Zelf geluidsscherm bouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:34

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Ik woon mooi in het buitengebied. Leuk vrijstaand, groot huis en als de glasvezel er ligt, dan heb ik helemaal niets te klagen. Enige minpunt is dat ik direct aan een drukke, 2 baans (4 stroken) weg woon. In huis heb ik daar geen last van (goed geïsoleerd), maar in de tuin is het lawaai van de weg irritant. Dus ik ben op zoek naar oplossingen. Even wat feiten:
- hart van de weg (middenberm) tot aan de rand van onze grond is een meter of 10
- het is een 80 km/h weg waar hard wordt gereden
- de weg is 2 jaar geleden helemaal vernieuwd met o.a. nieuw asfalt
- ik kan een geluidsscherm wegwerken achter een heg
- we hebben geen (over)buren waar we rekening mee hoeven te houden.
- maximale hoogtes voorgeschreven door gemeentes interesseren me niet zoveel. Uit het oogpunt van effectiviteit is een hoogte van 3 meter volgens mij prima.
- lengte is een meter of 20 en dan nog 4 meter de hoek om

In de handel is best wel wat te krijgen:
- Kokowall (Lite). Kosten per meter niet bekend, ik moet nog een offerte aanvragen
- Noistop Kosten per meter ook niet bekend.

Mijn vraag: kennen jullie nog meer voorbeelden van leveranciers van geluidsschermen of ideeën om een scherm zelf te bouwen? Het gaat mij om de isolatie; absorptie van geluid is niet nodig aangezien we geen overburen hebben. Een aarden wal heb ik helaas geen ruimte voor, een houten schutting lijkt me niet duurzaam, dus misschien iets met plastic platen waar tegenaan klimop kan groeien?

De islam kan uw vrijheid schaden

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-06 21:18
Ik reageer toch even op dit topic, omdat ik ongeveer dezelfde situatie heb,

Heb je al verdere stappen ondernomen? Ik heb zelf in ieder geval offerte opgevraagd bij kokosystems, die kosten lopen toch al snel vrij hoog op. Zon +/- 200 euro per strekkende meter (bij hoogte van 2 meter).

Een echt alternatief heb ik nog niet kunnen vinden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

- maximale hoogtes voorgeschreven door gemeentes interesseren me niet zoveel. Uit het oogpunt van effectiviteit is een hoogte van 3 meter volgens mij prima.

Denk daar nog even over :) je zult de eerste niet zijn die alles mag afbreken omdat er toevallig een ambtenaar een keer langs rijd.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-06 10:26

Sr_Ogel

Klop klop klop

Puntje van aandacht. Houdt rekening met een obstakelvrije zone. Bij 80 kilometer per uur al 7 meter binnenkant kantstreep. Niet dat jij verantwoordelijk bent om aan die eis te voldoen. Ik kan me wel voorstellen dat een gemeente /provincie (wegbeheerder) dit gaat opvallen als je er dicht bij een geluidsscherm plaatst. Dan kunnen ze geleiderail plaatsten of bij jou aankloppen waarom er ineens een hoge "schutting" staat die niet aan de 2 meter eis voldoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Wokschotel schreef op maandag 22 mei 2017 @ 14:50:
Het gaat mij om de isolatie; absorptie van geluid is niet nodig aangezien we geen overburen hebben.
Om geluidsoverlast tegen te gaan kun je de geluidsgolven op 2 manieren aanpakken.
Absorberen of reflecteren.
Reflectie bereik je vooral met "harde" oppervlaktes zoals b.v. een betonnen muur.
De oplossingen die jij noemt moeten het daarentegen juist hebben van absorptie.
Een aarden wal heb ik helaas geen ruimte voor
Voor absorptie is massa van grote invloed. Een "kleinere" oplossing geeft qua demping dus ook een kleiner effect.
een houten schutting lijkt me niet duurzaam,
Los van de duurzaamheid, een houten schutting heeft een isolatiewaarde van 0.0
dus misschien iets met plastic platen waar tegenaan klimop kan groeien?
Ik zou plastic platen nou ook niet bepaald duurzaam willen noemen ;)
Enfin. Een mooi dichtgegroeid wandje kan zeker wat db'tjes absorberen maar dit gaat bij lange na niet volstaan om de herrie van 4 stroken met 80km/u verkeer teniet te doen

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:52

BCC

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ik denk dat je met 4 rijstroken a (op papier) 80km/u uit kan gaan van zo'n 80db.

Nederland zou Nederland niet zijn als we geen wetten zouden hebben om deze zaken te reguleren. En ja hoor, zie daar. De "wet geluidshinder"

Getuige Wikipedia:
In de wet geluidhinder zijn normen opgenomen ten aanzien van wegverkeerslawaai. In Nederland is de voorkeursgrenswaarde Lden 48 dB, en is er ontheffing tussen 53 en 63 dB mogelijk, afhankelijk van de situatie. De decibellen worden uitgedrukt in Lden, het gemiddelde van dag, avond en nacht (day-evening-night).
Idealiter dus max 48dB wat nota bene een gemiddelde is over 24 uur. Maar wederom, Nederland zal Nederland niet zijn als die grens (a 48db) alsnog een stuk hoger ligt dan wenselijk.
Zeker als je lekker buitenaf woont om van de rust te genieten, is eigenlijk alles boven de 30dB al storend.

Enfin. Bottom line wil je eigenlijk die 80dB's terugbrengen naar een niveau van <30dB.
Hier ga je behoorlijk wat massa voor nodig hebben. Zou een walletje van aarde dus zeker niet direct uitsluiten. Ook omdat dit waarschijnlijk ook de goedkoopste oplossing zal zijn.
Mooie van die oplossing is overigens dat je die wal ook gewoon kunt beplanten en dus een mooi "groen" uitzicht hebt.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:08
Ik werk bij een overheidsorganisatie die her en der in het land wel eens wat spoorlijntjes laat bouwen en toevallig moet er wel eens een geluidsscherm bij :P.

Ik heb even gekeken bij recente aanbestedingen maar zie dat het vooral de grote bouwondernemingen zijn die geluidsschermen (aan ons) leveren. Je zou de grote bouwondernemingen (Strukton, Heijmans, BAM, etc.) kunnen aanschrijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 15:00
Heb je het probleem al eens omgedraaid? Doe eens een geluidsmeting en laat de wegbeheerder een geluidswerende oplossing maken. Als de normen overschreden worden zal dat geen probleem zijn. Voldoet hij zeer waarschijnlijk gelijk aan alle normen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoe hebben de buren het opgelost? Misschien dat je samen in gesprek kunt gaan met de wegbeheerder over maatregelen?

Misschien zijn er ook maatregelen te nemen door aanpassingen in je tuin? Als je bijvoorbeeld je terras verlaagd aanlegt dan kun je mogelijk ook al veel winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Dennis schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:23:
Ik werk bij een overheidsorganisatie die her en der in het land wel eens wat spoorlijntjes laat bouwen en toevallig moet er wel eens een geluidsscherm bij :P.

Ik heb even gekeken bij recente aanbestedingen maar zie dat het vooral de grote bouwondernemingen zijn die geluidsschermen (aan ons) leveren. Je zou de grote bouwondernemingen (Strukton, Heijmans, BAM, etc.) kunnen aanschrijven?
Bij een van die grote jongens heb ik vele jaren gewerkt. Leuk dat je als tip geeft om een van de grote jongens te bellen, maar het is natuurlijk een non-oplossing.

Geluidsschermen die deze jongens plaatsen zijn voor een particulier natuurlijk mega overkill, ze zijn groot, duur, er moet een fundering voor gemaakt worden, de schermen zelf moeten er met een kraan ingehesen worden.

Hoe stel je dit voor dan? Dat je als particulier zo'n grote jongen belt en dat zij volgende week 20m geluidsscherm achter je tuin gaan zetten voor minder dan 10k? 8)7

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen1987
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-06 11:14
Inderdaad misschien aarden wal overwegen. Als het hart van de weg op 10 meter ligt, zal de rand van de weg op een paar meter van je tuin liggen.
Voor je geluidswal zal je ook sommetjes moeten laten maken denk ik voor in ieder geval de fundering. RWS / gemeente zal er niet happig op zijn dat deze bij een storm de weg op waait, dat is dan ook een reden dat deze groot en duur zijn bij de "grote jongens".

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:59
Kan wel interessant zijn. We wonen ook aan een drukke weg waardoor er wel wat omgevingslawaai is in de tuin.

Als je achter een haag van 2m een geluidsscherm plaatst (muv de poort) zou je dan veel winst hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maniac19800
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-07-2021
Misschien is een muur van schanskorven wat voor je?

http://www.twenteschuttingen.nl/houtbeton/

Naar beneden scrollen en dan foto nr 38-verticale

Zoiets maar dan alleen schanskorven of zon combi is ook mooi en geluidswerend misschien?

Die schuttingen zijn in elk geval zeer duurzaam altijd geimpregneerd en bij dit bedrijf genoeg opties en niet duur. Ben er zelf wel paar keer geweest maar je kunt ook bellen en afspraak maken om vrijblijvend te komen inmeten en gratis offerte te maken.

Sup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Maniac19800 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:40:

Zoiets maar dan alleen schanskorven of zon combi is ook mooi en geluidswerend misschien?

Die schuttingen zijn in elk geval zeer duurzaam altijd geimpregneerd en bij dit bedrijf genoeg opties en niet duur. Ben er zelf wel paar keer geweest maar je kunt ook bellen en afspraak maken om vrijblijvend te komen inmeten en gratis offerte te maken.
Houten schuttingpanelen doen niet zoveel qua geluidswering. Dan zou de door te genoemde Kokowall een beter alternatief zijn.

Zo'n schanskorf doet ook niet echt veel.
Er zijn wel oplossingen waarbij een schanskorf wordt voorzien van extra geluiddempende materialen maar ik durf niet te zeggen wat hier de kosten van zijn. Denk echter wel dat een muur a 20 meter lang en 3 meter hoog wel gigantisch op je afkomt.
Mocht @Wokschotel zijn fort willen beschermen tegen strijdlustige romeinse legers dan is zo'n kasteelmuur uiteraard wel een goede oplossing :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapbrandhof
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:37
Misschien dat dit iets is @Wokschotel
https://www.lortyewebshop...lor-bruinrood-40x30x25cm/

Kosten hiervan per strekkende meter zijn nog geen €180 uitgaande van 3 meter hoog. Ik heb alleen het vermoeden dat dit iets meer wordt omdat het anders niet stevig genoeg is en om gaat vallen. (onderkant grotere basis maken)

Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:07

Amphiebietje

In de blubber

Geluidswal + beplanting vóór de geluidswal, aan de kant van de weg dus.

Voor de beplanting kan je klimplanten nemen die op je geluidswal kunnen groeien. Het voordeel hiervan t.o.v. alleen een muur of wal is dat de planten een deel van de geluidsgolven absorberen en ook in diverse richtingen reflecteren, waarna de (harde) geluidswal de resterende geluidsgolven weerkaatst (hopelijk grotendeels).
Ander voordeel is een iets betere luchtkwaliteit. :)

Dit soort geluidswering wordt ook wel langs autowegen toegepast, op die plekken waar de wegbeheerder of gemeente echt wil investeren in een betere levenskwaliteit van de bewoners .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:57

DropjesLover

Dit dus ->

Ook een optie misschien, van die gevlochten stalen korf/muur met daarin vuistgrote grijze stenen (basalt?) gestort?
Hard genoeg om alle kanten uit te reflecteren en in de kieren gaat vanzelf over tijd iets groeien.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dan zit je dus inderdaad op een meter of 3 van de weg af met je erf. Kan me voorstellen dat dat wel last geeft.

Een aarden wal zal ook niet heel goedkoop worden denk ik. De grond is nooit bouwrijp gemaakt, dus dat gaat zakken "als een malle". Dan moet je haast al met een soort keerwanden gaan werken om de boel een beetje op zijn plaats te houden.

Ik denk wel dat een begroeide aarden wal qua looks en werking het beste zal zijn.

Groene erfafscheidingen mogen overigens hoger izjn dan die 2 meter. Als je de tijd hebt, zou je "laagje voor laagje" toch een hogere afscheiding kunnen maken achter wat snelgroeiend groen. Dan valt het niet op vanaf de openbare weg. (Die tip kreeg mijn vader van een gemeente-ambtenaar. Het erf van mijn ouders grenst aan de openbare weg en daar mag je maar een erfafscheiding neerzetten van 1,2 meter, of je moet hem een meter van de grens afzetten en dan mag je 2 meter.) Dat doen ook heel veel mensen in het dorp waar ze wonen. Planten ze een heg en als die aardig hoog geworden is zetten ze er aan de binnenkant een vaste schutting of een hoog hek tegenaan. Officieel mag het niet, maar als niemand het ziet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --jasper--
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
een groene haag of rij bomen zou denk de mooiste oplossing zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 12:51:
Een aarden wal zal ook niet heel goedkoop worden denk ik. De grond is nooit bouwrijp gemaakt, dus dat gaat zakken "als een malle". Dan moet je haast al met een soort keerwanden gaan werken om de boel een beetje op zijn plaats te houden.
Hoeft niet. Je moet dan ook niet de wal geheel uit aarde willen opbouwen. Geef hem een fundering van zand en bouw daarop een kleinere wal van stenen of steen gemengd met aarde (spoorbielzen zijn ook een optie), waarna je daar de uiteindelijke laag aarde over heen legt (30 cm dik ofzo).

Je kan ook een soort hardhouten schutting of een damwand in de grond slaan ter hoogte van de middenlijn van je wal; dan leg je vervolgens twee halve wallen daar tegen aan, met of zonder extra versteviging onderaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:40
Persoonlijk zou ik dit eerst eens aankaarten bij de gemeente/provincie (afhankelijk van wie de weg is). Er bestaan heel wat regelingen voor geluidsoverlast (financieel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 13:35
B-lex schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 13:31:
Persoonlijk zou ik dit eerst eens aankaarten bij de gemeente/provincie (afhankelijk van wie de weg is). Er bestaan heel wat regelingen voor geluidsoverlast (financieel).
Inderdaad. Ik kan me bijna niet voorstellen dat een 4-strooksweg op een paar meter van een huis toegestaan is.
Of staat het huis achterop het erf ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercyfull_fate
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-10-2023
B-lex schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 13:31:
Inderdaad kun je het aankaarten, echter komt hier waarschijnlijk niet veel uit.

Zo uit me hoofd betreft de wet geluidhinder de woning en niet de tuin, waren de woningen al aanwezig dan moet de overheid, mits financieel goed haalbaar (leuke formule op basis van het aantal woningen in welke mate geld uitgetrokken moet worden) ,
voorzieningen treffen, zij het geluidswal of woningen voorzien van maatregelen. Betreft het Nieuw bouw dan moeten bij de bouw de benodigde geluidwerende voorzieningen worden geregeld.

Als ik de situatie goed begrijp dan heeft de woning al voldoende voorzieningen om aan de wet geluidhinder te voldoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:03
Smobbo schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 13:39:
[...]

Inderdaad. Ik kan me bijna niet voorstellen dat een 4-strooksweg op een paar meter van een huis toegestaan is.
Of staat het huis achterop het erf ofzo?
Dit huis staat bij het kruispunt van de N18 en de Usselerrondweg als je enschede uitrijdt. Die heeft echt jaren en jaren te koop gestaan, maar staat dus zelfs strak tegen de weg aan. Lijkt me vreselijk met de drukte op de weg daar, maar het kan blijkbaar.

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/041/102/324_1440x960.jpg

Kun je niet een dikke muur van een soort van tralies maken, en die vullen met aarde en stenen en daar planten in laten groeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
wow wat een reacties in een keer, een aarde wal zou natuurlijk kunnen. Vraag is natuurlijk hoe bouw je zoiets op. Ik heb toevallig nog wel een bult zwarte grond liggen.

Mijn situatie is gelukkig wel iets anders dan bij topic starter, het valt de een hier nauwelijks op. Maar goed tijdens de spits is het wel vrij druk.

Zou een dikke haag van bv laurier of taxus in W vorm nog iets doen tegen het geluid?

Beton ziet er zo afthans uit dus dat laat ik al vrij snel vallen denk ik, er moet toch qua zelfbouw schutting ook wel iets zijn wat zou kunnen werken. Desnoods iets met een isolatieplaat of wol in de middenkern maken ofzo...?
Maniac19800 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:40:

Zouden die korven voldoende effect kunnen hebben? Dat is op zich een goedkope oplossing. Om de zoveel meter hardhouten palen en van die grote hekken aan beide kanten erbij langs. Vervolgens laten volstorten.
Dan kan daarvoor en eventueel erachter nog wel een mooie groene heg staan

[ Voor 32% gewijzigd door okio op 11-08-2017 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

okio schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 15:02:
wow wat een reacties in een keer, een aarde wal zou natuurlijk kunnen. Vraag is natuurlijk hoe bouw je zoiets op. Ik heb toevallig nog wel een bult zwarte grond liggen.
Zoek een tekening van een dwarsdoorsnede van een dijk op. Daar kan je je wal op baseren (meen ik serieus).
Zou een dikke haag van bv laurier of taxus in W vorm nog iets doen tegen het geluid?
Ja en nee. Laurier en taxus zijn op zich een goede keus omdat ze hun bladeren niet verliezen in de winter, maar hardere en lagere geluiden zullen waarschijnlijk niet afdoende worden gedempt en er gewoon doorheen gaan, zelfs bij een haag van meer dan 60 cm dik. Vandaar mijn suggestie een wal of muur te combineren met begroeing tegen de wal aan wegzijde.
Beton ziet er zo afthans uit dus dat laat ik al vrij snel vallen denk ik, er moet toch qua zelfbouw schutting ook wel iets zijn wat zou kunnen werken. Desnoods iets met een isolatieplaat of wol in de middenkern maken ofzo...?
Om de juiste demping te krijgen met isolatie in het midden heb je een grotere dikte nodig dan bij de combinatie planten + geluidsscherm. Zeker voor lage frequenties. Het is mogelijk een betere efficientie te krijgen door één of beide zijden van het afdekkende materiaal van perforaties te voorzien, maar dan zit je buiten met het probleem dat het isolatiemateriaal nat kan worden.

Beton is trouwens echt slecht voor geluidsisolatie bij sommige (lage) frequenties. Geluidsschermen worden meestal zo gevormd en/of geplaatst dat ze geluid of terugkaatsen richting weg, of wegkaatsen omhoog. Dan nog houdt je aan de andere kant nog steeds best veel lawaai over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeeDRaZoR3
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:50
Heb een perceeltekeningen met de daadwerkelijke afstanden tot de weg en het geluidscherm dat er nu staat ?

Het volgende effect moet je ook nog meenemen:
Afbeeldingslocatie: http://wetten.overheid.nl/afbeelding?toestandid=BWBR0031722/2017-07-01_0&naam=250354.png

Want het kan best zijn dat het geluid dankzij de worp precies over je eigen gemaakte geluidscherm gaat, waardoor deze alsnog niets zal doen.

PSN: speedrazor3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
Amphiebietje schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 15:54:
[...]

Ja en nee. Laurier en taxus zijn op zich een goede keus omdat ze hun bladeren niet verliezen in de winter, maar hardere en lagere geluiden zullen waarschijnlijk niet afdoende worden gedempt en er gewoon doorheen gaan, zelfs bij een haag van meer dan 60 cm dik. Vandaar mijn suggestie een wal of muur te combineren met begroeing tegen de wal aan wegzijde.
Nee precies, ander voordeel wat ik had bedacht is dat ze ook erg snelle groeiers zijn. De straat staat ook vol met dit soort hagen van een meter of 3+. Dat zal ook niet voor niets zijn vermoed ik.

Wat voor muur zou je dan als suggestie doen achter deze haag? Als hout en beton niet of nauwelijks werken blijft er weinig over....Of wellicht toch die opbouwblokken die hier eerder als suggestie stonden??
http://www.coeck.be/produ...akoestische-betonblokken/

Zoiets als dit?

Een echte wal zal toch te veel ruimtein gaan nemen ben ik bang.

[ Voor 6% gewijzigd door okio op 11-08-2017 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
We lopen een beetje tegen het zelfde probleem alleen onze 'worp' kan een probleem worden.

Voor ons zijn twee wegen met een sloot er tussen de verste zit op 33 meter en de andere tegen ons tuin aan op 15 meter. En we kunnen pas een schuttig plaatsen achter/naast onze woning. Dus als we een schutting of iets gaan plaatsen dan hebben er niet heel veel aan of we moeten direct achter het scherm gaan zitten?

Andere vraag hoe moet je omgaan met het geluid dat via de zijkant binnen komt. Waarschijnlijk moeten we gewoon ons terras (vierkant) helemaal voorzien van schuttingen zoals op de tekening?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/o4Fu4U2dMWUCycj2D02b6ONx/full.png

Hoe zit het eigenlijk met een schutting op eigen erf zetten niet aan de rand en hoe hoog ze mogen zijn. Kan je dan gewoon 3 meter hoog plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-06 19:07

Mach

[END]Avengers

MeZZiN schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 17:22:
We lopen een beetje tegen het zelfde probleem alleen onze 'worp' kan een probleem worden.

Voor ons zijn twee wegen met een sloot er tussen de verste zit op 33 meter en de andere tegen ons tuin aan op 15 meter. En we kunnen pas een schuttig plaatsen achter/naast onze woning. Dus als we een schutting of iets gaan plaatsen dan hebben er niet heel veel aan of we moeten direct achter het scherm gaan zitten?

Andere vraag hoe moet je omgaan met het geluid dat via de zijkant binnen komt. Waarschijnlijk moeten we gewoon ons terras (vierkant) helemaal voorzien van schuttingen zoals op de tekening?

[afbeelding]

Hoe zit het eigenlijk met een schutting op eigen erf zetten niet aan de rand en hoe hoog ze mogen zijn. Kan je dan gewoon 3 meter hoog plaatsen?
Nope. Niet zonder meer. Dat is afhankelijk van het vigerende bestemmingsplan. In de regel mogen erfafscheidingen bij een woonbestemming / tuinbestemming achter de voorgevelrooilijn 2 meter hoog zijn. Voor de voorgevelrooilijn 1 meter.

Soms wordt een uitzondering gemaakt voor andere bouwwerken geen gebouwen zijnde zoals geluidwerende voorzieningen, lichtmasten of vlaggepalen.

Kijk ff op ruimtelijkeplannen.nl. Makkelijk zoekbaar door je adres in te tikken.

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eehbiertje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-05 03:27
ik weet niet wat je met duurzaam bedoelt? (standvastig of ecologisch?)

ik kom uit een gebied waar veel met hennep gewerkt wordt (beide soorten hihi)
maar misschien is dit wat? (ik weet dat ze er muren van maken)

heb je direct een natuurproduct en een geluidsabsorptie coëfficiënt van 0,95 (Als ik de sites moet geloven)

http://www.geluidsisolati...l-12x06-m-180-mm-dik.html

en bij nat worden zetten de vezels uit als ik mij niet vergis..
hoe dit stand zal houden in een muurtje weet ik ook niet maar misschien dat het een optie is om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

okio schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 16:56:
[...]

Nee precies, ander voordeel wat ik had bedacht is dat ze ook erg snelle groeiers zijn. De straat staat ook vol met dit soort hagen van een meter of 3+. Dat zal ook niet voor niets zijn vermoed ik.

Wat voor muur zou je dan als suggestie doen achter deze haag? Als hout en beton niet of nauwelijks werken blijft er weinig over....Of wellicht toch die opbouwblokken die hier eerder als suggestie stonden??
http://www.coeck.be/produ...akoestische-betonblokken/

Zoiets als dit?

Een echte wal zal toch te veel ruimtein gaan nemen ben ik bang.
Hout of beton in hun eentje zullen niet veel doen, bedoelde ik.

Probleem van de opbouwblokken is dat ze recht (perfect verticaal) moeten worden neergezet. Verder is er het probleem van de naden tussen de blokken; deze moeten volledig afsluiten, anders zal geluid er door heen komen. Die blokken zijn geloof ik meer bedoeld voor het bouwen van muren in een gebouw.

Eigenlijk wil je een wand met zo weinig mogelijk kieren (nou ja, geen), die hoog genoeg is om zoveel mogelijk restherrie over je huis heen te geleiden. Je kan de wand onder een hoek zetten t.o.v. verticaal (pakweg tot 20 graden).
Wat je ook wel ziet bij echte geluidswanden is dat ze soms aan de top gekromd zijn of een hoek van 90 graden maken, zodat ze er uit zien als een ondersteboven gekeerde "L" of "J". Het puntje zorgt ervoor dat een deel van de geluidsgolven die naar boven worden weggekaatst naar de weg zelf worden teruggekaatst.

Let er op dat als je een deur in je wand plaatst, dat je de rand van de deur daar waar hij het kozijn raakt van een goede tochtstrip moet voorzien (ook onderaan).

Ook moet je je realiseren dat de reductie misschien minder zal zijn dan je zou willen. Ik heb lange tijd langs een van de drukste wegen van de regio Haarlem gewoond, en zelfs met een heel huis ertussen hoorde je eigenlijk wel altijd enig verkeerslawaai, zeker als er een zware truck langskwam.
MeZZiN schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 17:22:

[afbeelding]

Aardig huisje. Verbaast me eigenlijk dat je daar met als dat groen al te veel van de weg hoort, of zijn dat alleen maar hoge bomen?
Ter verduidelijking: We hebben hier een park met een tweetal besloten tuinen, die van twee zeer drukke wegen worden gescheiden door een redelijk smalle strook met hoge bomen (10-15 m hoog) en een hoop bosjes (pakweg 0 t/m 5 m hoog). De beboste groenstrook is ongeveer 5 meter breed, met aan een zijde een slootje van een 2-3 meter breed (laten we zeggen alles bij elkaar 10 m breed). In beide besloten tuinen is de rust zalig, eigenlijk hoor je bijna niets van het verkeer.

[ Voor 21% gewijzigd door Amphiebietje op 13-08-2017 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
Toevallig, ik was ondertussen in Word als draft een topic aan het schrijven over een geluidsscherm. Ik stuiter hem hieronder even neer. Situatie is niet helemaal hetzelfde, doel wel: minder geluid in de tuin.

Het is mooi weer en dan is het prettig om lekker in de achtertuin en/of onder de veranda te zitten. Helaas hebben we vrij veel geluidsoverlast vanuit onze buren. Dit heeft deels met de constructie van onze carport te maken en deels (in mijn ogen) met houding van de buren. Al enkele malen met de buren over dit onderwerp gesproken, hele aardig mensen, maar helaas is er vrij weinig verbetering merkbaar. De 4 kinderen en 3 honden (die zonder gekheid echt bijna de hele dag aan het blaffen zijn) zorgen voor aardig wat overlast. Nu dan ook het plan op gevat om het constructieve deel aan te pakken: de carport.

Momenteel werkt de carport voor m’n gevoel als een versterker van het geluid. De zijde van de carport die aan de buren grenst is vanaf het straat werk tot 40cm van de bovenkant voorzien van een schutting in de vorm van houten staanders, vlechtwerk ertussen icm een kokosmatje en hier groeit hedera tegenaan. Je kijkt er op de meeste plekken aardig doorheen, dus geluid tegenhouden doet het zeker niet. Dit wil ik graag gaan aanpakken. De 40cm erboven tot aan onderzijde dak carport is open. Deze gehele zijde van de carport is 5,10m lang en 2,6m hoog.

Ik had iets gelezen over kokosschermen die geluidsdempend zouden zijn, dus daar een offerte opgevraagd. Dat viel even tegen:
Standaard kokos geluidsscherm
Isolatie Rw=30dB (Dlr=27dB, cat. B3 EN1793)
Absorptie: Dla=7db (a=0,80 cat A2 EN1793) aan beide zijden
Totaal voor 2650 euro ex BTW = 3200.- in BTW
Dat is een aardige klap geld, geloof mij als het helpt zou ik haast zeggen dat het het waard is. Maar mocht ik op een of andere manier toch wat euro’s op de bankrekening kunnen houden dan is dat natuurlijk interessant.

Onderstaand nog een overzicht van de situatie. Het rode vlak is de zijde van de carport die ik bedoel. Het doorzichtige blauwe vlak is het dak van de carport die in het dak van de veranda overloopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZvPy02Ln9YMNkWpdJ5LSeFSe/full.png

[ Voor 6% gewijzigd door Niek_ op 13-08-2017 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Niek_ schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 08:55:
Onderstaand nog een overzicht van de situatie. Het rode vlak is de zijde van de carport die ik bedoel. Het doorzichtige blauwe vlak is het dak van de carport die in het dak van de veranda overloopt.
[afbeelding]
Wat daar ook niet zal helpen zijn de harde muren van huis en schuur (zeker in het "gangetje" niet). Die 40 cm open ruimte aan de top dichtstoppen zou al veel kunnen helpen.

Een ding dat ik heb geleerd op diverse fora over (binnenshuis)akoestiek is dat het menselijk gehoor ons nogal eens voorliegt over waar geluid vandaan komt. Door een van je oren dicht te houden kan je makkelijker uitmaken waar geluid vandaan komt dan met beide oren open. Gewoon ergens gaan staan, een oor dicht houden, en net zo lang ronddraaien totdat je denkt die richting te hebben waar het geluid het sterkst is. Dat op meerdere plekken proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:31
Ik had vroeger een heg van coniferen. Die was denk ik wel 80cm breed. Op een gegeven moment vervangen voor een schutting zodat de tuin groter werd. Wat een spijt heb ik daar van gehad. De coniferen dempte gigantisch veel geluid. Met de houten schutting hadden we heel veel meer last van bandengeluid van auto's.

Een dergelijke haag kun je best hoger laten groeien zonder dat iemand daar iets over gaat zeggen.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Amphiebietje schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 09:59:
[...]

Wat daar ook niet zal helpen zijn de harde muren van huis en schuur (zeker in het "gangetje" niet). Die 40 cm open ruimte aan de top dichtstoppen zou al veel kunnen helpen.

Een ding dat ik heb geleerd op diverse fora over (binnenshuis)akoestiek is dat het menselijk gehoor ons nogal eens voorliegt over waar geluid vandaan komt. Door een van je oren dicht te houden kan je makkelijker uitmaken waar geluid vandaan komt dan met beide oren open. Gewoon ergens gaan staan, een oor dicht houden, en net zo lang ronddraaien totdat je denkt die richting te hebben waar het geluid het sterkst is. Dat op meerdere plekken proberen.
Daar heb je 100% gelijk in. De bron van het geluid is overigens zeker weten aan de andere zijde van het rode vlak, ze hebben daar hun achterdeur op ongeveer 1,5 meter van het rode vlak en een soort gangetje tussen huis en schuur dat bij wijze van spreken met de kopse kant uitkomt op het rode vlak, aan de andere kant van het gangetje houden ze de 4 honden. Dat is dus een prima trechter onze kant op... Neemt niet weg dat ik zeker nog even je methode zal toepassen om te checken waar het geluid vandaan komt.

Denk dat je gelijk hebt dat het dichtstoppen van die 40cm aan de bovenzijde zeker zal helpen, ik kan echter door ongeveer 50% van het 'hek' heen kijken. Was dus van plan om het in 1x goed aan te pakken. Zal toch een constructie voor die bovenste 40cm moeten verzinnen, dan maar gelijk een fatsoenlijke oplossing voor het gehele vlak.

[ Voor 3% gewijzigd door Niek_ op 13-08-2017 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
Amphiebietje schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 09:28:
[...]

Hout of beton in hun eentje zullen niet veel doen, bedoelde ik.

Probleem van de opbouwblokken is dat ze recht (perfect verticaal) moete...

Eigenlijk wil je een wand met zo weinig mogelijk kieren (nou ja, geen), die hoog genoeg is om zoveel mogelijk restherrie over je huis heen te geleiden. Je kan de wand onder een hoek zetten t.o.v. verticaal (pakweg tot 20 graden).
Wat je ook wel ziet bij echte geluidswanden is dat ze soms aan de top gekromd zijn of een hoek van 90 graden maken, zodat ze er uit zien als een ondersteboven gekeerde "L" of "J". Het puntje zorgt ervoor dat een deel van de geluidsgolven die naar boven worden weggekaatst naar de weg zelf worden teruggekaatst.

Ook moet je je realiseren dat de reductie misschien minder zal zijn dan je zou willen. Ik heb lange tijd langs een van de drukste wegen van de regio Haarlem gewoond, en zelfs met een heel huis ertussen hoorde je eigenlijk wel altijd enig verkeerslawaai, zeker als er een zware truck langskwam.

[...]
toon volledige bericht
Okay goede tip van het iets krom zetten en aan de bovenkant wat krommen...Ja dat realiseer ik mij dat het nooit -100% zal worden. Toevallig even bij de buren in de tuin gestaan met hoge taxus struik. Dat alleen scheelde al een hele bak tov bij ons nu nog niets.

Dus samenvattend is een wand van beton zonder kieren dan wel een goede oplossing? Of kan ik beter naar iets anders uitkijken. Die blokken zal om die reden inderdaad lastiger worden. Dit dat achter een dikke haag...
Dit ipv haag + kokowall.... ;w ?

Dit kwam ik nog tegen, lijkt het te bevestigen:
http://www.zuidema-schuttingen.nl/beton-schutting

Bescherming tegen geluidsoverlast

Beton heeft een zeer hoge dichtheid, waardoor dit materiaal efficiënt en effectief is om geluidsoverlast tegen te gaan. Niet voor niets wordt beton ook in geluidsschermen gebruikt. Een van beton gemaakte erfafscheiding is zodoende ideaal wanneer je bijvoorbeeld aan een drukke weg of nabij een spoorverbinding woont en toch rustig in je tuin wil kunnen zitten.

Lawaaierige buren zijn met een van beton gemaakte tuinafscheiding eveneens geen probleem meer.

En dit zie ik ook nog bij het googlen:
https://www.akoestiekwink...g-lees-hier-de-oplossing/

[ Voor 18% gewijzigd door okio op 13-08-2017 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Mach schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 21:18:
[...]

Nope. Niet zonder meer. Dat is afhankelijk van het vigerende bestemmingsplan. In de regel mogen erfafscheidingen bij een woonbestemming / tuinbestemming achter de voorgevelrooilijn 2 meter hoog zijn. Voor de voorgevelrooilijn 1 meter.

Soms wordt een uitzondering gemaakt voor andere bouwwerken geen gebouwen zijnde zoals geluidwerende voorzieningen, lichtmasten of vlaggepalen.

Kijk ff op ruimtelijkeplannen.nl. Makkelijk zoekbaar door je adres in te tikken.
Top ga ik gelijk even doen was al een beetje bang voor we hadden ooit dat voor ons vorige huis uitgezocht alleen toen was dat dicht bij de erf grens. Dat heb je als je een tuintje heb van 6x10 iets anders dan de 1600m2 nu. Hoopte dat de regels anders zouden zijn voor als het volledig op je eigen erf was. Then again niemand kan het verder zien zelf de buren niet maar goed gok je het er op dat het een probleem wordt...
Amphiebietje schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 09:28:
[...]

Aardig huisje. Verbaast me eigenlijk dat je daar met als dat groen al te veel van de weg hoort, of zijn dat alleen maar hoge bomen?
Ter verduidelijking: We hebben hier een park met een tweetal besloten tuinen, die van twee zeer drukke wegen worden gescheiden door een redelijk smalle strook met hoge bomen (10-15 m hoog) en een hoop bosjes (pakweg 0 t/m 5 m hoog). De beboste groenstrook is ongeveer 5 meter breed, met aan een zijde een slootje van een 2-3 meter breed (laten we zeggen alles bij elkaar 10 m breed). In beide besloten tuinen is de rust zalig, eigenlijk hoor je bijna niets van het verkeer.
Tnx :) En ja het het veel bomen weinig laag groen. Vrouw lief met erg gevoelige oren helpt niet. Het probleem is niet super groot maar wel een die we graag iets verminderd willen hebben. Nadeel van deze woningen is da ze eigenlijk altijd in lint dorpen staan met een drukke weg er doorheen. Bij ons is het de verbindingsweg waar best zwaar verkeer overheen gaat. Misschien de beplanting iets uitbreiden is een beter idee.

@Clifdon Dat is een goed idee en gelijk ook een goede reminder om de 'oude' coniferen die slecht zijn gelijk te vervangen voor nieuwere. Plus het verklaart ook een beetje dat het geluid is meer is geworden ik heb wat bomen weg moeten halen daar. (vielen bijna tegen de woning aan)

Misschien gaan we wel in die strook naast ons huis een 'sluis' maken waar we zigzag een beetje door de coniferen naar achter kunnen lopen.

Tnx all goede ideeen om uit te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
Ik heb nog offerte laten opvragen voor zon betonnenschutting, kosten vallen alleszinds mee. Dus dat is wellicht echt een goed alternatief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:34

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Mooi aantal reacties :) Ik heb van een aantal leveranciers een prijsopgave ontvangen. Ik zal geen namen noemen, maar dan hebben jullie een indicatie van de kosten.

Prijzen van materiaal (uitgaande van max 3 meter hoogte): 70-105 euro/m2 (ex BTW). Materiaal varieert van minerale wol (goedkoopst) tot bamboeschermen tot aan kokosgeluidsschermen (duurst).
Plaatsing: 22-30 euro/m2 (ex BTW)

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
@Wokschotel Ben je er nog verder mee gegaan? Ik oriënteer mij nu op de onderstaande 2. Voor zover ik na heb kunnen gaan bieden zij de hoogste geluidsvermindering waarbij het geheel niet gelijk 30cm dik wordt. Komende week eens offertes opvragen om ze te vergelijken.
KokoWall
Geluidsisolatie 30 dB
Geluidsabsorptie 7 dB
Dikte 9cm

Greenwall Compact
Geluidsisolatie 27 dB
Geluidsabsorptie 6 dB
Dikte 12cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
Heb je dit nog laten uitvoeren?

Ik zat zelf nog aan de volgende oplossing te denken;

Hardhouten en/of betonnen palen
Aan weerszijden hout er tegenaan, geen ruimte ertussen.
In het midden dus tussen de palen platen met steenwol
Dan aan de achterkant weer afwerken met hout

Lijkt mij een goedkope oplossing met voldoende massa en geluidseffect

Zijn hier ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanke
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-05 17:56
Alweer een oud topic, maar nog steeds interessant. Ik heb hetzelfde probleem.
Als ik lees wat de specialisten zeggen, is een dichte constructie met veel massa de beste oplossing.
Betonnen wand kan, maar een muur gemetseld van 2 rijen baksteen lijkt mij de eenvoudigste oplossing.
Als je daar klimop laat groeien aan de kant waarvan het geluid vandaan komt, heb je een absorberende laag. Coniferen ervoor is nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:16

Yucon

*broem*

Zou ivm breedte een halve aarden wal misschien nog een idee zijn? Betonnen schutting met een stevige fundering en daar dan aan een kant zand tegenop? Dan heb je zowel massa als reflectie.. en het kost de helft ruimte van een aarden wal.

Even een algemene opmerking trouwens omdat een paar situaties door elkaar lopen: denken jullie bij dit soort dingen ook aan de overburen? De overlast kan voor hun ineens heel erg toenemen, ook als ze een stuk verderop wonen. Daar is niet één oplossing voor maar het lijkt me toch goed om er eens over na denken.

[ Voor 39% gewijzigd door Yucon op 19-05-2018 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanke
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-05 17:56
Een halve aarden wal vind ik in mijn geval toch zonde van de ruimte die dit inneemt. Zo groot is mijn tuin niet.

Ik kan me overstellen dat het geluid bij de overburen toeneemt door reflectie tegen de wand, vooral als de tuin van de buren volledig betegeld is zonder groen.
Pagina: 1