Koelkastje "stoort" pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-09 11:34
Beste mede-Tweakers,

Op mijn kamer heb ik diverse elektronische apparaten. Ik zit een stukje van het "gewone" huis van mijn ouders af, in een veredeld tuinhuis. Al mijn apparaten zijn hierdoor aangesloten op één groep in de meterkast.

Met twee apparaten heb ik een (klein) probleem: mijn koelkastje en mijn pc. Het lijkt er op dat het aanslaan van de koelkast een (behoorlijke) invloed heeft op de pc. Wat er zoal gebeurd als de koelkast aanslaat (1 van de genoemde dingen, nooit meerdere tegelijk):

- toetsenbord raakt "ontkoppeld" van de pc, en verbind opnieuw (je hoort zo'n USB uitplug en vervolgens inplug geluid)
- muis raakt ontkoppeld van de pc, zelfde verhaal als het toetsenbord
- een ander (willekeurig) USB apparaat raakt ontkoppeld
- als de pc in slaapstand staat ontwaakt hij

Het kan echter ook zo zijn dat er gewoon niets gebeurt.

Het lijkt er op dat de spanningsdip, veroorzaakt door het aanslaan van de koelkast, soms een dusdanig groot effect heeft op het lichtnet, dat mijn pc er last van heeft.

Ik heb wat vooronderzoek gedaan, maar kom er niet uit. Na googlen lijkt het wel alsof ik de enige ben met dit probleem, misschien gebruik ik verkeerde zoektermen o.i.d. Wat ik meerdere malen terug zie komen is een UPS met automatische voltage regeling (AVR). Ik ben echter een leek op dit gebied, en heb daardoor geen idee waar ik naar moet kijken.

Nu is mijn vraag: is mijn probleem op te lossen door middel van een UPS, en zo ja, welke UPS?

Het stekkerblok waar mijn pc en koelkast op zitten heeft een piekstroom beveiliging.

Specificaties van mijn pc:

- Cooler Master Real Power M700 (700 W continu, 840 W piek)
- Core i7 2600k (niet overgeclocked)
- Gigabyte Z68X-UD3H-B3
- Gainward GTX 770 Phantom 2Gb
- Samsung Spinpoint F1 500Gb
- 16Gb G.Skill Ripjaws F3 10666Mhz DDR3

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, kom er zelf totaal niet meer uit.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Koekemoeroetoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je zal er inderdaad een ups tussen moeten zetten. Nu is het wel zo, dat een ups ook stroom levert als er geen stroom is. Dit gebruik je niet, maar je moet wel een ups hebben die rated is voor het vermogen dat je pc trekt, zeg 500 watt. Duur grapje. Je kan ook een ups overwegen van marktplaats met een slechte accu. Daar zijn er veel van, maar voor jouw voldoende: de ups hoeft maar een millisekonde de 220 volt te normaliseren.
Je hebt wel pech want laatst probeerde ik mijn oude ups nog te verkopen op marktplaats, niemand wilde het ding en heb het net vorige maand weggeknikkert.

De koelkast trekt bij het aanslaan teveel prik. Je kan ook proberen een dikkere stroomkabel te trekken naar de meterkast. Ik zit ook op 1 groep, als de koelkast aanslaat dimmen de halogeen lampjes heel even... maar de computer blijft het doen.

Je kan natuurlijk ook proberen de koelkast niet op dezelfde stekkerdoos aan te sluiten, en kwalitatief goede stekkerdozen te gebruiken. Als dat allemaal flinterdunne connectoren zijn, ligt daar ook een probleem. En natuurlijk moeten de stekkers zo zitten dat de computer eerst stroom krijgt, en de koelkast past daarachter zit.

[ Voor 16% gewijzigd door Reepje op 26-08-2013 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
Bedankt voor je reactie!

Een dikkere stroomkabel trekken is helaas geen optie. Of de stekkerdoos kwalitatief goed is weet ik niet, maar lijkt me wel. Was in ieder geval geen ding van 5 euro (ook al wil dat ook niet altijd alles zeggen).

De koelkast op een andere stekkerdoos doen dan de pc heeft geen effect.

De volgorde kan ik morgen nog even proberen, koelkast komt nu voor de pc (sterker nog, pc komt zelfs als laatste).

Wat UPS betreft, als student zijnde heb ik geen super hoog budget, maar ik zie dat er goedkopere UPS'en te krijgen zijn, zoals deze: pricewatch: Trust Oxxtron 1000VA UPS (17680)
Hoewel ik geen hoge dunk heb van Trust, vraag ik me af of dit niet toch een goede is. 1000VA levert met een arbeidsfactor van 0,7 (las ergens dat dat een normale waarde is) 700 Watt als ik het goed begrijp, is dat dan niet voldoende om die ene milliseconde op te vangen?

Is daarnaast een UPS echt een oplossing? Beetje zonde om iets van 100 euro uit te geven als vervolgens blijkt dat het niks helpt...

Nog een ander, vrij belangrijk, iets wat ik me net bedenk: de stopcontacten in mijn huisje hebben geen aarde. Zou het aanleggen van een aarding (niet via de verwarming uiteraard) ook kunnen helpen?

Met vriendelijke groet,

Koekemoeroetoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Reepje schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 22:24:
Je kan ook proberen een dikkere stroomkabel te trekken naar de meterkast.
Een dikkere stroomkabel zorgt niet voor meer stroom die de groep kan leveren.
En natuurlijk moeten de stekkers zo zitten dat de computer eerst stroom krijgt, en de koelkast past daarachter zit.
Euhm, dat maakt volgens mij niks uit, het is parallel geschakeld niet in serie.

@ TS, ieder apparaat kan zorgen voor een dip. bv. stofzuiger, waterkoker of koelkast, maar naarmate de groep steeds meer belast word zal die dip steeds merkbaarder worden. Het kan zijn dat je op een ''volle'' groep zit, of de koelkast al wat op leeftijd is en gewoon (te) veel stroom verbruikt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
De koelkast is niet oud. Het is een klein ding (50 liter inhoud) en verbruikt volgens zijn specificaties 75 Watt, opzich niet extreem veel dus. Ik denk dat de groep inderdaad 'vol' is, heb ook zoveel apparatuur staan :P

Het probleem wordt dus waarschijnlijk veroorzaakt door een zeer tijdelijk stroom tekort. Is dit dan op te lossen met een UPS? Zo ja, is die UPS die ik een een eerdere post noemde een goede?

We hebben hier zelden stroomuitval, dus de UPS hoeft enkel de spanningsdip van enkele milliseconden op te vangen. Lijkt me wel dat er daarom een AVR functie aanwezig moet zijn, toch?

Kan daarnaast het aanleggen van een aarding ook een oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:44

Bolletje

Moderator Harde Waren
Meer iets voor elektronica. Heeft weinig met aankoopadvies te maken. > EL

[ Voor 3% gewijzigd door Bolletje op 28-08-2013 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Wat is 'niet oud' bij je koelkast?

Het doet mij vermoeden dat de filtering van de koelkast niet al te best (meer) is of niet netjes op de nuldoorgang schakelt.

Paar dingen die je kan proberen:
- Computer/koelkast andersom in het stopcontact (stekker omdraaien), kan zijn dat de filtering het wel trekt dan.
- Controleren of de stroomkabel naar de koelkast toe nergens langs pc kabels loopt, ook door de muur etc.
- Extra filters plaatsen, ferrietkernen om je usb kabels etc.
- Schakelaar van koelkast vervangen door/aanvullen met een SSR met zero-cross.

De kans dat de spanninsdip dit veroorzaakt is overigens zo goed als 0, een PC kan hele zware en lange spanningsdippen hebben zonder probleem.
Ik vermoed dat het komt door 'rommel' op/in de buurt van de netspanning die niet weggefiltert wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Hoe is het met de aarding gesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 20:15
Dat het op dezelfde groep zit zou niet zo'n grote spanningsdip mogen veroorzaken.
Een zware PC met monitor trekt in full load misschien 3 of 4 Amps. Een koelkast hooguit 1.

Met een 16A groep zit daar je probleem niet, Zelfs als de inschakelstroom van de koelkast 2 of 3 keer zo hoog is als het nominale gebruik.

Het probleem is waarschijnlijk je kabels.
Een fatsoenlijke grondkabel zal ook minstens 10A kunnen hebben. Daar zit het probleem denk ik niet. Tenzij je heel erg aan het DHZ'en bent geweest.

Hoogstwaarschijnlijk is de dader je stekkerblok. De meeste goedkope stekkerblokken zijn maar bedoeld voor 2 tot 3 Amp. Je moet op zoek naar een stekkerblok/verlengkabel die 10 tot 16A kan hebben.
Kost een tientje meer, maar scheelt een hoop gedoe.

Zo'n 2 Amp stekkerblok constant overbelasten is overigens enorm brandgevaarlijk.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Misschien als je de voeding van de PC vervangt dat het dan ook weg is want de PC zou zeker niet zo hyperactief mogen reageren.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik zou ook geen symptoombesrijding doen, maar de oorzaak aanpassen. Zoals eerder gezegd, als het aanslaan van een 75w 1 amp apparaat dit veroorzaakt, dan is er iets niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Te lui om te lopen gok ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Laat die Trust alsjeblieft staan, dat is meuk. En los daarvan gaat die Trust niks uithalen, omdat het geen online UPS is, maar eentje die overschakelt naar accu als de spanning wegvalt. De spanning valt bij jou niet compleet weg, dus dat gaat weinig uithalen.

Je zou inderdaad even kunnen kijken naar een betere stekkerdoos. En misschien helpt het ook wel als je je voeding vervangt door een andere (goeie Seasonic ofzo). Best kans dat die er geen last van heeft.

Je zou ook nog even met een multimeter kunnen kijken wat er gebeurt met de netspanning, als deze erg ver inzakt zal er waarschijnlijk een betere kabel getrokken moeten worden.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 28-08-2013 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Randaarde bij schakelende voedingen is sowieso wel een goed idee ander staan de halve voedingsspanning op de behuizing. Ik weet niet wat voor kabel er nu loopt 3 x 2,5 kwadraat is wel gangbaar maar als er een tweelingsnoertje naar de schuur loopt kan de de spanning wel te laag worden door de lengte en de weerstand van de kabel.
75 Watt is een gemiddeld verbruik, de aanloopstroom is hoger als er een compressor de koelkast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Ik vermoed dat het aanslaan van de compressor in je koelkast verantwoordelijk is voor een spanningsdip, waar je pc niet zo blij mee is. Die spanningsdip kun je verkleinen door te zorgen voor voldoende dikke draden naar je tuinhuisje.
Ik vind het vreemd dat je nu geen randaarde hebt, want grondkabel met aardedraad is in mijn ervaring veel gangbaarder dan zonder, waardoor het mij niet zou verrassen als er één of andere goedkope te dunne kabel is gebruikt.
Wat ook niet geheel onbelangrijk is om te weten, hoe lang is de kabel van de meterkast naar jouw tuinhuisje? En hoeveel vermogen trek je in totaal? Je pc zit op 700W continu / 840W piek, maar je hebt vast nog wel meer dingen zoals verlichting?

Als je bijvoorbeeld 10A trekt over 100m draad van 2,5mm2, dan blijft er van de 230V in de meterkast nog maar 215V over in je tuinhuisje. Die spanning zal nog een goed stuk inzakken als je plotseling extra vermogen nodig hebt voor het aanslaan van de koelkast (naar 205V bij 16A). Gecombineerd met eventueel een nog grotere kabellengte, kleinere diameter kabels of een spanning die in de meterkast al wat aan de lage kant is heb je dan al snel problemen.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
Bedankt voor alle reacties!

Even een aantal van jullie vragen/opmerkingen beantwoorden:

- Koelkastje is ongeveer 3 jaar oud.
- Voeding is van een degelijk merk, Cooler Master, en is zo'n 5 jaar oud.
- Amperage van het stekkerblok weet ik niet precies, mag wel 3500W hebben. Ben nu niet thuis dus kan niet verdere specificaties checken.
- Er loopt zo'n dikke (grijze) meerpolige grondkabel naar mijn huisje.
- Totale lengte aan kabel vanaf de meterkast tot aan het stekkerblok is ±25 meter.
- Huisje is rond 1980, zo niet eerder, gebouwd. Toen was randaarde blijkbaar nog niet zo gangbaar (ons hele huis stikt van de aarde-loze stopcontacten).
- Het totale vermogen dat ik trek weet ik niet. Mijn pc zal zo rond de 500 Watt zitten gok ik (som van TDP's van de componenten).

Dan nog weer een vraagje: is zo'n spanningsdip (potentieel) gevaarlijk voor de pc? Ik kan wel leven zonder slaapstand op de pc en daar komt bij dat er niet altijd wat gebeurt als de koelkast aanslaat (ik meende dat ik dat in de eerste post gezet had, zie nu van niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 12:13
Het is wel vreemd dat de spanningsdip ervoor zorgt dat alleen je 5V van de USB doet verstoren en de rest niet overigens. Vergeleken met de 12V of 3,3V lijn loopt er lang niet zo veel stroom door de 5V tegenwoordig, bij een spanningsdip zou eerder de 12V dus snel wegzakken lijkt mij. Aangezien daar o.a. je processor mee gevoed wordt, lijkt het me logischer dat bij een spanningsdip je gehele PC crasht i.p.v. alleen de USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Toch even een duit in het zakje, want een paar zaken worden denk ik niet helemaal goed verstaan:
Hippocampus schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 02:24:
[...]
Een dikkere stroomkabel zorgt niet voor meer stroom die de groep kan leveren.
Daar gaat het ook niet om. Een kabel kan dik genoeg zijn voor de stroom die er loopt maar gezien de afstand te dun voor het spanningsverlies dat op kan treden bij die stromen.
Advies over volgorde van aansluiten (eerst PC en daarna koelkast etc.)
Euhm, dat maakt volgens mij niks uit, het is parallel geschakeld niet in serie.
Je begrijpt dit gezien dat "parallel" vrees ik verkeerd. Elk stukje leiding heeft spanningsverlies. Door deze persoon werd bedoeld dat het meeste spanningsverlies dan optreedt waar het de minste pijn veroorzaakt, d.w.z. achteraan. Of het echt veel verschil zal maken is een andere vraag, maar een klein beetje zal het wel schelen.

Tot zover deze aspecten.
Dan het voorstel van een UPS. Heel nuttige dingen waar de continuïteit gewaarborgd moet worden en waar geen data verloren mag gaan. En heel soms een beroerd elektriciteitsnet. Daarvan lijkt hier geen sprake, de persoon in kwestie is student met een beperkt budget en derhalve is een UPS een veel te zwaar middel. Ik zit veel meer op het spoor van een zwakke PC-voeding. Die PC moet gewoon tegen zo'n dipje kunnen.

Edit: Nog even betreffende het voorgaande. Je zegt:
"Er loopt zo'n dikke (grijze) meerpolige grondkabel naar mijn huisje. Totale lengte aan kabel vanaf de meterkast tot aan het stekkerblok is ±25 meter".
Meeraderig heet dat. Je vermeldt niet hoe dik die kabel is, 1,5 mm2 of 2,5 mm2? Een kabellengte betekent het dubbele aan draadlengte, dus 50 m.. Eentje van 1,5 mm2 heeft een ohmse weerstand van 0,58 ohm en bij 2,5 mm2 is dit 0,35 ohm. Een stroompiek van 10 A veroorzaakt dus een spanningsdip van globaal 5,8 V resp. 3,5 V. Althans t.o.v. je meterkast.

[ Voor 43% gewijzigd door Techneut op 28-08-2013 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
Een andere voeding zou kunnen helpen dus. Betekent mijn probleem dan ook dat mijn huidige voeding niet meer in orde is? Dat zou erg vervelend zijn, gezien ik hem dan niet kan doorverkopen bij eventuele aanschaf van een nieuwe, zwaardere***, voeding.

Dan nogmaals een vraag uit mijn vorige post: zijn deze verstoringen (potentieel) schadelijk voor mijn pc?

***als nieuwe voeding zou ik een 900+ watt voeding kopen om mogelijk ooit een 2e GTX 770 te gaan draaien en voorbereid te zijn op eventuele andere upgrades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:52

auto660

1991 240 GL Brick

Er zit vaak ook een jumper op je moederbord om je usb poorten op de +5vsb te hebben of direct op de 5v te hebben, verzet die eens. Je verplaatst dan wel het probleem maar het is dan wel weg.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Laatst online: 21-08 13:05
memphis schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 12:20:
Misschien als je de voeding van de PC vervangt dat het dan ook weg is want de PC zou zeker niet zo hyperactief mogen reageren.
ThinkPadd schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 13:07:
.... En misschien helpt het ook wel als je je voeding vervangt door een andere (goeie Seasonic ofzo). Best kans dat die er geen last van heeft.
...
Sluit ik me bij aan.
Na 5 jaar kan je oude voeding ook minder goed gaan functioneren en is ie misschien aan vervanging toe.

Seasonic is inderdaad een goed merk die ik zou aanraden. Veel andere merken maken zelf geen voedingen maar kopen ze in, vaak bij FSP group (Fortron). De kwaliteit ervan wisselt.

Als je minimaal een 80+ Bronze model koopt dan heb je een voeding met kwalitatief goede onderdelen (anders haalt ie de efficiëntie niet). Het gaat vooral om de primaire condensator die de gelijkgerichte netspanning buffert. Een hoge waarde kan een grotere dip overleven. Bij sommige voedingen trek je de steker er uit en dan moet je 1-2 seconden wachten voor je PC uit gaat!

Je GPU kan wel 230W trekken. Doe dat 2x en tel daar 150W voor de rest en 100W marge bij op en dan heb je minimaal 710W nodig.
Pricewatch link
Deze voedingen zijn allemaal geschikt en hebben uitstekende reviews.
Seasonic voedingen kunnen het opgegeven vermogen ook echt continu leveren en zonodig wat meer bij piekbelasting. Met de 850W versie heb je dan ruim voldoende voor de toekomst.
pricewatch: Seasonic M12II 850W 80+ Bronze
Maar de 750W versie is ook al wel voldoende.
Koekemoeroetoe schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 21:30:
Dan nogmaals een vraag uit mijn vorige post: zijn deze verstoringen (potentieel) schadelijk voor mijn pc?
Ja vooral als je HD er last van heeft kun je data corruptie krijgen en je voeding krijgt klappen te verwerken waardoor deze eerder stuk gaat.

[ Voor 27% gewijzigd door Ploink op 28-08-2013 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Techneut schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 20:28:
[over kabeldikte]
Daar gaat het ook niet om. Een kabel kan dik genoeg zijn voor de stroom die er loopt maar gezien de afstand te dun voor het spanningsverlies dat op kan treden bij die stromen.
Ik had er over heen gelezen dat de TS in de schuur zat. Ik ging er van uit dat er in huis adequate bekabeling aanwezig was. (Maar de uitleg van dikkere kabel = minder (ohmse) weerstand had ik zo ook niet begrepen, bedankt voor de uitleg)
[over stekkervolgorde]
Of het echt veel verschil zal maken is een andere vraag, maar een klein beetje zal het wel schelen.
Sorry, maar die 2 centimeter lijkt me toch echt verwaarloosbaar. (zeker als de spanningsdip zo heftig is dat de pc er echt last van heeft)

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Is het wel een spanningsdip? Misschien is er wel een ontstoor component in de koelkast stuk en levert dat ding een flinke rotzooi terug aan het net. Je voeding kan opeens het prachtige 50 Hz sinusje gaan vergeten en krijgt te maken met allemaal vieze extra dingen.

Ik zou het eventjes proberen te achterhalen, sluit een ouderwetse gloeilamp aan en kijk of deze een beetje dimt ja of nee. Eigenlijk kun je daarmee nog niks uitsluiten aangezien het zo grof is, dus iemand nog een DIY oplossing om te kijken of het echt een dip is?

Ctrl+k

• memphis
  • Nu online

memphis

Sibylle schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 00:29:
Is het wel een spanningsdip? Misschien is er wel een ontstoor component in de koelkast stuk en levert dat ding een flinke rotzooi terug aan het net. Je voeding kan opeens het prachtige 50 Hz sinusje gaan vergeten en krijgt te maken met allemaal vieze extra dingen.
De voeding mag best een 50Hz sinusje vergeten, het eerste wat er in de voeding gebeurt is dat de wisselapsnning gelijkgericht wordt en afgevlakt met 1 of 2 hoogspannings elko's. Ook deze kunnen wel eens rot raken, misschien eens de voeding open schroeven en bolle elko's opzoeken?

• Sibylle
Ik snap hoe voedingen werken, en als er opeens een flinke rimpel met vieze dingen op de ingang van je voeding komt dan kan die prima invloed hebben op wat er daarna gebeurt. Je voeding verwacht in principe 50Hz sinus 230 Vrms en zal wel wat filters hebben, maar er zit geen hele uitgebreide ripple rejection op. Dat de voeding het aankan is te zien aan het feit dat je PC gewoon blijft draaien. Alleen de 5V lijn zakt ofwel in spanning of er zit simpelweg een ripple op die de boel verstoort (en ja, ik snap dat het geschakeld is, maar rotzooi in = rotzooi uit).
Dus alvorens van alles open te schroeven, hang eens een lampje aan je 5V, 12V en 230V en kijk of ze dimmen, flikkeren of niks doen.

ps, als je meer informatie wilt is het misschien leerzaam op EEVblog te kijken af en toe, redelijk basaal en niet kwantitatief maar conceptueel en praktijkgericht. ( YouTube: EEVblog #441 - How To Track Down Common Mode Noise , over hoe rotzooi over je lichtnet kan lopen. Dit is een ander probleem, maar het principe staat).

Nog meer reading: http://www.overclock.net/...s-effects-on-overclocking

begrijp me niet verkeerd, voltage drop kan zeker, maar laten we geen oogkleppen op doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sibylle op 29-08-2013 01:19 ]

Ctrl+k

• Techneut
  • Niet online
Hippocampus schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 23:25:
[...]

Ik had er over heen gelezen dat de TS in de schuur zat. Ik ging er van uit dat er in huis adequate bekabeling aanwezig was. (Maar de uitleg van dikkere kabel = minder (ohmse) weerstand had ik zo ook niet begrepen, bedankt voor de uitleg)

[...]

Sorry, maar die 2 centimeter lijkt me toch echt verwaarloosbaar. (zeker als de spanningsdip zo heftig is dat de pc er echt last van heeft)
Ik begreep dat het door gebruikmaking van snoercentrales wat meer was dan een paar centimeter.

Maar een goede PC-voeding glimlacht om zulke kleine deukjes (en genoemde rimpeltjes).

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 29-08-2013 10:16 ]

• Koekemoeroetoe
Hmm zal als ik weer thuis ben eens even wat testjes doen met een lampje etc. Als het echt moet zal ik een nieuwe voeding kopen, maar liever niet natuurlijk...

Mocht ik een nieuwe voeding kopen, kan ik mijn oude dan nog voor een zacht prijsje doorverkopen, of is die rijp voor de sloop?

• Techneut
  • Niet online
Tja, wat zal ik zeggen? Elk product is waard wat een gek ervoor over heeft. Maar bedenk wel dat jij hem afdankt. En als je eerlijk bent, en dat neem ik voetstoots aan, dan vertel je er wel bij waarom je hem afdankt. Persoonlijk zou ik hem, wetend wat er aan de hand was, niet eens gratis willen hebben.

• Sibylle
Kijk maar eerst of het de koelkast niet is en of je het niet makkelijker en goedkoper kan oplossen. Als het de voeding blijkt te zijn dan zou ik hem niet doorverkopen voor meer dan €5 :P

Ctrl+k

• Koekemoeroetoe
Bedankt voor alle reacties, ik waardeer het zeer dat ik zo goed geholpen wordt!

Mocht ik de voeding verkopen, dan zal ik uiteraard vermelden waarom hij weg gaat. Ging mij er meer om of ik er, bijvoorbeeld, nog een bedrag voor kan vragen (x euro voor kabeltjes, onderdelen uit voeding etc.), of dat ik hem beter naar de vuilstort kan brengen.

Morgenmiddag ben ik weer thuis, dan zal ik een aantal testjes uitvoeren met het lichtnet. Het enige wat me nog niet duidelijk is:
- hoe kan ik testen of de koelkast defect is?
- hoe kan ik testen of de voeding defect is?

Ja, ik weet dat ik hierop kan googlen (heb ik ook al gedaan), maar ik heb van dit soort elektronica gewoonweg te weinig kennis om in te kunnen schatten of een testmethode betrouwbaar is of niet. Weet iemand een goede testmethode? Mocht het nodig zijn, ik beschik over een multimeter en een hele reeks schroevendraaiers, tangen etc.

--- EDIT ---

ben ondertussen alvast naar nieuwe voedingen aan het kijken en kwam o.a. deze tegen:
pricewatch: XFX ProSeries 850W XXX Edition

XFX staat bij mij in het boekje als een goed merk en de voeding in kwestie heeft een 80+ gold certificering.

Als de XFX niets is, waar kan ik dan beter naar kijken (naast de eerder door Ploink genoemde Seasonic)? Mijn budget ligt om en nabij de 100/110 euro. Stel dat ik voor iets meer geld een veel betere deal heb, dan mag dat uiteraard. Mijn echt maximale aller uiterste budget ligt op 150 euro, maar voor minder zou mooi zijn. Ik ben wel van plan om in de toekomst een 2e GTX770 te plaatsen. Ook andere onderdelen in mijn pc moeten makkelijk ge-upgrade kunnen worden, zonder dat de voeding te slap blijkt.

Bij voorbaat dank ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Koekemoeroetoe op 29-08-2013 19:27 ]

• memphis
  • Nu online

memphis

Heb je niet nog een PC waar je even de voeding uit kan trekken of iemand in je omgeving die je er 1 kan lenen?

• Koekemoeroetoe
memphis schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 19:24:
Heb je niet nog een PC waar je even de voeding uit kan trekken of iemand in je omgeving die je er 1 kan lenen?
Nee, ken helaas niemand die beschikt een dusdanig krachtige voeding waarop probleemloos een GTX770, Core i7 etc. kan draaien. Hooguit de pc van mijn zusje, ik meende dat daar een BeQuiet! 500W voeding in zat, maar ik denk dat dat aan de krappe kant is voor mijn systeem.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:03
Koekemoeroetoe schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 19:19:

Morgenmiddag ben ik weer thuis, dan zal ik een aantal testjes uitvoeren met het lichtnet. Het enige wat me nog niet duidelijk is:
- hoe kan ik testen of de koelkast defect is?
- hoe kan ik testen of de voeding defect is?

Ja, ik weet dat ik hierop kan googlen (heb ik ook al gedaan), maar ik heb van dit soort elektronica gewoonweg te weinig kennis om in te kunnen schatten of een testmethode betrouwbaar is of niet. Weet iemand een goede testmethode? Mocht het nodig zijn, ik beschik over een multimeter en een hele reeks schroevendraaiers, tangen etc.
Start dan al eens met die multimeter aan je pc te hangen en de 5V uit te meten (op een vrije meter tussen rood en zwart meten), en wacht even tot de koelkast aan springt om te kijken of er een spanningsdip op zit. Ik hoop alleen dat de spanning lang genoeg daalt / de meter snel genoeg verandert, feitelijk is dit meer werk voor een oscilloscoop.

Hetzelfde een keer bij de 12V (tussen geel en zwart).
Dan ook een keer bij de aankomst in je zekeringkast of er effectief wel 220-235V oid uit komt.
Om verder de troep op je spanning (harmonischen bv) te meten heb je specialistische apparatuur nodig.
Koekemoeroetoe schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 19:30:
[...]

Nee, ken helaas niemand die beschikt een dusdanig krachtige voeding waarop probleemloos een GTX770, Core i7 etc. kan draaien. Hooguit de pc van mijn zusje, ik meende dat daar een BeQuiet! 500W voeding in zat, maar ik denk dat dat aan de krappe kant is voor mijn systeem.
500W is ruim voldoende hoor. Videokaart en processor samen verbruiken maar 300W, en dat is dan onder belasting. Idle is 100W ruim voldoende.

[ Voor 17% gewijzigd door Malantur op 29-08-2013 19:36 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Simpele test.. sluit een ander apparaat aan met een hoge inschakelstroom.. :?
dan weet je of het aan de inschakelpiek ligt..

404 Signature not found

• Koekemoeroetoe
SMSfreakie schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 20:03:
Simpele test.. sluit een ander apparaat aan met een hoge inschakelstroom.. :?
dan weet je of het aan de inschakelpiek ligt..
Zoals een slijptol bijvoorbeeld?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Koekemoeroetoe schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 20:04:
[...]

Zoals een slijptol bijvoorbeeld?
kan je proberen, als de inschakelstroompiek maar hoog genoeg is :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Koekemoeroetoe schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 19:19:
..
ben ondertussen alvast naar nieuwe voedingen aan het kijken en kwam o.a. deze tegen:
pricewatch: XFX ProSeries 850W XXX Edition

XFX staat bij mij in het boekje als een goed merk en de voeding in kwestie heeft een 80+ gold certificering.
Gold? Er bestaat een brons en een zilver versie volgens XFX.
Ik vermoed dat de zilver variant een nieuwere versie is, maar let dus op welke je koopt.
Power supplies from XFX are manufactured by Seasonic. The PRO 650 W XXX Edition is a relabeled Seasonic M12II Bronze 650 W (SS-650AM).
:D

[ Voor 5% gewijzigd door Ploink op 30-08-2013 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
Vanmiddag mooi vroeg thuis, dus ben meteen aan het meten gegaan. Wat ik heb getest:

TestResultaat
PC in slaapstand, slijptol aan/uitschakelen, koelkast ontkoppeldPC blijft in slaapstand
PC in slaapstand, koelkast aansluitenPC ontwaakt 100% van de tijd uit slaapstand
PC in slaapstand, overige apparatuur in/uitschakelen, koelkast ontkoppeldPC blijft af en toe in slaapstand, ontwaakt soms (lijkt geheel random)

Ik heb de posities van de stekkers in het stekkerblok veranderd, de resultaten blijven gewoon hetzelfde.

Het blijkt dat niet alleen de koelkast de pc uit slaapstand kan halen, maar ook het inschakelen van een lamp, subwoofer of tv. Ook bij het inschakelen van apparaten die niet op het stekkerblok aangesloten zitten, kan de pc uit slaapstand ontwaken. Zo deed mijn moeder ergens het licht aan en uit, waardoor de pc opeens weer begon te werken.

Ik heb de hele tijd het voltage dat uit het stekkerblok kwam gemeten. Over het algemeen zat het voltage netjes rond de 222 tot 225 Volt. Bij het inschakelen van een zwaarder apparaat, zoals de slijptol (500W volgens het plaatje, uiteraard veel meer bij het 'aanslingeren'), zakte het voltage slechts naar 219 volt. Bij het uitschakelen van de slijptol schoot het voltage echter wel de lucht in, heb meer dan 350 volt gemeten. Nu lijkt het me erg stug dat er krachtstroom uit een normaal stopcontact komt, dus ik vraag me af hoe betrouwbaar deze meting geweest is.

Al met al lijkt het er op dat mijn pc hypergevoelig is voor de kleinste fluctuaties in het voltage. Betekent dit dat mijn voeding op zijn eind is?

--- EDIT ---

Het gebruikte stekkerblok kan overigens 3500 Watt aan, maximaal 16A en 250V wisselspanning.

--- EDIT 2 ---
Ploink schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 13:09:
[...]

Gold? Er bestaat een brons en een zilver versie volgens XFX.
Ik vermoed dat de zilver variant een nieuwere versie is, maar let dus op welke je koopt.

[...]

:D
Ah dat wist ik niet, en dat gold moet ik inderdaad verkeerd gezien hebben. Kan in zo'n geval dus maar beter voor de Seasonic gaan, scheelt 7 euro en je krijgt hetzelfde :P

Toch heb ik het gevoel dat 850W aan de lage kant is, gezien ik wel een keer een 2e GTX770 wil kopen en misschien ook nog wel wat andere onderdelen (andere CPU/MOBO/RAM, extra HDD's). Kan ik dan niet beter, met oog op de toekomst, een 1000W voeding nemen? Dan geef ik nu liever 150 euro uit en zit ik goed, ipv 100 euro en dan over 3 jaar weer een nieuwe voeding...

[ Voor 21% gewijzigd door Koekemoeroetoe op 30-08-2013 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ik denk dat je meter te traag is om de snelle veranderingen in de netspanning goed te meten, vooral de spanningsdip kan veel groter zijn dan je meter aangeeft.
Een hele korte piek van een paar milliseconden naar 350V lijkt me wel mogelijk. Het kan zijn dat je meter een korte piek beter registreert dan een korte dip.

Ik denk dat je USB apparaten (toetsenbord enzo) voeding krijgen van de 5Vstandby, dus dat ze stroom krijgen in de slaapstand. Door een korte storing op deze spanning krijg je ook een storing op de USB data, of het usb apparaat reset zichzelf, en dat maakt je pc wakker.

Een mogelijke oorzaak kan nog zijn dat je een usb apparaat hebt dat vrij veel stroom gebruikt. Sommige voedingen kunnen maar heel weinig vermogen leveren op de 5Vstandby. Plug eens alle usb apparaten (ook de interne!) behalve muis/toetsenbord uit en probeer het nog eens.

Indien dit het probleem is moet je even in de handleiding van je moederbord duiken om uit te vissen hoe je de betreffende usb aansluitingen op de gewone 5V kan laten werken zodat ze in standby uit gaan. Meestal is dit een jumper of een bios instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
238W Core i7 2600k total system power, zwaar overclocked, prime95
-10W een idle videokaart.
246W GTX770 in torture test.
246W 2e GTX770, ook gemarteld.
10W 2e harddisk, non-green.
10W 3e harddisk, non-green.
10W 4e harddisk, non-green.
10W 5e harddisk, non-green.
-----------------------
760W

Knappe jongen als je daar bovenuit weet te komen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
Verrek... Ik heb een ±5 jaar oude USB hub op mijn bureau liggen, waar mijn muis en printer op zijn aangesloten. Zodra ik deze hub ontkoppel en mijn muis rechtstreeks in de pc prik, krijgt de aanslaande koelkast de pc niet meer uit slaapstand. Ook als de hub wel aangesloten is maar de muis niet, komt de pc niet uit zijn slaapstand.

Het lijkt er dus op dat de combinatie van de muis (Logitech G9x) en de hub een fout veroorzaakt. Misschien tijd voor een nieuwe USB hub? :P

Alle andere USB apparaten (Xbox controller ontvanger, ontvanger voor draadloze muis/keyboard en printer) geven dus geen problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
En die USB-hub heeft zelf een voeding, of is het een passieve HUB die z'n 5 V uit de PC haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
Techneut schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 14:43:
En die USB-hub heeft zelf een voeding, of is het een passieve HUB die z'n 5 V uit de PC haalt?
Het is een passieve hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Dus je USB-kerstboom gebruikt alles bij elkaar teveel stroom.
Als de USB hub voelbaar warm wordt zou ik 'm weg doen, maar het kan zijn dat alles bij elkaar gewoon te veel is. Op je moederbord zitten 12 usb aansluitingen, installeer een extra bracket en je hebt geen hub meer nodig.

Zie pdf manual voor tips om de standby power te reduceren:
Blz 53 PME Event Wake UP
Blz 54 Power On By Mouse
Blz 54 Power On By keyboard

Blijkbaar kun je bij dit bord niet kiezen of een usb poortje standby spanning krijgt. Misschien zitten niet alle poortjes op +5VSB aangesloten? Contoleer maar eens of ze allemaal stroom hebben in standby.
Of je koopt een voeding die meer standby power kan leveren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
Ik heb die usb hub op mijn bureau liggen om makkelijk apparaten in te kunnen pluggen. Nu heb ik sinds kort een nieuwe behuizing die 3 usb poorten bovenop de kast heeft (Nexus Prominent R), dus an sich is de hub al een beetje overbodig, maar toch altijd nog wel makkelijk. Als ik een degelijke hub koop (niet zo'n 5 euro ding) met netvoeding, dan is het probleem ook opgelost toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Klopt. Je kan dus gewoon kiezen, helemaal geen externe HUB meer, het advies van Ploink of toch weer een externe HUB wat het gemakkelijkst is als je de plaats die het inneemt op je bureau niet lastig vindt.
Heel leuk dat je de bron van je probleem hebt gevonden!

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 30-08-2013 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
Techneut schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:00:
Klopt. Je kan dus gewoon kiezen, het advies van Ploink of toch weer een externe HUB wat het gemakkelijkst is als je de plaats die het inneemt op je bureau niet lastig vindt.
Heel leuk dat je de bron van je probleem hebt gevonden!
Inderdaad fijn om het probleem gevonden te hebben (het lijkt er op in ieder geval). Vannacht even goed testen door de pc in slaapstand te laten staan als de hub er tussenuit is. Als ie morgenvroeg nog slaapt lijkt het me dat alles goed is :P En damn wat ben ik blij als het niet de voeding is die kapot is...

Externe hub is toch wel makkelijk, nu alleen nog kiezen of ik usb 3.0 of 2.0 neem ivm prijzen enzo...

Iedereen die me geholpen heeft, enorm bedankt!! Ben zelden zo goed, snel en vriendelijk geholpen op een forum!

[ Voor 6% gewijzigd door Koekemoeroetoe op 30-08-2013 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Net even de specs van je voeding opgezocht:
+5VSB kan 3.5A/17.5W leveren.
Dat zou toch ruim genoeg moeten zijn. Ik denk dat je voeding inderdaad niet helemaal lekker is, maar een powered usb hub lost het probleem ook op, voorlopig tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
Ploink schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:09:
Dat zou toch ruim genoeg moeten zijn. Ik denk dat je voeding inderdaad niet helemaal lekker is, maar een powered usb hub lost het probleem ook op, voorlopig tenminste.
Hmm, dan wacht ik toch maar ff totdat de voeding echt tekens van kapot zijn gaat vertonen. Heb van al mijn belangrijke bestanden (meerdere) backups, dus een crash zou hoogstens vervelend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Goed idee, en misschien gaat ie helemaal niet kapot. Ik zou dan wel die oude HUB er uit gooien, dan ben je vermoedelijk definitief van je ergernissen af. Maar wellicht had je zelf dat idee ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
Techneut schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 18:31:
Goed idee, en misschien gaat ie helemaal niet kapot. Ik zou dan wel die oude HUB er uit gooien, dan ben je vermoedelijk definitief van je ergernissen af. Maar wellicht had je zelf dat idee ook al.
hub is er al tussenuit, ding gaat de prullenbak in. Schrok wel van de prijzen van usb 3.0 hubs, had verwacht dat die al wel wat betaalbaarder zouden zijn... Misschien dan voorlopig nog maar geen nieuwe hub, vind het ook zo zonde om nu nog een usb 2.0 hub te kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
ach, een hub heb je toch niet echt nodig ;) Verlengkabels ftw! :P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Ploink schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:09:
Die redenering ontgaat mij volledig...
Een USB 1.x of 2.x poort kan in basis 100 mA leveren en na communicatie met en goedkeuring door de host maximaal 500 mA. Als je dus via een unpowered hub meerdere apparaten (toetsenbord, muis) aansluit op één enkele USB-poort, hoeven je USB-poort (en je voeding) voor die hele hub nooit meer dan 500mA te leveren. Dat dat vervolgens problemen oplevert zegt niks over de voeding, maar des te meer over de 'usb kerstboom' zoals Ploink ook al omschreef.
Mijns inziens is er geen enkele indicatie dat de voeding niet goed meer is en een powered usb hub zou een degelijke permanente oplossing zijn.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ok ik leg het uit.

Een korte dip in de netspanning heeft tot gevolg dat de voeding van de USB apparaten heel even wegvalt, dat is per definitie een voeding probleem.

Veel moderne moederborden voeden alle USB poortjes via de +5VSB. Sommige oudere voedingen zijn hier niet op berekend en kunnen maximaal 1A totaal leveren aan +5VSB. Dit geeft wel eens problemen als je veel USB apparaten hebt, maar dit is hier niet niet geval want de voeding kan 3.5A leveren.

Dan is er nog de holdup time. Dat is de tijd dat een voeding nog stroom kan leveren als de netspanning wegvalt. De energie komt dan uit de primaire condensator die achter de gelijkrichter zit.

De holdup time van de normale 12V, 5V en 3.3V is in orde, maar die van de 5VSB is op de een of andere manier te kort. Dat is niet normaal, zeker gezien het feit dat het verbruik dan laag is en de energie in de primaire condensator ruim voldoende zou moeten zijn voor een hele lange holdup.

Het verwijderen van een USB apparaat vermindert het verbruik zodat de holdup net genoeg is om de spanningsdip te overbruggen, maar dan blijft het feit dat de voeding niet helemaal in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Goed onder woorden gebracht.
Inderdaad mogen we volgens mij wel concluderen dat de voeding, althans de 5 V, wat krap geworden is. Wellicht t.g.v. geleidelijk achteruit gaan van een condensator. Maar als de klachten niet terugkomen zou ik het gewoon zo laten, een verdere maatregel kan altijd nog,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

(jarig!)
Hm, doet me ergens aan denken, ik heb ooit van een PS2 toetsenbordje de kabel (flink) verlengd, zodat ik vanuit bed kon internetten. (dat was nog pre-draadloze toetsenborden) echter het resultaat daarvan was dat als het licht aan of uitgezet werd terwijl de PC op slaapstand stond, dat ie daarvan wakker werd, omdat de kabel als antenne reageerde.

Lang verhaal kort: als de kabels van je randapparatuur niet goed afgeschermd zijn, en het ding wake on keyboard/mouse heeft (of gewoon spontaan) dan kan dat ook een oorzaak zijn, die niks met de voeding of stroomnet te maken heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindh4nt3r
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-10 13:22
Het probleem zoals hier beschreven herken ik helemaal. Ik ben afgelopen jaar verhuisd naar een huurwoning. Alle apparatuur werkte in de vorige woning gewoon goed, maar naar de verhuizing kreeg ook ik, last van een soort spanningsdip. Zodra er bijvoorbeeld een lamp in de woning werd ingeschakeld (maakte biet uit op welke groep deze zat) viel het geluid van de versterker voor 1 seconde uit, of ontkoppelde de een USB/randapparaat van de computer en schakelde hij hem vervolgens weer in.
Ik heb toen viabde woningbouw een elektricien op bezoek gehad die alles heeft doorgemeten. Van een dip bleek geen sprake, maar ivm een oude meterkast is deze vervangen. Het probleem bleef bestaan. Vervolgens kwam er een monteur van de DELTA om te kijken of het met de buitenlaan te maken had. Ook hier geen succes.

Na een paar weken heb ik zelf een eletricien laten komen. Deze heeft alle laspunten nagekeken en kwam tot de conclusie dat de bekabeling ook niet het probleem was. Hij kwam vervolgens met het idee om 1 groep te voorzien van aarding . Dit bleek de oplossing. Hij kwam met een lang verhaal, maar kan me niet meer herinneren wat de reden was.

Alvorens aarding te leggen heeft hij het eerst getest door via de radiatoren te aarden. Toen dit bleek te helpen zijn de kabels pas getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:46
Heb vergelijkbare problemen. Bij mij is het echter wanneer de koelkast compressor uitschakelt dan schakelen alle USB apparaten even uit en aan. Deze USB apparaten hangen aan een actieve USB hub met een vrij lange USB verlengkabel naar de PC.

Valt mee te leven alleen tijdens spelletjes even vervelend. Heb wel het idee dat nu ik op windows 10 draai de apparaten merkbaar sneller weer reageren dan destijds op windows 7. Toen duurde het ongeveer 10 seconden voor alles weer in bedrijf was, en nu ongeveer 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:32

Detmer

Professioneel prutser

JP1980 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 01:46:
Heb vergelijkbare problemen. Bij mij is het echter wanneer de koelkast compressor uitschakelt dan schakelen alle USB apparaten even uit en aan. Deze USB apparaten hangen aan een actieve USB hub met een vrij lange USB verlengkabel naar de PC.

Valt mee te leven alleen tijdens spelletjes even vervelend. Heb wel het idee dat nu ik op windows 10 draai de apparaten merkbaar sneller weer reageren dan destijds op windows 7. Toen duurde het ongeveer 10 seconden voor alles weer in bedrijf was, en nu ongeveer 3.
Topic is ruim 2 jaar oud 8)7

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Pagina: 1