Ik ben opzoek naar een thuisserver om mijn huidige Synology DS713+ te vervangen. Hopelijk kunnen jullie me helpen de juiste keuze te maken.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Fileserver
- Domotica (Domoticz)
- Camerasoftware voor 6 IP camera's
- Downloadsoftware (Nieuwsgroepen: NZBGet, SickRage, ed.)
Daarnaast wordt het voor mijn studie (en wellicht ook erbuiten) een hobby server waar ik verschillende VM's op wil heb kunnen draaien. Daarin wil ik niet 'beperkt' worden. Als ik iets wil knutselen met 10 verschillende VM's met verschillende besturingssystemen, dan moet dat kunnen.
Ik zit voor het hoofd OS te denken aan Proxmox. Voor zover ik weet kunnen de zaken die ik noem prima virtueel gedraaid worden, en Proxmox als basis OS is wat mij betreft dan voldoende.
Ik ga geen RAID oplossing gebruiken, daar ik geen onvervangbare bestanden ga opslaan. Bij foto's e.d. heb ik al een backup systeem richting een andere locatie welke ik hier ook weer ga toepassen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget ligt rond de 800 euro.
Ik heb al een kast (hij moet immers in de kast waar mijn patchkastje ook staat). Dat is de SilverStone Grandia GD06. Het moet hier dus in gaan passen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Buiten de kast heb ik nog 2 HDD's van 4TB elk welke ik opnieuw wil inzetten.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Momenteel heb ik zelf dit lijstje bij elkaar geklikt:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb zelf het beste gevoel bij Intel, maar ik sta open voor suggesties.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem gaat 24/7 draaien, dus een klein oog op energieverbruik is wel gewenst.
Ga je overklokken?
Niet van plan.
Wat verwacht je van ons?
Ik vraag me af of ik de juiste combinatie processor/moederbord bij elkaar heb geklikt, voor het gebruik wat ik aangeef. Ik heb een Intel Pentium G4560 gekozen, puur op de prijs/prestatie die in het topic "Het grote zuinige server topic - deel 2" vaak voorbij komt. Gaat dit geen bottleneck voor me vormen als ik 20 VM's tegelijk heb draaien, waarvan er een paar wellicht idle staan, en een paar bezig zijn?
Of is het verstandiger om toch te investeren in bijv. een Intel Xeon met bijbehorend moederbord, en dan genoegen te nemen met 32GB RAM?
Edit: typo's
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Fileserver
- Domotica (Domoticz)
- Camerasoftware voor 6 IP camera's
- Downloadsoftware (Nieuwsgroepen: NZBGet, SickRage, ed.)
Daarnaast wordt het voor mijn studie (en wellicht ook erbuiten) een hobby server waar ik verschillende VM's op wil heb kunnen draaien. Daarin wil ik niet 'beperkt' worden. Als ik iets wil knutselen met 10 verschillende VM's met verschillende besturingssystemen, dan moet dat kunnen.
Ik zit voor het hoofd OS te denken aan Proxmox. Voor zover ik weet kunnen de zaken die ik noem prima virtueel gedraaid worden, en Proxmox als basis OS is wat mij betreft dan voldoende.
Ik ga geen RAID oplossing gebruiken, daar ik geen onvervangbare bestanden ga opslaan. Bij foto's e.d. heb ik al een backup systeem richting een andere locatie welke ik hier ook weer ga toepassen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget ligt rond de 800 euro.
Ik heb al een kast (hij moet immers in de kast waar mijn patchkastje ook staat). Dat is de SilverStone Grandia GD06. Het moet hier dus in gaan passen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Buiten de kast heb ik nog 2 HDD's van 4TB elk welke ik opnieuw wil inzetten.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Momenteel heb ik zelf dit lijstje bij elkaar geklikt:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Pentium G4560 Boxed | € 58,- | € 58,- |
| 1 | ASRock B250M Pro4 | € 83,25 | € 83,25 |
| 1 | Gelid Solutions SlimHero Low-Profile | € 24,50 | € 24,50 |
| 4 | Crucial CT16G4DFD8213 | € 109,90 | € 439,60 |
| 1 | Seasonic G-series 360 watt | € 62,95 | € 62,95 |
| 1 | Samsung 960 EVO 250GB | € 126,51 | € 126,51 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 794,81 | |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb zelf het beste gevoel bij Intel, maar ik sta open voor suggesties.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem gaat 24/7 draaien, dus een klein oog op energieverbruik is wel gewenst.
Ga je overklokken?
Niet van plan.
Wat verwacht je van ons?
Ik vraag me af of ik de juiste combinatie processor/moederbord bij elkaar heb geklikt, voor het gebruik wat ik aangeef. Ik heb een Intel Pentium G4560 gekozen, puur op de prijs/prestatie die in het topic "Het grote zuinige server topic - deel 2" vaak voorbij komt. Gaat dit geen bottleneck voor me vormen als ik 20 VM's tegelijk heb draaien, waarvan er een paar wellicht idle staan, en een paar bezig zijn?
Of is het verstandiger om toch te investeren in bijv. een Intel Xeon met bijbehorend moederbord, en dan genoegen te nemen met 32GB RAM?
Edit: typo's