Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuisserver - Fileserver/Domotica/IP cam/Hobby

Pagina: 1
Acties:

• Sjnieboon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:36
Ik ben opzoek naar een thuisserver om mijn huidige Synology DS713+ te vervangen. Hopelijk kunnen jullie me helpen de juiste keuze te maken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

- Fileserver
- Domotica (Domoticz)
- Camerasoftware voor 6 IP camera's
- Downloadsoftware (Nieuwsgroepen: NZBGet, SickRage, ed.)

Daarnaast wordt het voor mijn studie (en wellicht ook erbuiten) een hobby server waar ik verschillende VM's op wil heb kunnen draaien. Daarin wil ik niet 'beperkt' worden. Als ik iets wil knutselen met 10 verschillende VM's met verschillende besturingssystemen, dan moet dat kunnen.

Ik zit voor het hoofd OS te denken aan Proxmox. Voor zover ik weet kunnen de zaken die ik noem prima virtueel gedraaid worden, en Proxmox als basis OS is wat mij betreft dan voldoende.

Ik ga geen RAID oplossing gebruiken, daar ik geen onvervangbare bestanden ga opslaan. Bij foto's e.d. heb ik al een backup systeem richting een andere locatie welke ik hier ook weer ga toepassen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget ligt rond de 800 euro.
Ik heb al een kast (hij moet immers in de kast waar mijn patchkastje ook staat). Dat is de SilverStone Grandia GD06. Het moet hier dus in gaan passen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Buiten de kast heb ik nog 2 HDD's van 4TB elk welke ik opnieuw wil inzetten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Momenteel heb ik zelf dit lijstje bij elkaar geklikt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 58,-€ 58,-
1ASRock B250M Pro4€ 83,25€ 83,25
1Gelid Solutions SlimHero Low-Profile€ 24,50€ 24,50
4Crucial CT16G4DFD8213€ 109,90€ 439,60
1Seasonic G-series 360 watt€ 62,95€ 62,95
1Samsung 960 EVO 250GB€ 126,51€ 126,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 794,81

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb zelf het beste gevoel bij Intel, maar ik sta open voor suggesties.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem gaat 24/7 draaien, dus een klein oog op energieverbruik is wel gewenst.

Ga je overklokken?
Niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
Ik vraag me af of ik de juiste combinatie processor/moederbord bij elkaar heb geklikt, voor het gebruik wat ik aangeef. Ik heb een Intel Pentium G4560 gekozen, puur op de prijs/prestatie die in het topic "Het grote zuinige server topic - deel 2" vaak voorbij komt. Gaat dit geen bottleneck voor me vormen als ik 20 VM's tegelijk heb draaien, waarvan er een paar wellicht idle staan, en een paar bezig zijn?
Of is het verstandiger om toch te investeren in bijv. een Intel Xeon met bijbehorend moederbord, en dan genoegen te nemen met 32GB RAM?

Edit: typo's

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:36

Tribits

Onkruid vergaat niet

De reden dat die G4560 zo populair is voor thuisservers is omdat een thuisserver over het algemeen niet veel rekenkracht nodig heeft. Dat is natuurlijk wel een ander verhaal als je tot 20 VMs tegelijkertijd gaat draaien. Rest even de vraag wat je opties zijn, met 32GB heb je een stuk meer budget over voor de CPU, maar aan de andere kant is 64GB ook geen overbodige luxe als je dergelijke aantallen VMs wilt draaien. Aangezien geheugen toch een stuk makkelijker upgrade dan een CPU lijkt het mij verstandiger om daarin te investeren. Veel zal dan nog wel afhangen van hoeveel verwerking er daadwerkelijk parallel plaatsvind en welke prestaties je daarvan verwacht.

Ander puntje waarom die G4560 vaak gekozen wordt voor thuisservers is de zuinigheid. Als je naar een Intel quad core gaat zal het idle gebruik al wat toenemen, en waarschijnlijk nog iets meer als je voor een AMD processor kiest. Desondanks denk ik dat een Ryzen 1600 voor een systeem als dit wel het overwegen waard is, mits je er zeker van bent dat je al die rekenkracht inderdaad nodig hebt natuurlijk.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Sjnieboon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:36
Tribits schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 18:04:
De reden dat die G4560 zo populair is voor thuisservers is omdat een thuisserver over het algemeen niet veel rekenkracht nodig heeft. Dat is natuurlijk wel een ander verhaal als je tot 20 VMs tegelijkertijd gaat draaien.

...
Dank voor je reactie. RAM is inderdaad makkelijker uitbreidbaar dan een processor. Ik heb eens gekeken naar die AMD Ryzen 1600 en ben op het volgende lijstje uitgekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 224,95€ 224,95
1MSI B350M PRO-VDH€ 83,50€ 83,50
1Noctua NH-L9x65 SE-AM4€ 44,90€ 44,90
2Crucial Ballistix Sport LT BLS16G4D26BFSC€ 121,-€ 242,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 62,95€ 62,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 95,90€ 95,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 754,20

Waarbij ik dus voor 32GB RAM gekozen heb, om dit uiteindelijk uit te breiden naar 64GB. Ik ben niet heel erg thuis in AMD, dus tips/opmerkingen zijn welkom!