Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jil
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2022
Wij hebben onlangs een huis gekocht. Bij dit huis zit een zwembad van ongeveer 32 kuub... 'jeeh' zou je denken, 'wat een luxe'!

Het zwembad is echter niet verwarmt en ik vind dat echt zonde! Laatst was het 30 graden bij ons in de tuin maar het bad nog maar 15. Daarom willen we het gaan verwarmen.

We willen in ieder geval niet afhankelijk zijn van de zon. Zonnecollectoren vallen daarmee af.

Een zonneboiler is voor ons ook nogal een dure optie. Wil je wat dan ben je zo maar €2000,- kwijt.

Een warmtewisselaar kost te veel energie kosten.

We willen daarom hout gestookt gaan verwarmen. Na wat onderzoeken zien we dat op de markt er 2 dure merken te koop zijn (€2300) en dat er in zuid Laren een mannetje zit dat ook kachels maakt van drukvaten.
Zelf maken is lastig omdat mijn vriend aangeeft niet te kunnen lassen...

Wat ik vooral vervelend vind bij de kant en klare optie uit zuid Laren is dat zij de enige aanbieder lijken te zijn... als dit echt goed werkt dan is het toch een gat in de markt? Waarom zien we dan niet meer klussers deze dingen verkopen op marktplaats?
Ook krijg ik geen goede indruk van het rendement. Er staat niks op zijn website. Ik wil vooral een beetje een indruk krijgen van het aantal graden dat een bad verwarmt per uur. Die info kan ik bij hem op de website niet vinden. Dat werpt bij mij veel vraagtekens op.

Maar nu hebben we een ander idee! Waarom niet een cv houtkachel tweedehands op de kop tikken en deze aansluiten op het zwembad. Ik ben verre weg van een installatiemonteur dus ik weet niet of ik nu te simpel denk.

Zo'n houtkachel heeft toch net als van die drukvaten ook een koperspiraal door zijn binnenkant lopen? Als we simpel wel het zwembadwater er doorheen zouden laten stromen dan kan dit toch prima werken? Volens mij hebben we ook geen expansie vat nodig lijkt mij, want waarom zou je warm water willen opslaan? Ook moet het houtstoken minder worden omdat zulke kachels vaak minder hout vreten dan een drumvat.

Ik kan er alleen nog niks over vinden op internet. Dit zou toch een mooie oplossing kunnen zijn? Of denken we nu echt te simpel?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Lig je net lekker in je zwembad, moet je er weer uit om hout bij te vullen....
Maar even zonder gekheid... Heb je geen buren? Houtstook is nou niet echt het fijnste voor je omgeving.

Een (zwembad) warmtepomp icm zonne panelen lijkt me geschikter...en fijner voor je omgeving.
Of je neemt bijvoorbeeld een pelletketel met minder uitstoot
https://2-improve.com/win.../pelletketel-biodome-c15/

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2017 10:22 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:58
Als je de ruimte er voor hebt zou je eens kunnen kjken naar nieuwe cv houtketels/pelletketels (geen kachels). Sommigen hebben zoveel subsidie dat ze minder kosten dan een tweedehands cv kachel. Qua zwembadwater, volgens mij heb je wel een extra warmtewisselaar nodig aangezien je anders rare reacties krijgt met het chloor in je water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zwembad duurzaam verwarmen

Neem die even door, misschien kom je op ideeën.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:44
Met een buitenzwembad ben je toch altijd afhankelijk van de zon? Wat is dan de (echte) reden om niet voor zonnecollectoren te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:41

Reptile209

- gers -

Ja, je hebt een expansievat nodig. Warm water zet uit, en een expansievat zorgt dat daar ruimte voor is. Anders knallen je koppelingen of je leidingen uit elkaar. Mogelijk wil je ook wel iets van een temperatuurbeveiliging: je wil niet dat het water in je systeem gaat koken en de boel een klein bommetje wordt.
Allemaal ook weer niet heel ingewikkeld, maar als je er geen verstand van hebt is het wel goed om je daar even in te verdiepen.
Brandwonden of een gat in je schedel door een foutje in je hobby-project is ook zo jammer... ;)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:06
Reken ook eens uit hoeveel / hoe lang je moet stoken om 35m3 water te verwarm :? Hier binnen een hout-cv kachel die een 300l boiler een een buffervat verwarmt. Dit is samen ruim een kuub. Een avondje stoken is ca 35 graden naar 60-70 graden. Veel plezier met hout kloven, dan ben je blij met een koud zwembad :)

(35.000 x 5 graden x 1,16 = 203 kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17:10
RobinE schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 10:58:
Reken ook eens uit hoeveel / hoe lang je moet stoken om 35m3 water te verwarm :? Hier binnen een hout-cv kachel die een 300l boiler een een buffervat verwarmt. Dit is samen ruim een kuub. Een avondje stoken is ca 35 graden naar 60-70 graden. Veel plezier met hout kloven, dan ben je blij met een koud zwembad :)

203 / 4 = 51 kilo hout, maar rendement geen 100 procent, dus waarschijnlijk zelfs nog iets meer. Dat is een serieuze hoeveelheid. Ongeveer 0,1 kuub hout en meer als het waaibomen hout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-05 21:58

MieJuul

3970Wp

Je moet niet verwachten dat zo'n plons water even snel te verwarmen is, daar gaat tijd overheen.

Lekker low tech water rondpompen door een lange zwarte slang, dat kun je ook prima doen op dagen dat je geen gebruik maakt van het zwembad.

Heb voor de grap eens de 20 meter lichtgrijze gardena tuinslang uitgerold in de zon, dat is in een mum van tijd best warm kan ik je vertellen.
Laat staan wat er gebeurd wanneer je een zwarte slang gebruikt.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 120346

Ik heb hier 500m tyleen slang op het dak van mijn carport gelegd, dit word rondgepompt via een vloerverwarmingspomp (had ik nog liggen specs unknown). stroomverbruik is te verwaarlozen en het warmt vrij aardig op. Bad is 3x5x1.70 na een weekendje goed zon kan er hier gewoon gezwommen worden hoor. Uiteraard wel je bad zoveel mogelijk afgedekt houden dan warmt het sneller op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Cloorwater met haren en wat er nog meer door het filter glipt kan niet door een standaard warmtewisselaar in een cv-kachel.
Volgens mij onderschat je ook de energie-inhoud en verdampingsvermogen van een zwembad van 20 m² én de energie die een houtkachel kost (hout opslaan, kachel aansteken, op laten warmen, hout in de kachel mikken,...).

Zonnewarmte + afdekken is het goedkoopst, daarna komt een luchtbronwarmtepomp.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-05 13:59
Een vriend van me heeft zelf een hottub gebouwd. Met een RVS kachel IN het water. Dit is een rechthoekige bak met luchtgaten boven het waterniveau. Er gaat ongeveer 2 kuub water in en hij is ongeveer een halve dag aan het stoken om het op 35 graden te krijgen.

Nu zal jij je zwembad geen 35 graden willen stoken, maar ik denk dat je een hele poos kan stoken om het warm te krijgen.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:44

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Mijn ouders hebben een 50 m3 binnenbad. Kost 6 kuub gas per dag om op temperatuur van 28 graden te houden.

Vorige week een warmtepomp geïnstalleerd. Binnenkort zijn ook alle sensoren geplaatst zodat we de COP kunnen bepalen.

Geeft misschien wat inzicht in benodigd vermogen.. Zo'n zwembad warm je niet even op voor een mooie dag..

[ Voor 19% gewijzigd door prein2 op 21-05-2017 06:34 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
RobinE schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 10:58:

Reken voor een simpele (cv-)houtkachel (geen geavanceerde dure) op 10-12kw afgegeven vermogen.
Dan is het dus ongeveer 4 uur voluit stoken om het water 1 graad op te warmen.
En als je het niet afdekt, verlies je 's-nachts 2-3 graden.
Dus rondt het af op 2 dagen voluit stoken om het zwembad op temperatuur te krijgen.

En voor een warmtepomp geldt natuurlijk hetzelfde: Een wp met 10kw vermogen duurt net zo lang.
Maar vraagt veel minder werk.

Voor de basislast is een zelfgebouwde zonnecollector veel goedkoper.
Denk bv. aan een dubbelgevouwen laag epdm waarin je een grof kanalensysteem maakt op een dak leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 980681

Hallo Allemaal,

hier een hobbyist zwembad verwarmer,

ik heb een intex zwembadje staat met een apart cv en een 30kw warmte wisselaar.

een aantal vragen hierover.
Wat is nou de beste delta t?
55gr aanvoer en 35retour op de cv?

Ik heb nu een cv die een chronotherm 3 heeft als thermostaat, die heb ik gewoon helemaal open gezet.
De aanvoer cv staat nu op 46 gr en het zwembad is 38gr nu. de cv sprint echt maar een paar sec aan omdat dan de retour van de cv gelijk naar de 42 gaat en de cv ketel denkt dat hij er is. vind ik niet erg want het bad blijft op temp.
Maar nu wil ik eigenlijk een externe thermostaat die de retour van het zwembad meet en zo de ketel aanschakelt. maar dat is gewoon een maak breek contact volgens mij. en alles wat ik vind is 220v. iemand een idee of suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:44

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Het beste is een retour van rond de 40 (eigenlijk zo laag mogelijk, maar denk dat 40 een haalbare lage waarde is). Dat betekent 60 graden aanvoer.

CV is gewoon een maak contact inderdaad. Je kan heel makkelijk in bv domoticz een temperatuursensor inlezen en een relais sturen. De slimmigheden van een kamer thermostaat heb je niet nodig.

Wat wij doen : om 01.00 de pomp en verwarming via een timer in Domoticz aanzetten en laten afslaan als de gewenste temperatuur bereikt is. Zo heb je 1x per dag een aantal uur de CV aanstaan.

Wij hebben overigens ook een warmtepomp. Doe is effectief boven 10 graden en kan boven 12 graden zelfstandig het zwembad warm houden.

PVoutput

Pagina: 1