Van de NS naar een auto

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 396639

Topicstarter
Momenteel gebruik ik het OV om naar mijn werk te komen. (Tilburg -> Eindhoven ~90/100km)
Maar ik ben er eerlijk gezegd wel een beetje klaar mee om waarschijnlijk bekende redenen. En met de auto is sneller.

(Als het reizen was als in de reclames had ik dit niet getypt)

...

Op zoek naar een auto dus. Ik moet er wel elke dag mee naar het werk dus ik wil wel een ''stabiele'' auto. Ik dacht persoonlijk dat ik er met een budget van 3000/4000 euro wel ver kon komen maar na wat gesproken te hebben opperde sommige voor prive leasen (nieuwe auto, minder gezeik). Persoonlijk ben ik geen fan van lenen. Sparen voor wat je wilt was mij altijd geleerd. Alhoewel ik het ook niet helemaal eens ben met het weggegooid geld, want je rijd er toch 2 jaar een auto van, of die nou wel van jou is of niet, afijn.

Ik krijg van mijn werk ,19 cent / km tot een max. bedrag van 350 euro.
Mijn ouders hebben momenteel een Ford Fiesta die ik zeer fijn vind (mist alleen cruise control) en dat is ook het type auto dat ik zoek. Klein, zuinig, betrouwbaar (in hoeverre dat kan)

...

Ik was zelf een beetje gaan rekenen, en kwam hier op uit:

Ik heb 100km per dag genomen voor makkelijk rekenen, komt op 26.000km per jaar. Ik heb geen idee wat een auto doorgaans verbruikt, heb op 12km per liter gerekend. Prijs is nu ~1.50euro, 12,50euro per dag, 270euro per maand.

Verzekering heb ik geschat op 80euro per maand. Wegenbelasting is bij een auto van ~1300kg 54.67euro per maand.

Totaal: ~580per maand. (Wegenbelasting, verzekering, benzine, aanschaf auto 4.000euro over 2jaar, zonder onderhoud) (Zie je iets waarvan je denkt dit klopt niet vriend, geef het aub aan!)

(Informatie van ANWB)
  • Reparatie en onderhoud,
  • WA autoverzekering en Cascodekking (er is een eigen bijdrage van max. €300 per niet verhaalbare schade),
  • Schadeverzekering voor inzittenden,
  • Motorrijtuigbelasting (wegenbelasting),
  • Bandenvervanging,
  • Schadeherstel en glasreparatie,
  • Afleveringskosten en verwijderingsbijdrage,
  • Afschrijvingskosten
Als ik het goed begrijp, is het benzine het enigste waar ik me druk over hoef te maken bij een privé lease auto. Wat me eerlijk gezegd als muziek in de oren klinkt, onderhoud etc. is een van de redenen dat ik nog geen auto heb.

Nou is een echte vergelijking niet te maken, omdat ik voor 4000 euro geen nieuwe auto heb, maar prive lease klinkt aardig aantrekkelijk. De ervaringen die ik lees zijn over het algemeen positief, maar ik heb toch liever wat advies op mijn specifieke situatie.

Na wat reacties wat extra informatie:

Het kost me nu ongeveer anderhalf uur van thuis naar werk, en dan ook weer anderhalf uur terug.
Met de auto denk ik dat het me in de spits maximaal een uur gaat kosten, buiten de spits een half uur.

Ik zal de komende week de auto van mijn ouders meenemen om een betere feel van de weg te krijgen. Hoe het in de trein is weet ik na al die jaren wel.

Bij de rekenvoorbeelden heb ik ruim gerekend zodat het alleen mee kan vallen. Ik heb niet bijster veel verstand van auto's of van de aankoop van auto's en onderhoud vind ik ook lastig inschatten.

Ik ben over het algemeen een rustige rijder, kom meestal niet boven de 110 en rij over het algemeen rechts. Probeer ook groen te rijden, uit rollen etc. Wij hebben hier eigenlijk alleen maar Fords gehad dus meer ken ik ook niet echt. Persoonlijk maakt het me niet echt veel uit wat voor auto het is, ik vind het belangrijker dat ik er mee kan rijden.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 396639 op 13-05-2017 19:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Anoniem: 396639 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 17:52:
Momenteel gebruik ik het OV om naar mijn werk te komen. (Tilburg -> Eindhoven ~90/100km)
Maar ik ben er eerlijk gezegd wel een beetje klaar mee om waarschijnlijk bekende redenen. En met de auto is sneller.
Dat laatste waag ik toch ernstig te betwijfelen. Heb zelf jarenlang van/naar Eindhoven gereisd (vanuit West-Brabant) met de auto, maar tussen Tilburg en Eindhoven is het echt een gigantisch drama, beide kanten op. Gegarandeerd lange files elke dag, iig in de spitstijden :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:07

dodo79

witte dikke tonnie

wildhagen schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 17:57:
[...]

Dat laatste waag ik toch ernstig te betwijfelen. Heb zelf jarenlang van/naar Eindhoven gereisd (vanuit West-Brabant) met de auto, maar tussen Tilburg en Eindhoven is het echt een gigantisch drama, beide kanten op. Gegarandeerd lange files elke dag, iig in de spitstijden :X
Hier sluit ik me bij aan..
Wat een dramaweg is het tussen Tilburg en Eindhoven.
Denk dat de trein toch vaker sneller is.

omdat het kan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
[...]

Het kost me met de trein van deur tot deur anderhalf uur. Ik ben afgelopen donderdag en vrijdag met de auto gegaan en dat koste met 45min tot een uur. [Edit: auto vertrekt ook wanneer je wilt]

Plus de kans dat er iemand voor mijn auto op de snelweg springt is kleiner dan de kans dat ik weer 3uur vastzit op het station. Alles heeft zijn voor en nadelen, maar ik nijg de laatste tijd toch wel meer naar de auto dan de trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
[...]

Tja, een trein is heel leuk als je vlak bij het station woont en vlak bij je werk weer kunt uitstappen. Misschien nog met een overstap er tussen, of zo. Moet je echter ook nog andere OV-modaliteiten (of >20min benenwagen) pakken aan één of beide kanten van die treinreis, kan dat heel hard aantellen. Eventuele overstap trein-trein kost ook vaak al 10min+ en al met al telt het gewoon heftig aan.

Ik heb twee jaar op 33km autorit van huis gewerkt; reistijd met de trein was ~80-90min. One way. En ik woonde betrekkelijk dicht bij het vertrekstation.
Dat is geen uitzondering. Forensen met de trein is prima - áls en alléén áls je net even een gunstige route reizen moet. Anders kan, zoals bij een toenmalige huisgenoot van me, 35min autorit (in de spits) twee uur OV zijn.
En dat was allebei in de randstad (en ook niet zo'n beetje ook).
Op een kantoor netjes bij een groot centraal station werken is héél fijn, maar dat geluk had ik toen helaas niet - en een groot deel van de Nederlandse arbeidsbevolking met mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Misschien ook eens kijken of een diesel iets is ipv benzine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
iceheart schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 18:05:
[...]

Tja, een trein is heel leuk als je vlak bij het station woont en vlak bij je werk weer kunt uitstappen. Misschien nog met een overstap er tussen, of zo. Moet je echter ook nog andere OV-modaliteiten (of >20min benenwagen) pakken aan één of beide kanten van die treinreis, kan dat heel hard aantellen. Eventuele overstap trein-trein kost ook vaak al 10min+ en al met al telt het gewoon heftig aan.

Ik heb twee jaar op 33km autorit van huis gewerkt; reistijd met de trein was ~80-90min. One way. En ik woonde betrekkelijk dicht bij het vertrekstation.
Dat is geen uitzondering. Forensen met de trein is prima - áls en alléén áls je net even een gunstige route reizen moet. Anders kan, zoals bij een toenmalige huisgenoot van me, 35min autorit (in de spits) twee uur OV zijn.
En dat was allebei in de randstad (en ook niet zo'n beetje ook).
Op een kantoor netjes bij een groot centraal station werken is héél fijn, maar dat geluk had ik toen helaas niet - en een groot deel van de Nederlandse arbeidsbevolking met mij ;)
Het zijn ook kleine dingetjes waar je in eerste instantie niet bij stil staat. Ik heb al een paar keer gehad dat ik nog even snel iets moest doen en de trein miste, daar zit je weer een half uur. Weet het nu wel aardig te timen though...
M!chel schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 18:08:
Misschien ook eens kijken of een diesel iets is ipv benzine?
Heb ik nog niet over nagedacht, bedankt voor de tip.

[ Voor 75% gewijzigd door Anoniem: 396639 op 13-05-2017 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-05 21:56
3/4 duizend is al behoorlijk veel. Voor een lager bedrag heb je ook al een fatsoenlijke auto. Om maar iets willekeurigs te noemen een ford focus uit ongeveer het jaar 2000, gewoon prima gebouwd, ziet ze nog genoeg rijden.
Sprintmonitor.de is een website waar je verbruik kunt opzoeken van verschillende merken/modellen. Voor diesel maak je waarschijnlijk te weinig km's per jaar.
En laat je niet bang maken door hoge km standen, zegt veel minder over een auto dan bepaalde andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
saveljos schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 18:19:
3/4 duizend is al behoorlijk veel. Voor een lager bedrag heb je ook al een fatsoenlijke auto. Om maar iets willekeurigs te noemen een ford focus uit ongeveer het jaar 2000, gewoon prima gebouwd, ziet ze nog genoeg rijden.
Sprintmonitor.de is een website waar je verbruik kunt opzoeken van verschillende merken/modellen. Voor diesel maak je waarschijnlijk te weinig km's per jaar.
En laat je niet bang maken door hoge km standen, zegt veel minder over een auto dan bepaalde andere zaken.
Ja ik ben zelf ook geen Max Verstappen, dus ik dacht met een auto van 3000euro moet ik wel twee jaar redelijk kunnen rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-05 12:30
Een auto geeft een stuk gemak maar kunnen ook een hoop kosten aan verbonden zijn. Ik heb altijd gekeken naar kmstand (al zegt dat ook niet veel) en vragen naar de historie van de auto (als ik hem particulier kocht). Ik heb zelf mijn auto net te koop gezet omdat ik hem niet meer nodig heb en het geld dan liever in mijn zak houd.

Ik heb zelf een half jaar lang iedere dag naar Utrecht gereisd vanuit Oosterhout/Breda en het is dat het in de spits zo vervelend stuk is om te rijden anders zou ik graag iedere dag de auto hebben gepakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

saveljos schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 18:19:
Tip: pak een schroevendraaier, en prik die eens in de bodem van een willekeurige Ford uit 1999-2004, wedden dat je dwars door de bodem gaat? Ik heb werkelijk geen enkele Focus gezien uit die periode zonder roestproblemen. Fiesta's en Ka's kunnen er ook heel wat van.

Dat is de eerste reden dat een Focus/Fiesta/Ka uit die periode geen fluit waard is, de andere reden is dat de blokken nou niet echt top zijn, 2 ton is voor zo'n blok echt veel.

Ja, je ziet ze wel rijden, maar je ziet wel meer twijfelachtige automobielen gewoon nog rijden :X Dat zegt echt niks, als mensen goede auto's zouden kopen zou je heel wat meer Aziatisch spul zien rijden :P

Hoelang je met een auto van 4 ruggen kan rijden ligt er 100% aan wat voor auto je koopt. Er zijn modellen waarbij je blij mag wezen dat je door de volgende keurig komt, er zijn modellen waar je nog jaren mee kan rijden.

Met zulke afstanden zou ik zelf kijken naar LPG of een dieseltje, zeker LPG gaat een stuk goedkoper zijn dan benzine. Wel moet je dan wat kritischer een auto uitkiezen want lang niet alle motoren vinden LPG echt prettig. Wat mij ook opvalt is dat je toch vooral de wat grotere auto's op LPG ziet, veel stationwagens, vooral omdat die ruimte hebben voor de tank.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:50
Als je een beetje slim shopt heb je voor je geld een auto die 2-3 tientjes wegenbelasting kost, 4-5 tientjes verzekering kost en de 1:15 wel redt.

Een lease auto lijkt leuk, maar als je een hypotheek wil afsluiten in de tussentijd heb je een probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Laatst online: 15:56
Wat vind je van een Twingo diesel?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:10
Kan je niet een maand die Fiesta van je ouders lenen om te kijken of het echt wat voor je is?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Is het niet een idee om even de auto van je ouders bijv. een weekje te lenen om hiermee een week lang naar werk te gaan, zodat je ervaart wat meerdere hier al melden, dat met de auto ook zeker niet geweldig is.

Er zijn genoeg nieuwere auto's te vinden die klein zijn, bijvoorbeeld een Toyota Aygo of dergelijk. Redelijke kmstand in combinatie met degelijk onderhoud zorgt voor een prettige ervaring. Zeker als het nog een wat jongere auto is kun je er nog lang plezier van hebben. Verwacht niet dat je geen onderhoud hebt aan een auto over de duur van twee jaar, dat ga je sowieso niet redden.

Groot nadeel van private lease, ik heb er ook wel eens naar gekeken, is dat als je net wat meer wilt. Elektrische ramen, airco, cruisecontrol je zo telkens een paar tientjes in prijs opschuift.

Als je gewoon rustig de tijd neemt om een auto te zoeken(dus niet binnen nu en twee weken een auto willen). Vind je zeker wat leuks wat heeft wat jij wilt voor die prijs.

Overigens kun je ook wel verwachten tot minstens 1/15 te gaan rijden zeker in een kleinere auto.

[ Voor 46% gewijzigd door True op 13-05-2017 19:10 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik lees:
-1 op 12
-1300 kg
-2 jaar zonder onderhoud

Ik zou iets zuinigers/lichters kopen, en een flinke reservering voor onderhoud inplannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Vergeet niet dat je in de auto echt verloren tijd hebt. Als je in de trein zit zou je (mits je een zitplaats hebt :X ) nog iets nuttigs kunnen doen tussen Eindhoven CS en Tilburg.
Ik heb meerdere jaren de afstand Oud-Beijrland (vlak onder R'dam) <-> Schiphol-oost moeten doen. Nu is Schiphol-oost niet echt handig met openbaar vervoer omdat je na het treinen nog bijna 30min in een volle bus moet, maar als je van Eindhoven CS naar de lokatie van je werk weinig tijd kwijt bent, dan zou ik nog 10 keer nadenken voordat ik OV vervang voor een auto.

[ Voor 50% gewijzigd door 26779 op 13-05-2017 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik denk dat dit juist een perfecte case is voor een elektrische auto, al dan niet geleased. Zo uit mijn hoofd lease je een Leaf voor €400 per maand met gratis snellader bij Fastned.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RobinHood schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 18:44:
[...]

Tip: pak een schroevendraaier, en prik die eens in de bodem van een willekeurige Ford uit 1999-2004, wedden dat je dwars door de bodem gaat? Ik heb werkelijk geen enkele Focus gezien uit die periode zonder roestproblemen. Fiesta's en Ka's kunnen er ook heel wat van.

Dat is de eerste reden dat een Focus/Fiesta/Ka uit die periode geen fluit waard is, de andere reden is dat de blokken nou niet echt top zijn, 2 ton is voor zo'n blok echt veel.

Ja, je ziet ze wel rijden, maar je ziet wel meer twijfelachtige automobielen gewoon nog rijden :X Dat zegt echt niks, als mensen goede auto's zouden kopen zou je heel wat meer Aziatisch spul zien rijden :P

Hoelang je met een auto van 4 ruggen kan rijden ligt er 100% aan wat voor auto je koopt. Er zijn modellen waarbij je blij mag wezen dat je door de volgende keurig komt, er zijn modellen waar je nog jaren mee kan rijden.

Met zulke afstanden zou ik zelf kijken naar LPG of een dieseltje, zeker LPG gaat een stuk goedkoper zijn dan benzine. Wel moet je dan wat kritischer een auto uitkiezen want lang niet alle motoren vinden LPG echt prettig. Wat mij ook opvalt is dat je toch vooral de wat grotere auto's op LPG ziet, veel stationwagens, vooral omdat die ruimte hebben voor de tank.
Zulke dingen weet ik dus echt niet. Ben geen echte auto fanaat, weet grofweg hoe een verbrandingsmotor werkt en waar de olie moet etc.

Diesel werd eerder ook vermeld en ben ik nog naar aan het kijken, maar het ziet er nog niet veel voordeliger uit, LPG weet ik nog niet.
True schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 18:55:
Is het niet een idee om even de auto van je ouders bijv. een weekje te lenen om hiermee een week lang naar werk te gaan, zodat je ervaart wat meerdere hier al melden, dat met de auto ook zeker niet geweldig is.

Er zijn genoeg nieuwere auto's te vinden die klein zijn, bijvoorbeeld een Toyota Aygo of dergelijk. Redelijke kmstand in combinatie met degelijk onderhoud zorgt voor een prettige ervaring. Zeker als het nog een wat jongere auto is kun je er nog lang plezier van hebben. Verwacht niet dat je geen onderhoud hebt aan een auto over de duur van twee jaar, dat ga je sowieso niet redden.

Groot nadeel van private lease, ik heb er ook wel eens naar gekeken, is dat als je net wat meer wilt. Elektrische ramen, airco, cruisecontrol je zo telkens een paar tientjes in prijs opschuift.

Als je gewoon rustig de tijd neemt om een auto te zoeken(dus niet binnen nu en twee weken een auto willen). Vind je zeker wat leuks wat heeft wat jij wilt voor die prijs.

Overigens kun je ook wel verwachten tot minstens 1/15 te gaan rijden zeker in een kleinere auto.
Ik zal inderdaad de komende tijd vaker de auto nemen om de een beter indruk van de weg te krijgen, verschillende tijden vertrekken etc. Maar ik heb het gevoel dat ik het wel red om er binnen anderhalf uur te komen, binnendoor is een uur.
RemcoDelft schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 19:01:
Ik lees:
-1 op 12
-1300 kg
-2 jaar zonder onderhoud

Ik zou iets zuinigers/lichters kopen, en een flinke reservering voor onderhoud inplannen.
De auto was meer een voorbeeld, ben op zoek naar een kleine zuinige lichte auto, in de reken voorbeelden ben ik meestal van iets meer uitgegaan, kan het alleen meevallen. Onderhoud heb ik alleen geen idee wat ik moet inschatten per maand.
26779 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 19:03:
Vergeet niet dat je in de auto echt verloren tijd hebt. Als je in de trein zit zou je (mits je een zitplaats hebt :X ) nog iets nuttigs kunnen doen tussen Eindhoven CS en Tilburg.
Dit valt nog vies tegen, ik kan meestal wel een boekje lezen maar echt werken zit er vaak niet in. Internet in de trein is ook brak.
Erasmo schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 19:05:
Ik denk dat dit juist een perfecte case is voor een elektrische auto, al dan niet geleased. Zo uit mijn hoofd lease je een Leaf voor €400 per maand met gratis snellader bij Fastned.
Ook een optie die ik nog niet had bekeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Iemand was me voor, proefrijden van een auto is zeker wel een overweging, zeker als je een 'contract' voor meerdere jaren wilt gaan afsluiten voor de auto. Niet vergeten dat je dat contract ook dient te betalen als je in eens werkloos bent of om de hoek gaat werken. Je zit er echt aan vast, een eigen auto kun je laten staan en dan betaal je niet meer de kilometers en alleen de wegenbelasting, verzekering en afschrijving, ook kun je die verkopen.

Niet te vergeten kost autorijden ook energie, ik begrijp dat met de NS reizen ook zeker energie kost :+ (ik weet er alles van) maar dagelijks nog 2x een stuk rijden is ook vermoeiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-05 21:09

CeesKees

I rest my Kees

Als je veel file verwacht, ga dan voor een automaat.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
True schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 19:10:
Iemand was me voor, proefrijden van een auto is zeker wel een overweging, zeker als je een 'contract' voor meerdere jaren wilt gaan afsluiten voor de auto. Niet vergeten dat je dat contract ook dient te betalen als je in eens werkloos bent of om de hoek gaat werken. Je zit er echt aan vast, een eigen auto kun je laten staan en dan betaal je niet meer de kilometers en alleen de wegenbelasting, verzekering en afschrijving, ook kun je die verkopen.

Niet te vergeten kost autorijden ook energie, ik begrijp dat met de NS reizen ook zeker energie kost :+ (ik weet er alles van) maar dagelijks nog 2x een stuk rijden is ook vermoeiend.
Ja ik wou oorspronkelijk een auto kopen toen ik begon bij mijn huidige werkgever, toen toch maar gekozen voor en Business Card van de NS want gratis (blijf een Nederlander) maar ik ben nu een half jaar verder en ben er wel aardig klaar mee.

NS is op zich niet zo een heel groot probleem, trein rijd over het algemeen op tijd en aanrijdingen zijn natuurlijk ook niet hun fout, maar de mensen, menne god de mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Anoniem: 396639 Wat is je huidige reistijd van deur tot deur.. met OV ??
En wat verwacht je dat het is van deur tot deur met auto ?
welke tijden wil je gaan reizen? (binnen of buiten spits)

Auto vs openbaar vervoer..
Met de auto ben je mobieler, lees je gaat makkelijker naar vrienden of verder weg.
buiten de spits en je reist van deur tot deur "droog"
De trein voor woon-werk is voordeliger (lees 100% vergoed) maar net zoals de auto als het fout gaat ben je gewoon langer onderweg.

Ze zeggen niet voor niks "je leert pas vloeken als je auto gaat rijden."

Afgezien van een hoop lease auto's (ook niet altijd ideaal) hebben we prive 1 of 2 auto's gehad van dezelfde prijsklasse . Met een ANWB pas en wat reserve gaat het goed en doen we relatief lang met een auto.

mijn tip voor een auto
- radio met bluetooth & telefoon houder
- airco (voor de hete zomers)
- trekhaak (extra bescherming met achteruit in parkeren)
- goeie onderhouds history & net apk gekeurd.
Merk Lekker boeie .. zelfde als "zuinigheid" .ga uit van 1:12 of 8.3l op 100km en rijd je zuiniger is dat je eigen rijstijl.

Gezien dat er medetweakers zijn die je uit ervaring vertellen dat je 10x na moet denken over OV versus auto wegens file.. zou ik je adviseren buiten de vakantie periode eens een auto te lenen/huren . en 1 a 2 dagen zelf ondervinden hoe het rijden naar je werk je bevalt.. het kan best stressvol zijn en je inzicht veranderen.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
vso schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 19:19:
@Anoniem: 396639 Wat is je huidige reistijd van deur tot deur.. met OV ??
En wat verwacht je dat het is van deur tot deur met auto ?
welke tijden wil je gaan reizen? (binnen of buiten spits)

Auto vs openbaar vervoer..
Met de auto ben je mobieler, lees je gaat makkelijker naar vrienden of verder weg.
buiten de spits en je reist van deur tot deur "droog"
De trein voor woon-werk is voordeliger (lees 100% vergoed) maar net zoals de auto als het fout gaat ben je gewoon langer onderweg.

Ze zeggen niet voor niks "je leert pas vloeken als je auto gaat rijden."

Afgezien van een hoop lease auto's (ook niet altijd ideaal) hebben we prive 1 of 2 auto's gehad van dezelfde prijsklasse . Met een ANWB pas en wat reserve gaat het goed en doen we relatief lang met een auto.

mijn tip voor een auto
Merk Lekker boeie .. zelfde als "zuinigheid" .ga uit van 1:12 of 8.3l op 100km en rijd je zuiniger is dat je eigen rijstijl.

Gezien dat er medetweakers zijn die je uit ervaring vertellen dat je 10x na moet denken over OV versus auto wegens file.. zou ik je adviseren buiten de vakantie periode eens een auto te lenen/huren . en 1 a 2 dagen zelf ondervinden hoe het rijden naar je werk je bevalt.. het kan best stressvol zijn en je inzicht veranderen.
De beslissing is al vaker in het voordeel van de NS gevallen, oorspronkelijk hiervoor ook maar na een half jaar kom ik toch weer terug op die beslissing :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:13
Wat ik nog zou aanraden is eventueel (als binnen budget past) een hybride te nemen als je zo'n verschrikkelijk traject zou gaan doen. Heerlijk in de file (zover dat heerlijk kan zijn): geen geluid, automaat, kunt lang op electriciteit verder rijden. Anders ga je mogelijks veel start/stop schakelen moeten doen, wat vermoeiend kan zijn.

Zelf een jaar een traject van 50 km gedaan met veel file (Antwerpen -> Leuven), wat ik niet meer wil herhalen. Ervoor deed ik dat met de trein, maar owv verandering van werk en ook verandering van voorspelbaarheid van einde werk (en niet kunnen verderwerken op de trein), ben ik met de auto gegaan. Wil dat nooit meer doen, te stresserend.

of je moet je een S klasse kopen met massagezetels, automatisch filerijden, ACC en ...

Of een moto - die heeft voordelen in de file

[ Voor 3% gewijzigd door manzonderdas op 13-05-2017 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
manzonderdas schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 19:27:
Wat ik nog zou aanraden is eventueel (als binnen budget past) een hybride te nemen als je zo'n verschrikkelijk traject zou gaan doen. Heerlijk in de file (zover dat heerlijk kan zijn): geen geluid, automaat, kunt lang op electriciteit verder rijden. Anders ga je mogelijks veel start/stop schakelen moeten doen, wat vermoeiend kan zijn.

Zelf een jaar een traject van 50 km gedaan met veel file (Antwerpen -> Leuven), wat ik niet meer wil herhalen. Ervoor deed ik dat met de trein, maar owv verandering van werk en ook verandering van voorspelbaarheid van einde werk (en niet kunnen verderwerken op de trein), ben ik met de auto gegaan. Wil dat nooit meer doen, te stresserend.

of je moet je een S klasse kopen met massagezetels, automatisch filerijden, ACC en ...

Of een moto - die heeft voordelen in de file
Ja het is dat mijn S klasse in de garage staat....

Ik ben nog in de research fase, zal niet in de komende week een auto kopen/leasen. Maar wil graag zoveel mogelijk meningen meenemen. Dit is wel een goed punt dat je maakt over het stop/go, Elektrische/Hybride is denk eerder voordeliger dan een Diesel in mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Voordeliger is een Hybride niet echt. De korting op de wegenbelasting is weg, dus het is nu voornamelijk een zware auto welke voor zijn gewicht iets minder verbruikt. Mijn Honda Civic hybride drinkt 6L/100Km, dat is niet super weinig, maar vergelijkbaar met een Fiesta 1.0.
Maar je betaalt wel 200 Kg meer belasting, voor climate control en automaat.

Ze zijn wel iets voordeliger te verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Hybride was ik helemaal vergeten, dat kan ook interessant zijn, voor 4 ruggen koop je een oude Prius of Civic, al weet ik niet hoe tof de accu's dan nog zijn.

Heb nog niet in een Prius of Civic hybride gezeten, maar ik denk dat die dingen wel lekkerder rijden dan een of ander 1.0 gebakje, als je zoveel rijdt wil je ook wel een beetje lekkere auto hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jeroen3 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 19:59:
Voordeliger is een Hybride niet echt. De korting op de wegenbelasting is weg, dus het is nu voornamelijk een zware auto welke voor zijn gewicht iets minder verbruikt. Mijn Honda Civic hybride drinkt 6L/100Km, dat is niet super weinig, maar vergelijkbaar met een Fiesta 1.0.
Maar je betaalt wel 200 Kg meer belasting, voor climate control en automaat.

Ze zijn wel iets voordeliger te verzekeren.
RobinHood schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 20:03:
Hybride was ik helemaal vergeten, dat kan ook interessant zijn, voor 4 ruggen koop je een oude Prius of Civic, al weet ik niet hoe tof de accu's dan nog zijn.

Heb nog niet in een Prius of Civic hybride gezeten, maar ik denk dat die dingen wel lekkerder rijden dan een of ander 1.0 gebakje, als je zoveel rijdt wil je ook wel een beetje lekkere auto hebben.
Ja het is de bedoeling om er kwa comfort op vooruit te gaan, dus ik denk dat het dan wel waard is om te investeren in een iets zwaardere auto die wel fijner rijd. 2e handse hybride is dus ook een goede optie!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

mijn tip voor een auto
:/ Als je niet kan fileparkeren moet je gewoon geen auto rijden, trekhaak om jezelf niet in een deuk te rijden, maar een ander wel is gewoon asociaal. ;(

Zuinigheid is een behoorlijk punt, verschil tussen 1/12 en 1/16 is 25%, dat is 25% goedkoper, stel je voor dat je met je 4000€ in eens een auto van 5000€ kan kopen. En 1/16 is niet eens zo heel zuinig voor een 'nieuwere'(lees 8jr of minder) kleinere auto.

Als je verwacht om veel file te rijden EN als je gaat voor een occasion raadt ik wel aan even te zoeken naar koppeling problemen. Die zul je meer gebruiken, auto's met degelijke koppelingen zoals Aziaten zijn dan wel een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:05

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Is het niet goedkoper om te verhuizen?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Falcon schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 20:16:
Is het niet goedkoper om te verhuizen?
Weet niet wat de ziekenhuiskosten zijn voor een hartaanval tegenwoordig? :+ Zal mijn moeder niet echt tof vinden, ik eerlijk gezegd ook niet hoor. Vind het wel fijn zo met de familie op loopafstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:05

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Check..

Private lease word hem voor je niet, met een 35000km contract is dat echt niet te betalen.

Een goede tweede hands dus, je budget is opzich toereikend.. maar staar je niet blind op verbruik en km-stand. Een auto met 100% sluitend onderhoudsboekje is meer waard.

De accu's van Honda Hybrid en Prius II kunnen 400k+ mee dus geen probleem.

Maar dat zijn wel c-segmenters en volgens mij heb jij genoeg aan een b-segmenter.... maar misschien is een lekker s60 d5 ook wel wat voor je als je moeder de was en eten doet 😋

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Eens dat merk niet boeit, maar kom op zeg. Ik heb zelf een Renault Grand Scenic diesel. Die doet met 75% stadsverkeer / 25% snelweg 1:16. Als dat naar 75% snelweg / 25% stad gaat dan kom ik rond de 1:20 uit. En ik rij niet overdreven zuinig. TS zoekt een veel kleinere auto en dan mag je rekenen op een stuk zuiniger. Bij 26k km per jaar dan is diesel toch de goedkoopste brandstof. In ieder geval de komende paar jaar ook nog, 1:12 is toch iets van 20 jaar terug.
Dat lijkt me sowieso een aanrader. Maak van die 1-2 dagen het liefst 2-3weken. Dan heb je een veel duidelijker beeld. (ik vind die tip om de auto van (schoon)ouders voor een tijd te lenen best een aardige, gooi eens een balletje op!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Falcon schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 20:32:
Check..

Private lease word hem voor je niet, met een 35000km contract is dat echt niet te betalen.

Een goede tweede hands dus, je budget is opzich toereikend.. maar staar je niet blind op verbruik en km-stand. Een auto met 100% sluitend onderhoudsboekje is meer waard.

De accu's van Honda Hybrid en Prius II kunnen 400k+ mee dus geen probleem.

Maar dat zijn wel c-segmenters en volgens mij heb jij genoeg aan een b-segmenter.... maar misschien is een lekker s60 d5 ook wel wat voor je als je moeder de was en eten doet 😋
Vind het hybride 2de handse auto idee ook iets beter klinken dat prive. Het is of een nieuwe auto of echt mijn eigen auto. Ik denk dat optie B dan toch iets beter is, ook op de lange termijn. Denk dat een Honda Civic of iets dergelijks wel een prima auto is. Misschien toch voor een iets zwaardere gaan voor de wegligging.
26779 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 20:35:
[...]

Kom op zeg. Ik heb zelf een Reneald Grand Scenic diesel. Die doet met 75% stadsverkeer / 25% snelweg met 1:16. Als dat naar 75% snelweg / 25% stad gaat dan kom ik rond de 1:20 uit. En ik rij niet overdreven zuinig. TS zoekt een veel kleinere auto en dan mag je rekenen op een stuk zuiniger. Bij 26k km per jaar dan is diesel toch de goedkoopste brandstof. In ieder geval de komende paar jaar ook nog, 1:12 is toch iets van 20 jaar terug.

[...]

Dat lijkt me sowieso een aanrader. Maak van die 1-2 dagen het liefst 2-3weken. Dan heb je een veel duidelijker beeld. (ik vind die tip om de auto van (schoon)ouders voor een tijd te lenen best een aardige, gooi eens een balletje op!)
Ja over verbruik etc kan ik niet mee praten, vind het al lastig zat met de kmstand boekjes NAP etc. Het zal meer snelweg dan stad worden.

Ik mag de auto meerdere keren meenemen, dus zal NS en auto wat gaan afwisselen, zo heb ik ook nog genoeg tijd om alles uit te zoeken en te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

True schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 20:11:
[...]
:/ Als je niet kan fileparkeren moet je gewoon geen auto rijden, trekhaak om jezelf niet in een deuk te rijden, maar een ander wel is gewoon asociaal. ;(
tja het is maar wat je leest en zelf bij bedenkt.

Die trekhaak is mij een paar keer goed van pas gekomen, iets hards zoals een muur en trekhaak werkt beter verzekerings technisch dan muur en achterkant auto..

fijn als je een aanhanger/fietsendrager/bagagebox .. meeneemt.
Zuinigheid is een behoorlijk punt, verschil tussen 1/12 en 1/16 is 25%, dat is 25% goedkoper, stel je voor dat je met je 4000€ in eens een auto van 5000€ kan kopen. En 1/16 is niet eens zo heel zuinig voor een 'nieuwere'(lees 8jr of minder) kleinere auto.
ik rij geen auto om goedkoop te zijn, het is verdomde makkelijk om van A naar B te komen op tijden dat wij willen. tijdens het opgroeien merkte ik hoe gelimiteerd je bent als je afhankelijk bent van OV
De bezuiniging haal ik op andere manieren

Genoeg nieuwe auto's gereden (leasebakken) en zolang ik relatief lage KM per jaar maak is 4k voor een auto voor ons goedkoper dan een "zuinige" diesel of elektrisch voertuig.

Je weet pas wat je auto gekost heeft als je de aanschaf aftrekt van verkoop plus je onderhoud en dit deelt door je km per jaar.

Overgens ik ben met de auto vele malen goedkoper uit dan een uitje met het gezin naar locatie x en dan heb ik het niet over de verloren tijd met de OV
Relatief ben je een klein bedrag kwijt met reiskosten vergoeding maar win je zee-en van tijd, versus "gratis" OV wat veel ontspannender is ..
Als je verwacht om veel file te rijden EN als je gaat voor een occasion raadt ik wel aan even te zoeken naar koppeling problemen. Die zul je meer gebruiken, auto's met degelijke koppelingen zoals Aziaten zijn dan wel een betere keuze.
in mijn ervaring is een aziaat veel meer olie verslindend (onzuiniger) maar minder onderhoud..

voor file is een automaat 20x prettiger .. (automatisch in een hybride/accu ding)
schakelbak is zuiniger

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

26779 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 20:35:
[...]

Eens dat merk niet boeit, maar kom op zeg. Ik heb zelf een Renault Grand Scenic diesel. Die doet met 75% stadsverkeer / 25% snelweg 1:16. Als dat naar 75% snelweg / 25% stad gaat dan kom ik rond de 1:20 uit. En ik rij niet overdreven zuinig. TS zoekt een veel kleinere auto en dan mag je rekenen op een stuk zuiniger. Bij 26k km per jaar dan is diesel toch de goedkoopste brandstof. In ieder geval de komende paar jaar ook nog, 1:12 is toch iets van 20 jaar terug.
Omdat ik auto's rijd uit de TS zijn prijsklasse (bezine) is 1:12 niet ongewoon.. (zware voet is er wel) ..
1 op 14 is ook mogelijk .. 1 op 16 tja in extreme gevallen..

ik heb nu een cmax die stond in het begin 10l per 100km nu inmiddels na aantal maanden is dit veranderd naar 8.3 (1 op 12) en nog steeds zakkende. ..

De laatste diesel die ik reed had 6.3? (seat leon ecomotive) (was 5l ofzo :) ) was overgens leasebak.

Overgens een gebruikte diesel met 230k/250k kan nog wel 3 a 4 ton lopen tegenwoordig. en met veel kilometers is er veel sneller een omslag punt van efficientie versus bezine

@Anoniem: 396639
vergeet niet dat je in het begin na je overstap wel veel "kosten" krijgt ..
- nieuwe accu (niet ongewoon) 100,-
- wegenbelasting (afhankelijk van het gewicht)
- verzekering (neem A+ oftewel de verplichte + inzittende + ruitschade)
ruitje vervangen is prijzig .. en over het algemeen is deze met verzekering zeker omdat het altijd financieel ongelukkig uitkomt wel erg handig.

als je trekhaak neemt, let op een losbreek kabel bevestigings punt (scheelt je weer 10,- ) en witte kentekenplaat !

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
vso schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 21:14:
[...]

@Anoniem: 396639
vergeet niet dat je in het begin na je overstap wel veel "kosten" krijgt ..
- nieuwe accu (niet ongewoon) 100,-
- wegenbelasting (afhankelijk van het gewicht)
- verzekering (neem A+ oftewel de verplichte + inzittende + ruitschade)
ruitje vervangen is prijzig .. en over het algemeen is deze met verzekering zeker omdat het altijd financieel ongelukkig uitkomt wel erg handig.

als je trekhaak neemt, let op een losbreek kabel bevestigings punt (scheelt je weer 10,- ) en witte kentekenplaat !
Verzekering en wegenbelasting heb ik al meegenomen in mijn berekeningen, onderhoud wil ik een potje voor aanleggen. Maar heb nog niet echt een goede indruk van hoe hoog dit zal zijn. Trekhaak etc zal niet van orde zijn als die er niet al opzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

vso schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 21:01:

in mijn ervaring is een aziaat veel meer olie verslindend (onzuiniger) maar minder onderhoud..

voor file is een automaat 20x prettiger .. (automatisch in een hybride/accu ding)
schakelbak is zuiniger
Ligt echt aan het merk en aan het blok. Er zitten extreem zuinige tussen, en er zitten olieboten tussen. De grootste olieboten die ik ken trouwens zijn VAG'jes, maar onze oude Focus kon er na 2 ton ook wel wat van :X

Ter illustratie:
De Focus 1.6 [uit 2002 volgens mij] zat op het laatst rond de 1:1000, mijn huidige Subaru met 2.0 blok van 13 jaar oud zit rond de 1:7500 ongeveer.

Overigens moet je dan wel ieder jaar de olie vervangen, dat hoefde bij die Focus niet, in 3 maanden had ie alles wel opgebrand :+

Ik zou trouwens wel specifiek kijken naar het merk, ieder merk heeft wel zijn eigen plus en minpunten, en je moet van jezelf weten welke je belangrijk en minder belangrijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Waarom een auto van 1300 kg? Dat is behoorlijk zwaar, zeker als je in je eentje heen en weer rijdt.
Ik zou gaan voor een lichter model, een Aygo of 107 bijvoorbeeld.
Ik rij zelf een Aygo naar mijn werk, ze zijn wat windgevoeliger maar kan er rustig 130 mee rijden als ik wil.
Met een lichte auto bespaar je op alle kosten wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Neem een gemiddelde auto en je betaald je helemaal scheel. Die 19 cent per km die je krijgt tot een max van €350,- per maand zit je in een week op. Die 100 kilometer naar je werk is dat alleen heen, of heen en terug? Als dat alleen heen is rij je dus 200 kilometer per dag. Dat is 4400 kilometer per maand bij 22 werkdagen.

Pak eens een bedrag per kilometer, zeg €0,35 per kilometer wat je auto je gaat kosten, en dan schat ik het nog laag in. Dat is inclusief aanschaf, verzekeringen, onderhoud, wegenbelastingen, afschrijving, onvoorziene kosten, brandstof et cetera. Dan kost jouw auto je €70,00 per dag om naar en van je werk te gaan. Ik hoef je denk ik niet voor te rekenen wat het per maand kost. Ik bleef lekker met de trein gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Soldaatje schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 21:55:
Waarom een auto van 1300 kg? Dat is behoorlijk zwaar, zeker als je in je eentje heen en weer rijdt.
Ik zou gaan voor een lichter model, een Aygo of 107 bijvoorbeeld.
Ik rij zelf een Aygo naar mijn werk, ze zijn wat windgevoeliger maar kan er rustig 130 mee rijden als ik wil.
Met een lichte auto bespaar je op alle kosten wel wat.
De Ford Fiesta van mijn ouders weegt ~1000kg, zwaarder is betere wegligging? Ook hier heb ik ruim gerekend.
Anoniem: 235591 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 21:59:
Neem een gemiddelde auto en je betaald je helemaal scheel. Die 19 cent per km die je krijgt tot een max van €350,- per maand zit je in een week op. Die 100 kilometer naar je werk is dat alleen heen, of heen en terug? Als dat alleen heen is rij je dus 200 kilometer per dag. Dat is 4400 kilometer per maand bij 22 werkdagen.

Pak eens een bedrag per kilometer, zeg €0,35 per kilometer wat je auto je gaat kosten, en dan schat ik het nog laag in. Dat is inclusief aanschaf, verzekeringen, onderhoud, wegenbelastingen, afschrijving, onvoorziene kosten, brandstof et cetera. Dan kost jouw auto je €70,00 per dag om naar en van je werk te gaan. Ik hoef je denk ik niet voor te rekenen wat het per maand kost. Ik bleef lekker met de trein gaan.
Het is 100km op een dag, en dat is ruim genomen. In 1 week 350euro aan bezine er doorheen jagen lijkt me een beetje veel? Mag ik vragen hoe je aan dat bedrag komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Anoniem: 396639 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 22:05:
Het is 100km op een dag, en dat is ruim genomen. In 1 week 350euro aan bezine er doorheen jagen lijkt me een beetje veel? Mag ik vragen hoe je aan dat bedrag komt?
35c/km is all-in bedrag per km, incl verzekering, belasting, benzine, onderhoud en afschrijving. Meestal wordt rond de 30c/km tot 35c/km gerekend voor een auto rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Simpel. Jij krijgt tot 350 euro vergoed. Je auto kost bijvoorbeeld €0,35 cent per kilometer. Dat is inclusief alle kosten zoals ik aanhaalde. Jij rijdt per dag 100km naar en van je werk. Gooi daarop nog je eigen prive kilometers. Ga voor het gemak uit van 30.000 kilometer per jaar. Dan krijg je de som 30.000km x €0,35=€10.500,00 per jaar. Oftewel €875,00 per maand. Dan krijg je nog je vergoeding van €350,00 wat daar vanaf gaat en jij betaalt schoon €525,00 per maand voor je autootje. Dat is voor veel mensen een derde van hun inkomsten.

In mijn eerste comment was ik er vanuit gegaan dat het 200 kilometer per dag reizen zou zijn voor je. Bovenstaande is 100 kilomter per dag inclusief 4000 km privé per jaar.

Ik zou of met de trein blijven reizen of een oude auto op de kop tikken waar je geen wegenbelasting over betaald. Een oude Volvo bijvoorbeeld en die kan je over tien jaar nog rijden. Met het budget wat je hebt kan je er ook wel een op gas kopen. En anders een leasen voor vijf jaar en een kleine auto leasen die je heel goedkoop kan rijden. Je brandstof betaal je wel altijd zelf en de auto wordt niet van jezelf tenzij je hem jkan overnemen aan het einde van de lease periode. Let wel, leasen is winstgevend voor de leasemaatschappij. Jij verdiend er helemaal niets aan.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 235591 op 13-05-2017 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
True schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 22:07:
[...]

35c/km is all-in bedrag per km, incl verzekering, belasting, benzine, onderhoud en afschrijving. Meestal wordt rond de 30c/km tot 35c/km gerekend voor een auto rijden.
Dan zou het dus ongeveer 750euro per maand worden voor alles als ik het goed begrijp. Voor 400per maand pak ik dan de auto wel.
Anoniem: 235591 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 22:13:
Simpel. Jij krijgt tot 350 euro vergoed. Je auto kost bijvoorbeeld €0,35 cent per kilometer. Dat is inclusief alle kosten zoals ik aanhaalde. Jij rijdt per dag 100km naar en van je werk. Gooi daarop nog je eigen prive kilometers. Ga voor het gemak uit van 30.000 kilometer per jaar. Dan krijg je de som 30.000km x €0,35=€10.500,00 per jaar. Oftewel €875,00 per maand. Dan krijg je nog je vergoeding van €350,00 wat daar vanaf gaat en jij betaalt schoon €525,00 per maand voor je autootje. Dat is voor veel mensen een derde van hun inkomsten.

In mijn eerste comment was ik er vanuit gegaan dat het 200 kilometer per dag reizen zou zijn voor je. Bovenstaande is 100 kilomter per dag inclusief 4000 km privé per jaar.

Ik zou of met de trein blijven reizen of een oude auto op de kop tikken waar je geen wegenbelasting over betaald. Een oude Volvo bijvoorbeeld en die kan je over tien jaar nog rijden. Met het budget wat je hebt kan je er ook wel een op gas kopen. En anders een leasen voor vijf jaar en een kleine auto leasen die je heel goedkoop kan rijden. Je brandstof betaal je wel altijd zelf en de auto wordt niet van jezelf tenzij je hem jkan overnemen aan het einde van de lease periode. Let wel, leasen is winstgevend voor de leasemaatschappij. Jij verdiend er helemaal niets aan.
Ik ga voor mijn eigen gebruik zelden buiten de stad maar zo valt het wel hoger uit dan verwacht in ieder geval.

[ Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 396639 op 13-05-2017 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In het gunstigste geval zou je daarop uit kunnen komen. En reken er gewoon privé kilometers bij op. Als je een auto hebt ga je hem ook gebruiken.

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 235591 op 13-05-2017 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Reken je inderdaad niet te snel rijk met een tweedehands auto. Ik heb al meerdere keren bij het onderhoud even een rekening van een paar honderd euro mogen aftikken om verschillende redenen maar zeker geen bizarre omstandigheden. En dat zijn wel gewoon rekeningen die je in één keer moet voldoen :+ Casus: Ford Focus uit 2004, TDCI (common rail diesel):

De stelmotoren van mijn koplampen stuk, gevonden bij de eerste of tweede APK na aanschaf. Had ze zelf nooit gebruikt dus geen idee dat ze stuk waren.
Bij regulier onderhoud aantal slijtage onderdelen + nieuwe gloeiers, en nieuwe lampjes in het dashboard.
Of noodgedwongen (gigantische scheur vanuit een niet opgevallen sterretje onder mijn ruitenwisser) een nieuwe ruit met verwarming in de auto moeten laten zetten a 500 euro. Granted, dat is niet altijd zo duur (niet iedere auto heeft voorruitverwarming, ik had ook zonder voorruitverwarming kunnen kiezen) maar toch.
Laatste keer moesten er o.a. een draagarm vervangen worden bij de APK.

Een auto geeft je daarentegen wel ontzettend veel vrijheid, die veel waard is. En als je autorijden ook leuk vind scheelt dat ook.

Ik heb de trein ook serieus bekeken maar daar is onze vergoeding van het werk absoluut niet interessant voor. Bovendien zou ik een auto gigantisch missen wanneer ik naar klanten moet.

[ Voor 27% gewijzigd door toimoi op 13-05-2017 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

toimoi schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 22:26:
Reken je inderdaad niet te snel rijk met een tweedehands auto. Ik heb al meerdere keren bij het onderhoud even een rekening van een paar honderd euro mogen aftikken om verschillende redenen maar zeker geen bizarre omstandigheden. En dat zijn wel gewoon rekeningen die je in één keer moet voldoen :+ Casus: Ford Focus uit 2004, TDCI (common rail diesel):

De stelmotoren van mijn koplampen stuk, gevonden bij de eerste APK na aanschaf. Had ze zelf nooit gebruikt dus geen idee dat ze stuk waren.
Bij regulier onderhoud aantal slijtage onderdelen + nieuwe bougies, en nieuwe lampjes in het dashboard.
En zo heb ik noodgedwongen (gigantische scheur vanuit een niet opgevallen sterretje onder mijn ruitewisser) ook weer een nieuwe ruit met verwarming in de auto laten zetten a 500 euro. Granted dat is niet altijd zo duur (niet iedere auto heeft voorruitverwarming) maar toch.
Laatste keer moesten er o.a. een draagarm vervangen worden bij de APK.
niet bedoeld op de man af maar algemeen ;)

les 1 koop je auto bij een dealer die apk doet .. en spreek iets af met betrekking tot apk en gevonden manko's.

ik heb nu een prettige dealer gevonden, die is voor mijn gevoel eerlijk (genoeg) en heeft al een aantal kosten al dan niet gedeeltelijk voor eigen rekening genomen.
Achteraf kwamen we erachter dat onze vrienden hier ook hun auto laten doen, en die zijn er ook stuk voor stuk over te spreken.

les 2 (met vraagteken) hierom adviseer ik dus WA+ (met glasverzkering) dat scheelt enorm als je die 500,- neerteld..

Hoewel mijn ford "besteld" was met voorruit verwarming is hij geleverd zonder bij bovengenoemde dealer het was een 2de hands die zijn goedkeuring wegdroeg .. en afgezien van een zwakke accu .. rijd hij perfect.

@Anoniem: 396639 trekhaak is ook geen must, voor mij persoonlijk is dit erg prettig.
Maar ik heb ook een fietsendrager die ik om kan toveren tot bagagebox(houder) en zoals vandaag ff aanhangertje bij de gamma voor 2 uur voldoende om isolatie naar huis en troep naar grofvuil af te voeren zonder vuile auto. :) volgende week vriend helpen verhuizen .. die huurt ook een aanhanger zodat we zijn oude huis leeg kunnen halen.
En zelf in de jaren dat ik rij wel als prettig ervaren 1x in de file achter aanrijding .. (geen schade door trekhaak) .. bij achteruit parkeren hoge stenen planten bak tegen trekhaak .. (en dus auto geen schade) of bv in parkeer garage .. tegen achterwand.

Ik ben mens en maak fouten .. again dit is mijn visie doe er je voordeel mee (of niet) dat is aan jou

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Neem een Prius 2. Is zuiniger dan de Prius 3 (ook lelijker) bewezen betrouwbaar en heeft een automaat. 3 uur reizen per dag ga je kapot aan op de langere termijn. Als je het geld kan missen, zou ik zeker met de auto gaan ipv met de trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:39
Erasmo schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 19:05:
Als je 350 euro reisvergoeding krijgt is dit nog (misschien) de goedkoopste en beste oplossing:

Via "mijndomein" een leuke 30kWh Nissan Leaf met gratis snellaad abbo. 399 p/maand

Heb je thuis zonpanelen met een "overschot" aan stroom? Een oprit? Snelladen is in ieder geval gratis bij een nieuwe Leaf. (Zonder thuis te laden is dat ook een optie, misschien)

***edit**
Het kost best wel wat meer door km's per jaar, nog steeds wel goedkoper

[ Voor 6% gewijzigd door Stef87 op 13-05-2017 23:13 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 22:44:
[...]

niet bedoeld op de man af maar algemeen ;)

les 1 koop je auto bij een dealer die apk doet .. en spreek iets af met betrekking tot apk en gevonden manko's.

...

les 2 (met vraagteken) hierom adviseer ik dus WA+ (met glasverzkering) dat scheelt enorm als je die 500,- neerteld..

...
Les 1: Onderhoud is altijd een gok, in mijn geval kom ik er na één of twee jaar achter dat er iets mis is. Dat had met een dealer-gekochte auto ook gekund en ik verwacht van de dealer niet dat die dan iets kostenloos gaat herstellen. Als je een APK vlak na aanschaf bedoelt heb je gelijk.
Maar mijn advies dan: altijd even het onderhoudsboekje erbij vragen. Je kunt ook gewoon zien of de auto regelmatig nagelopen is, of de stempel nu van een dealer of een universele garage is.
Oh en check de NAP en eigenaarshistorie. Zegt vaak ook veel. Auto mag er prima uitzien en misschien bij je proefrit prima lopen, maar als ik zie dat die de laatste anderhalf jaar zo goed als stil heeft gestaan, of iedere twee jaar een nieuwe eigenaar heeft gehad heb ik daar geen lekker gevoel bij.

Les 2: als ik de ster had zien zitten was ik voor € 70 euro klaar geweest, daar ga ik niemand voor aanraden om zich extra voor verzekeren, ook met deze ervaring niet.

Niks persoonlijks ook richting jou, vso, dit is mijn kijk op jouw advies :)

En wat de lease betreft: sta er inderdaad even bij stil dat het een contract is. Een vriend van mij least zijn auto ook op basis van een dagelijkse reisafstand Vianen-Schiphol. En die gaat nu in Culemborg werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:39
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan (alleen dan EHV - TLB), maar de auto bevalt me stukken beter. Ja, je staat op de A58 veel stil, maar je zit lekker in je auto. Met de trein was het ook een drama, vaak geen zitplaats, vertraging. Heb na verschillende luxe auto's nu een budget bak gekocht voor €1200, doet het na 50k km nog prima, zonder enig onderhoud. Ik zou in jouw geval een goedkoop japans dieseltje kopen, zuinig en betrouwbaar en lekker rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een lease contract heeft in de meeste gevallen een afspraak dat je niet meer dan zoveel kilometer per jaar mag rijden. Dat heeft er mee te maken dat jij je vijf jaar de pleuris betaald, die leaseauto niet meer dan een ton gereden heeft na die vijf jaar leaseperiode, de leasemaatschappij het kreng de handel indrukt voor x aantal duizend Euro's. Die auto verdienen ze compleet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lease bak gaat hem denk niet worden, het feit dat de auto dan ook niet van mij is zit me toch niet helemaal lekker.

Een goedkoop bakkie kopen vind ik ook niet echt geruststellend, wil er wel heel aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

toimoi schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 23:10:

Niks persoonlijks ook richting jou, vso, dit is mijn kijk op jouw advies :)

En wat de lease betreft: sta er inderdaad even bij stil dat het een contract is. Een vriend van mij least zijn auto ook op basis van een dagelijkse reisafstand Vianen-Schiphol. En die gaat nu in Culemborg werken...
no offence taken :)

Private lease is gewoon geld klopperij, maar ja dat is net zoals gsm's
veel mensen hechten meer waarde aan "uiterlijk" en nieuwe zooi ..
en als je door rekend en het maandelijks bedrag zelf opzij legt .. koop je die auto vaak zelf in 4 a 5 jaar tijd.
en waar je voor betaald is het risico dat je "onderhoud" hebt .. en het gezeur met vervangend vervoer bij onderhoud + nieuwe lease auto ..
Sorry private lease is me dat niet waard.

Ik profiteer van dat gedrag .. ik koop de 2de hands of goedkopere gsm .. scheelt me bakken met geld.

Overgens .. onderhoud
1500,- extra kosten bereken ik zelf over de "levensduur" van de auto . wordt hij te duur koop ik een andere.
nog steeds goedkoper dan 1 van 10.000 .

Mij zal het ook roesten als er parkeerschade/deukjes of andere zooi bij komt .. en voor de ruit schade rij ik een autoruit bedrijf binnen of een ster reparatuur die op parkeerplaats staat bij de winkel .. (vaak gratis gezien verzkerd)

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 13-05-2017 23:22 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kijk eens voor een diesel Volvo. En dan een oude Volvo waarvoor je 120 Euro per jaar aan wegenbelasting betaald. Het zijn tanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
vso schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 23:20:
[...]

no offence taken :)

Private lease is gewoon geld klopperij, maar ja dat is net zoals gsm's
veel mensen hechten meer waarde aan "uiterlijk" en nieuwe zooi ..
en als je door rekend en het maandelijks bedrag zelf opzij legt .. koop je die auto vaak zelf in 4 a 5 jaar tijd.
en waar je voor betaald is het risico dat je "onderhoud" hebt .. en het gezeur met vervangend vervoer bij onderhoud + nieuwe lease auto ..
Sorry private lease is me dat niet waard.

Ik profiteer van dat gedrag .. ik koop de 2de hands of goedkopere gsm .. scheelt me bakken met geld.

Overgens .. onderhoud
1500,- extra kosten bereken ik zelf over de "levensduur" van de auto . wordt hij te duur koop ik een andere.
nog steeds goedkoper dan 1 van 10.000 .

Mij zal het ook roesten als er parkeerschade/deukjes of andere zooi bij komt .. en voor de ruit schade rij ik een autoruit bedrijf binnen of een ster reparatuur die op parkeerplaats staat bij de winkel .. (vaak gratis gezien verzkerd)
Heb zelf een sim only abbo bij T-Mobile en een Moto G4 Plus, zit er over na te denken om de G5 Plus te kopen, maar waarvoor eigenlijk...
Anoniem: 235591 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 23:21:
Kijk eens voor een diesel Volvo. En dan een oude Volvo waarvoor je 120 Euro per jaar aan wegenbelasting betaald. Het zijn tanks.
Doel je hiermee op gewicht, het is zaterdag :D

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 396639 op 13-05-2017 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 06:58

fynrd1

Fooled by Randomness

Met het budget wat jij hebt moet je makkelijk een goede diesel kunnen vinden die slechts een kleine beurt nodig heeft in die twee jaar.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-02 16:21
- Ik snap dat je genoeg hebt van OV maar met de auto Tilburg-Eindhoven is elke dag in de file staan. ( Ik snap niet wat er gebeurd met ons belastinggeld, hoe lang duurt het nog dat dit traject 3-baans wordt???)

- private leasen van een miniklasse kun je doen maar ben je meestal wel duurder uit. klinkt mooi zo een all in bedrag maar als je het over 2 jaar verspreidt is het flink wat geld (5000 euro en na je leaseperiode is het niet meer van jou..).

- 100 km/dag zou ik niet doen met een benzine. Koop een diesel. Er zijn genoeg kleine diesels tot 4000 euro (VW Polo 1.4TDI, Fiat Punto 1.3d ?).

-

[ Voor 7% gewijzigd door Kakulukia op 13-05-2017 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Anoniem: 235591 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 23:21:
En je komt er binnensteden niet mee in, en oude diesels betalen gewoon weer het volle pond omdat teveel mensen in zo'n fijnstofkanon rond walmden, een beetje Volvo diesel kost je dus bijna 1500 euro per jaar aan wegenbelasting

Bij benzineauto's die gebouwd zijn voor 1989 betaal je wel maar een kwarttarief, maar vergeet niet dat die auto's weel heel wat andere kosten hebben: Ze zijn minder zuinig, je giet daar geen Action olie in en allerlei ander onderhoud is ook duurder, en de roestduivel is verzot op dat soort auto's.

Ohja, en ze zijn extreem onveilig vergeleken met wat er nu rondrijdt :X Oude crashtests bekijken is echt een vorm van horror als je een beetje weet waar je op moet letten :X

Een jongtimer is heel leuk, maar als hobbyauto, niet als een daily driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 15:16
Diesel kan best interessant zijn. Houd wel rekening met een (aankomende) verhoging van de MRB voor de oudere dieseltjes zonder roetfilter.

Een oudere bewezen diesel kan heel goedkoop zijn in gebruik en onderhoud. En omdat je toch veel file verwacht heb je ook geen snel ding nodig.

De oudere VAG 1.9 blokken staan goed bekend. Wil je goedkoop uitzijn, dan is een 1.9SDI een prima optie. Een turbo is wel lekker, maar ook een potentiele dure reparatie, en vrij zinloos in een drukke spits.

Een wat oudere 1.9SDI koop je voor <2000 eur
Bijvoorbeeld
https://www.marktplaats.n...omfort-airco-5-deurs.html
(die heeft wel een schoonmaakbeurtje nodig, en een deuk, maar op zich is dat nog wel te overkomen.. het gaat om het idee)

(Overigens is een fabia vergelijkbaar met een ibiza of polo, alleen minder gewild en dus een stuk goedkoper)
Iets groter is een golfje ofzo.
Zoek eens op Marktplaats naar auto's >350dkm.. da's Mercedes, Volvo en de 1.9 Volkswagenblokken in 90% vd gevallen
Zo'n ding kan met minimale moeite zo de 300dkm rijden, en doet 1:20 zonder problemen.

Sommige jappers zijn ook interessant, al heb ik daar zelf weinig ervaringen mee.

Diesel heeft wel wat nadelen: Milieuzones (Utrecht, Duitsland) en verhoogde wegenbelasting bij de oudere.
Een nog oudere is kwa oldtimerbelasting natuurlijk leuk, maar veiligheidstechnisch wel achterhaald.

De alom bekende Volvo tanks... Leuk dat die zo stevig zijn, maar ik heb liever een auto die compleet in de prak ligt behalve het bestuurdersdeel, dan een tank die staat maar mezelf opgevouwen klem in de voorruit door een verouderde constructie/geen airbags.

[ Voor 15% gewijzigd door DJSmiley op 14-05-2017 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met tanks bedoelde ik meer dat ze nog wel even blijven rijden, niet zozeer op de constructie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:39
Blijf weg bij Volvo tanks, been there, did that. Onderhoud voor deze auto's is erg prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Private lease kan voordelig zijn als je een goede deal vind voor een kleine auto.

Wij hebben een Peugeot 108 voor 3 jaar a €200 per maand. Onderhoud, wegenbelasting, 15k kilometers en all-risk verzekering zit daar bij in.

Voor ons een prima deal, ook omdat we €4000 terug kregen voor een 4 jaar oude Fiat Panda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-05 14:25
https://www.hansstruijkfi...KjC6a5qQjTl3yMBoCUs3w_wcB

:) 37 km enkele reis is prima te doen met deze fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Een elektrische brommer met trapondersteuning op kenteken voor 7000 euro terwijl TS een auto van 4000 euro zoekt? Hij wil droog zitten, niet nat worden!

Voor een fractie van de prijs hiervan koop je een tweedehands motor + rijbewijs + motorkleding.

[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 14-05-2017 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:27
Eli3l schreef op zondag 14 mei 2017 @ 00:48:
Private lease kan voordelig zijn als je een goede deal vind voor een kleine auto.

Wij hebben een Peugeot 108 voor 3 jaar a €200 per maand. Onderhoud, wegenbelasting, 15k kilometers en all-risk verzekering zit daar bij in.

Voor ons een prima deal, ook omdat we €4000 terug kregen voor een 4 jaar oude Fiat Panda.
Ik denk dat private lease inderdaad voordeliger kan zijn als je wat in te ruilen hebt.
Weet niet wat de marktwaarde was van de Fiat Panda, maar het totaalbedrag wat je per maand betaald wordt uiteraard ook op de totale kosten van de auto gerekend.

De totale verkoopprijs met inleveren van een andere auto is uiteraard goedkoper als je wat in te ruilen hebt.
€200 is inderdaad niet veel, maar niet iedereen zal de luxe hebben ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Ik probeer juist van auto naar OV te komen ;)
Toevallig geen interesse in een mooie Aygo uit 2009? (Geen diesel...) ;)

[ Voor 8% gewijzigd door armageddon_2k1 op 14-05-2017 08:43 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-05 14:25
RemcoDelft schreef op zondag 14 mei 2017 @ 08:34:
[...]

Een elektrische brommer met trapondersteuning op kenteken voor 7000 euro terwijl TS een auto van 4000 euro zoekt? Hij wil droog zitten, niet nat worden!

Voor een fractie van de prijs hiervan koop je een tweedehands motor + rijbewijs + motorkleding.
Ik lees vooral dat deze route ook niet zonder files is. Dus ik gooi gewoon even een balletje op. Met een Stromer ST2 is die afstand zeker te overbruggen en ben je niet gebonden aan OV tijden en ga je ook nog eens filevrij naar je werk. En het regent amper in Nederland, dat is altijd het eerste excuusje waar iedereen mee aan komt zetten :)

Maar goed, ik laat de auto al 5 jaar staan om mijn woon-werk met de e-bike te doen en weet dus wat het is. Sinds 2 maanden heb ik een highspeed en dat is heerlijk rijden kan ik jullie zeggen. Alleen is dit volgens mij wel een afstand van 37 km dus dan ben je wel veroordeeld tot een duurder model omdat de actieradius anders niet toereikend is.

En die investering haal je er met de benzinekosten die je niet hebt zo weer uit 8)

Maar ik snap de principiele afkeer en de TS kan in mijn ogen als hij per se een auto wil het beste op zoek gaan naar een goedkoop koekblik als een Daihatsu Cuore. Dat zijn de goedkoopste auto's om te rijden in NL volgens mij en ze zijn nog heel erg betrouwbaar ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:31
Tilburg is qua wegennet heel slecht bedeeld. Eindhoven en Breda via de verouderde A58, met op beide stukken de nodige dagelijkse files. Den Bosch, Waalwijk en Turnhout via N-wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 14:35

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Er word geroepen dat je voor diesel te weinig kilometers per jaar maakt, da's niet waar. Als je goed koopt, draai je al op 15.000Km per jaar break-even met diesel.

Grote voordeel van diesel vind ik de in de regel veel grotere actieradius. 1:17.5 is heel normaal en een beetje diesel rijd 800, 900Km op een tank.

Diesel heeft wel het nadeel dat oudere diesels niet meer de milieuzones van veel steden (Berlijn, Antwerpen) in mogen. Voordat je een diesel koopt, check dus of dat type een dergelijke beperking heeft of niet.

Qua auto, ik heb niet heel veel verschillende auto's voor langere periode gereden in mijn leven (Fiat Uno, Peugeot 205, Ford Focus, Peugeot 405, Peugeot 205, VW Polo, Peugeot 206 SW) dus wat een zinvolle auto is met zo'n kilometrage weet ik niet. Wel weet ik dat ik nog steeds heel tevreden ben met onze 206 SW diesel uit 2004 met iets van 360.000Km op de klok.

In 2012 gekocht voor 5000 EUR, twijfel wel of dat ding nog veel langer dan 1-2 jaar mee gaat. Versnellingsbak is niet geweldig meer en milieuzones zijn een uitdaging. (Geen roetfilter, retrofit roetfilter is de investering misschien niet waard.) Yet, een van de prettigste auto's waarin ik ooit heb gereden. Start altijd, rijd heerlijk en qua acceleratie en topsnelheid heb ik d'r niet over te klagen.

Gemiddeld doet 'ie 1:16, 1:17 wat prima is voor zo'n auto.

Wat ik persoonlijk heel belangrijk vind: station en trekhaak. Zo'n 206 SW is maar een klein autotje maar juist de station uitvoering maakt dat je veel makkelijker even wat grote spullen mee sleept. Trekhaak idem, voor echt grote dingen huur je een aanhanger, hoef je niet meteen een auto of busje te huren.

Fin, er zijn ontzettend veel overwegingen die bepalen wat voor auto voor jou het beste is. Zet die eens op een rijtje en loop dan autoweek.nl af om te kijken wat voor auto's daar bij passen. (En/of plemp het hier in een topic.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Anoniem: 396639 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 17:59:
Het kost me met de trein van deur tot deur anderhalf uur. Ik ben afgelopen donderdag en vrijdag met de auto gegaan en dat koste met 45min tot een uur. [Edit: auto vertrekt ook wanneer je wilt]
Was het afgelopen week niet schoolvakantie in het zuiden? Dan heb je namelijk mogelijk een vertekend beeld. In de schoolvakanties is het altijd rustiger op de weg.

Dinsdag en donderdag zijn normaliter de ergste spitsdagen. Iedereen gaat dan naar zijn werk, overige dagen minder. Vooral maandag en vrijdag zijn populair parttime of thuiswerkdagen.

Indien je dit wil testen zou ik het over een langere periode doen. Zeker twee of drie weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:19

Tomatoman

Fulltime prutser

Kakulukia schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 23:39:

- 100 km/dag zou ik niet doen met een benzine. Koop een diesel. Er zijn genoeg kleine diesels tot 4000 euro (VW Polo 1.4TDI, Fiat Punto 1.3d ?).
100 km per werkdag is ruim 20.000 km per jaar. Het is echt absolute onzin dat je daarvoor een diesel nodig hebt. Sterker nog: de kans is groot dat een benzineauto bij dit jaarkilometrage een stuk goedkoper uitvalt.
Eli3l schreef op zondag 14 mei 2017 @ 00:48:

Meestal ben ik niet zo'n voorstander van private lease, maar voor de topicstarter zou een dergelijke deal weleens een prima keus kunnen zijn. Als je weinig eisen aan een auto stelt, geen rompslomp wilt en financiële zekerheid zoekt, is private lease met een laag maandbedrag erg aantrekkelijk.

Als topicstarter 100 km per werkdag rijdt, is dat naar boven afgerond 1900 km per week (want er zijn ook nog vrije dagen en vakantiedagen). Als je het verbruik inschat op 6 l/100km en rekent met een benzineprijs van € 1,55, kom je op brandstofkosten van € 177 per maand. Met meer dan 20.000 km per jaar zal het private lease-bedrag wel wat hoger liggen dan € 200 per maand, bovendien was dat een eenmalige deal die je niet iedere dag tegenkomt. Laten we daarom uitgaan van een hoger bedrag: € 250-300 per maand. Als je daar de brandstofkosten bijvoegt, kom je al snel op maandelijkse kosten in de orde van € 450. Reken je dus niet rijk: zelfs met de allerbeste private lease-aanbieding is het zeer twijfelachtig of een maandelijkse vergoeding van € 350 genoeg is om al je reiskosten volledig te dekken.

Wil je echt niet meer dan € 350 per maand uitgeven, dan kom je vrij snel uit bij een zelf aangeschafte auto in de categorie 'oud barrel'.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
unezra schreef op zondag 14 mei 2017 @ 10:38:
Er word geroepen dat je voor diesel te weinig kilometers per jaar maakt, da's niet waar. Als je goed koopt, draai je al op 15.000Km per jaar break-even met diesel.
Om even alle berekeningen hier over wel of geen diesel onderuit te halen: @TS woont in Tilburg, en hoeft waarschijnlijk maar een km of 5 om te rijden naar Belgie, om benzine voor zowat de Nederlandse prijs van Diesel te hebben. Het prijsverschil tussen Nederland en Belgie voor diesel is echter centenwerk...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

jeroen3 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 19:59:
6 l/100 km is = 1 l:16,67 km
Met een conventionele Punto (2 cilinder 0,9 l) haal ik met gemak 4 l / 100, 1 l:25 km over een rit van 2x 75 km. Slechte cijfers voor je Civic dus.

Ik heb meegedaan aan de Toyota Yaris Energy Challenge. Daarmee heb ik de fabrieksopgave van 3,6 l / 100 km verslagen: 3,4 liter / 100 km. Route met stadsverkeer en een stuk snelweg/autoweg. 63% electrisch gereden. Dat kostte inderdaad wat moeite, maar iemand die een beetje oplet kan < 3,8 l /100 zeker halen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-05 18:12
Hmm...betrouwbaar....zuinig.....degelijk....leuke aanschafprijs....sterk ondergewaardeerd....niet te veel kosten aan onderhoud......hé, da's mijn auto!

Nissan Micra 1.4 5Deurs automaat 2006 nu 73.000km

@100km/u 1:20 en als je boven of onder een roestplekje vind krijg je €100,- (letterlijk).

En nee, hij is absoluut niet te koop :)

I <3 my Micra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:19

Tomatoman

Fulltime prutser

Oekiejoekie schreef op zondag 14 mei 2017 @ 11:03:
[...]

Om even alle berekeningen hier over wel of geen diesel onderuit te halen: @TS woont in Tilburg, en hoeft waarschijnlijk maar een km of 5 om te rijden naar Belgie, om benzine voor zowat de Nederlandse prijs van Diesel te hebben. Het prijsverschil tussen Nederland en Belgie voor diesel is echter centenwerk...
Vanuit het centrum van Tilburg naar een goedkope pomp in België is eerder 10 km enkele reis. 'Even' heen en weer om te tanken kost je - met all-in kilometerkosten van 20 cent per km - al snel 4 euro (plus 20 minuten vrije tijd). Als je telkens 40 liter tankt, moet je daarom 10 cent per getankte liter bij die Belgische benzineprijs optellen - dat komt overeen met de 4 euro aan kosten die je per tankbeurt moet maken om speciaal daarvoor naar België te rijden. Dat is nog steeds zeer prettig tanken, maar in plaats van € 1,27 per liter moet je dus eigenlijk rekenen met een prijs van € 1,37 per liter.

En voor wat betreft die dieselprijzen in België: daar heb ik als Nederlander tegenwoordig niets meer aan. Als inwoner van Flevoland kom ik zeer geregeld in Antwerpen, ik werk daar grote delen van het jaar twee dagen per week. Sinds de brandstofaccijns op diesel in België drastisch is verhoogd, tank ik liever bij goedkope pompen in Nederland, dat is goedkoper dan bij goedkope pompen in België.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Oekiejoekie schreef op zondag 14 mei 2017 @ 11:03:
[...]
Je vergeet daarbij alleen 1 ding:
Een diesel is zuiniger.

Benzine in België mag dan goedkoper zijn, het verbruik van je auto verandert niet. Het doet een deel van het Nederlandse diesel voordeel teniet, maar zeker niet 100%.

Zou je altijd in België tanken, ligt het omslagpunt hoger.

Andere voordelen van een diesel zoals de grotere actieradius, meer trekkracht bij lage toeren en een (vind ik in ieder geval) veel prettiger motorgeluid hou je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Tomatoman schreef op zondag 14 mei 2017 @ 11:23:
[...]

Vanuit het centrum van Tilburg naar een goedkope pomp in België is eerder 10 km enkele reis. 'Even' heen en weer om te tanken kost je - met all-in kilometerkosten van 20 cent per km - al snel 4 euro (plus 20 minuten vrije tijd). Als je telkens 40 liter tankt, moet je daarom 10 cent per getankte liter bij die Belgische benzineprijs optellen - dat komt overeen met de 4 euro aan kosten die je per tankbeurt moet maken om speciaal daarvoor naar België te rijden. Dat is nog steeds zeer prettig tanken, maar in plaats van € 1,27 per liter moet je dus eigenlijk rekenen met een prijs van € 1,37 per liter.

En voor wat betreft die dieselprijzen in België: daar heb ik als Nederlander tegenwoordig niets meer aan. Als inwoner van Flevoland kom ik zeer geregeld in Antwerpen, ik werk daar grote delen van het jaar twee dagen per week. Sinds de brandstofaccijns op diesel in België drastisch is verhoogd, tank ik liever bij goedkope pompen in Nederland, dat is goedkoper dan bij goedkope pompen in België.
Als je al op de A58 rijdt van Eindhoven naar Tilburg, en je komt langs de afslag Goirle, dan zit je daar echt al vlak (5-6 km) bij de Belgische grens. En de eerste pomp in Belgie ligt ook letterlijk een meter over de grens.

Vergeet ook de secundaire voordelen van tanken in Belgie niet...Tegenover het tankstation is de Bierschuur, waar je terecht kunt voor een kratje Belgisch bier :D Zelf rookte ik in die tijd ook nog, en dat scheelde in Belgie een 25 euro per slof... Dus voor mij was een ritje op zaterdagochtend altijd wel winstgevend.

(en als @TS daarna bij thuiskomst meteen 3 Belgische biertjes wegtikt, mag ie niet meer rijden, en bespaart het enorme bedragen op prive-kilometers 's avonds :+ )

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Tomatoman schreef op zondag 14 mei 2017 @ 10:59:
[...]

100 km per werkdag is ruim 20.000 km per jaar. Het is echt absolute onzin dat je daarvoor een diesel nodig hebt. Sterker nog: de kans is groot dat een benzineauto bij dit jaarkilometrage een stuk goedkoper uitvalt.
Precies *dat* heb ik met onze auto uitgerekend voordat we besloten dat het diesel moest worden.
Het omslagpunt lag rond de 14.000Km per jaar en daar zitten we net iets boven.

Bij gelijke kosten per jaar, geven voor mij de andere voordelen van diesel die ik noemde de doorslag.
(Nu rij ik zelf relatief weinig, ik doe mijn woon-werk verkeer te voet, maar ik rij wel vnl de langere afstanden en 2x per week naar de klimhal. We hebben samen 1 auto en dus heb ik invloed gehad op onder andere het formaat en de brandstof.)
[...]
Meestal ben ik niet zo'n voorstander van private lease, maar voor de topicstarter zou een dergelijke deal weleens een prima keus kunnen zijn. Als je weinig eisen aan een auto stelt, geen rompslomp wilt en financiële zekerheid zoekt, is private lease met een laag maandbedrag erg aantrekkelijk.
Private lease kan in the long run duurder zijn maar het is meer zorgen vrij en, op de brandstof na, fixed-price. Geen gedoe met APK en grote beurten die toch ieder jaar weer een verrassing zijn. Het is niet de eerste keer dat ik onze auto voor een grote beurt weg breng en 2 dagen later 600 EUR armer ben.

Dus zeker iets wat TS kan overwegen. Voordeel is ook dat je geen investering hoeft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
PcDealer schreef op zondag 14 mei 2017 @ 11:06:
[...]

6 l/100 km is = 1 l:16,67 km
Met een conventionele Punto (2 cilinder 0,9 l) haal ik met gemak 4 l / 100, 1 l:25 km over een rit van 2x 75 km. Slechte cijfers voor je Civic dus.
Klopt. Het is ook sterk afhankelijk van de route. Woon-werk is 33 km, waarvan veel drukke snelweg. Echter, ik ga wel eens naar zeeland, en dan doet hij 4.9 l/100km.

Dat is iets om rekening mee te houden als je zoek naar een auto.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 14-05-2017 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Tomatoman je gaat voorbij aan het feit dat een diesel ander onderhoud nodig heeft en dus ook andere prijzen. Brandstofprijzen zijn ook verschillend net als wegenbelasting en verzekering.

Je moet alle kosten meerekenen die je in een jaar kwijt bent aan je auto. De aanschafprijs deel je door het aantal jaren dat je je auto wilt blijven rijden om zo tot een jaarbedrag te komen die in die berekening mee kan. Alleen zo kan je uitrekenen wat je auto per kilometer kost en alleen zo kan je uitrekenen wat het verschil in kosten is tussen een diesel en benzine of gas rijdende auto. Op die manier alleen kan je je omslagpunt berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Laatst online: 25-05 03:09
Tomatoman schreef op zondag 14 mei 2017 @ 10:59:
[...]

[...]

Als topicstarter 100 km per werkdag rijdt, is dat naar boven afgerond 1900 km per week (want er zijn ook nog vrije dagen en vakantiedagen). Als je het verbruik inschat op 6 l/100km en rekent met een benzineprijs van € 1,55, kom je op brandstofkosten van € 177 per maand. Met meer dan 20.000 km per jaar zal het private lease-bedrag wel wat hoger liggen dan € 200 per maand, bovendien was dat een eenmalige deal die je niet iedere dag tegenkomt. Laten we daarom uitgaan van een hoger bedrag: € 250-300 per maand. Als je daar de brandstofkosten bijvoegt, kom je al snel op maandelijkse kosten in de orde van € 450. Reken je dus niet rijk: zelfs met de allerbeste private lease-aanbieding is het zeer twijfelachtig of een maandelijkse vergoeding van € 350 genoeg is om al je reiskosten volledig te dekken.

Wil je echt niet meer dan € 350 per maand uitgeven, dan kom je vrij snel uit bij een zelf aangeschafte auto in de categorie 'oud barrel'.
Uiteraard ligt het maandbedrag voor TS hoger met het aantal kilometers dat TS rijd. Voor ons was het voordeliger dan inruilen en een nieuwe kopen of een tweede hands van rond de €10k. Dan hadden we zelf onderhoud moeten betalen, wegenbelasting, verzekering en dan ook nog afschrijving.

Er komen regelmatig goede deals voorbij vanaf 2 jaar leasen. In ieder geval hier in regio Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:34
Anoniem: 396639 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 17:59:
[...]

Probeer het eens op maandag middenin de spits.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Anoniem: 235591 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 22:13:
Dat laatste zou dan betekenen dat je de eerste 7 werkdagen van de maand enkel voor je vervoer naar dat werk werkt. :| Zo beschouwd is dat bizar en niet bepaald stimulerend. Nog even afgezien van de verloren uren voor dat woon- werkverkeer.

[ Voor 3% gewijzigd door Bart2005 op 14-05-2017 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een beetje afhankelijk van de reiskosten die je vergoed krijgt, en in sommige gevallen niet eens, is auto rijden heel erg duur. Het OV is in bijna alle gevallen een goedkoper alternatief ook al vind ik zelfs het OV al aan prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:10
Jappen olieverbruikers?
Ligt dan toch echt aan jezelf. Meer dan 20 jaar Nissan gereden en tussen de beurten door nooit olie bij hoeven te vullen, idem bij mijn bedrijfs bus en ik rij samen opgeteld al snel 70.000 op jaarbasis.
Een olieboot creëer je zelf door niet goed en rustig warm rijden onafhankelijk van het merk.
Daarbij ook nog eens goed onderhoud en je bent redelijk safe bij vrijwel ieder merk.

Tip: als je voor een auto gaat kijken dan bij een garage met garantie, kijk naar het onderhouds verhaal van de wagen (beurten op tijd en stempels in het boekje). Is het een auto met een distributie riem dan goed kijken wanneer die aan de beurt is (kostbaar). Is het een distributieketting dan mits goed onderhouden (onderhoudsbeurtjes op tijd) geen probleem.

Ford en rot?
Je mag komen zoeken bij mijn 2004 Focus.. succes....
Heerlijke wagen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nogmaals, het is niet de bedoeling dat ik kiet ga spelen met mijn reiskosten vergoeding. Ik ben aardig klaar met de (mensen in de ) NS en was op zoek naar andere vervoermogelijkheden. Auto beviel me aardig dus dat is de voornaamste keuze.

Prive lease zie ik niet zo zitten, het is of alles zelf regelen en de auto is van jou, of alles door hun laten regelen en de auto is van hun. Denk dat ik dan toch eerst zelf het avontuur aan ga (mocht het zover komen).

Komende weken zal ik vaker met de auto op en neer gaan. Afgelopen keren heb ik expres in de spits gereden, wil nog op wat verschillende tijden wegrijden om te kijken wat dat scheelt. Maar heb toch wel aardig het idee dat zolang er niemand in mijn auto stapt het wel goed gaat komen :)

Kwa Diesel/Benzine vind ik het lastig. Mijn simpel verstand zegt dat een Diesel doorgaans iets zwaarder is en daardoor beter op de weg ligt. Zou dan liever dat hebben dan dat ik echt last heb van tegen wind. Hybride vond ik ook een tof idee, meer ook omdat ik een aardige groene hippy ben. Moet nog iets dieper duiken in het verschil in onderhoud.

Ik wil nogmaals iedereen die de moeite heeft genomen iets te schrijven bedanken!
Ik denk dat ik toch liever voor iets met vier wielen en een dak ga, maar leuk uit the box gedacht! _/-\o_
armageddon_2k1 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 08:42:
Ik probeer juist van auto naar OV te komen ;)
Toevallig geen interesse in een mooie Aygo uit 2009? (Geen diesel...) ;)
Zag ze vaker voorbij komen maar heb toch het gevoel dat ik iets zwaardere auto zoek. Vind dat de Ford Fiesta van mijn ouders ook al aardig last heeft van de wind.
CMD-Snake schreef op zondag 14 mei 2017 @ 10:55:
[...]

Was het afgelopen week niet schoolvakantie in het zuiden? Dan heb je namelijk mogelijk een vertekend beeld. In de schoolvakanties is het altijd rustiger op de weg.

Dinsdag en donderdag zijn normaliter de ergste spitsdagen. Iedereen gaat dan naar zijn werk, overige dagen minder. Vooral maandag en vrijdag zijn populair parttime of thuiswerkdagen.

Indien je dit wil testen zou ik het over een langere periode doen. Zeker twee of drie weken.
Goed punt inderdaad!
Anoniem: 235591 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 12:56:
Een beetje afhankelijk van de reiskosten die je vergoed krijgt, en in sommige gevallen niet eens, is auto rijden heel erg duur. Het OV is in bijna alle gevallen een goedkoper alternatief ook al vind ik zelfs het OV al aan prijs.
Tja zo heb ik al die jaren gedacht maar ik vraag me nu wel af wat voor mij dan de prijs van comfort is. Waar stel ik de grens in? Tuurlijk, het zijn geen Indische taferelen in de trein, maar iedereen heeft zijn irritatie puntjes en die worden snel behaald in de trein.

Dat plus dat de reistijd in totaal zon 3uur is met de trein. Dat plus de 8,5 die je werkt zorgen er gewoon voor dat je een groot gedeelte van je dag weg bent, je wilt nog wel eens de trein missen of helaas is er iemand voor gesprongen., tikt alleen maar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:31
Die bierschuur is wel een unique selling point. Voor diesel is over de grens tanken niet interessant (of het moet een douanegrens zijn in de Rotterdamse haven).

België is met diesel ongeveer even duur als Nederland. (voor mij dus 10 a 15 cent duurder vanwege de BTW compensatie die ik met NL BTW op het zakelijk deel van mijn ritten geniet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Anoniem: 396639 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 13:12:
Kwa Diesel/Benzine vind ik het lastig. Mijn simpel verstand zegt dat een Diesel doorgaans iets zwaarder is en daardoor beter op de weg ligt. Zou dan liever dat hebben dan dat ik echt last heb van tegen wind. Hybride vond ik ook een tof idee, meer ook omdat ik een aardige groene hippy ben. Moet nog iets dieper duiken in het verschil in onderhoud.
Puur op basis van leaseauto's en nu eigen twingo + ford c-max
Zuinigheid ligt meer aan je rechtervoet dan het "formaat" tuurlijk is het formaat/model ook wel enig invloed.
Diesel is "zuiniger", mijn ervaring is dat een diesel je minder aan de pomp staat.

Maar de twingo en de c-max verschillen enorm en de twingo is geen pretje om 20km woon/werk verkeer (snelweg) te doen. maar inderdaad beter als OV. de C-max is ideaal hoge instap en veel comfort.
ik vind OV erg prettig, maar 3 keer overstappen nu verplicht met de bus omdat de trein omgetoverd word tot metrolijn .. en 3x de reistijd dan nu met de auto .. is OV gewoon weg geen optie. Dit zou voor mijn kids ook telang op naschoolse opvang beteken .. nee .. auto dus voor mij

99% van de tijd in de auto zitten met een (enkele)reistijd van 1 uur, zorg dat je comfortabel zit. je airco functioneert en radio/cd/mp3 (bluetooth) hebt
Zit je veel in de file/stad en rij je traag is de vorm van je auto vele malen minder relevant. en dan is vaak een klein auto (die zijn wat pittiger) gemakkelijk om je voort te bewegen. je schiet wat makkelijker door het verkeer (relatief gezien).
Een grotere auto en een minder stressvol rijgedrag is een station al snel meer je in je straatje.

Het ligt beetje aan de vorm/rijgedrag v.d auto of je last hebt van vrachtwagens.. naar goed is dit een issue als je 90% langzaam beweegt ?

puur als voorbeeld --> https://link.marktplaats.nl/m1159449001
licht metalen velgen (iets zuiniger) (ook banden op spanning houden)
airco
800 tot 1000 km moet goed te doen zijn
verwarmbare spiegels (erg prettig)
achter spoilertje (minder vuile achterraam)

Beste is te orrienteren op "een" & model bv seat + ibiza, dan via de dealer website de "modelen" te checken.. (reference, stylance etc..) elk model heeft weer standaard opties .. (trekhaak is altijd extra)
denk meer aan type radio, airco standaard en cruisecontrol ..)
Nu neem ik seat als voorbeeld, maar dit geld natuurlijk voor elk merk, als je gaat jagen.

Vergeet je ANWB + auto oplader (gsm) en veiligheids hesje(s) niet !
zelf heb ik altijd zonnescherm,vliesdeken,ehbo aan boord en paraplu + poncho ..

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 14-05-2017 14:23 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Laatst online: 30-05 21:56
RobinHood schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 18:44:
[...]

Mijn ouders hebben een ford focus uit 2004 (diesel) en een vriend van me had er een die wat ouder was (benzine). Of je er met een schroevendraaier doorheen kunt prikken durf ik niet te zeggen. Mij iig nooit bewust opgevallen. Maar het gevoel dat je met je voeten ieder moment het asfalt kunt raken lijkt me niet het geval. Die van mijn ouders heeft er nu geloof ik 440 duizend km opzitten.
Met prima gebouwd bedoelde ik eigenlijk meer dat het gewoon solide aanvoelt. Niet dat je echt merkt dat je jezelf zwaar tekort doet qua veiligheid/comfort.
Ik merk op tweakers/omgeving vaak gewoon een afkeer richting auto's die 15 jaar oud zijn of een hoge km stand hebben terwijl dat niet terecht is vind ik.

Elektrisch valt sws af. Aanschaf zonder accu lease kan pas vanaf, ik gok 12k voor nissan leaf en 16k voor elektrische smart. Voordeel bij die auto's is wel dat de onderhoudskosten bijna niet bestaan.

Ik zag ook ergens een opmerking over een auto kopen met garantie. Dan moet je eerst kei goed onderzoek gaan doen wat precies onder die garantie valt want volgens mij zegt zoiets echt nul komma nul. Ook APK zegt helemaal niets (belangrijks) over een auto

Om terug te komen op die ford focus. Ik Kijk nu op Km stand aflopend en heb heb benzine geselecteerd, land Nederland.
1ste auto 363 dkm
2de 356 dkm
3de 353 dkm
4de 348 dkm
5de 342 dkm
6de 340 dkm
en de lijst blijft maar doorgaan. Die dingen gaan niet perse kapot bij 200dkm.
Dan ga ik verder zoeken op hatchback, onderhoudsgeschiedenis aanwezig en airco aanwezig.
Kies ik er eentje uit voor 1150 euro. Is zelfs dealer onderhouden. km stand is 264 dkm dus zou bij correct onderhoud misschien nog wel 90 dkm meer aankunnen.

Vanwege lage aanschafwaarde geen dure verzekering en dus voldoet alleen WA (gok 20,-?)
Wegenbelasting is 32,-. maandelijks
Meest voorkomende praktijk verbruik is 7,1 liter op 100km
https://www.spritmonitor....70&power_e=80&powerunit=3
7,1 X 1,5(benzine) = 10,65 X 22 werkdagen per maand = 234 euro.

Dit alles samen kost 286,- per maand. Enigste wat er niet bij zit is onderhoud en afschrijving. Stel je rijdt het binnen 4 jaar volledig op = 24,- per maand. Onderhoud blijft altijd een vraagteken. Maar als je elke maand 50,- apart leg mag de auto elk jaar voor 600,- dingen ondergaan. Volgens mij is dat een veeeeelste groot bedrag.

(Ik probeer hier niet mee te zeggen dat je een ford focus moet aanschaffen, maar het hoeft niet perse zo duur te zijn, het kan nog goedkoper maar dan heb je niet meer te maken met een auto die "stabiel aanvoelt")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAMF
  • Laatst online: 22-05 18:48

JAMF

010 the number of the best

CeesKees schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 19:17:
Als je veel file verwacht, ga dan voor een automaat.
:N als je veel file verwacht ga dan voor een motorfiets

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
vso schreef op zondag 14 mei 2017 @ 14:18:
[...]

Puur op basis van leaseauto's en nu eigen twingo + ford c-max
Zuinigheid ligt meer aan je rechtervoet dan het "formaat" tuurlijk is het formaat/model ook wel enig invloed.
Diesel is "zuiniger", mijn ervaring is dat een diesel je minder aan de pomp staat.

Maar de twingo en de c-max verschillen enorm en de twingo is geen pretje om 20km woon/werk verkeer (snelweg) te doen. maar inderdaad beter als OV. de C-max is ideaal hoge instap en veel comfort.
ik vind OV erg prettig, maar 3 keer overstappen nu verplicht met de bus omdat de trein omgetoverd word tot metrolijn .. en 3x de reistijd dan nu met de auto .. is OV gewoon weg geen optie. Dit zou voor mijn kids ook telang op naschoolse opvang beteken .. nee .. auto dus voor mij

99% van de tijd in de auto zitten met een (enkele)reistijd van 1 uur, zorg dat je comfortabel zit. je airco functioneert en radio/cd/mp3 (bluetooth) hebt
Zit je veel in de file/stad en rij je traag is de vorm van je auto vele malen minder relevant. en dan is vaak een klein auto (die zijn wat pittiger) gemakkelijk om je voort te bewegen. je schiet wat makkelijker door het verkeer (relatief gezien).
Een grotere auto en een minder stressvol rijgedrag is een station al snel meer je in je straatje.

Het ligt beetje aan de vorm/rijgedrag v.d auto of je last hebt van vrachtwagens.. naar goed is dit een issue als je 90% langzaam beweegt ?

puur als voorbeeld --> https://link.marktplaats.nl/m1159449001
licht metalen velgen (iets zuiniger) (ook banden op spanning houden)
airco
800 tot 1000 km moet goed te doen zijn
verwarmbare spiegels (erg prettig)
achter spoilertje (minder vuile achterraam)

Beste is te orrienteren op "een" & model bv seat + ibiza, dan via de dealer website de "modelen" te checken.. (reference, stylance etc..) elk model heeft weer standaard opties .. (trekhaak is altijd extra)
denk meer aan type radio, airco standaard en cruisecontrol ..)
Nu neem ik seat als voorbeeld, maar dit geld natuurlijk voor elk merk, als je gaat jagen.

Vergeet je ANWB + auto oplader (gsm) en veiligheids hesje(s) niet !
zelf heb ik altijd zonnescherm,vliesdeken,ehbo aan boord en paraplu + poncho ..
Hele goeie tips, bedankt! Nu je het zo zegt van die spoiler klinkt het ook wel erg logisch :) Stationwagon vond ik ook altijd aardig lekker rijden. Van wat ik hier heb (mogen) rijden, Ford Mondeo, Ford Focus SW, en nu een Ford Fiesta vond ik de Focus altijd wel het lekkerste liggen. Niet echt bij stil gestaan omdat ik de ruimte niet echt nodig heb.

Ik rij verder, ja, eigenlijk zoals het hoort. Als het rustig is wil ik nog wel eens 130 rijden maar over het algemeen kom ik niet boven de 110 uit. Bij een file blijf ik gewoon in mijn laan en zet ik de radio wat harder.
saveljos schreef op zondag 14 mei 2017 @ 15:41:
[...]

Mijn ouders hebben een ford focus uit 2004 (diesel) en een vriend van me had er een die wat ouder was (benzine). Of je er met een schroevendraaier doorheen kunt prikken durf ik niet te zeggen. Mij iig nooit bewust opgevallen. Maar het gevoel dat je met je voeten ieder moment het asfalt kunt raken lijkt me niet het geval. Die van mijn ouders heeft er nu geloof ik 440 duizend km opzitten.
Met prima gebouwd bedoelde ik eigenlijk meer dat het gewoon solide aanvoelt. Niet dat je echt merkt dat je jezelf zwaar tekort doet qua veiligheid/comfort.

[...]

Ik merk op tweakers/omgeving vaak gewoon een afkeer richting auto's die 15 jaar oud zijn of een hoge km stand hebben terwijl dat niet terecht is vind ik.

Elektrisch valt sws af. Aanschaf zonder accu lease kan pas vanaf, ik gok 12k voor nissan leaf en 16k voor elektrische smart. Voordeel bij die auto's is wel dat de onderhoudskosten bijna niet bestaan.

Ik zag ook ergens een opmerking over een auto kopen met garantie. Dan moet je eerst kei goed onderzoek gaan doen wat precies onder die garantie valt want volgens mij zegt zoiets echt nul komma nul. Ook APK zegt helemaal niets (belangrijks) over een auto

Om terug te komen op die ford focus. Ik Kijk nu op Km stand aflopend en heb heb benzine geselecteerd, land Nederland.
1ste auto 363 dkm
2de 356 dkm
3de 353 dkm
4de 348 dkm
5de 342 dkm
6de 340 dkm
Dan ga ik verder zoeken op hatchback, onderhoudsgeschiedenis aanwezig en airco aanwezig.
Kies ik er eentje uit voor 1150 euro. Is zelfs dealer onderhouden. km stand is 264 dkm dus zou bij correct onderhoud misschien nog wel 90 dkm meer aankunnen.

Vanwege lage aanschafwaarde geen dure verzekering en dus voldoet alleen WA (gok 20,-?)
Wegenbelasting is 32,-. maandelijks
Meest voorkomende praktijk verbruik is 7,1 liter op 100km
https://www.spritmonitor....70&power_e=80&powerunit=3
7,1 X 1,5(benzine) = 10,65 X 22 werkdagen per maand = 234 euro.

Dit alles samen kost 286,- per maand. Enigste wat er niet bij zit is onderhoud en afschrijving. Stel je rijdt het binnen 4 jaar volledig op = 24,- per maand. Onderhoud blijft altijd een vraagteken. Maar als je elke maand 50,- apart leg mag de auto elk jaar voor 600,- dingen ondergaan. Volgens mij is dat een veeeeelste groot bedrag.

(Ik probeer hier niet mee te zeggen dat je een ford focus moet aanschaffen, maar het hoeft niet perse zo duur te zijn, het kan nog goedkoper maar dan heb je niet meer te maken met een auto die "stabiel aanvoelt")
Ja je haalt het hier eigenlijk wel perfect aan, ik heb niet echt veel verstand van autos. Dus dan ga je naar de standaard dingen kijken, wat is de km stand, hoeveel eigenaren, hoe ziet hij er uit (van binnen en van buiten) omdat ik van de rest niet echt verstand heb.

Heb al wel gemerkt op marktplaats dat het voor minder kan, maar mijn simpel verstand zegt dan toch geef iets meer uit, dan verklein je de kans op onderhoud. Komt natuurlijk voornamelijk vanuit onwetendheid.
JAMF schreef op zondag 14 mei 2017 @ 15:50:
[...]

:N als je veel file verwacht ga dan voor een motorfiets
Vind dat toch iets te kwetsbaar, niet dat de auto echt veilig is. Plus mijn verleden met brommers verteld mij dat een motorfiets waarschijnlijk geen heel strak plan is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Al die voorstellen voor lease is leuk. Maar het lijkt erop dat dit de eerste auto is. Dus dan heb je waarschijnlijk ook geen schadevrije jaren.

Tel het bij elkaar op: 0 jaren + >10,000 km, en al je leuke prijzen van slechts 300 euro per maand verdwijnen als sneeuw voor de zon. Je krijgt met lease voor deze prijzen overigens alleen maar maatje Aygo.

Probeer voor de gein ook maar eens een Golf WA te verzekeren, als <25 jaar zonder vrijejaren. Dan zul je zien dat je populaire modellen moet vermijden.

[ Voor 17% gewijzigd door jeroen3 op 14-05-2017 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

saveljos schreef op zondag 14 mei 2017 @ 15:41:
[...]

1ste auto 363 dkm
2de 356 dkm
3de 353 dkm
4de 348 dkm
5de 342 dkm
6de 340 dkm
Het zijn inderdaad niet zomaar Flintstone auto's, gelukkig maar, maar zeker de dorpels willen wel eens behoorlijk wegrotten, geniepige is ook dat je het helemaal niet ziet aan de buitenkant, maar kruip er eens onder en doe eens Focusje-prik, en het is bijna altijd wel raak in de dorpel :P

De dieselblokken zijn inderdaad niet problematisch, want diesel. De benzineblokken, tja, je hebt ze ertussen die veel meegaan, maar kijk ook eens naar hoe ze dan nog lopen en wat voor onderhoudt eraan geweest is. Geluk kun je altijd hebben, pech ook, maar Focusjes staan gewoon niet bekend als vreselijk degelijke auto's die "net ingereden" zijn als ze de 3 ton aantikt.

Overigens is de veiligheid van die dingen ook niet heel denderend, de eerste generatie is immers een auto uit '99, en toen was men gewoon minder ver, vooral van de zij-impact wordt je niet heel vrolijk, maar dat is eigenlijk bij ieder model zo wat alweer bijna 20 jaar oud is.

Zelf zou ik daarom geen model meer pakken uit de jaren 90, liever iets van begin 2000. En voor de prijs hoef je het niet te doen, zelfs iets wat jong klinkt zoals 2002 is alweer 15 jaar oud :P Maar, met een goede bak van 10-15 jaar oud is niks mis, je moet alleen weten waar je naar zoekt, want er zijn meer slechte/matige auto's dan goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Laatst online: 22-05 18:48

JAMF

010 the number of the best

Anoniem: 396639 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 18:19:
[...]

.

[...]

Vind dat toch iets te kwetsbaar, niet dat de auto echt veilig is. Plus mijn verleden met brommers verteld mij dat een motorfiets waarschijnlijk geen heel strak plan is ;)
Kwetsbaarheid is je eigen beleving.
Voor mijn woonwerk Rdam-Delft v.v. scheelt het in het algemeen de helft
25 min motor vs. bijna een uur auto.
Dat is dus A13/A20/A16...

Ter info met OV deur-deur is minimaal 1h22m

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Het is inderdaad zo dat je, als je je per motorfiets in het verkeer begeeft een 10 maal zo groot risico loopt op overlijden. Of iets in die strekking. Je bent fragile. Ik mag het niet van mijn vrouw.

[ Voor 8% gewijzigd door Bart2005 op 14-05-2017 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Oh, wat me nog te binnen schiet:
Airco

Dat lijkt een luxe, tot je eens in de winter met beslagen ruiten hebt gestaan. :)

Auto starten, airco vol aan op je ruiten, ruiten krabben en veilig weg rijden.
Airco ontvochtigd beter dan reguliere ventilatie op je ruiten. Los van dat het comfortabel is, verhoogt het in de winter de veiligheid en da's geen luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97348

unezra schreef op zondag 14 mei 2017 @ 19:50:
Airco

Dat lijkt een luxe, tot je eens in de winter met beslagen ruiten hebt gestaan. :)

Airco ontvochtigd beter dan reguliere ventilatie op je ruiten. Los van dat het comfortabel is, verhoogt het in de winter de veiligheid en da's geen luxe.
maar dan moet je wel rekening mee houden dat een gebruikte auto ook service aan de airco nodig heeft.
wat kosten betreft niet zo heel duur voor onderhoud. maar als deze geen goede of verwaarloosde service heeft gehad kan dat wel degelijk duur zijn.

voor de TS. koop gewoon een auto waar je je lekker in voelt.
een focus is geen slecht auto mits vooraf degelijk onderhoud.
of je koopt een klasse goedkoper. de Ford KA.
niet het ei model maar het 2e generatie.

en wat vooral belangrijk is. verdraagt je auto E10?
E10 is 10% ethanol toegevoegd. gewone Euro 95 heeft een max van 5% ethanol.
niet alle auto's verdragen E10. dus kijk naar je gewenste auto of deze ook probleemloos E10 kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
unezra schreef op zondag 14 mei 2017 @ 19:50:
Airco

Ja voor zover ik kon zien zat het er bij de meeste auto's in mijn prijsklasse wel in. Lijkt me ook aardig makkelijk te testen? Kijken hoe snel het koud word?
Anoniem: 97348 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 20:29:
[...]

maar dan moet je wel rekening mee houden dat een gebruikte auto ook service aan de airco nodig heeft.
wat kosten betreft niet zo heel duur voor onderhoud. maar als deze geen goede of verwaarloosde service heeft gehad kan dat wel degelijk duur zijn.

voor de TS. koop gewoon een auto waar je je lekker in voelt.
een focus is geen slecht auto mits vooraf degelijk onderhoud.
of je koopt een klasse goedkoper. de Ford KA.
niet het ei model maar het 2e generatie.

en wat vooral belangrijk is. verdraagt je auto E10?
E10 is 10% ethanol toegevoegd. gewone Euro 95 heeft een max van 5% ethanol.
niet alle auto's verdragen E10. dus kijk naar je gewenste auto of deze ook probleemloos E10 kan rijden.
Ford is het enigste wat ik ken dus alles vergelijk ik daarmee, en dan kom ik kwa bouw al gauw op een Fiesta / Focus. Ka vind ik toch te klein, dus dan vallen Aygo's etc ook af.

Mag morgen de auto weer meenemen, plan is rond 8uur te vertrekken. We gaan het meemaken :).'
Nogmaals bedankt voor alle tips!
Pagina: 1 2 Laatste