Niet genoeg UTP-poorten / nieuwe router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-07 09:52
Beste Tweakers,

Ik ben momenteel klant bij Telenet. Ik heb het Internetfiber 100 abonnement en de meest recente modem van telenet. Deze is jammer genoeg niet ideaal geplaatst en er zijn ook geen andere mogelijkheden. Momenteel heb ik draadloos deze snelheden : Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5bitjxouxspqj.00.23.png
Deze zijn echter heel erg variabel.

Binnenkort komen ze zonnepanelen plaatsen en daardoor hebben ze een extra utp-poort nodig. Er zijn niet genoeg utp-poorten vrij.

Dus dan denk ik dat er een keuze gemaakt moet worden tussen een switch en een extra router geconfigureerd als switch. Ik kijk momenteel of er een upgrade mogelijk is, weet niet of een router van telenet zo goed is en of ik de snelheid kan verhogen. Kunnen jullie hier een advies over geven?

alvast bedankt
Matthias

[ Voor 8% gewijzigd door zierbeek op 14-05-2017 13:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:03

masauri

aka qwybyte

Ik gebruik deze achter men telenet router: pricewatch: Netgear GS308
Voor 25 euro niet erg duur en voldoende om alles op aan te sluiten.
Kost minder dan een degelijke router die eigenlijk alleen maar als switch moet fungeren.

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
masauri schreef op zondag 14 mei 2017 @ 13:08:
Ik gebruik deze achter men telenet router: pricewatch: Netgear GS308
Voor 25 euro niet erg duur en voldoende om alles op aan te sluiten.
Kost minder dan een degelijke router die eigenlijk alleen maar als switch moet fungeren.
En welke snelheden haal jij op je netwerk? sneller dan voordien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Ik zit nu op dit moment verbonden via powerline en haal bijna (180/18) het maximale uit mijn verbinding.
Als ik rechtstreeks op de switch ben aangesloten met kabel haal ik 200/20 wat ook de snelheid van mijn abo is.

Edit: wilt ge eventueel nog goedkoper kunt ge bv. deze nemen: pricewatch: TP-Link TL-SG1005D-5-Port Gigabit Desktop Switch v6.0

[ Voor 35% gewijzigd door masauri op 14-05-2017 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
masauri schreef op zondag 14 mei 2017 @ 13:12:
Ik zit nu op dit moment verbonden via powerline en haal bijna (180/18) het maximale uit mijn verbinding.
Als ik rechtstreeks op de switch ben aangesloten met kabel haal ik 200/20 wat ook de snelheid van mijn abo is.

Edit: wilt ge eventueel nog goedkoper kunt ge bv. deze nemen: pricewatch: TP-Link TL-SG1005D-5-Port Gigabit Desktop Switch v6.0
Hm bedankt, welk abonnement heb je ? de fiber 200 dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Correct, Internet Fiber 200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-07 17:48
Maar zonnepanelen hebben toch geen hoge snelheid nodig? Je kan ze ook draadloos maken middels een
Wireless N Nano Router TL-WR802N.

In client mode kan je je utp naar wireless omzetten. Scheelt ook een kabel aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
The_Vice schreef op zondag 14 mei 2017 @ 13:36:
Maar zonnepanelen hebben toch geen hoge snelheid nodig? Je kan ze ook draadloos maken middels een
Wireless N Nano Router TL-WR802N.

In client mode kan je je utp naar wireless omzetten. Scheelt ook een kabel aanleggen.
hey! omdat ik toch aan het rondkijken was, probeerde ik om ons huidige netwerk een upgrade te geven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Maar als je "meer poorten" nodig hebt, dan doe je dat met een SWITCH, en niet met een ROUTER!

uiteraard, als jouw huidige router een beetje "gedateerd" is, etc.... dan kan je die wel vervangen voor een andere model. Maar het grootste aantal UTP poorten wat ik ooit gezien heb op een router is 4 á 5. Als je meer dan dat nodig hebt, zet een Gbit switch erachter met 5, 8 of 16 poorten. Maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Anoniem: 203842 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 13:42:
Maar als je "meer poorten" nodig hebt, dan doe je dat met een SWITCH, en niet met een ROUTER!

uiteraard, als jouw huidige router een beetje "gedateerd" is, etc.... dan kan je die wel vervangen voor een andere model. Maar het grootste aantal UTP poorten wat ik ooit gezien heb op een router is 4 á 5. Als je meer dan dat nodig hebt, zet een Gbit switch erachter met 5, 8 of 16 poorten. Maakt niet uit.
Je kan een router toch ook configureren als switch, of vergis ik me?

En bij telenet kan je de router van hen niet vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-07 00:14

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Volgens mij wil jij twee dingen bereiken:
1- Extra poorten om onder andere je zonnepanelen op aan te sluiten
2- Hogere snelheid voor je wifi verbinding.

Punt 1 is makkelijk en goedkoop op te lossen met een switch.
Punt 2 is van veel meer factoren afhankelijk.

Het beste kun je een wifi acces point bij plaaten in de buurt van waar je vaak wifi gebruikt (bedraad naar de telnet modem). Dit kan een los accespoint zijn naar ook een router die dat ondersteund. Het voordeel van de router is dat je die vaak ook meteen als switch kan gebruiken voor je extra netwerkpoorten. De router functie zet je dan uit.
De maximale wifi snelheid die je kan halen is natuurlijk ook afhankelijk van het wifi modem in je computer en het aantal wifi signalen in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klopt, kan ook. Alleen is het een kriem om dat te doen, en meestal is de router "trager" dan een dedicated switch. Maar technisch kan het wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:01
Anoniem: 203842 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 13:42:Maar het grootste aantal UTP poorten wat ik ooit gezien heb op een router is 4 á 5.
Pricewatch heeft nochtans 102 routers met minstens 6 poorten. Toch raad ik inderdaad ook een switch aan om meer poorten te hebben

[ Voor 21% gewijzigd door Arator op 14-05-2017 16:49 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Correct, met ditto prijzen. Maar goed, "alles" kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Arator schreef op zondag 14 mei 2017 @ 16:48:
[...]

Pricewatch heeft nochtans 102 routers met minstens 6 poorten. Toch raad ik inderdaad ook een switch aan om meer poorten te hebben
Mweeh, meeste van die routers hebben alsnog maar 4 LAN ports; een of andere creatieveling heeft verzonnen dat WAN port + 4 LAN ports waarvan ééntje gigabit ondersteunt gelijk is aan een 6 ports router

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Meer aansluitingen kan inderdaad best door een switch.

De snelheid van je wifi is zoals hierboven al eerder aangegeven van meerdere zaken afhankelijk. Je geeft aan dat je de nieuwste telenet modem hebt. Die zou sneller moeten zijn als jouw resultaat. Op de site staat in elk geval dat die de ac standaard ondersteunt. Jouw snelheid doet echter een 54Mbit verbinding vermoeden. Het lijkt er dus op dat de netwerk kaart van jouw pc wat ouder is en dus niet sneller kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
kluyze schreef op zondag 14 mei 2017 @ 23:01:
Meer aansluitingen kan inderdaad best door een switch.

De snelheid van je wifi is zoals hierboven al eerder aangegeven van meerdere zaken afhankelijk. Je geeft aan dat je de nieuwste telenet modem hebt. Die zou sneller moeten zijn als jouw resultaat. Op de site staat in elk geval dat die de ac standaard ondersteunt. Jouw snelheid doet echter een 54Mbit verbinding vermoeden. Het lijkt er dus op dat de netwerk kaart van jouw pc wat ouder is en dus niet sneller kan.
heb momenteel een nieuwe macbook pro dus ik vermoed niet dat het daarna ligt? de modem staat echter in de garage en die moet dus door heel wat beton.
Pagina: 1