Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Opties om 36 panelen verspreid over 2 daken aan te sluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• monotype
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-04-2022
Hoi,

Ik heb 2 daken:

- Schuur met mansarde-kap waar ik op de bovenkant (boven de knik, met een hoek van ~ 20 graden) 12 panelen per kant op kwijt kan -dus 24 panelen totaal - niet echt optimaal, maar dat is nou eenmaal zo.

- Huisdak, ~ 45 graden, waar ik maximaal 12 panelen kwijt kan.

Tussen huis en schuur zit ~ 7 meter. In de meterkast 3x25 A Totaal zou dit systeem op >9kWp uitkomen, en daarom zou normaal gesproken een 3-fase omvormer nodig zijn, echter met de verdeling over 2 daken zit ik een beetje in m'n maag.

Zover ik nu kan overzien heb ik de volgende opties:

1) 3 aparte 1-fase omvormers van 3 kW. 2 in de schuur op 2 fases aangesloten, en 1 in huis op de derde fase aangesloten, en een 2-fase (3 dus) grondkabel naar de meterkast in huis,

2) 1 3-fase omvormer van 10 kW in de schuur en een lange DC grond-kabel van het huisdak naar de schuur en een 3-fase grondkabel van schuur naar meterkast in huis

3) 1 3-fase omvormer van 10 kW in huis en twee lange DC grond-kabels van het schuurdak naa rhet huis

4) 3-fase omvormer van 6kW in de schuur, lange 3-fase grondkabel van schuur naar meterkast in huis en een 1-fase omvormer van 3kW in huis

5) 3-fase omvormer van 6kW in de schuur, lange 3-fase grondkabel van schuur naar meterkast in huis en een 3-fase omvormer van 3kW in huis

6) Volledig gedistribueerd 3-fase systeem met micro-omvormers, gebalanceerd aangesloten op 3 fasen

Optie 5 omdat ik *vermoed* dat ik niet 3kW 'erbij' mag pompen in een van de fases van een systeem waar al 2kW per fase door een andere omvormer wordt geleverd. Alleen heb ik nog geen 3-fasen omvormer van 3kW gevonden.

Ik neig naar optie 1 of 6. Optie 1 met power optimizers zou grofweg 3x750 (omvormers) en 36x50 (optimizers) totaal 4050 aan 'omvormers' kosten, optie 6 zou grofweg 18x200 (microomvormers - YC500i) = 3600 euro aan 'omvormers' kosten. Zonder power optimizers is optie 1 een stuk goedkoper, maar ik zit met sub-optimale dak-richtingen en schaduwen van bomen

Wat is wijsheid?

Zijn er nog andere opties?

thx.

(p.s. de 9kW is niet omdat ik denk rijk te kunnen worden van het terugleveren van overtollige stroom, maar met het oog op latere vervanging van de gasgestookte CV installatie door een combinatie van warmtepomp en houtkachel op de CV aangesloten - dus simpelweg het huisdak 'laten zitten' zou ik liever niet doen)

Alle reacties

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Mijn voorkeur zou uit gaan naar optie 4 of 5. Sowieso losse omvormers zodat als er één omvormer stuk is, je niet gelijk helemaal zonder PV zit. Al is optie 1 misschien nog wel het beste omdat je met 2 zijden van het dak zit. Twee kleinere omvormers zijn betaalbaarder dan eentje die twee strings aan kan?

Is vermoedelijk ook de meest betaalbare oplossing. En met lange DC-kabels van huis naar schuur zit je met verliezen, maar denk ook aan aspecten als veiligheid. Er is dan geen kabel met aardscherm die een aardlekschakelaar uitschakelt als jij met een schep door de draden heen steekt.

Volgens mij is het trouwens ook zo dat een kleinere omvormer sneller opstart 's ochtends. Een grotere omvormer heeft wat meer spanning uit de string nodig meen ik (correct me if i'm wrong!).

[ Voor 147% gewijzigd door ThinkPad op 20-05-2017 23:11 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik vraag me "altijd" af, waarom je "teveel" geld in het omvormer gebeuren wil steken.
Optimizers, micro omvormers, meerdere omvormers. Terwijl het gewoon op 1, 3-fase omvormer kan/zou kunnen.

Steek al dat geld liever in meer panelen of betere panelen en met een hoger voltage.
Levert meer opbrengst op, dan al die bovenstaande oplossingen. Het zijn toch je panelen die de opbrengst maken, niet de omvormer.

Je probleem is dat je 12 "gewone" panelen in 1 string wil plaatsen.
Die DC spanning is te laag voor een goed rendement op een 3-fase string omvormer.
Maar ook al zou je die allemaal parallel schakelen op 1 mppt, heb je nog geen schaduwmanagement.
Dus moet het anders qua "paneel" opzet. Ik heb wel ideeen...

Zonder de afmetingen van het dak, is het lastig advizeren.
Dus kom eerst eens met maten van het dak. Eventueel fototje en schaduwsituatie en ligging.

@ThinkPad
Lange DC kabels leveren minder verlies op dan lange AC kabels. Nu wordt die lange AC kabel 3-fase en dus weinig verlies met de juiste diameter, dus zou ik het omvormer gebeuren in het schuurtje houden.
Bovendien hebben de 3-fase omvormers een beter rendement dan een 1-fase omvormer.

Ik heb zelf 4x 23 mtr DC kabel van huisdak lopen, naar schuurtje, in een mantelbuis. En buiten loopt die mantelbuis ook weer in een veel grotere mantelbuis. Daar steek je met de schop niet meer doorheen. (misschien met een graafmaschine, maar die kan er niet komen)
Je opmerking qua veiligheid is zeker wel een goede, daar moet rekening mee gehouden worden.
Mijn schuur dient dan ook weer voor batterij opslag later. No-way, dat ik dat in huis wil...
Ik blus liever mijn schuurtje, apart van het huis, dan dat ik mijn huis moet blussen.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2017 09:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Optie 7 :)

Een enkel fase omvormer van +/- 4-5 kW met 2 mmpt in de schuur en enkel fase omvormer van 3-3,6kW in het huis.

3 fase is duur en die omvormers zijn veel te groot voor wat jij gaat doen. Verschillende oriëntatie en schaduw van bomen zeg je ook.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voor optie 4 en 5: Fronius heeft een 3.7 kW (en 4.5 kW) driefase omvormer met 2 MPPTs, maar dat is wel duurder dan twee Hosola's.
Kan prima trouwens met driefase in de schuur en éénfase in huis. 5 kW is 7 A driefase, daar kan nog ruim 16A éénfase bij (en het verbruik gaat er nog af).

Omdat beide dakvlakken 12 panelen krijgen, kom je trouwens ook met 1 MPPT weg.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• monotype
AUijtdehaag schreef op zondag 21 mei 2017 @ 08:24:
Ik vraag me "altijd" af, waarom je "teveel" geld in het omvormer gebeuren wil steken.
Optimizers, micro omvormers, meerdere omvormers. Terwijl het gewoon op 1, 3-fase omvormer kan/zou kunnen.
Sja, goeie vraag. Het goedkoopste zal vast een enkele omvormer zijn met een ~15 meter lange DC kabel. Maar ik zit met behoorlijke imbalans. Zowel door verschillende dakhoeken en richtingen als door bomen. Als individuele mppt 10% winst oplevert, dan is dus de vraag of dit opweegt tegen de extra afcshrijving.
Steek al dat geld liever in meer panelen of betere panelen en met een hoger voltage.
Levert meer opbrengst op, dan al die bovenstaande oplossingen. Het zijn toch je panelen die de opbrengst maken, niet de omvormer.
Meer panelen is geen optie.

- Op het schuurdak is het uitgesloten. M'n schuurdak heeft een geknikte kap - de steilen kanten staan bijna verticaal en de bovenkanten hebben een helling van ~20 graden. De bovenkant bestaat uit twee delen van 2.30 x 10.1 meter, Hierop passen *precies* 24 panelen van 1.0*1.65 in 'landscape mode'; de ene kant op Zuidoosten,de andere kant op Noordwesten gericht (suboptimaal)

- Van het huisdak (piramidevormig) is alleen de Zuid-oost-kant geschikt & toegestaan. Als ik dit helemaal vol gooi dan kan ik 16 panelen van 1.0*1.65 in 'landscape mode' kwijt. Minder problemen met schaduwval, maar beslist niet optimaal.
Je probleem is dat je 12 "gewone" panelen in 1 string wil plaatsen.
Die DC spanning is te laag voor een goed rendement op een 3-fase string omvormer.
Maar ook al zou je die allemaal parallel schakelen op 1 mppt, heb je nog geen schaduwmanagement.
Dus moet het anders qua "paneel" opzet. Ik heb wel ideeen...
Het zijn 60 cels axitec AC260p panelen - Hoezo zou 12 van deze panelen in een string geen goed rendement opleveren? Er staan dan 720 cellen in serie, en dan zit je boven de 400VDC
AUijtdehaag schreef op zondag 21 mei 2017 @ 08:24:Zonder de afmetingen van het dak, is het lastig advizeren.
Dus kom eerst eens met maten van het dak. Eventueel fototje en schaduwsituatie en ligging.
Zie boven
[b][message=51293019,noline]
@ThinkPad
Lange DC kabels leveren minder verlies op dan lange AC kabels. Nu wordt die lange AC kabel 3-fase en dus weinig verlies met de juiste diameter, dus zou ik het omvormer gebeuren in het schuurtje houden.
Bovendien hebben de 3-fase omvormers een beter rendement dan een 1-fase omvormer.

Ik heb zelf 4x 23 mtr DC kabel van huisdak lopen, naar schuurtje, in een mantelbuis. En buiten loopt die mantelbuis ook weer in een veel grotere mantelbuis. Daar steek je met de schop niet meer doorheen. (misschien met een graafmaschine, maar die kan er niet komen)
Je opmerking qua veiligheid is zeker wel een goede, daar moet rekening mee gehouden worden.
Mijn schuur dient dan ook weer voor batterij opslag later. No-way, dat ik dat in huis wil...
Ik blus liever mijn schuurtje, apart van het huis, dan dat ik mijn huis moet blussen.
Veiligheid is inderdaad erg belangrijk, en zou ook een motivatie zijn om voor individuele optimizers/microomvormers te kiezen.

Graafwerk is een beetje een issue hier - het is een oude boerderij, en het erf is een complete beerput. ik heb een strook van 1 bij 5 meter doorgespit en daaruit 2 wastafels, 400 kinderkopjes, 250 dakpannen, een kruiwagen, een grasmaaier, een 80L container vol glassscherven (stond een kas op het erf), *heel veel* potscherven en een wok uit gehaald. Er zit nog een mij onbekend landbouwwerktuig in de grond waarvan ik ~ 1 meter vrij heb gemaakt, maar waar nog steeds totaal geen beweging in te krijgen is. Ergens loopt ook nog de huidige electriciteitskabel naar de schuur....
Rol-Co schreef op zondag 21 mei 2017 @ 09:06:
Optie 7 :)

Een enkel fase omvormer van +/- 4-5 kW met 2 mmpt in de schuur en enkel fase omvormer van 3-3,6kW in het huis.

3 fase is duur en die omvormers zijn veel te groot voor wat jij gaat doen. Verschillende oriëntatie en schaduw van bomen zeg je ook.
Totaal is 9kw, zoveel mag ik zover ik weet niet op een groep (1 fase) aansluiten, dus ik kom sowiso op 2 omvormers - en ik kan me niet zo goed voorstellen dat 2 omvormers samen goedkoper zijn dan 1 3-fase omvormer.
Proton_ schreef op zondag 21 mei 2017 @ 09:30:
Voor optie 4 en 5: Fronius heeft een 3.7 kW (en 4.5 kW) driefase omvormer met 2 MPPTs, maar dat is wel duurder dan twee Hosola's.
Kan prima trouwens met driefase in de schuur en éénfase in huis. 5 kW is 7 A driefase, daar kan nog ruim 16A éénfase bij (en het verbruik gaat er nog af).

Omdat beide dakvlakken 12 panelen krijgen, kom je trouwens ook met 1 MPPT weg.
Met 7A driefase er op een van die drie fasen nog 16A bijproppen, betekent dat die ene fase 23 A te verwerken krijgt. Mag dat? Is dat verstandig?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als er nu een kabel van de meterkast naar de schuur loopt zonder aftakkingen of lasdozen mag je in de schuur een onderverdeler (twee groepen: 16A verbruik, 16A opwek) plaatsen waardoor je niet hoeft te graven.
Je zal dan een 3.7 kW éénfase omvormer voor beide vlakken moeten gebruiken. Daar kom je mee weg omdat het verschillende richtingen zijn, de omvormer zal maar weinig aftoppen (en daar kan hij goed tegen).
@Rol-Co 's optie 7 dus met een undersized omvormer zodat je niet hoeft te graven :)

23A invoeden op een 25A aansluiting lijkt me helemaal prima.
Er zijn op dit forum ook mensen die een 4 kW (=18A) omvormer op een 16A groep zetten, die komen er zelfs ook nog mee weg.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@monotype
12 "gewone" panelen van 1*1.6 is 12*31 Vmpp = 372 Vmpp
Prima voor een 1-fase omvormer (die wil 350 Vmpp) maar niet optimaal voor een 3-fase omvormer (die wil 590 Vmpp)

Met andere panelen bedoel ik:
SF-175 S, 1257 x 977, 2x 16 stuks op je schuur, String van 8 levert 712 Vmpp op, minder last van schaduw door paneel eigenschappen en parallele strings. Je kan ze zelfs op zuidoost verticaal hangen aan dat andere vlak = weer meer opbrengst. 48 panelen SF-175S dus, 6 strings van 8 maken.
Mooiste is, dat mag allemaal parallel als je dat zou willen.
Door de kleinere maat, mogelijk ook goed toepasbaar op je trapezium dak.
Je kan er zelf mee puzzelen: https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home

Benq, 1560 x 1046, 2x 12 stuks op je schuur, paneelspanning 54 Vmpp, 12 stuks is 648 Vmpp

Panasonic Hit, 1463 x 1053, 2x 12 stuks op je schuur, paneelspanning 52 Vmpp, 12 stuks is 624 Vmpp

Goedkoopste en minst last van schaduw word dus de SF-175S

Dus als je andere panelen kiest, kan het op een 3-fase omvormer.
Blijf je bij dezelfde maat en Vmpp, zou ik kiezen voor 1-fase omvormers.
Maar auijtdehaag is voorstander van 3-fase omvormer, efficienter en meer direkt verbruik (dan bij 2x 1-fase omvormer) bij afschaffing salderen

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2017 12:30 ]

• Rol-Co

Rol-Co

@monotype

9kW aan dc vermogen inderdaad, maar door de verschillende orientaties en ook nog niet eens optimaal is alles mogelijk.
2 omvormers is goedkoper dan de enkele grote 3 fase omvormer inderdaad, maar dat is gewoon een rekensom wat meer op gaat leveren, je hebt dan namelijk 3 mppt ipv 2.
Maar 9kW aan omvormer heb je zeker niet nodig, 6-7 is al meer dan genoeg.

@Proton_

Inderdaad :)
Ik zou het wel aan durven met 2 x 3kW omvormertjes :)

• monotype
AUijtdehaag schreef op zondag 21 mei 2017 @ 11:34:
@monotype
12 "gewone" panelen van 1*1.6 is 12*31 Vmpp = 372 Vmpp
Prima voor een 1-fase omvormer (die wil 350 Vmpp) maar niet optimaal voor een 3-fase omvormer (die wil 590 Vmpp)
Heb je voor die 590V ergens een referentie, want dat zie ik namelijk nergens terug in de specs van de 3-fasen omvormers die ik heb gezien.
Volgens de solaredge documentatie ( https://www.solaredge.com/products/power-optimizer#/ )
"
When working with SolarEdge Inverters, SolarEdge power optimizers automatically maintain a fixed string voltage, allowing installers even greater flexibility with longer strings and strings of different lengths in order to design optimal PV systems
"
Dan zou het 'te lage ingangsspamming' effect bij de solaredge oplossing dus niet bestaan, of begrijp ik dit verkeerd?
Met andere panelen bedoel ik:
SF-175 S, 1257 x 977, 2x 16 stuks op je schuur

Goedkoopste en minst last van schaduw word dus de SF-175S
DIe panelen zijn PER STUK duurder dan de axitecs (en ja, ik heb de BTW meegerekend). De axitecs leveren bij hetzelfde aantal 33% meer vermogen, en bij hetzelfde oppervlak nog steeds 10% meer (minder randjes). De SF-175 S zijn wel mooier.
M'n schuurdak beleggen met deze panelen kost me ~984 euro inc btw meer dan met de axitecs. 24 solaredge power optimizers zouden me 1061 euro inc btw kosten. Dus totale meerprijs van axitec+optimizers voor het schuurdak is 77 euro inc btw. Waarschijnlijk minder want minder montagemateriaal nodig.
Voor deze 77 euro zou ik a) minder last van schaduwen hebben en daarmee 5-15% meer opbrengst hebben en b) 10% meer opbrengst want minder paneel-randen...
Dus als je andere panelen kiest, kan het op een 3-fase omvormer.
Blijf je bij dezelfde maat en Vmpp, zou ik kiezen voor 1-fase omvormers.
Maar auijtdehaag is voorstander van 3-fase omvormer, efficienter en meer direkt verbruik (dan bij 2x 1-fase omvormer) bij afschaffing salderen
Afschaffing saldering is inderdaad een issue. Maar ik vermoed dat dat als ik 'n warmtepomp ga gebruiken minder "problemen" gaat opleveren. Hoe dan ook, zolang mijn energieleverancier 11ct per kWh geeft zou ik het zelfs zonder eigen gebruik in 15 jaar terugverdienen. Een aantal jaar geleden werden er installaties geplaatst met langere terugverdientijden.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@monotype
SF kan niet concurreren met goedkope poly qua prijs.
SF doet wel meer kWh/wp dan poly.
SF heeft betere schaduweigenschappen en zakt niet zo ver in bij warmte
Solaredge optimizers doen het minder in lage lichtcondities tov stringomvormers

Ik ga niet weer alle linkjes opzoeken die dat bewijzen op mijn vrije zondag.

Je kan in de datasheets zien van de 3-fase stringomvormers wat de ideale Vmpp is met bijbehorende efficiëntiegrafiek.
http://www.mg-solar-shop.de/images/STP9000TL-DDE130415w.pdf
http://www.mg-solar-shop....s_symo_wechselrichter.pdf

Alles afwegen tegen elkaar mag je zelf doen.
Ik geef alleen maar aan wat er mogelijk is...

Edit:
toch een kleine aanvulling:
als je 2m52 hoog ipv 2m30 had op je schuurdak was SF wel in het voordeel geweest qua Wp en zeker in kWh.
Maar dat heb je niet...
En 20 SF panelen verdeeld weer wat lastiger op een 3-fase omvormer (2x7 en 1x 6), maar niet onmogelijk.

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2017 13:59 ]

• Rol-Co

Rol-Co

15 jaar is al 2x zo lang als het zou moeten zijn, hier was het nog geen 5.

2 enkelfase omvormers kan je ook op ieder zijn eigen fase zetten dus dat effect blijft het zelfde, blijft er 1 fase over.

• monotype
Rol-Co schreef op zondag 21 mei 2017 @ 13:08:
15 jaar is al 2x zo lang als het zou moeten zijn, hier was het nog geen 5.

2 enkelfase omvormers kan je ook op ieder zijn eigen fase zetten dus dat effect blijft het zelfde, blijft er 1 fase over.
Ik verwacht ook veel minder dan 15 jaar nodig te hebben, want die 11ct per kWh waar dat op gebaseerd is, is wat ik aan terugleververgoeding krijg - dus geen eigen verbruik en geen saldering. Ook heb ik nog geen BTW teruggave meegerekend.

Minder dan 5 jaar terugverdienen is erg netjes. Ik verwacht niet dat ik dat ga halen - eerder ~6-7 jaar dankzij subotimale ligging, en afhankelijk van hoe snel saldering afgeschaft wordt en de warmtepomp er komt.
dank voor de links

[ Voor 8% gewijzigd door monotype op 21-05-2017 14:18 ]

Pagina: 1