Nivo verhogen op Got

Pagina: 1
Acties:

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:09
Er loopt een topic (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/176444) waarin ik deze reactie ook al had geplaatst, maar volgens mij lezen daar de meeste mensen overheen.
Het topic ging dus over het soms te lage nivo (de nwebie vragen zullen we het maar noemen).
Misschien dat er per forum een grotere faq kan komen, met daarin ook veel meer ruimte voor veel gestelde vragen.
Misschien kun je zelfs per forum een aantal powerusers aanwijzen welke de lijst met meest gestelde vragen kunnen aanpassen, zo neem je de modjes/adjes weer werk uit handen.
Verder is het misschien een optie om duidelijker in het New Topic invoerscherm te vermelden dat ze eerst de faq moeten kijken voor de veelgestelde vragen (inclusief linkje).

Andere mogelijkheid is na posten van een nieuw topic er eerst gezocht word of er reeds topics zijn geweest welke er op lijken. De results toon je dan. Staat er geen goed topic bij kunnen ze via een knopje het definitief posten. Met een ander knopje kun je de topic welke je wilde plaatsen alsnog niet plaatsen.

Je kunt ook mensen welke voor de eerste x keer posten in een forum eerst de faq voor de neus schotelen.

Zo zijn er natuurlijk nog tich andere mogelijkheden.
Wat vinden jullie van deze ideeen en/of hebben andere mensen nog ideeen over hoe het nivo in sommige fora verhoogt kan worden ?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ad1, de meeste fora hebben een faq, en de meeste modjes hebben een topic, waar je er suggesties voor kan plaatsen.

Ad2, dat is meerdere malen voorgesteld, maar zal toch niet werken, aangezien een user ook 'php probleempje' als titel kan geven...
Dan vindt topix echt geen goede bijbehorende link (of iig heel veel)

• Mark
Je kunt ook zoeken op de inhoud. Stel per forum een lijst van steekwoorden in welke veel gebruikt worden.
Kijk welke er voorkomen in de posting van de user en laat daar een search op los.

Verwijderd

Ik ben het met dit soort dingen eigenlijk niet echt eens.

We zijn allemaal newbie geweest. Okee de een zorgt zelf ervoor dat hij informatie vergaart en er zelf van leert, de ander kiest ervoor om van andere mensen te leren!

Als je last hebt van newbie vragen (in jouw ogen) dan reageer je er toch gewoon niet op!

Hoe kan je in hemelsnaam nou bepalen wat het nivo op GOT moet zijn? Voor de een is het huidige nivo al meer dan genoeg, voor de ander is het beduidend onder z'n nivo. Moet er soms een soort van test komen, voordat je toegelaten wordt op GOT ofzo :?
We zijn hier om elkaar te helpen en daar horen dus ook newbie vragen bij.
Verwacht niet dat iedereen de kennis bezit, die jij bezit (je zegt zelf dat het nivo te laag is ;) ).
Als je goed in voetballen bent, om maar iets te noemen, dan kan je toch niet verwachten dat iedere beginnende voetballer niet meer het veld op mag!

Iets waar ik wel pertinent tegen ben, zijn vragen waaruit blijkt, dat topic-plaatser absoluut geen moeite heeft gedaan (of wil doen) om zelf wat dingen te achterhalen/leren.

Kortom bovenstaande lijkt me niet echt een goed plan. Iets als verplicht de FAQ voorschotelen, als je nog nooit in een bepaald forum gepost hebt bijvoorbeeld, lijkt me wel een redelijk goed plan.

• Mark
Op donderdag 05 juli 2001 20:02 schreef nelske het volgende:
.......
Ik heb niks tegen newbies, maar wel tegen mensen die niet het fatsoen hebben om:
1) eerst de faq te lezen
2) dan de search te gebruiken
3) eerst zelf een uur over je probleem nadenken en niet meteen op got gooien (we zijn niet voor niks tweakers :? )
4) vage/onduidelijke topics posten (slechte/geen probleemomschrijving)
5) topics posten waar wij niet mee kunnen helpen. Voorbeeld hiervan zou kunnen zijn in HWS:
F2s alweer down ??? (Wij zijn geen f2s dus kunnen hier niks aan doen)
6) onbeschoft zijn. Hiermee bedoel ik dus topic omhoogschoppen, maar ook posten op een manier van: ik weet alles, maar dit toevallig niet

En als je voor de gein met posts bekijkt kun je zien dat ik iedereen help, zowel newbies als mensen die hier al jaren rondlopen.
Volgens mij mis je ook helemaal mijn bedoeling hiermee. Ik probeer hiermee juist ideeen aan te rijken waardoor in mijn ogen newbies worden opgevoed.
Ik merk gewoon in een aantal forums (P&W en HWS bijvoorbeeld) dat er steeds minder mensen van de oude garde zijn. Dan bedoel ik de mensen die je vroeger altijd hielpen, maar nu bij het 30e topic over hoe je bijvoorbeeld de GD op een windows bak zet zoiets hebben van: stik erin, nu plaats ik een flame of ik antwoord niet.
Op deze manier wordt de topicstarter dus nooit geholpen.

Verwijderd

Op vrijdag 06 juli 2001 01:12 schreef RedRoon het volgende:

[..]

/knip
/me Denkt er het zelfde over

Verwijderd

/me couldn't agree more on those points

Het probleem is denk ik alleen dat je door dergelijke maatregelen de drempel hoger legt, wat waarschijnlijk niet echt een positief resultaat voor GOT met zich mee zal brengen. Newbies (mensen die minder ervaring hebben zeg ik liever ;) ) zullen dat misschien als niet echt vriendelijk ervaren.

Verder blijf ik erbij dat je regelmatig terugkerende vragen of gewoon kunt negeren of gewoon netjes beantwoorden (eventueel met een verwijzing). Ik denk dat als je daar niet mee om kan gaan, dat het probleem bij de persoon zelf ligt.

• Mark
Op vrijdag 06 juli 2001 01:23 schreef nelske het volgende:
...Verder blijf ik erbij dat je regelmatig terugkerende vragen of gewoon kunt negeren of gewoon netjes beantwoorden (eventueel met een verwijzing). Ik denk dat als je daar niet mee om kan gaan, dat het probleem bij de persoon zelf ligt.
Ik vind dat regelmatig terugkerende vragen in de faq moeten. Je maakt mij niet wijs dat er een vraag is die elke week een keer word gesteld jij deze nog naar 3 maanden beantwoord.
Ik kan me herrineren dat er een tijdje elke week wel een 'hoe maak ik een sms script voor op mijn site' topic stond in P&W.
Dit soort zaken moeten gewoon in de faq komen, want daar staan de letters FAQ voor.
In mijn ogen kunnen ze de FAQ's van de meeste fora's hernoemen naar rules, want meer staat er vaak niet in.

Verwijderd

Jawel. Serieus!!!
Terugkerende vragen blijf ik gewoon netjes beantwoorden. Het klopt wel dat die vragen zo snel mogelijk de FAQ in moeten, maar soms wordt zo'n vraag toch net iets anders gestelt.

Als ik er geen zin in heb, dan reageer ik gewoon niet!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-12 22:16

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Een terugkerende vraag die niet TE stom voor woorden is wil ik best vaak uitleggen mits netjes/duidelijk gevraagd ;)

Geen probleem mee.

Newbies geldt hetzelfde voor. Zolang je je aan de regels houdt ben je meer dan welkom :)

• Hans
  • Niet online
Laten we beginnen met nivo te schrijven als niveau ;)
(en me als m'n of mijn etc. etc.)

• Blistimo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-05-2021

Blistimo

Pestcontrol

Op vrijdag 06 juli 2001 01:40 schreef Hans het volgende:
Nifo??? :+

[sup]Disclaimer:
* Blistimo stelt zich niet verantwoordelijk voor extreme lachbuien van mensen uit #DPC :P[/sup]

D3 char(s)

• Mark
Op vrijdag 06 juli 2001 01:40 schreef Hans het volgende:
Voeg 1 punt toe aan mijn eerdere lijst

7) heb een hekel aan mensen die altijd de irritante purist uit moeten hangen.

Verwijderd

Heren laten we het enigszins ontopic houden :)

/me gelooft overigens dat het in de nieuwe spelling wel degelijk nivo is i.p.v. niveau :P
Pagina: 1