7700k enorm warm met een Kraken X62

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbulletx
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-10-2022
Beste mede Tweakers,

Ben sinds het weekend bezig om mijn nieuwe systeem mooi stabiel te laten lopen met deze spec:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 361,40€ 361,40
1MSI Z270 Gaming Pro Carbon€ 173,-€ 173,-
1MSI GeForce GTX 1080Ti Gaming X€ 789,-€ 789,-
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 83,-€ 83,-
1NZXT S340 Elite Zwart€ 95,51€ 95,51
1NZXT Kraken X62€ 164,90€ 164,90
1Logitech G413 - Mechanisch Gaming Toetsenbord Qwerty Zwart€ 99,-€ 99,-
1Logitech G403 Prodigy Gaming Mouse€ 49,99€ 49,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 142,50€ 142,50
1Corsair RM650i€ 119,90€ 119,90
1Samsung 960 EVO 500GB€ 237,90€ 237,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.316,10

Ik heb de 7700k gekozen om deze te gaan overklokken met het doel om het op 4.8Ghz te krijgen met een redelijke temperatuur.

Maar voordat ik daar uberhaupt aan kon denken, loopt de 7700k die ik heb nauwelijks onder de 90 graden op stock snelheden! Met een Kraken x62 vondt ik dat best frapant omdat ie aardig uit de tests kwam.

Ik heb hem nu redelijk onder controle gekregen door zwaar met de voltages naar beneden te gaan. Op dit moment staat de vcore op 1.16 / SA op 1.05v / IO op 1.00v, met deze instelling haal ik net niet de 82 graden. Nog steeds vindt ik dat nog aardig warm met deze voltages en met de koeler die er aan hangt (test van een uur laten draaien).

Nou ben ik niet de meest ervaren OC'er, maar heb me toch aardig ingelezen voordat ik hier aan begon. Mijn vorige systeem was een 2500k op air die ik met een poep en een scheet op 4.7Ghz had gezet.

Is dit nu een kwestie van een erg slechte 7700k of ligt het misschien wel aan de x62? Pump readings staan aangeven in de CAM software, draait mooi op 30-33 graden, fan reading staat op 0 geen idee waarom maar ze draaien goed. Kan ook nog de RPM regelen maar scheelt in temp niet veel als ik hem op 50% heb of 100%.

Overige instellingen die ik aan heb staan in de BIOS is het XMP profiel voor het geheugen. En Intel C-State staat 'Disabled'.

Hier nog even een snelle screenshot van de huidige situatie als ik Aida64 draai.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2lbkwnd.png

Graag zie ik reacties tegemoet met enige tips! En als er meer informatie nodig is dan vul ik die graag aan.

Mvg Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-09 16:10
Ik zou als ik jou was toch nog eens het cpu blok opnieuw monteren om er zeker van te zijn dat er goed contact is tussen blok en cpu.

Ook genoeg koelpasta ertussen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 18:47
Kraken zit zwaar scheef op de cpu.
Kruislings aandraaien!

Pasta crap ?
Slecht aangebrachte pasta ?

Maak eens een foto van de mount.
Dus hoe de pasta is verspreid nadat je de koeler er straks afhaalt.
Hier kun je enorm veel aan aflezen.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-09 18:22
7700k staat ook niet bekend om zijn "koele" eigenschappen. Intel adviseerde ook om daarom niet te overklokken met deze CPU. Eventueel zou het delidden van de CPU een oplossing kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dat zijn bizar hoge temperaturen die je niet zou moeten halen. Ik gok erop dat het koelblok niet helemaal lekker is gemonteerd, al kan daar weinig in fout gaan. Misschien dus even het waterblock demonteren en goed kijken in de handleiding of je hem juist hebt gemonteerd.

Zou je verder eens willen stresstesten met Prime95 en dan MAXIMAAL versie 27.7? Alles daarboven genereert gevaarlijk veel load voor je i7 waardoor je hem kan slopen.

Verder: welke vcore geeft je moederbord aan de CPU tijdens het stresstesten? Je afbeelding is net wat te klein om het goed af te kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
livranca schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 09:40:
7700k staat ook niet bekend om zijn "koele" eigenschappen. Intel adviseerde ook om daarom niet te overklokken met deze CPU. Eventueel zou het delidden van de CPU een oplossing kunnen zijn.
Bron?

Begin alsjeblieft niet aan delidden tenzij je ruim voldoende geld hebt liggen voor een nieuwe cpu.

Deze temps zijn compleet abnormaal. Mijn temps met de 7700 zijn in combinatie met de pricewatch: Corsair Hydro H100i v2 niet veel hoger dan de kamertemperatuur.

Als je hem loshaalt zou ik even de koelpasta verwijderen en een tubetje kopen.
Deze bijvoorbeeld: pricewatch: IC Diamond 7 Carat Koelpasta
Een rijstkorreltje erop en opnieuw installeren. Zijn de temps dan nog niet goed dan zou ik een rma aanvraag doen.

[ Voor 20% gewijzigd door NO_Excuses op 16-05-2017 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-09 18:22
NO_Excuses schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 10:33:
[...]

Bron?

Begin alsjeblieft niet aan delidden tenzij je ruim voldoende geld hebt liggen voor een nieuwe cpu.

Deze temps zijn compleet abnormaal. Mijn temps met de 7700 zijn in combinatie met de pricewatch: Corsair Hydro H100i v2 niet veel hoger dan de kamertemperatuur.

Als je hem loshaalt zou ik even de koelpasta verwijderen en een tubetje kopen.
Deze bijvoorbeeld: pricewatch: IC Diamond 7 Carat Koelpasta
Een rijstkorreltje erop en opnieuw installeren. Zijn de temps dan nog niet goed dan zou ik een rma aanvraag doen.
http://www.pcgamer.com/in...king-to-avoid-high-temps/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Apart, de 7600k en de 7700k zijn toch juist om een overclock te doen. Ik kom met mijn 7600k @ 5 GHz niet boven de 65 graden met gamen.
En met een delidtool is het makkelijk te doen
Alleen de lijm verwijderen dat is wat tricky
Dat moet je voorzichtig doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
In het bericht van Intel staat letterlijk dat het niet is aan te raden.
Joh, zou gek zijn als Intel zou zeggen 'yooo gooi die voltages naar 1.4 en de boost 6,5 GHz kijk maar wat er gebeurd'. Bij wijze van spreken dan.

Het gedrag van de CPU zoals TS vermeld staat hier compleet buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-09 21:00
Alle fabrikanten hebben zo'n marketing praatje waarin ze overclocking afraden / ontmoedigen. het is immers niet gegarandeerd dat een OC werkt en in sommige gevallen kan een OC zelfs schade aanrichten (al is dat tegenwoordig met alle beveiligingen een stuk lastiger dan in het verleden.

AMD heeft bijv. hier https://community.amd.com...a-better-amd-ryzen-system een melding van soortgelijke of misschien zelfs strengere bewoording staan
1. Overclocking memory will void any applicable AMD product warranty, even if such overclocking is enabled via AMD hardware and/or software. This may also void warranties offered by the system manufacturer or retailer or motherboard vendor. Users assume all risks and liabilities that may arise out of overclocking memory, including, without limitation, failure of or damage to RAM/hardware, reduced system performance and/or data loss, corruption or vulnerability. GD-112
2. AMD processors, including chipsets, CPUs, APUs and GPUs (collectively and individually "AMD processor"), are intended to be operated only within their associated specifications and factory settings. Operating your AMD processor outside of official AMD specifications or outside of factory settings, including but not limited to the conducting of overclocking using the Ryzen Master overclocking software, may damage your processor, affect the operation of your processor or the security features therein and/or lead to other problems, including but not limited to damage to your system components (including your motherboard and components thereon (e.g., memory)), system instabilities (e.g., data loss and corrupted images), reduction in system performance, shortened processor, system component and/or system life, and in extreme cases, total system failure. It is recommended that you save any important data before using the tool. AMD does not provide support or service for issues or damages related to use of an AMD processor outside of official AMD specifications or outside of factory settings. You may also not receive support or service from your board or system manufacturer. Please make sure you have saved all important data before using this overclocking software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbulletx
Bedankt voor alle reacties! Koelblok heb ik al 2x opnieuw erop gezet. Ik zal hem vanmiddag er even afhalen en een foto plaatsen van hoe de pasta zich verspreid heeft. Zou het heel misschien kunnen komen door de pasta die ik gebruik ouder is als 4 jaar? @ stin00 vcore geeft 1.164 aan in CPU-Z. Delidden ben ik eigenlijk niet van plan om te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-09 21:51
Die 4 jaar oude pasta kan idd de oorzaak zijn.
je kan ook je stock koeler eens proberen hoe de temps dan zijn evt met of zonder OC

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Nu online
Ik zou zeker eerst nieuwe koelpasta aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbulletx
Nieuwe pasta aangeschaft, ga het vanmiddag even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
stin00 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 10:22:
Dat zijn bizar hoge temperaturen die je niet zou moeten halen. Ik gok erop dat het koelblok niet helemaal lekker is gemonteerd, al kan daar weinig in fout gaan. Misschien dus even het waterblock demonteren en goed kijken in de handleiding of je hem juist hebt gemonteerd.

Zou je verder eens willen stresstesten met Prime95 en dan MAXIMAAL versie 27.7? Alles daarboven genereert gevaarlijk veel load voor je i7 waardoor je hem kan slopen.

Verder: welke vcore geeft je moederbord aan de CPU tijdens het stresstesten? Je afbeelding is net wat te klein om het goed af te kunnen lezen.
Begrijp ik nu goed dat je advies is om te stressen met prime 95 nog voordat er een reseat van de koeling plaats vind ?

Lijkt mij niet helemaal de bedoeling.

Ik zou nog niet eens aan stressen denken als de basis niet goed is.

@topic starter.

4 jaar oude pasta, serieus ?
Welk merk btw ?

Er zit pasta pre aplied op de Kraken. Wat is die heen gegaan ?

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Nee, ik adviseer om eerst de koeler opnieuw te monteren (zie m'n eerste alinea) waarbij je logischerwijs ook opnieuw koelpasta aanbrengt. Maar aangezien de koeler al 2 keer opnieuw is gemonteerd, weet ik niet waar het probleem kan liggen. Het monteren kan ook bijna niet fout gaan, zolang je maar de juiste socket 115X bracket + schroeven gebruikt.

- Op welke fanheader heb je de waterpomp aangesloten? Staat deze in je bios op 100% ingesteld?
- Misschien loont het om je bios eens te resetten naar de optimized defaults? Of heb je hier nooit zaken aangepast?
- Is de Vcore van 1.164 in idle of tijdens het stressen?

Koelpasta in een open tube kan 'over datum' zijn, het is niet eeuwig houdbaar. Na X jaar gaan de gebruikte ' ingrediënten' van elkaar scheiden, je krijgt dan een beetje olie-achtige drap. In principe kan je dit gewoon weer een beetje mixen met elkaar, maar voor die paar euro kan je veel beter een nieuwe tube halen voor de komende jaren. Ik raad iets als een tubetje Arctic MX-4 aan, arctic silver bijv. is niet meer relevant vandaag de dag.
mell33 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 10:50:
Die 4 jaar oude pasta kan idd de oorzaak zijn.
je kan ook je stock koeler eens proberen hoe de temps dan zijn evt met of zonder OC
Een 7700K komt zonder stock koeler; deze kan de 7700K namelijk niet koel genoeg houden. Verder gaat over-datum koelpasta de delta-T van je CPU niet met 20 graden celcius verhogen; zelfs een laagje ketchup als koelpasta doet dat niet. Desondanks is het wel prettig om het voor de zekerheid uit te sluiten door nieuwe thermal paste te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbulletx
Misschien heeft het toch aan de veroudere pasta gelegen. Zojuist een nieuw laagje aangebracht (merkloos, puur om het even te testen), en de temperatuur daalde al richting de 65 op stress (aida64), met de vcore op 1.164 (dat is onder load). Wat ik wel gedaan heb is iets meer pasta aanbrengen dan ik normaliter gewend ben, en de koelblok redelijk hard aangedraaid, laten we zeggen de moertjes die het blok vasthoud draait niet meer verder aan op de standoffs.

Nu draait ie op 4.8Ghz met 1.22 vcore/sa 1.15/io 1.10, met een max temperatuur op 78 graden. Kan denk ik nog wel lager maar dat wordt vanavond even meer experimenteren met de voltages, en een betere pasta zou zeer waarschijnlijk ook nog helpen.

@ stin00 fanheader heb ik op de CPU_FAN1 aangesloten. vcore is 1.164 onder load met 4.5Ghz.

Is dit een aanvaardbaar temperatuur, of is dit nog eigenlijk te hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Nu online
En de fan van de kraken loopt die full speed of Heb je een fancurve bv in de asrock bios
Kan je hem op performance zetten of silent mode etc maar je kan ook customize doen
Als hij bv 50c wordt dat de fan 65% draait .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
stin00 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 13:28:
Nee, ik adviseer om eerst de koeler opnieuw te monteren (zie m'n eerste alinea) waarbij je logischerwijs ook opnieuw koelpasta aanbrengt. Maar aangezien de koeler al 2 keer opnieuw is gemonteerd, weet ik niet waar het probleem kan liggen. Het monteren kan ook bijna niet fout gaan, zolang je maar de juiste socket 115X bracket + schroeven gebruikt.
Ok. Het zal wel aan mij liggen maar ik haalde dat er niet helemaal uit ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-09 20:31

Dhrax

Prog Lord

Redbulletx schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:08:
Misschien heeft het toch aan de veroudere pasta gelegen. Zojuist een nieuw laagje aangebracht (merkloos, puur om het even te testen), en de temperatuur daalde al richting de 65 op stress (aida64), met de vcore op 1.164 (dat is onder load). Wat ik wel gedaan heb is iets meer pasta aanbrengen dan ik normaliter gewend ben, en de koelblok redelijk hard aangedraaid, laten we zeggen de moertjes die het blok vasthoud draait niet meer verder aan op de standoffs.

Nu draait ie op 4.8Ghz met 1.22 vcore/sa 1.15/io 1.10, met een max temperatuur op 78 graden. Kan denk ik nog wel lager maar dat wordt vanavond even meer experimenteren met de voltages, en een betere pasta zou zeer waarschijnlijk ook nog helpen.

@ stin00 fanheader heb ik op de CPU_FAN1 aangesloten. vcore is 1.164 onder load met 4.5Ghz.

Is dit een aanvaardbaar temperatuur, of is dit nog eigenlijk te hoog?
78 graden onder full load neem ik aan ? Met de Kraken op 100% ? Lijkt me prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbulletx
Na een beetje getweak met de 4.8Ghz, kom ik na een bench (Aida64) van 2 uur op een max temperatuur van 84c op alle cores (VCore 1.215/SA 1.07/IO 1.03), het schommelde continue tussen de 65-75. Nu lijkt dit aardig stabiel, maar vindt de max temp toch nog een beetje aan de hoge kant. Zeker als ik later achter kom wanneer ik Prime95 aardig wil laten draaien (zonder workers die stoppen, voornamelijk alleen core 2) dat ik de VCore op 1.32 moest zetten. Waarmee de temperatuur oploopt tot boven de 100c binnen 3 seconden.

Morgen krijg ik een tubetje Arctic Silver 5 binnen, zal dan gelijk even een foto maken van hoe de huidige pasta zich verspreid heeft (was het vanmiddag vergeten wanneer ik de koelblok ging her plaatsen met de merkloze pasta).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Een temperatuur van boven de 100 graden celius verkort de levensduur van je cpu direct en kan permanente schade aanrichten, vooral niet doen dus. Ik zou even geen extreem zware benchmarks meer aanraken.. welke prime95 versie heb je überhaupt gebruikt?

[ Voor 16% gewijzigd door stin00 op 16-05-2017 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbulletx
Prime95 27.7, heeft het misschien nut om een andere versie te proberen?

Ik heb hem op dit moment draaien op de settings waarmee ik Aida64 2 uur lang op heb gebenched.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Boven de 80 is toch niet aan te raden, en toch 'te warm' met een waterkoeler.
http://www.tomshardware.c...7600k-i5-7600,4870-9.html
Blaast je videokaart tegen de sensor?
Hoe is je temps met kast open en dicht, hoe is je airflow?
Ik Hoop dat je nieuwe pasta straks een beter resultaat geeft.

Edit, hou dit progje eens in de gaten, hij is nog niet voor jou cpu (7 gen) maartoch.
geeft temps en wattage en cpu speed, met een log
(uitschakelen, kan door op het intel logo rechts te klikken)

[ Voor 28% gewijzigd door Mel33 op 17-05-2017 13:54 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbulletx
Met de 'Arctic Silver 5' is het toch nog gelukt om een paar graden te zakken.

Aida64 bench van een 1½ uur : 84 > 79 max
1080p filmje renderen 25 min : 83 > 78 max
Een 2 uur gaming sessie was gisteren opgelopen tot 64 graden, zal nu misschien wel onder de 60 graden droppen.

Dit allemaal met : 4.8Ghz fixed mode/VCore 1.225/SA 1.07/IO 1.03/3200Mhz 1.350v/LLC Auto.
Met een kamer temperatuur van 23 graden.

Toch hoopte ik dat het met de Kraken x62 allemaal wat cooler werdt, maar misschien heb ik wel een hele erge 'potato' processor gekregen.

@ mel33, airflow moet wel goed zijn, s340 elite met de radiator in push opstelling aan de voorkant, en 2 exhaust fans achter en boven. Open en dichte kast kan ik vanavond nog even testen maar verwacht niet dat het veel verschil zal opleveren. De MSI 1080ti die blaast nauwelijks wanneer ik de benches draai.

Dat progje zal ik zeker even in de gaten houden.

Hier nog even een foto van hoe de merkloze pasta eruit zag net:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2mfyh5h.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2v3t2q9.jpg

Heb nu iets minder pasta op gedaan dan gister, dat ie niet overloopt wat nu op fotos te zien is.

Als iemand nog tips of aanmerkingen heeft dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:39

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb gisteren mijn set draaiend gekregen (met een Z270 M3), maar kort getest omdat ik enkel nog wat oude paste had, maar die tik ik ook zelfs in games al tegen de ~80 graden op een Corsair H60, dat zonder overklok en moederbord blijft ~30-32 max. Morgen nieuwe koelpasta binnen dus kan ik nog een keertje alles goed opnieuw doen.

Opmerkelijk is wel dat ik van een 8350 kom, een TDP van bijna 2x zoveel en die heb ik stressed nooit over de ~60 graden zien gaan met dezelfde koeler.

Enige discussie vanuit het verleden met die AIO's of het nu de watersnelheid is of de fanspeed waardoor een AIO het niet bij kan benen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbulletx
Kijk even naar de voltages, standaard gaf mijn moederbord ook teveel voltages op 'Auto'. Waardoor die ook richting de 80+ schoot op stock snelheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Redbulletx schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 15:13:
Kijk even naar de voltages, standaard gaf mijn moederbord ook teveel voltages op 'Auto'. Waardoor die ook richting de 80+ schoot op stock snelheden
Goeie nog om naar te kijken, alles staat nog auto behalve 2 fans (heb ook een AIO op videokaart) en geheugen naar 3Ghz gezet.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Tip! Je de koeler niet draaien of ook maar iets herplaatsen, als je hem erop zet, probeer dat te voorkomen.
probeer hem gelijk goed te drukken als het lukt. Mooi dat de temps al gedropt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbulletx
Zojuist zelf nog een boosdoener gevonden. De PLL OC Voltage, die stond op 'auto' en dat resulteerde op 1.3v onder load. Dit verlaagt naar 1.15v manueel en nu na een 30 minuten test in Aida64 heb ik een max temp bereikt van 73c op 4.8Ghz! Moest nog wel een beetje tweaken met de voltages : VCore 1.225/SA 1.10/IO 1.05.

Enige wat me een beetje 'mixed feelings' geeft is dat op een enkele forum wordt gezegd wanneer je PLL voltage verlaagd, dat de temperatuur sensors incorrect kunnen worden.

Heeft iemand van jullie daar enige ervaringen mee? Zelf ben ik nu erg blij dat ik dit temperatuurtje zie verschijnen met deze overclock, en dat nog wel met het tropische klimaatje buiten, kamer temperatuur was 24.5 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5erveD
Redbulletx schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 14:33:
Met de 'Arctic Silver 5' is het toch nog gelukt om een paar graden te zakken.

Aida64 bench van een 1½ uur : 84 > 79 max
1080p filmje renderen 25 min : 83 > 78 max
Een 2 uur gaming sessie was gisteren opgelopen tot 64 graden, zal nu misschien wel onder de 60 graden droppen.

Dit allemaal met : 4.8Ghz fixed mode/VCore 1.225/SA 1.07/IO 1.03/3200Mhz 1.350v/LLC Auto.
Met een kamer temperatuur van 23 graden.

Toch hoopte ik dat het met de Kraken x62 allemaal wat cooler werdt, maar misschien heb ik wel een hele erge 'potato' processor gekregen.

@ mel33, airflow moet wel goed zijn, s340 elite met de radiator in push opstelling aan de voorkant, en 2 exhaust fans achter en boven. Open en dichte kast kan ik vanavond nog even testen maar verwacht niet dat het veel verschil zal opleveren. De MSI 1080ti die blaast nauwelijks wanneer ik de benches draai.

Dat progje zal ik zeker even in de gaten houden.

Hier nog even een foto van hoe de merkloze pasta eruit zag net:

[afbeelding]

[afbeelding]

Heb nu iets minder pasta op gedaan dan gister, dat ie niet overloopt wat nu op fotos te zien is.

Als iemand nog tips of aanmerkingen heeft dan hoor ik dat graag!
Als ik naar je foto's kijk zie ik duidelijk eem slecht verspreide pasta door het scheef aandraaien van de koeler.

Linker deel van de chip zit redelijk in de pasta. Het rechter deel is gewoon slecht.

Kruislings aandraaien is de sleutel. Het vergt soms even gevoel en ervaring.

Als het goed is aangedraaid kan het nog wel 5 graden schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Redbulletx schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 23:37:
Zojuist zelf nog een boosdoener gevonden. De PLL OC Voltage, die stond op 'auto' en dat resulteerde op 1.3v onder load. Dit verlaagt naar 1.15v manueel en nu na een 30 minuten test in Aida64 heb ik een max temp bereikt van 73c op 4.8Ghz! Moest nog wel een beetje tweaken met de voltages : VCore 1.225/SA 1.10/IO 1.05.

Enige wat me een beetje 'mixed feelings' geeft is dat op een enkele forum wordt gezegd wanneer je PLL voltage verlaagd, dat de temperatuur sensors incorrect kunnen worden.

Heeft iemand van jullie daar enige ervaringen mee? Zelf ben ik nu erg blij dat ik dit temperatuurtje zie verschijnen met deze overclock, en dat nog wel met het tropische klimaatje buiten, kamer temperatuur was 24.5 graden.
Wel even gekeken naar m'n stock volt, 1.248 draait hij wat afaik standaard is.

Vanavond m'n AS5 erop, dit zou veel moeten helpen, ben benieuwd.

Zie trouwens dat jij dezelfde backplate aansluiting heb, heb jij ook spelling in die backplate en die 'verhogers'? Die backplate gaatjes steken ~0,5mm uit boven het bord, waardoor als je die verhogers er in heb gedraait, diezelfde ruimte dus speling blijft tussen moederbord en verhogers.

edit, plaatje zegt meer denk ik:
http://imagescdn.tweaktow...uid_cpu_cooler_review.jpg
Let op de ruimte tussen die verhoger en moederbord.

Mijn oude AM3+ kit voor de H60 had namelijk veel schroefdraad over bij het vastzetten, zodat je zeker wist dat je correcte verbinding heb met de CPU, maar nu heb ik de 4 schroefjes maximaal vast zitten en lijkt alsof hij nog steeds geen volledig contact lijkt te maken.

Ik heb sowieso het gevoel dat er iets niet klopt aan die sensoren, zat gisteren tijdje te kijken naar m'n temps in die MSI Mastertool, ene moment tikt die temp 91 graden aan en amper seconde laten *poef* 61. Ik ben niet eens gaat testen met AIDA, dit was uitsluitend Warframe of Transport Fever opstarten.

Mijne heeft geen overclock dus ik zou maximaal op jouw temps terecht moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbulletx
@ 5erveD Heb met de laatste plaatsing van het blok zo zorgvuldig mogelijk geprobeerd om het kruislings aan te draaien, denk dat het nu redelijk goed zit.

@ SinergyX Inderdaad zit die blackplate een beetje los, maar dat schijnt zo te horen bij de Kraken series. Ik het de standoffs op de backplate aardig hard aangedraaid en blijft de ~0.5mm speling houden. Dat de 7700k van 91 naar 61 schiet zie ik vaker op forums voorbij komen, wat dit precies veroorzaakt weet ik niet. Zelf heb ik ook wel van die uitschieters maar niet zo groot als die van jou.

Zelf heb ik nog even getweaked met de voltages en ben uiteindelijk op het volgende uitgekomen. 4.8Ghz Vcore 1.265v /SA 1.15v/IO 1.10v/PLL OC 1.17v. Dit was voor mij de meeste stabiele settings na een bench van ruim 5 en een half uur (Aida64). Zo laat ik hem voorlopig even staan, ben nu best redelijk tevreden met de eindstand. Hier nog even een screenshot van hoe het er net bij stond :

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/mQfcLk/aida64test3.png
bb img

Tot zover bedankt voor alle tips en trucs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Ik heb zelf een Kraken gehad. Een van de eerste.

Ik maakte toen gebruik van de o ring mod.
Door kleine o-ringen op de backplate te plaatsen zorg je ervoor dat de stand offs iets dieper in het bord vallen en hierdoor hou je meer schroefdraad over om de koeler beter vast te kunnen draaien.
Weet niet of ik hier nog foto's van heb.

Zal eens ff zoeken.

Je plaatst deze kleine o ringen dan over de schroefdraad buisjes.
De OD is ongeveer 7 MM
de ID is 4,5 MM

Je kunt die ringen bij de betere speciaalzaak halen.

Afbeeldingslocatie: http://imagescdn.tweaktown.com/content/5/2/5298_28_nzxt_kraken_x40_140mm_aio_cpu_cooler_review.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door 5erveD op 18-05-2017 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbulletx
Laat ik nou net in zo'n soort winkel werken :). Ik ga dat morgen even meenemen en van het weekend testen. Alleen hoe weet ik wanneer ik moet stoppen met aandraaien? Heb je dan niet de kans dat wanneer je hem te strak aandraait, dat je moederbord 'breekt'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Vast is vast.
Krak is te ver.

Ja lekker antwoord ja.
Gewoon even aanvoelen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbulletx
Paar verschillende diktes meegenomen 1mm/2mm/4mm/6mm/8mm. Morgen ga ik het één en ander testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
OMFG, wat ben ik dan voor technische loempia dat ik niet de dikte door geef.

Tripple headdesk hier....

Ik meet 1.5 mm.

Probeer even wat voor resultaat 1 en 2 mm geeft.
Ik hoor graag of het je helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbulletx
Helaas heeft het niet tot nauwelijks iets geholpen, heb de 1 en 2 mm ringen gebruikt. Blok wordt idd strakker op CPU getrokken, maar de CPU werdt 1 graad max koeler. Ik heb de ringen er weer tussen uit gehaald want ik had het idee dat de moederbord op aardige spanning stond.

Dus blok zit goed op de CPU lijkt me :). Wordt wel steeds meer een 'pro' in het aandraaien van het blok, pasta breidt zich goed uit op de CPU :p.

Zit nu er wel meer aan te denken om de CPU te (laten) delidden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Woon je in de buurt van Groningen? Delid ik hem wel even en voorzie ik 'm van metal paste; relidden doe ik alleen niet omdat dat zinloos is.. En dan kan je nooit zelf de metal paste vervangen indien nodig, alleen maar onhandig :)

@hieronder: ik ga dit topic niet verder offtopicen, maar heb echt geen idee waar je het over hebt met een ihs die verdraaid en stuk gaat.. en heb toch al zeker 20 chips gedelid. Je hebt als het goed is twee handen, één voor de sockethefboom en één om de heatspreader om z'n plek te houden. Het is geen rocket science.

[ Voor 41% gewijzigd door stin00 op 21-05-2017 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
stin00 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 19:34:
Woon je in de buurt van Groningen? Delid ik hem wel even en voorzie ik 'm van metal paste; relidden doe ik alleen niet omdat dat zinloos is.. En dan kan je nooit zelf de metal paste vervangen indien nodig, alleen maar onhandig :)
Tot je hem niet goed op zijn plek legt en de socket vast klemt en de ihs van zijn plek schiet en dan de die kapot maakt......

De ihs los houden is niet zonder gevaar....

Ik relid hem altijd voor mensen die van mijn delid service gebruik maken.

Kijk, je moet het zelf weten maar neem maar van mij aan dat de ihs heel makkelijk scheef schiet of zelfs verdraait met het vast zetten van de socketklem.

Edit:

Als je het niet snapt wens ik iedereen veel succes die bij jou de chip laat delidden......

[ Voor 6% gewijzigd door 5erveD op 21-05-2017 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Nu online
Ik heb het met de delid tool van caseking gedaan bij een 4690k
Gaat super voorzichtig schoongemaakt en de ihs weer terug geplaatst met lijm 30 min laten drogen nog steeds geklemt in de delid tool .
Dan zit de ihs wel vast en weer terug geplaatst .
Het schijnt dat als je de ihs eraf laat dat je echt voorzichtig de koeler terugplaatst en niet zo vast draait .
maar wel goed contact maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Wat ik probeer duidelijk te maken maar helaas niet word begrepen door iemand die al '20 stuks' delid heeft.
Dat de ihs kan verschuiven en hierdoor de DIE kapot kan gaan.
Het silicium kan gaan scheuren of er kunnen hoekjes afbreken.

Het hoeft niet zo te zijn en wellicht ben jij er handig in maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat is.
Dus het niet relidden voor een klant is een extra risico voor hem dat zijn chip kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbulletx
@ Stin00, bedankt voor het aanbod, maar het is voor mij niet echt om de hoek :). Kom zelf uit Zandvoort, en er zit een Tweaker (conwa) in Haarlem die het delidden ook doet, ff een stukkie dichter bij :).

Hij doet het met een 'Der Bauer', daarna relid hij hem weer. Ik zelf ga toch nooit de metal pasta vervangen, ik ben er onhandig genoeg voor om het weer verkeerd te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redbulletx
Vandaag mijn 'delidded' processor terug gekregen, en met een zeer gewenst resultaat! 4.9Ghz even getest met OCCT op 1.285 vcore, en bleef zeer netjes na 30min rond 64 graden hangen op full load :).

Aankomend weekend ga ik nog even spelen rond de 5ghz en de stabiliteit, maar voor mij is dit warmte probleem direct opgelost door de delid 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Mooi man,

Scheelt een hoop hè.
Goed geregeld!

Nu nog de 5 GHz grens slechten.
Pagina: 1