Goedkope desktop om professioneel muziek op te nemen

Pagina: 1
Acties:
  • 309 views

• Stievydude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn vrouw wil de pc gebruiken om haar professionele microfoon op aan te sluiten zodat ze daarmee haar gezongen muziek kan opnemen zonder geluidsverlies. Een goede geluidskaart met een XLR aansluiting is dus een must. Dit is de microfoon die zij heeft: link. Of vertel me hoe ik deze best aansluit. Ze heeft ook een mengpaneel en een versterker, maar ik had het signaal liefst gewoon rechtstreeks op de pc, zodat er geen geluidsverlies is. Voor de rest mag het een basic systeem zijn, aangezien de muziek op een andere pc bewerkt zal worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had als maximum 400 euro in gedachten, aangezien het geen zware machine moet zijn. Hier kan natuurlijk van afgeweken worden. De case zal ik zelf wel zoeken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volgens mij moet een snelle I3 of een trage I5 voldoende zijn. Ook had ik 4GB RAM in gedachten. Voeding die voldoende is, maar hoeft geen 600W te zijn. Grafische kaart is niet nodig, die van de processor moet voldoende zijn.

Wat verwacht je van ons?
Wat is jullie idee over mijn beschrijving hierboven, is dit haalbaar, en ook graag advies over de geluidskaart, aangezien ik hier echt niets van ken. Of ben ik gewoon beter af door een compleet systeem te kopen en daar een andere (betere) geluidskaart in te steken?

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-02 15:38
De vraag die ik me stel: hoe doet ze het nu opnemen en heeft ze daar problemen mee?

Een geluidskaart die jij zoekt is prijzig. Voorbeelden zijn
http://www.keymusic.com/nl/item/roland-ua-55-quad-capture/
http://www.keymusic.com/nl/winkel/usb-audio-interfaces/

Mijn neef heeft die kaart icm Cubase, maar bewust usb gekozen omdat de vorige geluidskaart een creative pci kaart was en die past niet meer in de huidige pc's ;-). Zodra je een geluidskaart hebt, kun je 'm op iedere pc aansluiten. Doordat de geluidskaart z'n werk goed doet, hoeft je pc minder zwaar te zijn.

Een aanbeveling zou een i5 zijn met minimaal 8 GB aan geheugen. Je wilt niet dat geluiden die gecaptured worden, niet opgeslagen kunnen worden door gebrek aan geheugen. Je werkt met rauwe geluiden (.wav files) en die zijn erug groot ;-). Je budget is dus ook erg laag en daarom mijn eerste vraag. Hoe wordt het nu gedaan en waar zijn er problemen?

De PC die ik voor mijn neef heb samengesteld (opnemen en maken van muziek via Cubase en VSTinstrumenten) (al een paar jaar terug)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-3470 Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock B75 Pro3-M€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 73,50€ 73,50
1Antec One€ 54,95€ 54,95
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 139,90€ 139,90
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1600C9€ 119,79€ 119,79
1LG GH24NS90 Zwart€ 23,95€ 23,95
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 412,09

Deze pc doet alles op zijn sloffen, boven de 10% CPU is ie nog niet geweest :+

[ Voor 62% gewijzigd door EnerQi op 07-05-2017 20:34 ]

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 21:06
Opnemen (van 1 of 2 sporen) kan prima met een basic computer. Zoiets als: reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2017 Eventueel met een product: Intel Pentium G4560 en een wat stillere kast.

Zoiets bijvoorbeeld: (de geluidskaart zit hier nog niet bij, die staat niet voor een normale prijs in de PW. Daarvoor zou ik bij Thomann, Bax of Keymusic oid kijken.)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,-€ 59,-
1MSI H110M ECO€ 52,50€ 52,50
1Fractal Design Define Mini C€ 71,75€ 71,75
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 59,50€ 59,50
1be quiet! System Power B8 300W€ 36,-€ 36,-
1Kingston SSDNow UV400 120GB€ 54,90€ 54,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 333,65

Daarbij zou ik wel even de minimale en aanbevolen systeemspecs bekijken van de software die je gaat gebruikt. Een snellere pc wordt met name relevant als je veel kanalen, virtuele instrumenten of zware plugins gaat gebruiken.

Uiteraard moet je niet tegelijkertijd allerlei andere dingen willen doen, maar ook met een top machine neem je een groot risico als je bv je virusscanner laat draaien terwijl je aan het opnemen bent.

Als geluidskaart zou je bijvoorbeeld naar een Focusrite Scarlett kunnen kijken. Bv de solo of de 2i2.

[ Voor 80% gewijzigd door Jesse op 08-05-2017 10:36 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
We verwachten dus ook echt dat je hier eerst moeite in steekt. Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum doorzoeken en de recente best buy guides van september, november, januari, maart en mei.

Tevens vind je veel waardevolle informatie in [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen. Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Succes.

Dit topic is gesloten.