Offertebespreking zonneplan offerte 3850WP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:23
Ik zie dat offertes in een eigen topic thuishoren, dus dan doe ik dat maar even :)

Wij hebben bij een paar partijen offertes opgevraagd en de offerte van zonneplan ziet er totnutoe het beste uit. Mijn vraag aan jullie is of de prijs realistisch is. En of de keuze van onderdelen een goede is :)

14 x Zonnepanelen 275 Wp All Black; High performance zonnepanelen, volledig zwart.
1 x Omvormer SolarEdge SE3500
14 x SolarEdge Optimizer P300
1 x Montagesysteem Solar Construct Haken + Rail
1 x Volledig all-inclusive installatie; Volledig inclusief het plaatsen van een aparte groep in de meterkast.

Die groep in de meterkast moet er nog af (die is al geplaatst door de installateur, een paar maand terug).
De panelen hebben we geselecteerd op uiterlijk. Er is ook een 290Wp optie, die hetzelfde kost, maar lelijker is.

Prijs is €5940 inc btw (4993 ex).
Ik heb de prijzen van de componenten op internet bij elkaar geklikt en kom dan op ruwweg op €4750-5000 inc btw aan materiaal. Dus de montagecomponent van de offerte schat ik op €1000-1250.

Ik heb geen behoefte om het zelf te plaatsen (ik ben druk zat met andere klussen aan het huis) en ik hoor goede verhalen over zonneplan. Maar als deze prijs echt niet realistisch is, dan kijken we nog even verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hier staat een systeem met 16x 270 Wp panelen, 4320 Wp.
Kost incl, btw 4310 Euro.

Reken er 1000 euro installatie kosten bij en je zit op 5310 euro.
Nog altijd goedkoper dan jouw offerte met in dit geval veel meer Wp.
http://www.sun-solar.nl/i...0-euro-incl-btw-sunsolar/

Is er een reden om voor SE te gaan? Veel schaduw?

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2017 17:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Wat bedoel je met SE? Dat we optimizers hebben?

Daarvoor hebben we gekozen ivm een boom naast het huis en een dakkapel (die als het goed is niet voor zoveel schaduw zorgt). En de meerprijs viel me mee (je krijgt meteen ook meer opties om het ding uit te lezen, als ik me niet vergis. Vond ik ook wel leuk :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
SE bedoel ik inderdaad SolarEdge.

Een omvormer uitlezen kan met een raspberry pi ook...
En iets goedkoper....

Mijn redenen om het niet te doen.
AUijtdehaag in "Offertevergelijking Zonnepanelen. Optimizers of niet?"
Als je, je daar niet in kan vinden, ook prima hoor... ;)

Je weet zelf het beste hoeveel schaduw je gaat krijgen...

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2017 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Dus als ik het zo snel zie, is de prijs redelijk (want die optimizers kosten ook 5 tientjes/stuk en de rest van de spulleboel is ook iets duurder materiaal dan de spullen in jouw link). Niet te duur, maar ook niet goedkoop.

Maar door een ander systeem (zonder optimizers) te kiezen kan ik mezelf dus al snel een 750 euro besparen. En daarmee een anderhalf jaar eerder de boel hebben terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Klopt.

Maar bij schaduw, zal je iets moeten doen...met enkele hosola of tigo optimizers of een SMA omvormer met optitrac, of gewoon je dak volleggen met SF-175S.

Een boom kan veel schaduw geven. Een dakkapel meestal maar even smorgens of savonds (dat kan ik niet zien vanaf hier)

Qua prijs wel markconform dus, maar wil je er dat dus aan uitgeven?
Ligt je dak wel vol? (ik heb zelf zuid + noord volgelegd op 1 string omvormer in de afgelopen 3 jaar)
En heb ook dakkapel bij beide buren. (maar SMA is ook niet heel goedkoop)

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2017 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-07 19:47
AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 17:37:
Klopt.

Maar bij schaduw, zal je iets moeten doen...met enkele hosola of tigo optimizers of een SMA omvormer met optitrac, of gewoon je dak volleggen met SF-175S.

Een boom kan veel schaduw geven. Een dakkapel meestal maar even smorgens of savonds (dat kan ik niet zien vanaf hier)

Ligt je dak wel vol? (ik heb zelf zuid + noord volgelegd op 1 string omvormer in de afgelopen 3 jaar)
SF 175 is die nieuw? Die kende ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
LittleTycoon schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 18:19:
[...]

SF 175 is die nieuw? Die kende ik nog niet.
Al weeeeken uit joh! ;)
http://www.sun-solar.nl/i...2-euro-incl-btw-sunsolar/

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2017 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Levert die me nog voordelen op t.o.v. de 170 S, naast de 5WP extra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Iets hogere opbrengst. Techniek is onveranderd...
En schijnen iets hogere stikker vermogen te hebben
SolarKing in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
Maar dat had de 170 ook wel een beetje. kwestie van geluk hebben of pech...

Maar we gaan offtopic... ;)

[ Voor 81% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2017 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Bedankt. Kijken of ik de 175 kan krijgen ipv de 170 voor dezelfde prijs. Scheelt toch weer 170WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 17:37:
Klopt.

Wat is SMA?

We gaan hiervoor een duurzaamheidslening gebruiken en willen graag dat de besparing op elektriciteit ongeveer hetzelfde is als de aflossing :) Dat komt overeen met een max budget van 4000-5000 euro.

We gebruiken ongeveer 2000-2500KWh per jaar. En we gaan volgens verschillende sites iets van 3000-3500KWh opwekken met een installatie als deze. Dus lang niet alles kunnen we salderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
je hebt een PM.

Ik wek 1800 kWh te veel op per jaar. (krijg daar ook geld voor...dus is geen verlies)
Als salderen is afgelopen heeft de l/w warmtepomp meer kWh direkt ter beschikking in de winter vanwege de PV overcapaciteit.
Zo kan je ook redeneren.

Bovendien jeuken mijn handen nu al, om stroom opslag te gaan doen.
Maar die prijzen.... :'(
Bij vandebron gaan ze het (min of meer) al belonen
http://www.duurzaambedrij...voor-balanceren-stroomnet

[ Voor 69% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2017 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Om de info compleet te maken, hierbij even een foto/indeling van het dak:
Invloed van dakkapel zal wel meevallen, maar je ziet op de foto wel keurig de boom staan die wel een schaduw op het dak werpt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3uPZysH40xIWrmino9Ehibrt/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u4b7rLhmQ4bUXKB4FLM0CXAc/full.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Raymond op 16-05-2017 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dakraam(pje) naar de andere kant of verwijderen. Of een mooi groot nieuw dakraam op de andere kant.
CV pijp naar de andere kant (en binnen een jaar verwijderen als je een l/w warmtepomp hebt)

Alles volleggen tot de nok. (minder last van de boom en voorkomen is beter dan genezen)
Even meten of dat beter kan met SF-175 S (1257 x 977) of met monopanelen (1650 x 992)
Landscape of portrait.

Als de schaduw van de boom erg veel roet in het eten gooit, neem je SF-175 S
(dat kan met parallel stringen van 4 panelen op een chinese omvormer of met parallele stringen van 4 of 5 panelen op een SMA)
Je hebt geen 3-fase aansluiting toch?

En in het geval van SE en optimizers, je kan er makkelijk 16 kwijt?
Elk paneel heeft toch een optimizer???
Maar dat terzijde.

Maar met bovenstaande ideeen komt een zonnepaneel installateur niet mee.
Die wil snel geld verdienen, panelen monteren en wegwezen en laat je achter met een minder werkende installatie.

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2017 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Wij hebben wel een 3-fase aansluiting.
Maar ik zie het voordeel niet zo van nog meer opwekken: Dat kan je met 10ct per KWh terugverdienen (zolang salderen loopt), Dus dat duurt 12-15 jaar oid. Die horizon is mij te lang. Ik zou eerder minder panelen willen dan meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je hebt nog een gasaansluiting? (en dus geen l/w warmtepomp met subsidie)
Je kookt nog niet op inductie? Je hebt nog geen Quooker (grohe red)
Er komt nooit een elektrische auto?
Alles kan je elektrisch doen. (maar daar ben je nog niet zo mee bezig misschien)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2017 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Hoe kan zo'n warmtepomp uit na salderen? Die zal het meeste gaan verbruiken op het moment dat de zonnepanelen het minste opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Alleen als gas niet meer te betalen is, en stroom goedkoop.
(ik poets ff mijn glazen bol af ;) )

Maar stel de vraag hier eens:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2017 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-07 19:00
Raymond schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 22:13:
Hoe kan zo'n warmtepomp uit na salderen? Die zal het meeste gaan verbruiken op het moment dat de zonnepanelen het minste opleveren?
een warmtepomp kan ook werken zonder PV alleen dan word het erg krapjes tegen over een gas ketel.
(het zal er dan omhangen welke het eerst kapot gaat of de 1 of de andere goedkoper is.
ga je van conservatieve verwachtingen uit dan lukt het dus ook zonder PV, maar duurt dan wel lang.)

met PV word het wel een lachertje.
zonder salderen heb je nog steeds wel opbrengst met PV en ook in de winter.
met warmtepomp gebruik je dan wel meer van de winter opbrengst, dus ook daar is het nog leuk.
(meeste warmte pompen proberen 24 x7 moduleerend te werken, dan kom je op een +/-500W continu gebruik uit, en dat wekt de PV vaak ook in de winter op.
dus eigen gebruik word dan wel hoger, en dat hoef je niet te salderen ;) )

edit:
ik zou de panelen laten vervangen voor +/-300Wp verzie's, en dan geen 14 maar 16.
geen optimizers gebruiken maar een omvormer met 2x een mpp.
(je zou een paar panelen nog met hosola optimizers kunnen doen, maar of dat effectief is, betwijfelbaar. ;)
zo erg is deze schaduw nu ook weer niet, dat maakt de kosten niet goed ben ik bang.
maar dat is meer een persoonlijke keuze.)
werken met SF panelen kan ook, maar ik weet niet of dat leuk past. (dat laat ik over aan auijtdenhaag)

uit eindelijk hoef je niet te bang te zijn voor schaduw, dat is wel lastig maar ook weer niet rampzalig. ;)
(over angst is ook niet goed.)

[ Voor 24% gewijzigd door migjes op 17-05-2017 08:49 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
migjes schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 08:41:
dus eigen gebruik word dan wel hoger, en dat hoef je niet te salderen ;) )
Nu niet, maar na 2020/2023 toch wel? Op een gegeven moment is de regeling afgelopen lijkt me?
ik zou de panelen laten vervangen voor +/-300Wp verzie's, en dan geen 14 maar 16.
geen optimizers gebruiken maar een omvormer met 2x een mpp.
(je zou een paar panelen nog met hosola optimizers kunnen doen, maar of dat effectief is, betwijfelbaar. ;)
zo erg is deze schaduw nu ook weer niet, dat maakt de kosten niet goed ben ik bang.
maar dat is meer een persoonlijke keuze.)
werken met SF panelen kan ook, maar ik weet niet of dat leuk past. (dat laat ik over aan auijtdenhaag)

uit eindelijk hoef je niet te bang te zijn voor schaduw, dat is wel lastig maar ook weer niet rampzalig. ;)
(over angst is ook niet goed.)
Dan zou ik zo'n beetje 4000KWh opbrengst krijgen en de investering zal ook hoger zijn. Dan ben ik wel verplicht om idd ook elektrisch (warmtepomp) te gaan verwarmen, anders kan het nooit uit. En na het aflopen van de regeling snijd ik mezelf in de vingers met zoveel zonnepanelen.

Ik ben nog niet overtuigd van het nut van een flinke overcapaciteit. Vooral ook niet omdat we van plan zijn op termijn de houtkachel op de CV aan te sluiten, dus op die manier al een flinke hoeveelheid warmte kunnen opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je ziet het erg somber in.
Combinatie pv + WP is goud waard.
Je kan zelfs in de zomer vraaggestuurd sturen dmv koelen en sww.
Zodat je minder terugleverd.
In de winter een overcapaciteit van pv, zodat dat ook opgeslurpt word door de WP.
500-600 watt verwarmt heel mijn huis in de winter.

Uiteraard komen hier tegen de tijd wat batterijtjes te staan om salderen gewoon door te laten gaan. (Nu nog te duur)

Het is niet dat je de stroom kwijt bent. Het wordt met salderen afschafen iets minder vergoedt

Ik zie nog een voordeel van je dak.
De ideale schuinte voor in de winter

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2017 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-07 19:00
Raymond schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 12:23:
[...]

Nu niet, maar na 2020/2023 toch wel? Op een gegeven moment is de regeling afgelopen lijkt me?
of we nu mogen salderen of niet, je blijft voor de meter invoeren.
dus staat de ijskast aan als het zonnig is, dan gaat de stroom rechtstreeks naar de ijskast en niet langs de meter en word dus ook niet gesaldeerd. ;)
(stroom kiest de kortste weg ongeveer 1/5 van je opbrengst word niet gesaldeerd maar gebruik je zelf.)

heb je dan ook nog een warmtepomp dan is de kans dat je in de winter minder saldeert nog groter.
Dan zou ik zo'n beetje 4000KWh opbrengst krijgen en de investering zal ook hoger zijn. Dan ben ik wel verplicht om idd ook elektrisch (warmtepomp) te gaan verwarmen, anders kan het nooit uit. En na het aflopen van de regeling snijd ik mezelf in de vingers met zoveel zonnepanelen.

Ik ben nog niet overtuigd van het nut van een flinke overcapaciteit. Vooral ook niet omdat we van plan zijn op termijn de houtkachel op de CV aan te sluiten, dus op die manier al een flinke hoeveelheid warmte kunnen opwekken.
tja dan moet je echt beter gaan rekenen. ;)
met mijn voorstel heb je natuurlijk wel:
lagere kosten, doordat je geen dure omvormer van SE nodig hebt, en een paar 10tje per paneel minder.
hogere kosten doordat je duurdere (zwaardere panelen) gebruikt, en dat streept wel tegen elkaar weg.
(altijd afhankelijk van wat je leverancier wil doen, of anders gewoon een andere nemen.
vraag altijd meerdere offertes, prijs verschillen zijn soms vreemd.)

door de grotere hoeveelheid Wp heb je wel meer kWh, oke die heb je dan wel over.
maar elk jaar heeft een andere hoeveelheid opbrengst (kan een 5% per jaar verschil in zitten, soms iets meer soms iets minder.) dus een beetje "te veel" hebben is erg prettig.

maar ook als je gaat rekenen, dan zie je dat je voor een iets hogere prijs, gewoon meer kWh hebt.
en als je die weer verkoopt voor kolenfooi, dat het helemaal niet zo erg is, het maakt je TVT misschien 1 maand langer, maar je hebt wel de luxe om iets er mee te gaan doen.
(en dat hoeft niet een warmtepomp te zijn, van mij part is het een elektrische fiets of zo iets)

dus zoals @AUijtdehaag ook zegt zie het niet te somber in, zo erg is dit allemaal niet. ;)

edit:
het aller prettigste is om elk jaar tussen de 0 tot1000kWh af te rekenen, maar dan wel 0 m3 gas als het kan. >:)
je kunt dan net zolang gaan zeuren tot je leverancier je op leegstand tarief zet. ;)
dan hoef je geen maandelijkse betalingen te doen maar 1x per jaar te betalen, en dat is dan minder als 100€.
(vergeet de heffingskorting niet, die betaalt je vast recht wel, dus zelfs een bedrag toe krijgen per jaar op je energie rekening het kan. ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 17-05-2017 12:59 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Eerder deze week de knoop doorgehakt en ingegaan op de offerte :)

Nog even getwijfeld over de 290Wp panelen, maar die zijn nog lelijker dan de All-Black 275Wp panelen, dus gewoon bij de 275Wp panelen gebleven.

Zal nog even duren voordat ze liggen, want we maken gebruik van de duurzaamheidslening. Gaan we wel de meest productieve maanden missen dit jaar, maar vooruit maar weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Raymond
Je hebt ook gewoon zwarte van 300 Wp hoor.
http://www.jenm-zonnepane...o-jam6k-60-300-pr-bk.html
Maar de keus is alweer gemaakt zie ik.
Proficiat alvast. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-06-2017 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Afgelopen vrijdag zijn de panelen geplaatst, op de meest regenachtige dag van de maand :P

Zonnetje schijnt nu en de omvormer geeft aan dat er 3600W wordt opgewekt (we hebben 14x275Wp panelen).

Sinds vrijdag is er voor een euro of 4 opgewekt :+

Mooi dat ze er liggen, jammer dat door onze besluiteloosheid we het seizoen een beetje hebben gemist.
Pagina: 1