Toon posts:

Redelijk fel licht dat knippert met 80hz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor een project wil ik een kleine kamer vullen met snel flikkerend licht.
De bedoeling is dat het licht met 80hz knippert. Ik wil 1 grotere lamp gebruiken, bijvoorbeeld een staande of een hanglamp. (dus niet een ketting van kleine ledjes)

In het heel klein is het me gelukt mbv een arduino. Deze is aangesloten op ledlampjes.
Waar ik tegenaanloop is dat er maar 5V uit de arduino komt, en dit niet genoeg is voor een grotere ledlamp.
Iemand vertelde mij dat ik het met een relais kon proberen maar dit werd vervolgens tegengesproken omdat een relais niet zo snel kan in- en uitschakelen.

Eigenlijk ben ik niet super technisch en ik probeer alles te begrijpen, maar ik heb eigenlijk een beetje jip en janneke taal nodig of in ieder geval een duidelijk stappenplan.

Heeft er iemand een idee? Dankjewel!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Licht gerelateerd aan jouw idee: Stroboscoop bouwen

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 18:29
Je hebt een FET nodig om meer stroom te kunnen sturen, maar je lamp moet dan ook wel snel genoeg zijn. LED's zijn typisch snel genoeg, neem een DC type (dus zonder voedingsblok in het stopcontact). Andere lampen zullen zeker niet werken.

Je kan ook gaan overbelasten, als je een LED van 5 watt maar de helft van de tijd inschakelt mag je er 10W in steken (kort door de bocht, er zijn nog enkele mits en maar-en, vaak vind je er data over terug in de datasheet van je LED).

Een (echte) stroboscoop is een heel andere orde, deze is echt gemaakt voor heel korte heel felle flitsen, als je dat effect wil moet je deze gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door naftebakje op 10-05-2017 12:34 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De stroboscopen die ik vond hebben geen hogere snelheid dan 12hz.
Ik ga me inlezen in FET's, dankje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 08:06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Stroboscoop Strobe E-27 Wit
Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/582123_BB_02_FB/br-stroboscoopbr-br-br-strobe-e-27br-br-wi.jpg?x=520&y=520
Link

Stroboscoop Aantal LED's: 12 x Eurolite LED Strobe 12x1 W 6
Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/1497866_RB_00_FB/br-stroboscoopbr-aantal-leds-12-xbr-eurolitebr-led-strobe-12x1-w-6.jpg?x=520&y=520
Link

Simpel toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad de bedoeling dat je het flikkeren haast niet ziet.

Onderstaande video geeft beter aan wat ik wil. Dit heb ik ook al in elkaar gezet.
YouTube: Time Frame DIY time portal for your desk (like Slow Dance)

Nu wil ik dit opschalen naar een ruimte van ongeveer 8m2 waarin in het midden 1 lichtbron staat/hangt met daaromheen meerdere kleine bewegende objecten.

Het licht moet dus fel genoeg zijn om die ruimte te verlichten, maar ik wil mensen natuurlijk niet verblinden.

[ Voor 113% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2017 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Wat is de doelstelling: iemand mee te verblinden?
En hoezo 80 flitsen per seconde...

[ Voor 30% gewijzigd door PE4000 op 10-05-2017 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
PE4000 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 13:16:
Wat is de doelstelling: iemand mee te verblinden?
Ja inderdaad dit lijkt aardig op die politie/leger zaklampen.
Die kunnen zelfs tot 120hz dacht ik. Je bent dan echt voor een seconde of 10 stekeblind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:58
Een strobe op 80hz? Je wilt de lamp dus eigenlijk constant aan? Een normale lamp op netspanning knippert met 100hz, dus 80hz zul je waarschijnlijk niet of minimaal zien.

Je zult wel naar DC moeten met je lamp, anders krijg je problemen met de netfrequentie en je eigen gekozen frequentie. Die zullen zeker niet synchroon lopen en krijg je dus nooit een constante hoeveel licht per "flits".

Wat is je doel eigenlijk? Je hebt het over een lamp die de hele kamer kan verlichten. Hoeveel vermogen denk je te willen schakelen? 1W? 1000W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Per ongeluk oude reactie gewijzigd ipv een nieuwe gemaakt. Excuses.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 18:29
Aah, je wil heel korte flitsjes licht geven, netjes sychroon (of gepland asynchroon) met een beweging zodat je interpolatie-effecten kan maken; zoals de "waterdruppel druppelt omhoog" effecten (elke druppel die valt net ietsje hoger verlichten). LED's met FET is de way to go.

Ik ben wel geen fan van al te zware LED's, teveel kans om te gaan verblinden. Ik zou je aanraden om toch richting LEDstrips te denken, eventueel in een lichtarmatuur steken (vierkant volplakken met LEDstrips, plaatje matglas ervoor, dat idee). Je wil ook wel veel licht om dit effect te krijgen, dus liever veel lampen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Als het een ruimte is met een standaard systeemplavond, dan heb je voor in zo'n plavond led tegels.

Geven heel erg mooi verstrooid licht, en met een andere driver eraan (die zijn er zelfs regelmatic 's los erbij) kan je die wel laten knipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

heggico schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 13:21:
Een strobe op 80hz? Je wilt de lamp dus eigenlijk constant aan? Een normale lamp op netspanning knippert met 100hz, dus 80hz zul je waarschijnlijk niet of minimaal zien.

Je zult wel naar DC moeten met je lamp, anders krijg je problemen met de netfrequentie en je eigen gekozen frequentie. Die zullen zeker niet synchroon lopen en krijg je dus nooit een constante hoeveel licht per "flits".

Wat is je doel eigenlijk? Je hebt het over een lamp die de hele kamer kan verlichten. Hoeveel vermogen denk je te willen schakelen? 1W? 1000W?
Die netfrequentie is een wisselspanning die maar heel kort echt "uit" is. Daarbij gloeit een gloeilamp nog na, waardoor het nog minder opvalt.
Als je 80hz doet met een duty cycle van bijvoorbeeld 5% ga je dat zeker wel zien knipperen, en behoorlijk irritant ook denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk dat het knipperen wel mee valt, 60Hz voor crt's was toch redelijk geaccepteerd door het grootste deel van de bevolking, 75 als je 'echt hoog' nodig had.
Ik heb jaren op 50hz gedraait omdat dan mijn videokaart/monitor wel zin had in 1600x1200, ik zag het niet knipperen (om me heen werd iedereen gek maar not my problem).
En een crt knipperde ook, wel 'rolling' maar je was er ook continue naar aan het staren dus denk dat het wel meevalt.

Denk dat 80hz redelijk knippervrij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met wat transistoren moet je al snel wat kunnen maken. 80Hz is niet heel extreem snel. We hebben op het werk onlangs iets soortgelijks gemaakt waarmee we bijna 10 Ampere aan LED's mee schakelen, zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 07:57
Zoeken naar een Arduino LED driver shield.
Daar kun je hoog vermogen LEDs rechtstreeks op aansluiten als je de juiste hebt.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Pagina: 1