Toon posts:

Stroboscoop bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 798 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan je van een bouwlamp een stroboscoop maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:50

JvS

Ik heb hem zelf ook

als je er een tlbalk start insoldeert wel :P. Leeft alleen niet al te lang gok ik ;).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 06 maart 2002 21:45 schreef JvS het volgende:
als je er een tlbalk start insoldeert wel :P. Leeft alleen niet al te lang gok ik ;).
Had ik gedaan de stop sloeg door.

Mijn moeder helemaal boos:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:55
Op woensdag 06 maart 2002 21:44 schreef computerkoning het volgende:
Kan je van een bouwlamp een stroboscoop maken?
Nee.

Gaan ze stuk van (als in: na 30 seconden). En echt flitsen doen ze ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bouwlamp is halogeen, en dus sowieso niet geschikt als strobo; de lamp gloeit na...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:21

Jag

Je kan met een bouwlamp op zich best stroben, alleen is ie er niet erg geschikt voor. Dat nagloeien valt wel mee. Ik heb wel eens gestrobed met 2 kW niethammer profiel spots, en dat gaat best. Om zelf een soort flash button te maken is wel te doen, om een echte regelbare stroboscoop ervan te maken wordt wat lastiger. Bovendien ook echt loos: stroboscopen zijn namelijk echt niet heel erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Stroboscoops van 20 watt zijn niet duur maar van 200 watt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
koop gewoon zo'n stroboscoop pakketje
en bouw je bouwlamp om tot een strobo scoop

kost weinig maar je hebt volgens mij wel een aardige flits opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt een bouwlamp zelf niet laten stroben, vergeet dat maar.

Wat je wel kunt doen is er een flitsbuis + bijbehorende elektronica in monteren. En da's nou niet echt het toppunt van moeilijkheid.

Als je dat van plan bent, hou er wel rekening mee dat de spanningen hoog oplopen voor zo'n zware strobo (voeding voor de flitspijp: 1.2 - 1.5kV). Dat zijn geen fijne spanningen meer als je er met je fikken aan komt te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 18:00
Conrad heeft wel van die zelfbouw setjes, maar niet voor een bouwlamp :D

Wat DaBit zegt dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:09
Je zou zelf een bouwschema kunnen ontwikkelen met een pulsgenerator die een relais aanstuurd. Hierbij zou je nog met lage spanningen kunnen werken, voor het aansturen van een relais heb je namelijk geen hoog voltage nodig. Je bouwlamp sluit je dan aan over het relais.
Het is maar een suggestie, en ik weet niet of dit ook echt werkt. Een halogeenlamp lijkt mij namelijk niet echt geschikt om te functioneren als stroboscoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een gloeilamp is *niet* geschikt om te strobo-en. Daarvoor moet je toch echt naar de xenon-flitsbuizen. Niet dat die dingen nou zo duur zijn.

Maar zoals ik al zei: een fototoestelbuisje werkt met 200-400V, en die jongens van bouwlampformaat willen toch echt graag zo'n 1500V zien, en >12kV ontsteekspanning. Dat levert Conrad ook niet meer als bouwpakket.

Overtuig mij dat je veilig met dat soort spanningen en stromen om kunt gaan, en ik geef je een schema (onderdelenkosten: EUR 50 tot EUR 70). Eerder niet wegens het hoge elektrische-stoel gehalte.

Nogmaals: vergis je niet in de spanningen.
Ik heb ooit aan de 700V lijn in een van m'n (zelfbouw)strobos gehangen, en toen kon ik 10 minuten geen samenhangend woord meer uitbrengen. Als ik bij de 1.4kV voeding voor de zwaardere strobo kortsluiting maak, dan hoor ik een gruwelijke knal, en mis ik aan allebei de kanten van de draad een centimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik zal het nog net wat anders uitdrukken dan DaBit doet: Overtuig mij (en wees erg overtuigend!) er vanavond van dat je vraag niet zo ontzettend kansloos is als ik nu denk dat ie is, en dit draadje blijft open.

Een "stroboscoop" bouwen met een bouwlamp en een starter; hoe haal je het in je hersens. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Op vrijdag 08 maart 2002 20:14 schreef Kaj. het volgende:
Ik zal het nog net wat anders uitdrukken dan DaBit doet: Overtuig mij (en wees erg overtuigend!) er vanavond van dat je vraag niet zo ontzettend kansloos is als ik nu denk dat ie is, en dit draadje blijft open.

Een "stroboscoop" bouwen met een bouwlamp en een starter; hoe haal je het in je hersens. |:(
Die starter halen anderen erbij hoor :)

Enniewee, met een 220 halogeenlampje kun je op zich wel stroben, als je het in de 1, 2, 3 Hz maximaal houdt, al dan niet manual of in some way gestuurd. Als je "echt" wilt stroben zit je toch echt aan de special flitslampen vast, en die wil je dus *niet* zelf bouwen. Begin eerst maar eens met een zelfbouw miniatuurdingetje, als je dan een paar keer gebeten bent en respect hebt opgebouwd praten we verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 20:43

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

offtopic:
Aangezien mensen hier nog al verstand hebben van bouwlampen enzo wil ik weten of een bouwlamp of halogeen ook redelijk geschikt is als fotolamp in een studio. Ik wil hem dus niet als flitser gebruiken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Jasper-> Wat die starter betreft: zie de tweede reply in dit draadje.

Johnny64-> Een bouwlamp zoals je die in de winkel koopt is ongeschikt voor fotografie, tenzij je gele foto's wil. Het licht uit een 500W lamp is namelijk te geel voor camera's.
Om diezelfde reden worden er bij TV-opnames ook alleen maar 1kW-ers of krachtiger gebruikt, anders is het licht fout.

Wat mijn post van vrijdagavond betreft: morgen ga ik die belofte uitvoeren, tenzij er de komende uren nog wat interessants uit dit topic groeit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Gewoon een schema uit zo'n Elektuur boekje uit de biep kopieren :+

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Als je dan toch aan het bouwen gaat heb ik hier een heel inetressant projectje voor je:
http://www.stack.nl/~redman/relais/page1.gif
http://www.stack.nl/~redman/relais/page2.gif
http://www.stack.nl/~redman/relais/page3.gif
http://www.stack.nl/~redman/relais/page4.gif (let op, bij figuur 4 (links) ligt er per ongeluk een ijzerdraadje op mijn scanner, die verbinding moet je dus niet maken want dan knoop je de + van de schakelstroom aan de null van de 220V)
http://www.stack.nl/~redman/relais/page5.gif

Dit betreft een electronisch relais waarmee je ook nog eens je lamp spaart. Je kunt tot 220V 8A (met koelvin) schakelen met de stuursstroom van een LED :) Als je schakeling hebt/bouwt waarmee je een LEDje kunt laten knipperen, dan kun je met deze toevoeging daar je bouwlamp (tot 1760Watt) mee aansturen.
Bovendien schakelt deze schakeling precies op het nulpunt van de wisselspannings-golf waardoor je de levensduur van je lamp aanzienlijk zult verlengen. (niet dat ik verwacht dat die een bouwlamp echt lang mee zal gaan met al dat geknipper)

PS. Als er iemand nog een dergelijke schakeling weet waarmee je ook kunt dimmen houdt ik me aanbevolen ;)

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
Op zondag 10 maart 2002 02:34 schreef Kaj. het volgende:
Jasper-> Wat die starter betreft: zie de tweede reply in dit draadje.
Mjah, ik geloof er geen barst van. Volgens mij probeert ie daar lollig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:21

Jag

Op zondag 10 maart 2002 01:25 schreef Johnny64 het volgende:
offtopic:
Aangezien mensen hier nog al verstand hebben van bouwlampen enzo wil ik weten of een bouwlamp of halogeen ook redelijk geschikt is als fotolamp in een studio. Ik wil hem dus niet als flitser gebruiken.
Een bouwlamp gebruiken om foto's mee te maken is nou niet echt je van het. Ik ben niet zo'n lichtnicht, zeker niet op het gebied van fotografie. Maar je zult toch op z'n minst iets van barndoors nodig hebben. En je zult ook wel een keer kleurfilters willen gebruiken. Ik denk dat ze met fotografie ook wel tegen of top licht gebruiken, en dat wordt wat lastig met bouwlampen :).
Wat betreft halogeen, dat is de standaard met conventioneel licht. Niet de 12 Volt 20 Watt lampjes zoals je die thuis gebruikt, maar 230 Volt 1 kiloWatt (2 of 5 kW kan ook). Er is ook nog een fabrikant (ETC) die een speciale halogeen lamp maakt (source four) met een hogere kleurtemperatuur (witter licht) en een hoger rendement (ook nog geholpen door de betere spiegels). Deze lampen zijn handig als je niet zoveel vermogen beschikbaar hebt (ze zijn maar 575 Watt en geven licht als een 1 kW-er).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
Op zondag 10 maart 2002 02:53 schreef Jag het volgende:

[..]

Een bouwlamp gebruiken om foto's mee te maken is nou niet echt je van het. Ik ben niet zo'n lichtnicht, zeker niet op het gebied van fotografie. Maar je zult toch op z'n minst iets van barndoors nodig hebben. En je zult ook wel een keer kleurfilters willen gebruiken. Ik denk dat ze met fotografie ook wel tegen of top licht gebruiken, en dat wordt wat lastig met bouwlampen :).
Kleurfilters met bouwlamp kan (heb het wel gedaan als lowbudget floods zo af en toe), maar is niet ideaal en involves Huge Amounts of Gaffah ;). Gaat trouwens mis met highpower, want dan smelt de gaffer *en* het filter door je lamp heen.
Wat betreft halogeen, dat is de standaard met conventioneel licht. Niet de 12 Volt 20 Watt lampjes zoals je die thuis gebruikt, maar 230 Volt 1 kiloWatt (2 of 5 kW kan ook). Er is ook nog een fabrikant (ETC) die een speciale halogeen lamp maakt (source four) met een hogere kleurtemperatuur (witter licht) en een hoger rendement (ook nog geholpen door de betere spiegels). Deze lampen zijn handig als je niet zoveel vermogen beschikbaar hebt (ze zijn maar 575 Watt en geven licht als een 1 kW-er).
Enh.. een standaard halogeen lamp is eerder 500W IME :)

1 kW is meer als je aan de wat grotere theaters komt enzo (wat natuurlijk is waar jij ervaring mee hebt IIRC).

Overigens zijn bouwlampen ook altijd 230V, en degene die ook daadwerkelijk als bouwlamp bedoeld zijn en niet als cheapo fake-industrial-look floodlights (heb ik er een paar van hangen, 150W het stuk voor 10 gulden) zijn meestal ook 500W of 1 kW (maar met een lang recht filament ipv min-of-meer-in-een-punt-geconcentreerde zig-zag filament).

Anyway, om op het punt terug te komen, een paar 500W PARren zijn 2ehands heel erg cheap (like, 50 gulden het stuk ofzo -- lampjes kosten meer dan dat voor die dingen) op de kop te tikken, laat staan als je een beetje roest geen punt vindt. Aangezien je in fotografie toch vaak via een reflectiescherm/paraplu belicht kunnen die op zich wel voldoen. Kwa echte lampen.. mjah, voor fotografie wil je eigenlijk zelden iets heel specifieks met scherpe lijnen uitlichten, dus misschien een paar mooie 500W fresnel spots, zijn ook niet duur tweedehands (100-250 gulden het stuk, lampjes zijn een stuk cheaper dan voor PARren (20-25 gulden IIRC, it's been a while)).

[edit]Ik heb zogauw niks met 2ehands kunnen vinden, maar dit zijn nieuwprijzen (ex lampje bij behuizingen)(tweedehands meestal 50-66% oid):

PAR64 chroom of zwart: 41 euro inc BTW
Griven plano of fresnel 500W: ~ 160 euro inc BTW
Griven Plano of fresnel 1kW: ~195 euro inc BTW
2 kW zit je over de 400 euro.

een PAR64 lampje kost over de 50 euro voor 300 branduren (zowel in 500 als 1000 W versies)

500W Griven lampje is ~20-30 euro, met branduren varierend van 50 tot 2000 -- wschl een kwestie van wat je ermee gaat doen, hoe goed ze tegen flashen kunnen enzo.
1 kW versie rond de 30-45 euro.

Alle prijzen zijn voor het gemak van www.sale.nl gehaald, je kunt ook wel goedkoper krijgen als je shopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Ik heb een keer exact hetzelfde gedaan, en heb de elektronica in een abs behuizing buiten de bouwlamp gezet, geschikte kabel naar binnen en daar xenon buisje in. Dit alles met een fijn bouwpakket van Velleman (prima spul). Alleen was bij mij het buisje na een flitsje of duizend wel weer stuk, waarschijnlijk had dat te maken met het feit dat ie via een kabel zat en niet direct op de print zoals de bedoeling van het bouwpakket was. Dus houd er rekeneing mee dat als je je strobo wat langer wilt laten leven je of het bouwpakkket moet volgen, of een betere oplossing moet vinden dan ik :P

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 04-10 10:53

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ik heb ooit geprobeerd om met een 500W bouwlamp een strobo te maken :+ vergeet het maar :D dat ding gloeit veel te lang na. En wat voor impact denk je dat dat heeft op je lichtnet, hehe de strepen vliegen over je tv, de radio raakt gestoord. Als je het wilt doen moet je toch altijd nog een flitsbuis kopen en daar moeten de nodige trafo's circuitjes bij, je kunt dus het beste bij de conrad zo'n bouwpakket kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 04-10 10:53

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op zondag 10 maart 2002 02:53 schreef Jag het volgende:

[..]

je zult toch op z'n minst iets van barndoors nodig hebben
LOL barndoors dat zijn deuren aan een baskast nietwaar? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Barndoors kunnen ook op spots zitten hoor.

Maar een gloeidarrdlamp nemen om mee te stroben... Dat wordt niks. Een goede 1500 W strobo kost echt niet zo veel. En je hoeft niet met onzinnig hoge voltages te spelen. Kan -uit eigen ervaring- erg hard aankomen hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 21:19
Op zondag 10 maart 2002 04:55 schreef Jasper Janssen het volgende:

[..]

Kleurfilters met bouwlamp kan (heb het wel gedaan als lowbudget floods zo af en toe), maar is niet ideaal en involves Huge Amounts of Gaffah ;). Gaat trouwens mis met highpower, want dan smelt de gaffer *en* het filter door je lamp heen.
[..]
de oplossing der oplossingen voor het filterprobleem > paperclips:)

tape laat inderdaad los maar paperclips werken perfect
Pagina: 1