Workstation architect (max. € 2000,- excl. BTW)

Pagina: 1
Acties:

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:27
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik werk als architect en wil het systeem zakelijk gaan gebruiken. Ik ontwerp gebouwen in 3D / CAD software (in ArchiCAD, AutoCAD, SketchUp, renderen in ArchiCAD en Artlantis, zowel (stills als animaties)), hiervan maak ik presentaties voor mijn opdrachtgevers (in CorelDraw en Photoshop) en ik presenteer ook vaak digitaal, dus op een scherm of op mijn Gear VR (in de toekomst wordt dit wellicht een Oculus). Als ik mijn gebruik van het systeem moest inschatten is dat als volgt:
  • CAD ontwerpwerk in 2D en 3D (ArchiCAD, Sketchup, Artlantis): ca. 50% (ArchiCAD recommended hardware)
  • Grafisch werk (CorelDraw en Photoshop): ca. 30%
  • Overigen (browsen, office, filmpje kijken, fotoalbum maken, etc.): ca. 20%
Als ik mezelf moest inschatten ben ik een poweruser zeikerd: ik werk snel, zodra ik het idee heb dat ik zit te wachten op mijn computer krijg ik vlekken in m’n nek. Ik werk met relatief grote (Photoshop) en complexe (3D) bestanden.
Ik heb eind 2015 ook al eens een gelijksoortig topic geopend waar ik veel wijzer van ben geworden, helaas heb ik toen het workstation niet aangekocht, ik heb er wel verder op geborduurd.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem wordt zakelijk aangeschaft, ik heb een bedrag van € 1500,- / € 2000,- excl. BTW in gedachten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik werk nu met een 27" Dell Ultrasharp (2560x1440), die blijft, wellicht komt hier een 2e zelfde monitor bij. Toetsenbord, muis, boxen heb ik ook.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn grootste twijfel zat voorheen bij de videokaart. Quadro vs. GeForce. Daar ben ik wel redelijk uit na het lezen van duizendmiljoen topics en meningen. Wat ik wil is snelle viewport performance en snelle exports van mijn BIMx modellen. Op de Graphisoft site komen de GeForce kaarten er goed uit volgens mij (hoewel ik niet weet wat voor scores ze hanteren). Voorheen twijfelde ik dus tussen een in mijn ogen overpriced professional workstation en een workstation gebaseerd op snelle consumentenhardware, het is optie twee geworden dus. Ik heb er een 1080 in geprikt, als ik aan de slag ga met Lumion-achtige toestanden is dat denk ik een must.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn laatste PC's laptops zijn allemaal Intel / nVidia, hier ben ik tevreden mee en deze lijn wilde ik maar doorzetten. Ik ben er niet mee getrouwd, als Ryzen beter is stap ik met dezelfde snelheid over.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Mijn belangrijkste eis is betrouwbaarheid / compatibiliteit. Ik ga het systeem gebruiken om mijn geld mee te verdienen (als het een beetje meezit), ik zit dus niet te wachten op onderdelen die niet lekker samenwerken of snel kapot gaan. Kwaliteit dus.
  • De kast maakt me niet zoveel uit, deze komt onder een bureau te staan. Een stille, koele kast zou mooi zijn omdat het systeem tijdens het maken van renders vaak 100% gebruikt wordt (dus warm).
  • Ik wil alles bij één webwinkel, volledig geassembleerd en getest kopen.
  • Een flinke sloot geheugen. Mijn huidige systeem (een Dell M3800) heeft 16Gb, met flinke Photoshopbestanden is dit al krap.
Ga je overklokken?
Nee. Reden: ik wil een betrouwbaar systeem dat stabiel is en lang meegaat. Tevens heb ik nog nooit een PC overgeklokt.

Wat verwacht je van ons?
Advies :)
En een controle of alles bij elkaar past. Of alles in de kast past. Of er dingen kunnen geoptimaliseerd worden en of ik niets over het hoofd zie, etc. Advies over de volgende zaken:
  • Advies op onderdelenniveau, ik stel zelf nooit een PC samen maar ik lurk graag dit soort topics. Graag een check + opmerkingen op dit lijstje, indien van toepassing;
  • Het moederbord. Hier kon ik niet echt kiezen omdat ik er niets vanaf weet, ik heb geen speciale wensen;
  • Geheugen idem;
Wat heb je zelf al in elkaar geflanst dan?
Op basis van diverse andere vraagtopics en het onderdelen topic heb ik de onderstaande winkelmand gevuld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 361,50€ 361,50
1Asus Prime Z270-A€ 160,95€ 160,95
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 570,95€ 570,95
1WD Red WD60EFRX, 6TB€ 229,-€ 229,-
1Fractal Design Define S€ 74,95€ 74,95
1Scythe Mugen 5€ 43,95€ 43,95
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 269,99€ 269,99
1Corsair RM550x€ 93,95€ 93,95
1Samsung 960 EVO 500GB€ 237,90€ 237,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.043,14

Jullie mening wordt gewaardeerd! _/-\o_

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
_Teq_ schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 20:40:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik werk als architect en wil het systeem zakelijk gaan gebruiken.
Je gaat dus je geld ermee verdienen? Dan is mijn advies om geen zelfbouw te doen. Een kant-en-klaar workstation van HP of Dell is een veiligere keuze qua garantie en ondersteuning. Je schrijft hier zelf het ook nog eens:
_Teq_ schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 20:40:
• Mijn belangrijkste eis is betrouwbaarheid / compatibiliteit. Ik ga het systeem gebruiken om mijn geld mee te verdienen (als het een beetje meezit), ik zit dus niet te wachten op onderdelen die niet lekker samenwerken of snel kapot gaan. Kwaliteit dus.
Een HP Z-workstation of een Dell Precision komt met deze garanties uit de doos en dat drie jaar lang zelfs bij HP. Bij Dell krijg je 1 jaar standaard, 3 moet je kopen.

Deze Dell Precision kan interessant zijn: pricewatch: Dell Precision T5810-TCWV3

Een Xeon E5 1620 V3 als CPU, 16GB DDR4 RAM en een Quadro M2000 videokaart. Enige minpuntje is dat er geen SSD in zit, maar die kan je zelf plaatsen zonder de garantie te verliezen. Het moederbord kan tot 256GB geheugen gaan in nodig. :9~

Deze HP Z440 heeft alles wat je denk ik wensen kan, maar hij is wel duurder dan de Dell Precision:
pricewatch: HP Z440 Tower WS+ Graphics+ Memory

Er zit een Xeon E5 1620 V4 in, 32GB DDR4, een 512GB PCIe SSD en een Quadro M2000 videokaart. Standaard krijg je ook de 3/3/3 garantie van HP op deze machine.

Ik denk dat een van deze twee een betere keuze is dan zelfbouw gaan doen. Bij zelfbouw heb je wel garantie op de onderdelen, maar troubleshooten moet je zelf doen bij defecten of problemen. Dan moet je nog het onderdeel terugsturen voor een nieuwe als je het probleem hebt gevonden. Bij bovenstaande systemen heb je de volgende dag al een monteur over de vloer die je probleem oplost. Dat kan je potentieel downtime besparen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zou als je een beetje weet wat je doet zelf samenstellen en gewoon even goed nadenken over wat uitval betekent en hoe je dat kunt ondervangen. Je hebt bijvoorbeeld al een "backup" M3800, daar kan geen onsite garantie tegen op. Hell voor die prijzen koop je bijna 2 systemen.

Want 7700k + 1080 is allround een beetje tot een stuk sneller dan zo'n pro systeem. Als je met lumion 'rendert' dan is een 1080 veeeel beter ook. Zo'n quadro is vooral nog leuk hier als je viewport performance met een geforce echt niet toereikend is.

@_Teq_ enige nadeel aan de 7700k setup is dat hij relatief weinig cpu renderpower heeft als je het vergelijkt met de intel 6-8 cores of ryzen's. Of is dat niet zo erg? Tegen de allround werkervaring kan door de 4,5ghz iig niets op..

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 09-05-2017 22:44 ]

specs

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik heb die z440 setup op mn werk. Ik vind het traag als dikke stront. Zal wel weer aan mij liggen maar met normale tasks is mn overclocked i5 2500k thuis nog sneller. Misschien dat hij inderdaad aardig kan renderen. Helaas gebruik ik dat zelf nooit.
Advies wat mij betreft is om voor de zelfbuild variant te gaan. Je neemt er allicht ook nog een laptop bij waar je het een en ander mee kan opvangen mocht hij een dag niet meer starten.

Wil je alles afvangen qua garantie ja dan moet je voor hp of dell gaan. (ik vind risicoloos saai)

Tweede monitor zou ik direct nemen. Dat geeft je echt een veel fijnere werkomgeving.

Verder mocht je er nog niet aan gedacht hebben. Zorg voor back-ups het liefst off site. Dat is meer risico indekken dan support krijgen van hp of dell.

Always look on the bright side of life.

• _Teq_
Thanks voor jullie input!
CMD-Snake schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 21:23:
[...]Je gaat dus je geld ermee verdienen? Dan is mijn advies om geen zelfbouw te doen. Een kant-en-klaar workstation van HP of Dell is een veiligere keuze qua garantie en ondersteuning.
Ik snap je maar ik denk hier zelf iets anders over. Ik werk al een paar jaar vanaf een Dell Precision, nog nooit hardwareproblemen mee gehad inderdaad (überhaupt nog nooit gehad, afkloppen), wel een aantal softwareissues. Altijd zelf moeten oplossen, niets van service te bekennen. Bij wie moet ik dat halen dan, ik ben geen mulitnational met eigen accountmanager? Ik kan gewoon achterin de rij met 29 wachtenden voor mij. Gecertificeerde drivers die opeens niet meer werken met SketchUp (waar ik pas na dagen kloten achterkwam), momenteel irritante exportproblemen met ArchiCAD, etc. Bij het vragen van hulp aan de softwareboeren wordt er nooit gevraagd welke hardware ik draai, dat soort zaken moet ik toch zelf (blijven) oplossen, daar gaat een HP en Dell workstation niets aan oplossen. Verder zijn die machines zwaar overpriced, het systeem dat ik hierboven heb staan is sneller voor de helft van het geld?
maratropa schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 21:45:
Je hebt bijvoorbeeld al een "backup" M3800, daar kan geen onsite garantie tegen op.

en

@_Teq_ enige nadeel aan de 7700k setup is dat hij relatief weinig cpu renderpower heeft als je het vergelijkt met de intel 6-8 cores of ryzen's. Of is dat niet zo erg? Tegen de allround werkervaring kan door de 4,5ghz iig niets op..
Ik verkies allround werkervaring boven het iets sneller renderen van stills en films. Het werken is ongeveer 95% van mijn tijd, het renderen en instellen 5%. Het daadwerkelijke renderen doe ik toch als ik zelf niet met de PC bezig ben, of daarnaast mijn administratie o.i.d. doe (dus niets spannends).

De M3800 blijft thuis aan als thuisworkstation en uitwijkmogelijkheid bij troubles.
Clifdon schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 22:09:
Verder mocht je er nog niet aan gedacht hebben. Zorg voor back-ups het liefst off site.
Backups zijn momenteel goed geregeld, ik ben nog even zoekende hoe ik dat in de nieuwe situatie gaan doen, maar daar wordt aan gewerkt :)

Hebben jullie nog inhoudelijke verbeteringen / tips over de config?
_/-\o_

• CMD-Snake
Clifdon schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 22:09:
Zorg voor back-ups het liefst off site. Dat is meer risico indekken dan support krijgen van hp of dell.
Dell en HP maken nooit back-ups voor je, dat is echt je eigen verantwoordelijkheid. De support die je krijgt geld voor de hardware en software.
_Teq_ schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 07:22:
Bij het vragen van hulp aan de softwareboeren wordt er nooit gevraagd welke hardware ik draai, dat soort zaken moet ik toch zelf (blijven) oplossen, daar gaat een HP en Dell workstation niets aan oplossen. Verder zijn die machines zwaar overpriced, het systeem dat ik hierboven heb staan is sneller voor de helft van het geld?
Je zelf ontworpen PC is niet sneller dan die workstations die ik linkte. Zeker zo'n E5 Xeon moet je niet onderschatten.

Er zit een meerprijs aan dergelijke kant-en-klare workstations, maar je krijgt kwaliteit. De Z-workstations van HP zijn erg goed gemaakt, op het werk hebben we er een flink aantal staan. Ze geven nooit problemen eigenlijk.

Overigens heb je wel leveranciers van software die ophangen als ze er achter komen dat je niet op de voorgeschreven hardware draait. Dan ligt het daaraan vinden ze en mag je het zelf uitzoeken. :(

Ik zou in die build die je noemt wel nadenken of je echt die nvme SSD moet doen. Ze zijn snel, maar het verschil met een SATA SSD is te overzien. Een SATA SSD is wel aardig wat goedkoper. Als je enkel opstart van die nvme schijf dan heb je alleen lol ervan bij het aanzetten 's ochtends.

Verwijderd

Ik verdien sinds 1990 fulltime geld met mijn eigen PC system(en). Altijd heb ik zelf samengesteld. Als er een onderdeel uitvliegt bestel ik direct een nieuw, en dat heb ik dan de volgende dag binnen. Het andere deel gaat dan de garantie of de prullenbak in. Ik zou er niet aan moeten denken dat mijn hele bak terug moet, of dat ik 3x op een monteur kan gaan wachten totdat mijn systeem eindelijk wel 100% werkt, of dat het alsnog terug moet.

Het is eigenlijk ook wel altijd goed gegaan. Ik heb het lang geleden 1x gehad met een AMD processor/moederbord en met een Shuttle voeding. Dat AMD/spul heb ik meteen de prullenbak in gekieperd, en weer Intel gekocht. De Shuttle voeding had ik toen in Duitsland besteld maar ik kon verder werken op een ander systeem in de tussentijd. Dat was ook niet echt een bijzondere computer ofzo. Voor de rest eigenlijk nooit trammelant gehad in die 27 jaar. Dus ik zou zelf altijd voor zelfbouw gaan.

Ik zie niet echt verbeterpunten aan het systeem. Misschien dat je geen Z270 moederbord nodig hebt, want je gaat toch niet overklokken, maar het is toch allemaal wel in balans. En de SSD zou idd ook een 'gewone' kunnen zijn.

Gelukkig ook geen AMD Ryzen want dat lijkt nog niet altijd stabiel te draaien. Gedoe met geheugen, wachten op firmwares, hopen dat het maar goed gaat in de toekomst, worden de mogelijkheden op dit moment -nee- of in de toekomst wel goed ondersteund door de software? Hier iemand die zijn Ryzen systeem niet werkend kreeg: Graag wat advies over mijn grondige pc upgrade plannen.

• maratropa
  • Niet online
@CMD-Snake Die Intel Xeon E5-1650V4 cpu renderd wel wat sneller dan een 7700k (900+ vs 1100+ in cinebench) maar door die hoge clocks is die 7700k met werken toch vaak leuker. Die goedkopere 1620v3 is in alles trager. Het zijn natuurlijk hele degelijk bakken maar ik zou mijn 2K daar nooit aan uitgeven.

En je zult net zien dat je vette workstation met onsite garantie er mee kapt op zondagnacht terwijl je met je deadline bezig bent. :p

specs

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Volgens mij heb je zo wel een mooi systeem bij elkaar gezocht.

Zelf heb ik gekozen om mijn bestandsopslag ook op een SSD te zetten. Dit ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoeveel je moet opslaan aan werkfiles, ik heb persoonlijk genoeg aan 1TB.

Even over de Backup.
Ik gebruik zelf Dropbox 1TB (140 euro per jaar), altijd alle files op de PC en de laptop gesynchroniseerd en je kan zeer eenvoudig files delen met externe partijen.
Verder maak ik nog elke week een backup op een externe schijf. De kans dat ik mijn data niet meer terug zou kunnen krijgen na een brand/diefstal of wat dan ook is hiermee wel heel erg klein.

Soms zit ik ook wel te kijken naar een NAS maar die moet je dan ook weer onderhouden en updaten.

[ Voor 19% gewijzigd door Ernemmer op 10-05-2017 20:40 ]

• _Teq_
CMD-Snake schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 19:31:
Je zelf ontworpen PC is niet sneller dan die workstations die ik linkte. Zeker zo'n E5 Xeon moet je niet onderschatten.
[en]
Overigens heb je wel leveranciers van software die ophangen als ze er achter komen dat je niet op de voorgeschreven hardware draait. Dan ligt het daaraan vinden ze en mag je het zelf uitzoeken. :(

Ik zou in die build die je noemt wel nadenken of je echt die nvme SSD moet doen. Ze zijn snel, maar het verschil met een SATA SSD is te overzien. Een SATA SSD is wel aardig wat goedkoper. Als je enkel opstart van die nvme schijf dan heb je alleen lol ervan bij het aanzetten 's ochtends.
Even snel en de helft goedkoper. Dat is een no-brainer voor mij, ik ben niet zo vatbaar voor de zogenaamde 'extra kwaliteit' van professional stuff. De software die ik omschrijf heeft geen minimumspecs voor professionele hardware zoals Xeons, ECC en Quadro.

Thanks voor de tip, welke SSD zou ik dan moeten bekijken? De Samsung 850 EVO 500GB o.i.d.? Nee, doe ik niet.
Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 19:51:
Ik zie niet echt verbeterpunten aan het systeem. Misschien dat je geen Z270 moederbord nodig hebt, want je gaat toch niet overklokken, maar het is toch allemaal wel in balans. En de SSD zou idd ook een 'gewone' kunnen zijn.
Thanks, met het Z270 moederboard houd ik wel de optie open om eventueel een keer een OC te wagen. Het Mobo heb ik zelf het minste gevoel bij, als dit een goede keuze is volgens iemand die er meer van weet ben ik al lang blij.
maratropa schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 19:51:
@CMD-Snake Die Intel Xeon E5-1650V4 cpu renderd wel wat sneller dan een 7700k (900+ vs 1100+ in cinebench) maar door die hoge clocks is die 7700k met werken toch vaak leuker. Die goedkopere 1620v3 is in alles trager. Het zijn natuurlijk hele degelijk bakken maar ik zou mijn 2K daar nooit aan uitgeven.
Again, het dagelijkse werken is voor mij belangrijk. Plus, die Xeon betekent dan ook een ander (duurder) mobo en geheugen. Doe ik niet.
Ernemmer schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 20:36:
Volgens mij heb je zo wel een mooi systeem bij elkaar gezocht.

Zelf heb ik gekozen om mijn bestandsopslag ook op een SSD te zetten. Dit ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoeveel je moet opslaan aan werkfiles, ik heb persoonlijk genoeg aan 1TB.

Even over de Backup.
Ik gebruik zelf Dropbox 1TB (140 euro per jaar), altijd alle files op de PC en de laptop gesynchroniseerd en je kan zeer eenvoudig files delen met externe partijen.
Thanks!
Welke SSD gebruik jij daarvoor? Klinkt mij ook wel lekker namelijk, de Samsung 850 EVO 1TB dan ofzo? Nee, toch niet.

Wat betreft de backup, ik overweeg ook zoiets, maar dan met Google Drive.
Gebruik je dan iets als Netdrive om te werken vanuit je verkenner?

Dit zou dan het volgende opleveren (6TB vervangen voor 4TB). Ik wil graag minimaal 500Gb voor mijn OS en programma's en minimaal 1TB als dataschijf. Alles op 1 of 2 SSD's wordt me dan te prijzig voor de meerwaarde die het me biedt denk ik.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 568,50€ 568,50
1WD Red WD40EFRX, 4TB€ 144,99€ 144,99
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 256,95€ 256,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.943,64

Iemand nog een last-minute tip, anders ga ik op basis hiervan wat offertes opvragen _/-\o_
  • Mobo: moet dat exact deze zijn?;
  • GPU: als een webwinkel een andere heeft (bijv. Asus ofzo), dan is dat toch 100% gelijkwaardig?);
  • Geheugen OK?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
_Teq_ schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 09:13:
[...]

Even snel en de helft goedkoper. Dat is een no-brainer voor mij, ik ben niet zo vatbaar voor de zogenaamde 'extra kwaliteit' van professional stuff. De software die ik omschrijf heeft geen minimumspecs voor professionele hardware zoals Xeons, ECC en Quadro.

Thanks voor de tip, welke SSD zou ik dan moeten bekijken? De Samsung 850 EVO 500GB o.i.d.? Nee, doe ik niet.

[...]

Thanks, met het Z270 moederboard houd ik wel de optie open om eventueel een keer een OC te wagen. Het Mobo heb ik zelf het minste gevoel bij, als dit een goede keuze is volgens iemand die er meer van weet ben ik al lang blij.

[...]

Again, het dagelijkse werken is voor mij belangrijk. Plus, die Xeon betekent dan ook een ander (duurder) mobo en geheugen. Doe ik niet.

[...]

Thanks!
Welke SSD gebruik jij daarvoor? Klinkt mij ook wel lekker namelijk, de Samsung 850 EVO 1TB dan ofzo? Nee, toch niet.

Wat betreft de backup, ik overweeg ook zoiets, maar dan met Google Drive.
Gebruik je dan iets als Netdrive om te werken vanuit je verkenner?

Dit zou dan het volgende opleveren (6TB vervangen voor 4TB). Ik wil graag minimaal 500Gb voor mijn OS en programma's en minimaal 1TB als dataschijf. Alles op 1 of 2 SSD's wordt me dan te prijzig voor de meerwaarde die het me biedt denk ik.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.943,64

Iemand nog een last-minute tip, anders ga ik op basis hiervan wat offertes opvragen _/-\o_
  • Mobo: moet dat exact deze zijn?;
  • GPU: als een webwinkel een andere heeft (bijv. Asus ofzo), dan is dat toch 100% gelijkwaardig?);
  • Geheugen OK?
Ik gebruik alweer een tijdje een Sandisk Ultra II 960GB.

Met dropbox heb ik een mapje in mijn explorer en heb gewoon alles daar onder gehangen.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:49
De Ryzen 7 1800X is in benchmarks natuurlijk wel sneller dan de i7 7700K voor dezelfde prijs. Maar goed, het is wel een nieuw platform en je zegt stabiliteit het allerbelangrijkste te vinden. Misschien is het dan inderdaad beter om bij Intel te blijven.

Ik zou ook lekker voor die M.2 SSD gaan. Met een sata SSD merk je in de praktijk misschien weinig verschil, maar met M.2 heb je de komende tijd de zekerheid dat je storage niet de bottleneck gaat worden. Je hebt het budget er ook voor, heel veel duurder is het niet. Wel zou ik voor de iets goedkopere, maar praktisch net zo snelle pricewatch: Intel 600p 512GB gaan.

Verder kan je prima een ander moederbord of een andere GPU uitzoeken, zolang de chip(set) overeen komt. Qua GPU is het MSI-model wel goed geprijsd en heeft een prima koeler, dus die zou ik zo houden. Op moederbord-niveau is er keuze genoeg :)

Het lijkt mij verder een prima systeem.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• maratropa
  • Niet online
@Richh maarja hij draait niet de hele dag multithreaded benchmarks :) interactie met al zijn programma's zal altijd sneller zijn op de 7700k en dat heeft prioriteit.

specs

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:49
maratropa schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 10:05:
@Richh maarja hij draait niet de hele dag multithreaded benchmarks :) interactie met al zijn programma's zal altijd sneller zijn op de 7700k en dat heeft prioriteit.
Nee, maar CAD kan opzich redelijk goed met multithread overweg. Al zou ik in deze situatie ook voor de 7700K gaan. En toch stiekem een beetje overklokken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 11-05-2017 10:09 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• _Teq_
Geachte mee-denkers in dit topic: dank! _/-\o_
Ik ga dit opvragen bij een paar NL systeembouwers, ik zal voor de volledigheid wel even in dit topic laten weten hoe dat afloopt en hoe de boel draait :*)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel 600p 512GB€ 183,95€ 183,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.889,69

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:02
Waarom de keuze van de 600p tov de 960 EVO ?

Ik lees in de review van tweakers het volgende :
reviews: Intel 600p 512GB en Samsung 960 EVO: rappe nvme-ssd's voor een prikkie?

Daarmee lijkt de keuze tussen de 600p en de 960 EVO vrij simpel. Kies de eerste om een drive in huis te halen die sneller is dan een sata-schijf, maar nauwelijks meer kost. Voor dagelijkse bezigheden is de 600p in de praktijk meer dan snel genoeg, maar bedenk wel dat alle data door de cache moet: zet je deze drive flink aan de bak, dan kunnen er aardige dips in de prestaties optreden.

De EVO koop je als je een serieus snelle nvme-drive wilt, zonder het geld dat daarmee normaal gepaard gaat uit te geven. Wat prestaties betreft is de EVO aanzienlijk sneller dan de 600p en komt hij aardig in de buurt van de 960 Pro. Die laatste blijft echter wel de drive die je moet kiezen als je de snelste van dit moment wil hebben.

• _Teq_
baronruud schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:00:
Waarom de keuze van de 600p tov de 960 EVO ?
Ik heb diezelfde review gelezen, incl. de comments. Door deze comment dacht ik te leren dat het snelheidsverschil gewoon niet bestaat? Twijfels twijfels :)
Het zou kunnen dat ik eroverheen heb gelezen, maar moet je niet een beetje duidelijk maken in de review wat je in de praktijk aan die snelheid hebt? Als je in een vergelijkingstabel bij de buren kijkt onder PCMark 08 met een van de goedkoopste SATA SSD's (MX300) tegenover de snelste PCI-e x4 NVMe SSD (960 Pro) zie je deze resultaten:

World of Warcraft: 57 sec. vs 58,4 sec.
Battlefield 3: 130,9 sec. vs 133,8 sec.
Photoshop (light): 109,5 sec. vs 113,7 sec.
After effects: 69,6 sec. vs 70,8 sec.
Word: 27,8 sec. vs 28,3 sec.

Dat komt overeen met wat ik er vaak over hoor, namelijk dat je het verschil tussen moderne SSD's als normale consument niet merkt. Veel mensen zullen verwachten dat hun Windows en programma's nog sneller zullen opstarten als ze meer dan het dubbele betalen voor een SSD. Dat blijkt helaas niet zo te zijn.

Sterker nog, veel moederborden doen er nog langer over om op te starten vanaf een PCI-e x4 NVMe SSD dan vanaf een simpele SATA SSD. Dan doe je er dus langer over elke keer als je de PC opstart, en voor de rest is het verschil niet merkbaar, waarbij je dus alleen maar een achteruitgang ervaart.

Verwijderd

Wil me niet opdringen of i.d. maar heb je ook grafische rack workstations meegenomen in je overwegingen? Met nVidia Grid heb je daarmee de mogelijkheid met meerdere devices te werken, ook tablets bijvoorbeeld. Dell heeft ze, HP of Fujitsu. Bijvoorbeeld de Celsius C740. Gaaf ding en zeker ook bruikbaar op termijn.

• _Teq_
Nee, niet overwogen. Net even snel gekeken, ik ben een eenmanszaak, zo'n rack ziet er iets te profi uit. Ik wil mooie dingen maken, geen semi-systeembeheerder van m'n eigen rack worden :-)

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 19:51:
Ik verdien sinds 1990 fulltime geld met mijn eigen PC system(en). Altijd heb ik zelf samengesteld. Als er een onderdeel uitvliegt bestel ik direct een nieuw, en dat heb ik dan de volgende dag binnen. Het andere deel gaat dan de garantie of de prullenbak in. Ik zou er niet aan moeten denken dat mijn hele bak terug moet, of dat ik 3x op een monteur kan gaan wachten totdat mijn systeem eindelijk wel 100% werkt, of dat het alsnog terug moet.
Tot het onderdeel niet meer leverbaar is. Consumentenonderdelen hebben niet zo'n lange levenscyclus. HP en Dell hebben ook voorraad van oudere onderdelen dat een 3 jaar oude PC nog gemaakt worden.
_Teq_ schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:11:
Ik heb diezelfde review gelezen, incl. de comments. Door deze comment dacht ik te leren dat het snelheidsverschil gewoon niet bestaat? Twijfels twijfels :)
De Intel 600p moet je vermijden. Die heeft een harde limiet op alle modellen ongeacht grootte van 71TB written. Na het behalen hiervan gaat de firmware in read only modus.

Even ter vergelijking, Samsung biedt het dubbele aan written data op de 250GB EVO modellen, laat staan de 500GB modellen die nog meer aankunnen. Tevens springt de firmware daar niet in readonly daarna. Je kan doorwerken als je dat wil.

• DeBaroN
Wat is dan aan te raden qua SSD? een 850 EVO of een 960 EVO?

(excuus voor de vraag, maar hopelijk ook interessant voor TS)

Verwijderd

CMD-Snake schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 07:04:
[...]
Tot het onderdeel niet meer leverbaar is. Consumentenonderdelen hebben niet zo'n lange levenscyclus. HP en Dell hebben ook voorraad van oudere onderdelen dat een 3 jaar oude PC nog gemaakt worden.
Daar heb je toch geen last van? Stel mijn moederbord gaat kapot na 3 jaar (of na 2 jaar, of na 4 jaar). Dan bestel ik een nieuw en heb ik dat de volgende dag in huis. Zelfde als met een processor of voeding. Je moet gewoon vervangen dan. En dat is ook helemaal niet erg als de garantie toch al afgelopen is. Dan is het onderdeel meestal toch al helemaal afgeschreven en zo niet, dan is ie bij het stukgaan alsnog 100% afgeschreven. En is na 5 jaar een moederbord/processor/geheugen combi niet meer leverbaar dan vervang je alles en gaan de onderdelen die het nog wel doen op marktplaats. Zakelijk is het toch al afgeschreven dan.

Ook als het in de garantie gebeurt is het geen probleem voor mij. Onderdeel gaat retour in de RMA. Ik ga er niet op wachten en bestel dezelfde dag nog een nieuw onderdeel. Jammer als dat dan net de dure videokaart is van € 570,- maar ach, het moet dan maar, dan maar dubbel maar ik kan wel meteen weer verder en ben niet afhankelijk van wachten op onderdelen van het bedrijf of wachten totdat monteurs langskomen. Als het gerepareerde onderdeel weer terugkomt uit de RMA, dan kan je het als sparepart bewaren, maar wat ik meestal doe is het dan direct op marktplaats knallen. Ik wil gewoon nergens van afhankelijk zijn en op moeten wachten. En je schrijft alles toch af op de zaak.

• _Teq_
Vandaag dit systeem besteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 570,95€ 570,95
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 268,85€ 268,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.957,99

De verkoper wees mij echter dat de HDD (de WD Red WD40EFRX, 4TB) een beetje 'misstaat' in dit systeem. Het blijkt een niet zo snelle NAS schijf te zijn, had ik even niet gezien. Omdat ze pas maandag gaan assembleren heb ik nog dit weekend om daar een beter alternatief voor te scoren, makkie zou je zeggen, maar niets blijkt natuurlijk minder waar :)

Ik ben beland in een wereld waar ik niets vanaf weet en twijfel tussen:
  • Seagate Barracuda, 4TB
  • Seagate Desktop HDD, 4TB
Uit deze lijst.

Waarom? Ik lees dat ik iets moet hebben met 7.200rpm en goede reviews, that's it. Kan iemand die hier iets vanaf weet me een beetje de juiste richting op duwen? _/-\o_

• maratropa
  • Niet online
@_Teq_ Eerlijk gezegd met wat jij doet, het maakt niks meer uit. Voor dingen die er wel toe doen heb je je NVME ssd. Het laden van al je projectfiles en content is vaak gebottlenecked op de cpu en het boeit frequent niet zo veel waar het op staat.

Ik ben overgegaan op een kleine stille 5400 rpm laptop hdd voor opslag van het gros van m'n 3d/cad/foto/video etc. Als opslagsnelheid wel kritisch is gaat het op een nvme ssd.

specs

• _Teq_
Bon!
Seagate Barracuda, 4TB it will be then! Thanks voor de hulp wederom, maandag bestellen die hap :*)

• DeBaroN
Veel werkplezier ermee en laat aub even weten hoe die is.

• _Teq_
Voor de volledigheid: systeem in z'n geheel besteld bij Azerty. Ik had offertes opgevraagd bij een aantal grotere webverkopers en wat lokale PC boeren. Uiteindelijk gekozen voor de prijs-kwaliteit van Azerty, geen spijt van. PC is netjes gemonteerd, geïnstalleerd en gestresstest thuis afgeleverd, ik kon meteen aan de slag met alles installeren.

Ik heb de PC nu ruim een week in gebruik. In één woord: superb! In ieder opzicht een flinke verbetering t.o.v. de M3800 en dat was het doel van deze exercitie. Ik heb geprobeerd het beestje flink op z'n lazer te geven door belachelijk grote bestanden (voor mijn zakelijke doel dan) en complexe 3D modellen te voeren: boeit allemaal niks, hij gaat als een speer :)
Lang verhaal kort: een aanrader voor andere designers / CAD-mensen / architecten, ik zie geen verbeterpunten. Één tip: vergeet de cardreader voor SD-kaartjes etc. niet, zoals ik :9

Dank voor jullie hulp _/-\o_
Als iemand vragen heeft over het systeem hoor ik ze wel....

[ Voor 4% gewijzigd door _Teq_ op 29-05-2017 16:28 ]

Pagina: 1