Vraag

• mrtnptrs
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-07 19:15

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Ik heb de laatste paar dagen ook ineens last van een uitvallende PC tijdens het gamen, vooral bij Just cause 3. Memtest had hier ook niks gevonden.

Specs:
• Mugen MAX, Actieve CPU koeler
• STRIX-GTX980-DC2OC-4GD5, grafische kaart
• Windows 10
• Core™ i7-4790K, 4,0 GHz (4,4 GHz Turbo Boost) 1150 processor
• G750M, 750 Watt voeding
• CM 690 III Window, behuizing
• GH-24NS, DVD-brander
• 850 EVO MZ-75E500B/EU, 500 GB SSD
• Shadow Wings SW1 120 mm PWM, koeler
• GA-Z97X-Gaming 5, socket 1150 moederbord
• Black, 2 TB harde schijf
• 16 GB DDR3-1600 Kit, geheugen

De temperaturen zijn allemaal 70 graden of daaronder wanneer de computer uitvalt. Laatste BIOS-updates geinstalleerd. Ook Killer-suite verwijderd, aangezien dat ook vaak voor problemen zorgde. Werkte allemaal niet.

Ik draai wel de laatste Windows 10 insider versie. Draait @Lars. die ook? Zo ja, dan zit er gewoon een bug in de laatste insider-versie van Windows 10.

Furmark GPU test liet de computer ook 1 keer spontaan rebooten. Het uitschakelen van het automatisch herstarten van de PC bij het optreden van een fout helpt ook niet: ik krijg geen BSOD maar hij valt gewoon nog spontaan uit, dus ik krijg niet meer info hierdoor. Bij de tests van 3DMark liep de PC niet vast.

[ Voor 12% gewijzigd door mrtnptrs op 28-09-2016 21:52 ]

Are you comparing me to God? I mean, it’s great, but so you know, I’ve never made a tree.

Beste antwoord (via mrtnptrs op 29-10-2016 17:05)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:18

Nemesizz

Untouchable

Als je die strepen al hebt in het BIOS scherm is je videokaart vrijwel zeker dood/stervende.
Drivers kun je dan wel uitsluiten want die zijn dan nog (lang) niet geladen (gebeurt pas bij het laden van Windows).

Dat je Intel HD graphics uitstaan komt waarschijnlijk omdat die gewoon is uitgezet in de BIOS (gaat ook vaak automatisch zo gauw er een PCI-e videokaart geplaatst word).

Alle reacties

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
-The_Mask- schreef op woensdag 28 september 2016 @ 21:59:

Je kunt beter je eigen topic maken, want jouw probleem heeft toch niks met zijn probleem nodig.

[...]

De gekozen voeding is iig een slechte keuze geweest en die zou ik ook als eerste verdenken. Je hebt nu een nutteloos overdreven voeding gekozen en bespaart op kwaliteit, terwijl je het andersom moet doen. Een voeding die gewoon genoeg kan leveren met veel meer kwaliteit voor hetzelfde geld.

De temperaturen zijn allemaal 70 graden of daaronder wanneer de computer uitvalt. Laatste BIOS-updates geinstalleerd. Ook Killer-suite verwijderd, aangezien dat ook vaak voor problemen zorgde. Werkte allemaal niet.

[...]

Het is sowieso geen Windows probleem.
We hebben toch gewoon exact hetzelfde probleem dat allebei rond dezelfde tijd is begonnen met dezelfde symptomen. Er is dus een grote kans dat onze problemen sterk gerelateerd zijn, dus leek het mij nuttig om mijn inzichten te delen om iedereen misschien te kunnen helpen.

Daarnaast had ik deze voeding gekozen met de gedachte dat ik misschien een keer een extra GTX 980 wilde gaan aanschaffen. Maar je doet net alsof een voeding met veel power standaard slecht is. Ik heb nergens kunnen vinden dat mijn voeding van slechte kwaliteit is, dus mijn vraag is: hoe weet je dit? Daarnaast denk ik idd ook dat de kans groot is dat de voeding het aan het begeven is.

Are you comparing me to God? I mean, it’s great, but so you know, I’ve never made a tree.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
mrtnptrs schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:12:
[...]

We hebben toch gewoon exact hetzelfde probleem dat allebei rond dezelfde tijd is begonnen met dezelfde symptomen. Er is dus een grote kans dat onze problemen sterk gerelateerd zijn, dus leek het mij nuttig om mijn inzichten te delen om iedereen misschien te kunnen helpen.
De kans is uiterst klein en dit probleem komt dagelijks bij heel veel mensen naar voren en ik kan je nu al vertellen dat een uiterst klein deel met elkaar gerelateerd is.
Daarnaast had ik deze voeding gekozen met de gedachte dat ik misschien een keer een extra GTX 980 wilde gaan aanschaffen.
Een GTX 980 is oud, een tweede in SLI is niet logisch. Wat ook niet logisch is om een budget voeding dan te kiezen als je wel geld hebt voor twee high-end videokaarten van een jaar geleden.
Maar je doet net alsof een voeding met veel power standaard slecht is. Ik heb nergens kunnen vinden dat mijn voeding van slechte kwaliteit is, dus mijn vraag is: hoe weet je dit?
Ik zeg niet dat de voeding van slechte kwaliteit is, maar dat de keuze een slechte was. Ik zei wel dat de kwaliteit niet hoogstaand was.

Hoe ik dat weet? Ervaring en kennis denk ik. :p

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Uhm..... ik heb de PC al vorig jaar februari gekocht.... 8)7 Toen was het het beste en nieuwste model dat er te vinden was, dus..... je kraamt een beetje onzin uit. :P

Trouwens, toen ik net zat te typen ineens een BSOD, nog niet gehad afgelopen dagen. Dus ik zal idd een ander topic openen aangezien dit dus afwijkt van de symptomen van de TS.

[ Voor 42% gewijzigd door mrtnptrs op 28-09-2016 22:25 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Klopt en nu al vrij oud door de matige DX12 en Vulkan ondersteuning/prestaties.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:53

br00ky

Moderator Harde Waren
mrtnptrs schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:22:
[...]
. Dus ik zal idd een ander topic openen aangezien dit dus afwijkt van de symptomen van de TS.
En afgesplitst. Hijacken van problementopics staan we eigenlijk nooit toe. Hier dus ook niet, dus hierbij je eigen topic :)-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Je geeft aan dat je pc 70 graden wordt, hoe warm is je processor?

Zoals ik in de specs kan zien kan deze werken tot een temp van 74 graden

http://ark.intel.com/nl/p...r-8M-Cache-up-to-4_40-GHz

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
@br00ky Allereerst excuses, een inschattingsfout van mijn kant.

@frankym Ik zal hier vanavond eens naar kijken. Maar volgens mij bleef deze ruim onder de 70 graden.

@-The_Mask- Het maakt mij niet zoveel uit of hij nou oud, jong of bejaard is :P Daarnaast voegt het niks toe aan het oplossen van mijn probleem en is het niet erg nuttig. Dus ik stel voor dat we geen discussie hierover meer gaan voeren :)

Daarnaast net hetzelfde probleem ondervonden tijdens het spelen van Max Payne 3. Dus het is een algemeen probleem. Wel vreemd dat de spellen niet een stuk slomer worden vlak voordat de computer uitvalt: dit zou je verwachten als de CPU of GPU oververhit raakt, aangezien deze dan zou moeten gaan underclocken om de temperatuur te verlagen. Klopt deze redenering een beetje? :) Zo ja, dan is het toch bijna zeker dat de voeding de schuldige is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Ok, BIOS-instellingen gereset, de ventilatoren opnieuw gekalibreerd, naar de laatste Windows 10 insider preview bijgewerkt en dit helpt natuurlijk niks.

Ik zal dadelijk nog even kijken naar die suggestie van @frankym en hier neer zetten wat eruit is gekomen.

Maar bel ik Alternate op om alvast een garantieformulier te krijgen, krijg ik te horen dat het mij ook nog geld gaat kosten omdat het niet 100% zeker is dat het aan de voeding ligt en dat moeten ze dus "onderzoeken". Onderzoekskosten: 30 euro. Oh, en als ze er onderdelen uit moeten halen en weer in moeten zetten rekenen ze ook nog eens 15 euro per kwartier aan "assemblagekosten", tot een max van 75 euro. Hier had ik begin dit jaar helemaal geen last van toen ik het opstuurde voor garantie vanwege kapot werkgeheugen?! Kunnen ze dit maken? :( Mag dit eigenlijk wel? Denk eraan: de PC valt nog onder de garantie.

Edit:
http://imgur.com/a/AFtMo

De temperaturen lijken goed te zijn, maar de GPU lijkt wel wat warm te worden. Maar 70 graden zou toch lang niet warm genoeg moeten zijn om de GPU uit te laten vallen?

Edit 2: Max Payne 3 op de laagste settings werkt natuurlijk wel gewoon goed. Maar op de hoogste instellingen valt de computer gelijk uit bij het menu of na tien minuten gamen en dan zo plotseling midden in een "level". Dus nooit een crash tijdens het laden van een scene, maar tijdens het spelen van een level. Ditzelfde ook bij Just Cause 3.

[ Voor 24% gewijzigd door mrtnptrs op 30-09-2016 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
@br00ky Zou de titel van dit topic misschien gewijzigd kunnen worden naar iets als: "Computer valt uit bij gamen"? Aangezien het probleem natuurlijk helemaal niet door Just Cause 3 veroorzaakt wordt :) Alvast dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-07 16:46
Als oververhitting je probleem is valt je computer niet zo plotseling uit, dan gaan je componenten zichzelf gewoon terugklokken om onder de 100°c te blijven.
Plotseling uitvallen klinkt meer alsof er een beveiliging in de voeding aanslaat, als die kapot is en onder zware load geen stabiele stroom kan leveren gooit ie zichzelf maar uit zodat je componenten niet gefrituurd worden. Het zou misschien ook kunnen dat één van je componenten niet helemaal lekker is en de uitval veroorzaakt, kleine kans denk ik, maar toch.

Als je de PC als één geheel hebt gekocht valt het hele ding onder garantie en is het aan de winkel om uit te zoeken wat er kapot is en het te repareren. Als je de onderdelen los hebt gekocht kan de winkel geld vragen om jou te helpen het probleem op te sporen.
Als jij de voeding verdenkt en je stuurt die op voor een RMA gaat de winkel testen of deze daadwerkelijk kapot is. Als dat zo is zullen ze deze voor je vervangen onder garantie en hoef je geen onderzoekskosten te betalen. Als die voeding niet kapot is rekenen ze onderzoekskosten, ze hebben jou dan geholpen met het testen van je voeding en daar mogen ze een vergoeding voor vragen.

Voor jou zou het fijn zijn als je een bewezen werkende voeding weet te regelen zodat je kan testen of het probleem daarmee nog steeds voorkomt. Valt je computer niet uit, weet je vrijwel zeker dat je huidige voeding het probleem veroorzaakt. Kan je em opsturen voor garantie. Valt ie nog steeds uit, weet je dat je het probleem elders moet zoeken.

Als je nou niemand kent met een goede voeding in z'n pc, zou je een nieuwe voeding kunnen kopen om de testen uit te voeren. Dan kan je vervolgens die voeding, of de gloednieuwe G750M als die onder garantie vervangen is, hier op Vraag & Aanbod gooien. Maak je een paar tientjes verlies maar is je probleem wel snel verholpen en zit je niet een hele tijd zonder PC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:53

br00ky

Moderator Harde Waren
mrtnptrs schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 03:04:
@br00ky Zou de titel van dit topic misschien gewijzigd kunnen worden naar iets als: "Computer valt uit bij gamen"? Aangezien het probleem natuurlijk helemaal niet door Just Cause 3 veroorzaakt wordt :) Alvast dank.
Done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Nieuws van Alternate-medewerker: ik heb nog eens gebeld en blijkbaar had de vorige medewerker het niet bij het rechter eind en dacht hij dat mijn algemene garantie afgelopen was en ik alleen nog onderdelengarantie had. Dit is dus niet waar. Ik hoe dus nu niks te betalen voor de garantie. De hardware heb ik via Alternate gekocht en gelijk daar laten assembleren.

Ik stuur dus de gehele computer op voor het uitzonderlijke geval de voeding toch niet het probleem blijkt te zijn. Ik zal jullie laten weten wat er uiteindelijk uit is gekomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:34
Er staat helemaal geen tijd voor garantie van een deugdelijk product. Toch knap dan dat ze kunnen stellen dat er na 1,5 jaar geen garantie meer op Zit. Maar goed om te horen dat ze hem gaan onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
@loki504 Excuses, er stond wat onduidelijk in mijn vorige comment, dit heb ik aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Nou, nu is de computer teruggekomen: alles goed, hij doet het perfect, voeding vervangen, Max Payne 3 draait ook perfect zonder.... boem, computer valt weer uit. Maar nu maakt hij het bonter: allemaal raar gekleurde strepen, al bij het laden van de BIOS. Start hij tot 3 keer toe daarnaast ook niet meer op, bleef hangen bij het windows-opstartlogo en een hele boel witte strepen. Daarna uiteindelijk gelukt om in veilige modus te starten: werkt maar met veel rare strepen. Maar via DDU de laatste Nvidia driver verwijderd. Na een herstart start hij daarna toen weer in gewone modus, maar nog steeds met rare strepen.

Ik begin echt pissig te worden, vooral omdat Alternate zegt dat alles na "uitvoerig" testen gewoon goed was! :( Vragen ze me weer verdomme of gewoon de PC NOGMAALS op te sturen! :( Ik denk dat mijn computer inmiddels al 2,5 maanden bij Alternate is geweest voor allemaal reparaties! Als Alternate dit leest: slechte service! Ook zegt taakbeheer dat ineens de Intel HD chip niet meer aangesloten zit?!

Ik denk dus dat de videokaart ineens ook aan het hemelen is. Kan dit zo zijn? Heb ik nou zo'n pech iedere keer of is er een gemeenschappelijk probleem? Is een hemelend moederbord eventueel ook een mogelijke kandidaat voor al mijn computerellende? :) Zal dadelijk afbeeldingen uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
http://m.imgur.com/a/WY4hR dat zijn de afbeeldingen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:18

Nemesizz

Untouchable

Als je die strepen al hebt in het BIOS scherm is je videokaart vrijwel zeker dood/stervende.
Drivers kun je dan wel uitsluiten want die zijn dan nog (lang) niet geladen (gebeurt pas bij het laden van Windows).

Dat je Intel HD graphics uitstaan komt waarschijnlijk omdat die gewoon is uitgezet in de BIOS (gaat ook vaak automatisch zo gauw er een PCI-e videokaart geplaatst word).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cptbuttlick
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 29-06 20:11

cptbuttlick

Nvidia

Ik heb dit ook gehad.
Bij mij zaten de stekkers op de videokaart niet ver genoeg lees los.
Ook heb ik een keer de stekker half uit de voeding gehad waardoor hij een restart deed.
Je zou het even kunnen checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
@cptbuttlick ook, heb de kaart open gehad en zie op het eerste gezicht niks los zitten ook voelde ik niks los zitten. Misschien heb ik iets over het hoofd gezien? Misschien kan jij of iemand anders even naar de foto's kijken en een suggestie doen?

Foto's: http://m.imgur.com/a/3oy3h

Zoals je misschien al kunt zien lijkt het ook net alsof de gpu aan een kant en beetje verzakt is...

@Nemesizz Ik denk ook inderdaad dat het kan zijn dat de GPU aan het hemelen is. Wie weet was de voeding wel helemaal niet de veroorzaker: wie weet was het wel de GPU die kapot was en af en toe het systeem liet uitvallen. Zou ook passen bij de hoge belasting. Zullen ze wel bij Alternate hebben gedacht: ach ja, zal wel de voeding zijn, laten we die dan vervangen, alles testen met mijn huis-tuin en keukentools voor 3 minuten en hem dan weer terugsturen... :(

Maar hopen dat het toch een los stekkertje ergens is.... :) Anders begin ik toch echt een keer pissig te worden op Alternate. Alternate wil niet gewoon een mannetje langs sturen, nu hij al voor de zoveelste keer kapot is. Dit onder het motto: daar had je voor moeten betalen bij aankoop :( :( Ik zit zelfs te neigen om de rechtsbijstand op te bellen i.v.m. continu nalatenschap in service en het feit dat hij ongeveer al 1/10 van de tijd dat ik hem heb bij Alternate zelf was. (terwijl ik zelf helemaal geen fan ben van vijandigheid en vooral niet van rechtsbijstand.) Alternate, lees dit en kom met een GOEDE oplossing!

[ Voor 60% gewijzigd door mrtnptrs op 28-10-2016 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptbuttlick

cptbuttlick

Nvidia

mrtnptrs schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 22:51:
@cptbuttlick ook, heb de kaart open gehad en zie op het eerste gezicht niks los zitten ook voelde ik niks los zitten. Misschien heb ik iets over het hoofd gezien? Misschien kan jij of iemand anders even naar de foto's kijken en een suggestie doen?

Foto's: http://m.imgur.com/a/3oy3h

Zoals je misschien al kunt zien lijkt het ook net alsof de gpu aan een kant en beetje verzakt is...

@Nemesizz Ik denk ook inderdaad dat het kan zijn dat de GPU aan het hemelen is. Wie weet was de voeding wel helemaal niet de veroorzaker: wie weet was het wel de GPU die kapot was en af en toe het systeem liet uitvallen. Zou ook passen bij de hoge belasting. Zullen ze wel bij Alternate hebben gedacht: ach ja, zal wel de voeding zijn, laten we die dan vervangen, alles testen met mijn huis-tuin en keukentools voor 3 minuten en hem dan weer terugsturen... :(

Maar hopen dat het toch een los stekkertje ergens is.... :) Anders begin ik toch echt een keer pissig te worden op Alternate. Alternate wil niet gewoon een mannetje langs sturen, nu hij al voor de zoveelste keer kapot is. Dit onder het motto: daar had je voor moeten betalen bij aankoop :( :( Ik zit zelfs te neigen om de rechtsbijstand op te bellen i.v.m. continu nalatenschap in service en het feit dat hij ongeveer al 1/10 van de tijd dat ik hem heb bij Alternate zelf was. (terwijl ik zelf helemaal geen fan ben van vijandigheid en vooral niet van rechtsbijstand.) Alternate, lees dit en kom met een GOEDE oplossing!
Nee de kaart moet niet open.
Er zitten diverse stekkers als het goed is op je gpu.
Ligt eraan welke kaart je heb.
Zitten die stekkers goed?
Zit de stekker ook goed in je voeding geduwd?
Ik zie die gele stekkers op je gpu en daar is er 1 van los.
Kan dat die over is maar zitten alle gaatjes vol daar?
Ik heb dus daar ook zo een soort gelijk probleem gehad alleen toen zat er 1 los.
Probeer ook een andere kabel op je voeding die kan absoluut ook stuk wezen.
Die 3 pollige stekker

[ Voor 7% gewijzigd door cptbuttlick op 28-10-2016 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
cptbuttlick schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 23:31:
[...]

Nee de kaart moet niet open.
Er zitten diverse stekkers als het goed is op je gpu.
Ligt eraan welke kaart je heb.
Zitten die stekkers goed?
Zit de stekker ook goed in je voeding geduwd?
ASUS Strix GTX 980 4GB VRAM, ik zal nogmaals even kijken naar de stekker die van de GPU naar de voeding gaat. Inmiddels startte de computer weer niet meer op en bleef hij hangen bij het Windows-logo en witte strepen. Alle bestanden gelukkig nog wel kunnen veilig stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptbuttlick

cptbuttlick

Nvidia

mrtnptrs schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 23:34:
[...]

ASUS Strix GTX 980 4GB VRAM, ik zal nogmaals even kijken naar de stekker die van de GPU naar de voeding gaat. Inmiddels startte de computer weer niet meer op en bleef hij hangen bij het Windows-logo en witte strepen. Alle bestanden gelukkig nog wel kunnen veilig stellen.
Heb je een andere voedingkabel getest? bijv van je plasma tv oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsje
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als ik de strepen zo zie op je scherm is de kans zeer groot dat het de gpu is. Vraag me alleen af waarom die videokaart zo scheef in het systeem zit? Was dit altijd zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
@Larsje Volgens mij niet zo erg tenminste. @cptbuttlick, zal ook een andere voedingskabel proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Die videokaart zit inderdaad wel heel erg scheef. Toen ik het las dacht ik "ach, iedere kaart hangt wel een beetje", maar dit is wel heel extreem. Het uiteinde van je kaart zit gewoon een slot lager.

Je zou je gaan afvragen of hij dan nog wel goed contact maakt in het PCIe slot.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Ok, hoe kan ik dit dan het beste oplossen? Ik heb er namelijk helemaal geen verstand van. Andere voedingskabel maakt ook geen verschil.

[ Voor 52% gewijzigd door mrtnptrs op 28-10-2016 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsje
  • Niet online
Ik weet niet hoe het met je garantie zit. Maar haal de kaart eruit. Check de pci connectors waarmee de kaart in het moederbord zat. Kijk naar het pci slot. Is dat scheef?

Daarna haal je eerst nog een afdekplaatje van de achterkant van de kast eruit. Daarna monteer je de kaart recht in het moederbord.

Sluit het hele zaakje aan en kijk of het dan werkt

Ik zie dat de plaatjes aan de achterkant va je kast worden vastgehouden door duimschroeven.

@robinhood

Als ik naar de foto kijk staat de gehelkaart scheef en niet alleen het uiteinde. Daarnaast heb de meeste strix kaarten al een backplate ( zwarte plaatje wat je op de foto ziet) deze is meestal van metaal.

[ Voor 30% gewijzigd door larsje op 29-10-2016 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Je ziet mensen wel eens prutsen met een soort steunpilaar, en je hebt voor kaarten die geen backplate hebben, of veel van hun stevigheid uit hun koeler halen, zoals de reference R9 290 ook wel een soort minimalistische backplate, die eigenlijk alleen de buitenste punt omhoog houdt voor als je 'm waterkoelt.

Je kan ook, puur om uit te proberen of dat het probleem is, je pc even tijdelijk op zijn kant leggen, dan werkt de zwaartekracht mee.

Maar, een kaart die zo doorbuigt, ik betwijfel of dat goed gaat. Soldeersel staat nou niet erg bekend om zijn flexibiliteit.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
@RobinHood Wat kan ik er zelf dan aan doen? Want mijn vraag is nu vooral: wat kan ik zelf nog proberen. Of moet hij echt terug naar Alternate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsje
  • Niet online
Je kunt de videokaart eruit halen en juist monteren. Zoals uitgelegd hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
@Larsje Kun je me meer uitleg geven, aangezien ik niet eens weet wat in dit geval het pcie slot is . Daarnaast heb ik er echt geen verstand van, dus ik wil eerst goed geinformeerd worden, voordat ik er iets aan doe.

[ Voor 36% gewijzigd door mrtnptrs op 29-10-2016 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptbuttlick

cptbuttlick

Nvidia

Probeer de kaart in een ander pci expres slot (als je die heb) kijk of die recht zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Wat is dan een pcie slot? Laat maar, snap het al

[ Voor 31% gewijzigd door mrtnptrs op 29-10-2016 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsje
  • Niet online
Oké hierbij YouTube video hoe je een video kaart installeert

YouTube: How to Install PCI Express Video Card

Op de foto zie ik ook dat de achterkant van je pc waar de aansluit poorten zitten afdek plaatjes heeft. Schroef de duimschroef van het afdekplaatje net onder je videokaart los nadat je de video kaart eerst verwijderd hebt.

Plaats dan de videokaart terug zoveelmogelijk in lijn met het pci slot op het moederbord waar de video kaart uit komt. Als ik het goed ingeschat heb dan kun je dat plaatje weer terug zetten boven de videokaart.

Graag feed back of het gelukt is

[ Voor 11% gewijzigd door larsje op 29-10-2016 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptbuttlick

cptbuttlick

Nvidia

Prik hem goed terug op de juiste hoogte( kan niet mis gaan ) als je de plaatjes verwijdert heb zoals larsje zegt.
Het kan niet misgaan tenzij je videokaart connector geknakt is maar dat lijkt me sterk.
Kijk dus even naar de connector van de kaart of deze geen scheur oid bevat.
Vergeet niet de 6/8 pin connector weer aan te sluiten op je kaart.
Alle gaatjes moet je vullen.
Maak als kan ook een pic van je kaart en post het hier.

[ Voor 41% gewijzigd door cptbuttlick op 29-10-2016 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Ok, kaart eruit gekregen, maar nu het probleem dat het "clipje" waar de kaart in gaat perongeluk los is geraakt bij het eruit halen van de kaart. Toen probeerde ik het weer terug te duwen, maar nu zit het er heel losjes in, en kun je er dus nooit iets in vastklikken, en ik krijg het er niet meer uit. Wat nu?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JZNI3mN.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-07 15:50
mrtnptrs schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 01:08:
Ok, kaart eruit gekregen, maar nu het probleem dat het "clipje" waar de kaart in gaat perongeluk los is geraakt bij het eruit halen van de kaart. Toen probeerde ik het weer terug te duwen, maar nu zit het er heel losjes in, en kun je er dus nooit iets in vastklikken, en ik krijg het er niet meer uit. Wat nu?

[afbeelding]
Lijkt mij gewoon prima hoor op de foto te zien, sol clipje klikt ook pas vast als je er een kaar instopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
@skipe, hoe klik je zo'n kaart er weer in? Want je kunt bijna niet zit of de videokaart al in de poort zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinT
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:02
Gewoon recht erin drukken totdat de videokaart klikt zegmaar, als je aan de linkerkant (Het metaal) kijkt dan zie je ook dat die matched met je kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-07 23:53
Toch frappant dat het probleem na het vervangen van de voeding nog erger geworden is. Wijst er op dat het misschien toch ergens in die richting te zoeken is. Eigenlijk zou je het toch eens met een ander merk moeten kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loweedje
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2024
Misschien eens even goed stofzuigen? Die kast ziet er niet uit. Regel kleine zachte borsteltjes en controleer of alle airflow op je gpu, cpu en voeding niet verstopt zitten met een stofprop. Gecombineerd met de omgevings temperatuur van de kamer/lokatie waar je pc staat.

Daarnaast zou ik ook denken dat die gpu mogelijk te scheef in het slot zit en daardoor kans maakt op verkeerd contact op de gouden pinnetjes. Die strepen op je scherm denk ik eerder aan een contact probleem of hitte, dan aan een power issue.
Ik vind het een belachelijk grote cpu cooler die wel erg dicht op je gpu zit, met de voeding er onder, warmte stijgt en trekt potentieel in je gpu als je niet voldoende airflow hebt in de kast zelf.

Misschien eens testen met de kast open en er eventueel een ventilator op laten blazen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptbuttlick

cptbuttlick

Nvidia

Prik hem eens in de onderste pci expres slot op je foto? En probeer dan nog eens.
Draaien de fans op de gpu?

[ Voor 14% gewijzigd door cptbuttlick op 29-10-2016 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsje
  • Niet online
Zo te zien heeft je moederbord maar 1 pci x16 slot.dus de test met de x8 slot is goed om te weten of je video kaart het nu wel doet. Maar je levert prestaties in. En weet dan alleen dat het niet aan de video kaart licht.

Ik zou proberen stap voor stap uit te leggen hoe je de kaart terug plaatst

Haal de afdekplaatjes van de achterkant van je kast rustig los. Op jou foto boven en onder de twee vrije sloten die de video kaart heeft achter gelaten.

Spuit met wat lucht uit spuit busjes. ( Dust cleaner) even door de ribben van het koelblok van je videokaart. (Tip doe dit buiten)

Kijk goed in de kast naar het pci slot. Kijk ook even goed naar de aansluiting van de videokaart aan de onderkant. Die moeten goud kleurig zijn.

Schuif daarna je videokaart de kast in met de achterkant naar beneden. Laat de achter kant niet meteen zakken in de kast maar zorg er voor dat de onderkant van je kaart netjes met het pci slot gelijk staat

Druk dan de kaart voorzichtich met twee handen in het slot totdat je een klik hoort of voelt. Er zit een uitsparing in de aansluiting van de videokaart dus je kunt het bijna niet fout doen.

Als je het echt niet durft dan is er misschien een tweaker die bij jou in de buurt woont die dit samen met jou kan oplossen. Je kan mij een dm sturen, of de vraag en aanbod pagina gebruiken om daar hulp te vragen.

Wat betreft stof in je kast

De binnenkant van de pc ziet er voor mij ook stoffig uit. Maar dat is voor iedereen persoonlijk denk ik. Het is wel zo dat stof airflow verminderd als het in de weg zit. Maar net als ieder huis niet iedereen heeft daar last van / zin in om een pc schoon te maken. ( In de breedste zin hardware danwel software/bestanden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinetjhu12
  • Laatst online: 21-03-2020
Hoewel ik als ik dit draadje even door lees wel de GPU verdenk, ziet het PCIE slot er ook niet helemaal jofel meer uit!

Deze lijkt op de foto wel een beetje verdraait/scheef en zou natuurlijk voor slecht contact kunnen zorgen. Persoonlijk zou ik het niet te bont maken met de dingen die je zelf gaat proberen en gewoon gebruik maken van de garantie.

Als je zelf iets sloopt dan is deze namelijk gewoon verlopen en kun je zelf voor eventuele kosten opdraaien. Overigens vind ik het wel ontzettend slordig dat de desbetreffende alternate medewerken de PC niet even schoongespoten heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door robinetjhu12 op 08-03-2020 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:52

rdejongjr

Gnome

Die videokaart is deze keer kapot en wel door het transport.

Hoe graag we ook mogen klagen over winkels, service, garanties, rechten en noem het maar op hebben ze bij de winkel netjes de kwakkelende voeding vervangen.

Helaas blijkt dat ze de binnenkant niet opvullen en de zwaartekracht en de topcoureurs van postnl dan vrij spel hebben.
Dat PCI-e slot is met een dikke duim prima terug te drukken, de videokaart is niet te redden als het zelfs bij het opstarten al strepen laat zien.

Nogmaals voorleggen aan je verkoper en indien mogelijk enkel de kaart insturen (sommige modellen hebben zelfs 3 jaar garantie), tot het ding weer terug is kun je in ieder geval verder op de onboard optie.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pronkje
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-07 11:24
Ik zie dat je de zelfde videokaart heb als ik en dat ik 3 weken terug het zelfde euvel had als jou ook met die strepen in beeld bij mijn was het probleem dat de 2 ventilatoren niet gingen draaien ook niet boven de 60 graden zelfs niet boven de 90 met het gevolg dan mijn computer telkens zelf een reboot deed,dus als ik jou was zal ik daar ook naar kijken of dat bij jouw ook zo is en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Dat is dus het probleem, bij mij draaien de ventilatoren wel, maar ik heb de videokaart er dus uitgehaald en weer recht ingestopt en aangesloten, alleen nou lijkt de kaart het helemaal niet te doen!

@rdejongjr Je trekt wel erg snel je conclusies: wat nou dus als de voeding nooit het probleem is geweest, maar de GPU alle ellende veroorzaakte? Wie weet hebben ze wel.

En er zit niet teveel stof in mensen, op de GPU zit zelfs bijna geen stof meer.

[ Voor 10% gewijzigd door mrtnptrs op 29-10-2016 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptbuttlick

cptbuttlick

Nvidia

mrtnptrs schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 11:35:
Dat is dus het probleem, bij mij draaien de ventilatoren wel, maar ik heb de videokaart er dus uitgehaald en weer recht ingestopt en aangesloten, alleen nou lijkt de kaart het helemaal niet te doen!

@rdejongjr Je trekt wel erg snel je conclusies: wat nou dus als de voeding nooit het probleem is geweest, maar de GPU alle ellende veroorzaakte? Wie weet hebben ze wel.

En er zit niet teveel stof in mensen, op de GPU zit zelfs bijna geen stof meer.
Heb je nou al de onderste x8 pci poort getest?
Heb je de stekkers terug op de kaart geprikt?
hdmi of dvi kabel aangesloten?
Mensen geven je tips , maar je doet er blijkbaar weinig mee ( of je heb niet vermeld dat je de onderste poort heb geprobeerd )

Om stof hoef je je niet druk te maken als het koelblok onder de fans niet vol met stof zit (lees prop stof)

[ Voor 18% gewijzigd door cptbuttlick op 29-10-2016 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Ik ga vanmiddag nog even proberen met het x16 slot en anders probeer ik inderdaad met het x8 slot of stuur ik hem naar Alternate. En ik zie inderdaad dat het net lijkt alsof ik jullie advies negeer, maar dat is niet zo, ik wil gewoon eerst de makkelijkere opties proberen.

Edit: nu de GPU van Nvidia geen stroom meer lijkt te krijgen, doet de computer het wel gewoon goed als ik de computer via VGA (en dus de interne Intel HD chip) aansluit. Dit bewijst dus dat de NVidia GPU idd het probleem is, toch?

[ Voor 59% gewijzigd door mrtnptrs op 29-10-2016 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
mrtnptrs schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 12:37:
Ik ga vanmiddag nog even proberen met het x16 slot en anders probeer ik inderdaad met het x8 slot of stuur ik hem naar Alternate. En ik zie inderdaad dat het net lijkt alsof ik jullie advies negeer, maar dat is niet zo, ik wil gewoon eerst de makkelijkere opties proberen.

Edit: nu de GPU van Nvidia geen stroom meer lijkt te krijgen, doet de computer het wel gewoon goed als ik de computer via VGA (en dus de interne Intel HD chip) aansluit. Dit bewijst dus dat de NVidia GPU idd het probleem is, toch?
Neen, het kan net zo goed nog steeds het PCIE slot zijn :)

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D | ASUS Radeon 9070XT Prime OC | Kingston Fury 64GB 6000CL30 | 2x Corsair MP700 Pro SE 2TB | CoolerMaster V1100 SFX | Cooler Master NR200p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-06 14:07
OF het slot op je mobo

De makkelijkste optie, was je pc op z'n zijkant te leggen en dan booten. Maar ik denk dat je over die tip van Robin Hood heen hebt gelezen.

[ Voor 76% gewijzigd door Spinner op 29-10-2016 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Spinner schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 12:50:
OF het slot op je mobo

De makkelijkste optie, was je pc op z'n zijkant te leggen en dan booten. Maar ik denk dat je over die tip van Robin Hood heen hebt gelezen.
Al gedaan, hielp niks, was het per ongeluk vergeten te melden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spinner
Dus kaart er uit, in het andere pci-e slot drukken, en starten.
PC werkt : Fijn, probleem opgelost: Bovenste pci-e slot kaduuk.
PC werkt niet : Kaart kaduuk en mogelijk ook je pci-e slot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cptbuttlick

cptbuttlick

Nvidia

De simpelste weg is om het andere pci slot te gebruiken.
dat is 5 min werk en niet gevaarlijk.
Als ik in 15 min een systeem bouw (net gedaan) dan kan jij echt wel een ander pci expres slot testen,
Dan sluit je al wat uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Ik heb samen met iemand gekeken naar de PC en zijn tot de conclusie gekomen dat het inderdaad naar alle waarschijnlijkheid de GPU de boosdoener is of eventueel het PCIe slot, al zag die er niet beschadigd of verschoven uit. We hebben de videokaart er ook weer juist en recht in weten te krijgen, maar dit resulteerde nog steeds in dezelde rare streep-symptomen en een computer die niet door het bootproces heen wil komen.

Ik heb dus besloten hem maar gewoon op te sturen voor garantie, aangezien ik er al genoeg tijd aan heb verspild en volgende week nog op de universiteit een tentamen heb liggen die mijn naam roept.... :) Bedankt voor jullie hulp, wat helaas niet een oplossing heeft geleverd. Ik zal ook al jullie informatie naar Alternate doorsturen. Ik ga daarnaast ook met hun overleggen of dat mijn algemene garantie verlengd zou kunnen worden i.v.m. de vele defecten in het afgelopen 1,5 jaar.

Maar is wel grappig eigenlijk: heeft Alternate door slecht testen een goede voeding vervangen :P

[ Voor 5% gewijzigd door mrtnptrs op 29-10-2016 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spinner
En dus heb je niet de videokaart geprobeerd in het 2e slot, maar alleen in de eerste. (ZUCHT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Spinner schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 17:08:
En dus heb je niet de videokaart geprobeerd in het 2e slot, maar alleen in de eerste. (ZUCHT)
Idd niet, ik heb namelijk over een paar dagen dus tentamen en heb er al veel teveel tijd aan besteed. Daarna heb ik er niet teveel verstand van, dus laat ik het de mannetjes van Alternate proberen. Maar hoe dan ook, ik had de computer toch opgestuurd aangezien er toch iets kapot moet zijn, dus.... Waarom een hele hoop moeite doen voordat je hem opstuurt, als je hem ook gewoon kan opsturen en dat het alle twee hetzelfde resultaat op levert. Maar het proberen om de kaart er rechter in te plaatsen was wel nuttig geweest: dat had een oplossing kunnen zijn als het had geholpen en dan was ook gebleken dat er geen sprake was van een defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptbuttlick

cptbuttlick

Nvidia

mrtnptrs schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 17:14:
[...]

Idd niet, ik heb namelijk over een paar dagen dus tentamen en heb er al veel teveel tijd aan besteed. Daarna heb ik er niet teveel verstand van, dus laat ik het de mannetjes van Alternate proberen. Maar hoe dan ook, ik had de computer toch opgestuurd aangezien er toch iets kapot moet zijn, dus.... Waarom een hele hoop moeite doen voordat je hem opstuurt, als je hem ook gewoon kan opsturen en dat het alle twee hetzelfde resultaat op levert. Maar het proberen om de kaart er rechter in te plaatsen was wel nuttig geweest: dat had een oplossing kunnen zijn als het had geholpen en dan was ook gebleken dat er geen sprake was van een defect.
De kaart kan er niet scheef in eigelijk onmogelijk tenzij je pci expres stuk is.
Jammer dat je de onderste niet heb getest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-07 16:46
mrtnptrs schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 17:04:

Maar is wel grappig eigenlijk: heeft Alternate door slecht testen een goede voeding vervangen :P
Denk eerder dat de voeding echt defect was en terecht is vervangen en dat je GPU pas kapot is gegaan tijdens vervoer, zal wel een klap hebben gekregen in een sorteercentrum ofzo. Hoop dat je nu wel een werkende pc terugkrijgt.
Pagina: 1