arjanvr schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 12:26:
De schijf is trouwens nooit gepartitioneerd voor zover ik me kan herinneren. Maar uit het 1e plaatje blijkt 100% zeker dat dat zo is? En zo ja, waarom kan ik dan helemaal niks met het rechterdeel?
Dit is zo'n behuizing die 4k sectoren emuleert. De schijf heeft een GPT partitietabel, en een '
protective MBR'. Door die 4k sectors kan Windows de GPT niet meer vinden, maar wel de protective MBR. Die MBR bevat 1 partitie, die de hele schijf omspant.
Hier gaan wat dingen door elkaar lopen. Je protective MBR definieert een partitie van (2^32)-1 sectors, en de schijf heeft 4k sectors, dus eigenlijk is die partitie 16TiB groot. Maar je ziet een partitie van 2TiB. Ik weet niet of Windows (of schijfbeheer) hier 512 bytes sectors verondersteld omdat 16TiB niet past, of dat dit gewoon een bug is. Volgens mij kan windows wel met 'echte' 4k schijven omgaan.
De tweede 'partitie' die je ziet is geen partitie, maar een gebied wat je met een MBR en 512 byte sectoren niet kan adresseren. Je kunt er dus inderdaad niets mee. Niet zonder eerst een GPT aan te maken. (Wat strikt genomen niet nodig zou moeten zijn, want 4k sectoren. Maar ja)
Je vraagt of je dit op die Synology kunt herstellen. Die Synology zelf kan het niet, maar het is wel een Linux systeem, dus via de command line kun je een hoop.
Ik zou verwachten dat
TestDisk die partitie gewoon kan opsporen en de partitie tabel herstellen. Alleen weet ik niet wat er nu precies stuk is. Je hebt een schijfletter toegekend aan een partitie. Je zou verwachten dat de partitietabel daar niets mee te maken heeft. Die schijfletter is iets Windows interns, wat geen invloed heeft op de schijf. Maar bij Windows weet je maar nooit.
Als hij iets naar de partitie tabel heeft geschreven is die nu waarschijnlijk geen legale 'protective MBR' meer. Dat is op zich geen probleem. Een OS wordt geacht de MBR te negeren als hij een GPT kan vinden. Maar als hij 'de eerste sector' heeft overschreven, heeft hij de eerste 8 512 byte sectors overschreven, en daarmee ook de header van de GPT. Dàt is wel een probleem.
Vooralsnog zou ik er vanuit gaan dat er niets aan de hand is, tenzij de schijf onleesbaar is via een decente sata poort. Dan kun je TestDisk draaien, en kijken of hij met een werkbare suggestie komt voor een partitietabel. Zo niet, dan wordt het handwerk, waarvoor ik zowiezo een Linux systeem zou pakken. Die Synologie zou dan bruikbaar kunnen zijn. (Als hij tenminste niet zo onhebbelijk is om een onbekende schijf zomaar te formatteren, of zo)