Toon posts:

Devschuur modereren

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De Devschuur bevat de laatste tijd weer een hoop dagelijks terugkerende vragen, dit mede door de vakantieperiode.

Het zijn er helaas zoveel dat het voor de huidige mods overkill zou zijn om continue te checken, maar helaas krijgen de starters daardoor wel de kans om hun vraag beantwoord te krijgen.

Hierdoor wordt de drempel voor dit soort topics drastisch verlaagd om bij een volgende topic met een wederom dagelijks terugkerende vraag te komen.

Is er niet een manier waarop deze topics zo snel mogelijk gesloten worden, zonder dat er ook maar een reply op kan komen? Evt. met meerdere moderators?

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
maar helaas krijgen de starters daardoor wel de kans om hun vraag beantwoord te krijgen.
Tjee, inderdaad. Laten we al die threads maar afschieten, want stel je eens voor... dat mensen gewoon een antwoord krijgen! Dat kan niet hoor!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:04

chem

Reist de wereld rond

ik doe m'n best...

maar ik kan idd niet 24/7 op F5 blijven drukken (en met de brakke DNS instellingen van got al helemaal niet)

Als je suggesties hebt (of iemand anders) dat ik de situatie kan verbeteren, meld het mde dan even

in tussen tijd sluit ik alle UTFS/RTFM vragen, met uitleg (en onno - ik doe dat zo netjes mogelijk)

ik denk dat de vakantietijd het aantal newbie-php'ers en andere talen enorm aanwakkert...

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 04 juli 2001 14:15 schreef Onno het volgende:

[..]

Tjee, inderdaad. Laten we al die threads maar afschieten, want stel je eens voor... dat mensen gewoon een antwoord krijgen! Dat kan niet hoor!
Ik zou bijna glashard zeggen, Ja schiet ze maar af. Antwoorden resulteerd direct in de gedachte "Ow deze vraag heb ik antwoord op gekregen, zonder dat ik maar 1 vinger heb hoeven uit te steken, dan probeer ik het gewoon nog een keer".

• Onno
  • Niet online
Op woensdag 04 juli 2001 14:41 schreef Gordijnstok het volgende:
Ik zou bijna glashard zeggen, Ja schiet ze maar af. Antwoorden resulteert direct in de gedachte "Ow deze vraag heb ik antwoord op gekregen, zonder dat ik maar 1 vinger heb hoeven uit te steken, dan probeer ik het gewoon nog een keer".
En dus? Wat heb jij daar voor last van? Het is jouw taak niet usertjes op te voeden. En als anderen wél de moeite willen nemen een vraag die jij in je verhevenheid te simpel vindt om nog maar naar te kijken te beantwoorden, wat is het probleem dan? Iedereen blij.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 04 juli 2001 14:46 schreef Onno het volgende:

[..]

En dus? Wat heb jij daar voor last van? Het is jouw taak niet usertjes op te voeden. En als anderen wél de moeite willen nemen een vraag die jij in je verhevenheid te simpel vindt om nog maar naar te kijken te beantwoorden, wat is het probleem dan? Iedereen blij.
Dit soort vragen komen gewoon terug;
Welk font is dit?
Waar vind ik informatie/tutorials over
a. 3dsmax en 3d pakketten (3d)
b. Flash c.s. (vector & scripting)
c. Photoshop

Hoe maak ik dit in Photoshop/3dMax/Flash/etc.
Gebruik voor de afwisseling eens F1 en pak er een (hand)boek bij. Overigens mag je natuurlijk altijd hulp vragen bij grotere problemen.

Kun je mijn site even checken

Wat verdien ik/jij?
Hier zijn veel topics over geweest en er is op internet informatie te vinden bij de diverse job-sites.

Wat kan ik vragen voor deze site
Prijsafspraken maak je vooraf, niet achteraf.
Een eigen bedrijfje?
Voor meer informatie heeft BisPublishers bijvoorbeeld een handig boekje:"Handboek voor het opzetten van een ontwerppraktijk".

Dit is dus UIT de faq die in W&G staat. Ik vindt het dus niet meer als normaal dat dergelijke topics glashard worden aangepakt.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Op woensdag 04 juli 2001 14:41 schreef Gordijnstok het volgende:

[..]

Ik zou bijna glashard zeggen, Ja schiet ze maar af. Antwoorden resulteerd direct in de gedachte "Ow deze vraag heb ik antwoord op gekregen, zonder dat ik maar 1 vinger heb hoeven uit te steken, dan probeer ik het gewoon nog een keer".
Geld dit dan niet voor alle fora?? Ik zit zelf meestal in het DOC/PM/HA gedeelte, en hier zie je ook vaak vragen langskomen die eigenlijk te simpel zijn om te beantwoorden, met een beetje zoeken in de search te vinden zijn, of gewoon via elke search op internet te vinden zijn. En toch krijgt iedereen een antwoord, en daar is het toch ook een forum voor?

• Onno
  • Niet online
Op woensdag 04 juli 2001 14:52 schreef Twynn het volgende:
of gewoon via elke search op internet te vinden zijn. En toch krijgt iedereen een antwoord, en daar is het toch ook een forum voor?
*precies*

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:04

chem

Reist de wereld rond

toch vermeld ik wel ff de reden + een hint om verder te komen... ;)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Waar is toch het GOT gebleven waar IK zoveel van heb geleerd als NEWBEE zijnde...

Waar is toch het GOT gebleven waar je een vraag MOCHT stellen ook al was tie al eens eerder geweest...

Waar is toch het GOT gebleven waar je niet op IEDERE vraag als antwoord krijgt: UTFS of FAQ...

Waar is toch het GOT gebleven waar een nieuwbee perongeluk iets deed wat niet mocht en alle aardige users gewoon op een NORMALE manier vertelden dat dat niet de etiqette was...

Waar is toch het GOT gebleven waar de users gatherde om hun knowhow te sharen ipv de meeste posts te halen of user icons als status symbool te gebruiken of waar users over lijken gaan om op goede voet te komen met "de Crew"....

:'(

het moest er nu echt uit...ik hield het niet langer...sorry

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:00

Jaymz

Keep on moving !

Op woensdag 04 juli 2001 15:40 schreef 4of9 het volgende:
Waar is toch het GOT gebleven waar IK zoveel van heb geleerd als NEWBEE zijnde...

Waar is toch het GOT gebleven waar je een vraag MOCHT stellen ook al was tie al eens eerder geweest...

Waar is toch het GOT gebleven waar je niet op IEDERE vraag als antwoord krijgt: UTFS of FAQ...

Waar is toch het GOT gebleven waar een nieuwbee perongeluk iets deed wat niet mocht en alle aardige users gewoon op een NORMALE manier vertelden dat dat niet de etiqette was...

Waar is toch het GOT gebleven waar de users gatherde om hun knowhow te sharen ipv de meeste posts te halen of user icons als status symbool te gebruiken of waar users over lijken gaan om op goede voet te komen met "de Crew"....

:'(

het moest er nu echt uit...ik hield het niet langer...sorry
Dat GoT is er nog steeds, diep in de verte.

Zo tegen de tijd dat user 20.000 zich registreerde is dit naar de achtergrond verweden, heel jammer. Maar een forum met een paar duidend bezoekers, draait nou eenmaal anders dan een forum met 20.000 + bezoekers.

Jammer, maar helaas :)

• mythor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-11 16:58

mythor

Held in opleiding

Op woensdag 04 juli 2001 15:47 schreef Jaymz het volgende:

[..]

Zo tegen de tijd dat user 20.000 zich registreerde is dit naar de achtergrond verweden, heel jammer. Maar een forum met een paar duidend bezoekers, draait nou eenmaal anders dan een forum met 20.000 + bezoekers.

pff
dat hoeft helemaal niet
erg makkelijk antwoord hoor

edit:
typo

What you say?!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Op woensdag 04 juli 2001 15:47 schreef Jaymz het volgende:

[..]

Daar heb je op zich wel gelijk in.. Dit is ook niet alleen een probleem van de modjes/adjes maar in vele grotere maten de users (waarvan er zich velen proberen populair te maken of zich gewoon te goed voelen!). Maar probeer dit gedrag dan niet te stimuleren..

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik vind dat zeker mensen die de faq niet lezen keihard moeten worden gestraft, eerste keer waarschuwing 2e keer ban, is IMO enige manier om op forum de qualiteit op een acceptabel niveau te houden.

• TheDjasp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11 15:37

TheDjasp

het wordt toch niks

Helaas lijdt niet alleen GoT aan dit fenomeen, meldt je voor de lol maar eens aan op een paar design of dev-mailinglists, of kijk eens op Usenet (nl.internet.www.ontwerp is een ERRUG goed voorbeeld).

Veel mensen krijgen nadat ze een paar keer ergens op internet hun mening hebben mogen spuien last van het Al Gore virus, gaan ze denken ze dat ze het internet helemaal zelf hebben uitgevonden |:( , en iedereen zal dat dan ook weten ook. Wee de newbie die het dan weet te presteren om binnen het blikveld van deze veteranen iets niet goed te doen...

Het zal wel aan de aard van het beestje liggen. ;(

Omdat het KAN, HOEFT het nog niet!
I haven't been ignoring you; I've been prioritizing you. Hanglooz; "chromeless windows en fullscreen zuigen allebei als een 1600Watt Nilfisk"
logt nu ook

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op woensdag 04 juli 2001 15:59 schreef mythor het volgende:
pff
dat hoeft helemaal niet
erg makkelijk antwoord hoor
Geef jij ons es de gouden oplossing dan?

Magoed, ik ben niet echt van mening dat elke willekeurige newbie thread maar dicht moet.

De utfs/rtfm vragen zijn soms echter wel te gek voor woorden. :(

Verwijderd

wat boeien die dagelijks terugkerende vragen nou, ik ben ZIEK van die mensen die daar op zeiken.. sukkels

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11 01:34
Op woensdag 04 juli 2001 17:28 schreef DKasemier het volgende:
wat boeien die dagelijks terugkerende vragen nou, ik ben ZIEK van die mensen die daar op zeiken.. sukkels
Je komt zelden of nooit in de devschuur, dus ik vraag me af hoe je daar ziek van kan worden? ;)

Je signature is trouwens knap irritant. Ik ben blij dat je dat zelf ook beseft.
Edit: ok, je hebt het gefixed :)

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Mark
  • Laatst online: 18:09
Misschien dat er per forum een grotere faq kan komen, met daarin ook veel meer ruimte voor veel gestelde vragen.
Misschien kun je zelfs per forum een aantal powerusers aanwijzen welke de lijst met meest gestelde vragen kunnen aanpassen, zo neem je de modjes/adjes weer werk uit handen.

Verder is het misschien een optie om duidelijker in het New Topic invoerscherm te vermelden dat ze eerst de faq moeten kijken voor de veelgestelde vragen (inclusief linkje).

Andere mogelijkheid is na posten van een nieuw topic er eerst gezocht word of er reeds topics zijn geweest welke er op lijken. De results toon je dan. Staat er geen goed topic bij kunnen ze via een knopje het definitief posten. Met een ander knopje kun je de topic welke je wilde plaatsen alsnog niet plaatsen.

Je kunt ook mensen welke voor de eerste x keer posten in een forum eerst de faq voor de neus schotelen.

Zo zijn er natuurlijk nog tich andere mogelijkheden.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Op woensdag 04 juli 2001 17:28 schreef DKasemier het volgende:
Het gaat over algemeen niet over de vragen maar hoe die mensen binnen komen, ze komen meestal aan met een air van ja help me maar ff snel want ik ben heel belangrijk (grappig dat ze er ook al bij gaan roepen dat ze de search hebben gebruikt). Kijk niemand in /14 is te beroerd om newbies te helpen, zelfs niet als ze met erg domme vragen komen, maar het gaat er wel om dat mensen ook zelf een beetje moeite doen om wat te vinden dan wel iets te begrijpen.

• OzBoz
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Volgens mij is het een zwaar mentaliteitsprobleem. Gewoon vreselijk te lui zijn om ook maar een beetje te zoeken. Wat betreft W&G ik heb al snel een FAQ in elkaar gegooid met als voornaamste reden dat ik mensen daar makkelijk heen kan verwijzen en topics op slot kan gooien. Maar je kunt gewoon aan de ICQ-bel rammelen bij mij mocht je een topic storend vinden.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Onno
  • Niet online
Op woensdag 04 juli 2001 20:49 schreef OzBoz het volgende:
Volgens mij is het een zwaar mentaliteitsprobleem. Gewoon vreselijk te lui zijn om ook maar een beetje te zoeken.
Dat is absoluut een foute mentaliteit. Maar ook het daar last van willen hebben is een foute mentaliteit...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 04 juli 2001 20:54 schreef Onno het volgende:

[..]

Dat is absoluut een foute mentaliteit. Maar ook het daar last van willen hebben is een foute mentaliteit...
Ik ben hier voornamelijk om de users te helpen en om af en toe eens een stevige discussie aan te wakkeren, aangezien ik maar weinig vragen heb.

Je moet je voorstellen dat je net de dag ervoor een vraag heb beantwoord over "hoe maak ik tekst vet." Nou dat is al een ontzettend basic vraag, maar je zult deze vraag een volgende dag gewoon weer hebben.

En dat irriteert zo enorm. Je legt iets zo zorgvuldig mogelijk uit, maakt voorbeelden, geeft voorbeelden, en besteed er tijd aan. En wat doet een volgende gebruiker. Die is gewoon lui, en vraagt gewoon exact dezelfde vraag zonder even te zoeken.

En dan mag het wel een forum zijn, met als doel vragen op te lossen. Maar door dergelijke terugkerende basic vragen gaat de lol van het beantwoorden er toch wel af.

Ik ben echt niet de kwaadste, en beantwoord ook dikwijls de super-newbie vragen. Ze krijgen van mij netjes een antwoord/voorbeeld en meestal ook een stukje broncode.

Maar om dit hele process nu 10x in de week te herhalen voor eenzelfde vraag :?

Snappie? :)

• Onno
  • Niet online
Op donderdag 05 juli 2001 09:42 schreef Gordijnstok het volgende:
En dat irriteert zo enorm.

[...]

Maar door dergelijke terugkerende basic vragen gaat de lol van het beantwoorden er toch wel af.
<herhaal mode>
Als jij geen zin hebt om een vraag die je al eens beantwoord hebt nog een keer te beantwoorden, sla zo'n thread dan gewoon over. Er zijn nog xxx mensen die antwoord kunnen geven, en daartussen zit er ook altijd wel eentje die dat ook nog wil doen.

Je gaan ergeren omdat newbies jouw eigen mooie verhaal niet gelezen hebben is onzinnig. Dat verhaal heb je niet gehouden voor jezelf, ook niet voor hen, maar voor iemand anders. Om die iemand te helpen. En dat is dan toch gelukt? Mooi: mission accomplished.
Dat een volgende de moeite niet leest om het te lezen: jammer joh. Maar wat doet het er eigenlijk toe?

En in plaats van bot te beginnen te doen, met slotjes te gaan smijten, enz, kun je ook gewoon aardig zeggen dat iets al eens aan de orde is geweest, als je geen zin hebt om nog een keer antwoord te geven, maar toch per se wilt reageren.
Hoi, vorige week had iemand al net zo'n probleem, ik heb daar [url="http://blaat"]hier[/url] antwoord op gegeven, misschien heb je er wat aan. :)
Daar bereik je veel meer mee.
</herhaal mode>

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 05 juli 2001 12:02 schreef Onno het volgende:

[..]

<herhaal mode>
Als jij geen zin hebt om een vraag die je al eens beantwoord hebt nog een keer te beantwoorden, sla zo'n thread dan gewoon over. Er zijn nog xxx mensen die antwoord kunnen geven, en daartussen zit er ook altijd wel eentje die dat ook nog wil doen.

Je gaan ergeren omdat newbies jouw eigen mooie verhaal niet gelezen hebben is onzinnig. Dat verhaal heb je niet gehouden voor jezelf, ook niet voor hen, maar voor iemand anders. Om die iemand te helpen. En dat is dan toch gelukt? Mooi: mission accomplished.
Dat een volgende de moeite niet leest om het te lezen: jammer joh. Maar wat doet het er eigenlijk toe?

En in plaats van bot te beginnen te doen, met slotjes te gaan smijten, enz, kun je ook gewoon aardig zeggen dat iets al eens aan de orde is geweest, als je geen zin hebt om nog een keer antwoord te geven, maar toch per se wilt reageren.
[..]

Daar bereik je veel meer mee.
</herhaal mode>

Ik zal denk ik wel te hard zijn ofzo :? Maar ik vindt dit juist alleenmaar gigantisch laag niveau bevorderen.

• 4of9
Het is ook vast niet persoolijk bedoeld.

Ik snap heel goed wat je bedoelt hoor, maar een tijd terug (toen ik net voor de eerste keer registreerde) als er toen zo'n basic vraag gesteld werd die echt al 100 keer gesteld was, begon niet meteen iedereen te brullen: RTFM, UTFS, SLOTJUH SLOTJUH :( :( :(
Vieze Newbee etc etc.

Maar werd gewoon door 1 of 2 mensen op een nette manier verteld dat ze eerst ff moesten nadenken, of dat een user zich niet aan de ettiqette hield of iets dergelijks.

En alle andere user REAGEERDEN gewoon NIET op die toppic en na een uurtje was de toppic dood. Simpel.

Je moet nu eens kijken hoeveel mensen Nutteloze reacties geven (wat erg lijkt op dubbel posten en flamen) net als de reacties hierboven beschreven.

Ik lees veel toppics en post af en toe wat dus het begint echt wel op te vallen welke usertjes het hardste schreeuwen dat een toppic dicht moet maar er zelf als eerste bij zijn om te reageren. Dat is pas forum vervuiling :r

Maar goed, iedereen moet doen wat ie wil zolang ik hier nog wat leer blijf ik nog wel ff hangen.

• Onno
  • Niet online
Op donderdag 05 juli 2001 12:15 schreef Gordijnstok het volgende:
Ik zal denk ik wel te hard zijn ofzo :? Maar ik vind dit juist alleen maar gigantisch laag niveau bevorderen.
Joehoeee! Wakker worden!

Niet iedereen heeft een 'hoog niveau' en dat zal altijd zo blijven. Dus of je schopt iedereen met een 'laag niveau' (maar wie zijn dat? misschien vind ik jou ook wel een laag niveau hebben... moet jij dan weg omdat ik dat vind? lijkt me niet) er keihard uit, of je geeft dat idiote streven op. (of je verhuist naar een besloten forum waar alleen mensen mogen komen met een 'hoog' niveau)

Je moet niet streven naar 'niveau', je moet streven naar een leuk en gezellig forum. Het eerste lukt je toch niet, en het tweede levert je heel wat meer op.

(wat ook nogal krom is trouwens is dat je de eerste 'newbie' wel antwoord wilt geven, en de tweede niet... waarom? heeft de eerste iets anders gedaan dan de tweede? neuh. hij was toevallig alleen eerder... beantwoord de eerste vraag dan ook meteen niet)

Verwijderd

Topicstarter
Joehoeee! Wakker worden!
Fijn dat jij ook zo vriendelijk wilt blijven ;)
Niet iedereen heeft een 'hoog niveau' en dat zal altijd zo blijven. Dus of je schopt iedereen met een 'laag niveau' (maar wie zijn dat? misschien vind ik jou ook wel een laag niveau hebben... moet jij dan weg omdat ik dat vind? lijkt me niet) er keihard uit, of je geeft dat idiote streven op. (of je verhuist naar een besloten forum waar alleen mensen mogen komen met een 'hoog' niveau)
Ik heb het niet over een laag niveau, ik heb het over een hoog luiheids gehalte.
(wat ook nogal krom is trouwens is dat je de eerste 'newbie' wel antwoord wilt geven, en de tweede niet... waarom? heeft de eerste iets anders gedaan dan de tweede? neuh. hij was toevallig alleen eerder... beantwoord de eerste vraag dan ook meteen niet)
Als je had gelezen stond er dat de 2de persoon geen antwoord krijgt omdat het antwoord al diezelfde dag (of de dag ervoor) nog gegeven is.

• 4of9
Ik heb het niet over een laag niveau, ik heb het over een hoog luiheids gehalte
o nee?
Maar ik vind dit juist alleen maar gigantisch laag niveau bevorderen.
:?

ik zal wel een te laag niveau hebben om dit te berijpen dan ;)

• Onno
  • Niet online
Op donderdag 05 juli 2001 13:00 schreef Gordijnstok het volgende:
Ik heb het niet over een laag niveau,
Oh nee?
Op donderdag 05 juli 2001 12:15 schreef Gordijnstok het volgende:
gigantisch laag niveau bevorderen
Als je had gelezen stond er dat de 2de persoon geen antwoord krijgt omdat het antwoord al diezelfde dag (of de dag ervoor) nog gegeven is.
Ja, en als jij had gelezen had je gezien dat dat heel leuk is, maar de topicplaatsers doen beide precies hetzelfde. Dat je al ergens anders antwoord hebt gegeven is geweldig, maar is dat reden om iemand die *exact* hetzelfde doet als iemand anders, anders te behandelen? Nah.

• 4of9
hehe Onno ik was je net iets voor...

(mischien ben je toch een beetje clanner? one mind ;) )

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Voor de liefhebbers:
Het strefen naar een hoger niveau heb ik vrij snel opgegeven.

Maar dat zegt nog niet dat de gebruikers niet hoeven te zoeken. Wat ik dan wel makkelijk zou vinden, als de genen die toch zo goed weten dat ze het zelf al eerder beantwoord hebben, om even die thread erbij te zoeken?
Das tenslotte voor 'jou' een stuk makkelijker (zoek op je eigen naam in het desbetreffende forum en je pikt de thread er zo uit, voor een newbie zoeken naar dingen waarvan je niet precies weet hoe anderen het omschrijven is en blijft erg lastig)

Waar ik wel tegen blijf, zijn de threads waarbij een user gewoon te weinig kennis heeft van de programmeertaal om er ook maar iets mee te kunnen (en ja, voorbeeld: er was een user die ons vroeg hoe ie moest delen in php, antwoord was uiteraard het / teken, optellen wist ie wel al (+ teken)...).

Waar ik me ook aan erger, maar niet op "moddereer" zijn de threads van users, die "ik wil, dit en dat maken, maar hoe moet dat?" threads (er zijn best veel 'hoe bouw ik een forum' threads geweest, of iig over delen ervan)
Pagina: 1