Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Upgrade (game)pc (500 - 600e)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien het erop lijkt dat mijn moederbord wat kuren begint te vertonen en een algehele achterhaaldheid van mijn huidige systeem is het, ietwat ongepland, tijd om mijn pc van een broodnodige upgrade te voorzien.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn pc wordt gebruikt om te gamen (1080p) en daarnaast lichtere taken zoals tekstverwerking en dergelijken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor circa 500 - 600 euro denk ik vrij ver te kunnen komen, zeker omdat ik nog even wil wachten met het vervangen van de videokaart en diverse componenten mee wil nemen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Momenteel heb ik het onderstaande in mijn pc zitten, plus nog een dvd-drive en tweede harde schijf. De kast, harde schijven, voeding en videokaart wil ik graag hergebruiken. Mijn monitor (iiyama ProLite E2382HSD) en randapparatuur zijn daarnaast ook nog in prima staat, dus die houd ik ook.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 110,-€ 110,-
1Asrock 870 Extreme3 R2.0€ 0,-€ 0,-
1Club3D Radeon HD 7870 royalKing€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Xigmatek Asgard II€ 0,-€ 0,-
1Zalman CNPS10X Performa€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 67,-€ 67,-
1XFX Pro 550W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 177,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 231,85€ 231,85
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 121,95€ 121,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 480,80

Plus evt. SSD, voeding (?), andere componenten (?).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen directe voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen harde eisen.

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet. Met dit moederbord (dat sowieso relatief gunstig geprijsd is, volgens mij) houd ik echter wel de optie open.

Wat verwacht je van ons?
Advies! En graag antwoord op mijn volgende vragen:
- Is 16GB RAM geheugen niet wat overkill? Of is dat met het oog op de toekomst wel zo verstandig?
- Kan ik mijn huidige voeding gewoon hergebruiken of is het verstandig om een nieuwe aan te schaffen? Eind 2011 aangeschaft, dus gaat al een tijdje mee.
- De aanschaf van een SSD lijkt me ook nog wel een aantrekkelijke optie. Is een schijfje van 120GB genoeg om hiervan te profiteren of is een schijf van 2xxGB de sweet spot? Zijn er nog bepaalde merken/modellen die ik beter wel kan nemen of juist mijden?

Note; Omdat ik niet zeker weet hoeveel onderdelen ik nu mee kan nemen van mijn huidige pc, heb ik dit topic toch maar hier geplaatst en niet in CAA. Indien dit topic daar toch beter op zijn plaats is; mijn excuses. ;)

• Menno02
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-08 10:29
1. Met oog op de toekomst lijkt 16gb me wel lekker om te hebben.
2. Ik ben nog niet lang in dit 'vak' dus heb ik geen idee of die voeding van goede kwaliteit is.
3. Met een SSD gaat je systeem inderdaad veel sneller worden. Ik raad zelf een van deze aan.

• EwieM
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-10 09:03
als je de keuze hebt, gewoon voor 16 GB ram gaan, altijd handig om te hebben en zoveel kost het nou ook niet extra.

aangezien je moederbord een M.2 slot heeft is bijvoorbeeld de pricewatch: WD Black PCIe SSD 256GB wel een leuke optie!

wil je langer blijven genieten van 1080p gamen? dan zou ik ook overwegen over te stappen op een RX500 serie gpu. bijvoorbeeld de pricewatch: Gigabyte Radeon RX 570 Gaming 4G

Verwijderd

Topicstarter
Het upgraden van m'n videokaart staat ook wel op de planning, maar daar wacht ik nog even mee. De rest is momenteel redelijk noodzakelijk. Een RX570 of wellicht RX580 zijn dan inderdaad wel interessante opties.

Wat betreft de 16GB RAM; duidelijk, zal daar met het oog op de toekomst niet op gaan bezuinigen. Past op zich ook wel in het budget.

Ik zie dat de SSD die @EwieM linkt in verhouding wat duurder is dan de schijven van @Menno02 (ca. 20GB groter, €20,- goedkoper). Dat komt door de M.2-aansluiting ipv een SATA, neem ik aan? Biedt dat echt een grote meerwaarde? Zo'n Crucial MX300 is natuurlijk sowieso al een leuke upgrade ten opzichte van een reguliere HDD waar ik het nu mee doe.

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 8 mei 2017 @ 15:58:
Ik zie dat de SSD die @EwieM linkt in verhouding wat duurder is dan de schijven van @Menno02 (ca. 20GB groter, €20,- goedkoper). Dat komt door de M.2-aansluiting ipv een SATA, neem ik aan? Biedt dat echt een grote meerwaarde? Zo'n Crucial MX300 is natuurlijk sowieso al een leuke upgrade ten opzichte van een reguliere HDD waar ik het nu mee doe.
Ja een M.2 nvme schijf is theoretisch veel sneller maar in de praktijk merk je daar niet zo veel van, zeker niet als je nu nog met een hdd werkt.

• Menno02
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-08 10:29
@Verwijderd het ligt eraan wat voor M.2 (NVMe) SSD je hebt.

-Je hebt de echte snelle varianten (waar jij niks van gaat merken) die ook een stuk duurder zijn. Voorbeeld: Samsung 960 EVO/Pro.

-Je hebt ook M.2 SSD's die een even hoge snelheid hebben als de gewone SATA SSD, die (ongeveer) even goedkoop zijn. Deze SSD's zijn gemaakt om minder kabels te gebruiken. Dat is handig in behuizingen als de BitFenix Phenom waarin kabels wegwerken erg lastig is. Dit scheelt je 2 kabels (SATA power & SATA data). Voorbeeld: Crucial MX300 M.2.

[ Voor 5% gewijzigd door Menno02 op 08-05-2017 16:17 ]

• Royal-Roy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-11 13:37
Voor een budget upgrade zijn een SSD (bijvoorbeeld de pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB en een nieuwe GPU (pricewatch: Gigabyte Radeon RX 570 Gaming 4G zeker erg goede upgrades. Dan ben je voor 350 euro klaar en ga je echt merkbaar sprongen vooruit.

Gezien de rest van de setup denk ik dat als je hogere eisen hebt je beter het hele systeem kunt upgraden dan meer geld te stoppen in je huidige pc. Je gaat anders tegen de grens van de CPU aan gaat lopen. Verder zijn zaken als de voeding aan de oude kant (wel kwalitatief prima ding trouwens)... Geheugen nog verder uitbreiden lijkt me in jou geval niet zinvol (Je hebt reeds 8GB). Ook de toegevoegde waarde van een M2 schijf zul je niet merken ten opzichte van een SSD.

Advies: Spendeer 350 euro en merk duidelijk forse verbetering. Wil je meer dan moet je je processor upgraden, dat betekent ook een nieuw moederbord, nieuw geheugen etc... Dan houd je behalve je kast niet veel over en kun je beter je huidige PC als geheel verkopen en een nieuwe bouwen.

[ Voor 41% gewijzigd door Royal-Roy op 08-05-2017 16:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties. In dat geval lijkt de Crucial MX300 mij de beste keuze.

@Royal-Roy, het is niet zozeer een upgrade, als wel het gefaseerd vervangen van mijn huidige pc. Het moederbord (en daarmee processor + ram geheugen) hebben momenteel prioriteit. Een nieuwe videokaart staat ook in de planning, maar daar wacht ik met het oog op de kosten liever nog even mee, tot die tijd voldoet mijn HD7870 nog wel even. De rest van de setup is dan in ieder geval alvast toekomstbestendig.

De behuizing en voeding zou ik evt. ook wel kunnen vervangen (en daarmee dus echt voor een volledig nieuwe setup gaan). De noodzaak daarvan zie ik echter niet, want met mijn huidige kast is niets mis. Als het gezien de leeftijd van de voeding verstandig is om die te vervangen, is dat op zich niet bezwaarlijk. Aangezien hij echter nog prima functioneert, voelt dat wat overbodig aan (ik heb echter weinig verstand van voedingen).

• Royal-Roy
De afweging is uiteraard aan jezelf om te maken. Als het moederbord echt aan vervanging toe is dan kun je ervoor kiezen om over te stappen naar de door jou al gesuggereerde Ryzen setup. Het was een kwalitatief prima voeding, afhankelijk van hoe intensief hij is gebruikt zou ik wel overwegen hem te vervangen. Zeker als je er weer nieuwe hardware aan gaat hangen. Je 7870 prik je zo weer in je nieuwe moederbord.

De kast die je nu hebt is op zich prima. Het was wel al een behoorlijk budget instap model. Je zou ook kunnen kiezen voor een stillere of kleinere behuizing.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, misschien is het wel zo verstandig om het dan maar gelijk goed te doen. Ik ga me even oriënteren op een nieuwe voeding en eventuele behuizing. Zou ik aan een kwalitatief goede voeding van 400 à 450 Watt genoeg hebben of kan ik beter voor 500 à 550 Watt gaan?

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het is op zich ook wel een goede optie om gewoon voor een volledig nieuwe set-up te gaan. Dan zou ik op zoiets uitkomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 227,50€ 227,50
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 121,95€ 121,95
1Corsair Carbide 100R Silent Edition€ 50,90€ 50,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1BitFenix Whisper BWG450M€ 79,-€ 79,-
1Crucial MX300 m.2 275GB€ 96,50€ 96,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 702,85

+ een HD7870 (vervanging staat gepland), 2 HDD's en een disc drive uit mijn oude systeem.

Hoewel ik de pricewatch: Corsair CX450M veelvuldig als 450Watt-voeding voorbij zie komen toch gekozen voor de wat duurdere pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M. Met name omdat de Corsair over slechts 4 SATA-aansluitingen beschikt (die ik volgens mij allemaal nodig heb met een SSD, 2x HDD en disc drive) en vrij korte kabels schijnt te hebben. De BitFenix heeft met acht SATA-aansluitingen in ieder geval ruim voldoende mogelijkheden. Daarnaast is volledig ipv deels modulair en een Gold ipv Bronze certificering ook mooi meegenomen.

• Royal-Roy
Lijkt me een prima build. De voeding ken ik niet, daarbij durf ik geen uitspraken te doen over de kwaliteit. De pricewatch: Corsair CX450M heeft ook nog molex aansluitingen dus zou prima kunnen in jou build. Daarvan weet ik dat hij kwalitatief goed scoort en scherper geprijsd is...

Prima case, processor en moederbord. SSD is goed, persoonlijk zou ik nog een maatje groter kiezen maar dit is op zich voldoende.

[ Voor 15% gewijzigd door Royal-Roy op 09-05-2017 10:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
De keuze voor deze voeding heb ik onder andere op onderstaand advies voor een redelijk vergelijkbare build uit het Voeding advies en informatie topic - Deel 33 gebaseerd. :)
-The_Mask- schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 14:32:
@Verwijderd De Corsair CX450M is het luidruchtigste onderdeel in de PC bij lichte belasting. Ik zou zelf een stillere voeding gebruiken. Ook zou ik een voeding van hogere kwaliteit nemen. Je hebt een best wel snelle PC die een tijd moet mee kunnen. Een goede voeding die dat ook kan is dan logisch. Een stille voeding is dat ook, aangezien de rest van de PC nogal erg stil is.

pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M is ook een erg goede keuze, qua prijs zit die tussen de CX450M en RM550x, maar qua kwaliteit zit die dichter bij de RM550x.
Pagina: 1