Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:23
Onze nieuwbouwwoning zal worden verwarmd met een warmtepomp. Nu is de vraag of dit een water/water of lucht/water wordt.
Al enige tijd lees ik zeker mee met de betreffende topics en bekruipt me eigenlijk het gevoel dat de keuze voor een water/water warmtepomp niet te verdedigen valt.
Kort door de bocht wat voor- en nadelen van beide pompen:

Lucht/water:
+ Goedkoop
+ Makkelijk overbemeten, dus moeilijk vermogen tekort
+ Hoge COP bij hoge temperaturen (>7)
- Lage COP bij lage temperaturen (<-15)
- Actief koelen kost stroom
- Geluidsproductie

Water/water:
+ Werkt altijd, onafhankelijk van het weer, stabiele COP
+ Stil
- Duizenden euro's duurder
- Overbemeten ook duur

Hoe vaak wordt het in NL nou kouder dan -15? En is het dan niet makkelijker om de pomp simpelweg overbemeten neer te zetten zodat bij extreme koude er nog steeds voldoende vermogen is om de woning warm te krijgen + SWW.
Het koelen in de zomer wordt gedaan met de stroom van de zonnepanelen dus qua kosten zit hier weinig aan.
Geluidsproductie, de buitenunit zal op de garage komen te staan met een dak erboven, naast de badkamer zeer waarschijnlijk. Hier zal je binnen geen last van hebben? Zeker de huidige line-up van Panasonic, Daikin en Mitsubishi zijn redelijk stil volgens de specs. Valt het in het echt ook zo mee of maken ze toch flink lawaai?
De lagere COP van een l/w pomp is weer te ondervangen met een extra zonnepaneel.

Is in NL de ruim 10k euro meerprijs voor een w/w pomp te rechtvaardigen of is een l/w net zo efficient en met een veel kleinere tvt?

Alle reacties

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Cpt.Chaos schreef op zondag 21 mei 2017 @ 11:13:

Hoe vaak wordt het in NL nou kouder dan -15? En is het dan niet makkelijker om de pomp simpelweg overbemeten neer te zetten zodat bij extreme koude er nog steeds voldoende vermogen is om de woning warm te krijgen + SWW.
Wanneer het dan toch eens -15 graden wordt, gewoon een elektrische kachel erbij zetten. Voor die paar dagen (als het al voorkomt) mag je wel even met een COP van 1 bijverwarmen. Dus mijn advies is om niet overbemeten.

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 21-05-2017 12:44 ]

• Cpt.Chaos
ZuinigeRijder schreef op zondag 21 mei 2017 @ 12:42:
[...]

Wanneer het dan toch eens -15 graden wordt, gewoon een elektrische kachel erbij zetten. Voor die paar dagen (als het al voorkomt) mag je wel even met een COP van 1 bijverwarmen. Dus mijn advies is om niet overbemeten.
Elektrisch kacheltje erbij is zeker een optie, dan heb je er zo weer 2kW bij aan verwarming.
Dan nog de vraag, l/w of w/w?

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Cpt.Chaos schreef op zondag 21 mei 2017 @ 12:55:
[...]

Elektrisch kacheltje erbij is zeker een optie, dan heb je er zo weer 2kW bij aan verwarming.
Dan nog de vraag, l/w of w/w?
Voor 10.000 euro verschil zou ik het wel weten, ik zou een l/w nemen.
Ik heb trouwens een l/l warmtepomp genomen, is nog goedkoper en kan beter koelen in de zomer.

• Cpt.Chaos
Met l/l kan je weer geen sww maken, en heb je dus een aparte elektrische boiler nodig. Ook moet je dan een hoop kanalen in de vloer hebben zitten om elke kamer van warme lucht te voorzien, of hoe heb je het gedaan?

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-11 18:35
Cpt.Chaos schreef op zondag 21 mei 2017 @ 11:13:
Onze nieuwbouwwoning zal worden verwarmd met een warmtepomp. Nu is de vraag of dit een water/water of lucht/water wordt.
Al enige tijd lees ik zeker mee met de betreffende topics en bekruipt me eigenlijk het gevoel dat de keuze voor een water/water warmtepomp niet te verdedigen valt.
Kort door de bocht wat voor- en nadelen van beide pompen:

Lucht/water:
+ Goedkoop
+ Makkelijk overbemeten, dus moeilijk vermogen tekort
+ Hoge COP bij hoge temperaturen (>7)
- Lage COP bij lage temperaturen (<-15)
- Actief koelen kost stroom
- Geluidsproductie

Water/water:
+ Werkt altijd, onafhankelijk van het weer, stabiele COP
+ Stil
- Duizenden euro's duurder
- Overbemeten ook duur

Het koelen in de zomer wordt gedaan met de stroom van de zonnepanelen dus qua kosten zit hier weinig aan.
Geluidsproductie, de buitenunit zal op de garage komen te staan met een dak erboven, naast de badkamer zeer waarschijnlijk. Hier zal je binnen geen last van hebben? Zeker de huidige line-up van Panasonic, Daikin en Mitsubishi zijn redelijk stil volgens de specs. Valt het in het echt ook zo mee of maken ze toch flink lawaai?
De lagere COP van een l/w pomp is weer te ondervangen met een extra zonnepaneel.

Is in NL de ruim 10k euro meerprijs voor een w/w pomp te rechtvaardigen of is een l/w net zo efficient en met een veel kleinere tvt?
Is best ingewikkeld. Ik heb met nieuwbouwwoning gekozen voor w/w wp. Dat was in 2015 dus nog pre subsidie tijd. Het verschil was destijd circa 5k.

Mijn overwegingen waren:
Op het moment dat je het nodig hebt, altijd voldoende warmte produktie
Geluid
Plaatsing buiten unit
Koelen in de zomer

Overbemeten heb ik opgevangen door een 2kW element in de boiler te stoppen, wat nog nooit aangeweest is. Is in nieuwe huizen ook veel minder een probleem door de veel betere isolatie.

In de praktijk zijn al mijn overwegingen uitgekomen en werkt eea feilloos. Ik heb wel geluk dat mijn bron erg goed is (in vergelijk met anderen hier op het forum). Ik ga door twee watervoerende lagen en het stroomt hier heel hard, dus temperatuur bron relatief hoog. Het zijn ook precies de zaken die terugkomen als het kouder wordt, waar er hier over geklaagd wordt op het forum.

En verwarmen gebeurt hier vanaf 10 graden buitentemperatuur niet meer, dan is het niet meer nodig. We produceren dan zelf (koken, aanwezig zijn, stofzuigen) genoeg warmte, in de week dat we op vakantie waren sloeg de wp wel aan....

Het is een kwestie van keuzes maken wat jezelf het belangrijkst vindt. Bij mij was dat zekerheid dat er warmte geleverd wordt en vond ik het de meerprijs waard. Maar er zijn ook andere meningen over.

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:46
Je vergeet het onderhoud: bij een L/W is dit veel hoger en frequenter. Want je hebt zowel een buiten als binnenunit die je moet onderhouden. De buitenunit zal ca 10 jaar meegaan, moet tegen alle weersinvloeden kunnen e.d. en dat is gewoon nadeliger tov een W/W die beschermd binnen staat. Daarnaast heeft deze minder draaiende delen.

Jerh zegt het al, het kost geen 10K extra maar 5K. Al met al gaf voor mij de "zekerheid" van efficiëntie (COP) en geen geluid de doorslag. Voornamelijk dat laatste heb ik een hekel aan, als je verder weinig omgevingsgeluid hebt is zeker hinderlijk en anders wel voor de buren.

• Cpt.Chaos
Ik heb nu een offerte van alpha innotec van 23000 euro. L/w kost never meer dan 13000.
De bron alleen al kost 5500 euro. Dus voor hoe weinig hebben jullie dan een w/w pomp gescoord?

• PolderPloer!
Cpt.Chaos schreef op zondag 21 mei 2017 @ 18:09:
Ik heb nu een offerte van alpha innotec van 23000 euro. L/w kost never meer dan 13000.
De bron alleen al kost 5500 euro. Dus voor hoe weinig hebben jullie dan een w/w pomp gescoord?
Ligt ook aan de capaciteit.

Mijn bron was ook 5,5 incl btw. (9 kW) WP Nibe 1245-8 (8 kW) € 8900. Komt uiteraard nog meer bij, maar dat is vergelijkbaar met een L/W WP. 23000 is dus veel te hoog.

• jerh
Cpt.Chaos schreef op zondag 21 mei 2017 @ 18:09:
Bron was inclusief een pulse voor bewatering iets van 4400 euro. Wp van 6 kW was rond de 8000 euro uit het hoofd.

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:18
PolderPloer! schreef op zondag 21 mei 2017 @ 18:46:
[...]

Ligt ook aan de capaciteit.

Mijn bron was ook 5,5 incl btw. (9 kW) WP Nibe 1245-8 (8 kW) € 8900. Komt uiteraard nog meer bij, maar dat is vergelijkbaar met een L/W WP. 23000 is dus veel te hoog.
Sluit ik me bij aan.
Hier kostte de 7,7kw alpha innotec Alterra excl buffervat van 200l €9340,- excl btw. incl. onderdelen en veiligheidspakketten. Boring hadden we al.

• Cpt.Chaos
Offerte was boren 1x150m, 6kW modulerende warmtepomp, 6 zone-regelingen.
Al het leidingwerk in huis wordt door de aannemer gelegd, dus de pomp hoeft alleen maar aangesloten te worden.

Ex btw? Kan je dat dan terugkrijgen al particulier?

• PolderPloer!
Cpt.Chaos schreef op maandag 22 mei 2017 @ 03:07:
Offerte was boren 1x150m, 6kW modulerende warmtepomp, 6 zone-regelingen.
Al het leidingwerk in huis wordt door de aannemer gelegd, dus de pomp hoeft alleen maar aangesloten te worden.

Ex btw? Kan je dat dan terugkrijgen al particulier?
1 x 150 m? dan rekenen ze dus met 40 watt per meter om 6kW te halen. Vind ik optimistisch (ligt eraan waar je woont) en er dan 5500 voor vragen? Bij mij deden ze 3 boringen van 75 meter voor 5500. Dus met veel meer aansluitwerk, verdeler, grondwerk op 1 meter diepte en niet afhankelijk van 1 enkele lus.

Je praat wat makkelijk over "al het leidingwerk". Hier maak of breek je een WP mee. Het wordt een compleet andere installatie als een gastoestel.

Btw moet je natuuurlijk betalen, dus 21% erbij voor diegene die zonder vermelden

[ Voor 6% gewijzigd door PolderPloer! op 22-05-2017 07:59 . Reden: Btw ]

• Cpt.Chaos
Het enige dat de warmtepompboer hoeft te doen is vanaf de warmtepomp (onder de trap) leiding te trekken naar het plafond (sww) en met een T-tje naar verdeler vloerverwarming beneden en boven.
Modulerend dus geen buffervat.
Leidingen van/naar de bron is ook niet meer dan 15m heen en 15m terug.
150m bron is 4,5-5kW vermogen+1kW elektrisch is 6kW warmtepomp. Boringen lijken me flink duurder geworden het laatste jaar.

Waarschijnlijk dus gewoon tijd om alpha innotec vaarwel te zeggen en iets anders te kiezen met wel een eerlijke prijs.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:37

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Cpt.Chaos schreef op maandag 22 mei 2017 @ 09:19:
Het enige dat de warmtepompboer hoeft te doen is vanaf de warmtepomp (onder de trap) leiding te trekken naar het plafond (sww) en met een T-tje naar verdeler vloerverwarming beneden en boven.
150m bron is 4,5-5kW vermogen+1kW elektrisch is 6kW warmtepomp. Boringen lijken me flink duurder geworden het laatste jaar.

Waarschijnlijk dus gewoon tijd om alpha innotec vaarwel te zeggen en iets anders te kiezen met wel een eerlijke prijs.
De regelgeving m.b.t. grondboringen is ook flink aangescherpt als ik me niet vergis.
Misschien is dit mede een oorzaak voor de prijsstijging bij bronboringen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• jerh
Cpt.Chaos schreef op maandag 22 mei 2017 @ 09:19:

Dat is wel heel kort door de bocht. Hij moet ook het ontwerp maken, ontluchters regelen, koppelingen, isolatie, afwerking van de boring binnen, glycol voor de boring. Je kunt pas een prijs echt beoordelen als je weet wat er in zit. Zaken die je ook bij een l/w nodig hebt. En uiteraard moet er ook nog wat verdiend worden, anders bestaat de partij al snel niet meer.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11 16:28
Wij krijgen ook een Alpha Innotec zonder buffervat welke in de schuur (aan het huis, 2onder1 kap) geplaatst word. Kosten waren 25k voor nul op de meter, dus w/w, bron, zonnepanelen, zoneregeling, monitoring.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Pagina: 1