Factuur bij aankoop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phasis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-06 17:58
Ik heb via 'Vraag & Aanbod' een aankoop gedaan. Het betreft een nieuw ongeopend product.

Echter heb ik hier geen aankoopbon bij ontvangen. Voordat ik tot de koop ben overgegaan kreeg ik de bevestiging dat de boon aanwezig is.
De persoon in kwestie wil deze niet geven omdat er privé gegevens op.

Nu is eigenlijk mijn vraag mag dit zomaar?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:55
heb je gevraagd of er een bon aanwezig is (als bewijs dat het geen heling betreft), of heb je gevraagd of deze wordt meegeleverd?
indien je deze erbij zou krijgen heb je hier recht op, ofwel de koop ontbinden wegens product niet conform de omschrijving.

verder staan er hooguit NAW-gegevens op, en misschien enkele laatste cijfers van de pin transactie.
kan me voorstellen als er meerdere artikelen op de bon staan de eigwnaar deze zelf houd i.v.m. garantie andere producten, maar dan een kopie meestuurd of eventueel beschikbaar stelt indien jou product onder garantie retour zou moeten.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als hij z'n privé gegevens nou afdekt en de bon verstuurd, dan kan de leverancier via factuurnummer kijken of de producten overeen komen met wat jij op je factuur hebt staan, én of er nog garantie op zit. Dit zou je hem voor kunnen stellen.

Misschien is het anders stiekem zwarte handel?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phasis
MaD_co schreef op zondag 14 mei 2017 @ 21:26:
heb je gevraagd of er een bon aanwezig is (als bewijs dat het geen heling betreft), of heb je gevraagd of deze wordt meegeleverd?
indien je deze erbij zou krijgen heb je hier recht op, ofwel de koop ontbinden wegens product niet conform de omschrijving.

verder staan er hooguit NAW-gegevens op, en misschien enkele laatste cijfers van de pin transactie.
kan me voorstellen als er meerdere artikelen op de bon staan de eigwnaar deze zelf houd i.v.m. garantie andere producten, maar dan een kopie meestuurd of eventueel beschikbaar stelt indien jou product onder garantie retour zou moeten.
Dit heeft hij gezegd.
Er is een bon aanwezig van een webshop, eventuele garantie is zelf prima te claimen in het onfortuinlijke geval dat dit nodig is en anders kan ik een eventuele aanvraag ook op mij nemen.
Ik wil niet afhankelijk zijn van hem. Als ik hem nu om wat voor reden dan ook niet kan bereiken dan heb ik een probleem.
PD2JK schreef op zondag 14 mei 2017 @ 21:26:
Als hij z'n privé gegevens nou afdekt en de bon verstuurd, dan kan de leverancier via factuurnummer kijken of de producten overeen komen met wat jij op je factuur hebt staan, én of er nog garantie op zit. Dit zou je hem voor kunnen stellen.

Misschien is het anders stiekem zwarte handel?
Eerlijk gezegd heb ik dit nog niet eerder meegemaakt. Als er meer producten op de bon staan snap ik dat je deze liever zelf bewaard. Maar je kunt de factuur tegenwoordig gewoon van de webshop in .pdf downloaden.

Ik heb inmiddels een niet heel duidelijke foto van de bon met een factuurnummer en het product. De bon is van Coolblue. verder is alles met een markeerstift zwart gemaakt.

Als ik hiermee niet in de problemen kom als het nodig is om garantie te claimen dan is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

staat de aankoopprijs er wel op ?

heb het ook een keer gehad met een overname. Tweaker had hem als 'tweede kans' gekocht en ik heb er zelfs nog iets meer voor betaald. Tja hij had dus een keer geluk denk ik dan maar :) Heb de bon wel gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phasis
Ray schreef op zondag 14 mei 2017 @ 21:45:
staat de aankoopprijs er wel op ?

heb het ook een keer gehad met een overname. Tweaker had hem als 'tweede kans' gekocht en ik heb er zelfs nog iets meer voor betaald. Tja hij had dus een keer geluk denk ik dan maar :) Heb de bon wel gekregen
Nee deze is ook met de markeerstift zwart gemaakt. Ik zie alleen de naw gegevens van CoolBlue het factuurnummer en het product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon terug sturen, je hebt niet gekregen wat er is beloofd. of hij moet met een gepaste oplossing komen.
Om wat voor product gaat het? voor sommige producten is wel een factuur nodig voor garantie. bij voorbeeld bij een msi videokaart moet een factuur zitten voor garantie.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2017 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phasis
Verwijderd schreef op zondag 14 mei 2017 @ 22:09:
Gewoon terug sturen, je hebt niet gekregen wat er is beloofd. of hij moet met een gepaste oplossing komen.
Om wat voor product gaat het? voor sommige producten is wel een factuur nodig voor garantie. bij voorbeeld bij een msi videokaart moet een factuur zitten voor garantie.
Ja dat dacht ik ook daarop kreeg ik dit als antwoord:
Weet niet wel idee je hebt maar iets terugsturen met tweedehandsverkoop zo werkt dat niet. Terugsturen is aan jou maar met een tweedehands verkoop is niks daarin verplicht ik ben ook geen winkel. Je hebt pas een bon nodig als het stuk gaat , in het onwaarschijnlijke geval dat is die bon gewoon beschikbaar en anders niet. Niks moeilijks aan.
Dan heb ik straks niks :-(
Het gaat om een Intel Core i7 7700k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor een intel i7 770k heb je garantie via intel, maar dit is wel korter dan met een factuur. ik zou alsnog gewoon de factuur eisen, mocht ie dat niet willen zou ik gewoon de processor terug sturen. als het goed is geeft intel 2 jaar garantie, en met factuur heb je 3 jaar. die 2 jaar is trouwens vanaf de dag dat ie is gemaakt.
dat hij zegt dat hij geen winkel is, en niks is verplicht is natuurlijk dikke onzin. als hij belooft dat er een factuur bij zit hoor je deze er gewoon bij te krijgen. en dat hij aangeft ''en anders niet'' is natuurlijk van de zotte. weet je direct met wat voor iemand je te maken hebt, gewoon een handelaar dus. Verder ook raar dat alle gegevens zijn doorgestreept met een stift. waarom zou je dat uberhaupt doen?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2017 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-09 18:11

Sweatleek

404: Member Not Found

Verwijderd schreef op zondag 14 mei 2017 @ 22:49:
Voor een intel i7 770k heb je garantie via intel, maar dit is wel korter dan met een factuur. ik zou alsnog gewoon de factuur eisen, mocht ie dat niet willen zou ik gewoon de processor terug sturen. als het goed is geeft intel 2 jaar garantie, en met factuur heb je 3 jaar. die 2 jaar is trouwens vanaf de dag dat ie is gemaakt.
dat hij zegt dat hij geen winkel is, en niks is verplicht is natuurlijk dikke onzin. als hij belooft dat er een factuur bij zit hoor je deze er gewoon bij te krijgen. en dat hij aangeft ''en anders niet'' is natuurlijk van de zotte. weet je direct met wat voor iemand je te maken hebt, gewoon een handelaar dus. Verder ook raar dat alle gegevens zijn doorgestreept met een stift. waarom zou je dat uberhaupt doen?
Dat is voor een groot deel waar. Als het goed is mag je gewoon je cpu upsturen naar intel zo lang hij onder gerantie valt. dan miet je sierenummer van je cpu hier invullen.

als het goed is kan je gewoon geernatie claimen zonder dat er persoonsgevend bij staat. zie het zo vaak bij me stage. :S

https://supporttickets.intel.com/warrantyinfo

(ik zeg de persoon heeft of van RMA of 2dehands gekocht)

confused reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sweatleek schreef op zondag 14 mei 2017 @ 23:16:
[...]

Dat is voor een groot deel waar. Als het goed is mag je gewoon je cpu upsturen naar intel zo lang hij onder gerantie valt. dan miet je sierenummer van je cpu hier invullen.

als het goed is kan je gewoon geernatie claimen zonder dat er persoonsgevend bij staat. zie het zo vaak bij me stage. :S

Wat klopt er niet aan dan? intel geeft 2 jaar garantie, en bij een webshop heb je 3. dus ik zou er toch zeker wel een factuur bij willen hebben, helemaal aangezien die er gewoon bij is beloofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek

Sweatleek

Verwijderd schreef op zondag 14 mei 2017 @ 23:39:
[...]

Wat klopt er niet aan dan? intel geeft 2 jaar garantie, en bij een webshop heb je 3. dus ik zou er toch zeker wel een factuur bij willen hebben, helemaal aangezien die er gewoon bij is beloofd.
Als het goed is krijg je tog langer gerantie ?

Ik speel ook geen devil's advocate. als er staat "garantie" of "met bon" dan moet het er gewoon bij zitten punt

confused reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Een troost: Ik heb in 25 jaar pc gebruik nog nooit een dode CPU gezien.
(behalve een duron waarbij ik de core af heb laten brokkelen door slechte cooler montage, maar dat valt niet onder garantie ;))

[ Voor 47% gewijzigd door unfor op 14-05-2017 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phasis
Verwijderd schreef op zondag 14 mei 2017 @ 22:49:
Voor een intel i7 770k heb je garantie via intel, maar dit is wel korter dan met een factuur. ik zou alsnog gewoon de factuur eisen,
Bedankt dit is wel handig om te weten. Ik was hiervan niet op de hoogte.
Sweatleek schreef op zondag 14 mei 2017 @ 23:16:
[...]

Als het goed is mag je gewoon je cpu upsturen naar intel zo lang hij onder gerantie valt. dan miet je sierenummer van je cpu hier invullen.

Hij heeft mij verteld dat het deze van RMA komt. Via je link geeft hij aan July 19, 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:18
Phasis schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:58:
[...]

Bedankt dit is wel handig om te weten. Ik was hiervan niet op de hoogte.

[...]

Hij heeft mij verteld dat het deze van RMA komt. Via je link geeft hij aan July 19, 2020
Ik wel geregeld. Vooral toen ik zelf nog in de handel van computers en onderdelen zat. De kans is niet heel groot maar je zal net die ene hebben. Als je iets aanbied (al is het 2e hands) met garantie, dan lever je de bon. Ik vermoed dat deze verkoper de echt betaalde aankoopprijs probeert te verbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek

Sweatleek

Gadgeteer schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 08:47:
[...]

Ik wel geregeld. Vooral toen ik zelf nog in de handel van computers en onderdelen zat. De kans is niet heel groot maar je zal net die ene hebben. Als je iets aanbied (al is het 2e hands) met garantie, dan lever je de bon. Ik vermoed dat deze verkoper de echt betaalde aankoopprijs probeert te verbergen.
Nee de cpu komt trug van de RMA dus hij is mogelijk stuk geweest. voor een koper is dat natuurelijk niet aantrekkelijk als hij mogelijk stuk was.

confused reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 19:42
Ik zou deze persoon de slechtst mogelijke beoordeling geven op T.net, tenzij hij alsnog over de brug komt met een fatsoenlijke factuur, of akkoord gaat met het terugsturen van het product.

Dit soort mensen zouden naar mijn mening geen zaken mogen doen op tweakers of marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Een factuur met bepaalde dingen geblurred of weggelaten is gewoon geldig.
Het gaat eigenlijk alleen om het factuurnummer en/of datum.

De verkoper kan gewoon een scan maken en de privé informatie in paint even witmaken.
Deze scan kan hij dan naar jou toe mailen. Ik zou dit soort praktijken niet over mijn hart kunnen verkrijgen. En denk daarom ook dat het gewoon luiheid is van de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek

Sweatleek

B00st3r schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 09:43:
Ik zou deze persoon de slechtst mogelijke beoordeling geven op T.net, tenzij hij alsnog over de brug komt met een fatsoenlijke factuur, of akkoord gaat met het terugsturen van het product.

Dit soort mensen zouden naar mijn mening geen zaken mogen doen op tweakers of marktplaats.
Ja en nee . again and again als er staad dat er een bon of garantie bij zit moet dit geleefter worden heel simpel. Maar dan een tweaker uit te maken voor oplichter gaat mij te ver. en technisch gezien als de tweaker zij dat er garantie bij zit en de garantie loop VIA intel dan is het gewoon goed. als er staat dat er un bon of facturen bij zit dan moet deze gewoon mee releveert de worden.

confused reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 19:42
Sweatleek schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 10:01:
[...]

...en technisch gezien als de tweaker zij dat er garantie bij zit en de garantie loop VIA intel dan is het gewoon goed. als er staat dat er un bon of facturen bij zit dan moet deze gewoon meegleeft de worden.
Niet mee eens. Als je aangeeft dat er een bon aanwezig is, en deze vervolgens niet meegeleverd krijgt, blijf je gewoon in gebreke en zou ik mijn geld terugvragen. Ik begrijp TS helemaal en ik zou hier ook niet mee akkoord gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek

Sweatleek

B00st3r schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 10:07:
[...]

Niet mee eens. Als je aangeeft dat er een bon aanwezig is, en deze vervolgens niet meegeleverd krijgt, blijf je gewoon in gebreke en zou ik mijn geld terugvragen. Ik begrijp TS helemaal en ik zou hier ook niet mee akkoord gaan.
Dat zij ik ook :9
Sweatleek schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 10:01:
[...]
als er staat dat er un bon of facturen bij zit dan moet deze gewoon meegleeft de worden.

confused reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phasis
Sweatleek schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 09:25:
[...]

Nee de cpu komt trug van de RMA dus hij is mogelijk stuk geweest. voor een koper is dat natuurelijk niet aantrekkelijk als hij mogelijk stuk was.
De CPU is nieuw dit weet ik zeker ik heb foto's van de gesealde verpakking en het serienummer etc. De garantie is tot Juni 2020.

Het is een lastig verhaal ben der ook zeker niet blij mee. Hij heeft gezegd dat er een bon aanwezig is. Hij had duidelijker moeten door te zeggen dat de bon alleen beschikbaar is als deze nodig is voor garantie. Dit heeft hij niet gedaan. Het is zijn woord tegen de mijne. Ik kom alleen niet verder dan dit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phasis schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 20:43:
[...]

De CPU is nieuw dit weet ik zeker ik heb foto's van de gesealde verpakking en het serienummer etc. De garantie is tot Juni 2020.

Het is een lastig verhaal ben der ook zeker niet blij mee. Hij heeft gezegd dat er een bon aanwezig is. Hij had duidelijker moeten door te zeggen dat de bon alleen beschikbaar is als deze nodig is voor garantie. Dit heeft hij niet gedaan. Het is zijn woord tegen de mijne. Ik kom alleen niet verder dan dit :(
Even bespreken met een moderator, dit soort handelaars zitten wij hier natuurlijk niet op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Sweatleek schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 09:25:
[...]

Een CPU wordt niet refurbished of gemaakt dat is onbegonnen werk, CPU stuk=stuk.
Waarbij de kans overigens nihil is als die gewoon gebruikt wordt zoals voorgeschreven.

Als je aan de verkoper vraagt heb je een bon kan dat soms geïnterpreteerd dat je die krijgt maar dat was niet de vraag niet er is een bon ja bewijs dat die gekocht is en niet gejat of oid.

Wijze les om de volgende keer te vragen ''zit de bon er bij''

Verkoper biedt aan dat als er wat mee is dat die je dan helpt dus...?

Voor iedereen die begint over oplichting of dat verkoper maar geweerd moet worden van vraag en aanbod 8)7 Google de term oplichting en de definitie hier van.

[ Voor 4% gewijzigd door 42dpi op 19-05-2017 20:55 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 20:28
Ja, zo lust ik er ook nog wel een paar.

De koper vraagt niet voor niks om een bon. De verkoper speelt taalspelletjes en dat is op z'n zachts gezegd niet erg netjes.

En waarom zou je de bon pas verstrekken als er een garantiekwestie is, dan staan de prive gegevens er toch nog steeds op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phasis
Het is idd een woordspelletje. Als de verkoper tegen mij zegt:
Er is een bon aanwezig van een webshop, eventuele garantie is zelf prima te claimen in het onfortuinlijke geval dat dit nodig is en anders kan ik een eventuele aanvraag ook op mij nemen.
Hij geeft nog aan dat de garantie zelf te claimen is. Dan mag ik er toch wel vanuit gaan dat er een bon aanwezig is.

Als hij het een probleem vindt om de bon erbij te leveren moet hij dit aangeven. Het is dan aan mij of ik wel of niet met hem in zee ga. Deze keuze heb ik nu niet gehad.
Als ik dan naderhand aangeef dat ik dan alsnog van de koop afzie en vervolgens de reactie krijg dat terug sturen niet tot de optie behoord, voel ik mij wel benadeeld.

Het is idd een wijze les ik zal ook zeker voortaan specifiek vragen of er een bon bij zit.

Waarom zou je de bon er niet bij doen ik snap dit gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

//edit: bij beter nalezen, zie ik dat er inmiddels iets van een bon overlegd is. De opmerkingen mbt. gestolen etc, kunnen dus genegeerd worden.

Ik zou er verder geen tijd meer aan verklooien. Het zal een gestolen artikel zijn, of een artikel met een verhaaltje erbij. Het verhaal van gegevens op de bon is natuurlijk nonsense, je hebt al gegevens van hem als het goed is, zoals bv. een bankrekeningnummer etc. Je zou dat soort gegevens ook nog ubersimpel van de bon af kunnen knippen.

Verder, ongeacht de reden dat verkoper de bon niet wil gaan overleggen; wat wil je anders. Je hebt niet echt dwangmiddelen tot je beschikking, je bent dan afhankelijk van de medewerking van de verkoper, die duidelijk niet van zins is mee te gaan werken.

Tenzij je dan een erg goede rechtsbijstandsverzekering hebt, wordt het al erg snel oninteressant om er nog meer mee te gaan doen.

Wat je nog zou kunnen proberen.. zeg dat het ding kapot is en je NU garantie wil claimen. Eens kijken wat verkoper dan doet. Dan komt er ongetwijfeld een ander excuus. Zal hij ws vragen of je het ding terug wil sturen, om 'm om te ruilen tegen een ander gestolen exemplaar.

De moraal van dit verhaal; als garantie ZO'N heet hangijzer voor je is, moet je gewoon niet tweedehands kopen. Want dan loop je risico. Hoewel je juridisich in je recht zou staan, loop je ook nog de kans dat als je de bon wél krijgt, de verkopende partij gaat lopen etteren, dat garantie niet overdraagbaar zou zijn enz.

Wettelijk kun je dan 100% gelijk hebben, maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2017 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-09 00:23
Uit eigen ervaring als verkopende partij bleek het niet meer dan normaal om een factuur te overleggen

Alleen vond ik het een beetje vreemd om dat voorafgaand aan een overeenkomst te doen om inderdaad die prive gegevens Foto van factuur+product gevraagd

Hier lijkt het juist weer de omgekeerde wereld waar de TS er alles aan moest doen om achteraf een normale factuur te krijgen :/

[ Voor 4% gewijzigd door Ketho op 20-05-2017 16:06 ]

Pagina: 1