Auto van €500-1000, doen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Topicstarter
Ik erger mij een beetje aan het feit dat ik vast zit aan het OV. Voor woon-werkverkeer maakt dat niet uit, aangezien ik op 5 minuten fietsen van de trein woon (evt. een bus als het regent) en op 5 minuten lopen van het station werk (op een plek waar je liever niet met de auto wilt komen). Maar voor de rest is het wel handig om een auto te hebben. Ik ga dus amper kilometers maken, als het er 5000 per jaar zijn heb je het denk ik wel gehad.

Daarom ben ik dus op zoek naar een simpele kleine auto. Snel en groot hoeft allemaal niet, als hij betrouwbaar is en rijdt ben ik blij. Ik zie redelijk wat auto's staan voor €500-1000 euro in de klasse Ford Ka, Nissan Micra, Suzuki Alto met bouwjaar 1997-2001 en een KM stand onder de 150k. Maar wat zijn de aanraders in deze prijsklasse en wat moet ik vermijden? Zijn modellen met airco aan te raden na zoveel jaar? Ik wil eigenlijk niet meer uitgeven i.v.m. m'n minimale gebruik. Ga ik liever van op vakantie ;).

Nee, ik ben niet 73 jaar :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik zou voor iets Aziatisch kiezen (Toyota, Suzuki, Nissan, Mitsubishi, Daihatsu e.d.) die zijn over het algemeen prima betrouwbaar en roesten ook lang zo erg niet als een Ford Ka (vooral dat oude model is echt berucht om roestproblemen).

Denk aan een Toyota Starlet. Als je eentje van een opaatje ofzo kan vinden dan kan je daar met wat klein onderhoud waarschijnlijk nog wel een hele tijd mee vooruit.

Airco ga je in jouw budget niet vinden denk ik. En als je er wel eentje vind dan is de kans groot dat de boel lek is. Calculeer ook sowieso een refill van het koelgas in, zo'n 70-100 euro.

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 16-05-2017 14:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:31

Snuffel

Vroem!

Kwa betrouwbaarheid zou ik dan kiezen voor een kleine Japanner.
Maar een auto kopen is meestal niet het probleem, iedereen kan een auto kopen.
Auto rijdend houden, dat kost geld, dus je kan jezelf beter afvragen wat je maandelijks/jaarlijks aan de auto wil uitgeven (verzekering, wegenbelasting, onderhoud, jaarlijkse APK, brandstof etc).

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-05 20:44
Ik zou persoonlijk altijd voor een aziatisch merk gaan, persoonlijk heb ik een sterke voorkeur voor het type Toyota Starlet. Een erg gewilde en stabiele auto, nooit problemen mee.

Wij rijden eigenlijk sinds 2002 al verscheidene Starlets en hiermee zijn we eigenlijk nog nooit tegen problemen aangelopen. Onze huidige Starlet, uit 1998 heeft sinds aanschaf(2 jaar terug) alleen nog maar wat nieuwe olie en remvloeistof gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Snuffel schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:36:
Kwa betrouwbaarheid zou ik dan kiezen voor een kleine Japanner.
Maar een auto kopen is meestal niet het probleem, iedereen kan een auto kopen.
Auto rijdend houden, dat kost geld, dus je kan jezelf beter afvragen wat je maandelijks/jaarlijks aan de auto wil uitgeven (verzekering, wegenbelasting, onderhoud, jaarlijkse APK, brandstof etc).
Je hebt helemaal gelijk, vandaar dat ik ook kijk naar kleine auto's met een laag gewicht, een laag verbruik, en een lage nieuw prijs. Het interesseert met echt vrij weinig dat het een kanariegele Twingo is. Ik wil geen Passat met 500k op de teller, veel te duur in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Heb sinds februari pas mijn rijbewijs maar ik wist al dat ik niet veel kilometers zou maken als ik het pasje eenmaal had. Heb daarom ook een beetje met dezelfde insteek (en dat ik natuurlijk ook gewoon nog veel ervaring moet opdoen), een Suzuki Swift uit '99 gekocht voor 800 euro. Tot nu toe ook geen spijt van gehad, rijdt prima voor de korte ritjes die ik maak. (zitten zelfs nog de elektrische ramen, stuurbekraching, airbag, airco etc in ook).

Scheelt gelukkig dat ik hem gekocht heb via een vriend van me die zn eigen garage heeft en APK-keurmeester is, dus ik kan er van uitgaan dat het een prima ding is (al kunnen er altijd onvoorziene zaken kapot gaan natuurlijk).

Hij raadde me voordat ik zou afrijden al een Japanner aan om mee te beginnen, ook Toyota is hij wat dat betreft fan van 'bijna niet stuk te krijgen' aldus hem :P

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:07
Als je het geld ervoor hebt kan het handig zijn omdat je ook meteen schadevrije jaren opbouwt. En ongemerkt gebruik je hem waarschijnlijk nog best veel.

Gewoon een kleine auto nemen die niet te duur is. Let ook op gewicht. Sommige kleine autos vallen net in een hogere gewichtsklasse en zijn daardoor weer een paar 10tjes duurder in de belasting. Check hiervoor gewoon even het kenteken bij de RDW. Dan weet je waar je vanuit moet gaan.

De grootste problemen met zulke kleine goedkope autootjes zijn roest en bijvoorbeeld een distributieriem oid. Twee dure reparaties omdat het veel tijd kost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-06 23:42
Ford Ka vermijden, die staan bekend als roestbakken.

Voor 500-1000 euro kun je een prima auto kopen, wel is het dan belangrijk om goed te zoeken. Voor dat geld is er natuurlijk ook veel troep te koop.

Januari een Volvo 440 gekocht voor 600 euro. Rijdt geweldig zo'n volvo, wegenbelasting is 106 euro per kwartaal + verzekering ong. 50 euro per maand.
Vaste kosten 85 euro excl benzine.

Stel je kiest een iets kleinere auto zit je op 75 euro vaste kosten p maand * 12 = 900 euro per jaar
5000 km / 15 = 333.33 liter benzine * 1.50 = 500 euro
Tel daar nog wat onderhoud op en het kost je 900+500+200= 1600 euro excl aanschaf

Voor dat geld kun je ook een scooter kopen en bij echte nood de auto van je ouders/vrienden een keer lenen én 2x op vakantie ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Purehz op 16-05-2017 15:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:02

-tom-562

Oliesjeik

Voor dat geld is IMO de Toyota Starlet de meest veilige keus. Het voordeel is ook dat ze niet echt veel minder meer waard worden. Ze blijven gewild. Van de bekende Japanners is dat ook de beste keus.
Daihatsu Cuore: klein, Daihatsu Charade: roest(!), ploffende koppakkingen (komt érg veel voor), Nissan Micra: roest :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:07
Op zich rijden er ook nog een boel Opel Corsa B-tjes rond die volgens mij ook niet zoveel problemen hebben en wel leuk rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Kleine auto's zijn niet duur.

- Laag gewicht = lage MRB en verbruik
- Laag vermogen = goedkope verzekering
- Basaal = kan er ook niks stuk gaan
- Oude techniek = betrouwbare techniek en gemakkelijk vervangbaar

Hoe groter de auto wordt, hoe complexer en slijtage onderdelen worden duurder en duurder. De arbeid wordt ook duurder omdat er meer in de weg zit. Zwaarder betekent grotere banden, grotere remmen, ect. Een airco heeft ook zijn onderhoud nodig en elektrische ramen zijn gevoeliger als met een slinger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
-tom-562 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:10:
Voor dat geld is IMO de Toyota Starlet de meest veilige keus. Het voordeel is ook dat ze niet echt veel minder meer waard worden. Ze blijven gewild. Van de bekende Japanners is dat ook de beste keus.
Daihatsu Cuore: klein, Daihatsu Charade: roest(!), ploffende koppakkingen (komt érg veel voor), Nissan Micra: roest :P
Toyota Starlet

Mazda Demio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-06 22:27
Met iedereen hierboven. Starlet P80. Defect stond gewoon niet op de optielijst.

Ford Ka: voor dat geld heb je een 1e generatie en die roesten al in de folder, niet doen!

Mijn eerste auto was een Citroën ZX uit 1996, je rijd wat bijzonders, je rijd ongelofelijk comfortabel en (maar die zijn erg zeldzaam) het was er een met werkende airco, mistlampen, elektrische ramen, centrale vergrendeling met afstandsbediening etc. Voor € 750,- (incl. set winterbanden op velg)

3 jaar plezier van gehad, wel ieder jaar een dure APK i.v.m. reparaties, roest. Maar hé, het was m'n eerste auto, dus emotionele waarde enzo

[ Voor 59% gewijzigd door FastFred op 16-05-2017 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:24

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Ben je dit topic al tegengekomen?
\[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget

Heul veul relevante informatie en tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Laatst een Clio voor ongeveer deze prijs gekocht, rijd prima en het Facelift model wat wij hebben ziet er ook nog redelijk modern uit (>2002). Techniek is simpel en betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-05 18:33
LuNaTiC schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:50:
Scheelt gelukkig dat ik hem gekocht heb via een vriend van me die zn eigen garage heeft en APK-keurmeester is, dus ik kan er van uitgaan dat het een prima ding is (al kunnen er altijd onvoorziene zaken kapot gaan natuurlijk).
Het scheelt inderdaad via die vriend van je, maar de APK is geen enkel teken dat een auto goed is. Zelfs een wrak krijg ik nog wel door de APK met minimale kosten.

Mijn lijstje zou eruit bestaan dat je moet zoeken naar de auto's die niemand meer wil.

- Simpel
- Oud niet laten staan omdat het oud is.
- Onderhoud gehad afgelopen jaren.
- Geen roest
- Niet kieskeurig zijn of zoeken naar een specifiek model.

Wellicht kom je wel een autootje tegen van een oud stel dat al die jaren onderhoud heeft gedaan, trouw en het ding in prima staat is maar ja...wel uit begin jaren 90. Niet over nadenken, doen!

Probleem met een starlet is, ja goede auto, maar elke auto gaat stuk als die geen olie krijgt, dus die van 500 vertrouw ik persoonlijk niet. Immers blijft het een gewilde auto.

Hieronder wat tastbare suggesties van mijn kant.

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NTQ1WDcyNg==/z/IM8AAOSwX9FZGtXB/$_85.JPG

https://www.marktplaats.n...c1b&previousPage=lr&pos=6

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/bXcAAOSwZKBZFG2E/$_85.JPG

https://www.marktplaats.n...1b&previousPage=lr&pos=14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Nico_GTR schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:52:
[...]

Het scheelt inderdaad via die vriend van je, maar de APK is geen enkel teken dat een auto goed is. Zelfs een wrak krijg ik nog wel door de APK met minimale kosten.
Voor de goede orde: de APK neem ik niet als maat, maar wel het oordeel van mijn vriend die APK-keurmeester is en dus wel enigszins kijk op heeft of een auto technisch gezien goed in orde is en waar ik heel even mee vooruit kan :P

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
Afbeeldingslocatie: http://images.handelsprijzen.nl/640/499/4911499-1.jpg

MPV ! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:53
Heb denk ik 1.5 jaar geleden een honda civic 1.5 vtec gekocht en tot nu toe alleen 50 euro bij de apk. Toen heeft ie een asdrukhoes ofzo geplakt en een multiriem wat strakker gezet. Zelf oliebeurt en interieurfilter gedaan. Komen nu wel nieuwe banden aan en over een jaar of 2 nog een distributieriem. Valt allemaal reuze mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TdV
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-06 19:13

TdV

Dat was mijn eerste eigen auto (8 jaar geleden) , in het groen. Prima kar, flink onderstuurd maar betrouwbaar en erg ruim. 1.3 motor wilde ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwooX
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-02 18:55
Rij nu ongeveer een maand in een Ford Ka van minder dan 1000 euro, enige wat ik heb is een motorstoring. Nog niet laten uitlezen maar ik hoor niks raar en hij doet niks raars. Heeft nu zo'n 148.000 op de teller.

Ohja, heeft dan wel een gat naast de tankklap. :+ Who cares, het is een goedkope auto.

Once again open up your bag of tricks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-05 12:02
Purehz schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:09:
Ford Ka vermijden, die staan bekend als roestbakken.

Voor 500-1000 euro kun je een prima auto kopen, wel is het dan belangrijk om goed te zoeken. Voor dat geld is er natuurlijk ook veel troep te koop.

Januari een Volvo 440 gekocht voor 600 euro. Rijdt geweldig zo'n volvo, wegenbelasting is 106 euro per kwartaal + verzekering ong. 50 euro per maand.
Vaste kosten 85 euro excl benzine.

Stel je kiest een iets kleinere auto zit je op 75 euro vaste kosten p maand * 12 = 900 euro per jaar
5000 km / 15 = 333.33 liter benzine * 1.50 = 500 euro
Tel daar nog wat onderhoud op en het kost je 900+500+200= 1600 euro excl aanschaf

Voor dat geld kun je ook een scooter kopen en bij echte nood de auto van je ouders/vrienden een keer lenen én 2x op vakantie ;)
Een Ford Ka afraden vanwege roestproblemen en dan aankomen met een 440? Die zijn minstens even erg, kokerbalken, achterschermen, vloeren etc etc. Dat is de ondergang geweest van 99% van die auto's... ;) (got the t-shirt)

Wij rijden, naast een degelijke (modernere) Volvo, een Toyota Starlet als 2e auto. 170.xxx km gelopen, dealer onderhouden, van een oud gelovig koppel geweest (letterlijk). Tot nu toe 0 problemen, en mocht er iets kapot gaan kan dat gerepareerd worden voor een appel en een ei.

In het verleden ook een aantal starlets gehad, altijd goed bevallen en verkocht voor ongeveer dezelfde prijs als gekocht. 1,5 ton rijden en 400 euro afschrijving op een auto, daar doe ik het voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:39
Hehe, ik rij hier de donkergroene variant van :D ben er erg blij mee! Vrij licht bakkie en kan behoorlijk wat in kwijt ook. Begint nu wel wat te rammelen hier en daar. Homokyneet (schrijf je dat zo?) en schokdempers achter moeten eigenlijk vervangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Toyota Starlet, Suzuki Alto.

Volgens mij zijn deze auto's al vaak voorbij gekomen maar daar kun je je gewoon geen bult aan vallen. Lekker degelijke ouderwetse techniek. Zo'n Alto bijv. rijd ook nog eens 1 op 20 ofzo dus je kunt heel lang doen met een tank peut. En onderhoud hoeft ook niet meer bij deze wagens, gewoon zorgen dat alle vloeistoffen op peil blijven (ja ik weet het, dat klinkt heel dom, maar zolang er olie in zit kachelt het wel door)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-05 20:35
als je echt heel goedkoop wilt rijden: subaru vivio (650kg, super lage wegenbelasting)

als je enigzins degelijk wilt rijden: toyota starlet 98' (820kg, dus wat duurder)

Subaru zal iets zuiniger zijn als de starlet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
ExilaaHH schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:41:
Ik zou persoonlijk altijd voor een aziatisch merk gaan, persoonlijk heb ik een sterke voorkeur voor het type Toyota Starlet. Een erg gewilde en stabiele auto, nooit problemen mee.

Wij rijden eigenlijk sinds 2002 al verscheidene Starlets en hiermee zijn we eigenlijk nog nooit tegen problemen aangelopen. Onze huidige Starlet, uit 1998 heeft sinds aanschaf(2 jaar terug) alleen nog maar wat nieuwe olie en remvloeistof gehad
geen olie en lucht filters? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:29
Jullie raden allemaal Japanners aan, om de terechte reden dat ze vrij betrouwbaar zijn. Maar, voor minder geld heb je een Corsa B :P

Mijn vader heeft zelfs geforensd in dat soort autootjes, zon 30k kilometer per jaar. Als de stoelen comfortabel zitten is het goed genoeg ja :p Verwacht alleen niet dat ze met zoveel kilometers langer dan een jaar mee gaan, economisch gezien. Gelukkig schrijf je er ook niets op af.

Helemaal als je zelf een beetje met autos kan klussen, of gewoon heel veel fora doorleest en een OBD-adapter van €2 van Ebay hebt zoals ik, wordt het helemaal goedkoop.

Het is maar of je er van houd. Wil je zo goedkoop mogelijk? Corsa of vergelijkbaar. Iets betrouwbaarder, iets meer geld? Japanner. Nog betrouwbaarder? Budget verhogen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
marcop23 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 17:03:
Jullie raden allemaal Japanners aan, om de terechte reden dat ze vrij betrouwbaar zijn. Maar, voor minder geld heb je een Corsa B :P

Mijn vader heeft zelfs geforensd in dat soort autootjes, zon 30k kilometer per jaar. Als de stoelen comfortabel zitten is het goed genoeg ja :p Verwacht alleen niet dat ze met zoveel kilometers langer dan een jaar mee gaan, economisch gezien. Gelukkig schrijf je er ook niets op af.

Helemaal als je zelf een beetje met autos kan klussen, of gewoon heel veel fora doorleest en een OBD-adapter van €2 euro van Ebay hebt, wordt het helemaal goedkoop.

Het is maar of je er van houd. Wil je zo goedkoop mogelijk? Corsa of vergelijkbaar. Iets betrouwbaarder, iets meer geld? Japanner. Nog betrouwbaarder? Budget verhogen :P
Omdat mensen denken dat ze betrouwbaar zijn, zijn de japanners duurder. Hetzelfde geldt voor kleine auto's, ze zijn goedkoper in gebruik en daardoor gewilder en dus duurder.

Mijn tip, staar je niet blind op klein en japans, maar gooi alle bedragen in een Excel sheetje en kijk wat de auto je per maand kost incl. afschrijving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Erapaz schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 17:29:
Omdat mensen denken dat ze betrouwbaar zijn, zijn de japanners duurder. Hetzelfde geldt voor kleine auto's, ze zijn goedkoper in gebruik en daardoor gewilder en dus duurder.
Voor de betrouwbaarheid zijn gewoon lijsten te vinden, dus dat is geen kwestie van denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-06 21:54
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 17:33:
[...]

Voor de betrouwbaarheid zijn gewoon lijsten te vinden, dus dat is geen kwestie van denken :)
Inderdaad, je hebt die Engelse index (http://www.reliabilityindex.com/) en bv de adviezen van de ANWB Ocassiontests.

Het blijft echter bij dit soort bedragen/auto's een gok. Wanneer je er bij de eerst volgende APK keuring achter komt dat er dorpels gelast moeten worden of de remmen op zijn, ben je zo een paar honderd euro kwijt. Wellicht tegen de adviezen van de andere tweakers hier, adviseer ik juist ietsje groter te kijken. Ik heb zelf destijds gekozen voor een Mitsubishi Carisma 1.6. De auto is wel zwaarder (=/- 1000kg) en wat duurder in de maandelijkse lasten, maar er gaat niets aan kapot, je koopt ze voor een appel en een ei en ik heb het idee dat dergelijke auto's wat steviger zijn gebouwd dan bv mijn vorige Suzuki Swiftje met dun roestgevoelig metaal. En oh wat ben ik blij als ik met deze bak naar de stort moet om tuinafval oid te lossen, er kan zoveel in die wagen, het verbaasd me elke keer weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 641336

Hey, niks tegen mijn twingo!
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:49:
[...]

Het interesseert met echt vrij weinig dat het een kanariegele Twingo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor de tips mensen. Ik loop vanaf nu met een grote boog om de Ka's heen ;).

Een auto als dit kan je denk ik het beste particulier scoren? Voor het checken van de auto bij aankoop neem ik sowieso wel iemand mee die wat van auto's weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
https://www.marktplaats.n...1b&previousPage=lr&pos=24

Afbeeldingslocatie: https://i.marktplaats.com/00/s/NTAxWDcyNg==/z/DYcAAOSwX61ZDFl~/$_85.JPG

Normaal moet JETcars direct een belletje rinkelen en moet je het absoluut niet doen!! Maar waarom raad ik deze dan toch aan? :?

Nou, deze auto is van een vriend van mij geweest, heeft 100.000 minder gelopen dan hier geadverteerd, is echt daadwerkelijk heel erg netjes als je hem weer ff stofzuigt.
En goed!

De eigenaresse die deze van die vriend heeft overgekocht heeft het op de een of andere manier zover laten komen dat die bij de domeinen terecht is gekomen. Vooralsnog heeft JET cars hem dus gekocht. Maar is een goede auto. Een van de weinige op het terrein waarschijnlijk dus laat je er niet onderuit lullen door die verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:21
Grappig om te lezen hoe vaak hier de Toyota Starlet word genoemd. Dat is ook mijn eerste auto geworden :) het is echt bizar hoeveel positieve verhalen je hoort over deze auto, er zijn complete fan-fora haha. Ik heb er eentje uit 1998 en alles wat hier genoemd is klopt: het is echt starten-lopen zonder problemen bij wat voor temperatuur dan ook.

Als ik het vergelijk met vrienden: standaard een geel airbag lampje bij de een, zwaar schakelen bij de ander, verlichting bij nog eentje... Tuurlijk hangt het van de occasion af, maar dat soort dingen heb ik niet...

Die van mij heeft inmiddels 220k op de teller. Bij de 200k moet er een nieuwe distributieriem in, die heb ik dus al gehad. Dat kan een duur grapje zijn. Ik wist dat er groot onderhoud aan zat te komen, en daarbij zijn de remmen (voor het eerst, wist ik van tevoren) vervangen en heb ik twee nieuwe bandjes moeten kopen. De volledige grote beurt met alles erop en eraan was voor 500 euro klaar, dat viel me best mee. En ik ben er nu zeker van dat hij nog een jaar door kan zonder problemen.

Wegenbelasting valt ook mee door het lage gewicht, en qua verzekering valt het ook mee (35 euro per maand, als starter zonder rijervaring ben je dat sowieso snel kwijt). Niet te vergelijken met een VW Golf. Superzuinig is hij niet (1:13 - 1:15). Wel kan je lekker op de snelweg meekomen, hij trilt een beetje boven de 140 maar 170 is opzich te doen. Anders dan een Twingo, waarbij je 100 rijd aan het einde van invoegstrook, en plankgas geeft om de 120 te halen :P

Verder is hij natuurlijk graflelijk en denkt iedereen dat je een oma bent. Ik heb een rooie, al is hij aan de voor- en achterkant inmiddels roze geworden. Speakers zijn ruk, 4 mensen erin proppen is amper te doen... maar hey, hij doet het prima en je je hebt een prima kofferbak om vol bier te gooien :)

[ Voor 10% gewijzigd door Richh op 16-05-2017 18:13 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
Richh schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 18:10:
Grappig om te lezen hoe vaak hier de Toyota Starlet word genoemd. Dat is ook mijn eerste auto geworden :) het is echt bizar hoeveel positieve verhalen je hoort over deze auto, er zijn complete fan-fora haha. Ik heb er eentje uit 1998 en alles wat hier genoemd is klopt: het is echt starten-lopen zonder problemen bij wat voor temperatuur dan ook.

Als ik het vergelijk met vrienden: standaard een geel airbag lampje bij de een, zwaar schakelen bij de ander, verlichting bij nog eentje... Tuurlijk hangt het van de occasion af, maar dat soort dingen heb ik niet...

Die van mij heeft inmiddels 220k op de teller. Bij de 200k moet er een nieuwe distributieriem in, die heb ik dus al gehad. Dat kan een duur grapje zijn. Ik wist dat er groot onderhoud aan zat te komen, en daarbij zijn de remmen (voor het eerst, wist ik van tevoren) vervangen en heb ik twee nieuwe bandjes moeten kopen. De volledige grote beurt met alles erop en eraan was voor 500 euro klaar, dat viel me best mee. En ik ben er nu zeker van dat hij nog een jaar door kan zonder problemen.

Wegenbelasting valt ook mee door het lage gewicht, en qua verzekering valt het ook mee (35 euro per maand, als starter zonder rijervaring ben je dat sowieso snel kwijt). Niet te vergelijken met een VW Golf. Superzuinig is hij niet (1:13 - 1:15).

Verder is hij natuurlijk graflelijk en denkt iedereen dat je een oma bent. Speakers zijn ruk, 4 mensen erin proppen is amper te doen... maar hey, hij doet het prima!
Mijn 98'er Starlet heeft 240k en niet kapot te krijgen. Alleen heb ik over 10.000km een verbruik gehaald van 1 : 15,3 en ik rijd zeker niet als een oma. Dus hoe jij aan 1 op 13 komt weet ik niet :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
tomas123 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 18:14:
[...]

Mijn 98'er Starlet heeft 240k en niet kapot te krijgen. Alleen heb ik over 10.000km een verbruik gehaald van 1 : 15,3 en ik rijd zeker niet als een oma. Dus hoe jij aan 1 op 13 komt weet ik niet :|
Nouja, ik moet ongeveer 10km rijden naar het station, dagelijks heen en terug. De motor is dus net warm als ik op mijn bestemming kom :P en dat is vooral in de winter met de verwarming op max.

Als ik niet met de trein ga, dan is hij een stuk zuiniger inderdaad. En ik zou ook een stuk zuiniger kunnen rijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Richh schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 18:10:
Renault en een VW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-06 20:38

mark-k

AKA markkNL

Hier bijna 2 jaar probleemloos rondgereden met een Opel Kadett uit 1973, gekocht (en verkocht) voor 500 euro, geen wegenbelasting, 70 euro per jaar verzekering. Het kan dus prima, maar je moet ook wel een beetje geluk hebben en wat verstand van auto's (problemen vroegtijdig opmerken, en vroegtijdig betekent dan ook voordat je hem daadwerkelijk koopt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

mark-k schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 18:47:
Hier bijna 2 jaar probleemloos rondgereden met een Opel Kadett uit 1973
Zulke oude auto's zijn naar moderne maatstaven wel extreem onveilig en dat telt toch ook wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Klopt volledig, haha :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
De Renault is heel simpel op te lossen, doorsolderen van de stekkerverbindingen onder de stoelen en t is klaar. Als t wat anders is heb je een groter probleem want dan zit het in de centrale regeleenheid.
(Wel accu eraf)

VW mee doorrijden tot de versnellingsbak eraf dondert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 18:49:
[...]

Zulke oude auto's zijn naar moderne maatstaven wel extreem onveilig en dat telt toch ook wel mee.
Tja, ik rijd ook motor, als je dan met 80 van de zijkant geschept wordt ben je ook dood. Als je uitglijdt bovenaan de trap en verkeerd neerkomt ook. Het was wel een leuke bak om mee te rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
[...]

Ja.....dat is helaas wel de tendens, daarom rijden we allemaal in een crashdoos van 1200 kg en gaan we binnenkort naar een crashdoos van 2500 kg....milieuvervuilend? Nee want het is elektrisch. 8)7 Energieverslindend? Hell yes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05 12:00

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Erapaz schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 17:29:
[...]

Mijn tip, staar je niet blind op klein en japans, maar gooi alle bedragen in een Excel sheetje en kijk wat de auto je per maand kost incl. afschrijving.
Afschrijving op een auto van 500 a 100 euro ? Lijkt me niet echt intressant meer :)

Atari 4 ff'r 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mark-k schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 18:54:
Tja, ik rijd ook motor, als je dan met 80 van de zijkant geschept wordt ben je ook dood. Als je uitglijdt bovenaan de trap en verkeerd neerkomt ook. Het was wel een leuke bak om mee te rijden :)
Motorrijden is dan ook met enorme afstand de gevaarlijkste vorm van verkeersdeelname. Om daarmee nou de gebrekkige veiligheid van zulke oude auto's te relativeren :D

Je hoeft uiteraard ook niet te overdrijven, maar het is natuurlijk ook niet voor niets dat het aantal verkeersdoden sinds die tijd zo drastisch is gedaald.

Je ziet aan de data dat ze vanaf de jaren '70 echt aan verkeersveiligheid begonnen te werken:

Afbeeldingslocatie: https://www.wegenwiki.nl/images/Verkeersdoden_NL_2010.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonus

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 19:01:
[...]

Motorrijden is dan ook met enorme afstand de gevaarlijkste vorm van verkeersdeelname. Om daarmee nou de gebrekkige veiligheid van zulke oude auto's te relativeren :D

Je hoeft uiteraard ook niet te overdrijven, maar het is natuurlijk ook niet voor niets dat het aantal verkeersdoden sinds die tijd zo drastisch is gedaald.

Je ziet aan de data dat ze vanaf de jaren '70 echt aan verkeersveiligheid begonnen te werken:

[afbeelding]
Auto's zoals een Vivio en zoals vaak geprezen de Starlet zijn ook bij aanrijding niet echt een grote buffer vwb je beschermen tegen verwondingen. Zeker als ze op leeftijd zijn en ook roest en gebrekkige veiligheidsvoorzieningen mee genomen...

Atari 4 ff'r 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bonus schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 19:06:
Auto's zoals een Vivio en zoals vaak geprezen de Starlet zijn ook bij aanrijding niet echt een grote buffer vwb je beschermen tegen verwondingen. Zeker als ze op leeftijd zijn en ook roest en gebrekkige veiligheidsvoorzieningen mee genomen...
Klopt absoluut, maar jaren '90 en jaren '70 maakt alsnog wel een verschil. De mentaliteit op het vlak van veiligheid was toen volkomen anders. Men was allang blij als het 120 reed.

Je kunt ook besluiten dat het je niets kan schelen, maar het zou voor mij wel een argument zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 19:01:
[...]

[afbeelding]
Tja, ik ga liever dood nadat ik n leuk leven gehad heb, dan dat ik elke dag in een 13-in-een-dozijn auto zou moeten zitten. Mijn doel is nog altijd om uiteindelijk mn dagelijkse verkeersdeelname te gaan doen met een 'zelfgebouwde' '67 Camaro met 600+pk. Praktisch? Nee. Veilig? Vast niet zo veilig als een nieuwe Audi ofzo. Leuk? Absoluut. En met die power neem je tenminste een flink stuk van de muur mee in je ondergang :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mark-k schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 19:09:
Tja, ik ga liever dood nadat ik n leuk leven gehad heb, dan dat ik elke dag in een 13-in-een-dozijn auto zou moeten zitten.
Dat is absoluut geen of of uiteraard ;) Niemand verbiedt je om lol te hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 16-05-2017 19:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bonus

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

mark-k schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 19:09:
[...]

Tja, ik ga liever dood nadat ik n leuk leven gehad heb, dan dat ik elke dag in een 13-in-een-dozijn auto zou moeten zitten. Mijn doel is nog altijd om uiteindelijk mn dagelijkse verkeersdeelname te gaan doen met een 'zelfgebouwde' '67 Camaro met 600+pk. Praktisch? Nee. Veilig?
Ach, je laatste ritje is waarschijnlijk wel in een dikke (zwarte) Amerikaan met een vette V8 erin. Meestal een Chevrolet Caprice met vlaggetjes op de voorkant. Die moter heeft waarschijnlijk veel pk's maar is denk ik nooit sneller bereden als stapvoets :9~ :9~

Atari 4 ff'r 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
bonus schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 18:59:
[...]h

Afschrijving op een auto van 500 a 100 euro ? Lijkt me niet echt intressant meer :)
Als ie na een jaar (financieel) total loss is, dan schrijf je mooi 500 tot 1000 euro af :)

Mijn punt is dat je alle kosten op een rijtje moet zetten en niet blind voor een bepaalde auto moet gaan die wordt aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 18:00:
Dank voor de tips mensen. Ik loop vanaf nu met een grote boog om de Ka's heen ;).

Een auto als dit kan je denk ik het beste particulier scoren? Voor het checken van de auto bij aankoop neem ik sowieso wel iemand mee die wat van auto's weet.
Is vaak wel beter, particulieren willen gewoon nog een paar euro voor een leuke vakantie ofzo, een handelaar moet winst maken.

Zag dat een Vivio aangeraden werd, zijn leuke karretjes, weinig roest, betrouwbaar en ondanks dat ie de cilinderinhoud van twee biertjes heeft, komt ie nog best mee.

Nadeel is wel dat ze echt klein zijn, als je zelf wat stevig bent en je neemt een ook stevige vriend mee, zit je wel erg knus :+

Maar een Starlet is natuurlijk ook gewoon een hele goede keuze, is ook wat ruimer en heeft ook wat meer power.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-06 20:25
Al eerder genoemd, maar vergeet ook de honda civic niet. Ikzelf heb een 1.4, komt prima mee, nu bijna 330k op de teller. gekocht met 255k op de teller voor 1250 euro. Alleen olie, oliefilter en luchtfilter aan onderhoud en verder bijhouden zodat er geen gekke dingen gebeuren. Distributieriem doe ik niet, klapt hij, dan zij het zo. Voor het geld van de distributieriem koop ik bijna weer een andere auto :P
Als je beetje zoekt kom je een mooi verhaal tegen van een gast die er meer dan een miljoen km mee heeft gereden. Is volgens mij 3x in klokje rond bij de autoweek geweest.

https://www.google.nl/url...E061Pro11Y4di-uqNHJF_s7Tg

[ Voor 34% gewijzigd door ybos op 16-05-2017 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:48

Yucon

*broem*

neem er juist een zonder airco. Die zijn slecht verkoopbaar en daardoor goedkoper voor een betere auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
4 Jaar terug een SAAB 93 uit 1998 gekocht voor 450 euro met 350.000KM
Vorig jaar in onderdelen verkocht omdat ik een Diesel wilde maar de auto mankeerde niks.
Anders had ik deze auto nog jaren gehouden.

Je moet geluk hebben.

[ Voor 34% gewijzigd door Sakesushi op 16-05-2017 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

[...]

Als je gewoon normaal rijd, aan de regels houdt, en niet als dolle door het verkeer scheurt, lijkt mij dat er niks aan de hand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MarElo schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 21:47:
Als je gewoon normaal rijd, aan de regels houdt, en niet als dolle door het verkeer scheurt, lijkt mij dat er niks aan de hand is.
Zelfs als je alleen op de weg reed ging dat niet op, want mensen verliezen nu eenmaal weleens de macht over het stuur, ook als ze het netjes proberen te doen. Echter rijden er tal van andere mensen op de weg en dan heb je er soms niet zoveel over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 21:53:
[...]

Zelfs als je alleen op de weg reed ging dat niet op, want mensen verliezen nu eenmaal weleens de macht over het stuur, ook als ze het netjes proberen te doen. Echter rijden er tal van andere mensen op de weg en dan heb je er soms niet zoveel over te zeggen.
Je bent echt een doemdenker he :-)
Gelukkig gaat het vaker goed dan mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MarElo schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 21:55:
Je bent echt een doemdenker he :-)
Gelukkig gaat het vaker goed dan mis.
Prepare for the worst, hope for the best. Een kreukelzone heeft in het eerste geval mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 21:59:
[...]

Prepare for the worst, hope for the best. Een kreukelzone heeft in het eerste geval mijn voorkeur.
Dat is zeker waar, echter kreukelt zo'n oude auto een stuk meer dan een nieuwe. Bij die kadett kon je bij de motor onder de kap gaan zitten, probeer dat maar eens te doen met een nieuwe golf oid. Tegenwoordig hebben auto's juist nauwelijks nog kreukelzone en worden ze enorm stijf gebouwd, juist omdat je niet dat blok etc je cabine ingeduwd wilt krijgen.

Maar vergeet niet dat de huidige verkeerseisen zo ingesteld zijn dat je ook met een oude auto veilig over straat kunt. Heel veel regels worden bepaald aan de hand van richtlijnen die totaal niet lijken op een nieuwe auto (stopafstanden bijvoorbeeld, een auto van nu remt zo veel harder dan eentje van 20 jaar geleden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Of je graag rijdt met die goedkope auto is een keuze.
Het grote nadeel is de onzekerheid. Die auto kan elke dag in panne vallen, en veel bijstandsverzekeringen weigeren dergelijke autos.
Ieder jaar is het spannend of je door de keuring geraakt, maar het is nooit een ramp. En als er kosten zijn, moet je iedere keer beslissen of je het nog wil doen, en het hangt er van af of je er tegen kan iedere keer een paar dagen zonder auto te zitten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 21:59:
[...]

Als TS heel weinig gaat rijden is het totale gevaar alsnog minder dan iemand die jaarlijks 50dkm in z'n leasepolo rijdt. En zelfs die persoon heeft in zekere zin nog de kans op extra letsel geaccepteerd omdat hij in een polo ipv <insert duurdere veiligere auto> stapt.

Het leven bestaat uit concessies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:45
mark-k schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 22:10:
[...]
Dat is zeker waar, echter kreukelt zo'n oude auto een stuk meer dan een nieuwe.
Dit is gewoon pertinente onzin, een moderne Aygo van 800kg is nog stukken veiliger dan een '80 volvo van 1600kg.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

assje schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 22:33:
[...]

Dit is gewoon pertinente onzin, een moderne Aygo van 800kg is nog stukken veiliger dan een '80 volvo van 1600kg.
Dat is ook iets totaal anders dan wat ik zeg. Zeker is die veiliger, echter als die Aygo net zoveel kreukels als die Volvo (of maybe geen Volvo want die dingen zijn ook ram stevig), dan zou die Aygo na het ongeval zo dik (dun) als een pannekoek (pannenkoek?) zijn. De veiligheid zit m dus niet meer in de kreukelzones, maar in dingen als ABS, automatische gordelspanners, airbags, materialen die meer energie absorberen in kleinere afstanden, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:26
assje schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 22:33:
[...]

Haha dankzij die enorme kreukelzone van de Aygo die je helpt vertragen zeker.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou voor geen goud willen zitten in de C1/Aygo etc klasse. Ik weet wat een kreukelzone doet (heb 2 keer al een auto totalloss gehad met frontale botsing, zonder dat airbags uitkwamen maar wel een auto die totalloss was) en ik zou het liefst voor een VW Polo, Mazda Demio of wat dan ook willen zitten.
Als ik voor dat geld zou mogen kiezen, denk ik dat ik iets meer zou uitgeven en voor een VW Golf 1.4 of een Seat Leon 1.4 zou gaan. Onderdelen zijn goed verkrijgbaar, auto's zijn vaak ook in betere staat (kwaliteit van materiaal) dan van de kleinere klasse. De 1.4 is geen hardloper maar rijdt prima en is zuinig (want het gaat toch niet hard). Deze auto's blijven ook nog wel zijn waarde houden en als je een ton hebt gereden, dan is denk ik nog wel alles heel en werkt alles nog gewoon.

Ik heb ervaring met de 1.4 in een oudere Seat Leon en het rijdt gewoon prima. Zuinig (haalde 1 op 15/16 met de zomer), niet snel maar voor stadsverkeer is het ook prima.

De 1.4 motor wordt geloof ik nog steeds gebruikt (1.4 TSI) en als je de 1.6 hebt, het enige verschil is het onderblok. Dat is hetzelfde als met de 1.2TSI. De 1.2 wordt nog steeds gebruikt (60pk) en als je de TSI hebt dan krijg je nog 105 pk eruit geperst en het rijdt prima.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
coyote1980 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 22:43:
[...]

Haha dankzij die enorme kreukelzone van de Aygo die je helpt vertragen zeker.
Meer omdat bij oude auto's je bij lage snelheden al geplet werd door een stuurkolom of andere vervormende onderdelen.

De techniek heeft niet stil gestaan afgelopen 20 jaar.

En ja een moderne Aygo heeft een grotere kreukelzone, oude auto's hadden die namelijk helemaal niet.

[ Voor 48% gewijzigd door assje op 16-05-2017 22:59 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03:28
Staar je niet kapot op de hier veel genoemde Japanners, van andere merken zoals Opel, Peugeot of Ford is ook genoeg te koop je moet alleen letten op de staat, (maar dat geld met alle auto's in deze prijsklasse).

Mijn laatste 4 auto's heb ik allemaal onder de 1000 euro gekocht in goed rijdende staat en allemaal weer weggedaan in goed rijdende staat, het betrof 3x een peugeot 106 en 1x een Mazda 323F. Mijn vorige auto vandaag verkocht voor 300 euro omdat deze rondom schade had door vandalisme hierdoor zag hij er niet meer uit maar motorisch was hij nog prima en er zat nog bijna een jaar APK op. Dus je kunt zelfs voor minder dan 500 euro een auto kopen ;-).

Mijn nieuwe auto is een Peugeot 106 op Diesel met 260.000 op de teller. Gekocht voor 900 euro in technisch goede staat en geschikt voor jarenlang zeer goedkoop rijplezier. Neem wel altijd iemand mee die verstand van zaken heeft en let altijd op roest en bekende problemen bij het merk/type auto (even googlen). Natuurlijk kun je altijd wel hebben met oude auto's en zijn oude kleine auto's ook zeker minder veilig dan moderne autos, echter als je goed oplet bij de aankoop, niet teveel bezuinigd op onderhoud en er een rustige rijstijl op nahoud kun je echter prima vooruit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Intel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-05 01:18
Waarom zou je de distributieriem niet vervangen als je auto nog in goede staat is? ;) Het is toch zonde om een goede motor in de soep te laten lopen. Is de distributieriem vervangen dan zo duur? Volgens mij lukt dat wel voor rond de 350 euro.... zie prijslijst van Ron op: http://www.autoweek.nl/klokjerond/270/honda-civic-14i-city

Met een geldige APK van 1 jaar kun je zo'n betrouwbaare auto wel voor 500 euro verkopen terwijl je met een kapotte distributieriem maar heel weinig terug krijgt. Dus je haalt die reparatie van de distributieriem er min of meer wel weer uit. >:)

Daarnaast weet je wat je nu rijdt. Misschien had je nu geluk en zijn andere auto's toch in slechtere staat of gaat er vaker iets kapot waardoor het duurder rijden wordt.

Er vanuit gaande dat de distributieriem om de 100.000 km. vernieuwd werd kun je stellen dat je er nu 30.000 km. "teveel" mee gereden hebt. Afhankelijk van de gebruikersomstandigheden en ouderdom van de riem (men geeft aan om de 6 of 7 jaar vernieuwen ook bij minder dan 100.000 km.) kan de riem natuurlijk een tijd langer mee gaan maar er zijn grenzen.... als voorbeeld: ik heb een keer een Subaru mini Jumbo verkocht voor 250 euro aan een kennis. De auto was nog opmerkelijk goed en nauwelijks roest. Bij de verkoop heb ik aangegeven dat de distributieriem binnenkort nog vervangen moest worden, maar dat werd vertikt door de nieuwe eigenaar die daar i.p.v. stadsritjes elke dag de nodige autoweg kilometers mee ging maken met 4 man erin. Hij vond de auto prima rijden en zelfs nog beter dan de Opel Astra van zijn vader. :o

Na een dik jaar rijden was het boem motor in de soep gelopen en dan nog achteraf zeuren of de distributieriem. Tja ik weet niet precies wat de kilometerstand toen was ik gok 160.000 of zo.

Je kunt het nooit precies zeggen maar 50.000 tot 60.000 km. erover heen is meestal wel het maximum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
assje schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 22:57:
[...]

Meer omdat bij oude auto's je bij lage snelheden al geplet werd door een stuurkolom of andere vervormende onderdelen.

De techniek heeft niet stil gestaan afgelopen 20 jaar.

En ja een moderne Aygo heeft een grotere kreukelzone, oude auto's hadden die namelijk helemaal niet.
Als we 20 jaar teruggaan dan hebben we het al over de jaren 90. Volvos waren toen al voorzien van kreukelzones, SIPS en airbags. Met de introductie van de 850 in 1991 is een forse slag gemaakt. Een crashtest tussen een Volvo 850 en een Aygo zal dan ook onvergelijkbaar zijn met het experiment met een Volvo 940 en een Renault Modus.

De TS zoekt een simpel karretje van 500-1000 euro, daar ga je geen recente auto voor aanschaffen. En als je ook rekening met onderhoud en dergelijke wilt houden dan is een oudere Starlet of andere simpele onverwoestbare Japanner gewoon het beste advies. De eerder genoemde Volvo 440 is ook niet duur en brengt meer comfort, maar je moet dan inderdaad letten op roest bij de eerdere bouwjaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leitz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-04 09:51
Maakt niet uit wat je koopt voor die prijs, als je maar zo laag mogelijk in je kilometers zit. (Zeker onder 100.000)Heb eens een auto gekocht voor een fles whiskey waar ik nog 40.000 mee gereden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Leitz schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 08:31:
Maakt niet uit wat je koopt voor die prijs, als je maar zo laag mogelijk in je kilometers zit. (Zeker onder 100.000)Heb eens een auto gekocht voor een fles whiskey waar ik nog 40.000 mee gereden heb.
Het altijd geroemde aantal gereden kilometers zou ik met een korreltje zout nemen als het een oudere auto betreft. Een bakkie dat zo nu en dan naar de lokale supermarkt rijdt en nooit warm wordt hoeft na 10 jaar en 70.000 km echt niet beter te zijn dan een wagen die dagelijks woon/werk verkeer van 100 kilometer op een autoweg kent en na 10 jaar dik 2 ton heeft gelopen. Veel valt of staat ook met de onderhoudshistorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Zegt niks, fles whiskey kan ook 10 mille kosten :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-06 23:42
evjatar schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:21:
[...]

Een Ford Ka afraden vanwege roestproblemen en dan aankomen met een 440? Die zijn minstens even erg, kokerbalken, achterschermen, vloeren etc etc. Dat is de ondergang geweest van 99% van die auto's... ;) (got the t-shirt)

Wij rijden, naast een degelijke (modernere) Volvo, een Toyota Starlet als 2e auto. 170.xxx km gelopen, dealer onderhouden, van een oud gelovig koppel geweest (letterlijk). Tot nu toe 0 problemen, en mocht er iets kapot gaan kan dat gerepareerd worden voor een appel en een ei.

In het verleden ook een aantal starlets gehad, altijd goed bevallen en verkocht voor ongeveer dezelfde prijs als gekocht. 1,5 ton rijden en 400 euro afschrijving op een auto, daar doe ik het voor.
Ik zei ook niet dat hij een Volvo 440 moest kopen :+
Meer als voorbeeld wat de kosten zijn van een auto, omdat er voor een bescheiden budget moet worden ingekocht.
Daarnaast vermeld dat met goed zoeken best iets leuks te vinden is, maar ook een bult troep. ;)
coyote1980 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 06:33:
[...]

Als we 20 jaar teruggaan dan hebben we het al over de jaren 90. Volvos waren toen al voorzien van kreukelzones, SIPS en airbags. Met de introductie van de 850 in 1991 is een forse slag gemaakt. Een crashtest tussen een Volvo 850 en een Aygo zal dan ook onvergelijkbaar zijn met het experiment met een Volvo 940 en een Renault Modus.

De TS zoekt een simpel karretje van 500-1000 euro, daar ga je geen recente auto voor aanschaffen. En als je ook rekening met onderhoud en dergelijke wilt houden dan is een oudere Starlet of andere simpele onverwoestbare Japanner gewoon het beste advies. De eerder genoemde Volvo 440 is ook niet duur en brengt meer comfort, maar je moet dan inderdaad letten op roest bij de eerdere bouwjaren.
De Volvo die ik noemde heeft natuurlijk een paar probleempjes, zijn een flink aantal gevallen met roest in de wielkasten, krakend dashboard, en enkele kleine probleempjes.
Daar staat tegenover dat iedereen zich vergist in het gewicht, te zwaar schat. Maar bijzonder goedkoop voor de ruimte die de auto biedt. Achterbank plat en alles kan erin.
Daarnaast kun je perfect zitten met 4-5 personen.

Een Japanner zal best iets voordeliger, betrouwbaarder, verstandigere keuze zijn.
Maar als je toevallig eens tijd hebt om ergens een proefrit te gaan maken, zeker doen om het verschil eens te merken. Zoiets als dit ziet er goed uit: https://www.marktplaats.n...624&previousPage=lr&pos=3

Dat is het enige advies dat ik TS mee kan geven.

[ Voor 44% gewijzigd door Purehz op 17-05-2017 09:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
Dit zie ik juist andersom, een auto van 10 jaar oud met <100.000km op de teller is de kans groter dat hij als boodschappenauto voor veel korte ritjes is gebruikt.

Bij goed onderhoud en normaal gebruik zegt kilometerstand juist heel weinig. Mijn inziens kan je juist de koopjes vinden met hoge kilometerstanden omdat iedereen daar (onterecht) bang voor is.

Onderhoudshistorie en soort gebruik is in die zin veel belangrijker dan de kilometerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leitz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-04 09:51
coyote1980 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 08:48:
[...]

Het altijd geroemde aantal gereden kilometers zou ik met een korreltje zout nemen als het een oudere auto betreft. Een bakkie dat zo nu en dan naar de lokale supermarkt rijdt en nooit warm wordt hoeft na 10 jaar en 70.000 km echt niet beter te zijn dan een wagen die dagelijks woon/werk verkeer van 100 kilometer op een autoweg kent en na 10 jaar dik 2 ton heeft gelopen. Veel valt of staat ook met de onderhoudshistorie.
Is onzin over die korte afstanden, heeft invloed op koppelingsplaten uitlaat etc, maar dat kan je altijd hebben. Nap bestond toen al en bovendien kan je km stand ook aan slijtage van stoelen, knopjes en pedaalrubbers inschatten. Zou nooit een ka kopen van 2 ton, kom je nooit door de milieukeuring van de apk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-04 23:27

Bouli

9000 rpm

Al aan een Honda civic gedacht? bijvoorbeeld een Facelift van 1999-2001 1.5 vtec-e rijd met gemak (snelweg) 1 op 20. Makkelijk in onderhoud, over het algemaak vrij goedkoop. Hebben wel vaak roest bij de achterste wielkasten (buitenzijde) maar voor dat geld moet je geen schoonheidsprijs verwachten.

K20A daily :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:02

-tom-562

Oliesjeik

Leitz schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 11:11:
[...]

Is onzin over die korte afstanden, heeft invloed op koppelingsplaten uitlaat etc, maar dat kan je altijd hebben. Nap bestond toen al en bovendien kan je km stand ook aan slijtage van stoelen, knopjes en pedaalrubbers inschatten. Zou nooit een ka kopen van 2 ton, kom je nooit door de milieukeuring van de apk.
?? Care to explain?
Zo'n apparaat heeft injectie, zolang de katalysator niet kaduuk is, is er vrij weinig aan de hand hoor.
En het is geen onzin. Als een motorblok (en dus de olie) niet fatsoenlijk op temperatuur komen, krijg je condensvorming in je blok. Dat vindt je olie niet erg prettig (lees: dat wordt automagisch mayonaise).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:55
Neem geen Ford Ka, want je hebt kans dat die volledig is weggeroest wanneer je vrij bent van je werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
NotSoSteady schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 11:27:
Neem geen Ford Ka, want je hebt kans dat die volledig is weggeroest wanneer je vrij bent van je werk.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:51
Als je echt goedkoop (zuinig, lage mrb, betrouwbaar) wilt rijden: Daihatsu Cuore. je kan haast niet goedkoper per KM rijden.

Als ik hier mensen over een Volvo 440 hoor...is groter, maar ook (relatief gezien) stuk duurder om in te rijden.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

NotSoSteady schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 11:27:
Het interessante is dat die rotte bakken de gemiddelde typeprijs enorm naar beneden trekken. Als je een niet-rotte vindt ben je spekkoper. Die zijn namelijk door de aanwezigheid van vele rotte broertjes en zusjes zelf ook niets waard.

[ Voor 11% gewijzigd door Yucon op 17-05-2017 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwooX
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-02 18:55
Die roest boeit niet zoveel, totdat je aan het rijden bent en je stoel opeens op het asfalt staat. O+

[ Voor 8% gewijzigd door SwooX op 17-05-2017 16:37 ]

Once again open up your bag of tricks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonus

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Nooit geweten dat die Ford Ka's zo slecht zijn. Hoe kunnen die zo erg zijn dan ? De Fords die ik heb gehad waren eigenlijk altijd prima en ik heb er div. gehad. Escort, Sierra's (Meerdere) en Fiesta.

Atari 4 ff'r 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouli
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-04 23:27

Bouli

9000 rpm

Je moet de opmerkingen ook met een korreltje zout nemen, niet te veel zout ,want dat is niet goed voor het plaatwerk.....

Gewoon goed kijken en voelen (vooral in de wielkasten en dorpels) voordat je iets aanschaft. Ik neem altijd een gereedschapset, zaklamp en spiegel mee om alles te checken.

K20A daily :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-06 10:56
bonus schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 07:56:
Nooit geweten dat die Ford Ka's zo slecht zijn. Hoe kunnen die zo erg zijn dan ? De Fords die ik heb gehad waren eigenlijk altijd prima en ik heb er div. gehad. Escort, Sierra's (Meerdere) en Fiesta.
Kan altijd gebeuren, Mazda heeft er ook wel eens naast gezeten bij bv. de eerste generatie 6, terwijl sommige van die oude mazda's nog steeds rijden en oerbetrouwbaar zijn, zijn de meeste eerste generatie 6'en al lang weggeroest.

Maar de eerste generatie Ka's hadden ook nog nokkenassen welke van pisbakkenstaal waren gemaakt, maar ik denk niet dat er daar uberhaupt nog veel van zijn die je kunt kopen.

o.t. ik stond ook voor deze keuze en na een 500-1000 euro auto te hebben versleten heb ik wat meer uitgegeven en een redelijk recente fiat panda gekocht. Tot dusverre bevalt me dat qua onderhoudskosten een stuk beter en de afschrijving lijkt niet significant hoger te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
In mijn ogen de beste categorie. 500-1000 euro. Die categorie heeft me 18 jaar lang zorgeloos overal gebracht.

Waren jaren 90 japanners en ford sierra,s. En volvo 360. Voordeel van de 360 is dat verkeersdrempels niet voelbaar zijn.

Dus ja een aanrader. Moderne japanners kunnen qua kwaliteit niet tippen aan de jaren 90 modellen. Huidige motoren en versnellingsbakken zijn zo extreem begrensd doordat de motoren niks meer kunnen hebben.
Pagina: 1