HDD verplicht formaten?

Pagina: 1
Acties:

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-01 08:54
Ik wil mijn sata HDD van 4 tb in een HDD case doen om hem extern te maken maar waar ik dit bij mijn 1tb schijf zonder problemen kan wil mijn pc dat de 4tb schijf eerst formateren.

Is er een manier om dit te omzeilen? Ze komen beide uit dezelfde pc.

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-01 09:27
Waarschijnlijk doet de behuizing slechts 48 bit addressering, waardoor het maximum formaat van de schijf grofweg 2,5TiB is. Om dit op te lossen ben je eigenlijk verplicht om een andere, nieuwere behuizing te kopen.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hoe ziet die 4TB disk er als externe disk uit in schijfbeheer?

@Xudonax Je maakt ergens een rekenfout. Met 48 bits addressering kun je 2^48 * 512 bytes adresseren, wat ongeveer 1.44 * 10^17 bytes is, 131072 TiB.

• arjanvr
Hij word inderdaad opgedeeld in 2 schijven daar had ik al eerder gezien. Ben alleen nu niet thuis. Ik heb deze gekocht

https://www.mediamarkt.nl...ewent-ew7056-1496149.html

Welke zou ik dan wel kunnen gebruiken?

• Mijzelf
  • Niet online
Twee schijven? Die kende ik nog niet. Lijkt ook vreemd, met een USB3 interface.

Er zijn een aantal mogelijke problemen met USB schijven. De eerste is gewoon een slechte implementatie van de USB-SATA chip, waardoor bit 33 van de schijf grootte niet wordt doorgegeven. De schijf zegt tegen je PC dat hij 4TB groot is, en de chip stript bit 33 (een waarschijnlijk ook 34 en hoger), met als gevolg dat de PC denkt dat de schijf 4TB - 2TiB is. Ongeveer 1400GB.
Het bestaande filesysteem is groter, en dus kan hij niet worden gelezen.
Op deze 'crappy implementatie' zijn nog wat varianten, waarbij de ergste die ik ooit gehoord heb de grootte van de schijf gewoon goed aan de PC doorgaf, maar bij het accessen van de schijf wèl bit 33 stripte. Dit had als gevolg dat alles wat je voorbij de 2TiB schreef weer vanaf 0 werd geplaatst. Oftewel, in eerste instantie lijkt alles te werken, maar bij gebruik is de schijf plotseling corrupt.

De tweede heeft met downcompatibileit te maken. Vroeger werden MBR parititie tabellen gebruikt. Deze hebben als probleem dat de partities start- en einde als 32 bits sector adres wordt opgeslagen. Een schijf heeft standaard 512 bytes sectors, dus dat betekend dat een partitie niet voorbij de 2TiB kan beginnen of eindigen.
Om dat op te lossen is later de GPT partitie tabel ingevoerd. Deze kan veel grotere partities aan. Maar Windows XP ondersteunde dat nog niet, terwijl er in die tijd al wel externe schijven >2TiB op de markt kwamen. Om toch XP compatibiliteit te geven werd een andere truuk gebruikt. Zoals ik zei kan je met een MBR 2^32 sectors adresseren. Een sector hóéft geen 512 bytes te zijn. Dus deed de USB-SATA chip een conversie, en deed hij net of de schijf 4k sectors had. Daarmee kun je plotseling partities tot 16TiB aan op MBR.
Deze oplossing werkt op zich prima. Probleem is alleen dat als je de schijf direct aan SATA hangt, hij weer 512 byte sectoren heeft, en je dus een onbruikbare partitie tabel hebt. (en vice versa)

Natuurlijk kun je het MBR probleem ook omzeilen door de schijf op te splitsen in verschillende virtuele schijven, zoals die chip van jou blijkbaar doet.
Alleen, het is een USB3 chip. Bij mijn weten zijn er geen OSsen die wel USB3 ondersteunen, maar geen GPT. Dus waarom zou je in een USB3 chip een MBR probleem willen oplossen?

Om op je vraag terug te komen, ik heb geen idee welke USB doos je zou moeten hebben. Ik ben ooit wel aan het inventariseren geweest, maar er wordt nooit vermeld welke chip er in zo'n USB behuizing zit. En dat wil ook wel eens wisselen. Dus het is mogelijk dat je 2 behuizingen koopt van hetzelfde type waarbij de een problemen geeft, en de ander niet.
Toen USB3 populair werd dacht ik dat het probleem zou verdwijnen, maar blijkbaar wordt er code van USB2 chips hergebruikt.

De enige zekere manier is een eSata behuizing. Maar eSata poorten op PC's worden zeldzaam, en ik weet niet of de behuizingen nog te koop zijn.

• arjanvr
Deze behuizing is usb 2.0 trouwens. Ik zal morgen eens een screenshot maken hoe het er uit ziet.

• arjanvr
Ik heb nu denk iets stoms gedaan. Ik heb een screenshot gemaakt zoals hij dus eruit ziet als ik hem gewoon in de externe case doe. Hij toont 2 delen terwijl het er eigenlijk maar 1 is. Daarna heb ik dus bij de eerste er een enkelvoudig volume van gemaakt zonder te formatteren. Ik dacht als er een schijfletter aan verbonden kon worden kan ik hem toch uitlezen. Maar hij wil nu alsnog dat ik hem formatteer en ik kan hem ook niet meer van dat volume af krijgen. Hij ziet er nu uit als op het 2e plaatje. Ik kan echter met het andere deel van de schijf helemaal niets. Rechts klikken kan ik alleen eigenschappen kiezen.

Kan ik hier nu nog iets mee en wat gebeurd er als ik de schijf weer terug hang in mijn pc als hij gerepareerd is? Ben ik dan alsnog alles kwijt? Is er nog een manier om de data van de schijf te redden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zw00zUUO34L88EYIeitg6opL/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EXqYjNdpVUrfW9haRvXWsi0E/full.png

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:56
De 2 delen 1ste plaatje waren wel gepartitioneerd en 2 delen maar nog niet toegewezen
Recuva kan je proberen de partities terug te halen
Je hebt nu 2 partities op het 2de plaatje , waarvan 1 al is geformatteerd tijdens het partitioneren (dat doet windows vanzelf als je partitioneerd in schijfbeheer
met recuva kan je proberen de verwijderende partitie terug te halen
Nu niet meer gaan parten of indelen enz of formatten, niet doen!!
alleen met recuva proberen het te herstellen

[ Voor 23% gewijzigd door Mel33 op 16-05-2017 11:26 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:12
Je hebt de partitietabel overschreven. Dit kan je alleen herstellen met recovery software.
Als je hem formatteert is de data kwijt.

Thematopic: Datarecovery

Let op dat de recovery software waarschijnlijk niet werkt met deze USB behuizing!

[ Voor 20% gewijzigd door jeroen3 op 16-05-2017 11:25 ]

• Mel33
Idd zet het in je pc op een sata poort

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:14

MsG

Forumzwerver

Je kan het beste eerst een bit-voor-bit-kopie maken en daarop recovery los laten. Zeker niet als eerste keer meteen iets als recuva gebruiken, dat zou ik later proberen op een bit-voor-bit-kopie.

Maar zou na de kopie eerst iets als Testdisk proberen.

In het ergste geval ben je alles kwijt en zul je je moeten aanwenden tot gemaakte backups.

[ Voor 15% gewijzigd door MsG op 16-05-2017 11:28 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• arjanvr
Helaas kan ik de sata poort van deze pc waar ik nu op werk niet gebruiken omdat hij 4TB schijven niet ondersteund. Als mijn eigen pc terug komt (ooit), dan zou ik hem wel weer daarin kunnen hangen.

De schijf is trouwens nooit gepartitioneerd voor zover ik me kan herinneren. Maar uit het 1e plaatje blijkt 100% zeker dat dat zo is? En zo ja, waarom kan ik dan helemaal niks met het rechterdeel?

Morgen krijg ik een SYNOLOGY DS216se, kan ik het daarop eventueel ook met herstel software oplossen?Ik heb trouwens nog een licentie voor Auslogics File Recovery, is dat ook goed of kan ik beter recuva nemen?

• Mel33
Lees je een beetje in. Missc heeft je pc alleen maar max 2TB tot beschikking, en is er toch een 2de partitie gemaakt. Ze zijn weliswaar op het 1ste plaatje unallocated maar wel opgedeeld zo te zien.

[ Voor 27% gewijzigd door Mel33 op 16-05-2017 12:34 ]

• arjanvr
Nee mijn normale pc kan gewoon de 4TB aan. Daarom weet ik vrijwel zeker dat hij nooit opgedeeld geweest is. Alleen de pc die ik nu gebruik kan geen 4TB aan dus kan ik nu ook niet testen of het nog te herstellen is.

Dit is namelijk waar het uit komt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 207,-€ 207,-
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 115,14€ 115,14
1EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0€ 0,-€ 0,-
1Toshiba MD04ACA400, 4TB€ 122,95€ 122,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 106,84€ 106,84
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64bit€ 48,-€ 48,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 0,-€ 0,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 76,95€ 76,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 39,95€ 39,95
1Seasonic G-series 450 watt€ 71,-€ 71,-
1Crucial MX100 512GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 787,83

Besturingssysteem daarop is windows 10 64 bit.Ik had alleen de SSD opgedeeld naar een boot partitie en een games partitie maar deze 4TB die voornamelijk vol zit met backups van meerdere externe VPS'en is nooit opgedeeld. Dus daarom begrijp ik niet waarom hij dit weergeeft.

Vermoedelijk door dit eerder genoemde verhaal in het topic
"Met 48 bits addressering kun je 2^48 * 512 bytes adresseren, wat ongeveer 1.44 * 10^17 bytes is, 131072 TiB."

Kan ik het wel herstellen op die Synology of moet ik wachten tot mijn pc eindelijk hersteld is? Wat trouwens in een ander topic weer besproken is.

• jeroen3
arjanvr schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 12:26:
De schijf is trouwens nooit gepartitioneerd voor zover ik me kan herinneren.
De schijf was leeg?

Een synology kan alleen door synology gemaakte raids herstellen.

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen3 op 16-05-2017 12:43 ]

• arjanvr
Sorry wel gepartioneerd maar in 1 partitie van 4gb. Nee hij stond voor 3tb vol. Het gaat niet om herstellen van raid maar om de data te redden of verplaatsen desnoods naar een kleinere hdd

• Mijzelf
  • Niet online
arjanvr schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 12:26:
De schijf is trouwens nooit gepartitioneerd voor zover ik me kan herinneren. Maar uit het 1e plaatje blijkt 100% zeker dat dat zo is? En zo ja, waarom kan ik dan helemaal niks met het rechterdeel?
Dit is zo'n behuizing die 4k sectoren emuleert. De schijf heeft een GPT partitietabel, en een 'protective MBR'. Door die 4k sectors kan Windows de GPT niet meer vinden, maar wel de protective MBR. Die MBR bevat 1 partitie, die de hele schijf omspant.

Hier gaan wat dingen door elkaar lopen. Je protective MBR definieert een partitie van (2^32)-1 sectors, en de schijf heeft 4k sectors, dus eigenlijk is die partitie 16TiB groot. Maar je ziet een partitie van 2TiB. Ik weet niet of Windows (of schijfbeheer) hier 512 bytes sectors verondersteld omdat 16TiB niet past, of dat dit gewoon een bug is. Volgens mij kan windows wel met 'echte' 4k schijven omgaan.

De tweede 'partitie' die je ziet is geen partitie, maar een gebied wat je met een MBR en 512 byte sectoren niet kan adresseren. Je kunt er dus inderdaad niets mee. Niet zonder eerst een GPT aan te maken. (Wat strikt genomen niet nodig zou moeten zijn, want 4k sectoren. Maar ja)

Je vraagt of je dit op die Synology kunt herstellen. Die Synology zelf kan het niet, maar het is wel een Linux systeem, dus via de command line kun je een hoop.

Ik zou verwachten dat TestDisk die partitie gewoon kan opsporen en de partitie tabel herstellen. Alleen weet ik niet wat er nu precies stuk is. Je hebt een schijfletter toegekend aan een partitie. Je zou verwachten dat de partitietabel daar niets mee te maken heeft. Die schijfletter is iets Windows interns, wat geen invloed heeft op de schijf. Maar bij Windows weet je maar nooit.
Als hij iets naar de partitie tabel heeft geschreven is die nu waarschijnlijk geen legale 'protective MBR' meer. Dat is op zich geen probleem. Een OS wordt geacht de MBR te negeren als hij een GPT kan vinden. Maar als hij 'de eerste sector' heeft overschreven, heeft hij de eerste 8 512 byte sectors overschreven, en daarmee ook de header van de GPT. Dàt is wel een probleem.
Vooralsnog zou ik er vanuit gaan dat er niets aan de hand is, tenzij de schijf onleesbaar is via een decente sata poort. Dan kun je TestDisk draaien, en kijken of hij met een werkbare suggestie komt voor een partitietabel. Zo niet, dan wordt het handwerk, waarvoor ik zowiezo een Linux systeem zou pakken. Die Synologie zou dan bruikbaar kunnen zijn. (Als hij tenminste niet zo onhebbelijk is om een onbekende schijf zomaar te formatteren, of zo)

• arjanvr
Dank je voor de uitgebreide uitleg. Moet ik op mijn pc Linux emuleren om teskdisk te draaien mits de nas niet mijn harde schijf formateerd ? Of begrijp ik dat verkeerd. Neem aan dat dit niet via ssh op de nas zelf kan namelijk.

Dank je

• Mijzelf
  • Niet online
TestDisk is op de download pagina beschikbaar voor Windows (en trouwens ook voor die Synology).

Je zou een Linux systeem nodig hebben als dat faalt, en je mogelijk met de hand de partitietabel moet gaan aanpassen. Of die Synology dan voldoet moet nog blijken. De meeste low-level tools zullen wel aanwezig zijn (fdisk, parted, dd).
Overigens zal Linux emuleren niet zoveel zin hebben. Virtualiseren wel.

• arjanvr
Sorry ik bedoelde ook een vm. Ik zal eerst even kijken of ik er met testdisk of de aanwezige tool uit kom.
Dank je

• jeroen3
Als ik zo de berichten lees schat ik dat testdisk uitvoeren via ssh op een Synology wellicht iets te hoog gegrepen is. Maar ik kan het mis hebben.

Maar alsnog, Synology herpartitioneert de schijf alleen als je DSM installeert. Als je het wil proberen moet er dus al een werkende Synology zijn, met een vrije disk bay. Synology mount schijven niet vanzelf, en het is niet vanzelf mogelijk om een NTFS schijf te mounten in een interne disk bay, daarvoor moet je eerst via root een plugin installeren, en mounten moet dan ook handmatig via SSH. Via USB mount NTFS wel vanzelf.

• arjanvr
Synology start niet op met die schijf, hij zegt geen schijf aanwezig en ik kan er verder niets mee.. als ik goede schijf ernaast zet ziet hij wel die maar de 4TB schijf blijft nergens benaderbaar. Morgen krijg ik een normale pc terug en dan hang ik hem wel daar in. Desnoods formateer ik hem dan maar als ik daar ook niet meer mee kan (als hij niet helemaal kapot is gegaan natuurlijk)..

Ik heb wel wat ervaring met SSH naar windows en linux vps'en maar niet veel ervaring met het redden van schijven blijkbaar.

• Mijzelf
  • Niet online
Als je die schijf in de Synology hebt zitten, en je hebt een ssh shell, kun je met
cat /proc/partitions
opvragen welke schijven/partities hij ziet.
Verder kan
parted -l
nuttige informatie leveren. Maar voor die laatste heb moet je wel root zijn.

• arjanvr
Ik heb hem nu in een nieuwe pc geschroefd maar dit ziet er niet hoopvol uit..

Data Lifeguard Diagnostic for Windows zegt:

"Test Option: EXTENDED TEST
Model Number: TOSHIBA MD04ACA400
Unit Serial Number: 15Q9K3I5FSAA
Firmware Number: FP2A
Capacity: 4000.79 GB
SMART Status: Not Available
Test Result: FAIL
Test Error Code: 08-Too many bad sectors detected.
Test Time: 15:13:47, May 18, 2017

Test Option: QUICK TEST
Test Error Code: 08-Too many bad sectors detected.
Test Time: 15:14:01, May 18, 2017

Test Option: ERASE
Test Error Code: 20- Delete Partitions error!
Test Time: 15:16:02, May 18, 2017

"

En als ik schijfbeheer open,dan zegt hij dat hij een schijf moet initialiseren. Als ik dan kies voor MBR krijg ik dat hij het bestand niet kan vinden. Als kies voor GPT zegt hij dat hij hiervoor te groot is..

Enig idee wat er nog te redden valt?

• Mijzelf
  • Niet online
Dat ziet er slecht uit. "Test Error Code: 08-Too many bad sectors detected.". Dat is niet een gevolg van 'het toekennen van een schijfletter'. Eerder dat je hem hebt geschud terwijl de kop bezig was, ofzo.
Enig idee wat er nog te redden valt?
Als er kostbare data op staat zou je nog kunnen proberen om eerst met dd_rescue een bit-voor-bit kopie te trekken naar een (minstens) even grote schijf. Vervolgens kijken wat TestDisk met die kopie kan.
Dat kopieren kan wel even gaan duren. dd_rescue gaat tot het gaatje om slechte sectoren nog te kunnen lezen, dus als het er veel zijn kon het wel eens dagen gaan duren.

• arjanvr
Nee het gaat me nu alleen nog om de disk. Ik heb 24 maanden garantie en hij is ~24 maanden oud. Even kijken wat de leverancier zegt. Ik heb hem nooit bewogen toen hij bezig was overigens. Hij is dus defect te noemen en niet meer te redden ook zonder de data?

• Mijzelf
  • Niet online
Als de data je niet kan schelen, zou ik de garantie gaan claimen. De tool van WD zelf zegt dat hij teveel bad sectors heeft om nog iets nuttigs te doen.

• arjanvr
Het is geen wd schijf maar dat maakt niet uit lijkt me

Verwijderd

Nog terugkomend op de vraag welke USB behuizingen schijven groter dan 2TB ondersteunen: je kan dit gegarandeerd het beste zien door te checken of de behuizing UASP support heeft, dan heb je hogere doorvoersnelheden en geen limitaties tussen de disk en PC doordat er direct gebruik wordt gemaakt van SCSI over USB.
Wel een beetje laat.

• arjanvr
Toch bedankt voor de aanvulling. Het is nuttig om te weten

• arjanvr
Nou dit is wel een nette instelling van Megekko (maar niet heus).. hij valt dus net 2-3 weken buiten de garantie dus jammer dan zeggen ze eigenlijk..

"Na controle van jou factuur historie zie ik dat de schijf eind april is aangeschaft, helaas kunnen wij de garantie van dit product niet meer in behandeling nemen omdat deze is verstreken.
Wel zou jij eventueel kunnen proberen een claim in te dienen bij de fabrikant op basis van het serienummer van de schijf, dit kan via de klantenservice van Toshiba aangevraagd worden.

Er vanuit gaande jou hiermee voldoende te hebben geïnformeerd."
Pagina: 1