Scherm gaat op zwart en fans gaan heel hard draaien opeens

Pagina: 1
Acties:
  • 9.067 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-04 11:47

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Nou, nadat ik al een keer een ventilator los heb gehad, kapot RAM-geheugen (vervangen) heb gehad, een kapotte videokaart (vervangen) en misschien een kapotte voeding (vervangen) is er weer een nieuw probleem gearriveerd met mijn computer die ik in februari 2015 bij Alternate heb laten assembleren en gekocht. Maar laten we eerst even kijken naar de specificitaties nadat alles vervangen is:

-Scythe Mugen MAX SCMGD-1000
-MSI GEFORCE GTX 1070 GAMING X 8G (met laatste VBIOS update en laatste videodrivers via DDU, vervangen)
-Intel Core i7-4790K 4000 1150 BOX
-CooMas G750M 750W ATX (vervangen)
-CooMas CM690III Window ATX
-LG GH24NS 24x SA bk R
-SSD 500GB 520/540 850 EVOBasic SA3 SAM
-be quiet! Shadow Wings SW1PWM 120x120x25
-GiBy GA-Z97X-Gaming 5 Z97 RG SA (Laatste BIOS update)
-WD 2TB WD2003FZEX Black SA3
-16 GB DDR3 RAM (vervangen, weet niet precies het merk en productnummer)
-BenQ 24 L RL2455HM LED H+D S

Maar nu heb ik het volgende probleem:

Eens in de 1.5 week (viel me denk ik 2-3 maanden terug op) of zo valt ineens zomaar mijn scherm uit, reageert het systeem nergens meer op, de computer blijft gewoon aan, maar je hoort de fans ineens draaien op maximale snelheid. Het is vooral extreem raar dat dit bijna altijd gebeurd als ik gewoon aan het Netflixen ben of iets dergelijks dat weinig vereist van een computer.

Onze grote vriend Google zegt dat het waarschijnlijk aan de, al vervangen, PSU kan liggen; dit lijkt mij onwaarschijnlijk aangezien deze al flink overkill is met 750 W aan horsepower. Daarnaast zeggen ze het dat het aan een kapotte videokaart kan liggen. Dit lijkt mij wederom onwaarschijnlijk, aangezien deze een kleine driekwart jaar geleden is vervangen. Waarschijnlijk een "long shot", maar kan het zijn dat toen die voeding inderdaad kapot was en dit toen mijn moederbord heeft beschadigd, waardoor deze af en toe deze symptomen genereert? Of is dat zeer onwaarschijnlijk?

Wat geprobeerd:

-Memtest: niks.
-Nvidia en Intel drivers herinstalleren met DDU.
-Windows is helemaal bijgewerkt (als zou dit natuurlijk nooit het probleem kunnen veroorzaken.)
-Er is geen stof aanwezig in de behuizing.
-Temperaturen lijken altijd normaal.
-Er wordt geen BSOD-minidump aangemaakt.

Nu is mijn vraag dus: wat is er in godshemelsnaam weer aan de hand met dat bak vol bouten?! :( Zou dan toch weer de videokaart kapot zijn of zou de voeding van crappy kwaliteit zijn? Of zou het moederbord misschien defect kunnen zijn?

Ik weet dat ik mijn computer ongeveer de helft van de dag laat draaien, aangezien ik het nodig heb voor studeren en ik er veel series op kijk, maar ik ben echt chagrijnig aan het worden dat er nu weer iets mis mee lijkt te zijn. En ik durf te wedden dat als ik hem naar Alternate stuur, ze doodleuk gaan zeggen van: "oh, er is niks mis mee" of "oh, het zal wel de voeding zijn, is vervangen" (net zoals laatst en toen bleek de videokaart de boosdoener te zijn.)

Wat moet ik hier in godsnaam mee? Oh, en als ik het opstuur, dan ben ik lekker mijn computer weer iets van dik 2 weken kwijt en Alternate kennende zal er bij terugkomst wel weer iets nieuws mis mee zijn. Dan kan ik dus wel 4 weken tellen.... om te janken.... :'( Oh, en die aan-huis-service? Die had ik aan moeten vinken bij aankoop en dik 100 euro voor neer moeten leggen en dan had ik hem niet hoeven opsturen iedere keer. Hopelijk is Alternate dadelijk wel aardig genoeg om een mannetje langs te sturen als ik morgen bel; ze hadden de vorige keer wel beloofd dat ze zouden kijken naar die mogelijkheid als er weer iets stuk zou zijn.

Edit: als ik in het logboek kijk van Windows, vind ik niks raars, maar de "Betrouwbaarheidsgeschiedenis" was Windows wijst me denk ik helaas naar de goede richting:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8ihs1PI.png

"nvlddmkm.sys_Pascal_3D" lijkt duidelijk te duiden op een probleem met de videokaart. Maar er kan natuurlijk nog altijd een probleem zijn met het moederbord of de voeding en dat de computer de videokaart als eerste registreert als uitvallende hardware. Wat denken jullie?

[ Voor 17% gewijzigd door mrtnptrs op 20-05-2017 01:17 ]

Are you comparing me to God? I mean, it’s great, but so you know, I’ve never made a tree.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

tjah, troubleshooten van een probleem wat 'willekeurig' optreed blijft lastig. zeker wanneer je zegt; dat het zo sporadisch optreedt.

je hebt de standaard zaken al geprobeerd?
• firmware alle hardware up2date
• windows up2date?
• nieuw/blanco user-profile geprobeerd?
• windows opnieuw geinstalleerd?
• probleem ook icm linux os?
• idle in bios gezet

wanneer het gissen blijft, is er maar 1 ding wat je kunt doen; 1op1 opnieuw opbouwen systeem, kijken waneer probleem optreedt, en / of, hardware vervangen, en opnieuw proberen.

maar omndat het zo sporadisch en infrequent optreedt ... blijft het lastig.

my lucky guess; windows standby/hybernation issue, eoa brak condensatortje (op mobo of gpu),

ik denk het laatste, mede vanwege jouw eerste aline;
Nou, nadat ik al een keer een ventilator los heb gehad, kapot RAM-geheugen (vervangen) heb gehad, een kapotte videokaart (vervangen) en misschien een kapotte voeding (vervangen) is er weer een nieuw probleem gearriveerd met mijn computer die ik in februari 2015
als er zo veel stuk gaat ... is het in mijn ervaring de voeding of mobo

menit mobo heeft diverse diagnostische test tools, run die eens?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
himlims_ schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 01:39:

je hebt de standaard zaken al geprobeerd?
• firmware alle hardware up2date
• windows up2date?
• nieuw/blanco user-profile geprobeerd?
• windows opnieuw geinstalleerd?
• probleem ook icm linux os?
• idle in bios gezet

-Jep
-Jep, maar maakt mij deze problemen niks uit.
-Nee, maar maakt bij deze problemen niks uit.
-Nee, idem toch?
-Probleem treedt te sporadisch op om dit goed te testen.
-Ik weet eerlijk gezegd niet wat je bedoeld, kan het ook niet via Google vinden.

Ik heb niet genoeg hardwareervaring om de computer stuk voor stuk weer op te bouwen, daarnaast treedt het probleem te sporadisch op om dit te testen.

Windows standby/hybernation issue???? Ik heb mijn computer zo ingesteld dat hij nooit op slaapstand gaat. Daarnaast zou dit natuurlijk nooit deze symptomen kunnen veroorzaken, aangezien de betrouwbaarheidsgeschiedenis duidelijk aangeeft dat er sprake is van hardwarefalen. Of zit het betrouwbaarheidsrapport fout? (ik ken de betrouwbaarheid hier niet zo goed van.)

Aangezien de voeding is vervangen, zou deze in orde moeten zijn, maar de kans is er natuurlijk altijd dat deze kapot is. Ik zou denk ik mijn geld zetten op een kapotte mobo/motherboard. Maar zijn er nog meer theorieën over wat er mis zou kunnen zijn? Kun je trouwens uitleggen wat je bedoeld met "menit mobo", aangezien ik dat niet met Google kan vinden?

Are you comparing me to God? I mean, it’s great, but so you know, I’ve never made a tree.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Eens in de 1.5 week (viel me denk ik 2-3 maanden terug op) of zo valt ineens zomaar mijn scherm uit, reageert het systeem nergens meer op, de computer blijft gewoon aan, maar je hoort de fans ineens draaien op maximale snelheid. Het is vooral extreem raar dat dit bijna altijd gebeurd als ik gewoon aan het Netflixen ben of iets dergelijks dat weinig vereist van een computer.

^- dat is essentie van probleem toch?

windows/os stuurt de hw aan, dat gebeurd meestal softwarematig :+ verkeerde instructie kan hw falen tot gevolg hebben. zeker bij windows (beperkte error/logging/debugging informatie) zou ik software niet uitsluiten.

heb je al de systeem diagnostische tools gedraait?
mrtnptrs schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 02:03:
[...]

-Jep
-Jep, maar maakt mij deze problemen niks uit.
-Nee, maar maakt bij deze problemen niks uit.
-Nee, idem toch?
-Probleem treedt te sporadisch op om dit goed te testen.
-Ik weet eerlijk gezegd niet wat je bedoeld, kan het ook niet via Google vinden.
ok dan niet - je kunt het proberen.

bedoel; test eens icm linux (is probleem dan nog), zet je systeem eens tijdje 'idle' om te kijken of situatie nog speelt.

menig mobo heeft diverse diagnostische tools, run die eens
Aangezien de voeding is vervangen, zou deze in orde moeten zijn, maar de kans is er natuurlijk altijd dat deze kapot is. Ik zou denk ik mijn geld zetten op een kapotte mobo/motherboard. Maar zijn er nog meer theorieën over wat er mis zou kunnen zijn? Kun je trouwens uitleggen wat je bedoeld met "menit mobo", aangezien ik dat niet met Google kan vinden?
er is al veel vervangen, wat via mobo verboden is ... by best guess; mobo (condensatortje).

probeer dit eens; zet je pc af en toe uit, onkoppel spanning, druk aantal keer op power knopje ofoz (zodat ie ontlaadt) stroom weer aansluiten, en netflixen - is probleem dan nog steeds? (zou condensator bevestigen)

en zoals eerder gezegd; strippen - en opnieuw beginnen;
boot met minimale hw, en steeds beetje toevoegen, run eens met minder ram, via usb ipv ssd, zonder gpu etc. maar zou beginnen met het bovenstaande

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-04 20:25
Valt de pc onder zware belasting uit of ook als je bijv. Aan het browsen bent?
Draai eens een stresstest met prime95,furmark en valley.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
McFastFood schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 10:55:
Valt de pc onder zware belasting uit of ook als je bijv. Aan het browsen bent?
Draai eens een stresstest met prime95,furmark en valley.
Nu de Cpu Burner aan het runnen, samen met de GPU stress test van Furkmark. Voorheen triggerde dit het probleem niet (had dit dus al kort gedaan, maar vergeten hier te vermelden.) Na bijna 10 minuten dit laten runnen, niet weer dezelfde symptomen gekregen: scherm freezed af en toe onder alle stress. Helaas gaf Windows wel aan dat de GPU stress test ineens niet meer werkte en dus gecrasht was. Dit kan natuurlijk komen door alle "stress" of door een bug in Furmark.

@himlims_ "wat via mobo verboden is" Is dat een typefout of wat bedoel je? Op Linux kan ik niet testen: probleem treedt te sporadisch op en daarnaast kan ik niet de computer zomaar 2 weken op linux laten staan; ik heb de computer namelijk ook nodig voor mijn studie. Ik zal wel eens kijken of er diagnostische tools beschikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:45
mrtnptrs schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 11:12:
[...]

@himlims_ "wat via mobo verboden is" Is dat een typefout of wat bedoel je?
Ik gok dat hij bedoelde "verbonden".

Als je binnen twee jaar tijd je geheugen, videokaart als psu hebt moeten vervangen...dan snap ik niet zo heel goed dat je reageert op een suggestie met "maakt voor deze problemen niet uit". Alles is mogelijk, maar vier verschillende hardware defecten binnen twee jaar is vrij veel. Sure...harddrives heb ik wel vaker zien falen, maar deze combinatie is toch frapant.

Heb je in de afgelopen twee jaar je OS ooit opnieuw geinstalleerd?

Zelf zou ik dat zeker proberen.

Anders...ook afgaande op je eerdere problemen, kom je al snel uit op je moederbord.

Maak trouwens ook een backup van je belangrijke (studie-)data. Heel stabiel klinkt je systeem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-04 20:25
mrtnptrs schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 11:12:
[...]

Nu de Cpu Burner aan het runnen, samen met de GPU stress test van Furkmark. Voorheen triggerde dit het probleem niet (had dit dus al kort gedaan, maar vergeten hier te vermelden.) Na bijna 10 minuten dit laten runnen, niet weer dezelfde symptomen gekregen: scherm freezed af en toe onder alle stress. Helaas gaf Windows wel aan dat de GPU stress test ineens niet meer werkte en dus gecrasht was. Dit kan natuurlijk komen door alle "stress" of door een bug in Furmark.

@himlims_ "wat via mobo verboden is" Is dat een typefout of wat bedoel je? Op Linux kan ik niet testen: probleem treedt te sporadisch op en daarnaast kan ik niet de computer zomaar 2 weken op linux laten staan; ik heb de computer namelijk ook nodig voor mijn studie. Ik zal wel eens kijken of er diagnostische tools beschikbaar zijn.
Ja, je moet de programma's niet 10 minuten laten runnen want dan ga je inderdaad geen problemen ondervinden. Om er zeker van te zijn dat de pc geen 'stabiliteits' problemen heeft is het aan te raden om de programma's minimaal 3 uur te laten draaien. En het liefst een nacht of 24 uur lang. Ik heb wel eens meegemaakt dat een pc pas na 8 uur stresstest uitvalt vanwege instabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
eric.1 schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 11:37:
[...]

Ik gok dat hij bedoelde "verbonden".

Als je binnen twee jaar tijd je geheugen, videokaart als psu hebt moeten vervangen...dan snap ik niet zo heel goed dat je reageert op een suggestie met "maakt voor deze problemen niet uit". Alles is mogelijk, maar vier verschillende hardware defecten binnen twee jaar is vrij veel. Sure...harddrives heb ik wel vaker zien falen, maar deze combinatie is toch frapant.

Heb je in de afgelopen twee jaar je OS ooit opnieuw geinstalleerd?

Zelf zou ik dat zeker proberen.

Anders...ook afgaande op je eerdere problemen, kom je al snel uit op je moederbord.

Maak trouwens ook een backup van je belangrijke (studie-)data. Heel stabiel klinkt je systeem niet.
Alles wat belangrijk is voor mijn studie, staat al op Google Drive. Ik bedoelde alleen dat bepaalde oplossingen mijn probleem bijna niet veroorzaakt kan hebben, kans van 1% maar of zo. SFC/scannow en dism.exe /online /cleanup-image /restorehealth geven aan dat alles in orde is. Dus zou er ook geen Windows corruptie aanwezig moeten zijn en zou een herinstallatie dus niet moeten helpen. Mijn moederbord is helaas ook het enige dat nog bijna overblijft 8)7

Maar dus met Alternate hierover gebeld: de garantie van twee jaar is verlopen. Alleen op de voeding zit nog een jaar onderdelengarantie op. Als het idd het moederbord is en ik stuur de gehele computer op, zijn ze i.v.m. mijn vele problemen bereid de onderzoekskosten dan, van 75 euro, voor eigen rekening te nemen. Maar als het moederbord idd kapot is, moet ik gewoon een nieuw moederbord geheel zelf betalen en ook de 30 euro betalen voor het erin zetten van het moederbord.

Die 75 euro is wel mooi, maar valt me eigenlijk best zwaar tegen: een computer waar vanalles mis mee is geweest en nu kan ik dadelijk nog het volle geld ervoor gaan betalen. Als ik Alternate was en ik zou een klant hebben die al zo vaak problemen heeft gehad, zou ik hem alleen maar de verzendkosten laten betalen. :( Ben ik nou zo onredelijk dan of wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
McFastFood schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 11:43:
[...]

Ja, je moet de programma's niet 10 minuten laten runnen want dan ga je inderdaad geen problemen ondervinden. Om er zeker van te zijn dat de pc geen 'stabiliteits' problemen heeft is het aan te raden om de programma's minimaal 3 uur te laten draaien. En het liefst een nacht of 24 uur lang. Ik heb wel eens meegemaakt dat een pc pas na 8 uur stresstest uitvalt vanwege instabiliteit.
Zou kunnen ja, kan ik natuurlijk wel mooi voor de mensen van Alternate reproductiestappen maken. En moet ik dan een CPU of GPU stress test laten runnen? Maar is er ook dan niet het probleem dat als hij uitvalt na heel veel uur, dat het toeval kan zijn (aangezien het probleem zo sporadisch optreedt) of dat je dus nog niet weet daarna welk component de frituur in zou moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 917165

Drivers installeer je niet via DDU, maar download je gewoon bij de maker van de hardware, intel en en nvida dus. Nooit 3rd party sites of mechanismes gebruiken hiervoor. Voor je het weet heeft er iemand zitten branden of anderszijds zitten klooien en werkt je meuk daardoor niet.

Installeer eens een tooltje die naar de temperaturen van e.e.a. kijkt. Controleer ook eens of je CPU koeler er goed op zit.

Dit probleem kun je namelijk ook krijgen als de CPU koeler niet helemaal lekker gemonteerd zit, of zelfs iets speling heeft. Zou je bij een draaiend systeem de koeler van de CPU aftrekken, krijg je ongeveer wat jij beschrijft.

Alternate moet je tegemoetkomen in de kosten. De garantietermijn van 2 jaar kan dan weliswaar verstreken zijn, maar van een computer mag je er vanuit gaan dat hij langer meegaat dan 2 jaar, en zeker gezien je historie met defecten, zou alternate er niet aan ontkomen, zou je er een rechter naar vragen.

De vraag is dan wel of je een rechtsbijstandsverzekering hebt, want zulke zaken ga je niet op eigen kracht aan. Anders beetje bluffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Anoniem: 917165 schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 11:57:
Drivers installeer je niet via DDU, maar download je gewoon bij de maker van de hardware, intel en en nvida dus. Nooit 3rd party sites of mechanismes gebruiken hiervoor. Voor je het weet heeft er iemand zitten branden of anderszijds zitten klooien en werkt je meuk daardoor niet.

Installeer eens een tooltje die naar de temperaturen van e.e.a. kijkt. Controleer ook eens of je CPU koeler er goed op zit.

Dit probleem kun je namelijk ook krijgen als de CPU koeler niet helemaal lekker gemonteerd zit, of zelfs iets speling heeft. Zou je bij een draaiend systeem de koeler van de CPU aftrekken, krijg je ongeveer wat jij beschrijft.

Alternate moet je tegemoetkomen in de kosten. De garantietermijn van 2 jaar kan dan weliswaar verstreken zijn, maar van een computer mag je er vanuit gaan dat hij langer meegaat dan 2 jaar, en zeker gezien je historie met defecten, zou alternate er niet aan ontkomen, zou je er een rechter naar vragen.

De vraag is dan wel of je een rechtsbijstandsverzekering hebt, want zulke zaken ga je niet op eigen kracht aan. Anders beetje bluffen.
Ik bedoelde dat ik met DDU de drivers eerst clean heb verwijderd en ze daarna weer geherinstalleerd heb via de officiële installatiebestanden van Nvidia en Intel. Dacht dat dat wel duidelijk was... :P

De CPU cooler is na een eerdere reparatie er tijdens de terugrit afgegaan. Deze hebben ze daarna met de gewone beugels en 4 extra tie wraps vastgemaakt. Die zit dus wel erg goed vast nu XD Daarnaast kan ik ook gewoon door de kast heen zien dat deze goed vast zit.

Ja, we hebben rechtsbijstand. Ik zal nogmaals met Alternate in gesprek gaan en als hier niks uit komt, schakel ik rechtsbijstand in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Het is je CPU koeler. Dat weet ik nu 100% zeker. Welke gek gaat dat met tiewraps vastzetten.

Laat een nieuwe koeler monteren door iemand die wél weet hoe dat moet. Het gaat daarbij niet om met zoveel mogelijk kracht zaken erop rammen.

Gezien dat verhaal zou het ook je moederbord nog kunnen zijn, multi-layer borden vinden het niet leuk als ze gebogen worden, en als mensen al met tiewraps gaan kutten..

Let wel op dat garantie hierdoor al moeilijk wordt. Als een koeler er tijdens transport afvalt, kan de leverancier zich ook afvragen of jij e.e.a. wel met beleid vervoert hebt.

Hoe dan ook, een CPU koeler hoort NIET met tiewraps vast te zitten (los van normale beugels).

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 917165 op 20-05-2017 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Anoniem: 917165 schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 12:13:
Het is je CPU koeler. Dat weet ik nu 100% zeker. Welke gek gaat dat met tiewraps vastzetten.

Laat een nieuwe koeler monteren door iemand die wél weet hoe dat moet. Het gaat daarbij niet om met zoveel mogelijk kracht zaken erop rammen.

Gezien dat verhaal zou het ook je moederbord nog kunnen zijn, multi-layer borden vinden het niet leuk als ze gebogen worden, en als mensen al met tiewraps gaan kutten..

Let wel op dat garantie hierdoor al moeilijk wordt. Als een koeler er tijdens transport afvalt, kan de leverancier zich ook afvragen of jij e.e.a. wel met beleid vervoert hebt.

Hoe dan ook, een CPU koeler hoort NIET met tiewraps vast te zitten (los van normale beugels).
Hey, Donald Trump: hoe weet je dan ineens "100%" zeker dat het ce CPU koeler is, terwijl deze volledig goed vast zit? De tie wraps zijn ook zo klein dat deze de airflow niet beïnvloeden. Daarnaast ben ik ook benieuwd hoe je eerst zeker weet dat het de cpu koeler is, waarna je zegt dat het ook het moederbord zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Over het algemeen, als je hoefgetrappel hoort, moet je aan paarden denken, niet aan zebra's. De 100% is lichtelijk overtrokken, geef ik toe, maar even reeel denkend.

Het ding is kapot geweest, tijdens transport is de koeler eraf gedonderd en nu óók met tiewraps vastgezet en nu krijgt ie regelmatig zwarte schermen met op hol slaande fans.

Dan ben je gek, als je niet als eerste dáár naar gaat kijken.

Doe ermee wat je wil. Leg het naast je neer als je er op staat dat het niet aan de tiewraps ligt. Gelukkig heb je een goed werkende niet vastlopende PC, zodat je niet naar problemen hoeft te zoeken verder, toch, nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Anoniem: 917165 schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 12:30:
Over het algemeen, als je hoefgetrappel hoort, moet je aan paarden denken, niet aan zebra's. De 100% is lichtelijk overtrokken, geef ik toe, maar even reeel denkend.

Het ding is kapot geweest, tijdens transport is de koeler eraf gedonderd en nu óók met tiewraps vastgezet en nu krijgt ie regelmatig zwarte schermen met op hol slaande fans.

Dan ben je gek, als je niet als eerste dáár naar gaat kijken.

Doe ermee wat je wil. Leg het naast je neer als je er op staat dat het niet aan de tiewraps ligt. Gelukkig heb je een goed werkende niet vastlopende PC, zodat je niet naar problemen hoeft te zoeken verder, toch, nietwaar?
Je doet je naam wel eer aan zeg XD je praat al bijna net zoals ik :P

Maar effe van de dolle: dat met die losse fan is al minstens een jaar geleden gebeurd en de problemen die ik nu heb, zijn er pas sinds 2 maanden of zo. Plus het feit dat deze goed vast zitten, lijkt het me zeer onwaarschijnlijk.

Daarnaast nogmaals met Alternate gebeld: de rechtsbijstand mag maandag aan de slag....

[ Voor 4% gewijzigd door mrtnptrs op 20-05-2017 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsja. Dat is de reden dat ik een prima werkende PC heb, en jij niet ;)

Wat betreft taalgebruik, wie kaatst...

Serieus. Het probleem wat je beschrijft komt ook echt overeen met een CPU die ineens z'n koeling kwijtraakt. Echt. Het zou echt het eerste zijn waar ik naar keek. Al was het alleen al omdat het afwijkt van de standaard. En echt, tiewraps zijn leuk om kabelbomen mee te bevestigen, niet voor CPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Anoniem: 917165 schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 12:49:
Tsja. Dat is de reden dat ik een prima werkende PC heb, en jij niet ;)

Wat betreft taalgebruik, wie kaatst...

Serieus. Het probleem wat je beschrijft komt ook echt overeen met een CPU die ineens z'n koeling kwijtraakt. Echt. Het zou echt het eerste zijn waar ik naar keek. Al was het alleen al omdat het afwijkt van de standaard. En echt, tiewraps zijn leuk om kabelbomen mee te bevestigen, niet voor CPU's.
Uhhhh.... ja, wat moet ik hier nou mee? Laten we effe mijn VWO/universitair vogelbrein aan het werk zetten:

Het probleem met de fan treedt dus ineens na driekwart jaar of zelfs langer op. Daarnaast zit hij echt goed vas met de beugels en hele kleine tie wraps die echt de airflow niet beïnvloeden. Aangezien het probleem, dat jij beschrijft, heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel misschien zou op kunnen treden bij zware belasting/snel draaiende CPU fan, lijkt dit nog onwaarschijnlijker: het probleem treedt (ook) op bij normaal gebruik: gewoon internetbrowsen of Netflixen. Daarnaast, als de CPU fan ineens zou verschuiven (wat al bijna onmogelijk is), zou me dit echt wel opvallen, aangezien ik de fan duidelijk kan zien zitten in de kast (door een plexiglas wand.)

Ik weet niet, maar volgens mij ben jij echt aan het zoeken naar zebra's.......

[ Voor 7% gewijzigd door mrtnptrs op 20-05-2017 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:19
Je moet gewoon 1 voor 1 de hardware gaan uitwisselen, dus extra hardware lenen, en dan gaan testen.
Ook zoveel mogelijk hardware verwijderen, zodat dit niet kan storen.
Denk ook aan je muis en toetsenbord, monitor etc.
Moederbord kun je ook opbouwen op een stuk karton met zo min mogelijk hardware, dan weet je dat de kast goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
jan99999 schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 12:56:
Je moet gewoon 1 voor 1 de hardware gaan uitwisselen, dus extra hardware lenen, en dan gaan testen.
Ook zoveel mogelijk hardware verwijderen, zodat dit niet kan storen.
Denk ook aan je muis en toetsenbord, monitor etc.
Moederbord kun je ook opbouwen op een stuk karton met zo min mogelijk hardware, dan weet je dat de kast goed is.
Hardware lenen van anderen? Tuurlijk, ik zal even de computer van de buurman "lenen" XD Maar serieus: zo technisch ben ik niet dat ik dit allemaal zelf zou kunnen doen. En ik denk dat we er ook wel vanuit mogen gaan dat een Microsoft toetsenbord en een Logitech muis deze problemen niet (zo sporadisch) kunnen veroorzaken.... toch???

De ASUS USB-BT400 Bluetooth adapter kan dit toch ook niet veroorzaken?

[ Voor 4% gewijzigd door mrtnptrs op 20-05-2017 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mrtnptrs schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 13:00:
De ASUS USB-BT400 Bluetooth adapter kan dit toch ook niet veroorzaken?
Hoefgetrappel, paarden, zebra's. Je bluetooth adapter is niet de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Laatst online: 18:19
Je kunt veel typen maar 1 ding moet je gaan doen.
Gaan testen.
Met zo min mogelijk hardware, en dan 1 voor 1 gaan uitwisselen.

Je videokaart driver verwijderen, je driver schoonmaken, dan steeds een oudere versie proberen.
Dit zou je nog via software kunnen doen.
Als je tenminste windows en drivers goed hebt geinstalleerd.

Videokaart uitwisselen, dus lenen, anders heb je dadelijk 2 videokaarten en je pc is defect.

[ Voor 12% gewijzigd door jan99999 op 20-05-2017 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Ok, zonet achter iets gekomen:

Vandaag is de computer voor de tweede keer op zwart gegaan. MAAR het geluid bleef gewoon doorspelen; was op dat moment een YouTube filmpje aan het kijken. Ook kon ik gewoon met de spatietoets de video afspelen en stoppen en, met wat moeite, ook via de muis.

Het scherm lijkt dus zwart te worden, maar de computer blijft dus wel gewoon aan en Windows blijft ook nog gewoon draaien. Dit in combinatie met de hardwarefout die het Betrouwbaarheidsrapport weergeeft op de momenten dat de symptomen optreden. Lijkt te duiden op een probleem met de vervangen videokaart (hardwarefout of toch een al langer bestaande driver-bug?) of met het moederbord.

[ Voor 4% gewijzigd door mrtnptrs op 21-05-2017 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-04 05:49
Klinkt als een defecte videokaart. Had precies hetzelfde meegemaakt een paar jaar terug. Zwart scherm fans draaien geluid hangt.. nadat ik een andere videokaart erin had gedaan was het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Bartosy schreef op zondag 21 mei 2017 @ 02:01:
Klinkt als een defecte videokaart. Had precies hetzelfde meegemaakt een paar jaar terug. Zwart scherm fans draaien geluid hangt.. nadat ik een andere videokaart erin had gedaan was het probleem opgelost.
Ja, ik begin het ook te vermoeden, maar wel frapant: deze videokaart is een half jaar geleden al vervangen, omdat deze toen ook al defect was. Ik zal ze ook eens vragen te kijken naar het moederbord. Kan de aansluiting van moederbord-videokaart slecht zijn en hiermee langzaam de videokaart slopen? (kinderachtig gezegd, sorry)

Edit: nu 2 keer keer gebeurd in 45 minuten. Overduidelijk: wat er aan de hand is, wordt ik rap tempo steeds erger/de schade in het component wordt steeds groter.

[ Voor 11% gewijzigd door mrtnptrs op 21-05-2017 02:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-04 00:11
mrtnptrs schreef op zondag 21 mei 2017 @ 02:09:
[...]

Ja, ik begin het ook te vermoeden, maar wel frapant: deze videokaart is een half jaar geleden al vervangen, omdat deze toen ook al defect was. Ik zal ze ook eens vragen te kijken naar het moederbord. Kan de aansluiting van moederbord-videokaart slecht zijn en hiermee langzaam de videokaart slopen? (kinderachtig gezegd, sorry)
Als je videokaart vervangen is door dezelfde persoon als (of een collega van) die je cpu-koeler met tie0wraps heeft vastgezet, dan ga ik er vanuit dat er meerdere dingen stuk zijn. Minstens je videokaart en je moederbord.

Er zijn al meer parts stuk gegaan in jou pc de afgelopen 2 jaar, dan in al mijn pc's de afgelopen 10 jaar. Ik geloof niet dat dit ding ooit nog stabiel gaat worden. Maar wie weet...

Onze grote vriend Google zegt dat het waarschijnlijk aan de, al vervangen, PSU kan liggen; dit lijkt mij onwaarschijnlijk aangezien deze al flink overkill is met 750 W aan horsepower. Daarnaast zeggen ze het dat het aan een kapotte videokaart kan liggen. Dit lijkt mij wederom onwaarschijnlijk, aangezien deze een kleine driekwart jaar geleden is vervangen. Waarschijnlijk een "long shot", maar kan het zijn dat toen die voeding inderdaad kapot was en dit toen mijn moederbord heeft beschadigd, waardoor deze af en toe deze symptomen genereert? Of is dat zeer onwaarschijnlijk?
Maar effe van de dolle: dat met die losse fan is al minstens een jaar geleden gebeurd en de problemen die ik nu heb, zijn er pas sinds 2 maanden of zo. Plus het feit dat deze goed vast zitten, lijkt het me zeer onwaarschijnlijk.
Jouw verzameling symptomen en al helemaal de voorgeschiedenis die ertoe geleid heeft is sowieso nogal... onwaarschijnlijk. Dus je moe niet gek opkijken als de oorzaak ook iets onwaarschijnlijks is. Alle "gewone" oorzaken van "gewone" problemen kan je praktisch meteen wegstrepen.

De reden dat een cpu-koeler normaal vast zit zoals die zit, met schroeven met veertjes e.d., is om ervoor te zorgen dat je IHS (dat metalen ding rondom je cpu die) goed betrouwbaar contact maakt met de onderkant van de heatsink. Deze twee oppervlakken zijn praktisch kaarsrecht, en moeten dus ook reht boven elkaar zitten. Slecht themisch contact zorgt voor slechte koelprestaties. Verder wil je dat de kracht niet te groot wordt, want dan kan inderdaad je moederbord krom trekken. Die schroefjes met veertjes of (bij de stock koeler) grote plastic pinnen zijn er om die kracht te beperken en verdelen, en te zorgen dat alles zo recht mogelijk zit. Hierom moet je de schroeven ook kruislings aandraaien (qua volgorde), want als je er eerst twee naast elkaar zou doen, dan zit die kant warschijnlijk te strak, en beschadig je de boel terwijl je net de 3e schroef vast bezigt te zetten.

Sowieso is een moederbord een bizar groot pcb voor consumentenelektronica, en dan zijn we nog gek genoeg om er grote zware heatsinks aan te hangen, meestal nog zijwaarts ook. Dit kan alleen goed gaan als je de juiste materialen gebruikt en netjes de instructies volgt. Dit luistert veel nauwer dan je denkt. en gaat over een complex samenspel van mechanische krachten vanuit de schroeven maar ook de zwaartekracht, thermisch contact, airflow, en ook nog eens compatibility met specs van soms ruim 20 jaar terug.

Het kan heel goed dat er ergens iets krom en onder mechanische spanning zit, en dat dat ervoor zorgt dat dingen langzaam beschadigen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er ergens een klein scheurtje door het pcb loopt, dat bij elke warm-koud-cyclus iets groter wordt, en na een jaar groot genoeg is om in sommige situaties een tracé op het bord te verbreken. Dit is vokomen hypotetisch, en vooral een vorobeeld van hoe een actie van maanden terug nu nog voor schade kan zorgen. Dit valt bijna niet te testen. Dus, wees voortaan zuinig met je dure hardware, en volg netjes de instructies. Dit geld voor personeel van Alternate e.d. maar ook zeker voor jezelf. Zodra je je kast openschroeft valt deze verantwoordelijkheid echt (deels) op jezelf, ongeacht status van de garantie.

Zodra je met tie-wraps in je kast bezig bent (voor meer dan alleen cable management), kan je fluiten naar de garantie op praktisch elk onderdeel inclusief mobo en cpu, en als dat stuk gaat is het eigenlijk toch echt je eigen schuld.

Maar nu terug naar de diagnose. Ik kan niet uitsluiten hoe het met je moederbord en cpu en de koeling daarvan is, maar ik vermoed dat vooral je videokaart stuk aan het gaan is. Meerdere hints wijzen ernaar: het falen van een gpu-stresstest waarbij de pc blijft draaien, het doorgaan van het geluid terwijl het beeld op zwart staat, en de nvlddmkm.sys_Pascal_3D zijn hints in die richting.

Bovenstaand verhaal van de cpu en de koeling is trouwens ook van toepasing op de gpu en zijn koeling, maar het is veel minder gebruikelijk dat je daar aan zit, meestal is je gpu-koeler een geheel met de kaart en zullen zowel Alternate als jijzelf er niet echt aan gezeten hebben. Maar er kan iets heel anders spelen.

Ik ben benieuwd naar de kloksnelheid van de kaart. Als ik op mijn laptop de kaart te ver laat overklokken krijg ik pakweg de symptomen die jij ook krijgt. Hoe snel ik het krijg is afhankelijk van hoe hoog ik de frequentie zet, maar met de "turbo boost" kan die frequentie dynamisch geregeld worden. Dat kan ook fout gaan, waarbij je klok te hoog gaat lopen en de boel onstabiel wordt. Zet hem eens wat lager (doe maar meteen 20% lager - kleine stapjes heeft geen zin als je het probleem niet zelf kunt reproduceren) en kijk of het probleem nog terug komt. Laat ook een programma als gpu-z de kloksnelheid en temperatuur loggen - zo kan je de waardes tijdens een crash nog terugvinden na die crash.

Als dit alles nog steeds te technisch klinkt, dat moet ik je denk ik teleurstellen. Het is best een klus om jouw systeem vanuit z'n huidige staat weer stabiel te krijgen. Ikzelf zou er geen garantie meer op durven te geven, tenzij elk component vervangen wordt en die persoon va de tie-wraps inmiddels ontslagen is. Maar misschien ben ik gewoon pessimistisch. Ik hoop dat je iets hebt aan bovenstaande lap tekst!

tl;dr er is geen tl;dr, neem alstjeblieft rustig de tijd om het helemaal te lezen.

Edit: nu 2 keer keer gebeurd in 45 minuten. Overduidelijk: wat er aan de hand is, wordt ik rap tempo steeds erger/de schade in het component wordt steeds groter.
Ik zie dat je inmiddels je probleem wel kunt reproduceren. Ik gok dat als je nu een gpu-stresstest draait (zoal furmark) dat je dan binnen een minuut of 2 je systeem down krijgt. Herhaal dit met meerdere gpu clock speeds (stapjes van 50mhz of 100mhz ofzo) en test of je systeem stabiel wordt. Als het op <1ghz nog niet stabiel is, dan is of (a) je probleem (deels) ergens anders of (b) je videokaart helemaal niet meer te redden

Ik bedenk me trouwens dat je cpu ook onboard graphics heeft. Het kan ook de moeit waard zjin om je videokaart helemaal eruit te halen en gewoon een tijde enkel de igp te gebruiken. Dit is vast goed genoeg voor je studie, en games draai je maar op low/medium/niet todat je weet wat de oorzaak van het probleem is.

[ Voor 6% gewijzigd door Peetz0r op 21-05-2017 02:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Peetz0r schreef op zondag 21 mei 2017 @ 02:39:
[...]

Als je videokaart vervangen is door dezelfde persoon als (of een collega van) die je cpu-koeler met tie0wraps heeft vastgezet, dan ga ik er vanuit dat er meerdere dingen stuk zijn. Minstens je videokaart en je moederbord.

Er zijn al meer parts stuk gegaan in jou pc de afgelopen 2 jaar, dan in al mijn pc's de afgelopen 10 jaar. Ik geloof niet dat dit ding ooit nog stabiel gaat worden. Maar wie weet...

[...]

[...]

Jouw verzameling symptomen en al helemaal de voorgeschiedenis die ertoe geleid heeft is sowieso nogal... onwaarschijnlijk. Dus je moe niet gek opkijken als de oorzaak ook iets onwaarschijnlijks is. Alle "gewone" oorzaken van "gewone" problemen kan je praktisch meteen wegstrepen.

De reden dat een cpu-koeler normaal vast zit zoals die zit, met schroeven met veertjes e.d., is om ervoor te zorgen dat je IHS (dat metalen ding rondom je cpu die) goed betrouwbaar contact maakt met de onderkant van de heatsink. Deze twee oppervlakken zijn praktisch kaarsrecht, en moeten dus ook reht boven elkaar zitten. Slecht themisch contact zorgt voor slechte koelprestaties. Verder wil je dat de kracht niet te groot wordt, want dan kan inderdaad je moederbord krom trekken. Die schroefjes met veertjes of (bij de stock koeler) grote plastic pinnen zijn er om die kracht te beperken en verdelen, en te zorgen dat alles zo recht mogelijk zit. Hierom moet je de schroeven ook kruislings aandraaien (qua volgorde), want als je er eerst twee naast elkaar zou doen, dan zit die kant warschijnlijk te strak, en beschadig je de boel terwijl je net de 3e schroef vast bezigt te zetten.

Sowieso is een moederbord een bizar groot pcb voor consumentenelektronica, en dan zijn we nog gek genoeg om er grote zware heatsinks aan te hangen, meestal nog zijwaarts ook. Dit kan alleen goed gaan als je de juiste materialen gebruikt en netjes de instructies volgt. Dit luistert veel nauwer dan je denkt. en gaat over een complex samenspel van mechanische krachten vanuit de schroeven maar ook de zwaartekracht, thermisch contact, airflow, en ook nog eens compatibility met specs van soms ruim 20 jaar terug.

Het kan heel goed dat er ergens iets krom en onder mechanische spanning zit, en dat dat ervoor zorgt dat dingen langzaam beschadigen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er ergens een klein scheurtje door het pcb loopt, dat bij elke warm-koud-cyclus iets groter wordt, en na een jaar groot genoeg is om in sommige situaties een tracé op het bord te verbreken. Dit is vokomen hypotetisch, en vooral een vorobeeld van hoe een actie van maanden terug nu nog voor schade kan zorgen. Dit valt bijna niet te testen. Dus, wees voortaan zuinig met je dure hardware, en volg netjes de instructies. Dit geld voor personeel van Alternate e.d. maar ook zeker voor jezelf. Zodra je je kast openschroeft valt deze verantwoordelijkheid echt (deels) op jezelf, ongeacht status van de garantie.

Zodra je met tie-wraps in je kast bezig bent (voor meer dan alleen cable management), kan je fluiten naar de garantie op praktisch elk onderdeel inclusief mobo en cpu, en als dat stuk gaat is het eigenlijk toch echt je eigen schuld.

Maar nu terug naar de diagnose. Ik kan niet uitsluiten hoe het met je moederbord en cpu en de koeling daarvan is, maar ik vermoed dat vooral je videokaart stuk aan het gaan is. Meerdere hints wijzen ernaar: het falen van een gpu-stresstest waarbij de pc blijft draaien, het doorgaan van het geluid terwijl het beeld op zwart staat, en de nvlddmkm.sys_Pascal_3D zijn hints in die richting.

Bovenstaand verhaal van de cpu en de koeling is trouwens ook van toepasing op de gpu en zijn koeling, maar het is veel minder gebruikelijk dat je daar aan zit, meestal is je gpu-koeler een geheel met de kaart en zullen zowel Alternate als jijzelf er niet echt aan gezeten hebben. Maar er kan iets heel anders spelen.

Ik ben benieuwd naar de kloksnelheid van de kaart. Als ik op mijn laptop de kaart te ver laat overklokken krijg ik pakweg de symptomen die jij ook krijgt. Hoe snel ik het krijg is afhankelijk van hoe hoog ik de frequentie zet, maar met de "turbo boost" kan die frequentie dynamisch geregeld worden. Dat kan ook fout gaan, waarbij je klok te hoog gaat lopen en de boel onstabiel wordt. Zet hem eens wat lager (doe maar meteen 20% lager - kleine stapjes heeft geen zin als je het probleem niet zelf kunt reproduceren) en kijk of het probleem nog terug komt. Laat ook een programma als gpu-z de kloksnelheid en temperatuur loggen - zo kan je de waardes tijdens een crash nog terugvinden na die crash.

Als dit alles nog steeds te technisch klinkt, dat moet ik je denk ik teleurstellen. Het is best een klus om jouw systeem vanuit z'n huidige staat weer stabiel te krijgen. Ikzelf zou er geen garantie meer op durven te geven, tenzij elk component vervangen wordt en die persoon va de tie-wraps inmiddels ontslagen is. Maar misschien ben ik gewoon pessimistisch. Ik hoop dat je iets hebt aan bovenstaande lap tekst!

tl;dr er is geen tl;dr, neem alstjeblieft rustig de tijd om het helemaal te lezen.

[...]

Ik zie dat je inmiddels je probleem wel kunt reproduceren. Ik gok dat als je nu een gpu-stresstest draait (zoal furmark) dat je dan binnen een minuut of 2 je systeem down krijgt. Herhaal dit met meerdere gpu clock speeds (stapjes van 50mhz of 100mhz ofzo) en test of je systeem stabiel wordt. Als het op <1ghz nog niet stabiel is, dan is of (a) je probleem (deels) ergens anders of (b) je videokaart helemaal niet meer te redden

Ik bedenk me trouwens dat je cpu ook onboard graphics heeft. Het kan ook de moeit waard zjin om je videokaart helemaal eruit te halen en gewoon een tijde enkel de igp te gebruiken. Dit is vast goed genoeg voor je studie, en games draai je maar op low/medium/niet todat je weet wat de oorzaak van het probleem is.
Ik heb die man van Alternate ook al uitgelegt dat het zo onwaarschijnlijk is dat dit allemaal stuk gaat. Ik heb ook het gevoel dat dit niet meer goed gaat komen met dit systeem. Ik heb er al teveel gezeik mee gehad en dan willen ze ook nog dat ik geld ervoor neer ga tellen.

Vanmiddag was bij de FurMark stresstest nog niks aan de hand, nu ook niet meer geprobeerd.... :O :O :O :O :O XD Maar zo straks nog Watch Dogs 2 gespeeld voor een dik half uur en ook toen geen zwart scherm gehad. Als het de videokaart is, lijkt het echt een probleem te zijn dat zo random optreedt....

Maar dat verhaal met de tie wraps zal ik ook morgen nog wat over nadenken. Zou eventueel ook problemen veroorzaakt kunnen hebben.... Ik zal morgen het scherm aansluiten, via VGA, op de bijna historische XD Intel HD-chip en kijken of ik dan nog de problemen kan reproduceren. Zo niet: dan is de videokaart stuk. Zo wel: dan kan het nog alles zijn.

Maar ik ga sowieso de rechtsbijstand hierop zetten: de computer is al zo vaak stuk geweest. Hier wordt je gewoon gek van op een moment. :( Ik ben namelijk bang dat als ik de videokaart laat repareren, binnen 6 maanden weer iets anders kapot is door een een of andere onderliggende rare oorzaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetz0r
mrtnptrs schreef op zondag 21 mei 2017 @ 02:53:
[...]
Ik zal morgen het scherm aansluiten, via VGA, op de bijna historische XD Intel HD-chip en kijken of ik dan nog de problemen kan reproduceren
[...]
Heh, ben je mal ;)
Intel HD graphics zelfs van 5 jaar oud is nog prima voor iedereen behalve gamers en mensen die CAD-software gebruiken, realtime video encoden, opencl compute jobs draaien, of gewoon willen pronken met specs.

Vergeet niet dat ook als dit de oplossing lijkt te zijn, dat je symptomen ook best het gevolg zouden kunnen zijn van meerdere problemen tegelijkertijd. Het kan best dat je de videokaart vervangt en je alsnog problemen gaat zien in de toekomst. Persoonlijk vertrouw ik jouw moederbord en cpu nog maar half, ookal doen ze het straks weer prima.

[ Voor 26% gewijzigd door Peetz0r op 21-05-2017 02:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Peetz0r schreef op zondag 21 mei 2017 @ 02:56:
[...]

Heh, ben je mal ;)
Intel HD graphics zelfs van 5 jaar oud is nog prima voor iedereen behalve gamers en mensen die CAD-software gebruiken, realtime video encoden, opencl compute jobs draaien, of gewoon willen pronken met specs.

Vergeet niet dat ook als dit de oplossing lijkt te zijn, dat je symptomen ook best het gevolg zouden kunnen zijn van meerdere problemen tegelijkertijd. Het kan best dat je de videokaart vervangt en je alsnog problemen gaat zien in de toekomst. Persoonlijk vertrouw ik jouw moederbord en cpu nog maar half, ookal doen ze het straks weer prima.
I know, maar voor mij voelt het als antiek aan XD Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik zal je morgen, in de loop van de dag, mijn bevindingen tot dan toe doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Peetz0r schreef op zondag 21 mei 2017 @ 02:56:
[...]
Ik heb dit gevoel ook. Daarom bel ik maandag ook de rechtsbijstand op om te zien wat mijn opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
@Peetz0r het scherm aansluiten op de Intel HD chip, gaf me de volgende inzichten

-Op een gegeven moment gingen de fans weer heel hard draaien, maar het computerscherm ging niet op zwart. De fans van de GTX 1070 kaart waren dus waarschijnlijk overuren aan het maken. Het grappige juist is dat deze totaal niet werd gebruikt; alleen de Intel HD chip werd gebruikt. Dit duidt dus duidelijk op hardware falen van de videokaart en misschien van meer onderdelen van de computer. Met deze informatie zal ik morgen naar de rechtsbijstand bellen.

Inmiddels heb ik in Apparaatbeheer de videokaart uitgezet, zodat de fans niet iedere keer zo hard gaan draaien. Als dit niet helpt, zal ik de kaart uitzetten via de BIOS. Zo kan ik nog een tijd met de PC werken totdat ik eruit ben met de rechtsbijstand over wat ik ga doen.

[ Voor 20% gewijzigd door mrtnptrs op 21-05-2017 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-04 10:54
Long shot, gebruik je een Displayport kabel?
Daarnaast, klok je videokaart terug, speel wat met voltages en stresstest nogmaals.

[ Voor 49% gewijzigd door untflanked op 21-05-2017 13:19 ]

Ryzen 5600X | RX 6700 XT | 2x16GB Gskill | Cooler Master NR200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
untflanked schreef op zondag 21 mei 2017 @ 13:16:
Long shot, gebruik je een Displayport kabel?
Nope, VGA-kabel nu en voorheen een DVI-kabel. Een defecte kabel zou geen op hol geslagen fans moeten veroorzaken, dus het kan niet aan de kabel liggen. Daarnaast ga ik niet verder uitzoeken wat er met de videokaart mis is. Ik weet dat hij aan het hemelen is en dat ik alles wat ik moet weten. Ik moet ook studeren voor de universiteit, dus... heb ook niet alle tijd van de wereld helaas....

Daarnaast zal verder testen me niks verder helpen: de videokaart is hoe dan ook kapot en waarschijnlijk is er ook iets mis met het moederbord.

[ Voor 66% gewijzigd door mrtnptrs op 21-05-2017 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
Een Displayport kabel kan problemen veroorzaken, dit kan ik vanuit eigen ervaring vertellen.
Daarnaast klinkt het inderdaad alsof je GPU het zwaar heeft gehad. Ik hoor graag of het nog steeds voorvalt als je scherm op het moederbord is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
untflanked schreef op zondag 21 mei 2017 @ 13:59:
Een Displayport kabel kan problemen veroorzaken, dit kan ik vanuit eigen ervaring vertellen.
Daarnaast klinkt het inderdaad alsof je GPU het zwaar heeft gehad. Ik hoor graag of het nog steeds voorvalt als je scherm op het moederbord is aangesloten.
Voor dat laatste ben ik niet technisch genoeg voor en vanwege dat wil ik het niet doen: ALS ik het moederbord beschadig (heb ook altijd wat wiebelige handen) kan ik niks meer met Alternate en de rechtsbijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
Ik snap even niet wat je bedoelt met niet technisch genoeg. Je trekt de voeding uit je videokaart, steekt je monitorkabel in je moederbord en klaar. Niet erg technisch toch? Daarnaast heb je op de onderdelen gewoon garantie, verneem ik zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
untflanked schreef op zondag 21 mei 2017 @ 14:51:
Ik snap even niet wat je bedoelt met niet technisch genoeg. Je trekt de voeding uit je videokaart, steekt je monitorkabel in je moederbord en klaar. Niet erg technisch toch? Daarnaast heb je op de onderdelen gewoon garantie, verneem ik zo?
Nee, dan moet ik bepaalde kabels ontkoppelen, de kast open halen en als ik maar ergens tegenaan stoot op het moederbord, maak ik nog meer kapot dan er al kapot is. (Ik ben geen echte Tweaker laten we maar zeggen.... XD)Daarnaast heeft het geen zin: we weten toch al 90% zeker dat het de videokaart is. Ik ga geen moeite doen om de diagnose nogmaals de bevestigen. Ik heb het al druk zat.

[ Voor 3% gewijzigd door mrtnptrs op 21-05-2017 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
Erg zonde natuurlijk. Ga je hem nu helemaal terugsturen of wat is het plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
untflanked schreef op zondag 21 mei 2017 @ 15:01:
Erg zonde natuurlijk. Ga je hem nu helemaal terugsturen of wat is het plan?
Eerst rechtsbijstand om mijn opties te bekijken en dan geheel terugsturen denk ik: als ik alleen mijn videokaart weg stuur en het moederbord blijkt ook kapot te zijn, dan heb ik nog niks..... Maar ik ga via de rechtsbijstand voor een groter doel: aangeven dat de computer vanaf het begin al ondeugelijk was, anders had het niet zo vaak kapot kunnen gaan. En proberen mijn geld terug te krijgen of dat ik bij hun een compleet nieuwe computer mag laten assembleren ter waarde van het bedrag waarvoor ik de computer ooit bij Alternate heb gekocht. Ik weet dat de kans klein is dat dit lukt, maar de vorige keer heb ik dat plan uiteindelijk niet uitgevoerd, maar nu ga ik ervoor. Iemand tips of suggesties daarbij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-04 14:38

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Het lijkt me sterk dat jij 2 jaar en 3 maanden na dato bij Alternate nog je volledige aankoopbedrag terug kan claimen wegens een "ondeugdelijk product". Je zou nog eens in het Shopping Forum kunnen vragen wat je opties zijn.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Tsjipmanz schreef op zondag 21 mei 2017 @ 16:19:
Het lijkt me sterk dat jij 2 jaar en 3 maanden na dato bij Alternate nog je volledige aankoopbedrag terug kan claimen wegens een "ondeugdelijk product". Je zou nog eens in het Shopping Forum kunnen vragen wat je opties zijn.
Ik bel morgen wel even met de rechtsbijstand en dan hoor ik vanzelf mijn opties wel. Wel bedankt iedereen voor de hulp! Ik zal hier vertellen wat er precies mis was en hoe het geheel is afgelopen uiteindelijk als het allemaal achter de rug is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dat soort dingen gebeuren niet. Tenzij het de harde schijf is.

Het klinkt meer als opwarmen/afkoelen. Heb je al die temperatuurmonitor geinstalleerd wat je eerder al aangeraden werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Anoniem: 917165 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 19:46:

Het klinkt meer als opwarmen/afkoelen. Heb je al die temperatuurmonitor geinstalleerd wat je eerder al aangeraden werd?
Ik denk dat ik weet wat je bedoeld, maar dat kan toch niet het geval zijn? Zelfs als ik het scherm aansluit op de Intel HD chip en de GTX 1070 dus niet meer actief door de computer gebruikt wordt, begint deze nog na 10 minuten of zo ineens heeeeeel hard met zijn fans te draaien. Dit moet toch wel een hardwaredefect dan en kan toch geen oververhitting zijn?

Daarnaast, zo straks de rechtsbijstand opgebeld: geld terugvragen of een nieuwe computer mogen kopen voor de oorspronkelijke aanschafprijs is blijkbaar geen optie (vanwege dat de prijzen van de aangeschafte componenten in de afgelopen 2 jaar enorm zijn gedaald, dan zou ik alsnog veel moeten bijbetalen). Maar na vandaag nogmaals gebeld te hebben met Alternate blijkt er nog WEL garantie te zitten op de videokaart, waar de man van vrijdag zei dat dit niet zo was.

Ik ga dus de computer opsturen, helaas op eigen kosten vanwege dat de totale garantie niet meer geldt, dan zullen ze daar de videokaart vervangen en de computer, en specifiek het moederbord, nakijken om te zien of er geen onderliggend probleem is. Maar wanneer het moederbord kapot blijkt te zijn, moet ik er blijkbaar wel zelf voor betalen omdat daar geen garantie meer op zit.

Maar ik zit er aan te denken of ik ze niet meteen maar het moederbord laat vervangen met het RAM geheugen, ook al vinden ze er een probleem of niet. Dat is nog een van de weinige componenten die nog niet vervangen is en ik heb een sterk vermoeden dat deze het niet goed doet, vanwege het ene na het andere component dat kapot gaat. Daarnaast kan ik dan mooi gelijk upgraden naar DDR4 geheugen, zodat mijn computer nog langer mee kan :) Want wat zal op dit moment mijn computers grootste bottleneck zijn? RAM-geheugen (DDR3)? Processor (goede I7 4790K)? Of videokaart? Of misschien het moederbord zelf? Ik zit er ook aan te denken om er een extra SSD (Samsung 500gb of 1tb denk ik) in te laten zetten, omdat mijn HDD en SSD iedere keer bijna helemaal vol staan met games en vele series :) Dus, wat is de grootste bottleneck op dit moment in mijn computer? (als ik er toch problemen mee heb, kan ik er net zo goed meteen aan werken om hem nog beter te maken :) ) Oh, denk eraan, geld speelt niet zo'n grote rol :)

Hopelijk is dit dus gewoon allemaal dom toeval en gewoon dikke pecht en komt het allemaal goed en kan ik mijn PC nog wat upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je komt hier met een hulpvraag, maar wijst vervolgens alle suggesties van de hand. Wat voor zin heeft het dan nog voor ons om te antwoorden?

Laat ik het zo stellen; als je CPU koeler ineens van je CPU af zou vallen, krijg je PRECIES wat jij beschrijft. Sowieso, ook het intermittant verhaal, wijst op koeling.

Dat wil niet zeggen dat het 100% vaststaat dat het dat moet zijn, maar het is wel het meest waarschijnlijke.

Componenten gaan niet zomaar kapot, en al helemaal niet zomaar meerdere achter elkaar. Als dat gebeurd, is de voeding het meest waarschijnlijke defect. Je kunt een keer ergens een maandagochtendversie van hebben, maar de kans op 3-4 maandagochtendapparaten in 1 aanschaf, is bizar klein.

Maar goed. Aangezien je alles afwijst, terugbrengen naar Alternate en kijken wat ze wel/niet willen. Ze zullen je inderdaad niet een volledig bedrag vergoeden, het zal je geld kosten. Maar 100% betalen is ook niet reeel. Je mag verwachten dat een computer langer meegaat dan 2 jaar. Ik zou 50/50 voorstellen. Of bv. 80% voor componenten en geen arbeidsloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Anoniem: 917165 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:39:
Je komt hier met een hulpvraag, maar wijst vervolgens alle suggesties van de hand. Wat voor zin heeft het dan nog voor ons om te antwoorden?

Laat ik het zo stellen; als je CPU koeler ineens van je CPU af zou vallen, krijg je PRECIES wat jij beschrijft. Sowieso, ook het intermittant verhaal, wijst op koeling.

Dat wil niet zeggen dat het 100% vaststaat dat het dat moet zijn, maar het is wel het meest waarschijnlijke.

Componenten gaan niet zomaar kapot, en al helemaal niet zomaar meerdere achter elkaar. Als dat gebeurd, is de voeding het meest waarschijnlijke defect. Je kunt een keer ergens een maandagochtendversie van hebben, maar de kans op 3-4 maandagochtendapparaten in 1 aanschaf, is bizar klein.

Maar goed. Aangezien je alles afwijst, terugbrengen naar Alternate en kijken wat ze wel/niet willen. Ze zullen je inderdaad niet een volledig bedrag vergoeden, het zal je geld kosten. Maar 100% betalen is ook niet reeel. Je mag verwachten dat een computer langer meegaat dan 2 jaar. Ik zou 50/50 voorstellen. Of bv. 80% voor componenten en geen arbeidsloon.
Hoezo wijs ik alle suggesties af? Dat is totaal niet zo: ik wijs alleen de dingen af die logischerwijs niet kunnen. De koeling kan bijna het probleem niet zijn: Bij het uitschakelen van de videokaart via apparaatbeheer wordt deze niet meer gebruikt, maar alsnog gaan de fans er hard van draaien. Hiermee sluit je dus eigenlijk zowel voedingsproblemen als fanproblemen (van de CPU) mee uit. Ook zie ik duidelijk dat de fan stevig vast zit en ook gewoon blijft zitten, deze valt dus niet van het "koelblok" af.

Daarnaast doet de computer het goed als ik het scherm aansluit op de Intel HD chip, wat zorgt dat je de videokaart bijna zeker als schuldige kunt aanwijzen.

Dus zeg alsjeblieft niet dat ik alle suggesties afwijs, aangezien ik gewoon geen energie en tijd wil stoppen in stappen die een probleem kunnen bewijzen dat toch niet kan. Daarnaast: ik heb zeker hier wel een aantal stappen opgevolgd, maar ook een paar weggeredeneerd en een paar niet uitgevoerd, omdat ik mezelf daar niet technisch genoeg voor vind/te voorzichtig ben...

@Anoniem: 917165 Maar aangezien er toch nog een heeeeele kleine kans is dat je gelijk hebt, zal ik toch even doorgeven aan Alternate dat ze moeten kijken of de CPU fan niet de oorzaak is (Maar omdat de cpu stress test het computerscherm niet uit laat vallen en de computer gewoon aan blijft, maar wel zonder beeld, denk ik echt dat je ongelijk hebt.). Maar ik weet wel bijna zeker dat het aan de videokaart ligt of heeeeeel misschien aan het moederbord of de voeding.

[ Voor 8% gewijzigd door mrtnptrs op 22-05-2017 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Anoniem: 917165 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 19:46:

Maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dat met die temperatuurmonitor nog wel wilde doen maar nog vergeten ben. Ben ik nu aan het uitvoeren en zal verder in de avond mijn resultaten posten.

@Anoniem: 917165 Ik vond je manier van reageren in dit topic wel wat apart en af en toen een heeeeel klein beetje aanvallend. Ik heb daarna even je profiel bekeken en gezien dat je de laatste tijd veel gepost hebt op Tweaker (mooi natuurlijk), maar je hebt bijv. een reactiescore van -4 op meer dan 100 reacties. Ik zie dat je daar ook vaak reageert zoals je hier ook doet. Ik wil je dus vragen wat minder "bijtend" (of hoe je het ook wilt noemen) te doen en niet met een potentiële oorzaak komen en vervolgens wat arrogant (niet slecht bedoeld natuurlijk, dat snap ik ook wel :) ) zeggen dat je het 100% zeker weet, terwijl je dat niet 100% zeker KUNT weten; het blijft hardware.... Samenvatting: ik heb geen zin in een dikke discussie hier tussen jou en mij :)

Edit: harde schijf kan het natuurlijk ook niet zijn, want anders zou het uitzetten van de GTX 1070 niks moeten veranderen.

[ Voor 47% gewijzigd door mrtnptrs op 22-05-2017 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kunt een videokaart niet fysiek uitzetten door hem in apparaatbeheer uit te schakelen. De kaart werkt dan nog gewoon nog steeds, vraagt voeding, enzovoort, alleen je krijgt geen beeld.

De rest van je verhaal ga ik niet op in. Je geeft aan niet technisch te zijn, maar wilt niets aannemen van iemand die wél technisch is. Je zoekt gewoon iemand die ja en amen zegt op plannen om van alles te vervangen, meer niet.

Wat maar niet tot je door lijkt te dringen; gezien het feit dat het een 'intermittant' probleem is, is juist iets als koeling een voor de hand liggende oorzaak. Met name de CPU koeler is een blok gewicht wat gevoelig is voor bewegingen, stoten, enzovoort. Stel nu dat er iets speling op zit waardoor hij de ene keer wél voldoende koeloppervlakte heeft, en de andere keer niet.

Ik durf er blind 100 euro op in te zetten dat als je die computer een uur aan mij meegeeft, dat je hem gewoon werkend weer terugkrijgt, met nog alle componenten erin die er nu inzitten. Dat doe ik op basis van een kleine 30 jaar tinkeren met computers, vanaf een ZX Spectrum naar computers van vandaag de dag, en op basis van het feit dat ik al zo'n 25 jaar een goede boterham verdien in de IT.

Niet dat dát allemaal zo relevant is, het zijn beroepen op autoriteit, waar ik normaliter niet van houdt, maar wellicht dat dát voor jou dan iets is waarop je je denk- en zienswijze aanpast.
Modbreak:Groot gelijk dat beroepen op autoriteit een zwaktebod is. En wordt al snel een excercitie in e-penisvergelijking, straks kom ik nog met m'n ZX81... Hou het gewoon onderbouwd on-topic en als een ander niet mee wil met jouw punten, gewoon laten gaan, niet doordrammen.

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 23-05-2017 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Anoniem: 917165 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 19:37:
Je kunt een videokaart niet fysiek uitzetten door hem in apparaatbeheer uit te schakelen. De kaart werkt dan nog gewoon nog steeds, vraagt voeding, enzovoort, alleen je krijgt geen beeld.
Gedeeltelijk goed: hij krijgt wel stroom, maar wordt niet meer gebruikt door Windows: alle grafische berekeningen lopen dan door de Intel HD chip.
De rest van je verhaal ga ik niet op in. Je geeft aan niet technisch te zijn, maar wilt niets aannemen van iemand die wél technisch is. Je zoekt gewoon iemand die ja en amen zegt op plannen om van alles te vervangen, meer niet.
Niet waar, heb ik in mijn vorige opmerking al toegelicht.
Met name de CPU koeler is een blok gewicht wat gevoelig is voor bewegingen, stoten, enzovoort. Stel nu dat er iets speling op zit waardoor hij de ene keer wél voldoende koeloppervlakte heeft, en de andere keer niet.
Deze theorie klinkt zo gek nog niet. Zou wel kunnen, maar dan zou het wel echt moeten gaan om millimeters (wat ook genoeg is natuurlijk om deze problemen te veroorzaken). Ik zal het aan de mensen van Alternate doorgeven. Daarnaast heb ik al aangegeven dat de problemen nu meerdere keren per dag voor komen en dat maakt de videokaart dus ook waarschijnlijker als de oorzaak. Maar er is natuurlijk altijd de kans dat het toch een ander component is.
Ik durf er blind 100 euro op in te zetten dat als je die computer een uur aan mij meegeeft, dat je hem gewoon werkend weer terugkrijgt, met nog alle componenten erin die er nu inzitten. Dat doe ik op basis van een kleine 30 jaar tinkeren met computers, vanaf een ZX Spectrum naar computers van vandaag de dag, en op basis van het feit dat ik al zo'n 25 jaar een goede boterham verdien in de IT.
Hallo, dit is geen spelletje van wie heeft de meeste ervaring..... 8)7 Jij bent al wel heel vaak heel snel zeer zeker van je zaken... een beetje te als je het mij vraag.... Ik ga je ook niet uitnodigen bij mij op de koffie om mijn computer te fixen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Zou ik ook niet doen, want dan heb je straks een werkende computer een geen excuus meer voor upgrades.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetz0r
mrtnptrs schreef op maandag 22 mei 2017 @ 19:53:

Gedeeltelijk goed: hij krijgt wel stroom, maar wordt niet meer gebruikt door Windows: alle grafische berekeningen lopen dan door de Intel HD chip.
Je zegt het zelf, hij krijgt stroom, hij staat aan, dus hij produceert hitte. Of de grafische berekeningen er worden uitgevoerd doet er haast niet toe. Zeker als de drivers niet actief zijn en dus alle powermanagement ontbreekt...

Oke, een moderne nvidia kaart draait standaard op slechts 135mhz todat de drivers specifiek aan de kaart vragen om op een hogere snelheid te gaan werken - maar hier kan ook vanalles mis gaan, en bij serieuze koeling-issues kan een gpu ook op zulke lage snelheden oververhit raken.

Ik zou nog steeds aanraden om gewoon de videokaart fysiek uit je machine te halen. Dit is niet moeilijk. Kast open, 1 schroefje en 1 of 2 kabels los, kaart eruit, kast dicht, klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Peetz0r schreef op maandag 22 mei 2017 @ 20:55:
[...]

Je zegt het zelf, hij krijgt stroom, hij staat aan, dus hij produceert hitte. Of de grafische berekeningen er worden uitgevoerd doet er haast niet toe. Zeker als de drivers niet actief zijn en dus alle powermanagement ontbreekt...

Oke, een moderne nvidia kaart draait standaard op slechts 135mhz todat de drivers specifiek aan de kaart vragen om op een hogere snelheid te gaan werken - maar hier kan ook vanalles mis gaan, en bij serieuze koeling-issues kan een gpu ook op zulke lage snelheden oververhit raken.

Ik zou nog steeds aanraden om gewoon de videokaart fysiek uit je machine te halen. Dit is niet moeilijk. Kast open, 1 schroefje en 1 of 2 kabels los, kaart eruit, kast dicht, klaar!
Ok, lijkt wel mogelijk.... Maar ik vraag me wel af waarom de GPU dan vaak niet raar gaat doen als ik game of de Furmark GPU-test draai. Maar je kan wel gelijk hebben natuurlijk. Daarnaast is de GPU/GTX 1070 nu 62 graden (HW). Wat best hoog is als de kaart niks aan het doen is.... wat er inderdaad op duidt dat de powermanagement nu ontbreekt.

Kan ik de GPU niet gewoon erin laten, maar even tijdelijk via de BIOS uitzetten? Of is dit nog niet afdoende en blijft er dan alsnog stroom op staan (ja toch?)? Maar zou het niet beter zijn om de videokaart erin te laten zitten en het hele ding naar Alternate te sturen, waar ze ook kunnen kijken of er nog meer mis is? Wat vind jij @Peetz0r ? Wat zou dus de precieze reden zijn om de videokaart er nu uit te halen? Ik zie er namelijk niet echt het voordeel van in, behalve dat hij natuurlijk nu stroom verbruikt voor niks....

[ Voor 3% gewijzigd door mrtnptrs op 22-05-2017 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1973
  • Laatst online: 24-03 11:03

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

Preciese reden is om uit te sluiten of het de videokaart is.. Gewoon eruit trekken en je beeldscherm aansluiten op je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Frank1973 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:12:
Preciese reden is om uit te sluiten of het de videokaart is.. Gewoon eruit trekken en je beeldscherm aansluiten op je moederbord.
Huh? Maar als je die videokaart eruit haalt en de voeding zou het probleem zijn, dan zou ik dus misleidende informatie hierdoor krijgen, aangezien ik dan zou denken dat de videokaart het probleem is, terwijl de voeding dan het probleem zou zijn. Hetzelfde geldt voor als het moederbord/aansluiting van de GPU op het moederbord het probleem zou zijn. Toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frank1973
  • Laatst online: 24-03 11:03

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

mrtnptrs schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:16:
[...]

Huh? Maar als je die videokaart eruit haalt en de voeding zou het probleem zijn, dan zou ik dus misleidende informatie hierdoor krijgen, aangezien ik dan zou denken dat de videokaart het probleem is, terwijl de voeding dan het probleem zou zijn. Hetzelfde geldt voor als het moederbord/aansluiting van de GPU op het moederbord het probleem zou zijn. Toch?
....... Zo kun je nog even doorgaan... Gewoon opsturen en betalen of aannemen wat medetweakers suggereren die meedenken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Ok, de computer is inmiddels al dik twee weken bij Alternate.

Ik werd eergisteren gebeld: ze hebben het probleem maar eenmaal kunnen reproduceren. Daarnaast zegt diegene bijna zeker te weten dat de videokaart in orde is en dat diegene vermoedt dat het een softwareprobleem is..... Ben ik nou de enigste die nog nooit een softwareprobleem heeft gezien dat na een tijdje gebruik optreedt dat je beeld op zwart zet, het geluid nog wel laat lopen en de fans van de computer op volle toeren laat draaien? Is dit mogelijk? Die man van Alternate gaat een Windows herinstallatie uitvoeren en dan het systeem nogmaals testen. Hij zegt dat hij de videokaart van Nvidia ook in andere computers heeft getest en geen probleem kon vinden. Hij zegt dat het toch alsnog een kapotte voeding of moederbord zou kunnen zijn..... zucht..... schiet ik ook niet veel mee op.

Wedden dat hij dan het probleem niet kan reproduceren en dat ik een kapotte computer thuis gestuurd krijg? Daarnaast vroeg ik of het moederbord niet beschadigd kan zijn bij het vele transport van deze computer tussen mij en Alternate en andersom. Antwoord: Sluiting van het PCIe slot waar de videokaart ingeplugt zit op het moederbord zou wat losjes zijn, maar volgens het A;lternate-mannetje zou dit niks uit moeten maken...... ben ik de enigste die het hiermee oneens is?; wat als dat PCIe slot kapot is en de videokaart eens in de zoveel tijd kort geen stroom krijgt, waardoor de videokaart als het ware "crasht"?

Wat vinden jullie? Oh, nogmaals over waarom ik niet al jullie suggesties geprobeerd heb: was toen erg druk met vele tentamens, presentaties etc. voor de universiteit. Daarnaast ben ik niet supertechnisch en vaak (waarschijnlijk te) voorzichtig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Ik had al een "beste antwoord" eerder geselecteerd. Ik denk dat daarom gisteren niemand op mijn nieuwe bericht hier heeft gereageerd. Weet iemand dus of wat het Alternate-mannetje beweert, waar kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoot
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-06-2020
Hallo, ik heb hetzelfde probleem. Scherm op zwart, fans slaan op hol. Geluid doet het nog en microfoon ook. Heb je toevallig al een oplossing? Het gaat om een splinter nieuwe build. Het gebeurt ongeveer één keer per dag.

[ Voor 21% gewijzigd door Sjoot op 13-06-2020 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:43

br00ky

Moderator Harde Waren
@Sjoot, open even een eigen topic in plaats van een oud topic uit de sloot te trekken. Vermeld dan ook hoe je systeem eruit ziet en wat je allemaal zelf hebt geprobeerd.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.