Aangezien het erop lijkt dat mijn moederbord wat kuren begint te vertonen en een algehele achterhaaldheid van mijn huidige systeem is het, ietwat ongepland, tijd om mijn pc van een broodnodige upgrade te voorzien.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn pc wordt gebruikt om te gamen (1080p) en daarnaast lichtere taken zoals tekstverwerking en dergelijken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor circa 500 - 600 euro denk ik vrij ver te kunnen komen, zeker omdat ik nog even wil wachten met het vervangen van de videokaart en diverse componenten mee wil nemen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Momenteel heb ik het onderstaande in mijn pc zitten, plus nog een dvd-drive en tweede harde schijf. De kast, harde schijven, voeding en videokaart wil ik graag hergebruiken. Mijn monitor (iiyama ProLite E2382HSD) en randapparatuur zijn daarnaast ook nog in prima staat, dus die houd ik ook.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Plus evt. SSD, voeding (?), andere componenten (?).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen directe voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen harde eisen.
Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet. Met dit moederbord (dat sowieso relatief gunstig geprijsd is, volgens mij) houd ik echter wel de optie open.
Wat verwacht je van ons?
Advies! En graag antwoord op mijn volgende vragen:
- Is 16GB RAM geheugen niet wat overkill? Of is dat met het oog op de toekomst wel zo verstandig?
- Kan ik mijn huidige voeding gewoon hergebruiken of is het verstandig om een nieuwe aan te schaffen? Eind 2011 aangeschaft, dus gaat al een tijdje mee.
- De aanschaf van een SSD lijkt me ook nog wel een aantrekkelijke optie. Is een schijfje van 120GB genoeg om hiervan te profiteren of is een schijf van 2xxGB de sweet spot? Zijn er nog bepaalde merken/modellen die ik beter wel kan nemen of juist mijden?
Note; Omdat ik niet zeker weet hoeveel onderdelen ik nu mee kan nemen van mijn huidige pc, heb ik dit topic toch maar hier geplaatst en niet in CAA. Indien dit topic daar toch beter op zijn plaats is; mijn excuses.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn pc wordt gebruikt om te gamen (1080p) en daarnaast lichtere taken zoals tekstverwerking en dergelijken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor circa 500 - 600 euro denk ik vrij ver te kunnen komen, zeker omdat ik nog even wil wachten met het vervangen van de videokaart en diverse componenten mee wil nemen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Momenteel heb ik het onderstaande in mijn pc zitten, plus nog een dvd-drive en tweede harde schijf. De kast, harde schijven, voeding en videokaart wil ik graag hergebruiken. Mijn monitor (iiyama ProLite E2382HSD) en randapparatuur zijn daarnaast ook nog in prima staat, dus die houd ik ook.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | € 110,- | € 110,- |
| 1 | Asrock 870 Extreme3 R2.0 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Club3D Radeon HD 7870 royalKing | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Xigmatek Asgard II | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Zalman CNPS10X Performa | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G | € 67,- | € 67,- |
| 1 | XFX Pro 550W | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 177,- | |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler | € 231,85 | € 231,85 |
| 1 | Gigabyte GA-AB350-GAMING 3 | € 121,95 | € 121,95 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 127,- | € 127,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 480,80 | |
Plus evt. SSD, voeding (?), andere componenten (?).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen directe voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen harde eisen.
Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet. Met dit moederbord (dat sowieso relatief gunstig geprijsd is, volgens mij) houd ik echter wel de optie open.
Wat verwacht je van ons?
Advies! En graag antwoord op mijn volgende vragen:
- Is 16GB RAM geheugen niet wat overkill? Of is dat met het oog op de toekomst wel zo verstandig?
- Kan ik mijn huidige voeding gewoon hergebruiken of is het verstandig om een nieuwe aan te schaffen? Eind 2011 aangeschaft, dus gaat al een tijdje mee.
- De aanschaf van een SSD lijkt me ook nog wel een aantrekkelijke optie. Is een schijfje van 120GB genoeg om hiervan te profiteren of is een schijf van 2xxGB de sweet spot? Zijn er nog bepaalde merken/modellen die ik beter wel kan nemen of juist mijden?
Note; Omdat ik niet zeker weet hoeveel onderdelen ik nu mee kan nemen van mijn huidige pc, heb ik dit topic toch maar hier geplaatst en niet in CAA. Indien dit topic daar toch beter op zijn plaats is; mijn excuses.