Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:42

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Stukje achtergrond:
Lang verhaal kort: ik ben opgegroeid met muziek en was als jonge jongen thuis erg onder de indruk van het thuisbioscoopgeluid bij Saving Private Ryan. Op dit moment luister ik naar een 50 jaar oude mono-radio van Nordmende die ik van mijn vader geërfd heb. Films kijk ik met een alles-in-1-setje van JVC. Al met al droom ik al zeker 20 jaar van een mooie geluidsinstallatie. Daar ik een zeer verdrietige periode achter de rug heb, gun ik het mezelf om mijn droom nu te gaan verwezenlijken.

Ik zoek een complete nieuwe set voor stereo + surround en de rest?
Bestaande uit:
  • 2 goede stereo-speakers
  • centerspeaker
  • 2 surround speakers achter (ooit Atmos-uitbreiding?)
  • sub
  • av-receiver
  • platenspeler
Wat is je budget?
Goede vraag. Ik mag van mezelf iets moois uitzoeken.. Er is geen budget; in de zin dat het mij erom gaat dat ik iets moois wil kopen. Het hoeft echt niet beter dan in de Dolby Cinema en ook niet met audiofiele hocus-pocus. Laten we zeggen dat ik een max. van € 5000 als uitgangspunt neem. Liever een heel stuk minder natuurlijk. Voor de combinatie 2 x Focal Aria 926 + Marantz SR 7011 is mij € 3025 geoffreerd. De offerte voor 2 x Focal Aria 936 + Marantz SR 7011 komt om € 3475. In beide gevallen is er zat ruimte voor een platenspeler en surroundspeakers.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
50-50 verdeling muziek en films/series. Als ik gewoon naar het journaal, of VI kijk, hoeft het geluid niet perse over de set te lopen. Cd’s, Spotify, geërfde platen, graag wel over de speakers. Ik kijk veel films en series (dvd, blu-ray, Netflix) en die wil ik graag ook met bioscoopgeluid ervaren. (Bijv. Sons of Anarchy en James Bond.)

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb niet echt een merkenvoorkeur, maar heb goede ervaringen met Sony. Als uitgangspunt voor de luistersessie had ik speakers van B&W (600-serie, CM8) of Kef (R-serie) in gedachten. Ik ben ruim 4 uur bij Stassen binnen geweest en heb daar in eerste instantie 7 speakers beluisterd: Bowers & Wilkins CM8-S2; Kef R500; Focal Aria 926, Tannoy XT8F, Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Gaia EZ en TMA Audio Allegro. Ik heb geluisterd met klassieke muziek (Pachelbel, Puccini, Barber), pop (Robbie Williams) en dance (Sash!) om zo een gevarieerd beeld van de speakers te krijgen. Wat opviel was dat de B&W en Kef eigenlijk direct door de mand vielen. Qua detail, maar ook qua ruimtelijkheid. Ik vond ze schel, niet gedetailleerd en op z’n best gewoontjes. Bij de Franse merken hoorde ik veel meer detail, was het geluid vol en warm en de stemmen veel mooier. De andere speakers zaten daartussen. Ter vergelijking heb ik daarna nog even de Focal Aria 926 vergeleken met de 936. Daar hoorde ik veel verschil. Ik weet alleen niet of ik die na 20 minuten luisteren zou durven aanschaffen. Met mijn bevindingen heeft de winkelmedewerker me geadviseerd om de Britse merken links te laten liggen en mijn keuze te maken uit Focal of Triangle. Ik heb nog even naar Dali gevraagd, maar die was volgens hem “aan de Britse kant” qua geluid. Als ik Focal en Triangle vergelijk, dan is Focal iets zwaarder. Echter niet perse vanwege een zwaardere bass, maar eerder vanwege meer detail in het laag. In het hoog en midden vond ik ze allebei erg mooi. De Triangle was daar misschien iets “ronder” bij blazers. Nu heb ik alles in eerste instantie bij circa 45 dB beluisterd. Toen ik dit daarna ook bij 25 dB deed viel het me op dat de verschillende speakers niet allemaal even hard klonken en dat bepaalde voors en tegens op een lager volume er ineens juist wel of juist niet waren. De Focal klonk op het lagere volume nog steeds als één van de beste.Qua receivers neig ik naar een alles-in-1 receiver. Ik kan altijd nog uitbreiden met losse phono-versterkers e.d, maar nu lijkt het mij het prettigst als alles in 1 apparaat verenigd is. De Denon AVR-X4300H bijvoorbeeld, of de Marantz SR 7011. Populaire receivers die hier op Tweakers veel besproken worden. Dit was overigens ook het advies wat ik bij zowel 010 Hifi en bij Stassen kreeg..

Welke vragen heb je hier nog over?
  • Aangezien ik vooral vergeleken heb op 45 dB, loont het zich dan nog de moeite om nog een keer een sessie op lager volume te doen?
  • Is de 936 echt merkbaar beter dan de 926, of is dit meer “de wens van mijn oren” vanwege de extra woofer?
  • Ik heb een kleine woonkamer (circa 24m²). Maximaal de helft daarvan is voor de zithoek/luisterruimte. Zijn de Aria’s dan overkill of kan dit wel?
  • Is er iemand bekend met de speakers van Triangle?
  • De AV-receivers hebben nog geen HDMI 2.1. Is dit een gemis? Dolby heeft voor Dolby Atmos en Dolby Vision volgens mij aanpassingen gedaan, zodat receivers met HDMI 2.0 er ook gebruik van kunnen maken.
  • Ik heb nog nauwelijks aandacht kunnen besteden aan de surroundspeakers of de centerspeaker. Nu hadden ze die wel staan, maar waren ze daar niet te beluisteren. Opties voor de surrounds zijn de Focal Sib XL (vond ik groot, maar past volgens de verkoper goed bij de Aria); Focal Dôme (mooi klein, maar de helft duurder dan de Sib XL) of de Focal SR 900. De Aria 906 boekenplankspeakers zou daarvoor ook nog kunnen. Qua sub werd me verteld dat ik beter naar een sub van een dedicated merk (Rel, SVS e.d.) kon kijken dan naar een sub van Focal. Hier zou ik dus nog wel graag advies over willen. Evenals de center
  • Als ik ooit zou willen uitbreiden naar Atmos, dan lijkt het me mooier dat alle surroundspeakers hetzelfde zijn. Dat zou in elk geval pleiten voor de Dôme.
  • Is de platenspeler een goede voor deze set? Of zouden jullie een andere kiezen?
Mijn set zou dus bijv. zo kunnen worden:

Marantz SR 7011
2 x Focal Aria 926 of 936
2 x Focal Dôme surroundspeakers
1 x Focal Aria CC 900 centerspeaker
1 x een sub (merk?)
Audio Technica AT-LP5

Alle advies is welkom.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Het punt van het "luisteren bij 45 dB" volg ik even niet, dat is namelijk een erg laag volume. Een normaal gesprek is rond de 60 dB. Als je film kijkt dan zal je al snel rond de 75 dB gaan zitten met hardere pieken. Al is dat laatste maar net hoe hard je de volumeknop zet. Iemand in mijn kennissenkring heeft de gehele set zo rond de 100 dB afgesteld als er een film wordt gekeken... Als je "45 dB" op de volumeknop bedoelt, dat zegt niets. Hoe hard dat precies is hangt ook af van de aangesloten speakers en hoe de receiver in is gesteld. De gevoeligheid van een speaker (xx dB @ 1 Watt) verschilt per merk en type. Dat is ook de reden dat je eigenlijk een dB-meter mee moet nemen naar een luistersessie om de speaker gelijk af te stellen. Het menselijk brein is namelijk geneigd om iets wat harder klinkt eigenlijk ook beter te vinden. Daardoor heeft een speaker met een hogere gevoeligheid in zo'n vergelijk een voordeel.

Of de Aria 936 beter is dan de Aria 926 is aan jouw. Waarom niet de Aria 948? Waarom de CM8 geluisterd en niet de CM9 of CM10? Waarom niet toch eens naar Dali gaan luisteren en nog meer andere merken als bijvoorbeeld Monitor Audio? Het is vooral smaak en wat budget toe laat. Ik ben toentertijd voor de Chorus 826W gegaan omdat ik die meer in balans vond dan de 836, die was te schreeuwerig. Maar dat wil niet zeggen dat het een slechte speaker is, het is allemaal smaak.Idem met de subwoofer. Het klopt dat je beter naar een dedicated merk kan kijken, heb je over het algemeen meer subwoofer voor je geld. REL ben ik persoonlijk niet zo'n fan van, dan zou ik inderdaad eerder naar een SVS kijken. Ook bij de subwoofer kan je een groot deel van je budget kwijt raken. Leuke subwoofers beginnen bij een honderd of vijf-zes. Denk aan een SVS PB-1000, maar je kan het zo gek maken als je wilt. Iets wat bij een subwoofer mijns inziens wel loont. Al valt of staat een gehele set natuurlijk met de juiste akoestiek. Een paartje Focal Grande Utopia in een kale kille ruimte klinken ruk hoe goed de speaker ook is.

Dolby Atmos zie je veelal ingebouwd in het plafond als je het goed wilt doen, dan zou ik voor één van de inbouw-series van - in dit geval - Focal gaan. Overigens zijn de rears en hoogte-kanalen vooral voor de effecten en is het zeker niet nodig dit te matchen met de andere speakers. Ik heb hier wel rondom over de Chrous W-serie staan en met 5.1 muziek is dat leuk, maar met films en games had het met (veel) minder gekund.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
FeaR schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 16:31:
Het punt van het "luisteren bij 45 dB" volg ik even niet, dat is namelijk een erg laag volume. Een normaal gesprek is rond de 60 dB. Als je film kijkt dan zal je al snel rond de 75 dB gaan zitten met hardere pieken. Al is dat laatste maar net hoe hard je de volumeknop zet. Iemand in mijn kennissenkring heeft de gehele set zo rond de 100 dB afgesteld als er een film wordt gekeken... Als je "45 dB" op de volumeknop bedoelt, dat zegt niets. Hoe hard dat precies is hangt ook af van de aangesloten speakers en hoe de receiver in is gesteld.
Inderdaad 45 dB op de Marantz. En ook geprobeerd op 50 dB, maar 45 dB was hard zat in die luisterruimte. Daarna dus op 25 dB om de verschillen te horen en te kijken hoeveel detail er nog hoorbaar was als de muziek veel zachter speelde. Je merkte inderdaad dat de Aria veel gevoeliger was dan veel andere speakers. Met speakers die op het lagere volume nog min of meer even luid speelden als de Aria, merkte je dat die meer detail liet horen.
De gevoeligheid van een speaker (xx dB @ 1 Watt) verschilt per merk en type. Dat is ook de reden dat je eigenlijk een dB-meter mee moet nemen naar een luistersessie om de speaker gelijk af te stellen. Het menselijk brein is namelijk geneigd om iets wat harder klinkt eigenlijk ook beter te vinden. Daardoor heeft een speaker met een hogere gevoeligheid in zo'n vergelijk een voordeel.
Kijk, dit zijn hele nuttige punten die ik van te voren niet wist. Daar heeft ook niemand het over gehad. Ze hebben wel in de normale "kale" audio-stand van de receiver gespeeld, dus in elk geval zonder extra poespas.
Of de Aria 936 beter is dan de Aria 926 is aan jouw. Waarom niet de Aria 948? Waarom de CM8 geluisterd en niet de CM9 of CM10? Waarom niet toch eens naar Dali gaan luisteren en nog meer andere merken als bijvoorbeeld Monitor Audio? Het is vooral smaak en wat budget toe laat. Ik ben toentertijd voor de Chorus 826W gegaan omdat ik die meer in balans vond dan de 836, die was te schreeuwerig. Maar dat wil niet zeggen dat het een slechte speaker is, het is allemaal smaak.
Goede vragen. ;) Heel simpel: ik had gebeld en van te voren aangegeven naar welke merken ik wilde luisteren en op basis daarvan hebben ze toen deze luisterruimte voor mij uitgekozen. Als ik de post in het Focal-topic bekijk, waarop ik vanmiddag reageerde, dan is dat gewoon de zelfde speakeropstelling als die voor andere mensen gebruikt is. Dat kan gemak van de winkelier zijn, of gewoon goed uitgedacht qua diversiteit en kenmerken.
Idem met de subwoofer. Het klopt dat je beter naar een dedicated merk kan kijken, heb je over het algemeen meer subwoofer voor je geld. REL ben ik persoonlijk niet zo'n fan van, dan zou ik inderdaad eerder naar een SVS kijken. Ook bij de subwoofer kan je een groot deel van je budget kwijt raken. Leuke subwoofers beginnen bij een honderd of vijf-zes. Denk aan een SVS PB-1000, maar je kan het zo gek maken als je wilt. Iets wat bij een subwoofer mijns inziens wel loont. Al valt of staat een gehele set natuurlijk met de juiste akoestiek. Een paartje Focal Grande Utopia in een kale kille ruimte klinken ruk hoe goed de speaker ook is.
En Velodyne? Dat is ook zo'n dedicated merk toch?
Dolby Atmos zie je veelal ingebouwd in het plafond als je het goed wilt doen, dan zou ik voor één van de inbouw-series van - in dit geval - Focal gaan. Overigens zijn de rears en hoogte-kanalen vooral voor de effecten en is het zeker niet nodig dit te matchen met de andere speakers. Ik heb hier wel rondom over de Chrous W-serie staan en met 5.1 muziek is dat leuk, maar met films en games had het met (veel) minder gekund.
Ik zit in een huurhuis. Ik mag de utp- en coax-kabels wegwerken in de muur, want hetgeen er nu ligt is verouderd of gewoon stuk. Ik denk niet dat de verhuurder het leuk vindt, als ik allemaal gleuven en gaten in zijn plafond ga maken. Vandaar dat ik geneigd ben om voor de hoogtekanalen voor de Dôme te kiezen. Qua achterkanalen werden me de Focal Sib XL's aangeraden. Goedkoper dan de Aria-serie zelf en goed matchend, volgens de adviseur.

Jouw verhaal lezende zou ik eigenlijk nog een keer moeten gaan (dat is wel 2 uur heen en 2 uur terug) en de Aria 926 en 936 vergelijken met de door jou genoemde of andere speakers.

Ik heb overigens het meerendeel van de tijd in mijn eentje geluisterd. Tussendoor kwam de verkoper/adviseur wel even langs om te kijken hoe het ging en of ik nog vragen had, maar van de 4 uur dat ik binnen was, heb ik meer dan 3 uur in mijn eentje geluisterd. Ik heb overigens voor Stassen gekozen omdat het één van de weinige hifi-winkels was met zo'n groot en divers assortiment.

Wat zou jij me dan nu aanraden als vervolgstap?

[ Voor 4% gewijzigd door Jorgen op 19-05-2017 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ik zou vooral nog eens meer speakers gaan luisteren bij andere ketens. Een merk als Dali zou ik bijvoorbeeld nog eens beluisteren, dat is niet zo Engels als de verkoper doet vermoeden. En er zijn nog andere merken die je kan beluisteren. Als Tegelen zo'n eind rijden is, zit er dan geen andere audio keten dichter bij? Dit soort aankopen doe je mijns inziens niet over één nacht ijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:20
010 Hifi en Stassen, dat is Rotterdam en Tegelen/Venlo. Er zitten nogal wat andere zaken tussen inderdaad. IEAR in Tilburg, Hifiklubben op diverse locaties om er twee te noemen.

Nou heb ik zelf maar zeer weinig speakers beluisterd, maar volgens mij zit er wel een verschil tussen "britse sound" en "scandinavische sound". Dali, Dynaudio en volgens mij ook XTZ horen bij de laatste groep.

Qua subwoofers zou je ook nog BK aan het lijstje kunnen toevoegen. Klipsch hoor ik overigens ook goede reacties over. Velodyne is een bekend en goed, maar ook prijzig subwoofer merk. Sunfire en Rythmik zijn ook twee goede subwoofer merken. Wellicht koop je deze drie liever 2e hands.

Een andere insteek is niet 1 maar 2 subwoofers te nemen en deze af te stellen met een apparaatje als een minidsp 2x4hd. Dan krijg je met wat moeite een betere integratie en wellicht een beter resultaat dan een enkele dure sub. Je moet er wel de ruimte, tijd en zin voor hebben om deze weg te bewandelen. Ik heb zelf alle onderdelen voor deze stap, maar heb nog niet de tijd en zin gevonden om het daadwerkelijk in te regelen :'(

[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 19-05-2017 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Klopt. Er zijn natuurlijk nog meer Hifi-zaken in Nederland. Ik zou bijv. Hobo en Hifi Klubben in Den Haag kunnen bezoeken. Die hebben echter beide weer geen Focal - in elk geval niet op de website. Maar wel B&W, Dali en Monitor Audio. Ik zie dat iEar in Tilburg wel al die merken heeft, incl. Dali en Focal. Helaas geen Triangle. Tilburg is een uurtje rijden, dus dat is al beter. Ik kan natuurlijk al die merken stuk voor stuk in een zaak dichtbij gaan beluisteren, maar dan kan je niet vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 16:10
FeaR schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 19:48:
Ik zou vooral nog eens meer speakers gaan luisteren bij andere ketens. Een merk als Dali zou ik bijvoorbeeld nog eens beluisteren, dat is niet zo Engels als de verkoper doet vermoeden. En er zijn nog andere merken die je kan beluisteren. Als Tegelen zo'n eind rijden is, zit er dan geen andere audio keten dichter bij? Dit soort aankopen doe je mijns inziens niet over één nacht ijs.
Als hij de focals en esprit het fijnst vond klinken en de Engelse merken maar niets, dan gaat ie bij de Dali's denk ik niet vinden wat je bij de Fransen eventueel mist. Ik heb exact dezelfde luisteressie gehad met daarbij de Opticon 6. Die kan niet meekomen met de genoemde Focals. Wellicht de opticon 8 of duurdere series van Dali wel. Iig zo schat ik het in gezien zijn geluidssmaak obv hetgeen ie beluisterd heeft en wat ik heh ervaren.

Maar het kan nooit kwaad om nog meer te gaan luisteren. Het gaat om een zeer fors bedrag.

Ik vond trouwens de 926 fijner dan de 936. De 936 vond ik too much en niet plezierig daar lang naar te luisteren. De 948 nooit beluisterd.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Jorgen schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 21:23:
Klopt. Er zijn natuurlijk nog meer Hifi-zaken in Nederland. Ik zou bijv. Hobo en Hifi Klubben in Den Haag kunnen bezoeken. Die hebben echter beide weer geen Focal - in elk geval niet op de website. Maar wel B&W, Dali en Monitor Audio. Ik zie dat iEar in Tilburg wel al die merken heeft, incl. Dali en Focal. Helaas geen Triangle. Tilburg is een uurtje rijden, dus dat is al beter. Ik kan natuurlijk al die merken stuk voor stuk in een zaak dichtbij gaan beluisteren, maar dan kan je niet vergelijken.
Waarschijnlijk is triangle een merk dat alleen door stassen verkocht wordt. Tma vind je ook nergens anders. Overigens heeft stassen niet een al te goede naam, althans ik hoor wel eens verhalen dat een luistersessie niet altijd zuivere koffie is, of dat speakers intern niet altijd origineel zijn. Misschien indianen verhalen, maar blijf op je hoede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ik ga gewoon kijken of ik een dezer dagen bij iEar in Tilburg, of in Den Haag bij Hobo of Klubben terecht kan. Anders eventueel toch nog een ritje naar Stassen.

Op basis van wat ik gelezen had, dacht ik wel te kunnen slagen met Kef, B&W of Boston Acoustics (de laatste vooral voor de surround). Op basis van wat ik in die luisterruimte hoorde, was ik snel klaar met Kef en B&W. Nu had ik natuurlijk duurdere speakers kunnen gaan beluisteren in de hoop dat de sound erg zou verschillen, maar de medewerker van Stassen gaf aan dat het beeld wat ik van de sound had wel aardig paste bij het merk.

@LA-384 Dat is goed om te weten. In principe ben ik altijd op mijn hoede in de winkel en heb ik ze ook zeer duidelijk aangegeven dat ik me graag goed laat adviseren, maar dat ik geen zin heb in audiofiele kabel-hocus-pocus. Bedoel je met de niet originele speakers dat het tijdens een luistersessie doorgestoken kaart zou kunnen zijn; of dat na aankoop blijkt dat er iets anders in de behuizing zit?

@Hulleman Misschien dat ik dan daarvoor wel speciaal naar iEar ga rijden. Daar hebben ze de meest gangbare speakermerken allemaal. Kan ik iets dichter bij huis de 926, 936 en 948 vergelijken en kijken wat ik daarnaast nog kan horen. Ik had in die 15 à 20 minuten dat ik de 926 en 936 naast elkaar kon beluisteren het idee dat het geluid van de 936 meer sprankelde - aanwezig was. Is dat waar jij onrustig van werd?

[ Voor 16% gewijzigd door Jorgen op 19-05-2017 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Jorgen schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 23:14:
@LA-384 Dat is goed om te weten. In principe ben ik altijd op mijn hoede in de winkel en heb ik ze ook zeer duidelijk aangegeven dat ik me graag goed laat adviseren, maar dat ik geen zin heb in audiofiele kabel-hocus-pocus. Bedoel je met de niet originele speakers dat het tijdens een luistersessie doorgestoken kaart zou kunnen zijn; of dat na aankoop blijkt dat er iets anders in de behuizing zit?
Inderdaad, het vermoeden dat er tijdens een luistertest stiekem een verborgen subwoofer of andere speakers meespeelde. Dit ging dan vooral om de onbekende merken die een stuk beter klonken dan de rest en thuis compleet tegenvielen, maar dat dat afgedaan werd als inspeelperiode (wat onzin is, speakers gaan niet wezenlijk anders klinken, het is vooral gewenning aan het geluid wat bedoeld wordt).

En verder een verhaal dat een bepaalde speaker voor aanzienlijk minder verkocht werd, maar dat er dus geen originele componenten in zouden zitten. Overigens ook een verhaal dat ze van sommige merken geen officiële dealer zouden zijn en daarom niet in aanmerking kwamen voor garantie van de fabrikant.

Je leest ook positieve verhalen en verhalen die het ontkrachten hoor, maar blijf op je hoede en laat afspraken en beloftes zwart op wit zetten, maar dat geldt voor alle audio zaken. Velen zijn net autoverkopers; alles kan, niets is te gek, tot je gekocht hebt en er ineens kanttekeningen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 20-05-2017 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
@LA-384 Ik zal mijn oren én ogen open houden. Bedankt in elk geval voor de waarschuwing.

Bij een volgende luistersessie ga ik natuurlijk zelf luisteren en beoordelen, maar misschien kan ik met jullie hulp een gevarieerd en beter aanbod krijgen om mee te beginnen? Van daaruit kan ik dan weer verder selecteren. En natuurlijk tips waar ik op moet letten. Nu heb ik gewoon wat algemene begrippen op het geluid geplakt (schel, warm, gedetailleerd, ruimtelijk, enz.) en plusjes en minnetjes gezet bij 4 onderdelen: stem; hoog; laag; globaal

Ik dacht in elk geval aan:

Focal Aria 926, 936 en 948 -> Focal beviel en zo kan ik de onderlinge verschillen in de serie beoordelen

Maar dan? Eerlijk gezegd weet ik met zoveel merken en types niet helemaal waar te beginnen.

Kijken of een hogere categorie wel bevalt? Bijv. B&W CM9 S2, Kef R700, Kef R900 (CM10 vind ik echt te duur)
Dali? Zoveel verschillende series; geen idee waar te beginnen
Monitor Audio: Gold GX 200?
Canton; Dynaudio; Klipsch; Magnat?

Devialet Phantom? ;) :P Dat zijn best sexy speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je kan alles wel op je lijst zetten. Ik snap niet zo goed waarom je meer wilt luisteren als je al iets hebt gevonden dat je al goed vindt klinken.

Een veel beter idee is om te bevestigen dat die speakers bij jou thuis ook goed klinken. Want eigenlijk zijn er twee dingen die het geluid voor 99% bepalen: De speaker en de akoestiek van de ruimte waarin-ie speelt.

Met name bij lage tonen (staande golven) luister je eigenlijk meer naar de manier waarop je kamer bijdraagt aan het laag en is de speaker en de plaatsing secundair (maar wel belangrijk), als voor de rest waarbij een kamer die weinig demping heeft ENORM veel voordeel heeft van een speaker die een goede "power respons" heeft (klinkt (meet) onder hoeken (de bron van reflecties) niet extreem anders dan aan de voorkant).

Maar dat alles kan je vergeten, de basis is: Luister thuis als je grondig wilt doen. Je mag ook grondig doen door alle opties te overwegen, maar als je dat wél doet (en daar enorm veel effort in stopt) en niet thuis gaat beoordelen, dan stop je IMO net een beetje effort in een verkeerde jacht.

En als je speakers hebt die thuis lekker klinken, dan ga je die laatste 1% van het geluid bepalen (versterker, maar die moet het gewoon goed doen en in het geval van die 936 goed kunnen omgaan met een impedantie van <4 ohm).

offtopic:
PS: Die beschuldiging aan stassen lijkt me uit de lucht gegrepen. Ik heb in een hifi winkel gewerkt en ontwerp zelf speakers. Daar de boel belazeren met een betere speaker is echt zo ontzettend ingewikkeld, dat kan alleen als je dat met een hele supply chain doet (dus een speakerleverancier die een goeie demo speaker aan winkels geeft en mindere verkoopt, of die een speciale luisterruimte eist, waar de eigen speaker meer zekerheid heeft om goed te klinken). Ik ken maar één merk dat dat vroeger deed: Bose met hun bose luisterruimtes, maar dat is tegenwoordig ook niet vaak meer zo (en je herkent die bose kamer direct :)).

[ Voor 19% gewijzigd door JvS op 20-05-2017 11:37 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Jorgen schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 17:56:
[...]
En Velodyne? Dat is ook zo'n dedicated merk toch?
Ja, maar die zou ik overslaan. Qua prijs-prestatie krijg je bij een merk als SVS meer voor je geld. Velodyne is echt duur. Ik heb mijn SPL-1200 Ultra goedkoop aan kunnen schaffen, maar als ik de originele 2000 euro er voor had moeten betalen was er toch wel wat anders gekomen
JvS schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 11:33:
En als je speakers hebt die thuis lekker klinken, dan ga je die laatste 1% van het geluid bepalen (versterker, maar die moet het gewoon goed doen en in het geval van die 936 goed kunnen omgaan met een impedantie van <4 ohm).
Dat van 4 Ohm stabiel valt toch wel mee? Die speakers hebben een gevoeligheid van 92 dB en dippen naar 2,8 Ohm. Mijn 826W's heb ik tijden aangestuurd met een mid-range Denon (AVR-2809) en de 826W zijn net iets minder gevoelig (91,5 dB) en dippen verder (2,6 Ohm germeten).
offtopic:
PS: Die beschuldiging aan stassen lijkt me uit de lucht gegrepen. Ik heb in een hifi winkel gewerkt en ontwerp zelf speakers. Daar de boel belazeren met een betere speaker is echt zo ontzettend ingewikkeld, dat kan alleen als je dat met een hele supply chain doet (dus een speakerleverancier die een goeie demo speaker aan winkels geeft en mindere verkoopt, of die een speciale luisterruimte eist, waar de eigen speaker meer zekerheid heeft om goed te klinken). Ik ken maar één merk dat dat vroeger deed: Bose met hun bose luisterruimtes, maar dat is tegenwoordig ook niet vaak meer zo (en je herkent die bose kamer direct :)).
offtopic:
Toen ik jaren terug bij Stassen was deden ze toch wel dingen die je hier beschrijft. De Phonar speakers die alleen door hen geleverd werden en ook nog eens door een medewerker tot EdMa-versie geupgrade waren stonden altijd perfect opgesteld in de hoek. Er kwam toen dan ook veel en goed geluid uit een relatief kleine speaker. Toen we de speaker iets verzette naar meer naar het midden was de gehele speaker weg en speelden de andere merken die al vrij stonden vele malen beter. De medewerker was not amused dat we zelf met die betreffende speaker hadden lopen slepen. Dat we een Klipsch RF-83 van de gang hadden gepakt en in de ruimte hadden gezet was helemaal geen probleem... Maar zoals gezegd was dat met Phonar en jaren terug. Verhalen zijn ook nog geweest over TMA, maar over dergelijke acties met Triangle is mij niet bekend. Het verhaal dat jouw gewenste speaker niet op voorraad dan wel leverbaar is komt ook vaak voor, maar het staat je natuurlijk vrij ergens anders te gaan kopen als je niet lang wil of kan wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

FeaR schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 12:39:
[...]

[...]

Dat van 4 Ohm stabiel valt toch wel mee? Die speakers hebben een gevoeligheid van 92 dB en dippen naar 2,8 Ohm. Mijn 826W's heb ik tijden aangestuurd met een mid-range Denon (AVR-2809) en de 826W zijn net iets minder gevoelig (91,5 dB) en dippen verder (2,6 Ohm germeten).
Ik zeg niet dat het een hele dure versterker moet zijn :). Ongeveer alle versterkers die je tegenwoordig kan kopen, zijn ook wel 4ohm stabiel. Het is alleen wel effe iets om op te letten. Die 836 "dipt" niet even, die speelt gewoon ruim 2 hele octaven (80-500Hz) onder de 4ohm, en ook nog in een gebied waar instrumenten en effecten vaak net effe wat harder in spelen (drums, bass, basgitaar).

Afbeeldingslocatie: https://www.stereophile.com/images/1114FA936fig1.jpg

Dit zou ik geen "8 ohm" speaker willen noemen. Sowieso is dat een grote versimplicering, maar dit ding is alleen in het diepe laag en het hoog boven de 1,5Khz > 8ohhm.

offtopic:
Een beetje speakers slim opstellen kan ik wel geloven, maar hele speciale andere speakers laten horengeloof ik niet in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
@JvS @FeaR

V.w.b. de "oplichting" zal ik proberen er zo goed mogelijk van bewust te zijn, maar ik mis jullie technische kennis of ervaring. Als je tips hebt waar op te letten om tot een eerlijk advies en eerlijk speakervergelijk te komen, graag.

V.w.b. jullie discussie over gevoeligheid, Ohm en hoog/laag: wat moet ik hier van opsteken? Kan iemand die simpel uitleggen?

@ allen: V.w.b. algemene luistertips, hoor ik die ook graag. Ik kreeg - wellicht niet zo bedoeld - het gevoel dat ik eigenlijk dingen anders had kunnen doen of over het hoofd heb gezien bij het luisteren. Vandaar dat ik ook vroeg naar eventuele andere speakers om naar te luisteren en mee te vergelijken en naar algemene luistertips dus. Ik vond de Focals en Triangles het mooist klinken, dus een voorkeur is bekend. Als ik bij een 2e luistersessie - bijv. bij iEar, Hobo, Klubben of opnieuw bij Stassen - het nog even beter kan aanpakken, graag.

@FeaR even voor de grap gekeken bij SVS. Die adviseren om bij de Aria-serie de PB16-Ultra of SB16-Ultra te nemen. (Voor de niet zo grappige prijs van 2000-2500 Dollar...)

[ Voor 8% gewijzigd door Jorgen op 20-05-2017 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Jorgen schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 12:56:
@FeaR even voor de grap gekeken bij SVS. Die adviseren om bij de Aria-serie de PB16-Ultra of SB16-Ultra te nemen. (Voor de niet zo grappige prijs van 2000-2500 Dollar...)
Die lijst moet je ook niet gebruiken, die slaat kant noch wal. De PB-16 Ultra is in Nederland te koop en komt door invoerrechten en BTW op een 3499 euro uit. Dat sloopt je gehele budget en is mijns inziens uit verhouding voor een standaard woonkamer. Zoek de maten van die subwoofers maar eens op of je überhaupt zo'n bijzettafel kwijt kan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Precies ja. Als de sub niet heel groot is, kan ik hem wel kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
De aria serie heeft ook een subwoofer Focal SUB1000F, als je die specs vergelijkt is kom je de svs sb2000 tegen in de svs lijn.
De svs gaat tot 19hz-3db en de focal 24hz-3db nog in het voordeel van de svs dus.

https://www.focal.com/sit...F_Specification-Sheet.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Nu is uiterlijk niet alles, maar die SVS is best lelijk... ;) :P

Ik wil kijken of ik maandag of donderdag nog ergens kan gaan luisteren. Al was het maar om de 3 verschillende Aria's nog even grondig te vergelijken. Eventueel in combinatie met een Dali, zodat ik dat merk ook gehoord heb.

Als iemand nog luistertips heeft - waar op te letten, of een speaker die ik zeker gehoord moet hebben - graag.
Kans is dat ik met 2.0 of 3.0 begin, tenzij ik ergens ook meteen goede surrounds kan vinden.

Die subs lijken me erg lastig om te kiezen. Kies je die ook gewoon op gehoor?

Laatste "(eerstewereld)probleem" wordt nog de speakeropstelling. Mijn tv-meubel staat wat verschoven ten opzichte van de zithoek, vanwege de deuropening naar de slaapkamer. Ik kan de speakers en het meubel straks in het midden van de beschikbare muur zetten, maar dan is in elk geval voor tv kijken de boel niet fijn "uitgelijnd" voor de bank. Voor stereo / muziek lijkt me dat minder bezwaarlijk. Optie kan zijn om de linkerspeaker aan de andere kant van de slaapkamerdeur, deels voor de balkondeur te zetten, of om uiteindelijk losse speakers voor surround op te hangen. Dan heb je dus een 2.0- en 5.1-opstelling. Dat laatste wil ik, denk ik, eigenlijk niet. Kostenplaatje wordt alleen maar groter en ik vind het eigenlijk ook wat overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Update: vandaag bij iEar in Tilburg geweest. Zeer vriendelijk geholpen door een meneer die ook zeer competent over kwam. Een aantal speakers geluisterd, waaronder de B&W CM9 S2, Kef R700, 2 Monitor Audio's (Silver en ?) en alle 3 de Aria's. Geen Dali en Dynaudio. Die had hij niet klaar gezet, want hij was zelf niet zo tevreden over Dali. Wat nu precies de reden was om Dynaudio niet te laten horen, is me even ontschoten.

Hij raadde de Aria 948 absoluut af: deze was qua geluidsbeeld veel te groot voor mijn luisterruimte (= woonkamer)
Hij raadde de 936 ook af: hij vond deze ondanks de verdeling over een extra speaker, toch uiteindelijk een mindere speaker dan de 926 qua algemeen geluidsbeeld. Zeker de stemmen van Robbie Williams en Adele klonken bij de 936 minder reëel dan bij de 926 en 948.
Eigenlijk raadde hij de 906 aan als surroundspeaker (en die klonk ook wat beter dan de Dôme), maar vanwege de beperkte ruimte was de Dôme een goed alternatief. Hoe vaker die meespeelden in alle voorbeelden, hoe beter ze klonken. Ik geloof niet dat die een slechte keuze zullen zijn.

De nu gehoorde speakers klonken an sich allemaal prima. De grote verschillen bij Stassen leken nu minder duidelijk. Ik moet daarbij wel zeggen dat ik nu veel minder zelf heb kunnen luisteren, omdat de verkoper de apparatuur bediende en wij behoorlijk veel gesproken hebben tijdens het luisteren. Daarentegen gaf het wel veel duiding en dat is ook fijn. Het bleef wel opvallen dat de Engelse speakers toch een totaal andere sound nastreven dan de Focals. Die zijn voller en warmer, terwijl de Kef, B&W en MA het geluid veel meer bij zich hielden en hier en daar scheller waren.

Ik ben er vrijwel van overtuigd dat ik bij mijn eerder genoemde plan blijf en de Aria 926 ga kopen. Dit in combinatie met de CC900 en 2 x Dôme. De verkoper raadde mij aan om wel voor REL te kiezen en in dit geval de T5I. Hele pakket zou hier op iets meer dan € 5000 komen te liggen, incl. volledige installatie, maar exclusief kabels. Voor de laatste raadde hij aan om dezelfde kabels te nemen, die zij in de hele winkel hebben liggen: 2,5 mm² OFC à € 6 per meter. Bij het hele pakket, rekent hij € 4 per meter. iEar verkoopt de LP5 van Audio Technica niet.

Ik heb natuurlijk nog even prijzen vergeleken. Stassen is vaak wat goedkoper. Beste Keus ook. Die laatste winkel ken ik niet, maar haalt hier en daar zo honderd Euro van de prijs af. Dit geldt o.a. voor de Aria 926 zwart; CC900 en AT-LP5, t.o.v. iEar en/of Stassen. Iemand ervaring met Beste Keus? Totaal scheelt het ongeveer € 250 als ik het bij de goedkoopste winkels haal, maar dan heb je geen volledige installatie en niet 1 vast aanspreekpunt. Een optie zou dus kunnen zijn om alles bij iEar of bij Stassen te kopen en alleen de pick-up bij Beste Keus.

Al met al nog best veel wijzer geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Die prijs heeft de winkel opgesteld? Indien ja, onderhandelen! Kan zomaar meer in prijs schelen dan online kopen. Bovendien is het wel zo sociaal om te kopen waar je het beste geholpen bent, maar dat is mijn mening.

Ik herinner mij slechte reviews van beste keus, ik weet niet of het inmiddels beter is, maar het is geen audio zaak.

Over kabels is er een heel topic, die vooral de waanzin benadrukt. €6,- de meter is niet schrikbarend duur, maar die kabel zal niets méér leveren dan een procab rz25 voor €1,66 de meter. Om esthetische redenen zou je nog voor een maat dikker kunnen gaan (4mm) en een paar banaanpluggen van bijvoorbeeld nakamichi.

[ Voor 32% gewijzigd door LA-384 op 28-05-2017 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
@LA-384 Ik was inderdaad ook nog niet klaar met onderhandelen. Vond het wel bijzonder dat hij 20 minuten na het verlaten van de winkel al belde met de opmerking dat hij de offerte niet meer op tijd af kon krijgen, maar wel wilde vragen of ik nog terug naar de winkel komen kon om over de prijs te praten. Hij wist van de importeur al dat hij al het prijsverschil zou terug krijgen. Inmiddels zat ik toen al op de snelweg, dus dat kon niet. Er kan vast nog wel een paar honderd Euro af. Ben het overigens met je eens dat ik best de verkoop wil gunnen aan de winkel waar ik het best geholpen ben, mits de prijs daar naar is natuurlijk. Betalen voor service, kwaliteit en advies vind ik prima. Veel te veel betalen is natuurlijk niet de bedoeling.

Wat vind jij van de aangeraden subwoofer (Rel T5i)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Rel T5i volgens specs 32hz-6db dat is geen subwoofer maar een middentoner, je fronts gaan zowat even diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-10 17:18

JTfoto

Work hard

Ik zou die subwoofer zelf ook niet kiezen. Het is niet zo dat het een slechte optie is, maar persoonlijk zou ik gaan voor een subwoofer die net even iets meer kan. Daarmee bedoel ik vooral: wat meer geluidsdruk en een completer bereik. Als je die rel aanschaft heb je een subwoofer die op 32hz speelt bij -6dB. Zowel in films als muziek kan het zo zijn dat er fragmenten zijn die bas bevatten, maar die je nauwelijks of niet hoort. Persoonlijk stoort dat mij, maar dat hoeft voor jou niet direct zo te zijn.
SVS subwoofers zijn volgens de meesten niet de mooiste subwoofers die beschikbaar zijn, en de gepoorte ook zeker niet de kleinste, maar wat ze moeten doen (bas creeeren ;)) doen ze ontzettend goed. Ik zou eens kijken naar een PB 1000 of een SB 2000 (de laatste indien de eerste te groot is). Het zijn beide prima subwoofers met een compleet frequentiebereik en ze klinken bij elk volume prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Bij iEar kende de meneer SVS niet. Ik zal nog even verder kijken dan. T7i of T9i beter geschikt dan? Die hebben ze wel bij iEar. Eigenlijk vind ik 700 wel een beetje de max. Dat kost de center ook. Dan nog een beetje prijsonderhandelen en het wordt nog wat betaalbaarder.

Zit hier iets beters tussen?
https://www.iear.nl/speaker/home-cinema-speakers/subwoofer/

Ik begreep dat de combinatie van high level + lfe wel een voordeel was.

[ Voor 9% gewijzigd door Jorgen op 28-05-2017 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Jorgen schreef op zondag 28 mei 2017 @ 13:40:
Ik begreep dat de combinatie van high level + lfe wel een voordeel was.
Mwah, met Low Level en goede instellingen in de receiver kom je net zo ver. High Level is leuk als je geen Pre Outs hebt op de receiver, maar ik zou niet alle extra kabels gaan trekken. Al is de High Level van REL en BK wel netjes uitgevoerd met één connector. Maar SVS niet kennen? Ik gok eerder niet verkopen en daarom niet te veel aandacht aan besteden. Overigens ben ik nooit onder de indruk geweest van REL, andere merken geven veel meer voor je geld. Dan maar de 5.0 bij iEar halen en de subwoofer ergens anders.

Wat je beschrijft bij de 936 versus de 926 had ik ook bij de Chorus-reeks (800-serie), de x26 lijkt meer in balans.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 28-05-2017 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

FeaR schreef op zondag 28 mei 2017 @ 13:56:
[...]

Dan maar de 5.0 bij iEar halen en de subwoofer ergens anders.
Dat zou ik ook denken. Die extreem dure subs van die merken die ze daar aanbieden zijn niet echt nodig. Liever inderdaad een BK of een SVS, meer kwaliteit voor het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Zal om een nieuwe offerte vragen dan.

Suggesties voor welke sub van BK, SVS etcetera, of waar ik op moet letten? Geluidskwaliteit gaat voor, maar liever geen foeilelijke. Bij een los product is de onderhandelingsruimte wel veel kleiner, dus graag geen hoofdprijs, maar wel goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Jorgen op 28-05-2017 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Je gaf aan de svs sb2000 niet mooi te vinden, maar ze zijn er ook in gloss black en zonder frontplaat heeft dat best een high end uitstraling vind ik.
Hificorner is de enige dealer in nederland.
De bk xxls400 schijnt ook erg goed te zijn, ze zijn er in ff em df uitvoering, heeft trouwens dezelfde driver als de svs sb2000 zie ik nu pas.
De Peerless xxls12

http://www.audioholics.co...s/sv-sound-svs-sb-pb-2000

http://www.audioholics.co...ws/2017-subwoofer-roundup

wat leesvoer :)

[ Voor 18% gewijzigd door Goofy1978 op 28-05-2017 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
@Goofy1978 Dat van die verschillende uitvoeringen zag ik nu ook ja.
De SVS SB-2000 met pianolak / gloss black en het metalen rooster is toch best wel ok eigenlijk.
Wel vind ik die van SVS zonder grille daadwerkelijk minder mooi dan andere merken waarbij de subwoofers zonder duidelijke dingen randen van de speaker zijn uitgevoerd.

Wat ik wel een mooie functie op de SB-1000 / 2000 vind, is de trigger, waarbij ze met een extra kabeltje ervoor zorgen dat de subwoofer gelijk mee aan en uit gaat met de receiver. In de Duitse review werd aangegeven dat de auto-uit wel eens tot problemen kon leiden in films met lange rustige passages, gevolgd door een hoop explosies, waarbij de sub dan na 5 rustige minuten inmiddels in de ruststand geschakeld was. Dat werd voorkomen door die extra trigger-functie. Ik zie alleen niet zo gauw waar je die op een Marantz SR7011 op aansluit.

Het is wel een flinke prijs, die SB-2000. Heb hem in Nederland alleen bij hificorner gezien. € 899... Is dat überhaupt nog in verhouding met de Aria 926?

Ik heb nu verschillende reviews, subwooferguides en dergelijke gelezen, waaronder die van jou. Klopt het dat ik in een betrekkelijk kleine woonkamer (ca. 8x4, waarvan ca. de 1/2 daarvan de zithoek is) beter een gesloten sub kan nemen? En dat ik minimaal een 12" speaker wil hebben? Wat ik over de SB-2000 las, was in elk geval erg positief.

Bij Heimkinoraum zijn ze zeer tevreden over de SB-2000

Edit: nog wat additionele vragen:

Jullie raadden mij de Rel T5i af, omdat Rel relatief duur is en omdat het frequentiebereik veel overlap met de Aria 926 vertoond. (32 Hz voor de Rel, t.o.v. 37 Hz voor de Aria 926). De Rel T7i heeft al een wat groter bereik maar is meteen duurder dan de SVS SB-2000. Als ik de Rel T5i, T7i en T9i vergelijk met de SVS SB-1000 en SB-2000, valt mij op dat de Rels draadloos aangestuurd kunnen worden, maar de SVS'en voor minder geld een groter bereik hebben. Mis ik nog andere significante verschillen? Anders rij ik van de week eventueel nog even naar HiFi Corner - of ik bel ze op voor een offerte. Ik weet niet of je veel hebt aan een luistertest met subs?

[ Voor 30% gewijzigd door Jorgen op 29-05-2017 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
De verhouding met de Aria 926 lijkt me ok, de sub van focal zelf in de aria lijn kost 1299 euro en is gelijkwaardig aan de sb2000.
8x4 is geen kleine woonkamer ook al gebruik je de helft maar, de sub moet wel in de hele ruimte druk opbouwen.
Maar op normaal volume films en muziek luisteren zal de svs geen moeite mee hebben.
Op audioholics krijgt de sb2000 de rating medium size room,das ongeveer jou kamer idd.
staat ook wel ergens op de site tot hoeveel m3 die ratings zijn.
Ze gaan er op die site vanuit dat je op bioscoopvolume films gaat kijken,en dat doet niemand met buren.
Een sub kun je prima op uiterlijk specs en testverslagen kopen, in de winkel ga jij nooit horen hoe diep en hard die sub kan spelen.
Online kopen ben je ook erg goed beschermd,beter nog dan bij een winkel binnenstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Jorgen schreef op zondag 28 mei 2017 @ 22:38:
Wat ik wel een mooie functie op de SB-1000 / 2000 vind, is de trigger, waarbij ze met een extra kabeltje ervoor zorgen dat de subwoofer gelijk mee aan en uit gaat met de receiver. In de Duitse review werd aangegeven dat de auto-uit wel eens tot problemen kon leiden in films met lange rustige passages, gevolgd door een hoop explosies, waarbij de sub dan na 5 rustige minuten inmiddels in de ruststand geschakeld was. Dat werd voorkomen door die extra trigger-functie. Ik zie alleen niet zo gauw waar je die op een Marantz SR7011 op aansluit.
"DC Out 1" en "DC Out 2", redelijk links aan de achterzijde. Een Trigger Out (naar Trigger In) is een simpele mono 3,5mm jack. Overigens is het probleem dat de subwoofer in stand-by gaat redelijk gemakkelijk op te lossen door de output van de subwoofer in de receiver te verhogen en die waarde dan weer in de min te zetten op de subwoofer zelf. Zo blijf je onder de streep gelijk qua output maar krijgt de subwoofer wel sneller signaal binnen. Ik gebruik zelf de laatste methode omdat ik een iele 3,5mm jack naar de subwoofer niet mooi vind en tevens zijn beide Trigger Outs al in gebruik voor de twee eindversterkers. Daarmee willen zeggende dat de Trigger In niet per se nodig zou hoeven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
@Goofy1978 duidelijk.Die 1000 F waar jij het over hebt, legt het in elk geval op specs af tegen de SVS. Niet hoeven beluisteren, scheelt ook weer een ritje naar Amersfoort. Dan ga ik die morgen bellen als ze weer open zijn en eens even kijken wat ze kunnen doen met de Audio Technica AT-LP5 en de SVS SB -2000. Als ze niks kunnen, dan wordt de platenspeler bij Beste Keus gehaald. Daar is-ie haast honderd Euro voordeliger.

@FeaR Dat vermoeden had ik al, maar wist ik dus niet zeker dat ze daarvoor waren. Als de sub niet in een hoekje naast de bank staan kan, zal hij waarschijnlijk direct naast het dressoir + de rechter 926 komen te staan, dus dan lopen daar toch al kabeltjes. Goed om te weten dat dat die Triggerfunctie niet perse noodzakelijk is om standby tijdens films te voorkomen.

Bij HiFi Corner kwam ik nog dit speakerpakket tegen van Focal. Ik zie het nergens anders en ook niet op de Focal website, dus waarschijnlijk heeft HiFi Corner dit gewoon zelf samengesteld. € 4400 voor 2 x Aria 926; 1 x Aria CC900; 2 x Aria 906; 1 x Focal Sub Air. Puur op specs verliest de Sub Air het ruim van de SB-2000. Enige voordelen zijn kleine, smallere form factor en het draadloze aspect. Daarnaast de prijs natuurlijk. Denk dat het t.o.v. de SVS geen optie is. De 906'en heb ik in bij iEar even kort beluisterd om het verschil met de Dômes te horen. Dat is er zeker, maar ze zijn ook flink groter en een stuk duurder. Op zich lijkt mij de set re-de-lijk geprijsd. (gemiddelde prijzen: 2 x 1200 + 550 + 2 x 500 = 3950. Dan hebben we de Sub Air dus voor ca € 450). Tja, keuzes, keuzes. De Dômes kunnen altijd nog als Atmos speakers gebruikt gaan worden, mocht ik toch willen upgraden.

Al met al heb ik nu redelijk duidelijk wat ik ga kopen. Alleen over de surroundspeakers heb ik nog wat twijfel, maar zoals hierboven al gezegd, kunnen die later eventueel ook nog naar de Atmos-plekken doorverhuizen. Iemand nog een overweging waarom ik de 906 boven de Dôme zou verkiezen? Prijs + grootte is ruim in het voordeel van de Dôme.

[ Voor 5% gewijzigd door Jorgen op 29-05-2017 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Een goede reden is wanneer je 5.1 muziek zou willen gaan afspelen.

Hoe wil je de Dôme speakers gaan inzetten in geval van atmos? Je gaf al aan niet in het plafond te mogen boren, of mag je wel schroefgaten maken? Als je ze via het plafond wil laten weerkaatsen raad ik dat af, dan kun je beter niet voor atmos gaan.

Hoe belangrijk is atmos trouwens? Ik denk dat als de dôme's niet geschikt zouden zijn als surround, dat ze ook niet geschikt zijn als hoogte/atmos speakers.

Persoonlijk denk ik dat de dôme's prima gebruikt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Atmos is vooral leuk in de toekomst, mocht ik willen uitbreiden. Die optie wil ik graag openhouden, maar hoeft niet meteen uitgevoerd te worden. Ik bezit momenteel geen SACD's of concert-dvd's met 5.1-muziek. Voor 99% van de tijd zullen de surroundspeakers ook daarvoor gebruikt gaan worden in films en series. Als in dat geval de 906'en niet perse meer bieden dan de Dômes, is de keuze in principe gemakkelijk.

Ik mag alle gewone dingen in dit huis doen, dus het ophangen van lampen, speakers, schilderijen, planken, enz, is geen enkel probleem. Aangezien ik het huur en dit dus niet mijn eigen huis is, wil ik zo min mogelijk frezen in het plafond. Ik heb overigens gewoon toestemming om bestaande bekabeling waar nodig te vernieuwen en in de muur weg te werken. Er ligt bijv. enkel oude telefoonlijn en geen utp en van de 3 coax-punten werkt er maar 1.

Je hoort over surroundspeakers vaak twee uitersten. (1) Het is het beste om 5 x dezelfde speaker te gebruiken in een 5.1 setup. (2) De speakers zijn enkel voor effecten, dus behalve de sub en center is de rest niet zo belangrijk. De eerste opmerking schat ik in als behoorlijk audiofiel-elfjes-geneuzel en ik denk dat de tweede opmerking meer bij de waarheid ligt. Als dus speaker-serie, of zelfs speaker-merk niet zozeer uitmaakt en ik geen concerten in 5.1 heb, dan is het dus niet echt nodig om voor de duurdere 906 te gaan. Voor dat enkele concert op Netflix hoef ik het dus niet te doen.

Ik ga morgen HiFi Corner bellen voor een offerte voor de sub en platenspeler; en eventueel voor het hele pakket. Stassen en iEar zijn al gemaild met mijn aangepaste wensen, dus ik hoop dat ik ergens tussen morgen en donderdag de nieuwe offertes heb.

Het wordt dan dus nu:

Marantz SR7011
Focal Aria 926
Focal Aria CC900
Focal Dôme Flax
SVS SB-2000
Audio Technica AT-LP5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Je kunt natuurlijk ook erbij vragen of je de dome tegen meerprijs kunt inruilen, mocht deze niet bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Tuurlijk, dat kan altijd. Dat gaf de verkoper van iEar net ook telefonisch aan, v.w.b. de subwoofer.

Hij vond overigens dat je een subwoofer niet moet horen in je setup - maar je hem moet missen als je hem uitzet. Hij had het daarnaast over het "harmonische" waarin de Rel goed mee kan spelen en het voorkomen van "dreun en drain". Dat juist de grote overlap met de Aria 926 voor een goede afstelling zou zorgen. Hij zou zich even inlezen over de SVS SB-2000 (die hij dus niet verkoopt), maar was van mening dat Rel betere subs maakt dan speakermerken als bijv. Focal, B&W, Dali, enz,en ook t.o.v. van submerken er vaak beter uitkomt. Zijn gevoel - maar dat is dus zonder inlezen - was dat veel subs en mogelijk/waarschijnlijk de SVS SB-2000 vanwege meer Watts enz. meer een auto-disco-boombox zouden evenaren, dan een mooie sub zou zijn. Zijn voorstel was dan om de T5i eerder om te ruilen voor een T7i.

[ Voor 5% gewijzigd door Jorgen op 30-05-2017 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ik heb iEar hoog staan, maar dit is gewoon verkooppraat. Het klopt dat een dedicated subwoofer-merk meer biedt voor het geld dan een Focal, B&W, Dali, et cetera echter heb ik REL gewoon niet heel hoog staan. En terugkomen op het pluspunt van merken die alleen subwoofer doen of daar veel mee hebben gedaan, dan kom je ook weer op onder andere Velodyne, BK en SVS uit. Elke subwoofer kan je "dreun en drain" afstellen, ook een REL dus ook dat is geen argument.

Voor €999,- zou ik zeker geen REL T7i nemen, voor dat geld zet ik dan toch die SVS neer en steek de rest in mijn zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
En ik heb de technische kennis van mijn mede-Tweakers hoog staan, dus vandaar dat ik dit verhaal hier toetste. Dan wordt het gewoon de SVS-2000. Bedankt @FeaR

V.w.b. de verkooppraat en andere dingen die in dit topic ook voorbij zijn gekomen: ik heb nu vaker geluiden over de verkooptechnieken in een bepaalde andere winkel gehoord. Bijzonder, want ik werd voor mijn gevoel zeer goed geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

"Verkooppraat" hoeft niet per se negatief te zijn. Genoeg informatie die gegeven kan worden waar je wat/veel aan hebt en iets bij de winkel kan kopen. Maar elke winkel zal proberen je iets te verkopen, zonder dat zouden ze het hoofd niet boven water kunnen houden. Daarom ben ik ook van mening dat iets kopen bij de keten waar je veel geluisterd hebt netjes is. Ergens luisteren en online bestellen is mijns inziens not done. Maar als je bij iEar goed geholpen bent en je koopt daar een (groot) deel van je set dan ben je er toch ook? Het zou alleen netjes zijn als - in dit geval - iEar hun "verlies" neemt dat ze je geen subwoofer kunnen verkopen en alleen een 5.0 set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Zo, even de post compleet herschreven na alle updates en daarop gerezen vragen.

@FeaR Klopt. Als de offertes niet enorm schelen, wordt de bestelling gedaan bij één van de winkels waar ik geluisterd heb. Ik heb voor de 5.0 set nu de offertes van Stassen en iEar binnen. Even afwachten dus wat Hifi Corner doet. In totaal scheelt het nu ongeveer € 225 tussen beide ontvangen offertes. Stassen is goedkoper. iEar doet voor de meerprijs ook de complete installatie en levert de nieuwe versie van de Dôme Flax. (De Dôme Flax = vlassen versie; Stassen heeft nog de oude zwarte tweeters)

De platenspeler en de sub moet ik sowieso ergens anders kopen, want beide worden niet door Stassen of iEar geleverd.

Bij de allereerste offerte van Stassen zaten de kabels inbegrepen, maar toen ging het alleen nog om de 2 Aria 926'en en dus ook veel minder kabel. Even kijken wat Stassen nu aanbied qua bekabeling. Laatste keer ging het volgens mij om merkloze 2,5 mm² OFC.

Van iEar heb ik daarvan ook de prijs al binnen:
  • 3 meter HDMI van Inakustik voor € 21
  • 5 meter subwooferkabel van Inakustik voor € 35
  • speakerkabel 99% OFC 2,5 mm² van € 6 voor € 4 per meter
De waarde van deze geluidsinstalltie in ogenschouw nemende; doen? Of zijn dit ook al elvenkabels?

Dan nog het probleem van de bekabeling zelf:

Hoe ga je in vredesnaam een deurpost voorbij zónder je laminaat te slopen?

Zie ook de tekening:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/d0s8vJB.png
De kamer is ongeveer 8 x 3,5 m. Elk hokje is dus ongeveer 50 x 50 cm.

De verkoper van iEar gaf aan dat de kabellengte nogal een probleem ging worden. 10 à 12 meter zou goed gaan, maar veel meer zou voor geluidssignaalproblematiek gaan zorgen.

Stereospeakers: 8 à 10 meter, vanwege 1 deurpost
Surroundspeakers: 15 à 18 m bij 1 deurpost. 20 m of meer bij 2 deurposten.
Subwoofer: met geluk max. 5 meter. Met pech in de buurt van de surrounds.

De meneer van iEar gaf aan dat de kabellengte wel problematisch gaat worden. Ik heb in het "post je home cinema"-topic ook al om tips gevraagd, maar ik blijf met de deurposten zitten. Als ik de kabels niet rondom de deurpost wil en ook mijn laminaat niet wil beschadigen, zie ik op dit moment maar een paar mogelijkheden:
  1. Bestaande stroomleidingen gebruiken voor extra kabels. -> Je weet niet hoe lang die trajecten zijn en hoeveel kabel er nog bijpast.
  2. Kabelgootje/drempel op het laminaat plakken -> niet mooi en ik heb verder een drempelloze woning
  3. Muur rondom deurpost infrezen -> Ik moet sowieso al in de muren aan de gang voor utp, coax en geaarde stroom. Als je dan toch bezig bent met boren en frezen is het logisch om verder te gaan. Dit geeft wel by far de meeste rotzooi die ook weer opgeruimd en weggewerkt moet worden.
  4. Via een gaatje in de muur of via de deurpost de slaapkamer van mijn dochter in, daar langs de muren een rondje maken en via de andere muur of deurpost weer de woonkamer in. Ook dit zorgt voor 8 meter extra kabel
  5. Via draadloze overdracht de speakers aansturen. -> Extra kastjes nodig; stroom wel voor handen. Wat is de kwaliteit?
  6. Via powerline -> kan dat met speakersignalen. Wat is de kwaliteit?
  7. Toch kabelgootjes over de muur?
    Langs de deurpost -> lelijk.
    Direct omhoog over en over het plafond -> lelijk.
    Eventueel enigszins weg te werken door het achter de tv of nog op te hangen fotolijst langs te doen. Tja...

Ik wil natuurlijk ook mijn buren te vriend houden. Zijn dit soort dingen of zelfs tegels e.d. echt nodig voor een sub?

[ Voor 160% gewijzigd door Jorgen op 01-06-2017 03:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Betreffende hoe de kabels te trekken durf ik geen antwoord te geven. Nog geen ervaring mee aangezien ik zelf een systeemplafond heb waarbij de kabels daar overheen lopen.

Betreffende de kabellengte wil ik wel even kwijt dat ik mij afvraag waar het een probleem zou moeten gaan vormen. Qua lengte zou 2,5mm² gewoon voldoende moeten zijn. Qua prijzen valt het mij nog wel mee. Het is goedkoper te krijgen, maar vijf meter subwooferkabel voor €35,- van een merk als Inakustik valt mijns inziens mee. Al is het maar waar je zelf de grens legt en wat je uit wilt geven. Een goed afgeschermde kabel van die lengte heb je ook voor de helft van het geld. Dus de grens waar elfjeskabels beginnen is aan jezelf. Buiten de discussie of je gelooft in geluidsverschil tussen kabels heb je ook nog een groep die gewoon leuke kabels neer wil leggen omdat zij het de set waard vinden. Als je 4000 - 5000 euro aan speakers uit gaat geven lijkt mij een paar honderd euro voor kabels niet echt uit verhouding. Er wordt soms 10% voor kabels aangehouden.

Speakers koppelen of ontkoppelen kan zeker leiden tot minder overlast (of meer als je het verkeerd doet) voor buren of mogelijk in je eigen ruimte zelf. Het is echter niet zo dat dit wondermiddelen zijn die van een te hard afgestelde subwoofer opeens de meest subtiele niet doordreunende subwoofer maakt. Ik zou dergelijke hardware zeker niet direct kopen, later kijken kan altijd nog. Een iets minder mooi, maar qua idee hetzelfde product zijn de platen van Auralex als de Gramma of de Subdude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Goeiemorgen! Ok, dan wacht ik met geluidswerende/-isolerende dingen.

Goed om te weten dat deze kabelprijzen "nog meevallen". Vind het nog steeds veel geld, maar het lijkt niet extreem uit verhouding. Kan ik nog even over nadenken.

Ik breek echt m'n hoofd over een oplossing voor de aanleg van de kabels. Alles is lelijk, of echt heel veel werk + rotzooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pin000
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-06 14:07
Je maakt een versiering achter je meubel die tot het plafond loopt, vervolgens daar je kabels recht omhoog en via een koof weg werken en dan evt achter een gordijn in de hoek weer omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-10 02:08
Jorgen schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 18:03:
Zo, even de post compleet herschreven na alle updates en daarop gerezen vragen.

De meneer van iEar gaf aan dat de kabellengte wel problematisch gaat worden. Ik heb in het "post je home cinema"-topic ook al om tips gevraagd, maar ik blijf met de deurposten zitten. Als ik de kabels niet rondom de deurpost wil en ook mijn laminaat niet wil beschadigen, zie ik op dit moment maar een paar mogelijkheden:
Kun je niet door de kruipruimte? Klein gaatje boren door de vloer onder het AV-meubel en onder/achter de speakers, kabel(s) erdoor en opvullen met PUR-schuim? Ik heb dat gedaan voor extra stroomkabels naar de keuken ivm elektrische ovens en het viel mij qua werk erg mee. Je beschadigt dan wel je laminaat (misschien kun je het laatste plankje eruit halen ipv doorboren) maar dat lijkt me in jouw geval veel beter dan die kabels voor die deur langs laten gaan. En anders inderdaad een kabelgootje langs de deurpost. Als je dat een beetje dichtkit en overschildert dan lijkt het nog wel wat.

Trouwens, ik heb ongeveer 13m 2,5mm2 kabel naar de surroundspeakers, dat is geen enkel probleem. Gewoon no-name luidsprekerkabel, kado gekregen bij mijn speakers van de Hifi-corner :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
@pin000 Zoiets zat ik ook over te denken. Of anders een gaatje naar de gang en daar de kabels omhoog en dan weer bij het plafond de kamer binnen. Rondom is dan wel het langste, maar denk ik ook het minst opvallende. Misschien dat ik dat maar doe.

@PhilipsFan Ik woon in een flat op de 4e verdieping. Ik denk niet dat mijn buren op de 3e dit zullen waarderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-10 02:08
Jorgen schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 12:59:

@PhilipsFan Ik woon in een flat op de 4e verdieping. Ik denk niet dat mijn buren op de 3e dit zullen waarderen ;)
Oeps, dat had ik niet in de gaten, dat wordt dus niks helaas. Dan toch maar om de deurpost heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Goed, de kogel is door de kerk. Ik bestel de 5.0 set bij iEar, vanwege het prettige advies; de nieuwere Dôme Flax speakers en de complete installatie hier thuis.

De platenspeler en sub worden bij Hifi Corner besteld.

Ik ben zeer tevreden over de hulp en begeleiding van Stassen, maar daar wordt dus uiteindelijk niks gekocht.

Ik ga nog even stoeien met de kabels hier in huis. Waarschijnlijk ga ik 2 gaten in de muur boren om op vloerhoogte naar de hal te gaan en daarvan weer terug de woonkamer in te gaan op plafond hoogte. Zo hoeven er in de woonkamer nergens verticale kabelgootjes in het zicht te lopen. Als ik dan eenmaal weer naar beneden moet, dan kan dat prima achter de gordijnen.

Edit: Vreemd... Ik meld me netjes af bij Stassen en krijg te horen dat zij wel degelijk hetzelfde leveren als iEar. Dan is het enige verschil ineens de complete installatie. Die kost los € 85 en zou me vanwege het prijsverschil nu dus € 225 kosten. Hier ga ik nog even achteraan, want dat klopt natuurlijk niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Jorgen op 01-06-2017 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Jorgen schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 12:59:
Zeg nou eerlijk, hoe vaak kijk jij omhoog naar je plafond? Biedt ze aan de kabelgootjes voor hun te betalen :+

Wat akoestisch en esthetisch gezien een win-win situatie is, is wanneer je tussen de bank en het tv-meubel een dik karpet neerlegt. De kabels kunnen er onder en de eerste storende reflecties van de speakers worden gedempt. Je moet er wel van houden, ik zelf heb het niet i.v.m. stofnest. Gelukkig heb ik wel een kruipruimte.

Hoe kom je trouwens aan 5m kabel voor de subwoofer? In je plattegrondje staat die pal naast het tv-meubel. Ik neem aan dat de receiver in dat meubel komt?

[ Voor 42% gewijzigd door LA-384 op 01-06-2017 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
De receiver komt waarschijnlijk bovenop het meubel. Ik begreep dat er anders teveel warmte-ontwikkeling zou kunnen zijn.
Aangezien mij door de verkoper verteld was dat subwooferkabel er in 1, 2, 3, 5 en 9 meter was, koos ik voor 5 m.

2 m voor de breedte van het meubel
1 m voor de hoogte van het meubel

En dan nog wat lengte om hem naast de Aria 926 te kunnen zetten; evt. kabels anders weg te werken en hem te kunnen verplaatsen met stofzuigen.
Dan is 3 m te weinig en is de volgende lengte 5 meter.

Aan het tapijt heb ik ook al eens zitten denken. Vraag me alleen af, of je dan niet altijd je kabels voelt met je voeten.

Heb jij toevallig bovenburen en een beamer? ;) Zie het al helemaal voor me......

[ Voor 21% gewijzigd door Jorgen op 01-06-2017 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-10 17:18

JTfoto

Work hard

Jorgen schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:38:
De receiver komt waarschijnlijk bovenop het meubel. Ik begreep dat er anders teveel warmte-ontwikkeling zou kunnen zijn.
Aangezien mij door de verkoper verteld was dat subwooferkabel er in 1, 2, 3, 5 en 9 meter was, koos ik voor 5 m.

2 m voor de breedte van het meubel
1 m voor de hoogte van het meubel

En dan nog wat lengte om hem naast de Aria 926 te kunnen zetten; evt. kabels anders weg te werken en hem te kunnen verplaatsen met stofzuigen.
Dan is 3 m te weinig en is de volgende lengte 5 meter.

Aan het tapijt heb ik ook al eens zitten denken. Vraag me alleen af, of je dan niet altijd je kabels voelt met je voeten.

Heb jij toevallig bovenburen en een beamer? ;) Zie het al helemaal voor me......
Ik heb zelf kabels onder het tapijt liggen, deze voel je wel liggen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik relatief dikke kabels gebruik voor m'n speakers. Tevens zie je het tapijt wat omhoog komen op de plek waar de kabels liggen.
Nu moet ik zeggen dat ik het heb over m'n zolderkamer. Zodra ik een eigen woning heb ga ik de kabels zo netjes proberen weg te werken (het liefst onder de vloer door of via de plinten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Nog even contact gehad met Stassen en iEar. De verwarring is ontstaan doordat Stassen op de website adverteert met de gewone Dôme (m.u.v. de 5.1 die wel Flax genoemd wordt). iEar had dit bij hun op de website natuurlijk ook gezien en met de importeur gesproken over de prijzen. Dit is ook te zien in de url, titel, omschrijving en de afbeeldingen. Samen met de complete installatie, leek dat die € 225 wel waard te zijn.

Ik vind het niet netjes om de opdracht bij iEar nu weer terug te geven, dus ik laat het zo. Wel jammer dat zulke miscommunicatie je keuze danig kan beïnvloeden. Niet zeggende dat ik anders zeker voor Stassen zou hebben gekozen; maar de afweging zou wellicht anders geweest zijn.

@JTfoto Dan doe ik ze niet onder een tapijt. Ik denk dat ik prima tevreden kan zijn met de oplossing die ik nu voor ogen heb.

Vandaag komen de subwoofer en de platenspeler binnen. Over 3 weken de overige spullen.
** zin in **

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
Mooie spullen hoor, zal super klinken!
Over de opstelling kun je de linker frontspeaker misschien iets meer naast de deur naar slaapkamer zetten. anders krijg je best een grote hoek tussen de speakers voor stereo weergave als je recht voor de tv zit
je kan straks ook zelf experimenteren natuurlijk, maar dit is de layout van dolby met graden erbij. :)

https://www.dolby.com/us/...aker-setup/5-1-setup.html

een speaker in een hoek krijgt ook een boost in het laag, meestal worden om die reden daar de subwoofers gezet.
Maar met een sb2000 voor je deur kom je je balkon niet meer op ha ha

[ Voor 9% gewijzigd door Goofy1978 op 02-06-2017 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Precies. De dozen zijn vandaag bezorgd. Ik moest de postbode helpen, want in zijn eentje mocht hij niet zo zwaar (40 kg +) tillen. (Raar, want de sub weegt dat lang niet en de platenspeler evenmin.)

Nu alleen even bedenken hoe ik de boel op werking test, zonder receiver.

Goed tip over de speakeropstelling. Ik ga ervan uit dat iEar daar ook op zal letten.

Nog een paar nachtjes slapen ;) en dan kan ik gaan genieten! :D :)

Moet ik voor die trigger-functie van de subwoofer nog een speciaal soort kabel gebruiken? Ik lees namelijk iets over een mono-jack-kabel, waar andere mensen stereo gebruiken. Ik wil hem graag met de rest van de spullen mee bestellen, of zelf bij een kabelwinkel kopen. Enfin, als hij maar op tijd binnen is.

[ Voor 34% gewijzigd door Jorgen op 08-06-2017 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Aangezien mijn topic met enkel een edit alleen maar verder naar beneden glijdt, dan maar even op deze manier.

Ik heb gisteren nog even met iEar contact gehad over de subwoofer in combinatie met een triggerkabel. Het advies van iEar komt erop neer om helemaal geen trigger, of slaapstandfunctie te gebruiken. In het tweede geval is de sub vaak te laat en in het eerste geval zou je ook vaak "een plop" of dreun horen als de sub aanschakelt. Hun advies: de sub gewoon altijd aan laten staan.

Hoe doen jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Probeer het gewoon man. Dit kan per sub verschillen.

Ik schakel subs mee met een master slave stekkerdoos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 13:02
Jorgen schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 22:03:
Precies. De dozen zijn vandaag bezorgd. Ik moest de postbode helpen, want in zijn eentje mocht hij niet zo zwaar (40 kg +) tillen. (Raar, want de sub weegt dat lang niet en de platenspeler evenmin.)

Nu alleen even bedenken hoe ik de boel op werking test, zonder receiver.

Goed tip over de speakeropstelling. Ik ga ervan uit dat iEar daar ook op zal letten.

Nog een paar nachtjes slapen ;) en dan kan ik gaan genieten! :D :)

Moet ik voor die trigger-functie van de subwoofer nog een speciaal soort kabel gebruiken? Ik lees namelijk iets over een mono-jack-kabel, waar andere mensen stereo gebruiken. Ik wil hem graag met de rest van de spullen mee bestellen, of zelf bij een kabelwinkel kopen. Enfin, als hij maar op tijd binnen is.
Ik kan me niet voorstellen dat een stereo kabel niet zou werken, het signaal komt gewoon over op 1 vd pennen. Bij stereo zitten er twee palletjes op de zijkant van de stekker, bij mono een. Trigger is normaal mono, maar wanneer de palletjes op ongeveer dezelfde plek zitten aan beide kanten (sub en bijv. versterker), dan heb je ook met een stereo kabel gewoon een puls.

Voor mijn NAD amps heb ik mono mini jack naar mono min jack (wanneer ik de voorversterker aanzet, gaat de eindversterker ook aan). Die kabel was gewoon op voorraad bij de winkel waar ik deze besteld heb. Als deze er niet was, had ik er gewoon de stereo variant in gepropt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Jorgen schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 12:34:
...en in het eerste geval zou je ook vaak "een plop" of dreun horen als de sub aanschakelt. Hun advies: de sub gewoon altijd aan laten staan.
Hoe groot acht je de kans dat je de inschakel-plop hoort? Aannemende dat je een film op rond de 75 dB kijkt dan moet het een goede *PLOP* zijn wil je die horen. Daarbij zijn de scenes waar een subwoofer inschakelt over het algemeen al aanzienlijk(er) qua volume waardoor je de plop niet eens hoort.

* FeaR is de eigenaar van een Velodyne met inschakel-plop. In de zes jaar dat ik de subwoofer heb zijn de keren dat ik de inschakel-plop heb gehoord op één hand te tellen. De plop voor uitschakelen hoor ik wel vaker aangezien dat na de film is als ik op aan het ruimen ben en alles dus uit staat. Ik lig er niet wakker van. Maar wat JvS al zei: gewoon proberen. Het hangt van de subwoofer af hoe storend de plop is. Ik neem de plop voor lief versus de subwoofer altijd aan te hebben staan. Scheelt ook dat mijn subwoofer een redelijk aanwezig two digit scherm heeft met het volume er op en dat stoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Haha. Nou dan mag hij gewoon die triggerkabel gaan aansluiten, lijkt me.
Gaan we gewoon zien wat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Ik heb nog nooit een plop gehoord bij de sb2000, en wist ook niet eens dat er een triggerkabel aan kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Jawel, zie hier: https://www.svsound.com/products/sb-2000

Ik ga het gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Zo, ik heb de complete set nu binnen sinds vandaag. De installateur is een paar uur bezig geweest met alles uit te leggen en in te stellen en heeft meteen alle randapparatuur goed ingesteld.

Waar wij niet uitkwamen is het volgende:
Ik heb filmmateriaal op mijn Minix Neo X8-h Plus mediaspeler geprobeerd en dat komt allemaal in stereo aan op de Marantz. Het maakt niet uit of de bron een stream van Netflix, of een mediabestand op de NAS via Kodi is. Alle audio is enkel stereo. In het Minix-menu hebben we al geprobeerd om hem op HDMI passthrough en op automatisch te zetten, maar beide zonder resultaat.

Iemand een idee hoe ik de mediaspeler ook in bitstream o.i.d. kan zetten zodat-ie ook alle juiste audiocodecs doorstuurt? Volgens mij moet dat kunnen met deze mediaspeler.

Straks ga ik spotify connect proberen. Heb van de week al een playlistje gemaakt.
Daarnet al een oude Tom Jones plaat van mijn vader en moeder geluisterd.

Genieten kan beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Het is even geleden dat ik bij mijn nuc in de instellingen moest zijn, maar ik weet nog dat je ergens het uitvoerapparaat moet kiezen. In dit lijstje staat ook je versterker/receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
@LA-384 daar zal ik nog eens naar kijken dan

Eerste kleine probleem ook gevonden: als ik de tv en de receiver tegelijkertijd het geluid laat horen, dan is er een tijdsverschil tussen beide. Dit valt niet op bij live televisie, maar wel bij gebruik van de Netflix app. Ik begrijp dat ik bij audio delay, of lip sync o.i.d. moet gaan kijken. Hoop wel dat het daarmee niet voor de rest van de tv (live televisie, andere apps zoals NPO en RTL XL) dan weer de andere kant op verschuift.

Eerste echte probleem is ook geconstateerd. Vandaag is de elektromonteur die ook de coax en utp aangelegd heeft, terug geweest om de laatste goten naar de speakers te monteren en even te helpen bij alle kabels in de goten doen. Dat (kabels in de gootjes) was overigens afgesproken dat de installateur van iEar dit zou doen, maar die heeft dat niet willen doen. Zijn we bijna terug bij het meubel en de receiver, komen we tot de conclusie dat de installateur van iEar 3 kabels te kort heeft uitgevoerd. De center redt het maar nét, maar dan moet de receiver bijna tegen de tv aan staan. De linker surround en linker front redden het gewoon niet. Nu dus een deel van de kabels uit de kabelgoten getrokken en de kabels schuin over de muur laten lopen, zodat ik tenminste nog geluid heb.

iEar over dat laatste gebeld. Beetje lullig antwoord. Meneer in kwestie wist niks van mijn situatie. (Terwijl de installateur overal foto's en aantekeningen van maakte zodat iedere medewerker kan helpen.) Zijn suggestie: kunnen we de kabels misschien verlengen?...

Ik kan me vergissen, maar volgens mij wil je geen extra splitters en aan elkaar geknoopte kabels in je systeem hebben, als het niet nodig is. Elke extra "knoop" is potentieel een plek waar het signaal verloren gaat. Ik heb betaald voor premium, dan wil ik dat wel krijgen. En niet te-korte-dus-maar-aan-elkaar-geknoopte kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja het maakt technisch niet uit en zal het geluid zeker niet beïnvloeden, maar je hebt idd betaalt voor premium dus mag dat ook verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Dat is goed om te weten @JvS

Ik heb nu deze keuzes voorgeschoteld gekregen:

1) extra kabellengte eraan vast laten solderen -> alleen extra kabellengte betalen (niet bij gezegd "wie" dit gaat doen en wat dat kost)
2) alle kabels zelf weer verwijderen; terugsturen; nieuwe krijgen; zelf monteren -> alleen extra kabellengte betalen
3) alle kabels door iEar laten vervangen voor langere kabels -> kostprijs volledige montage à € 85 + extra kabellengte betalen

De kosten die ik kwijt was aan de elektromonteur die nu voor niks vandaag gewerkt heeft, vergoeden ze in elk geval niet. Het was namelijk "evengoed mijn schuld" dat de kabels te kort zijn. Ik denk erover om per speaker de goede lengte + een beetje "loos" voor de nette afwerking + 1 of 2 meter extra te bestellen. Dan kan je nog eens schuiven in je inrichting of de opstelling veranderen mocht dat nodig zijn.

Nu heb ik een boel geld uitgegeven aan een prachtige set en het kan allemaal ook een keertje op, maar ik denk erover om toch voor de laatste optie te kiezen. Temeer omdat dan ook de volledige garantie en aansprakelijkheid weer bij iEar ligt en dit voor later natuurlijk handig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ik zou ook voor optie 2 gaan. Zoals JvS zegt maakt solderen voor de technische werking niets uit, maar ik snap dat iets als gevoel ook mee speelt waardoor je liever één deel kabel hebt. Extra lengte is nooit weg. Ik heb hier volgens mij zeker één meter kabel tussen de center en de eindversterker die letterlijk enkele tientallen centimeters van elkaar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Hoe zit het met verschil in kabellengte tussen links en rechts? Links is (bij de fronts) nu ongeveer 2 meter langer dan rechts als het goed is. En bij de rears zit er ook zo'n verschil in. Volgens de meneer van iEar maakte dat niks uit en "hoor" je dat alleen (of het telt alleen) bij sets van tienduizenden Euro's.

Edit: ondanks de teleurstelling over de te korte kabels, heb ik vanavond de film 2012 op Netflix opgezet. Dolby surround is een hele ervaring met mijn nieuwe systeem. Een genot. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Jorgen op 25-06-2017 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Verschil in kabellengte maakt bij mijn weten niets uit, anders zouden de surround speakers ook niet te integreren zijn. Bovendien past de receiver de signalen aan na kamercorrectie (Audyssey). Dat het bij duurdere speakers wel speelt lijkt mij ook onzin.

Verder gewoon zelf aansluiten. Het is geen hogere wiskunde, het is zonde geld om daar voor €85,- iemand voor te laten komen. Doorgaans is 1 draad wel gemarkeerd met bijvoorbeeld een rode streep of pijl of tekst, zodat je ze niet omdraait. De speaker gaat er verder ook niet stuk van als dat wel gebeurt, je krijgt volgens mij wel een melding van Audyssey, omdat de speaker dan anders klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Kabellengte maakt inderdaad niets uit. De snelheid waarmee het signaal door de kabel jaagt is zo hoog dat die verschillen in kabellengtes er niet toe doen. De enige reden om 2 x 4 meter te nemen in plaats van bijvoorbeeld 1 x 2 en 1 x 4 meter is vooral als je de kabel door wilt verkopen. Gelijke lengtes verkoopt nu eenmaal makkelijker. Al zit je met kabels die tweedehands nog wat opbrengen al snel aan meerdere tientjes de meter voordat dit rendebal wordt. Als je het strak weg wilt werken maakt verschillende lengtes dus niets uit. Ook niet op een set van tienduizenden euro's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
En gelijke lengte maakt je wat flexibeler met schuiven en verhuizen. Goed om bovenstaande te weten.

Overigens wel apart dat er altijd gezegd wordt dat het linker en rechter kanaal even lang dienen te zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door Jorgen op 26-06-2017 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Nu dus een flinke discussie met iEar. Ze willen sowieso geld zien voor een "tweede installatie", terwijl ik vind dat ze dus bij de eerste installatie steken hebben laten vallen en ik daarmee dus gewoon recht heb op een goede installatie. De kabels zijn nu immers gewoon een stuk te kort; i.p.v. lang genoeg + extra lengte. Ik moet nu wachten tot de verkoper van mijn installatie terug is van vakantie. Dat duurt nog ruim een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Jammer van dat gedoe idd, de set bevalt verder wel goed zeker?
Weet niet of je een blu ray speler hebt, maar high res audio is helemaal geweldig op een mooie set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ik heb enkel een PS4 Pro voor de blu rays, maar die lust geen cd's kennelijk.
En mijn oude dvd-speler heeft geen HDMI. Ik heb me er nog niet in verdiept hoe ik die wel aan kan sluiten.

Voorlopig is het dus hoogste kwaliteit Spotify en internetradio.

Ik heb nu 2012 en Spectre gezien. Dat was smullen qua geluid. Ben wel aan het kijken of een disc-speler (universal disc / uhd blu ray) toch niet een goede investering is bij deze set.
Dus ja de set an sich bevalt prima. Ben alleen in staat de hele zooi terug te sturen als ze blijven moeilijk doen.

De reden ook dat ik voet bij stuk houd is omdat ik vind dat ik voor een goede, complete installatie betaald heb en deze gewoon niet heb gekregen, vanwege de te korte kabels. Meer dan goedbedoeld "helpen vasthouden" heb ik niet gedaan, dus de verantwoordelijkheid ligt nog steeds bij hun. Met een 2e keer komen, blijft hij ook bij hun liggen. Natuurlijk kan ik zelf de kabels gaan aansluiten, maar het gaat om het principe. Ik heb namelijk veel betaald en weet ook hoe het is om gewoon geen geld over te hebben. We gaan het zien.

Zo meteen een filmpje uitkiezen en lekker kijken/luisteren.

Nog even terugkomend op de blu-ray / uhd / universal disc player. Kan iemand iets zeggen over de cd-functies? Ik vind het belangrijk dat er pauze-loos tussen opvolgende nummers geschakeld wordt. Anders verpest je een mix-cd. En ik wil graag dat << in eerste instantie teruggaat naar het begin van het nummer en pas bij 2e keer drukken naar het vorige nummer. Hier heb ik wel eens naar gevraagd in de winkel, maar geen verkoper die het weet.

[ Voor 50% gewijzigd door Jorgen op 29-06-2017 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10 18:20

pmeter

Poes!

Jorgen schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 15:04:
Eerste kleine probleem ook gevonden: als ik de tv en de receiver tegelijkertijd het geluid laat horen, dan is er een tijdsverschil tussen beide. Dit valt niet op bij live televisie, maar wel bij gebruik van de Netflix app. Ik begrijp dat ik bij audio delay, of lip sync o.i.d. moet gaan kijken. Hoop wel dat het daarmee niet voor de rest van de tv (live televisie, andere apps zoals NPO en RTL XL) dan weer de andere kant op verschuift.
Bij mijn Sony TV was de analoge uitgang vertraagd en de optische uitgang niet. Misschien ligt voor jou de oplossing ook daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Tv geluid gewoon uit laten, dat gekraak van een tv speaker erbij voegt niks toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
@pmeter Gekke is, als ik het geluid op de tv uitzet en alleen naar de receiver luister is geen enkele bron vertraagd. Prima op blu-ray of game via de ps4; prima met content van de mediaplayer; prima met live tv of de WebOS apps. Zet ik enkel het tv geluid aan en niet de recever, dan is ook alles in orde. Alleen als ze tegelijkertijd spelen (soms heb je de ene of de andere nog niet uit gezet) dan is er de vertraging en klinkt alles als een te snelle echo. Los van elkaar dus alles prima.

@Goofy1978 'tuurlijk, dat weet ik ook. Maar soms heb je ze per ongeluk samen aan en dan doet het verschijnsel zich voor. Enkel tv geluid, of enkel receiver geluid en dan is het er niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Jorgen op 05-07-2017 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10 18:20

pmeter

Poes!

Dat is precies wat ik ook had, totdat ik de optische uitgang van de tv (of de hoofdtelefoonuitgang) ging gebruiken in plaats van de tulp-analoge uitgang. De vertraging is het gevolg van de beeldbewerking in de tv. Kennelijk wordt het optische (spdif / toslink) signaal en de hoofdtelefoonuitgang gelijk aan het beeld ook vertraagd. Alleen de tulp-analoge uitgang loopt voor op het beeld en het geluid van de tv zelf. Je zal de vertraging ook hebben als je de audio-uitgang van de decoder pakt.

[ Voor 11% gewijzigd door pmeter op 06-07-2017 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ik gebruik geen losse decoder / tuner voor mijn tv. De tv krijgt zijn HD-signaal via RFOG (Radio Frequency over Glass) direct uit de coaxkabel. Het geluid van de tv loopt ook over de optische kabel. Nou ja, vaak zal ik de situatie niet "nodig" hebben. Het is alleen wel storend op de momenten dat het wel toevallig gebeurt dat ze beide aanstaan.

Even nog wat anders: ik lees in verschillende aankoopadvies- en/of receivertopics over het gebruik van Audyssey en het daarmee instellen van je receiver. De installateur van iEar gaf aan het maar niks te vinden en enkel even de afstand van de speakers tot de luisterpositie nodig te hebben en hier een paar dB'tjes plus of min te doen en het dan net zo goed was. Zijn idee was dat Audyssey in al zijn vormen meer door de war gooide, dan dat het wat opleverde. Wat is hier jullie mening over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ben ik het op zich mee eens, alleen sublaag leent zich ervoor om semi automatisch ingesteld te worden met een microfoon.

De rest wordt met een microfoon een brei van direct geluid en reflecties en de receiver gaat dat proberen te corrigeren, terwijl je oren reflecties totaal anders waarnemen dan zo'n microfoon dat doet.

[ Voor 84% gewijzigd door JvS op 07-07-2017 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Dat is bij mij ook niet gedaan. De crossover van de sub is ingesteld met de hand en that's it. Ik heb er zelf nog niks aan gewijzigd en ook die behoefte nog niet gehad. Bij muziek en film speelt de sub prima mee. Bij EDM zet ik de muziek wel wat eerder zacht(er) vanwege de beats, maar verder bij andere muziek eigenlijk niet.

Ik zit trouwens nog even te kijken naar een nieuwe switch, omdat ik nu poorten tekort kom.
Ik heb nu een Linksys/Cisco switch met 5 poorten. Zijn broertje met 8 poorten ben ik in de PW tegengekomen, evenals deze van TP-Link. Die laatste is nieuwer en veel goedkoper. Betaal je bij Linksys vooral het merk, of is het echt beter?

https://tweakers.net/pricewatch/compare/281782;544823/

[ Voor 19% gewijzigd door Jorgen op 07-07-2017 23:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
Ik heb zo'n tp-link switch van 5 aansluitingen. Het splitst de netwerkverbinding dus van 1 naar 5 en alle aangesloten apparaten hebben verbinding wanneer ze daar om vragen. Wat wil je dat zo'n ding nog meer kan? Goed is goed denk ik altijd maar.

Verder kun je eens Audyssey proberen. Zorg dat je de afstanden, volume correcties en crossovers even ergens opschrijft en ga dan met Audyssey aan de slag om te zien of het beter klinkt. Zoniet, herstel je alles weer naar wat het was. Let wel, Audyssey maakt meestal de fout om speakers als "large" aan te merken. Dit zegt niets over het formaat van de speakers, maar wel over het weer te geven frequentiespectrum. Normaal moet je de speakers naderhand even als "small" aanmerken en de crossovers instellen.

Afstand opmeten gaat meestal niet op voor de subwoofer. Mijn ervaring is dat Audyssey deze altijd verder plaatst dan hij daadwerkelijk staat. Mijn verklaring is dat het signaal intern nog iets vertraagd wordt. De afstand moet je namelijk zien als een signaalvertraging waardoor het geluid gelijktijdig aankomt.

Audyssey metingen komen vrij nauwkeurig en doe je het beste met behulp van een statief. Ga ook niet het hele luistergebied inmeten, maar beperk je tot rondom de primaire luisterpositie. Kleine verschillen in plaatsing van de microfoon, hebben grote gevolgen voor het uiteindelijke geluid.

Audyssey doe je vooral voor het surround gedeelte. Het stemt de speakers op elkaar af. Hoewel niet ideaal, is het beter dan niets. Wil je geen Audyssey bij stereo muziek (waar de kwaliteit van speakers veel belangrijker is), dan kies je gewoon voor de "direct" modus en schakelt de receiver alle aanpassingen aan het signaal uit.

[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 08-07-2017 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Nee hoor, ik wil niks bijzonders met een switch. Gewoon extra internetaansluitingen creëren en de netwerk snelheid behouden. Meer niet. Wat me opviel was dat Linksys/Cisco voor hun switch een stuk meer geld vragen dan TP-link terwijl het apparaat al 5 jaar langer op de markt is. Als het goedkopere merk net zo goed is, koop ik lekker die. ;)

V.w.b. Audyssey, misschien ga ik het van het weekend dan toch een proberen. Wie weet haal ik dan nog meer uit mijn set. Nog tips wat ik moet instellen bij de sub, aangezien die aan de achterzijde én op de receiver in te stellen is? Valt me trouwens wel op dat muziek van Spotify veel harder is, dan bijv. geluid van de tv (zowel live, als Netflix). Maar eens even uitzoeken of ik dat nog een beetje gelijk kan trekken. Rommelen en proberen met de geluidsinstallatie is wel leuk in elk geval :) maar luisteren nog veel leuker, dus ik wil niet alleen met instellen bezig zijn. Ik merk dat ik dat bij Kodi altijd deed. Nog meer leuke dingen erop en dan geen tijd meer om 's avonds die toffe film nog te kijken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
De sub op LFE zetten phase op 0 en volume op 50% en dan audyssey alles laten inmeten.
Na het inmeten idd de crossovers handmatig bijstellen, alles op small en crossovers front op 60hz en de andere speakers op 80hz lijkt me zelf een mooi uitgangspunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

LA-384 schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 08:58:
Hoewel niet ideaal, is het (Audysee) beter dan niets.
Hier ben ik het niet mee eens. De reden heb ik hierboven neergezet. Let wel, ik ben voor het inzetten van DSP om geluid goed te krijgen. Maar wat audysee doet in het mid-hoog slaat nergens op. Afstanden meten, fases meten, crossovers meten en staande golven detecteren: Ja dat is prima. Maar het midhoog van een speaker moet je met een in-room meting gewoon vanaf blijven. Dat is echt drama met een kleine kans op een toevalstreffer.

Een microfoon houdt reflecties en direct geluid niet uit elkaar. Reflecties klinken heel anders (omdat een speaker onder hoeken gewoon heel anders klinkt) en dat geheel is erg onvoorspelbaar. Vergelijk bijvoorbeeld met iemand praten in een badkamer. Dat gaat op zich best redelijk. Zet nu een microfoon neer en luister naar dat gesprek dat e hebt opgenomen. Dat is simpelweg niet om aan te horen. Je hersenen en oren samen filteren de reflecties weg. Een microfoon kan dat niet. En dat signaal inclusief reflecties gaat de receiver dus proberen te corrigeren. Dat slaat gewoon simpelweg helemaal nergens op in relatie met hoe je het geluid waarneemt.

Midhoog krijg je goed met een goed speakerdesign (en wellicht akoestische maatregelen), dat signaal meet je in een dode kamer. Aan de hand van die meting kan je wel los gaan met DSP om de speaker goed te krijgen (vlakke respons, lage vervorming, constante- of minimaal geleidelijk veranderende directiviteit).

Maar in-room, ungated, automatisch mid-hoog bijsturen (=audysee) zou ik zeker nooit "Beter dan niets" willen noemen.

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 08-07-2017 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Doet Audyssey wel zoveel in het mid en hoog? Volgens mij ligt de focus bij Audyssey (en andere correctiesoftware) toch vooral op het laag?

Ik heb enkele weken/maanden geleden wat metingen gedaan met een umik 1 microfoon en kon niet echt verandering ontdekken in de hogere frequenties, wel in de lage.

Ik denk verder dat het voor film allemaal niet zo precies komt, buiten de lage frequenties dan. Voor muziek prefereert de audiofiel de direct modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Dan laat ik het eerst nog even zo. Ik heb nu nog niet het idee dat ik iets mis en anders kan ik altijd nog de Audysseyfunctie gaan gebruiken. Was in elk geval benieuwd waarom het met moderne receivers wordt meegeleverd, maar de installateur er niks van wil weten.

De switch is intussen besteld, dus die komt hopelijk deze week binnen. Bij Conrad stond er geen levertijd bij... Het is die van TP-link geworden. Dan kan weer mooi alles aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
In een ander aankoopadviestopic lees ik deze reacties van The Eagle en FeaR. Ik begrijp het nu niet helemaal meer.
The Eagle schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 19:14:
[...]

Das een kwestie van instellingen. Sowieso geen optisch gebruiken als je hoger dan een DTS signaal wilt weergeven. In de manual van je receiver ff naar reference volume zoeken, kun je ws per bron instellen.
Nogmaals, als je geld uit wilt geven wil ik je ook mijn bankrekeningnummer wel geven ;)
FeaR schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 18:58:
[...]

Optisch vanaf de bron direct naar de receiver, niet eerst via de TV. Anders heb je kans dat je geen surround door zet dan wel niet alle tracks tot je beschikking hebt (veel TV's doen bijvoorbeeld geen DTS over de S/PDIF Out).

Betreffende verschillen horen: HDMI kan tot 7.1 LPCM aan op de PS4 en dat heeft een hogere bandbreedte dan maximaal DTS wat je met optisch haalt. Of het verschil ook echt daar is valt over te discussiëren, veel in deze wereld zit tussen de oren. DTS via optisch of HDMI zou geen verschil moeten maken.
Misschien dat de situatie anders is, maar bij mijn Marantz sr7011 zit de tv toch echt met HDMI en optisch aan de receiver vast. Dit om de problemen met ARC te voorkomen (aan een niet-ARC-hdmi aangesloten) en het geluid van live tv, Netflix en andere WebOS apps naar de receiver toe te sturen. Betekent dit nu dat als Netflix HD audio meestuurt, ik dit gewoon niet kan horen? Als ik een bluray afspeel zie ik het namelijk wel in het display van de Marantz staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Vrees niet netflix gaat dts kwaliteit nog niet eens halen, maar een film vanaf een mediaspeler kan wel hd audio hebben.
maar die kun je weer via de versterker aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jorgen schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 20:41:
In een ander aankoopadviestopic lees ik deze reacties van The Eagle en FeaR. Ik begrijp het nu niet helemaal meer.

[...]

[...]

Misschien dat de situatie anders is, maar bij mijn Marantz sr7011 zit de tv toch echt met HDMI en optisch aan de receiver vast. Dit om de problemen met ARC te voorkomen (aan een niet-ARC-hdmi aangesloten) en het geluid van live tv, Netflix en andere WebOS apps naar de receiver toe te sturen. Betekent dit nu dat als Netflix HD audio meestuurt, ik dit gewoon niet kan horen? Als ik een bluray afspeel zie ik het namelijk wel in het display van de Marantz staan.
jij gebruikt geen optische kabel maar hdmi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
@Goofy1978 Netflix heeft films en series met Atmos. Mijn receiver kan Atmos aan, ook al maak ik nu gebruik van een 5.1 opstelling.

@JvS Beeld loopt over HDMI; geluid over de optische kabel. Of snap ik jou nu niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Jorgen schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 20:41:
De Blu-ray zal direct met HDMI naar de receiver gaan en daarom heb je gewoon HD Audio. Als je de Blu-rayspeler direct met HDMI op de TV aansluit dan heb je geen HD Audio.

De optische kabel tussen de TV en de receiver is puur voor het geluid wat de TV door kan sturen. Denk aan een CI+ module of ingebouwde apps op de TV. Die zijn in dat geval gelimiteerd tot de bandbreedte van optisch en zullen nooit verder komen dan DD 5.1 of DTS 5.1. Waarbij het al de vraag is of die tracks überhaupt door worden gezet aangezien veel TV's het geluid downscalen naar 2.0 of bijboorbeeld alleen DD 5.1 ondersteunen voor surround en geen DTS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
De blu-ray bedoelde ik ook ter illustratie. Wat is er dan voor mij nog aan voordeel te behalen met die optische kabel? Deze verbinding werd mij geadviseerd door iEar.

[ Voor 16% gewijzigd door Jorgen op 14-07-2017 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Jorgen schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:23:
De blu-ray bedoelde ik ook ter illustratie. Wat is er dan voor mij nog aan voordeel te behalen met die optische kabel? Deze verbinding werd mw geadviseerd door iEar.
Optische kabel en HDMI ARC hebben tot op heden voor 99% van de TV's geen verschillen qua wat er door kan worden gestuurd. HDMI kan in theorie een hogere bandbreedte aan en daarmee DTS HD ten opzichte van gewone DTS voor optisch. Echter is dus voor 99% van de TV's de implementatie van HDMI ARC en S/PDIF Out gelijk. Er zijn enkele TV's (geloof Samsung) dus wel meer tracks door kunnen sturen via HDMI ARC, dan heb je wel voordeel.Voordeel van S/PDIF Out gebruiken ten opzichte van HDMI ARC is dat je niet verplicht bent HDMI CEC te gebruiken. Het idee van dat protocol is leuk, maar doordat elke fabrikant vrij is het te implementeren zoals men wil kan het tot gekke resultaten leiden. Ik heb zelf ook alles met HDMI aangesloten, maar gebruik geen HDMI ARC omdat ik ook geen HDMI CEC wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Mijn televisie beschikt over een Dolby Atmos-decoder en daarmee ook Atmos-passthrough, zover ik het begrijp. Ik zie in elk geval bij Netflix Dolby Vision en Dolby Atmos in beeld komen (op de televisie).

Hoe werken Dolby en DTS dan wanneer je een hogere codec aangeboden krijgt, dan je receiveropstelling aankan? Mijn receiver kan namelijk gewoon Atmos verwerken, maar ik heb natuurlijk een 5.1 setup. Maakt de receiver er dan de één-na-hoogste variant van? Dus Atmos > True HD > enz of krijg je gelijk een lagere geluidsmix?

[ Voor 50% gewijzigd door Jorgen op 14-07-2017 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Wat je TV weergeeft zegt niets over wat de receiver bereikt. Als je wilt weten welke audio track er af wordt gespeeld zal die die in de receiver op moeten vragen. Enige informatie die je van de TV kan halen is welke resolutie en refresh rate er binnen komt. Sowieo vind ik hoge termen bij een streamingdienst wat dubieu. Bijvoorbeeld Netflix met termen als 4K, HDR, etc.

Als de bron een track heeft die meer speakers aan kan dan je in hebt gesteld worden de kanalen die niet aanwezig zijn over de andere speakers gemixt. Als je geen center hebt dan krijgen de Front Left en Front Right dat signaal. De receiver zet alleen een track terug als de receiver de codec mist. DTS HD Master Audio naar een receiver met alleen DTS support zal leiden tot DTS omdat de receiver dan de core van de DTS HD track pakt.

Waarom maak je je zo druk over tracks door kunnen sturen als de limiet in deze het aantal fysieke speakers van je set is? Als je een 7.2.4 opstelling hebt zou ik het snappen, maar in een 5.1 set zoals in deze kan er weinig fout gaan. Enige zou het doorsturen van HD Audio zijn wat via de S/PDIF Out van de TV in deze niet kan. Maar er zijn naar mijn weten geen directe apps of bronnen die dergelijke audio doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
OK. En bij blu-ray ontvang ik de DTS HDMA / Dolby True HD natuurlijk wel als dat in het display van mijn receiver komt. Tja, druk maken? Ik wil gewoon de best mogelijke geluidservaring die met mijn 5.1 setup mogelijk is. Wellicht hoort niemand het verschil tussen gewone DTS en HDMA, maar ja, als het met je set kan, wil je het horen ook, toch? ;)

En als je dan voor een dure setup betaald, maar de gekozen kabelconfiguratie is (misschien) niet optimaal, dan zou dat weer jammer zijn.

V.w.b. Netflix. Denk je dat het eerder allemaal upscales en upmixes zijn, dan native 4k, hdr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Mijn denon x2200 heeft ook atmos maar als de hoogte speakers niet aangesloten zijn, zal het nooit in het display verschijnen.
Dts X wel maar daar zijn maar een paar blu rays van te krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door Goofy1978 op 14-07-2017 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
@Goofy1978 dat begrijp ik, want ik heb wel de codec, maar niet de benodigde opstelling. Maar nu krijg ik vaak niet meer dan Dolby Surround te zien. Dus niet Dolby Digital (Plus) of TrueHD bijv. Dat heb ik nu enkel bij de blu-ray van Skyfall in het display van de Marantz gezien (DTS HDMA). Nu geeft Netflix enkel aan dat geluid in 5.1 óf Atmos is, maar ook met live tv en Pathé Thuis zie ik enkel Dolby Surround verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Dat klopt toch gewoon hd audio zit enkel op blu rays, en sommige films die je met een mediaspeler afspeelt.
Pagina: 1 2 Laatste