Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Ik heb voor m'n bootje een nieuwe VDC31M VMF Sportline 105Ah accu gekocht, deze wordt gebruikt om de buitenboordmotor te starten, 3 kleine lampjes, een dubbele USB poort om de telefoon en tablet op te laden en er zit een 12v autoradio in met 2 speakers.

De oude accu was niet sterk genoeg meer om de BB motor te starten, soms ging het nog wel, maar ik moest vaak een jumpstarter gebruiken.

Nou vraag ik me af of de oude accu nog bruikbaar is als huishoudaccu, dus om te gebruiken voor bijvoorbeeld alleen de radio ofzo. Zodat ik het accugebruik een beetje kan scheiden.

Eigenlijk willen we ook nog een mini koelkastje in de boot, misschien is ie daar voor te gebruiken? En met mini bedoel ik echt mini, voor boter, kaas en misschien een pakje melk (drinken enzo kan gewoon in de bodem van de boot, dat is koel genoeg). Sowieso kan ik nergens hele kleine 12v koelkastjes vinden.

Alternatieve optie

Ik ben sinds ik een boot heb best wel geïnteresseerd in het hele energiezuinig leven, zonnepanelen, zoveel mogelijk op 12v draaien, eventueel is het ook wel leuk om er thuis een projectje mee te doen, bijvoorbeeld om 1 kamer of een schuurtje volledig op 12v te laten draaien icm zonnepaneel.

[ Voor 14% gewijzigd door JDx op 14-05-2017 17:29 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
JDx schreef op zondag 14 mei 2017 @ 17:27:
[...]
Ik ben sinds ik een boot heb best wel geïnteresseerd in het hele energiezuinig leven, zonnepanelen, zoveel mogelijk op 12v draaien, eventueel is het ook wel leuk om er thuis een projectje mee te doen, bijvoorbeeld om 1 kamer of een schuurtje volledig op 12v te laten draaien icm zonnepaneel.
Kijk eens in Off-Grid - Is 12V de betere optie? Een experiment.
Ik ben wel benieuwd of @Roamor dat nog steeds heeft draaien eigenlijk.

Mocht je hem aan boord van de boot houden: de accu zal vast nog wel enige capaciteit hebben, maar vergeet niet dat je het gewicht wel moet meezeulen en het dus onder de streep wel extra brandstof kost (of is het een zeilboot :+ ? ).

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 14-05-2017 18:39 ]

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zondag 14 mei 2017 @ 18:38:
[...]

Yep, die draait nog steeds. Maar omdat ik verhuist ben; ben ik een nieuwe setup aan het bouwen; wellicht binnenkort meer. ;)

@JDx ; Ook als de accu niet meer als startmotor geschikt is (vanwege de vele amperes die hij in korte tijd moet leveren), is hij meestal nog wel prima geschikt voor de doelen die je noemt. Dit vraagt weinig piekvermogen, dus daar moet je een eind mee komen.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zondag 14 mei 2017 @ 18:38:
[...]

Mocht je hem aan boord van de boot houden: de accu zal vast nog wel enige capaciteit hebben, maar vergeet niet dat je het gewicht wel moet meezeulen en het dus onder de streep wel extra brandstof kost (of is het een zeilboot :+ ? ).
Afbeeldingslocatie: http://www.jdx.nl/boot/boot01.jpg

9pk stalen kajuitbootje, dus dat gewicht zal het niet zijn haha.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Qua koelkast in de boot even van klein naar groot de opties:
- koelbox met koelelementen
- koelbox met koelelementen en 12v koeler zodat eea langer meegaat
- koelbox met compressor (evt ook met gasaansluiting) <-- past denk ik het beste bij je eisen
- koelkast met compressor (idem)

Zodra er een compressor aan te pas komt heb je een fatsoenlijk koelvermogen. Aanschafprijs zal stuk hoger zijn.

Qua tweede accu gaat het waarschijnlijk best, alleen is gebruik van een tractieaccu als 2e accu gebruikelijker. Aansluiten via diodebrug zodat beide accu's geladen worden en startaccu niet leeggedronken wordt door de verbruikers die aan de 2e accu hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sethro op 14-05-2017 18:51 ]

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:07
Hoe oud is die oude accu? Is hij niet gewoon op?

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Roamor schreef op zondag 14 mei 2017 @ 18:47:
[...]
@JDx ; Ook als de accu niet meer als startmotor geschikt is (vanwege de vele amperes die hij in korte tijd moet leveren), is hij meestal nog wel prima geschikt voor de doelen die je noemt. Dit vraagt weinig piekvermogen, dus daar moet je een eind mee komen.
Dat was dus ook wat ik dacht.
Sethro schreef op zondag 14 mei 2017 @ 18:50:
Qua koelkast in de boot even van klein naar groot de opties:
- koelbox met koelelementen
- koelbox met koelelementen en 12v koeler zodat eea langer meegaat
- koelbox met compressor (evt ook met gasaansluiting) <-- past denk ik het beste bij je eisen
- koelkast met compressor (idem)

Zodra er een compressor aan te pas komt heb je een fatsoenlijk koelvermogen. Aanschafprijs zal stuk hoger zijn.

Qua tweede accu gaat het waarschijnlijk best, alleen is gebruik van een tractieaccu als 2e accu gebruikelijker. Aansluiten via diodebrug zodat beide accu's geladen worden en startaccu niet leeggedronken wordt door de verbruikers die aan de 2e accu hangen.
Zit te denken aan deze. Lekker klein, groot genoeg voor mijn gebruik, anders gooi je er toch weer meer dingen in als flessen drinken enzo en veel lager dan 2,5A kom je niet denk ik, met welk model dan ook.

https://www.gamma.nl/asso...ud-12-v-6-liter/p/B465429

Dit zal trouwens wel een thermo elektrische zijn gezien de prijs.

[ Voor 18% gewijzigd door JDx op 14-05-2017 19:11 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
JDx schreef op zondag 14 mei 2017 @ 17:27:
Eigenlijk willen we ook nog een mini koelkastje in de boot, misschien is ie daar voor te gebruiken? En met mini bedoel ik echt mini, voor boter, kaas en misschien een pakje melk (drinken enzo kan gewoon in de bodem van de boot, dat is koel genoeg). Sowieso kan ik nergens hele kleine 12v koelkastjes vinden.
Hele kleine koelkastjes zijn te vinden als elektrische koelboxen, en over het algemeen vreten die stroom.
Als het om dagtochtjes gaat zou ik gewoon een koelbox met 2 liter ijs (4 flesjes invriezen) meenemen.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
RemcoDelft schreef op zondag 14 mei 2017 @ 19:13:
[...]

Hele kleine koelkastjes zijn te vinden als elektrische koelboxen, en over het algemeen vreten die stroom.
Als het om dagtochtjes gaat zou ik gewoon een koelbox met 2 liter ijs (4 flesjes invriezen) meenemen.
Het gaat om 1 a 2 weken vakantie.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
JDx schreef op zondag 14 mei 2017 @ 19:14:
[...]

Het gaat om 1 a 2 weken vakantie.
Dan loont het misschien wel om naar de compressor varianten te kijken, bijv https://www.tentcenter.nl...217687/mobicool-fr40.html

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Sethro schreef op zondag 14 mei 2017 @ 19:39:
[...]

Dan loont het misschien wel om naar de compressor varianten te kijken, bijv https://www.tentcenter.nl...217687/mobicool-fr40.html
Gebruikt idd slechts 47watt op 12v, maar voor die prijs kan ik elke ochtend met de taxi een vers broodje laten bezorgen haha. Gaat me echt om een paar kleine dingetjes die koel "moeten" blijven, dingen als drinken enzo dat hoeft niet per se ijskoud.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik zou er één op gas nemen. das veel makkelijker (helemaal als je al een comfort hebt)

e.g.

https://www.marktplaats.n...c1b&previousPage=lr&pos=9

[ Voor 54% gewijzigd door Fish op 14-05-2017 19:48 ]

Iperf

• ThinkPad
Fish schreef op zondag 14 mei 2017 @ 19:48:
ik zou er één op gas nemen. das veel makkelijker (helemaal als je al een comfort hebt)
[...]
Denk wel om ventilatie dan! Als het ding in een afgesloten ruim komt te staan dan zou het sneu zijn als je de volgende ochtend niet meer wakker wordt door koolmonoxidevergiftiging :N

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 27-11 03:45
JDx schreef op zondag 14 mei 2017 @ 19:42:
[...]

Gebruikt idd slechts 47watt op 12v, maar voor die prijs kan ik elke ochtend met de taxi een vers broodje laten bezorgen haha. Gaat me echt om een paar kleine dingetjes die koel "moeten" blijven, dingen als drinken enzo dat hoeft niet per se ijskoud.
Realiseer je wel... Groter is gunstiger... en voller is gunstiger.. Als je bij zo'n klein ding van 6 liter er 2 lauwe pakken melk en een pakje boter in stopt, dan moet hij de halve inhoud opeens gaan koelen... Als daar ook nog 2 1,5 literflessen cola en een fles rose in staan die al koud zijn, dan fungeren die ook als koelelementen, en hoeft het koelboxje er minder aan te trekken op dat moment...

Ik zou dus voor een "normaal" formaat gaan, en niet voor mini. Een klein koelkastje volgens hetzelfde principes heb ik zelf (campinggaz, ooit gekocht bij de Makro). Werkt volgens hetzelfde principe. Maar een kist is energizuiniger (als je de deur opentrekt, zakt alle koude lucht naar beneden, de kast uit. Bij een kist ook, maar daar is beneden geen opening.)

De compressorkoelkasten zijn inderdaad zuiniger, maar ook veel duurder. Bieden wel meer mogelijkheden, zoals een vriesvakje voor ijs(blokjes). Ik merk al dat je dat er niet aan wou uitgeven...

Kleine waarschuwing als je er een laagspanningsnet bij gaat bouwen op je boot: Vermogen (watt) = voltage * stroomsterkte (ampere). En je voltage is maar 12 volt, dus die amperes lopen snel op. Denk dus aan voldoende dikke kabel/zekeringen. Voor je vakantie vroegtijdig afgelopen is door brand...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op zondag 14 mei 2017 @ 19:55:
[...]

Realiseer je wel... Groter is gunstiger... en voller is gunstiger.. Als je bij zo'n klein ding van 6 liter er 2 lauwe pakken melk en een pakje boter in stopt, dan moet hij de halve inhoud opeens gaan koelen... Als daar ook nog 2 1,5 literflessen cola en een fles rose in staan die al koud zijn, dan fungeren die ook als koelelementen, en hoeft het koelboxje er minder aan te trekken op dat moment...

Ik zou dus voor een "normaal" formaat gaan, en niet voor mini. Een klein koelkastje volgens hetzelfde principes heb ik zelf (campinggaz, ooit gekocht bij de Makro). Werkt volgens hetzelfde principe. Maar een kist is energizuiniger (als je de deur opentrekt, zakt alle koude lucht naar beneden, de kast uit. Bij een kist ook, maar daar is beneden geen opening.)

De compressorkoelkasten zijn inderdaad zuiniger, maar ook veel duurder. Bieden wel meer mogelijkheden, zoals een vriesvakje voor ijs(blokjes). Ik merk al dat je dat er niet aan wou uitgeven...

Kleine waarschuwing als je er een laagspanningsnet bij gaat bouwen op je boot: Vermogen (watt) = voltage * stroomsterkte (ampere). En je voltage is maar 12 volt, dus die amperes lopen snel op. Denk dus aan voldoende dikke kabel/zekeringen. Voor je vakantie vroegtijdig afgelopen is door brand...
Nee moet inderdaad allemaal niet te zwaar worden, als het teveel stroom gaat kosten dan wordt het gewoon droog brood met pindakaas en kleine pakjes houdbare melk in plaats van boter en kaas en verse melk ;)

• ThinkPad
Oekiejoekie schreef op zondag 14 mei 2017 @ 19:55:
[...]
Denk dus aan voldoende dikke kabel/zekeringen. Voor je vakantie vroegtijdig afgelopen is door brand...
En plaats de zekering zo dicht mogelijk bij de accu, niet bij de verbruiker.

Aantal keren gezien bij mensen met een dikke subwoofer in hun auto. Joekel van een kabel vanaf de accu naar achteren toe, maar de zekering in de kofferbak bij de subwoofer. De kabel hoeft ergens in het interieur van de auto maar over een scherpe rand ofzo te schuren en je hebt een flinke kortsluiting zonder dat de zekering ingrijpt :X

• Oekiejoekie
JDx schreef op zondag 14 mei 2017 @ 19:57:
[...]

Nee moet inderdaad allemaal niet te zwaar worden, als het teveel stroom gaat kosten dan wordt het gewoon droog brood met pindakaas en kleine pakjes houdbare melk in plaats van boter en kaas en verse melk ;)
Met normaal formaat bedoelde ik een normaal formaat koelbox, dus een litertje of 25... Geen dubbeldeurs Amerikaanse koel-vriescombi :D (zou er wel apart uitzien op zo'n bootje :D )

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op zondag 14 mei 2017 @ 20:00:
[...]

Met normaal formaat bedoelde ik een normaal formaat koelbox, dus een litertje of 25... Geen dubbeldeurs Amerikaanse koel-vriescombi :D (zou er wel apart uitzien op zo'n bootje :D )
Haha ok, nja qua prijs/gebruik/verbruik zou het dan denk ik dit ding worden:
https://www.praxis.nl/tui...ektrische-koelbox/2570679

• Oekiejoekie
JDx schreef op zondag 14 mei 2017 @ 20:04:
[...]

Lijkt me geschikt... En dan thuis vast volstoppen (desnoods met flessen water) en aan de stroom hangen zodat die al koel zijn als je op de boot komt.

Maar op de boot komt dat zonnepaneel dan niet ? Kan ook gunstig zijn als je ergens langer stil ligt...

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op zondag 14 mei 2017 @ 20:09:
[...]

Lijkt me geschikt... En dan thuis vast volstoppen (desnoods met flessen water) en aan de stroom hangen zodat die al koel zijn als je op de boot komt.

Maar op de boot komt dat zonnepaneel dan niet ? Kan ook gunstig zijn als je ergens langer stil ligt...
Ja zit nu al een kleintje, komt straks een grotere op het dak, moet ik nog uitzoeken.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Zo een accu is onbruikbaar als huishoudaccu. Die is te ver/vaak ontladen geweest en die houdt nu de lading niet meer vast. Daar heb je helemaal niks meer aan.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Oekiejoekie
JDx schreef op zondag 14 mei 2017 @ 20:09:
[...]

Ja zit nu al een kleintje, komt straks een grotere op het dak, moet ik nog uitzoeken.
Oké, ik zag 'm niet zitten op de foto...

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op zondag 14 mei 2017 @ 20:12:
[...]

Oké, ik zag 'm niet zitten op de foto...
Dat was vlak na aankoop boot, ben hem nu helemaal aan het moderniseren.

• Oekiejoekie
JDx schreef op zondag 14 mei 2017 @ 20:15:
[...]

Dat was vlak na aankoop boot, ben hem nu helemaal aan het moderniseren.
Oke... kleine nabrander trouwens nog... Die koelboxen hebben allemaal een (klein) ventilatortje wat aardig wat herrie kan maken. Ik weet niet of je die in dezelfde ruimte wilt zetten als waar je slaapt, maar in dat geval kan geluidsproductie misschien ook nog een issue zijn. Bij mij staat hij in de voortent van de caravan, en daar boeit het minder...

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op zondag 14 mei 2017 @ 20:18:
[...]

Oke... kleine nabrander trouwens nog... Die koelboxen hebben allemaal een (klein) ventilatortje wat aardig wat herrie kan maken. Ik weet niet of je die in dezelfde ruimte wilt zetten als waar je slaapt, maar in dat geval kan geluidsproductie misschien ook nog een issue zijn. Bij mij staat hij in de voortent van de caravan, en daar boeit het minder...
Hij moet achterin komen, niet in de kajuit zelf. In het tentje op de foto zeg maar.

Maar eigenlijk denk ik zo langzamerhand dat ik het best zonder kan. Flessen drinken gaan onder de vloer, blijven dan redelijk koel. Heb geen zin om voor een paar dingen me zo druk te moeten maken over accu/geluid/warmteafvoer en wat nog meer.

• Oekiejoekie
JDx schreef op zondag 14 mei 2017 @ 20:21:
[...]

Hij moet achterin komen, niet in de kajuit zelf. In het tentje op de foto zeg maar.

Maar eigenlijk denk ik zo langzamerhand dat ik het best zonder kan. Flessen drinken gaan onder de vloer, blijven dan redelijk koel. Heb geen zin om voor een paar dingen me zo druk te moeten maken over accu/geluid/warmteafvoer en wat nog meer.
Het kan prima... Warmteafvoer is denk ik geen probleem, op het water is het altijd wat frisser. Zo lang je geen koelkast op gas neemt is de waarschuwing over CO ook niet aan de orde. Maar als je er een stroomaansluiting bijmaakt, denk dan wel even aan voldoende dikke draad en een zekering.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
JDx schreef op zondag 14 mei 2017 @ 20:04:
"Koelt tot 16 °C onder omgevingstemperatuur."
M.a.w. je melk bederft alsnog, in je bootje zal het al snel 30-35 graden zijn 's zomers, en dat zijn de dagen die jij op je bootje wil doorbrengen.

Zo'n ding is gemaakt voor in de auto, waar het geen probleem is dat-ie continu (!) 5A trekt. En met airco in de auto blijft de koelbox dan inderdaad koud. Ideaal op autoreis naar Italie dus.
Voor enige toepassing waar je stroom uit accu's moet komen zou ik dit niet gebruiken.
JDx schreef op zondag 14 mei 2017 @ 20:21:
Ik kan uit ervaring vertellen dat een pakje Blue Band voor op brood ook prima onder de vloer kan.

[ Voor 22% gewijzigd door RemcoDelft op 14-05-2017 20:30 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
RemcoDelft schreef op zondag 14 mei 2017 @ 20:29:
[...]

"Koelt tot 16 °C onder omgevingstemperatuur."
M.a.w. je melk bederft alsnog, in je bootje zal het al snel 30-35 graden zijn 's zomers, en dat zijn de dagen die jij op je bootje wil doorbrengen.

Zo'n ding is gemaakt voor in de auto, waar het geen probleem is dat-ie continu (!) 5A trekt. En met airco in de auto blijft de koelbox dan inderdaad koud. Ideaal op autoreis naar Italie dus.
Voor enige toepassing waar je stroom uit accu's moet komen zou ik dit niet gebruiken.

[...]

Ik kan uit ervaring vertellen dat een pakje Blue Band voor op brood ook prima onder de vloer kan.
Dit idd.

Om een (koude) nacht te overbruggen kan het misschien net, maar overdag staat zo'n ding gewoon constant te blazen op vol vermogen. En onderschat niet hoe ontzettend inefficiënt zo'n apparaat is ten opzichte van je koelkast thuis. Wat dat betreft zou je misschien met een klein tafelmodel A++ koelkast nog beter af zijn, al denk ik niet dat dat een optie is.

Bij nader inzien: Een startaccu mag je maximaal 20% ontladen. Van die 100Ah kun je er dus 20 benutten. Daarnaast is de capaciteit flink afgenomen, dus zeg dat je misschien 5 Ah over hebt. Een uurtje koelen is dus het maximale wat je gaat halen, dus laat die nacht ook maar uit je hoofd. Met een goeie/nieuwe tractie-accu zou dat wel lukken.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
RemcoDelft schreef op zondag 14 mei 2017 @ 20:29:
Onder de vloer met alles!

Verder over het accu verhaal... als de boot dit jaar goed bevalt en hij blijft na de zomer, ga ik volgend jaar lekker alles scheiden, startaccu voor de motor en deep-cycle (zo heet dat toch) voor verlichting, radio en laden telefoon/tablet.

• Oekiejoekie
JDx schreef op zondag 14 mei 2017 @ 20:41:
[...]

Onder de vloer met alles!

Verder over het accu verhaal... als de boot dit jaar goed bevalt en hij blijft na de zomer, ga ik volgend jaar lekker alles scheiden, startaccu voor de motor en deep-cycle (zo heet dat toch) voor verlichting, radio en laden telefoon/tablet.
Laat maar weten als je hier aanlegt (ik woon langs de Gouwe), dan kom ik proeven of het koud genoeg is :D

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op zondag 14 mei 2017 @ 20:48:
[...]

Laat maar weten als je hier aanlegt (ik woon langs de Gouwe), dan kom ik proeven of het koud genoeg is :D
Dat is wel een eindje vanaf Drenthe ;)

• Oekiejoekie
JDx schreef op zondag 14 mei 2017 @ 21:11:
[...]

Dat is wel een eindje vanaf Drenthe ;)
Ik zag woonplaats Den Haag staan... dus ik dacht dat je hier in de buurt rondvaarde...

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op zondag 14 mei 2017 @ 21:14:
[...]

Ik zag woonplaats Den Haag staan... dus ik dacht dat je hier in de buurt rondvaarde...
Oh ja, daar woonde ik de laatste 6 jaar, nu weer terug in "goedkoop" Drenthe, vandaar geld over voor een bootje haha. Zal het meteen aanpassen.

En vissen deed ik meestal aan de oude rijn!

Hier zat ik ook regelmatig te vissen, toen wist ik zeker dat ik zelf ooit een bootje wilde:
https://www.google.nl/map...UViYsQ!2e0!7i13312!8i6656

[ Voor 32% gewijzigd door JDx op 14-05-2017 21:20 ]

Pagina: 1