Stroomnet probleem: tik in speakers en USB-poort uitval

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombaclat
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Mijn vraag
Ik heb al tijdenlang last van een tik geluid in mijn speakers bij bepaalde activiteit in het stroomnet. Ook hoor ik af en toe het Windowsgeluid voor het ontkoppelen en weer koppelen van USB apparaten. Dit had bij mijn Windows 7 installatie nooit echt merkbare gevolgen, maar sinds Windows 10 heeft dit als gevolg dat mijn draadloze Xbox 360 controllers ontkoppeld worden en niet direct weer aansluiten, waardoor ik tijdens het gamen controle verlies, met alle gevolgen van dien. Ik moet dan de draadloze ontvanger eruit en erin doen om weer verder te kunnen.

Voorheen kon ik het direct afleiden van iemand die een lichtschakelaar omzette in huis, maar ik heb het idee dat dat niet meer altijd het geval is (Mogelijk door zuinigere lampen?). Iets anders wat ik denk dat invloed zou kunnen hebben is het aanslaan van de koelkast in de keuken. Ik heb ook een mini-koelkast op dezelfde kamer staan als de PC en speakers.

De speakers zitten via een simpele stekkerdoos op een apart stopcontact, de PC zit aangesloten via een Monster PowerCenter AV800 (wat juist tegen dit soort ongein zou moeten werken, toch?) en de koelkast zit ook op een apart stopcontact. De hele kamer zit wel op dezelfde groep, volgens mij. De koelkast in de keuken zit op een andere groep. De koelkasten zijn ook geen oude apparaten, dus een defect aan een koelkast lijkt het me niet.

Hoe kan ik dit probleem verhelpen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Stekkerdoos: Monster PowerCenter AV800
Voeding: Corsair RM850
Moederbord: MSI Z87-G45 Gaming

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb zelf wat gegoogled, maar ik word er niet echt wijzer van. Ik ben zelf niet erg ervaren op het gebied van elektrotechniek. Ik heb onderstaand topic doorgelezen, maar weet niet zeker of ik hetzelfde probleem heb. Ik heb het idee dat dit per situatie bekeken moet worden.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1559576

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-07 17:30

Liveshort

Certified Crazy Person

Wel een vreemd verhaal. Hoe oud is het stroomnet in je huis? Je hebt op zich gelijk dat bepaalde apparaten (met name nieuwe zuinige lampen) invloed kunnen hebben op je stroomnet, maar als het goed is zou dat minimaal moeten zijn. Dat soort apparaten moeten namelijk ook gewoon door de keuring komen om op de markt te kunnen worden gebracht. Een geluid uit je speakers zou een ground-loop kunnen zijn, maar dat laat zich meestal horen in de vorm van een brom, niet van een tik.

Allereerst zou ik proberen de boosdoener te vinden. Je geeft aan dat je misschien je koelkast verdenkt, trek die er dan eens een uurtje uit ofzo en kijk of het probleem blijft bestaan (lampen ook niet vergeten uit te zetten uiteraard). Zelfde verhaal voor je stekkerdoos, de kans is klein, maar hem wisselen is niet al te veel moeite. Wat betreft Windows 7 vs Windows 10: dat zou geen verschil moeten maken. Om te kijken of het een softwareprobleem is zou je kunnen overwegen om eens een paar uur te booten van een Ubuntu live disk, en dan kijken of je speakers/controller nog steeds hetzelfde gedrag vertonen. Als laatste optie zou je je pc tijdelijk op een andere groep aan kunnen sluiten, maar dat kost natuurlijk wel wat meer moeite.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombaclat
  • Niet online
Liveshort schreef op maandag 8 mei 2017 @ 10:59:
Wel een vreemd verhaal. Hoe oud is het stroomnet in je huis?
Het pand is zeker 18 jaar oud, mogelijk nog wat ouder.
Een geluid uit je speakers zou een ground-loop kunnen zijn, maar dat laat zich meestal horen in de vorm van een brom, niet van een tik.
Er is zeker geen sprake van een brom, echt een tik. De uitval van USB gaat vaak ook simultaan met die tik.
Je geeft aan dat je misschien je koelkast verdenkt, trek die er dan eens een uurtje uit ofzo
Het vervelende is dat het erg sporadisch is. Het kan zo zijn dat het een uur of 2 goed gaat.
Zelfde verhaal voor je stekkerdoos, de kans is klein, maar hem wisselen is niet al te veel moeite.
Stekkerdoos kan ik wel uitsluiten volgens mij, aangezien het probleem zich tegelijk bij mijn PC en speakers voordoet, die beide op een aparte stekkerdoos aangesloten zitten.
Wat betreft Windows 7 vs Windows 10: dat zou geen verschil moeten maken.
Toch heb ik het idee dat Windows 10 net iets anders omgaat met de usb apparaten. Het is namelijk wel heel toevallig dat direct na schone Windows 10 installatie dit probleem zich voordoet bij de controllers. Toen ik Windows 7 draaide hoorde ik trouwens ook het Windowsgeluid van het (ont)koppelen van USB apparaten, alleen was er toen geen verder merkbaar gevolg.
een paar uur te booten van een Ubuntu live disk, en dan kijken of je speakers/controller nog steeds hetzelfde gedrag vertonen
Ik kan met zekerheid zeggen dat de PC geen invloed heeft op mijn speakers. De tik is er altijd geweest, tijdens verschillende installaties van Windows en zelfs verschillende PC builds. Bovendien kan de tik ook voorkomen als de PC uitstaat.
Als laatste optie zou je je pc tijdelijk op een andere groep aan kunnen sluiten, maar dat kost natuurlijk wel wat meer moeite.
Ik zou inderdaad een verlengkabel kunnen leggen vanaf een andere kamer. Echter is het voorheen zo geweest dat lichtschakelaars uit andere groepen een tik veroorzaakten in mijn speakers.
Op dit moment zit mijn PC aangesloten via de PowerCenter stekkerdoos en de minikoelkast niet. Zou het kunnen helpen om juist de minikoelkast op de PowerCenter aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:39

empy

Rijdt rondjes

Allereerst, die stekkerdoos van Monster is niet meer dan een (hele dure) overspanningsbeveiliging. Deze filtert verder niets. Waar jij binnen het netwerk last van hebt is dat wanneer er een grote verbruiker aangezet word er een kleine dip ontstaat waardoor er een storing over het net komt (plop uit de speakers) en je voeding van je PC deze dip niet goed opvangt en dus blijkbaar over de 5V een dip geeft waardoor onder andere je USB-apparaten wegvallen.
Een oplossing is inderdaad je PC aansluiten op een andere groep (want weet je zeker dat de koelkast op een andere groep zit?) of een UPS te gebruiken om deze fluctuaties in de spanning af te vangen.

edit:
[...]

Het vervelende is dat het erg sporadisch is. Het kan zo zijn dat het een uur of 2 goed gaat.

[...]
Dit komt helemaal overeen met de koelkast, een moderne koelkast slaat elke 1,5 a 2 uur aan als deze niet tussentijds geopend is :)

[ Voor 17% gewijzigd door empy op 08-05-2017 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombaclat
  • Niet online
empy schreef op maandag 8 mei 2017 @ 11:21:
Allereerst, die stekkerdoos van Monster is niet meer dan een (hele dure) overspanningsbeveiliging. Deze filtert verder nietsWaar jij binnen het netwerk last van hebt
Gelukkig heb die hele dure overspanningsbeveiliging ooit met een erg goedkope aanbieding gekocht. :)
Goed om te weten dat ik daar niet op kan vertrouwen in dit probleem.
Een oplossing is inderdaad je PC aansluiten op een andere groep (want weet je zeker dat de koelkast op een andere groep zit?)
Zoals ik hierboven ook zei: apparaten en lichtschakelaars van andere groepen voorzaken/veroorzaakten volgens mij ook deze tik. Ik ben bang dat wisselen van groep niet gaat helpen... Of kan het zijn dat er subgroepen zijn die je in je meterkast los kan uitzetten, maar toch behoren tot een overkoepelende groep die wel invloed op elkaar hebben? Zou wel een beetje raar zijn want volgens mij heeft elke groep bij mij ook een eigen zekering.

Edit:
of een UPS te gebruiken om deze fluctuaties in de spanning af te vangen.
Zoiets las ik ook in dat andere topic, maar leek me een erg dure oplossing. Als het kan, liever een andere oplossing :/

[ Voor 12% gewijzigd door Bombaclat op 08-05-2017 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat gebeurd er als je een waterkoker inschakelt? Dat zou dan wel wat serieuzere dip moeten geven op je spanning.

Het lijkt sowieso wel een voedingsprobleem, al is het wel een beetje apart dat 5V van de USB er wel mee stopt, en je hele PC niet.

Als het echt puur de USB voeding is die het probleem is, en niet de hele USB controller, kan je een powered USB hub proberen, als je geluk hebt gaat die beter met de dips om en verliest hij niet zijn verbinding. Of zoiets: http://www.instructables.com/id/Simple-USB-UPS/, maar dan met heel veel kleinere condensatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombaclat
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 8 mei 2017 @ 12:52:
Wat gebeurd er als je een waterkoker inschakelt?
Ik heb geen waterkoker 8)7
Sissors schreef op maandag 8 mei 2017 @ 12:52:
Het lijkt sowieso wel een voedingsprobleem
Een voedingsprobleem als in, de voeding van mn PC is niet goed? Die tik in mijn speakers zou er ook niet moeten zijn, toch? Is het probleem niet te tacklen voordat het mijn PC bereikt? Ik herinner me nu ook opeens dat ik ooit ook een firewire apparaat aan had gesloten op een firewire PCI kaart, en dat die ook af en toe ontkoppelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Roryvdb schreef op maandag 8 mei 2017 @ 13:04:
[...]

Ik heb geen waterkoker 8)7
Grill/tostiapparaat. En anders oven/magnetron. Magnetron als je die op laag vermogen zet, pulseert hij volgens mij alsnog op maximaal vermogen. Dus dat zou kunnen werken, alleen ik weet niet hoe lang het een magnetron kost om te switchen van 'uit' naar vol vermogen.

In het algemeen: Iets anders dan een koelkast wat een hoop meer vermogen gebruikt.
[...]

Een voedingsprobleem als in, de voeding van mn PC is niet goed? Die tik in mijn speakers zou er ook niet moeten zijn, toch? Is het probleem niet te tacklen voordat het mijn PC bereikt? Ik herinner me nu ook opeens dat ik ooit ook een firewire apparaat aan had gesloten op een firewire PCI kaart, en dat die ook af en toe ontkoppelde.
Bedoelde algemeen in de netspanning eigenlijk. Maar om zeker daarvan te zijn zou ik het wel willen reproduceren met iets anders dan mogelijk de koelkast.

Overigens om zeker te zijn iig dat koelkast het is: Zet je PC aan, zet deur van je koelkast open, dan moet hij behoorlijk snel aanslaan. En dat kan je een paar keer herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombaclat
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 8 mei 2017 @ 13:36:
Overigens om zeker te zijn iig dat koelkast het is: Zet je PC aan, zet deur van je koelkast open, dan moet hij behoorlijk snel aanslaan. En dat kan je een paar keer herhalen.
Ik ga kijken of ik vanavond wat dingen kan proberen. Ik laat het weten wat de resultaten zijn. In ieder geval bedankt voor het reageren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-07 15:49

WiD

Een broodrooster/grill/waterkoker gaan hierbij niet helpen. Die hebben wel hoge vermogens, maar geen hoge inschakelstromen. Een zware boormachine, compressor, hogedrukreiniger of eventueel een stofzuiger gaan potentieel meer effect hebben.
Overigens hoeft het zelfs geen toestel op dezelfde groep te zijn. Dezelfde fase is voldoende. Meer nog, ik ken gevallen waar een compressor bij de buren het probleem veroorzaakte. Het kan samenhangen met de stroomvoorziening in de wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Stofzuiger is ook wel een goede ja. Echter dat zijn toch inductieve belastingen, die hebben toch geen grote inschakelstroom? Wel bij het uitschakelen kunnen die vervelend doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombaclat
  • Niet online
WiD schreef op maandag 8 mei 2017 @ 14:12:
Dezelfde fase is voldoende. Meer nog, ik ken gevallen waar een compressor bij de buren het probleem veroorzaakte. Het kan samenhangen met de stroomvoorziening in de wijk.
Wat houdt dezelfde fase in? (Ik ben geen elektrotechnicus :P ) Na kort googlen lees ik iets over dat je stoppenkast 1 fase of 3 fase kan zijn. Onze stoppenkast is vrij oud, zou ik die door mijn huisbaas kunnen laten vervangen, als mogelijke oplossing voor het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-09 13:53

Genius-General

Expect the Unexpected

Roryvdb schreef op maandag 8 mei 2017 @ 14:31:
[...]

Wat houdt dezelfde fase in? (Ik ben geen elektrotechnicus :P ) Na kort googlen lees ik iets over dat je stoppenkast 1 fase of 3 fase kan zijn. Onze stoppenkast is vrij oud, zou ik die door mijn huisbaas kunnen laten vervangen, als mogelijke oplossing voor het probleem?
De fase is de bruine kabel, zeg maar de stroom toevoer kabel. Alle fases in je huis komen in de meterkast samen op 1 of op 3 fases afhankelijk van hoe het in je huis is aangesloten. Die fase die dus je huis binnenkomt is van de energiemaatschappij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombaclat
  • Niet online
Ik heb een poging gedaan met beide koelkasten.
Eerst de speakers aangezet, PC aan met een game en controller aan.
Ik had niet zoveel tijd dus ik heb eerst de stekker van de mini-koelkast eruit getrokken en de deur eventjes opengezet. Na heel eventjes wachten de deur weer dicht gedaan en de stekker erin, zonder gevolg.
Daarna hetzelfde gedaan met de koelkast in de keuken. Ook zonder gevolg.
Heb ook nog even met een aantal lichtschakelaars gekloot, maar niks..

Morgen heb ik iets langer de tijd, dan zal ik het eens proberen zonder de stekker eruit te halen en slechts de deur van de koelkast open te zetten, zoals Sissors zei. Zal dat verschil maken met de techniek die ik heb gebruikt?

Een zware boormachine, compressor en hogedrukreiniger heb ik helaas niet. Ik zal eens kijken of de stofzuiger wat kan veroorzaken en wellicht dat de combimagnetron wat uithaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombaclat
  • Niet online
Gister niet echt tijd gehad om dingen te testen, maar ik heb wel 4 uur lang mijn PC aangehad, waar ik in het laatste halfuur gewoon mijn controller kon verbinden.
Als de "tik" plaats heeft gevonden, werkt de ontvanger niet meer totdat ik deze opnieuw aansluit. Dus in 4 uur is er niks gebeurd.
Pagina: 1