Ombouwen naar Philips Hue

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FVA0396
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-04-2021
Hallo,

Ik zou graag een paar plaatsen in de woning voorzien van Hue lichten maar hierbij stel ik me toch enige vragen
Laat me even de situatie per kamer omschrijven.

Living:
Hier zou ik graag boven de zithoek de spotjes (GU10) vervangen door HUE color spotjes. (om dan ook te kunnen koppelen aan een philips ambilight TV 42PFL7685H)
Als ik het goed gelezen heb moeten de HUE lampen altijd spanning hebben opdat de hue bridge ze zou zien. Mijn spotjes zijn nu aangesloten op een drukschakelaar met daaraan (in de kast) een elimpo dim M880.
Kan ik nog de drukknoppen gebruiken om de lamp "gewoon" aan te zetten (bv de kinderen die geen access tot tablet of smartphone hebben) EN eens ze aanstaan kan ik ze kan bedienen met de app (dimmen, kleur aanpassen)?
EN vooral belangrijk kan ik de dimmers laten zitten of moet ik deze overbruggen (in de kast)?

Keuken/Berging:
Hier is het wat simpeler , geen drukknoppen of dimmers in het huidig systeem maar een gewone wissel kruis wissel.
Maar in principe zelfde vraag. ALS ik hier een hue lamp gebruik kan ik bv zeggen in de keuken om 6.45 (uur van opstaan) moet er licht branden. Dan moet waarschijnlijk één van de schakelaars aanstaan voor hij die opdracht kan uitvoeren maar is het dan nog mogelijk om zonder de app ofzo de lamp gewoon aan te stoppen (bv 's nachts iets komen drinken...)

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-11-2023

MXL

Dimmers moeten weg en bij voorkeur geen drukknoppen. Als ze uit staan kan je ze niet bedienen via de app. Voor 25 euro koop je er een afstandbediening bij waar je scenes mee kan schakelen en kan dimmen. De fysieke knop haal je weg en verbind je door met een lasdop

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-11-2023

MXL

Er is iverigens een hue topic met meer dan genoeg info. Lees die even door en je weet genoeg

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBB1
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-05-2024
Ik zit een beetje met dezelfde vraag. Zou het toch fijn vinden om de schakelaar te kunnen vervangen door een schakelaar die aan uit kan doen, maar die wel zorgt dat de HUE lamp onder stroom blijft staan. Is zo iets mogelijk? Dacht mss dat dat kon met Z-Wave en OpenHAB 2, maar hier is bitter weinig info/hardware voor te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:37
Lijkt me prima te kunnen, je kunt natuurlijk altijd de lamp altijd voeden door de schakelaar weg te halen en de kabel door te verbinen. Vervolgens kun je er een Z-wave wand pulsschakelaar voor in de plaats zetten (google maar eens, de keuze is reuze ;) ). Die koppel je in bijvoorbeeld OpenHAB aan de Philips Hue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:18

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Fabrikanten hebben schakelaars voor hun tegenwoordig.
Ik heb er een van jung, past gewoon in hetzelfde raam als de rest.

Hier een linkje van b+j:
https://www.busch-jaeger....iening/zigbee-light-link/

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igor4all
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-01 21:11
Je kan gewoon je huidige schakelaars gebruiken. Je kan de lampen dan ook als een normale lamp aan en uit zetten. Maar uiteraard zonder spanning op de lamp kan je die niet met je app aanzetten. Hou er rekening mee dat een hue lamp altijd weer aangaat in de basis stand. Dus niet een kleur of gedimd. Ik zou je adviseren om een hue tab te kopen en die te gebruiken als schakelaar. Zo combineer je fysiek met de app.

Van mijn baas moet ik dan zeggen dat er ook tp-link smart lampen zijn. Maar niet GU10. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBB1
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-05-2024
GENETX schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 19:47:
Lijkt me prima te kunnen, je kunt natuurlijk altijd de lamp altijd voeden door de schakelaar weg te halen en de kabel door te verbinen. Vervolgens kun je er een Z-wave wand pulsschakelaar voor in de plaats zetten (google maar eens, de keuze is reuze ;) ). Die koppel je in bijvoorbeeld OpenHAB aan de Philips Hue.
Bedankt voor je feedback en sorry voor de late reactie, merkte het nu pas op. Wat ik dus eigenlijk wens te doen is de huidige schakelaar te vervangen en de Z Wave schakelaar in de plaats te zetten. Die dan geen batterijen nodig heeft maar ook de stroom die naar de lamp gaat kan gebruiken, zonder deze af te sluiten naar de lamp. Want HUE lampen moeten altijd onder stroom staan.

Dus om dit vraagstuk op te lossen heb ik even rond gekeken zoals je voorstelde. Zijn deze schakelaars daarvoor geschikt?Ik heb nog steeds de indruk dat deze ook de stroom afsnijdt....

Nog eens sorry voor de domme vraag, maar ik wil graag zeker zijn voor ik iets bestel ergens. Dit was me ook niet echt duidelijk met het Zigbee voorbeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door GBB1 op 09-10-2017 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1034379

Hallo lezer,

Ik heb thuis in de woonkamer een Massive Duoline Tracksystem uit 1995.

Deze is 12V met 2 voedingen en gebruiken alleen 20W halogeen lampjes in een GU5.3 maat.

Ik vermoed dat de trafos/voedingen van Tradin zijn maar ik weet dit niet zeker.
De 2 voedingen zijn verdeeld over 18 meter.

Wij hebben een zeer lange woonkamer van 13 meter lang.
De lichtrail gaat hierbij ook nog 2.5 meter door de hoek richting keuken. Halverwege deze rail is ook een rail geplaatst [zijtak dus] van 2 meter lang voor boven de eettafel.

Het geheel wordt bediend met een professionele trio-dimmer waarvan 2 op deze lichtrail staan aangesloten.

Allereerst heb ik geen verstand van verlichtingstechniek.

Ik zou graag het systeem willen ombouwen naar een Philips Hue systeem met Bridge.

Veel informatie heb ik ingewonnen, hier en daar en bij winkels, echter op dit onderwerp is op internet weinig te vinden.

Ik weet dat de voedingen 12V eruit gesloopt moeten worden en het systeem moet worden omgebouwd tot 220V.

Mijn vraag is, is dit mogelijk? maar vooral....is dit wel aan te raden? gezien dit openbaar bericht op dit forum:
https://www.startpagina.n...tjes-plaatsen-gu5-spotjes
waar ik me dus zorgen over maak.

Als dit allemaal wel mogelijk is, is het dan mogelijk om een ruwe inschatting van deze kosten te maken van deze ombouw?

Ik vraag dit vanwege het feit dat als ik de huidige lichtrail niet meer kan/of ga gebruiken, ik dan met 19 bevestigingsgaten in het plafond blijf zitten welke dan weer gerepareerd moeten worden, en daarbuiten vinden we de rail nog steeds mooi.

Maar mocht het te gevaarlijk zijn om het Massive railsysteem om te bouwen dan is het nu eenmaal zo.

Dank u bij voorbaat voor uw antwoord.

Met vriendelijke groet,

Glenn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:37
Ik ken dat systeem niet echt, heb snel even gekeken, maar als ik er zo naar kijk lijkt het ondoenbaar. De vraag die ik nog heb: Hoe zitten de lampen exact aangesloten in die rail? Tappen ze de spanning direct van de rail, of is de rail gewoon een soort kabelgoot waar fysieke kabels de lamp zelf in lopen?

Als ik snel kijk dan vermoed ik het eerste, omdat je dan de lampen ook makkelijk kan verplaatsen, want wel logisch klinkt bij zo'n rail. In dat geval moet je hier niet mee gaan kloten. Dan is die 12V juist om het veilig te houden bij zo'n open systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:32
En waar ben je naar op zoek? Alleen wit en dimmen? Of alle kleuren van de regenboog? Bediening per lamp of alle lampen tegelijkertijd bedienen?

Je hebt rgb 5.3 lampen die je individueel kunt bedienen, maar ook mooie warm wit "domme" leds. Die kun je dan slim maken met een z-wave dimmer bijvoorbeeld.

Ik zou in geen geval 230V op die rails zetten. Daar is het niet voor gemaakt en kan gevaarlijke situaties opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank jullie wel Genetx en balk voor jullie snelle reactie.

Het lukt mij nu niet om als antwoord fotos toe te voegen. Of hoe moet ik dat doen? Ik zie nergens een paperclipje voor om bijlagen toe te voegen. [zie beneden, hoopt dat 't werkt.]

Genetx:
De spotjes zijn met een klem op de rails verbonden. Je kan de klem uit elkaar schuiven waardoor de spot los komt om hem te verschuiven. Er zit elektra draad in de klem gemonteerd welke contact maakt met de rails. Ze tappen de spanning dus af van de rails.

balk:
Ik wil dus het liefste kleuren Hue die per kamerdeel is te bedienen. Dus boven de eettafel lichtpunt en rechts boven dressoir. Hier zit alleen geen lichtpunt. Wel de rechter voeding tegen de muur.

Boven de salon tafel is ook een lichtpunt. Deze staat niet aangesloten op de lichtrail [en is feitelijk de 3e dimmerknop op de trio-dimmer op de muur waar ik het over had.] maar wil ik ook Hue maken. Is nu een goedkope Ikea led verlichting spot.

Gezien jullie opmerking dat het te gevaarlijk is [en dat is ook zo] lijkt het me verstandiger het hele systeem te slopen en gewoon 2 of 3 losse Hue lampen te kopen met starterpakket waar de Bridge in zit.

Het wordt idd te gevaarlijk dit open systeem om te bouwen. Het is immers voor laag voltage bedoeld, en daarbij is dit ombouwen veels te kostbaar, lijkt me, als het uberhaupt mogelijk is.

Misschien hebben jullie nog tips waar ik op moet letten als ik het startpakket koop?

Dank jullie wel

https://www.dropbox.com/s...WDa2rwNpveMiQTF_CTga?dl=0

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1034379 op 29-01-2018 17:31 . Reden: tekst edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:32
ah, duidelijk. 230V is no go met zo'n open systeem. Is zo'n soort lamp misschien iets? (geen ervaringen mee overigens)
Afbeeldingslocatie: https://www.milightwinkel.nl/Files/6/88000/88933/ProductPhotos/MaxContent/319741013.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.milightwinkel.nl/Files/6/88000/88933/ProductPhotos/MaxContent/257663213.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wellicht. Thanks voor de tip balk !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisqq
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-06 21:51
Goedemorgen,

Ik kwam op deze post terecht omdat we interesse hebben in Philips Hue verlichting.
We hebben twee bestaande inbouw wanddimmers van Gira die twee lichtpunten schakelen.
Nu willen we beide armaturen vervangen voor hue lampen/armaturen en dan de inbouwschakelaars behouden.
Hebben de dimmers van Busch-Jaeger dezelfde functies als de Philips Hue dimmer switch?
Of zitten de 5 voorgeprogrammeerde standen zoals bij de switch er dan niet op.

met vriendelijke groet,

Chris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 23:35
Je kunt je vraag beter hier stellen:
[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 2

Dit topic is niet voor jou vraag bedoeld. PS: Kan een moderator dit topic gewoon dichtgooien? Anders raken Hue vragen alleen maar gefragmenteerd.
Pagina: 1