Versiegebaseerde backup in een thuissituatie

Pagina: 1
Acties:

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:22
Voor een oudere man ben ik gevraagd om te helpen met een stukje databeveiliging voor als er wat mis gaat met zijn gegevens.

Omdat er nogal veel backupsoftware beschikbaar is en ik toch een bepaalde strategie wil gaan voeren wil ik jullie vragen om mee te denken. Ook de verscheidenheid aan data speelt mee. De zelfgemaakte video's is alleen belangrijk dat er een definitieve versie beschikbaar blijft zolang de data niet wijzigt. Uiteindelijke kopie is dan een oplossing. Cloudbackup is geen optie. (ook ivm bandbreedte)

Data bestaat uit
2.5 TB aan zelfgemaakte video en foto's
Documenten

Ongeveer 3TB aan werkelijke data, verspreid over twee Windows 10 clients. Voornamelijk bescherming tegen virussen/ransomware/ defecten

Wat heb ik tot nu toe bedacht:

Fileversions Windows 10 inschakelen (om niet direct terug te hoeven grijpen naar backup)
Applocker lokaal instellen via GPO (optie als extra beveiliging)

Welke software goed is in het backuppen van versiegebaseerde bestanden blijft lastig. Er is zoveel keuze. Liefst gratis natuurlijk. Hoeven geen hele partities e.d. gebackupt te worden, als de bestanden er maar zijn.

Zat te denken aan":
Incrementele backup bij afsluiten pc's/Minimaal 1x daags als pc aan blijft staan
Full backup minimaal 1x per week of zo snel mogelijk na gemiste datum.

Notificaties over backup status is noodzakelijk. Per mail.

Nog aan te schaffen hardware:
1x DS216+II Netwerkopslag ivm BTRFS.
2x WD Blue WD40EZRZ, 4TB harde schijven
1x Externe disk van 4TB om data vanuit de NAS weg te schrijven zodat ransomware/virussen geen invloed kunnen uitoefenen op dit proces. (last resort)

Zie ik wat over het hoofd? Kan het efficienter? Wleke software is hier bijzonder geschikt voor. Ik ben vooral bekend met bedrijfsoplossingen, niet met huis/tuin/keuken scenario's.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Kijk eens in [Synology] Backup strategieën en tools, zeer veel suggesties en goede strategieën. Zeker in combinatie met een Synology die je wilt aanschaffen.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-01 10:28
Ik meen een lacune in je backupstrategie + hardware te zien:
- er staat niet wat je met de twee 4 TB harde schijven gaat doen.
(Twee exact dezelfde schijven van hetzelfde merk en als je pech hebt ook nog uit dezelfde batch?
Dat is niet handig voor backups...).

- er staat niet of je alles geautomatiseerd wil doen of een deel handmatig. Aangezien je het hebt over backupnotificaties per email, meen ik te lezen dat je alles wil automatiseren.
- er staat niet waar je de (externe schijven met) data fysiek bewaart.

In de aanhef van je TS meen ik te lezen dat het gaat om data die zodanig belangrijk is dat die bewaard moet blijven. En dan schiet je m.i. tekort.

Geautomatiseerde backups kan je alleen maken met online media, anders kan je het niet automatiseren.
En dat is meteen het grootste risico: als je versioning inschakelt, kan je zowel op de computer als op de backup enige versies teruggaan. Maar Ransomware heeft de nare eigenschap om meteen alles waar het bij kan, méé te versleutelen, dus ook je vorige versions en backups. De enige manier om je daartegen te wapenen is het maken van offline complete/incremental backups. Ook zou je die in voldoende versies (in totaal 3 of meer) op verschillende fysieke locaties moeten bewaren, die allemaal een ander risicoprofiel kennen qua diefstal, brand, overstroming e.d. Ook zou je periodiek de backups op een ander medium moeten schrijven en controleren op werking en inhoud, om je ervan te verzekeren dat de bestanden nog onbeschadigd zijn gelezen. Pas dan heb je enigermate zekerheid dat de data over langere tijd bewaard blijft.

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:22
In het Synology backup theorie wordt veel gepraat over replicatie naar de cloud en niet zozeer local only. Bovendien wil ik graag wat meer info over niet-Synology software, maar over Windows software die toevallig naar een Synology backupt.
Renault schreef op maandag 8 mei 2017 @ 17:31:
Ik meen een lacune in je backupstrategie + hardware te zien:
- er staat niet wat je met de twee 4 TB harde schijven gaat doen.
(Twee exact dezelfde schijven van hetzelfde merk en als je pech hebt ook nog uit dezelfde batch?
Dat is niet handig voor backups...).
Twee schijven in RAID 1. In bedrijfsomgevingen krijg je ook gewoon schijven uit dezelfde batch. Gaat mij een beetje te ver om dit af te dekken
- er staat niet of je alles geautomatiseerd wil doen of een deel handmatig. Aangezien je het hebt over backupnotificaties per email, meen ik te lezen dat je alles wil automatiseren.
Geautomatiseerd met notificatie meldingen
- er staat niet waar je de (externe schijven met) data fysiek bewaart.
Deze man wil de Synology en disken thuis bewaren. Is besproken en dat is voor hem een gewogen risico.
In de aanhef van je TS meen ik te lezen dat het gaat om data die zodanig belangrijk is dat die bewaard moet blijven. En dan schiet je m.i. tekort.

Geautomatiseerde backups kan je alleen maken met online media, anders kan je het niet automatiseren.
En dat is meteen het grootste risico: als je versioning inschakelt, kan je zowel op de computer als op de backup enige versies teruggaan. Maar Ransomware heeft de nare eigenschap om meteen alles waar het bij kan, méé te versleutelen, dus ook je vorige versions en backups. De enige manier om je daartegen te wapenen is het maken van offline complete/incremental backups.
Vandaar een losse externe disk die alleen met de synology praat en ook alleen vanaf daar toegankelijk is.
Ook zou je die in voldoende versies (in totaal 3 of meer) op verschillende fysieke locaties moeten bewaren, die allemaal een ander risicoprofiel kennen qua diefstal, brand, overstroming e.d. Ook zou je periodiek de backups op een ander medium moeten schrijven en controleren op werking en inhoud, om je ervan te verzekeren dat de bestanden nog onbeschadigd zijn gelezen. Pas dan heb je enigermate zekerheid dat de data over langere tijd bewaard blijft.
Het periodiek testen of de backup goed werkt (restore test) neem ik mee in een planning.

Ik zat zelf te denken om met een stuk software (liefst gratis) bijv. Windows backup een backup naar de Synology te schrijven en deze vervolgens met een script op de synology readonly te maken zodat de gemaakte backups niet gewijzigd kunnen worden of corrupt kunnen raken. Deze backups wil ik dan ook periodiek overzetten naar een op de Synology aangesloten USB disk dat als de RAID controller faalt, ik de backup op de externe disk nog heb (naast het feit dat op de clients de initiele data ook nog staat)

In principe heb ik dan minimaal 3 versies.
- Op de client
- Op de Synology (met versies)
- Op de USB disk (met versies)

Is bovenstaand een optie, of heb ik dan toch nog wat gaten in deze strategie zitten?

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-01 14:00

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Er zit toch een backup functie in Windows 10 incl versioning?. Die kun je prima gebruiken im de data naar de NAS te "pushen". Snelheid kun je instellen o.a.

Backuppen naar usb hdds is opzich niet slecht, alleen is het wat onhandig en moet de gebruiker wel de discipline hebben dit daadwerkelijk te doen. Schijven ook loskoppelen (usb + eventuele voeding).

Met een 2e NAS kun je (Synology) met Hyper Backup dit volledig automatiseren. Zou mijn voorkeur hebben in dit geval. Iets als Amazon drive (~€70/jaar) kan ook interessant zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Tortelli op 09-05-2017 17:21 ]