed warm zijn en extra slijten. Dit is natuurlijk bij benzine ook zo, maar bij diesels in grotere mate. Het rijden van enkel kortere stukken met diesel is helemaal niet goed voor de motor, aangezien hij nooit op bedrijfstemperatuur komt.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
MK1998NL schreef op zondag 28 mei 2017 @ 17:16:
[...]
Ik vraag me af wat jij een actieradius van niks noemt? Deze zit als onderbouw/reservewiel (welke ook ontbreekt bij de eco-muesli hokken i.v.m gewicht), 55l * 80% wettelijk = 44l. Met 44l à 1:11 zit je op bijna 500km. Gezien je kilometrage kan je hier dus een week mee doen. Systematisch één maal per week tanken is toch niet zo'n ramp?
Klopt maar we zijn nu gewend aan 800Km op een tank. :)
[...]

LPG is ook daar goedkoper ;)
LPG is in vrijwel alle gevallen de goedkoopste optie maar ik vind dat het te veel nadelen heeft om het te rechtvaardigen. Diesel is een goed compromis. Ook financieel. (En met emissieklasse 5 lijken me de risico's beperkt.)
[...]

2de type is helemaal geen Climate Control, al laten ze dat wel zo lijken. Puur handbediende airconditioning.
Yep. Da's ook waarom ik dat expliciet niet wil. Het werkt hoor, maar ik vind een echte climate control zó fijn en het lijkt binnen bereik, dat we daar voorlopig prima naar kunnen blijven zoeken.
Ik maak er trouwens ook uit op dat de gereden kilometers per rit niet overdreven lang zijn. Realiseer ook dat diesel pas na +-20km goed warm zijn en extra slijten. Dit is natuurlijk bij benzine ook zo, maar bij diesels in grotere mate. Het rijden van enkel kortere stukken met diesel is helemaal niet goed voor de motor, aangezien hij nooit op bedrijfstemperatuur komt.
Woon-werk verkeer is een ruwe 30Km enkele reis. Dat is net aan maar voldoende. Verder rijden we redelijk regelmatig wat langere afstanden. (Schoonouders wonen op een uur rijden en met een auto die zo goedkoop rijd, is het OV eigenlijk niet interessant meer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-05 21:39
unezra schreef op zondag 28 mei 2017 @ 17:09:
[...]

Ok.
Het is zeker geen snelle bak, maar daar was ik ook niet naar op zoek. De zit is goed ook op langere ritten. Ik heb toen voor de station gekozen ivm de ruimte, zowel hoofd ruimte als laadruimte, en in zijn prijs klasse was/is het gewoon het meeste ruimte voor je geld. (Afgezien van de Dacia's maar die liepen toen qua motor techniek jaren achter.)
Net als jij had ik die ruimte echt niet dagelijks nodig maar het is wel prettig als je een weekend of week weg gaat je niet echt op hoeft te letten wat je allemaal in je auto stopt.

Mijn nieuwe lease auto was in eerste instantie een Audi A1 (S-Line uitvoering) maar de Fabia stond ook nog voor de deur .... Ik had toch bijna dagelijks de neiging om in de Fabia te stappen: comfortabeler, stiller en rijden in plaats van stuiteren ;). Dat veranderde pas toen ik de Audi mocht omruilen voor de grote broer van de Fabia, een Skoda SuperB station _/-\o_ die ik binnenkort helaas weer moet inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Ben net als jij, ongeveer naar dezelfde auto op zoek. Net en prijsklasse lager, dus wat minder opties.

Maar hoe ernstig is het euvel met de remmetjes nou, zit het wel goed met de turbo, ter grote van een scheidsrechtersfluitje, welke het ernstig voor zijn kiezen krijgt door gebrek aan inhoud (cc). Lijkt me toch ook een ding om naar te kijken met wat hogere km standen. Is in dat opzicht een fabia lpg, eventueel een gebruikte in laten bouwen achteraf, geen betere optie? En om nou die ene keer per week een "kwartiertje" extra te moeten te tanken, is dat echt zo een ramp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Mocht je wel voor LPG gaan, kijk dan ook wat een vergelijkbare op benzine kost. Voor pakweg 1600 euro heb je een fatsoenlijke LPG installatie voor een 4 cylinder met garantie, als een LPG dan dik 1000 euro meer moet kosten zou ik het zelf laten inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

_JGC_ schreef op zondag 28 mei 2017 @ 20:41:
Mocht je wel voor LPG gaan, kijk dan ook wat een vergelijkbare op benzine kost. Voor pakweg 1600 euro heb je een fatsoenlijke LPG installatie voor een 4 cylinder met garantie, als een LPG dan dik 1000 euro meer moet kosten zou ik het zelf laten inbouwen.
Als je een auto koopt met de LPG er al in, bespaar je al direct :Y)
unezra schreef op zondag 28 mei 2017 @ 17:33:
[...]
LPG is in vrijwel alle gevallen de goedkoopste optie maar ik vind dat het te veel nadelen heeft om het te rechtvaardigen. Diesel is een goed compromis. Ook financieel. (En met emissieklasse 5 lijken me de risico's beperkt.)
Ik wil je niet verplichen ofzo, maar wat zijn de vele nadelen als ik het vragen mag, naast het vaker tanken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
MK1998NL schreef op zondag 28 mei 2017 @ 20:58:
[...]

Als je een auto koopt met de LPG er al in, bespaar je al direct :Y)

[...]

Ik wil je niet verplichen ofzo, maar wat zijn de vele nadelen als ik het vragen mag, naast het vaker tanken?
Inderdaad de actieradius, verlies van reservewiel of baggeruimte, trekkracht bij lage toeren, motorgeluid. (Hoewel dat met een 3-cylinder weer anders. Zo'n ding klinkt sowieso als een traktor en, dag mag je Skoda nageven, het ding is verassend stil.)

Ander ding vind ik de verkrijgbaarheid van gas. Natuurlijk kun je overschakelen op benzine maar dan ben je op dat moment wel alle voordelen van LPG kwijt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

unezra schreef op zondag 28 mei 2017 @ 21:37:
[...]
Inderdaad de actieradius, verlies van reservewiel of baggeruimte, trekkracht bij lage toeren, motorgeluid. (Hoewel dat met een 3-cylinder weer anders. Zo'n ding klinkt sowieso als een traktor en, dag mag je Skoda nageven, het ding is verassend stil.)

Ander ding vind ik de verkrijgbaarheid van gas. Natuurlijk kun je overschakelen op benzine maar dan ben je op dat moment wel alle voordelen van LPG kwijt. :)
Actieradius kan je een minpunt noemen, maar verder zie ik je minpunten niet. In het geval van bijvoorbeeld de Peugeot verlies je enkel je reservewiel, maar geen enkele Fabia Combi Greenline heeft een reservewiel (met dit extra gewicht was hij niet langer MRB vrij/14% bijtelling). Vermogen bij lage toeren is exact hetzelfde als bij benzine, enkel het gebruikelijke verschil tussen benzine en diesel hou je dan. Motorgeluid hoef je je geen zorgen over te maken. Enkel gasinjectoren die lichtjes tikken, maar daar hoor je zo niks van. Zeker niet in zo'n goed geïsoleerde auto als de Peugeot :)

Maar goed, just my two cents.

Verkrijgbaarheid van LPG kan inderdaad wel een minpunt zijn, hier is het volop verkrijgbaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
MK1998NL schreef op zondag 28 mei 2017 @ 21:54:
[...]

Actieradius kan je een minpunt noemen, maar verder zie ik je minpunten niet. In het geval van bijvoorbeeld de Peugeot verlies je enkel je reservewiel, maar geen enkele Fabia Combi Greenline heeft een reservewiel (met dit extra gewicht was hij niet langer MRB vrij/14% bijtelling).
Ah dus DAT is de reden dat er geen reservewiel in lag... De ruimte is er wel. :)

Fin, dat is te fixen, thuiskomertje via de garage en gaan. Bijtelling heb ik toch niet mee te maken.
(Het was me wel opgevallen maar het was een vraag die ik wilde stellen bij serieuze interesse.)

Wonderlijk hoe die dingen soms werken.

Overigens hebben we in een andere Fabia een soort van weggevreten "gat" gezien in de bekleding / geluidsisolatie van de motorkap. Grofweg ter hoogte van de oliedop. Is zoiets normaal? (Volgens die dealer kwam dat vaker voor bij auto's omdat ze op die plaats erg warm worden. In de Fabia is het ook vrij zacht schuim. Onze 206 heeft het niet maar die plaat is wat harder en serieuze isolatie hebben ze bij Peugeot hoe dan ook niet van gehoord in de 206.)
Vermogen bij lage toeren is exact hetzelfde als bij benzine, enkel het gebruikelijke verschil tussen benzine en diesel hou je dan. Motorgeluid hoef je je geen zorgen over te maken. Enkel gasinjectoren die lichtjes tikken, maar daar hoor je zo niks van. Zeker niet in zo'n goed geïsoleerde auto als de Peugeot :)
Niet in de 206, die staat bekend als lawaaiding. :)
Is 'ie ook. De diesel is goed hoorbaar en als je 'm stopt schud de hele auto even heen en weer. Ik hou daar wel van. Het klinkt lekker. De Fabia reden we met start-stop systeem. Dat ding hoor je amper lopen en als je 'm uit zet verdwijnt er een zacht ruisje. Geen geschud van 2 liter turbodiesel dat tot stilstand komt.
Maar goed, just my two cents.

Verkrijgbaarheid van LPG kan inderdaad wel een minpunt zijn, hier is het volop verkrijgbaar :D
Klopt en in Nederland is het ook geen probleem maar we nemen dat ding ook mee op vakantie en dan is het wat lastiger. Zoals gezegd, natuurlijk kun je dan over gaan op benzine maar dan rij je op dat moment meteen een pak duurder.

Fin, gas is zeker interessant en we hebben er over na zitten denken maar voorlopig vinden we diesel emissieklasse 5 toch het beste compromis. (En vinden we niet wat we zoeken, gaan we alsnog kijken naar benzine en/of LPG.)

Het is jammer dat hybrides 2e hands nog niet echt lekker betaalbaar zijn, daar wilden we eigenlijk voor gaan vanwege het milieu aspect maar dat is iets voor de volgende autowissel over een jaar of 5, 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Mwah ok, een 206 SW is nog niet van die generatie, zeker niet met de 2.0 HDI. 207SW heeft wel prima isolatie.

Hybride heb ik eigenlijk nog niet aangedacht 8)7 In je prijsklasse zijn er zeker auto's te vinden:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=310254632
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=311288459
Misschien ook wel interessant inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
1.6VTI is in de 207SW een lawaaiding. Weet niet hoe dat met een 1.4 zit. Verder wordt een 1.6VTI op LPG nog luider: gasslang en kabels naar de injectoren wordt vaak via de buis naar het luchtfilterhuis gedaan, daardoor klinkt de motor zwaarder.

Ik merk tussen benzine en gas weinig verschil. Merk alleen wel het verschil tussen een volle tank of eentje die bijna leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

207SW is heeft normaal aardig wat geluidsisolatie, vandaar dat hij ook zwaarder is.

Hoe de 1.6VTI klinkt (of de 1.4VTI) op LPG durf ik niet te zeggen. Zelf rij ik een Corsa D op LPG, deze hoor je t.o.v benzine lichtjes tikken, maar dat is normaal (het geluid van LPG injectoren). Met de radio hoor je het al niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

unezra schreef op zondag 28 mei 2017 @ 15:22:
[...]

*oef*
Dit verhaal zet me dan wel weer serieus aan het denken. An-sich kan ik best leven met een auto die net wat slomer is, daar anticipeer je op en ik heb toch al niet zo'n heel zware rechter voet.

Maar ik heb helaas inderdaad ook eens meegemaakt dat ik met een auto (405 diesel) met 60 over de snelweg ging omdat d'r een caravan achter hing. Da's downright gevaarlijk en doodeng rijden.

Zo vaak rijden we niet met een aanhanger en over het algemeen is het vooral voor onhandige lading, niet per-se voor heel zware lading. Blijft dat ik ook met aanhanger wel vlot en veilig over de weg wil kunnen.

Qua stuurwiel, ze zijn er met leren stuurwiel. (Notabene net die auto bij die garage van gisteren.) Helaas staat dat lang niet altijd in de lijst van Autoweek dus er specifiek op zoeken is lastig maar het is wel een pré. Ik heb nu ook een leren stuurwiel en het slijt niet, het plakt aan je handen, heerlijk. Vind het ontzettend fijn rijden.

Brandstofverbruik had ik lager / beter ingeschat, dacht ook dat ik op die Duitse website werkelijk een praktijkverbruik van 1:28 en beter (dus aardig richting fabrieksopgave) zag staan. 1:20 is niet eens zo absurd veel zuiniger dan onze 206 SW, die praktijkverbruik rond de 1:17 doet. Je rijd de 1.2 TDI Greenline of vergelijkbaar?
Als je echt incidentieel met een aanhanger rijdt en geen lange afstanden moet. dan is er echt nog wel te overleven met de skoda fabia hoor :).

Maar je moet je wel goed beseffen dat je geen snelheids monster hebt en dat je echt wat rustiger aan moet doen met de aanhanger.

Brandstofverbruik is natuurlijk heel erg afhankelijk van wanneer je rijdt en hoe.
Ik rij redelijk stevig door en helaas ook regelmatig files. Zodoende de 1:20.

Mijn verhaal is niet om je gelijk helemaal het angszweet aan te jagen maar realiseer je wel de "tekort" komingen van deze auto.Uit jouw verhaal haalde ik op dat een aanhanger regelmatig voor komt. Dan is de fabia gewoon niet het juiste keuze. De auto is prima als snelweg autotje voor de middel lange afstanden.

En ja ik heb de 1.2 TDI greenline. En ik ben absoluut geen vrienden met deze auto...
Maar ik kom dan ook uit een opel astra/ ford focus station klasse.

Het is gewoon een goedkope auto en ja dat merk je terug. Maar eerlijk is eerlijk op 170.000km heeft die me nog nooit laten staan. En ik rij de auto als service engineer met regelmatig veel gewicht aan boord.

Dus mijn advies is als je de fabia kiest let wel goed op de opgemerkte mankementen want een auto met mankementen is het laatste wat je wilt. De remschijven test je vrij snel en zorg dat je een onderhouds historie hebt met betrekking tot de levensduur van de remschijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:45

Yucon

*broem*

EGR klep is ook een zwak punt van die motor. Ik heb zelf een ibiza ST gehad en er is 3 of 4 keer een nieuwe in gekomen, en collega's hadden soortgelijke problemen. Buiten dat vond ik het een geweldige auto en met aanhanger ging ook prima. Hij is best hoogtoerig waardoor hij op de snelweg veel makkelijker rijdt dan bv een clio diesel met evenveel pk. Als hij toen z'n opvolger in zicht kwam niet ineens van 14 naar 20% was gegaan had ik waarschijnlijk zo'n zelfde als vervanger gekozen.

Wat betreft die EGR is er schijnbaar omstreeks 2014 een nieuwe revisie gekomen. Toen die er bij mij ingebouwd is heb ik er ook geen problemen meer mee gehad dus misschien kun je bekijken of je dat in de historie terug kunt vinden zodra die boven water komt.

Hij bestaat trouwens ook nog in 1.9TDI variant. Dat is oude onverwoestbare VAG blok, en mocht je die kunnen vinden lijkt me die zeker het overwegen waard. Zelfs als er wat meer km's op staan. Ik moet er wel bijzeggen dat ik niet weet wat de euro-klasse er van is.

[ Voor 15% gewijzigd door Yucon op 29-05-2017 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Anoniem: 217290 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:18:
[...]
Als je echt incidentieel met een aanhanger rijdt en geen lange afstanden moet. dan is er echt nog wel te overleven met de skoda fabia hoor :).

Maar je moet je wel goed beseffen dat je geen snelheids monster hebt en dat je echt wat rustiger aan moet doen met de aanhanger.
Nee, het is eigenlijk maar een paar keer per jaar en dan nog goeddeels binnendoor ook. Wat zooi naar de stort brengen, spullen van de Ikea naar huis, wat planken van de bouwmarkt, dat soort dingen. Allemaal niet heel spannende zaken maar wel voldoende om toch zelf een trekhaak onder de auto te willen hebben.

We zijn niet van plan een caravan te kopen en daar mee rond te rijden. :)
Brandstofverbruik is natuurlijk heel erg afhankelijk van wanneer je rijdt en hoe.
Ik rij redelijk stevig door en helaas ook regelmatig files. Zodoende de 1:20.
Ok. Ik geloof dat we nu rond de 1:17 rijden met onze 206. We rijden door maar hebben niet een heel zware voet. As in, we rijden allebei wel pittig (zij iets pitter dan ik) en als ik ergens 130 mag rij ik 134 op GPS. Ik *haat* als een bejaarde over de snelweg tuffen en heb over het algemeen wel redelijk de vaart er in maar altijd onder de flitsgrens.

In Duitsland is het fijn als je een beetje comfortabel 150, 160 kunt rijden maar 140 is ook prima. Zo hard rijden de meeste mensen daar niet. (Wel grappig was toen we laatst terug uit Duitsland kwamen, eoa irritantje die toen ik 'm in wilde halen steeds harder ging rijden. Helaas voor hem kan onze 206 ook ruim 180 en bij 170 moest 'ie alsnog de remmen in omdat 'ie op een vrachtwagen af reed die wij net wilden gaan inhalen. Hij had ook niet opeens gas kunnen geven toen wij naast 'm reden.)
Mijn verhaal is niet om je gelijk helemaal het angszweet aan te jagen maar realiseer je wel de "tekort" komingen van deze auto.Uit jouw verhaal haalde ik op dat een aanhanger regelmatig voor komt. Dan is de fabia gewoon niet het juiste keuze. De auto is prima als snelweg autotje voor de middel lange afstanden.
:-)
Ik moet zeggen dat ik 'm akelig comfortabel vond rijden ook. Had een *totaal* slome auto verwacht en dat viel me wel mee. Vrij stug geveerd ook en het schakelt behoorlijk strak.
En ja ik heb de 1.2 TDI greenline. En ik ben absoluut geen vrienden met deze auto...
Maar ik kom dan ook uit een opel astra/ ford focus station klasse.

Het is gewoon een goedkope auto en ja dat merk je terug. Maar eerlijk is eerlijk op 170.000km heeft die me nog nooit laten staan. En ik rij de auto als service engineer met regelmatig veel gewicht aan boord.
Ja en dan rij je ws ook een stuk meer kilometers dan wij. We doen 20.000Km per jaar, waarvan een groot deel woon/werk en privé ritjes van een uur. In de regel gaan we ook niet absurd ver op vakantie. 1400Km is wel een beetje de max voor een enkele rit richting bestemming. (Zuid-Frankrijk, Ierland) Als we verder willen pakken we het vliegtuig. (Natuurlijk rijden we op vakantie ook wel wat kilometers en dan liefst slingerende weggetjes maar ach, dat ging zelfs nog prima met een Daewoo Matiz. Kwestie van actief schakelen en wat hoger in de toeren houden.)
Dus mijn advies is als je de fabia kiest let wel goed op de opgemerkte mankementen want een auto met mankementen is het laatste wat je wilt. De remschijven test je vrij snel en zorg dat je een onderhouds historie hebt met betrekking tot de levensduur van de remschijven.
Ja, onderhoudshistorie vind ik ontzettend belangrijk. Het is jammer van die auto van zaterdag want het was op papier echt *de* auto. Ik merk ook wel dat ik qua specs nu alles daar mee vergelijk. Dat type boordcomputer, parkeersensoren / achteruitrijhulp, navi (vooral vanwege de luxere radiocombinatie en het scherm), etc.

Lastig, want net van dat type staan er wat minder te koop en die zitten allemaal logischerwijs wat hoger qua prijs. Aan de andere kant, ik denk dat ik ook met meer plezier in zo'n auto rij als al die toeters er op zitten. Het moet alleen niet te gek worden qua prijs dus wellicht dat ik daar alsnog een compromis ga zoeken.

Alleen qua climate control en leren stuurwiel wil ik liever geen compromis. Climate control vind ik echt een zegen, leer plakt beter aan je handen. En die boordcomputer, hmm, stiekem vind ik dat toch ook wel fijn. (Het luxe model heeft zo'n mooi LCD schermpje waarop ook aangegeven word welke deur nog open staat, etc. Dat zijn stiekem features waar ik heel blij van word en graag wat meer voor betaal.)
Yucon schreef op maandag 29 mei 2017 @ 19:39:
EGR klep is ook een zwak punt van die motor. Ik heb zelf een ibiza ST gehad en er is 3 of 4 keer een nieuwe in gekomen, en collega's hadden soortgelijke problemen. Buiten dat vond ik het een geweldige auto en met aanhanger ging ook prima. Hij is best hoogtoerig waardoor hij op de snelweg veel makkelijker rijdt dan bv een clio diesel met evenveel pk. Als hij toen z'n opvolger in zicht kwam niet ineens van 14 naar 20% was gegaan had ik waarschijnlijk zo'n zelfde als vervanger gekozen.
Kijk, dat is ook goed om te horen. :)

Is zo'n EGR klep erg duur om te vervangen / fixen?

Dat 'ie op de snelweg redelijk weg wilde verraste mij ook positief en ik heb het idee dat 'ie niet heel rumoerig word dan. Maar goed, dat was wel een ritje van 50 minuten met maar beperkt snelweg. Was druk op de weg, ik kon niet echt even rustig 130 gaan rijden en wat met het gas spelen. In die drukte vond ik het al spannend zat met een auto die ik niet goed ken rond te rijden.
Wat betreft die EGR is er schijnbaar omstreeks 2014 een nieuwe revisie gekomen. Toen die er bij mij ingebouwd is heb ik er ook geen problemen meer mee gehad dus misschien kun je bekijken of je dat in de historie terug kunt vinden zodra die boven water komt.
Check en eventueel dus iets om rekening mee te houden. Mocht 'ie gaan, dat ze d'r een nieuw model in stoppen. Kan onze garage vast. (We hebben al jaren dezelfde, niet-merk garage. In de regel doen die jongens prima hun werk, denken mee, zijn redelijk betaalbaar, etc. Overal maak je wel eens iets geks mee dus hier ook, ze zijn niet helig maar ik heb wel het idee dat d'r vakidioten werken met passie voor wat ze doen. Er staan ook klassieke Porsches in onderhoud zeg maar.)
Hij bestaat trouwens ook nog in 1.9TDI variant. Dat is oude onverwoestbare VAG blok, en mocht je die kunnen vinden lijkt me die zeker het overwegen waard. Zelfs als er wat meer km's op staan. Ik moet er wel bijzeggen dat ik niet weet wat de euro-klasse er van is.
Die 1.9 TDI's lijken na 2008, 2009 niet meer gemaakt te zijn. Daarna zijn het de 1.2 en 1.4's geworden.

Even wat modellen naast elkaar gezet:
http://www.autoweek.nl/ca...=56355&id4=85718&cache=no

Het stupide is, maar misschien kijk ik er overheen, dat ik daar dus niet meer de emissieklasse zie terwijl ik vrij zeker weet dat ik die bij de 1.2 Greenlines die ik heb gezien wel heb zien staan.

Bij de 1.9 ben ik bang dat 'ie hetzelfde probleem heeft als onze huidige auto: klasse 3, en dus verbannen. (Da's een van de belangrijke redenen waarom we onze auto weg doen. Klasse 3 levert te veel beperkingen op en de boetes zijn nu al 80 EUR.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mag ik je een andere tip geven? Kijk eens naar een Seat Altea, al dan niet XL. Zee van ruimte, lekker hoog, en met de (nieuwe) 1.6 TDI of de oude 1.9 of 2.0 TDI een heerlijke auto. En idd nog de goede VAG blokken. De XL heeft ruimte zat achterin, en toch heb je niet het idee dat je een grote sloep als de Octavia rijdt. Hoge instap is handig met kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
The Eagle schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 10:51:
Mag ik je een andere tip geven? Kijk eens naar een Seat Altea, al dan niet XL. Zee van ruimte, lekker hoog, en met de (nieuwe) 1.6 TDI of de oude 1.9 of 2.0 TDI een heerlijke auto. En idd nog de goede VAG blokken. De XL heeft ruimte zat achterin, en toch heb je niet het idee dat je een grote sloep als de Octavia rijdt. Hoge instap is handig met kinderen.
Hmmm, ziet er inderdaad uit als een prima auto en de milieuklasse is met 5 prima al zie ik ze ook met 4 en dat vind ik wat eng. We durven eigenlijk niet onder de 5 uit te komen.

Ik weet nu weer waar ik het kon vinden: https://ovi.rdw.nl/ en dan tabblad "motor en milieu" maar ook als je specifiek op kenteken zoekt op Autoweek: http://www.autoweek.nl/kentekencheck/44-HLB-6

Auto gaat redelijk vlot van zijn plek.

Zit in ieder geval wel met de prijs:
http://www.autoweek.nl/oc...brandstof=diesel&pagina=1

Ze beginnen op bijna 6500 EUR en gaan heel rap de 7500 EUR over.

De lengte durf ik nog wel te overleggen, 440cm, ik weet alleen niet of ik met meer dan 7000 EUR weg ga komen.

Ga d'r nog eens op speuren. Ziet er iig uit als een goed bruikbare auto die goed van zijn plek komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Let er wel op dat dit geen lichte auto's zijn: 1380kg i.c.m diesel resulteert in een MRB van €1528 per jaar.

Voor dat bedrag staat er ook een nette 1.2 TSI te koop:
http://www.autoweek.nl/oc...tsi-ecomotive-good-stuff/

MRB: €708 per jaar.

Voor het €800 verschil kan je veel benzine kopen.

Via Spritmonitor kom ik uit op 1:16,1 voor de TDI. 20000/16,1 = 1242 liter per jaar = €1440 à €1,16/liter.
Voor de 1.2TSI is dit 1:13,9. 2000/13,9 = 1438 liter per jaar = €2160 à €1,50/liter.

TDI: €1440 + €1528 = €2968
TSI: €2160 + €708 = €2868

Benzine is in dit geval dus goedkoper. Exact €100 per jaar. Daarnaast is verzekering voor benzine vaak ook nog goedkoper (niet altijd hoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Een Altea is natuurlijk ook een andere klasse auto (C-segmenter), dan de Fabia/Ibiza (B-segment)

De EGR klep kan samen met de eventuele chip-tuning softwarematig uitgeschakeld (wordt zelfs aangeraden heb ik begrepen) worden.

Als ik nog een keer de lijst bekijk, zou ik persoonlijk voor de Toyota Prius 1.8 HSD Business gaan:

1. Super betrouwbaar (ook het accu-pakket gaat veel kilometers mee)
2. De auto is ruimer op de achterbank en de kofferbak is ruim te noemen (en anders een dakkoffer)
3. 10,5 seconden naar de 100
4. Standaard automaat
5. Bouwjaar 2011/12 voor jouw budget
6. Zuinige hybride (die kan concurreren tegen de diesel)
7. Iets zwaarder maar accupakket gewicht hoef je volgens mij voor de MRB niet mee te rekenen.

Het enige wat niet kan is het trekken van een karretje, maar goed als het toch voor een minimaal aantal keren is per jaar.. is dat ook wel weer te overbruggen met behulp van familie/vrienden of auto huren.

Succes met de keuze!

[ Voor 12% gewijzigd door Falcon op 30-05-2017 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 16:31
Falcon schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 17:16:

Als ik nog een keer de lijst bekijk, zou ik persoonlijk voor de Toyota Prius 1.8 HSD Business gaan:

1. Super betrouwbaar (ook het accu-pakket gaat veel kilometers mee)
2. De auto is ruimer op de achterbank en de kofferbak is ruim te noemen (en anders een dakkoffer)
3. 10,5 seconden naar de 100
4. Standaard automaat
5. Bouwjaar 2011/12 voor jouw budget
6. Zuinige hybride (die kan concurreren tegen de diesel)
7. Iets zwaarder maar accupakket gewicht hoef je volgens mij voor de MRB niet mee te rekenen.

Het enige wat niet kan is het trekken van een karretje, maar goed als het toch voor een minimaal aantal keren is per jaar.. is dat ook wel weer te overbruggen met behulp van familie/vrienden of auto huren.

Succes met de keuze!
Waar vind je voor zijn budget een prius uit dat jaar? Ik zie alleen maar 2005 modellen met 200.000+ op de klok bij bv Autoscout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

PhaeTom schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 17:29:
[...]

Waar vind je voor zijn budget een prius uit dat jaar? Ik zie alleen maar 2005 modellen met 200.000+ op de klok bij bv Autoscout?
Whoops.. filterfoutje hier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:45

Yucon

*broem*

Je hebt bij zo'n prius sowieso vrij slecht zicht naar achteren, ik denk dat dat moeilijk te verkopen is aan vrouwlief.

Iemand noemde hem laatst de Mercedes 190d van dit decennium. Oerlelijk maar hij gaat nooit kapot en goedkoper kun je niet rijden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Prius heeft toch zo'n parkeercamera?

Maargoed, ding trekt geen aanhangers en het voordeel in de MRB is eraf sinds begin 2017. Zijn vast heerlijke auto's die redelijk zuinig zijn, maar er zijn meer auto's die daaraan voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

_JGC_ schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:05:
Prius heeft toch zo'n parkeercamera?

Maargoed, ding trekt geen aanhangers en het voordeel in de MRB is eraf sinds begin 2017. Zijn vast heerlijke auto's die redelijk zuinig zijn, maar er zijn meer auto's die daaraan voldoen.
Enkel de versies met navigatie (en dan zelfs nog optioneel geloof ik).

Tot vorig jaar mocht je inderdaad 125kg van het gewicht aftrekken ten compensatie van het accupakket, maar dat is tegenwoordig al niet meer. Je betaald dus het volle pond, incl. het lekkere extra gewicht van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Op zich valt dat extra gewicht nog wel mee, je hebt een bak accu's voor de aandrijving maar de klassieke startmotor en loodaccu kan je weglaten.
Een prius weegt 1275kg als ik google mag geloven, de lichtste golf 6 is 1217kg. Is helaas wel een klasse hoger.

Mocht er straks alsnog een kabinet met groenlinks erbij komen kan het maar zo weer anders zijn qua kosten.

Edit: geen startmotor, dynamo, distributieriem en koppeling, wel een 12V hulpaccu die niet heel groot/zwaar hoeft te zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door _JGC_ op 30-05-2017 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Update:
We hebben een auto gekocht. :)

Om precies te zijn een Skoda Fabia Combi Greenline, 1.2 TDI 75 Pk.

Dit is 'm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mOhOckdkxJxAxO07GARTP4Ot/full.jpg

Hij staat nu nog bij de dealer (we hebben vanochtend het koopcontract getekend), over 1-2 weken mogen we 'm ophalen.

Alles bij elkaar net iets meer uitgegeven dan we aanvankelijk van plan waren uit te geven aan een nieuwe auto maar met een goed gevoel. De auto is wat jonger (2010), heeft minder Km's gelopen (122.000), heeft alle opties die we maar wilden (navi, esp, abs, cruise control, leren stuurwiel, luxe boordcomputer, hoogte en diepte verstelbaar stuur, hoogte verstelbare bestuurdersstoel, climate control, achteruitrijsensoren, dakrails, trekhaak, etc.) en hoewel we misschien niet de hoofdprijs voor onze 206 SW hebben gekregen, hebben we d'r denk ik wel een eerlijke prijs (750 EUR) voor. Ook hebben we een set winterwielen (velg + band) uit kunnen onderhandelen met tenminste nog genoeg profiel voor 1 seizoen. (Geen nieuwe winterbanden en uiteraard stalen velgen.)

Daarbij, volledige afleverbeurt, nieuwe APK, 6 maanden BOVAG garantie en zolang 'ie bij een Skoda dealer onderhouden blijft, Skoda mobiliteit. (Ofwel, volgens zeggen van de dealer, je kunt je Wegenwacht opzeggen want zij regelen dat *en* uiteindelijk komt gewoon de wegenwacht langs.)

Auto is bij deze dealer door de vorige eigenaar gekocht, heeft altijd ruim op tijd zijn onderhoudsbeurten gehad, onderhouden bij een officiële Skoda dealer, EGR klep is reeds vervangen (las op meerdere plekken dat dat een bekend euvel was, hier zit het nieuwe type al in), etc, etc, etc. Distributieriem is nog niet vervangen maar dat hoeft pas bij 210.000Km en daar zitten we nog een ruwe 5 jaar rijden (90.000Km) vanaf.

Kleur vonden we minder belangrijk, stiekem vind ik zwart metallic (of Black Magic Mica zoals Skoda het noemt) toch wel mooi.

Kortom, blij dat ondanks dat we boven ons oorspronkelijke budget van 6000 EUR inclusief inruil terecht zijn gekomen (we hebben d'r inclusief inruil van onze 206 bijna 7000 voor betaald), wel erg tevreden.

Ergens tussen de 1 en 2 weken mogen we 'm ophalen. (Worden we nog over gebeld.)

Stiekem vind ik het dan toch zielig voor onze trouwe 206 SW. Die gaat "de handel in". *brrrr* Maar goed, voor ons had die 206 zijn beste tijd gehad en we hebben d'r 5 jaar lang met veel plezier in gereden. Niet al te idioot onderhoud aan gehad. Prima auto.

Ben ik nog wat vergeten? Volgens mij niet. :)

Oh ja, tuning, daar twijfel ik nog over. Ik denk dat ik er eerst gewoon even rustig mee ga rond rijden, kijk of ik het nodig vind of niet en zo ja, dan ga ik opnieuw actief op zoek naar een goede tuner. Meerdere mogelijkheden gevonden, variërend tussen de 500 en 700 EUR waarbij 'ie voor dat laatste bedrag op de rollenbank word gezet en word afgesteld op onze eigen wensen en eisen.

Allen heel erg hartelijk dank voor het meedenken en het advies! Grappig genoeg kwamen we in the end toch uit op de Fabia die we in gedachten hadden, maar mede dankzij jullie input, is die keuze meer weloverwogen geweest dan 'ie eerst was en ben ik specifieker op dingen gaan letten.

Bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als je oude auto toch de handel in gaat: mocht je wieldoppen hebben, vraag aan de dealer of je die er af mag halen. Desnoods met als aandenken als smoesje. Losse originele peug wieldoppen zijn 50 euro per stuk dus die kun je op MP nog wel kwijt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
The Eagle schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 17:09:
Als je oude auto toch de handel in gaat: mocht je wieldoppen hebben, vraag aan de dealer of je die er af mag halen. Desnoods met als aandenken als smoesje. Losse originele peug wieldoppen zijn 50 euro per stuk dus die kun je op MP nog wel kwijt :)
Heh, als ze krasvrij waren wel. Maar dat zijn ze niet. :)
Auto zelf is ook niet geheel kras- en deuk vrij. 2x iemand met zijn fiets tegenaan gezeten enzo.

Dus nee, het enige waar we op gaan proberen te letten is dat we echt al onze eigen spullen (op de radio na) er uit halen en dat we 'm niet met bijna volle tank inleveren. Da's zonde. Volle tank diesel kost ons alleen maar geld. Dus we gaan proberen het zo uit te kienen dat 'ie op maximaal een kwart vol of minder zit. (Moet te doen zijn als we niet stug iedere keer de tank vol gooien maar zodra we tanken even snel rekenen wat we nog nodig hebben voordat we de 100Km naar de garage rijden.)

Radio die er in zit is ook niet origineel en in the end kopen ze 'm zoals 'ie nu is. Aan die radio hebben we toch niets meer. Verder zit er niets in. Moeten we alleen onze persoonlijke spullen d'r uit halen / thuis laten voordat we gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:55
Veel veilige kilometers met het nieuwe bakkie. Mooie uitvoering zo te horen, ga je vast veel plezier van beleven!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Gefeliciteerd met de aankoop.
Mbt de riem zou ik nog even in het boekje kijken of er alleen staat 210.000 of ook x-aantal jaar. Kan goed zijn dat ze tegenwoordig eindeloos mee gaan qua tijd, vroeger was het bijvoorbeeld 100.000 of 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Arjan90 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 20:24:
Veel veilige kilometers met het nieuwe bakkie. Mooie uitvoering zo te horen, ga je vast veel plezier van beleven!
Dank je wel.

Denk het ook wel, heb heel erg veel zin 'm over 1-2 weken op te halen en daarna met auto en gebruiksaanwijzing voor de deur te staan en te leren hoe alle knopjes werken. :)

Hoop dat de traagheid me niet al te zeer tegen gaat staan maar heck, als dat zo is ga ik me verder verdiepen in veilige tuning en is dat voor een paar honderd EUR ook goed op te lossen. Het viel me op de snelweg en op de 80Km wegen tijdens de proefrit iig alleszins mee. Ook een korte inhaalmaneuvre binnen de bebouwde kom ging meer dan prima.

De boordcomputer die ik zo graag wilde heeft iig alles dat ik leuk vind en wat ik niet wist maar nu wel, is dat zowel de navigatie als de snelheid er in word weergegeven. (Dubbelop, navigatie staat ook op het grote scherm rechts en een wijzer die zowaar kleine rode streepjes heeft op bijvoorbeeld 50Km/h.)

Kortom, ook de klokkenwinkel is helemaal zoals ik 'm graag wilde en dat maakt zo'n aankoop toch extra leuk.
TheBrut3 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 21:21:
Gefeliciteerd met de aankoop.
Mbt de riem zou ik nog even in het boekje kijken of er alleen staat 210.000 of ook x-aantal jaar. Kan goed zijn dat ze tegenwoordig eindeloos mee gaan qua tijd, vroeger was het bijvoorbeeld 100.000 of 5 jaar.
Dank je wel. :)

Oh, da's een goede idd. Ik dacht dat ik in het boekje echt alleen 210.000Km zag staan maar ga het zeker bij aflevering nog even nakijken. Ook wel een comfortabele gedachte dat het hoe dan ook vrij ver weg is.

Pffff en nu gaan die 2 weken opeens laaaaaaaaaaang duren! :) (Nog mazzel dat het een 2e hands is, nieuw kun je d'r maanden op wachten.)

Zal nog wel even updaten als 'ie hier voor de deur staat en me binnenkort eens melden in het grote Skoda Topic: Het grote ŜKODA topic #1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als je hem leeghaalt: een extra krik is altijd handig om in de schuur te hebben liggen. Al past ie niet, kan ie alsnog wel eens als stuk wrikgereedschap dienen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
The Eagle schreef op zondag 4 juni 2017 @ 15:05:
Als je hem leeghaalt: een extra krik is altijd handig om in de schuur te hebben liggen. Al past ie niet, kan ie alsnog wel eens als stuk wrikgereedschap dienen :Y)
Heh, ja. De krik heb ik toen uit de Matiz gehaald. Letterlijk zo'n beetje alles dat los en vast zat en ik dacht mee weg te komen want toch sloop.

Blijft ergens wel ironisch dat we voor de Matiz meer geld (2000 EUR) kregen dan nu voor de 206 (750 EUR). Zal wel iets met dagwaarde te maken hebben. (Matiz heb ik 5 jaar geleden totall-loss gereden maar was nog relatief jong. Technisch niets mis mee tot het moment dat ik 'm met 50 in een rij stilstaande auto's parkeerde. De 206 heeft zijn beste tijd gehad.)

Is het stom dat ik toch een beetje gemengde gevoelens heb over het afvoeren van onze 206? Het is geen levend ding, het heeft geen gevoel. Het is maar een auto. Maar toch zitten er (soms flink emotionele) herrinneringen aan het ding en hebben we er 5 jaar met veel plezier mee gereden.

Fin, manual van de Fabia alvast beetje aan het doorpluizen en hopen dat het afleveren vlot gaat. Toch ook wel heel erg veel zin om de Fabia te ontdekken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ken dat gevoel, heb mijn 206 na 7 jaar ingeruild. Heel wat meegemaakt met dat ding: duitsland, belgie, scandinavie 2x, denemarken, dat ding bracht ons overal, liet ons praktisch nooit staan en met de banken eruit paste er net zoveel in als jouw SW.

Maar een nieuwere auto met meer luxe doet je dat gewoon vergeten. Enige wat ik mis van de 206 is het onderhoud. De 207SW die ik nu heb is slecht onderhouden door de vorige eigenaar en dat kreeg ik in de eerste twee jaar op mijn bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
_JGC_ schreef op maandag 5 juni 2017 @ 09:49:
Ken dat gevoel, heb mijn 206 na 7 jaar ingeruild. Heel wat meegemaakt met dat ding: duitsland, belgie, scandinavie 2x, denemarken, dat ding bracht ons overal, liet ons praktisch nooit staan en met de banken eruit paste er net zoveel in als jouw SW.

Maar een nieuwere auto met meer luxe doet je dat gewoon vergeten. Enige wat ik mis van de 206 is het onderhoud. De 207SW die ik nu heb is slecht onderhouden door de vorige eigenaar en dat kreeg ik in de eerste twee jaar op mijn bordje.
Dat dus. Ik heb in die 206 meegereden in de rouwstoet van mijn vader die een ruwe anderhalf jaar geleden plots overleden is. Auto's hebben niet het eeuwige leven (mensen ook niet) en zoiets hoort er gewoon bij, maar toch geeft zoiets dan toch wat emotie merk ik.

Had het met mijn 205 ook, never ever zou ik meer in zo'n ding willen rijden (geen ABS, geen airbags, kreukelzone tot de achterbumper) maar wel een auto waar ik mee in de rouwstoet van mijn opa (8 of 9 jaar geleden) heb meegereden en heel wat bijzondere momenten heb meegemaakt. (Ik had die auto toen ik mijn vrouw leerde kennen en heb in die auto in de beginfase van onze relatie uren met haar gebeld, van- en naar werk.)

Aan de andere kant, zo'n nieuwe en veel luxere auto geeft weer nieuwe herrinneringen, meer rijplezier, etc. De herrinneringen aan de 206 blijven wel. :) 206 is ook niet zonder gebreken, hij start *altijd*, ook als het -8 is buiten maar de ouderdom laat zich steeds beter zien. Hoe dan ook was het dit jaar of volgend jaar geweest dat we 'm wilden inruilen want te duur geworden om 'm nog prettig op de weg te houden.

De Fabia is privé de meest luxe en veilige auto die ik privé ooit heb gehad (in fact, volgens mij waren zelfs mijn lease Polo en lease Focus minder luxe). Zou het echt niet erg vinden als ze 'm eerder klaar hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Auto wegdoen/inruilen voelt raar gezien alle herinneringen die aan zo'n auto hangen.

Wij hebben afgelopen maand mijn ouders auto ingeruild voor een "nieuwe" Meriva. Hoewel we blij waren dat we er van af waren (er rammelde vanalles, lekte wat...) was het toch een raar gevoel om weg te rijden. De auto hebben we 10 jaar gehad, voor mij als 18 jarige dus meer dan de helft van mijn leven. En natuurlijk de herinneringen, waaronder vakanties, laatste autorit ooit van mijn opa, of mijn aller eerste kilometers met (en zonder) rijbewijs.

Gelukkig biedt een nieuwe auto de kans om nieuwe herinneringen te maken ;)

Veel plezier met je Fabia! Aangezien hier waarschijnlijk geen reservewiel in zit, zou je de oude uit de Peugeot mee kunnen nemen. Gegarandeerd dat ze niet gecontroleerd hebben of die er in zit. Maar goed, als dat nog de originele band is heb je er nog weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Laatst online: 14:36
unezra schreef op maandag 5 juni 2017 @ 10:02:
[...]

Had het met mijn 205 ook, never ever zou ik meer in zo'n ding willen rijden (geen ABS, geen airbags, kreukelzone tot de achterbumper) De Fabia is privé de meest luxe en veilige auto die ik privé ooit heb gehad (in fact, volgens mij waren zelfs mijn lease Polo en lease Focus minder luxe). Zou het echt niet erg vinden als ze 'm eerder klaar hebben. :)
Staar je niet blind op ABS en Airbags. Kijk even op de twitter account van de VID en zie hoe er dagelijks tientallen auto's "aan vlokken" worden gereden!

Anticiperen (op mede weggebruikers en de staat van de weg) en je spiegels gebruiken voorkomt veel ellende.
Het gebrek aan snelheids beleving en een (schijn) gevoel van veiligheid veroorzaakt vele ongelukken.
Als ik 120 km per uur rijd in mijn trackday 205 lijkt het alsof ik in een straal jager zit. :)

Maar genoeg gezeur, niets zo leuk als een nieuwe auto met allerlei knopjes.

Geniet ervan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Speedster schreef op maandag 5 juni 2017 @ 10:58:
[...]
Staar je niet blind op ABS en Airbags. Kijk even op de twitter account van de VID en zie hoe er dagelijks tientallen auto's "aan vlokken" worden gereden!

Anticiperen (op mede weggebruikers en de staat van de weg) en je spiegels gebruiken voorkomt veel ellende.
Het gebrek aan snelheids beleving en een (schijn) gevoel van veiligheid veroorzaakt vele ongelukken.
Als ik 120 km per uur rijd in mijn trackday 205 lijkt het alsof ik in een straal jager zit. :)
No worries. :)

Ik rij over het algemeen uberhaupt behoorlijk defensief. Mijn vrouw vind zelfs dat ik soms wat truttig rij. Valt an-sich wel mee maar ik rij idd minder "vinnig" dan zij. Misschien ook niet zo gek, zij zit vrijwel dagelijks in de spits, ik 2x per week als ik pech heb. Ze is meer ingespeeld op lastige situaties dan ik, meer ervaring, dus rijd zij d'r vlotter doorheen. (Ik rij sowieso minder kilometers maar als we samen zijn rij ik eigenlijk altijd tenzij ik gedronken heb, dan rijd zij. Van alle kilometers die we samen rijden, vakantie, schoonouders, andere tripjes, rij ik 95% van de tijd.)

ABS en airbags zijn voor mij geen schijnveiligheid maar kunnen wel het verschil uit maken tussen blikschade en persoonlijke schade. (Of zelfs schade helemaal voorkomen.) Fin, da's ook persoonlijke ervaring, met ABS was onze Matiz niet gaan glijden en zonder airbag was ik waarschijnlijk met meer letsel dan alleen wat troep van de airbag in mijn longen uitgestapt.

Daarom rijden we dus ook op zomer/winter banden. We rijden d'r geen millimeter minder defensief door maar het geeft wel een extra stukje zekerheid dat als het mis gaat, de gevolgen minder groot zijn.

Blik is maar blik. Vervelend als het stuk gaat maar niet meer dan dat. Persoonlijk letsel is veel vervelender. (Gelukkig privé nog niet meegemaakt en dat wil ik graag zo houden.)
Maar genoeg gezeur, niets zo leuk als een nieuwe auto met allerlei knopjes.

Geniet ervan!
Dank je wel!

En ja, nu de handleiding al een beetje doorlezen is echt dikke voorpret. Dankzij al die knopjes is het een duurdere auto geworden maar heel cru, voor 5000 EUR hadden we een auto kunnen kopen die aanvoelde als noodzakelijk kwaad. Verstandig maar noodzakelijk. Voor de 7000 EUR die we nu hebben uitgegeven hebben we een auto waar ik ontzettend blij mee ben en niet kan wachten tot 'ie voor de deur staat. Als het dan toch geld kost, laat het dan maar iets meer zijn en waarbij ik die 2000 EUR betaal voor het verschil tussen "noodzakelijke investering" en "YAY! Nieuwe auto!". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Update:
Gisteren gebeld door de garage, naar wat heen en weer overleg en het oplossen van een klein planningstechnisch puzzeltje, overeengekomen dat 'ie a.s. vrijdag al voor ons klaar staat!

*dansje doet*

Gisteren verzekering geregeld (toch weer voor Ditzo gegaan, niet per-se de goedkoopste, wel met een van de betere dekkingen) en besloten dat 'ie bij onze huidige garage (niet-merk) in onderhoud blijft want dichtbij.

Zaterdag mag 'ie meteen mee voor zijn eerste klimtripje. Dagje buitenspelen in Duitsland. (Als het weer mee zit.) :)

Yay!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
unezra schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 07:55:
Gisteren verzekering geregeld (toch weer voor Ditzo gegaan, niet per-se de goedkoopste, wel met een van de betere dekkingen) en besloten dat 'ie bij onze huidige garage (niet-merk) in onderhoud blijft want dichtbij.
Dan zou ik even bij deze garage uitzoeken hoe het met hun mobiliteitsgarantie zit, dit omdat je dit aanhaalde eerder in dit topic. Onderhoud hoeft vanwege deze extra's helemaal niet duurder te zijn dan bij een niet-dealer.

ANWB Wegenwacht is jaarlijks ook niet goedkoop en met de verlengde onderhoudsintervallen op modernere auto's en wellicht economy service vanwege toch wat ouder kan het nog best goedkoper uitvallen dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
RodeStabilo schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 08:05:
[...]

Dan zou ik even bij deze garage uitzoeken hoe het met hun mobiliteitsgarantie zit, dit omdat je dit aanhaalde eerder in dit topic. Onderhoud hoeft vanwege deze extra's helemaal niet duurder te zijn dan bij een niet-dealer.

ANWB Wegenwacht is jaarlijks ook niet goedkoop en met de verlengde onderhoudsintervallen op modernere auto's en wellicht economy service vanwege toch wat ouder kan het nog best goedkoper uitvallen dan je denkt.
Voornaamste redenen om toch (maar daar kunnen we uiteraard vanaf wijken) voor onze eigen garage te kiezen zijn de afstand (600 meter vs 5 kilometer) en het feit dat we vertrouwd zijn met die garage.

Speelt misschien ook mee dat de ervaringen die we hebben met merkdealers niet buitengewoon positief zijn. Onze 206 in het begin 1x naar de merkgarage gebracht en we schrokken ons dood van de kosten, over goede refurbished onderdelen was ook niet te praten terwijl dat soms prima is.

Wegenwacht kost idd een boel geld, ik vraag me alleen af of je dan ook niet een veel beter product krijgt. Zelfde als met verzekeringen, de goedkoopste verzekeringen lijken prima tot je de kleine lettertjes gaat bekijken. Zo zag ik bijvoorbeeld dat ABN (onze huisbank) enkel Ongevallen Inzittenden heeft en geen Schade Inzittenden. Dat laatste is 2 EUR per maand duurder maar dekt veel meer en keert veel hoger uit. ANWB verzekering is dan weer smerig want "jubel jubel 12,5% korting want gold member", maar da's alleen voor het 1e jaar en daarna betaal je de normale premie.

Dus qua verzekering bij Ditzo gebleven, we betalen praktisch hetzelfde als nu voor onze huidige auto met dezelfde dekkingen. (Allrisk, schade inzittenden, geen rechtsbijstand want dat zit in onze reguliere verzekering, module verkeer en vervoer.)

Terug naar het onderhoud, mobiliteitsgarantie is niet zo'n punt. Vrouwlief kan meestal wel met het OV naar kantoor of werkt thuis. Daar hoeven we het niet voor te doen. Blijft wel dat een Skoda dealer wellicht meer verstand heeft van Skoda dan een niet-Skoda garage dus helemaal zijn we er nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Auto opgehaald! :)

Helaas was de hemelbekleding niet goed schoongemaakt en bij schoonmaak beschadigd. Dat word opgelost. We krijgen nieuwe hemelbekleding zodra 'ie een auto voor de handel heeft met goede hemelbekleding en dan word het in zijn geheel vervangen. Onze auto word dan opgehaald, leenauto gebracht, hemelbekleding vervangen en auto met verse hemelbekleding weer retour. Keurige oplossing dus al moeten we d'r mogelijk een paar maanden op wachten.

Winterwielen zitten d'r ook bij. 7mm profiel nog, productiedatum ~april 2012, zo goed als nieuwe velgen. Ook echt niets op aan te merken.

De eerste kilometers zitten er op en hij rijd heerlijk. Wel duidelijk wat slomer dan onze 206 maar het extra comfort, de stilte, het fijnere instrumentenpaneel, de dingen zoals parkeersensoren en de veel betere geluidsinstallatie maken dat meer dan goed.

Vanmiddag meteen de eerste echt grote trip: 350 kilometer, naar Duitslang met een omweg om een van de dingen te doen waar we 'm onder andere voor hebben aangeschaft, klimtripjes met bagage maken. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:56
Wegenwacht vs Skoda mobiliteitsgarantie.. da's even een kwestie van rekenen. Ik heb uiteindelijk gewoon wegenwacht genomen, omdat de voorwaarden van Skoda het netto toch wat duur maakten.

Skoda is in een aantal gevallen niet duur kwa onderhoud, maar je moet wel alles laten doen anders vervalt de mobiliteitsgarantie.

Anwb heeft overigens een paar keer per jaar ook 50% kortingsacties, dat maakt het nog interesanter.

Wat betreft trekhaak: Mooi dat je zo'n ding gevonden hebt, is toch wel erg handig. Fabia's met trekhaak zijn wel een stuk minder gangbaar. Vriendin van mij heeft onlangs haar Matiz ook ingeruild voor een Fabia en er nog geen seconde spijt van gehad

Kwa EGR: Je zou eens kunnen informeren bij JD of Vagtechniek. Beide kunnen de EGR vermoedelijk wegschrijven. Dan rijd je auto net ff iets beter over het algemeen (Alleen iets slechter voor het milieu) en eventueel tunen.

Mocht je 'm willen tunen om wat extra vermogen te hebben (wat met een 1.2 icm een aanhanger toch wel lekker is): Doe dat bij een 'de bekende tuners' in de VAG wereld: JD, Vagtechniek, VVT ofzo. Er zijn ook genoeg bedrijfjes die meeliften op de tuningmarkt zonder echt kennis te hebben.
De extra PK's zijn leuk, maar vooral de winst kwa koppel is lekker, zeker met een aanhanger.

En ter info nog even op een eerdere post: De 1.9TDI is wel geleverd met een zuinigere uitstoot, alleen maar relatief kort (Vanaf 2006 zat er een roetfilter in waardoor je dus ook een groene sticker in Duitsland krijgt).
De 1.9 is wel idd een oerdegelijk blokje. Mijne (in een Octavia) zit inmiddels op 351dkm...

Ook werd ergens iets genoemd over het 'schuim' onder de motorkap: Da's bij mij ook allang vergaan (en heb ik maar helemaal weggehaald). Schijnt iets geluidsisolatie te zijn, maar ik merk t verschil eigenlijk niet

[ Voor 17% gewijzigd door DJSmiley op 11-06-2017 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

DJSmiley schreef op zondag 11 juni 2017 @ 18:36:
Ook werd ergens iets genoemd over het 'schuim' onder de motorkap: Da's bij mij ook allang vergaan (en heb ik maar helemaal weggehaald). Schijnt iets geluidsisolatie te zijn, maar ik merk t verschil eigenlijk niet
Heeft niks met geluidsisolatie te maken, maar puur met isolatie. De bedoeling is de warmte in de motorruimte te houden, zodat de motor sneller op bedrijfstemperatuur is, wat verbruik + CO2 uitstoot vermindert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
MK1998NL schreef op zondag 11 juni 2017 @ 19:04:
[...]

Heeft niks met geluidsisolatie te maken, maar puur met isolatie. De bedoeling is de warmte in de motorruimte te houden, zodat de motor sneller op bedrijfstemperatuur is, wat verbruik + CO2 uitstoot vermindert :)
Ah...
Is dat ook de reden dat bijvoorbeeld in onze Fabia vlak achter de grille een blok van dat grijze piepschuim achtige spul zit?

Of heeft dat weer een andere functie?

Pagina: 1