Goedkope desktop om professioneel muziek op te nemen

Pagina: 1
Acties:

• Stievydude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Omdat mijn topic gesloten werd omdat ik het enkele dagen te druk had irl om te reageren en dus ook geen voorstel kon doen, open ik hier een nieuw met dezelfde vragen en antwoord ik hier ook op de quotes vragen die er gesteld werden.

Oorspronkelijke topic: hier.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn vrouw wil de pc gebruiken om haar professionele microfoon op aan te sluiten zodat ze daarmee haar gezongen muziek kan opnemen zonder geluidsverlies. Een goede geluidskaart met een XLR aansluiting is dus een must. Dit is de microfoon die zij heeft: link. Of vertel me hoe ik deze best aansluit. Ze heeft ook een mengpaneel en een versterker, maar ik had het signaal liefst gewoon rechtstreeks op de pc, zodat er geen geluidsverlies is. Voor de rest mag het een basic systeem zijn, aangezien de muziek op een andere pc bewerkt zal worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had als maximum 400 euro in gedachten, aangezien het geen zware machine moet zijn. Hier kan natuurlijk van afgeweken worden. De case zal ik zelf wel zoeken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volgens mij moet een snelle I3 of een trage I5 voldoende zijn. Ook had ik 4GB RAM in gedachten. Voeding die voldoende is, maar hoeft geen 600W te zijn. Grafische kaart is niet nodig, die van de processor moet voldoende zijn.

Wat verwacht je van ons?
Wat is jullie idee over mijn beschrijving hierboven, is dit haalbaar, en ook graag advies over de geluidskaart, aangezien ik hier echt niets van ken. Of ben ik gewoon beter af door een compleet systeem te kopen en daar een andere (betere) geluidskaart in te steken?

• Stievydude
  • Niet online
EnerQi schreef op zondag 7 mei 2017 @ 20:30:
De vraag die ik me stel: hoe doet ze het nu opnemen en heeft ze daar problemen mee?

Een geluidskaart die jij zoekt is prijzig. Voorbeelden zijn
http://www.keymusic.com/nl/item/roland-ua-55-quad-capture/
http://www.keymusic.com/nl/winkel/usb-audio-interfaces/

Mijn neef heeft die kaart icm Cubase, maar bewust usb gekozen omdat de vorige geluidskaart een creative pci kaart was en die past niet meer in de huidige pc's ;-). Zodra je een geluidskaart hebt, kun je 'm op iedere pc aansluiten. Doordat de geluidskaart z'n werk goed doet, hoeft je pc minder zwaar te zijn.

Een aanbeveling zou een i5 zijn met minimaal 8 GB aan geheugen. Je wilt niet dat geluiden die gecaptured worden, niet opgeslagen kunnen worden door gebrek aan geheugen. Je werkt met rauwe geluiden (.wav files) en die zijn erug groot ;-). Je budget is dus ook erg laag en daarom mijn eerste vraag. Hoe wordt het nu gedaan en waar zijn er problemen?

De PC die ik voor mijn neef heb samengesteld (opnemen en maken van muziek via Cubase en VSTinstrumenten) (al een paar jaar terug)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-3470 Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock B75 Pro3-M€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 73,50€ 73,50
1Antec One€ 54,95€ 54,95
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 139,90€ 139,90
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1600C9€ 119,79€ 119,79
1LG GH24NS90 Zwart€ 23,95€ 23,95
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 412,09

Deze pc doet alles op zijn sloffen, boven de 10% CPU is ie nog niet geweest :+
Momenteel gebruikt ze haar laptop (met SSD in) met een externe usb-geluidskaart, omdat haar gewone geluidskaart geen microfoon-in had. Er zit echter veel ruis op dit signaal dan, omdat er o.a. tussenstukken gebruikt worden.

Ook zou ze haar muziek niet graag kwijt zijn o.w.v. een virus dat ze toevallig zou oplopen, daarom was ik ondertussen aan het denken aan om een NAS-aan te kopen, waarmee ze dan enkel verbinding zou mee maken wanneer ze aan haar muziek zou werken. Ik zal hier dan 2 bat-files voor maken om de connectie te maken.

Een USB-audio interface zoals je voorstelt, zou inderdaad hiervoor een oplossing kunnen zijn. Mijn vrouw heeft alleen schrik dat deze ook ruis geven. Maar als ik dit zo lees heb jij hier goede ervaringen mee?

• Stievydude
  • Niet online
Jesse schreef op maandag 8 mei 2017 @ 10:19:
Opnemen (van 1 of 2 sporen) kan prima met een basic computer. Zoiets als: reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2017 Eventueel met een product: Intel Pentium G4560 en een wat stillere kast.

Zoiets bijvoorbeeld: (de geluidskaart zit hier nog niet bij, die staat niet voor een normale prijs in de PW. Daarvoor zou ik bij Thomann, Bax of Keymusic oid kijken.)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,-€ 59,-
1MSI H110M ECO€ 52,50€ 52,50
1Fractal Design Define Mini C€ 71,75€ 71,75
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 59,50€ 59,50
1be quiet! System Power B8 300W€ 36,-€ 36,-
1Kingston SSDNow UV400 120GB€ 54,90€ 54,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 333,65

Daarbij zou ik wel even de minimale en aanbevolen systeemspecs bekijken van de software die je gaat gebruikt. Een snellere pc wordt met name relevant als je veel kanalen, virtuele instrumenten of zware plugins gaat gebruiken.

Uiteraard moet je niet tegelijkertijd allerlei andere dingen willen doen, maar ook met een top machine neem je een groot risico als je bv je virusscanner laat draaien terwijl je aan het opnemen bent.

Als geluidskaart zou je bijvoorbeeld naar een Focusrite Scarlett kunnen kijken. Bv de solo of de 2i2.
Inderdaad, misschien moet ik naar zo'n USB-audio interface kijken. Ik wist niet dat deze bestonden, tot dat jij en EnerQi deze aanhaalden. Zit er veel verschil in deze interfaces? Ik weet totaal niet waar ik op moet letten bij aankoop van zo'n interface :)

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 21:06
Ik zou wel even goed kijken waarom je vorige topic precies gesloten werd.

Met die laptop moet opnemen prima gaan, die specs zijn heel afdoende. Een nieuwe pc van 400 euro zal je niet verder helpen.

Als je een geluidskaart neemt zoals een focusrite scarlett (waar ik prima ervaringe mee heb) en daar je microfoon met een xlr kabel op aansluit dan zal de apparatuur geen oorzaak zijn van (storende) ruis.

Hoe is de microfoon nu eigenlijk aangesloten? Op wat voor geluidskaart en met wat voor verloopjes?

Het zou wel kunnen zijn dat er achtergrondgeluid (geruis) is waar je alsnog last van krijgt. Bijvoorbeeld de fans van de computer, of verkeer buiten, of de buren, etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Jesse op 10-05-2017 14:33 ]

• Stievydude
  • Niet online
Jesse schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 14:29:
Ik zou wel even goed kijken waarom je vorige topic precies gesloten werd.

Met die laptop moet opnemen prima gaan, die specs zijn heel afdoende.

Als je een geluidskaart neemt zoals een focusrite scarlett (waar ik prima ervaringe mee heb) en daar je microfoon met een xlr kabel op aansluit dan zal de apparatuur geen oorzaak zijn van (storende) ruis.
Het zou wel kunnen zijn dat er achtergrondgeluid (geruis) is waar je alsnog last van krijgt. Bijvoorbeeld de fans van de computer, of verkeer buiten, of de buren, etc.
Ok, dat is al goed dat de laptop in orde is :) Dus enkel nog zo'n externe geluidskaart kopen en we zijn gesteld :) Eventueel kunnen we de laptop verder weg zetten van de microfoon, zodat deze geen storing kan geven.

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-02 15:38
Tja, mijn neef heeft een cabine gemaakt met geluidsdempend materiaal ;-). Hij heeft een soortgelijke microfoon en die is nogal gevoelig. Misschien werkt de microfoon wel "te" goed en neem ie alles op waaronder de ventilator van je laptop.....

Vloerbekleding gebruiken ivm tikken op de vloer etc, probeer de achtergrondgeluiden te elimineren.

De laptop zou snel genoeg moeten zijn voor alleen opnemen, mocht er ook muziek op gecomponeerd worden, is ie te licht (of trucjes uithalen om de belasting te verlagen ;-) ).

[ Voor 20% gewijzigd door EnerQi op 10-05-2017 20:10 ]

• Stievydude
  • Niet online
Ze heeft wel een reflectiefilter (link). Desnoods moeten we de kamer inderdaad met geluidsdempend materiaal bekleden, en de laptop eventueel buiten de kamer zetten. Met wat knipwerk (in het opnameprogramma) is dat snel geregeld :)

Thx voor de info guys! Ik zal het eens even met mijn vrouw bespreken, dan kan ze nog kiezen tussen de voorgestelde modellen :)

• Slaveofthewave
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-12-2025
Wat voor een microfoon heeft ze? Hoogstwaarschijnlijk eentje die phantoonvoeding nodig heeft of een microfoonversterker en die met een xlr kabel is aan te sluiten.

In dat geval wordt hierboven al een goede optie gegeven van een usb interface waar je een dergelijke microfoon op aan kan sluiten. Focusrite scarlett solo kan je een microfoon op aansluiten en tegelijkertijd een gitaar direct inpluggen als je dat zou willen. Dat is een betaalbare (95€) en kwalitatief goede oplossing

Ps met zon reflectiefilter kom je een heel eind :)

[ Voor 5% gewijzigd door Slaveofthewave op 11-05-2017 19:36 ]

• Stievydude
  • Niet online
Slaveofthewave schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 19:36:
Wat voor een microfoon heeft ze? Hoogstwaarschijnlijk eentje die phantoonvoeding nodig heeft of een microfoonversterker en die met een xlr kabel is aan te sluiten.

In dat geval wordt hierboven al een goede optie gegeven van een usb interface waar je een dergelijke microfoon op aan kan sluiten. Focusrite scarlett solo kan je een microfoon op aansluiten en tegelijkertijd een gitaar direct inpluggen als je dat zou willen. Dat is een betaalbare (95€) en kwalitatief goede oplossing

Ps met zon reflectiefilter kom je een heel eind :)
Idd, haar microfoon (Rode NT1-A) heeft een fantoomvoeding nodig. We hebben deze gekocht indertijd.

Kan je me even uitleggen hoe ik alles best aansluit? Want we zijn zopas verhuisd en hebben alles losgekoppeld. Als ik het goed begrijp moet ik van de microfoon naar de fantoomvoeding en van de fantoomvoeding naar de Focusrite scarlett solo?

Is de fantoomvoeding wel nodig? Want ik zie op de Focusrite scarlett solo een knopje 48V staan.

[ Voor 7% gewijzigd door Stievydude op 12-05-2017 15:44 ]

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 21:06
Als je die focusrite scarlett solo hebt dan heb je geen losse fantoomvoeding meer nodig. Je kan de microfoon dan met een xlr kabel rechtstreeks aansluiten op je geluidskaart.

In je vorige opzet zat niet ergens een fatsoenlijke microfoon voorversterker (pre-amp) dus het verbaasd me niks dat dat gaat ruisen.

[ Voor 19% gewijzigd door Jesse op 12-05-2017 16:48 ]

• Stievydude
  • Niet online
Ok, bedankt guys!
Pagina: 1