• timewatcher
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-10-2022
Laatste tijd ben ik aan het rond kijken voor een nieuwe full-frame camera. Toen ik op internet rond aan het kijken was wilde ik in eerste instantie een 6D kopen want toen ik nog een 60D had wilde ik die eigenlijk al alleen had ik toen niet genoeg geld. (Nu alles verkocht en paar jaar verder).
Dus ik met volle overtuiging naar de winkel gegaan verteld. Dat ik alles verkocht had en een Canon 6D wilde kopen. Toen ze hoorde dat ik alles had verkocht zeiden ze al koop dan een Nikon D750.

Eisen camera

- Heb ik een max budget van 2800 euro.
- Ik was een keer naar Londen en liep daar savonds door de straten en ik kon niks meer met mijn camera wegens lichtsterkte. (of veel ruis) Dit mag dus niet gebeuren.
- Camera gebruik : Dagelijkse dingen, Stedelijke fotografie, Portret.

Wat zouden jullie doen?
sets die ik als voorbeeld heb:

In de winkel raden ze mij aan:
Nikon D750 + Tamron 24-70mm F/2.8 SP Di VC USD (ik kreeg een prijs correctie waardoor die in budget valt)
Een vriendin van mij gebruikt een D810 en raden deze lens weer af. Focus problemen in het donker?
Wacht tot sigma 24-70 (art)

Ik zelf ging toen dus voor
Nikon D750 + AF-S 24-120mm F/4.0G ED VR 2665
Lens is los rond de 900 euro. even sparen en lens verkopen voor sigma 24-70mm (art)

Kwa canon kant ging ik voor:
Canon EOS 6D + EF 24-105mm F/4.0 L iS USM BULK set 2080 euro
Canon EF 70-200mm F/2.8 L USM 1200 euro
3280 euro (300 euro cash back canon + Manfrotto MK190X3-3W1 statief t.w.v. € 259,-- Gratis.)
2980 euro (proberen hierop prijs correctie te krijgen naar 2800 euro)

gaat dit feest niet door:
Canon EOS 6D + EF 24-105mm F/4.0 L iS USM BULK set 2080 euro (150 euro cash back)
of
Canon EOS 6D + EF 24-105mm F/4.0 L iS USM BULK set 2299 euro (200 euro cash back)

Beide wachten sigma 2.8 24-70 2.8 art lens :z
Misschien een 35 of 50mm prime 1.4 / geld bewaren voor later

Alvast bedankt

[ Voor 51% gewijzigd door timewatcher op 04-05-2017 17:30 ]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:04

Garyu

WW

Tsja, de goedkoopste full-frame camera is denk ik momenteel nog steeds de Sony Alpha 7, die voor rond de 1000€ (body only) verkocht wordt. Je zit dan wel weer met peperduur glas, dus die afweging zul je moeten maken.

Maar je had al een DSLR, dus misschien wel redelijke inschatting in wat voor lenzen je ongeveer wilt hebben/gebruiken? Gebruik je primes, telelenzen, of vooral standaardbereik (ca. 24-70 op full frame)? Daar gaat uiteindelijk het meeste van af hangen, dus bedenk eens welke set je wilt gaat hebben - of je het nu al allemaal in 1 keer wil kopen is dan een tweede vraag.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-11 14:50

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
timewatcher schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 13:33:
Ik was een keer op vakantie naar Londen en liep daar savonds door de straten en ik kon niks meer met mijn camera wegens lichtsterkte. Dit mag dus niet gebeuren.
Dan is de eerste vraag die je je moet stellen eigenlijk wat wil je gaan fotograferen, wat voor glas heb je nu en kan of moet je dat nog upgraden naar lichtsterker glas als daar nog verbetering in zit; Verder zou je ook aan statieven en flitsers kunnen denken om je probleem te fixen, afhankelijk van de situatie.

Om bij het glas te blijven, een full frame body heeft ook full frame glas nodig, en dat is ook niet gratis. Verder kan je met adapters ook nog aan de gang op Sony A bodies, maar daar zitten ook de nodige haken en ogen aan.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-11 13:58
Mijn tip, koop de camera 2e hands en het glas nieuw. Glas blijft waarde wel gelijk (al kan je 2e hands ook mooie deals maken). Een body verliest heel snel zijn waarde.

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 17:31
Hallo,

Laatste tijd ben ik aan het rond kijken voor een nieuwe full-frame camera. Toen ik op internet rond aan het kijken was wilde ik in eerste instantie een 6D kopen want toen ik nog een 60D had wilde ik die eigenlijk al alleen had ik toen niet genoeg geld. (Nu alles verkocht en paar jaar verder)

Heb ik een max budget van 2800 euro.

Dus ik met volle overtuiging naar de winkel gegaan verteld. Dat ik alles verkocht had en een Canon 6D wilde kopen. Toen ze hoorde dat ik alles had verkocht zeiden ze al koop dan een Nikon D750.

Doel val de Camera, Dagelijkse dingen, Stedelijke fotografie, Portret, dieren.

Belangrijke punten van de camera.

Gebruiksvriendelijkheid en mogelijkheden!
Ik was een keer op vakantie naar Londen en liep daar savonds door de straten en ik kon niks meer met mijn camera wegens lichtsterkte. Dit mag dus niet gebeuren.

Wat zouden jullie doen?

Voor nikon gaan toch duurdere body pakken minder investeren in glas en in de toekomst meer glas kopen?

Investeren in canon en meer geld over voor glas momenteel krijg je een statief bij een 6d en 7d. Ook krijg je cashback op lensen.

Alvast bedankt
Voor full frame zit je wel erg krap met je budget, tenzij je voor een oudere generatie camera gaat. Gebruikersvriendelijkheid is ook niet echt de sterkste kant van full frame camera's. Meestal zijn die gericht op de meer pro gebruikers. Mogelijkheden heb je waarschijnlijk zat.

Voor stadsfotografie is 35mm gebruikelijk, voor portret zit je vaak rond de 70mm (meest natuurlijk) of hoger (meer bokeh). En als je dieren fotografeert kan je al gauw richting de 300+mm gaan (ervan uitgaand dat het wilde dieren betreft).

Zelf moet ik er niet aan denken om mijn full frame camera te gebruiken voor stadsfotografie (1x gedaan met de D800, nooit weer). Veel te lomp, ik zou het kunnen overwegen met iets zoals de genoemde Sony A7 (of II). Maar daar heb je dan weer een beperkt aanbod lenzen voor, of je moet met mounts werken. Dit is een keuze die je zelf moet maken.

Als je toch voor Canikon gaat heb je wel een paar hele mooie 3rd party lenzen. Voor jou gebruik zou ik in ieder geval 2 lenzen halen een 35mm à la Sigma 35mm f/1.4 Art, deze voldoet aan de eisen van zo'n beetje elke stadsfotograaf. Daarnaast heb je nog een zoomlens nodig. Waar 24-70mm de standaard is (Tokina AT-X 24-70mm f/2.8 Pro FX is een heel erg goede). Zou ik je toch een 70-200mm aanraden, het lijkt mij dat dit voorlopig voor portret/dieren de perfecte combinatie is. Een 'budgetvriendelijke' keuze zou zijn de Tamron SP AF 70-200mm, al betaal je nu wel 7-800 euro per lens en blijft er naar 'maar' 1200 euro over voor een camera. Zoals ik zei, full frame is een duur platform.

Op je vakantie naar London, wat voor camera had je bij je en wat voor lens, wat het de Canon 60D? Ik vraag me namelijk af wat exact het probleem was, want de Canon 60D staat bekend als een redelijk goede low-light camera.

Verwijderd

Ik zou de eerste generatie A7's niet aanraden met dat budget. De A7II is een betere optie door de interne stabilisatie.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Titel wat minder schreeuwerig gemaakt

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• timewatcher
Swagger schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 15:42:
[...]
Zelf moet ik er niet aan denken om mijn full frame camera te gebruiken voor stadsfotografie (1x gedaan met de D800, nooit weer). Veel te lomp, ik zou het kunnen overwegen met iets zoals de genoemde Sony A7 (of II). Maar daar heb je dan weer een beperkt aanbod lenzen voor, of je moet met mounts werken. Dit is een keuze die je zelf moet maken.

Als je toch voor Canikon gaat heb je wel een paar hele mooie 3rd party lenzen. Voor jou gebruik zou ik in ieder geval 2 lenzen halen een 35mm à la Sigma 35mm f/1.4 Art, deze voldoet aan de eisen van zo'n beetje elke stadsfotograaf. Daarnaast heb je nog een zoomlens nodig. Waar 24-70mm de standaard is (Tokina AT-X 24-70mm f/2.8 Pro FX is een heel erg goede). Zou ik je toch een 70-200mm aanraden, het lijkt mij dat dit voorlopig voor portret/dieren de perfecte combinatie is. Een 'budgetvriendelijke' keuze zou zijn de Tamron SP AF 70-200mm, al betaal je nu wel 7-800 euro per lens en blijft er naar 'maar' 1200 euro over voor een camera. Zoals ik zei, full frame is een duur platform.

Op je vakantie naar London, wat voor camera had je bij je en wat voor lens, wat het de Canon 60D? Ik vraag me namelijk af wat exact het probleem was, want de Canon 60D staat bekend als een redelijk goede low-light camera.
Grote is geen probleem. Vind het eerlijk gezegd zelfs fijner! hiervoor had ik dan een 60D die had een ideale grote grip mocht voor mij wel iets groter ( ik zelf ben 1.85-190m lang ) Een vriend van mij heeft een Olympus OM-D E-M1 Mark II net gekocht. maar die vind ik niet fijn in de hand liggen.

In Londen had ik een Canon 1000D of de 60D het is al paar jaar terug dat ik daar was. De punten die ik tegen von vallen van de 60D (Voor die prijs was het een prima camera etc.)
- Was de ruis. Ik heb een paar keer een workshop gevolgd bij een fotograaf en die had een 5D m3 zijn prestaties in het donker waren gewoon in mijn ogen geweldig.
- dat de 60D geen full frame camera was.

Kwa lenzen (Dankjewel voor de tip) IK zelf denk dat 1e een kleine zoom lens 24-70/105 beste is. (er naast een 70-200) Vervolgens sparen voor primes. (1e allround lenzen dan primes proeven)
Zelf had ik deze in gedachten.
In de winkel raden ze mij aan:
Nikon D750 + Tamron 24-70mm F/2.8 SP Di VC USD (ik kreeg een prijs correctie waardoor die in budget valt)
Een vriendin van mij gebruikt een D810 en raden deze lens weer af. Focus problemen in het donker?
Wacht tot sigma 24-70 (art)
(ik heb zelf een Tamron lens gehad die viel op een tapijt 3cm van de grond kapot niet meer repareer baar volgens tamron).
Tamron AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Canon objectief was deze lens.

Ik zelf ging toen dus voor
Nikon D750 + AF-S 24-120mm F/4.0G ED VR 2665
Lens is los rond de 900 euro. even sparen en lens verkopen voor sigma 24-70mm (art)

Kwa canon kant ging ik voor:
Canon EOS 6D + EF 24-105mm F/4.0 L iS USM BULK set 2080 euro
Canon EF 70-200mm F/2.8 L USM 1200 euro
3280 euro (300 euro cash back canon + Manfrotto MK190X3-3W1 statief t.w.v. € 259,-- Gratis.)
2980 euro (proberen hierop prijs correctie te krijgen naar 2800 euro)

gaat dit feest niet door:
Canon EOS 6D + EF 24-105mm F/4.0 L iS USM BULK set 2080 euro (150 euro cash back)
of
Canon EOS 6D + EF 24-105mm F/4.0 L iS USM BULK set 2299 euro (200 euro cash back)

Beide wachten sigma 2.8 24-70 2.8 art lens :z
Misschien een 35 of 50mm prime 1.4 / geld bewaren voor later

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:43
Sorry, maar schrap die f/4 lenzen maar. Anders had je net zo goed bij aps-kunnen blijven en daar een Sigma 17-50 f/2.8 opgezet of nog beter: Sigma 18-35 f/1.8.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• timewatcher
Universal Creations schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:18:
Sorry, maar schrap die f/4 lenzen maar. Anders had je net zo goed bij aps-kunnen blijven en daar een Sigma 17-50 f/2.8 opgezet of nog beter: Sigma 18-35 f/1.8.
Welke lenzen zou je dan wel aanraden?

• Universal Creations
Minimaal f/2.8 zoomlenzen en anders lichtsterkere vaste brandpuntslenzen anders win je niets aan lichtsterkte.
Straatfotografie kan met een 35mm, maar ook met een 50mm die ook dienst kan doen als full of half body portretlens. Voor krappere portretten heb je minimaal 85mm nodig.
De Sigma Art primelenzen zijn briljant qua scherpte, maar zijn ook prijzig. De 24-70 f/2.8 Art moet ik nog in handen krijgen, maar de kans bestaat dat ik die morgen in handen krijg. Deze lens zal qua hoekscherpte iets moeten inleveren t.o.v. de Canon 24-70L II, maar heeft ook een iets schappelijker prijsje (ik verwacht €1500 max).

Verwijderd

Vergeet niet dat je bij precies dezelfde foto (beeldhoek, belichting, scherptediepte, you name it) het voor de ruis niet uitmaakt wat voor formaat sensor erin zit. Het voordeel van FF is dat je met grotere diafragma's kan werken waarvan geen APS-C (of kleiner) alternatief is en je meer dynamisch bereik hebt.

• Universal Creations
Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 18:36:
Vergeet niet dat je bij precies dezelfde foto (beeldhoek, belichting, scherptediepte, you name it) het voor de ruis niet uitmaakt wat voor formaat sensor erin zit. Het voordeel van FF is dat je met grotere diafragma's kan werken waarvan geen APS-C (of kleiner) alternatief is en je meer dynamisch bereik hebt.
I know * Universal Creations schreef mee aan [Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik
Maar als het gaat om de winst in ruisprestatie (tegen inlevering van DoF), kun je niet veel anders.

Verwijderd

I know you know, maar ik wilde het even wat verduidelijken voor timewatcher. Men staart zich vaak blind op de schone ISO's bij FF maar vergeten dat je dan wel een pak scherptediepte inlevert. Dat is niet altijd slecht, maar het maakt het niet tot een eerlijke vergelijking.

Dit levert dezelfde foto op:
m43: 25mm f/2.0 ISO 800
FF: 50mm f/4.0 ISO 3200

Wel bij sensors van dezelfde generatie. Als het een nieuwe m43 sensor is versus de sensor uit de D3 dan wint de m43 op z'n sokken.

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-11 19:12
Universal Creations schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:55:
De Sigma Art primelenzen zijn briljant qua scherpte, maar zijn ook prijzig. De 24-70 f/2.8 Art moet ik nog in handen krijgen, maar de kans bestaat dat ik die morgen in handen krijg. Deze lens zal qua hoekscherpte iets moeten inleveren t.o.v. de Canon 24-70L II, maar heeft ook een iets schappelijker prijsje (ik verwacht €1500 max).
Ik zie de Sigma 24-70 F2.8 Art overal nog op pre-order staan. Is deze al in de winkels of komt deze binnenkort beschikbaar? Heb hier nog niets over voorbij komen en daarom wat verrast door dit bericht. Dacht zelf dat deze ergens eind juni/begin juli op de markt zou komen. Ook erg benieuwd naar de reviews :)

Je zou met 2800 euro ook kunnen kijken voor een (jong) gebruikte Canon 5DMK3 en dan een 24-105 F4 erbij. Heb je ook een mooie set met een relatief "allround" gebruik. Of ipv een 24-105F4 een Sigma 50 mm 1.4 Art, zou ook moeten passen binnen het budget.

[ Voor 14% gewijzigd door bluecupra op 04-05-2017 18:54 ]

• Universal Creations
Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 18:47:
Wel bij sensors van dezelfde generatie. Als het een nieuwe m43 sensor is versus de sensor uit de D3 dan wint de m43 op z'n sokken.
Sorry, maar dat is niet zo: https://www.dpreview.com/...5958&y=0.6810543657331137
Dit is dus een Canon 5D (D3 stond niet meer in de huidige comparison tool) met een sensor van 11,5jaar oud vs een moderne m43 sensor. Nee, het scheelt niet meer 2 stops, maar de 5D wint het nog altijd qua ruis van de E-M1 II.
bluecupra schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 18:51:
Ik zie de Sigma 24-70 F2.8 Art overal nog op pre-order staan. Is deze al in de winkels of komt deze binnenkort beschikbaar? Heb hier nog niets over voorbij komen en daarom wat verrast door dit bericht. Dacht zelf dat deze ergens eind juni/begin juli op de markt zou komen. Ook erg benieuwd naar de reviews :)
Hij is ook nog nergens te krijgen, maar ik heb als verkoper in een fotozaak connecties met Sigma. Ik kan helaas nog niets beloven, vandaar mijn "kans".
Je zou met 2800 euro ook kunnen kijken voor een (jong) gebruikte Canon 5DMK3 en dan een 24-105 F4 erbij.
Nee, zou ik niet doen. Ik raad vaak een 2dehands 5D3 boven de 6D aan, maar in dit geval niet. Ik zie geen reden om meer uit te geven aan een body met voornamelijk een veel beter focussysteem als dit niet echt gebruikt gaat worden. En al helemaal niet met een lens die niet lichtsterk is.

Verwijderd

Universal Creations schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 19:11:
[...]

Sorry, maar dat is niet zo: https://www.dpreview.com/...5958&y=0.6810543657331137
Dit is dus een Canon 5D (D3 stond niet meer in de huidige comparison tool) met een sensor van 11,5jaar oud vs een moderne m43 sensor. Nee, het scheelt niet meer 2 stops, maar de 5D wint het nog altijd qua ruis van de E-M1 II.

[...]
Je begrijpt mij verkeerd, in het voorbeeld wat ik gaf zal je ISO800 op de E-M1 II moeten vergelijken met ISO3200 op de 5D. Dat is immers wat nodig is om een identieke foto te krijgen. Ik was denk ik niet helemaal duidelijk.

Zie equivalent exposures hier onderaan de pagina:
https://www.dpreview.com/...e-and-why-should-i-care/4

Als ik het verkeerd heb moet je het vooral laten weten.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2017 19:25 ]

• timewatcher
Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 18:47:
I know you know, maar ik wilde het even wat verduidelijken voor timewatcher. Men staart zich vaak blind op de schone ISO's bij FF maar vergeten dat je dan wel een pak scherptediepte inlevert. Dat is niet altijd slecht, maar het maakt het niet tot een eerlijke vergelijking.

Dit levert dezelfde foto op:
m43: 25mm f/2.0 ISO 800
FF: 50mm f/4.0 ISO 3200

Interessant Ik wist dit eerlijk gezegd nog niet echt.
Ik heb wel is gehoord dat de afstand van het object uitmaakte van scherpte diepte.
Dat als je 4.0 op crop hebt dat dat 2.8 was op FF
Dat je met flitsers meer scherpte diepte kunt creeren.

of dit klopt weet ik eerlijk gezegd niet meer net terug gekeken het is een jaar geleden dat ik een dsler echt heb vast gehouden. Ik ben nu ook de [Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik door aan het lezen.

-- off subject on subject --
Het valt me op dat er veel reacties komen over canon maar niet veel over nikon. Heeft dit te maken met 6D is goedkoper en prima is voor mij? Investeer dus meer in canon glas en koop later als je door wilt een betere body?

• Universal Creations
Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 19:15:
Je begrijpt mij verkeerd, in het voorbeeld wat ik gaf zal je ISO800 op de E-M1 II moeten vergelijken met ISO3200 op de 5D. Dat is immers wat nodig is om een identieke foto te krijgen. Ik was denk ik niet helemaal duidelijk.

Zie equivalent exposures hier onderaan de pagina:
https://www.dpreview.com/...e-and-why-should-i-care/4

Als ik het verkeerd heb moet je het vooral laten weten.
Ah, dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen. Je bericht gaf het idee dat een moderne m43 op gelijke iso's beter was dan een oude full frame. Als het gaat om equivalentie, dan maakt het wel wat uit. Al zijn de verschillen over de loop van de jaren kleiner dan veel mensen denken (1 stop in 10 jaar). De winst is gehaald met hele hoge iso's (werden vroeger niet native ondersteund, dus gepushed en dat is altijd minder goed) en betere ruisreductie algoritmes (ook in raw).
timewatcher schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 19:24:
-- off subject on subject --
Het valt me op dat er veel reacties komen over canon maar niet veel over nikon. Heeft dit te maken met 6D is goedkoper en prima is voor mij? Investeer dus meer in canon glas en koop later als je door wilt een betere body?
De Nikon D610 is eigenlijk een betere camera dan de 6D, dus ik zou dat geen slechte keuze vinden. En Sigma maakt daar net zo goed lenzen voor. Enige nadeel is de bediening van Nikon dslr's die soms wat te wensen over laat en daarnaast ook echt anders dan wat je gewend was met je 60D.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-11 18:41

Nik

Ik weet niet hoeveelhaast je hebt, maar geruchten over een 6D mark II zijn er ook. Altijd lastig om zo'n gok te wagen want misschien komt er niks dit jaar, maar ik 'wacht' ook (heb geen haast, al m'n spullen zijn gestolen maar kijk wel uit naar een nieuwe body). Daarnaast heb ik ook even bij Nikon gespiekt, maar de camera's trekken me gewoon niet. Geen idee waarom, misschien ligt het aan de knoppen, de viewfinder, de kleurtoon...

• timewatcher
Nik schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 20:20:
Ik weet niet hoeveelhaast je hebt, maar geruchten over een 6D mark II zijn er ook. Altijd lastig om zo'n gok te wagen want misschien komt er niks dit jaar, maar ik 'wacht' ook (heb geen haast, al m'n spullen zijn gestolen maar kijk wel uit naar een nieuwe body). Daarnaast heb ik ook even bij Nikon gespiekt, maar de camera's trekken me gewoon niet. Geen idee waarom, misschien ligt het aan de knoppen, de viewfinder, de kleurtoon...
Was die ook aan het volgen. 6D heeft gewoon als nadeel zijn auto focus systeem die is verouderd..
Nikon wint eigenlijk kwa camera's momenteel in deze prijs range.
Alleen ik hoor canon heeft vaak mooiere kleuren. Cashback momenteel en Zijn raw files zitten fijner in elkaar. (geen ervaring met nikon het is puur wat ik gehoord heb).

Canon 6D M2 wordt waarschijnlijk pas na de zomer vakantie gelanceerd. September... Als die 21 mei wordt gelanceerd voor 2000 euro en goede autofocus punten heeft. en heb net de canon 6D ga ik denk ik wel letterlijk huilen haha ( vakantie geld komt er dan ook net aan haha)

Verwijderd

timewatcher schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:12:
[...]
In Londen had ik een Canon 1000D of de 60D het is al paar jaar terug dat ik daar was. De punten die ik tegen von vallen van de 60D (Voor die prijs was het een prima camera etc.)
- Was de ruis. Ik heb een paar keer een workshop gevolgd bij een fotograaf en die had een 5D m3 zijn prestaties in het donker waren gewoon in mijn ogen geweldig.
(even terug on-topic na het spelletje ver-plassen van de gearheads :-) )

No offense, maar dat kan ook aan de techniek van de fotograaf liggen! Of aan het gebruik van RAW en nabewerking op de PC.

Wellicht heb je foto's gezien die vanaf een statief gemaakt zijn (dat is sowieso een zinvolle investering)?

Verder is niet bekend welke lens je op de 60d had. Dit bepaalt ook de kwaliteit van een foto bij weinig licht.

Een full-frame camera is voor gevorderde fotografen, en ik heb de indruk dat een foto-cursus een deel van jouw probleem kan oplossen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2017 20:48 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:35

DukeBox

loves wheat smoothies

Helaas is nog steeds niets concreets bekend over de canon 6d II, afhankelijk van de prijs kan dat wel eens top model worden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

En tweedehands een 5d3 kopen? Ik heb de mijne verkocht voor 1550 euro inc grip, dus die past makkelijk in je budget. Heb je een betere body dan de 6d, vergelijkbare sensor, goed autofocus systeem en algeheel gewoon een fijne body. En heb je zo'n 1000 euro om 1 of 2 mooie lenzen erbij te kopen :)

• Universal Creations
Tweedehands 6D kost nog minder ;)
De 6D2 gaat in augustus komen. Meer weet ik er momenteel niet van.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Universal Creations schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 21:04:
Tweedehands 6D kost nog minder ;)
De 6D2 gaat in augustus komen. Meer weet ik er momenteel niet van.
klopt, maar vind ik ook een minder goede camera.

• Universal Creations
Nomad schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 21:46:
klopt, maar vind ik ook een minder goede camera.
Uhu, maar er is prima straatfotografie en portretten en dergelijke mee te schieten. Ik werk zo al jaren met de 5D2. Ja een 5D3 is top qua focussysteem, maar als je aan een budget vastzit en je fotografie niet heel erg afhankelijk is van meer dan 1 focuspunt ;) dan kun je het verschil beter stoppen in goed glas.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Toch, een goed betrouwbaar AF systeem doet meer wonderen dan een lens die net scherper is, of net iets mooiere bokeh, of 1.4 ipv 1.8. Zeker met portretten vind ik focus recompose lang niet altijd fijn werken en met de 5d3 hoeft dat ook niet.

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 17:31
timewatcher schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:12:
[...]

Grote is geen probleem. Vind het eerlijk gezegd zelfs fijner! hiervoor had ik dan een 60D die had een ideale grote grip mocht voor mij wel iets groter ( ik zelf ben 1.85-190m lang ) Een vriend van mij heeft een Olympus OM-D E-M1 Mark II net gekocht. maar die vind ik niet fijn in de hand liggen.
Buiten dat een camera fijn in de hand moet zitten, moet je hem wel willen meenemen. Ik heb me daar flink op Verkeken. Als ik fotografeer voelt mijn camera ook perfect aan (ik ben 1.83 voor als dat iets waard is). Dan heb ik het over mijn Nikon D800. Maar het meenemen ervan doe ik liever niet (veel te lomp/zwaar), ik ben nu dan zelf ook opzoek naar iets kleins voor stadsfotografie. Op mijn laatste paar vakanties heb ik gewoon de iPhone gebruikt.
In Londen had ik een Canon 1000D of de 60D het is al paar jaar terug dat ik daar was. De punten die ik tegen vondvallen van de 60D (Voor die prijs was het een prima camera etc.)
Nu zit er natuurlijk een heel erg groot verschil tussen een 1000D, 60D en een 5D III. Nog een groter verschil zit er tussen de gebruikte lens, bijvoorbeeld een 5D III met een 35mm f/1.4 zal ongelooflijk veel beter presteren dan een Canon 1000D met een 18-55mm f/3.5-5.6. Je staat dan effectief te schieten met een 25.6-88mm f/5.6-9 die kwalitatief ook nog minder is. Nu zou jou camera op de automatische stand het tekort aan licht proberen te compenseren met een te hoge ISO. Daar waar de schuldige eigenlijk de lens is (en natuurlijk de camera maar je begrijpt mijn punt hopelijk).

Want misschien vergelijk je nu een foto die je uit je hand hebt geschoten op automatische instellingen met een kitlens met een foto geschoten op een 5D III onder het maanlicht, vanaf een statief, met 4 minuten sluitertijd met een Canon 24-70mm f/2.8 L II op een ISO van 100. Ik zou het in ieder geval niet direct op full frame schuiven.
Kwa lenzen (Dankjewel voor de tip) IK zelf denk dat 1e een kleine zoom lens 24-70/105 beste is.
De 24-70mm f/2.8 is mijn go-to lens. Deze heb ik vrijwel altijd op mijn camera zitten. Als je nu een camera met maar 1 lens wilt halen, zou ik zeker voor een goede 24-70mm f/2.8 gaan, aangezien deze het best te gebruiken is. Waar je waarschijnlijk consessies op zult moeten doen, tenzij je gaat wachten op de Sigma 24-70mm f/2.8 Art (al moeten de verwachtingen nog worden waargemaakt). Ook al zijn lenzen waardevast (in ieder geval meer dan camera's). Zou ik het zelf erg zonde vinden om nu een goede 24-70mm te halen en deze later te verkopen voor een iets betere. Dan had ik zelf dus liever een goede 70-200mm f/2.8. In combinatie met de Sigma 35mm Art. Deze 2 lenzen voldoen namelijk aan jou eisen, en later kan de Sigma 24-70 Art gehaald worden als een perfecte all-rounder. Misschien een aparte volgorde maar toch, anders zijn de huidige Tamron en Tokina stuk voor stuk goede 24-70mm f/2.8 lenzen, al zijn ze iets langzamer dan de native lenzen (autofocussnelheid), vooral in vergelijking met de Canon 24-70mm f/2.8L II (ook 2x zo duur).

Hoe dan ook, als full frame is wat je wilt zal ik je daar niet van af praten. Maar ik zou in ieder geval eerst goed nadenken over wat voor soort foto's je wilt schieten. Wil je familieportretten maken, of foto's van kinderen (waarbij autofocus (en snelheid) een stuk belangrijker is). Snelle stadsfoto's van mensen of gebouwen fotograferen vanaf een statief.

Er zijn in ieder geval een paar goede camera's waar je uit kunt kiezen Nikon D610 (of duurder D750), Canon 6D of de Sony A7 II al zijn de lenzen voor de Sony toch flink te duur. Bovendien, met enkel een camera + lens ben je er nog lang niet.

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-11 13:36

- Ik was een keer naar Londen en liep daar savonds door de straten en ik kon niks meer met mijn camera wegens lichtsterkte. (of veel ruis) Dit mag dus niet gebeuren.
- Camera gebruik : Dagelijkse dingen, Stedelijke fotografie, Portret.
In dit geval zou ik zeker een 35mm 1.4 (sigma art) kopen. Samen met de Canon 6D of de Nikon d750 een killer combi.

Verwijderd

technonose schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 08:08:
[...]

In dit geval zou ik zeker een 35mm 1.4 (sigma art) kopen. Samen met de Canon 6D of de Nikon d750 een killer combi.
35mm voor portret? Het is puur een smaak dingetje, maar de meesten zullen liever naar 50/85/135 gaan.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-11 08:14

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 12:24:
[...]

35mm voor portret? Het is puur een smaak dingetje, maar de meesten zullen liever naar 50/85/135 gaan.
Vind je dat zo gek? 35mm is perfect voor full-body portretten, je zou zelfs nog 24mm kunnen pakken maar dan heb je snel kans op vervormingen. Maar ook voor wat meer close-ups kun je een 35mm prima gebruiken.

Een 50/85 is echt voor torso / headshots en minder voor full-body.

Deze foto (en nog veel anderen op mijn website) zijn geschoten met de Samyang 35mm f/1.4 op FF: http://www.maartendeboer....od-Fairy-2014/i-FRqrLWf/A

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Verwijderd

Dat voorbeeld waar je naar linkt laat precies zien dat het om smaak gaat. Voor mij is een 35mm teveel vervorming voor een schouderportret. Full body kan inderdaad, en laat ook veel van de omgeving zien. Voor de rest is 35mm natuurlijk wel een fijn brandpuntsafstand voor een walk around.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2017 16:41 ]

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 16:40:
Dat voorbeeld waar je naar linkt laat precies zien dat het om smaak gaat. Voor mij is een 35mm teveel vervorming voor een schouderportret. Full body kan inderdaad, en laat ook veel van de omgeving zien. Voor de rest is 35mm natuurlijk wel een fijn brandpuntsafstand voor een walk around.
Full body is ook een portret ;) Dus nee ik vind de keuze helemaal niet gek. De vervorming valt reuze mee als je die corrigeert. Ik kies er soms voor dit niet te doen. Daarnaast is het eigenlijk geen vervorming maar compressie.

Niet voor niets is 35/50/85 de holy trinity ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Ventieldopje op 05-05-2017 16:52 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• timewatcher
Dankjewel voor alle comments .
Momenteel heb ik besloten om toch voor de 6D te gaan of er moet 2e hands een mooie 5d m3 te koop staan.

Reden:
Voor potret etc. Is hij gewoon prima. Een snelheid monster is het niet 5D is dat dus meer maar iedereen wil liever in een Audi rijden als een Volkswagen.. (meer luxe maar nodig?)

@Swagger Ik herken het probleem wat je verteld :$ laatste keer was ik op vakantie met vrienden en die hebben gewoon meer haast en dan is een Dsler te lomp/sloom? en toen ook foto's gemaakt met de telefoon.

De set die ik gekozen heb veel gaan het er niet mee eens zijn (eigenwijs jong):
Canon EOS 6D + EF 24-105mm F/4.0 L iS USM BULK
Voor 1850 euro een mooie camera met een "goede" lens De body is 1500 euro los. Dus voor 350 euro een L glas wel f4.. Maar die is ook 950 euro nieuw..
pricewatch: Canon EF 24-105mm f/4L IS USM
door verkopen 70% nieuw waarde (665 euro) gratis 300 euro

Dan ben ik uit eindelijk 1200 euro kwijt voor een canon 6d ZONDER LENSEN
In die tijd is de sigma 24-70 uit gekomen en koop ik die van het resterend bedrag Ik denk dat die 1000-1200 euro kost (tamron 24-70 2.8 en tokina zijn beiden rond 1000 euro en is toch hun concurrent?)

Dan heb ik dus voor 2200-2400 euro (een canon 6d met sigma 2.8 24-70 lens) 600 euro nog over in tussen tijd geld verdiend met werk en koop daar een 35/50/85 prime lens van?

Vraagje zouden jullie sigma 50mm 1.4 boven de 1.2 canon kiezen?
sigma kost 800 euro... Cannon 1200 euro > canon cashback 250 euro = 950 euro!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-10 22:54
timewatcher schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 17:08:
Momenteel heb ik besloten om toch voor de 6D te gaan of er moet 2e hands een mooie 5d m3 te koop staan.

Reden:
Voor potret etc. Is hij gewoon prima. Een snelheid monster is het niet 5D is dat dus meer maar iedereen wil liever in een Audi rijden als een Volkswagen.. (meer luxe maar nodig?)

@Swagger Ik herken het probleem wat je verteld :$ laatste keer was ik op vakantie met vrienden en die hebben gewoon meer haast en dan is een Dsler te lomp/sloom? en toen ook foto's gemaakt met de telefoon.

Voor 1850 euro een mooie camera met een "goede" lens De body is 1500 euro los. Dus voor 350 euro een L glas wel f4.. Maar die is ook 950 euro nieuw..

In die tijd is de sigma 24-70 uit gekomen en koop ik die van het resterend bedrag Ik denk dat die 1000-1200 euro kost (tamron 24-70 2.8 en tokina zijn beiden rond 1000 euro en is toch hun concurrent?)

Dan heb ik dus voor 2200-2400 euro (een canon 6d met sigma 2.8 24-70 lens) 600 euro nog over in tussen tijd geld verdiend met werk en koop daar een 35/50/85 prime lens van?

Ga je voor een 6D omdat de D750 duurder is?
Gewoon even benieuwd naar. De D750 kost namelijk flink wat meer (maar weer minder dan een 5d iii) maar veegt behoorlijk de vloer aan met beiden. Heb dpreview zelfs nog bijna nooit zo positief gezien over een camera... :)

• timewatcher
blupmans schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 17:19:
[...]

Ga je voor een 6D omdat de D750 duurder is?
Gewoon even benieuwd naar. De D750 kost namelijk flink wat meer (maar weer minder dan een 5d iii) maar veegt behoorlijk de vloer aan met beiden. Heb dpreview zelfs nog bijna nooit zo positief gezien over een camera... :)
De nikon D750 blijft in mijn achterhoofd het is gewoon een parel. In de winkel wilde ze ook dat ik hem ging kopen (kreeg 200 euro korting omdat hij boven me budget was + gratis accessoires)
Maar ik heb gekozen voor een 6D Omdat:

als ik voor een tamron 24-70 2.8 met d750 ga 2900 euro kwijt ben (met korting).
Tamron licht mij niet lekker lens 1x 3cm van de grond op tapijt van 1cm dik laten vallen en was kapot)
Manual focus wat ik echt leuk vind zat een haper in kregen ze niet gerepareerd maar mocht wel 100 euro betalen voor een nieuwe rubberen ring..

Bij canon 2200-2400 euro + een statief van 250 euro (200 euro winkels nu). (kwam bij 750D er nog bij)
(Canon 6d + Sigma 24-70 2.8 (geschatte prijs).) en voldoet aan me eisen misschien verkoop ik hem over 2 jaar en koop ik de 6d m2? als die echt tegen valt maar door de cashbacks etc is het momenteel gewoon een interessante camera.

Ik heb altijd canon gehad, heeft me nooit in de steek gelaten. Service is beter bij canon (geruchten)
Nikon Heeft dit jaar grote fouten gemaakt op de beurs waardoor ze verlies hebben geleden.. (Een sport camera uit vinden terwijl Gopro afgelopen jaren nog maar de helft waard is is gewoon niet slim en er zijn meer dingen te vinden) Nikon gaat waarschijnlijk ook krimpen kwa bedrijf camera werd geschrapt misschien volgen er meer door mobiele telefoon? Canon gaat dit ook voelen maar is groter bedrijf.

Wat er gebeurd is met de D600 kan gewoon niet. (ik koop ook geen macbook meer door wat apple momenteel doet)

Andere mensen zou ik wel de 750D aanraden boven de 6D... maar ik kijk naar heel het plaatje en zou ook de risico's vertellen het is eenmaal een betere camera die ook goed geprijsd is maar momenteel stuk duurder is (je betaald voor wat je krijgt?).

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

timewatcher schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 17:08:

Reden:

We kunnen hier alleen maar advies geven en zullen je daarin nooit kunnen of willen pushen. Het is jouw geld en dus ook jouw beslissing.

Wat betreft de keuze van de 50mm zou ik zéker als je nog niet super veel ervaring hebt voor de Sigma gaan. De 50mm van Canon kies je alleen als je al heel wat ervaring hebt en ook weet hoe de 50mm f/1.2 is. Grootste gros van de mensen schildert de 50L af als een dure prut lens omdat hij niet zo scherp is als de Sigma en vinden de 1/3e stop winst het niet waard. Wordt je ouder en wijzer dan ga je ook kijken naar wat niet op de papiertjes staat en huur je een keer die lens om te kijken of het bij je stijl past. Zelf zal ik hands down voor de 50L kiezen (tussen deze twee in ieder geval) omdat ik dat persoonlijk een fijne lens vind met een mooi karakter terwijl het op papier toch echt de minste van de twee is. Specs op papier zijn leuk, geeky en vaak harde nummers maar in de praktijk niet altijd waar het om draait.

offtopic:
Je interpunctie is echt afschuwelijk en je zinsopbouw wat warrig maar ik denk dat ik het heb begrepen, dat moest ik echt even kwijt :X

www.maartendeboer.net

• timewatcher
Ventieldopje schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 18:05:
[...]

We kunnen hier alleen maar advies geven en zullen je daarin nooit kunnen of willen pushen. Het is jouw geld en dus ook jouw beslissing.

Wat betreft de keuze van de 50mm zou ik zéker als je nog niet super veel ervaring hebt voor de Sigma gaan. De 50mm van Canon kies je alleen als je al heel wat ervaring hebt en ook weet hoe de 50mm f/1.2 is. Grootste gros van de mensen schildert de 50L af als een dure prut lens omdat hij niet zo scherp is als de Sigma en vinden de 1/3e stop winst het niet waard. Wordt je ouder en wijzer dan ga je ook kijken naar wat niet op de papiertjes staat en huur je een keer die lens om te kijken of het bij je stijl past. Zelf zal ik hands down voor de 50L kiezen (tussen deze twee in ieder geval) omdat ik dat persoonlijk een fijne lens vind met een mooi karakter terwijl het op papier toch echt de minste van de twee is. Specs op papier zijn leuk, geeky en vaak harde nummers maar in de praktijk niet altijd waar het om draait.

offtopic:
Je interpunctie is echt afschuwelijk en je zinsopbouw wat warrig maar ik denk dat ik het heb begrepen, dat moest ik echt even kwijt :X
Klopt, Mijn excuses ik heb dislexy. Maar ik geef toe dat ik soms berichten te snel verzend. Ik heb eerlijk gezegd juist super veel van jullie geleerd! Over de keuzes en discussies die jullie voerde.

De lens een keer uit testen voor de aankoop is nooit verkeerd. Maar is het dan niet slimmer om toch de 1.2 te kopen maar dan niet lager als 1.4 gaan? 1e met de scherpte diepte leren omgaan? Prijs verschil is er momenteel toch niet veel.

Keuzen gemaakt canon 50mm 1.2 bleek 1500 euro te zijn inplaats van 1100 euro. 8)7

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

timewatcher schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 20:53:
[...]

Klopt, Mijn excuses ik heb dislexy. Maar ik geef toe dat ik soms berichten te snel verzend. Ik heb eerlijk gezegd juist super veel van jullie geleerd! Over de keuzes en discussies die jullie voerde.

De lens een keer uit testen voor de aankoop is nooit verkeerd. Maar is het dan niet slimmer om toch de 1.2 te kopen maar dan niet lager als 1.4 gaan? 1e met de scherpte diepte leren omgaan? Prijs verschil is er momenteel toch niet veel.

Keuzen gemaakt canon 50mm 1.2 bleek 1500 euro te zijn inplaats van 1100 euro. 8)7
Het verschil in scherpte-diepte is niet zo heel groot, ook de extra lichtopbrengst in de meeste gevallen niet door de hoeveelheid vignettering. Zoals ik al zei verschillen de lenzen in de praktijk heel erg van elkaar, waar de Sigma meer voor technische perfectie gaat maar (en ja dat is persoonlijk) ik de Canon een véél mooier karakter vind hebben. De Canon is ook veel minder breed inzetbaar daardoor en daarom voor veel mensen te duur.

www.maartendeboer.net

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-10 23:15
timewatcher schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 17:51:Wat er gebeurd is met de Nikon D600 kan gewoon niet.
Geheel mee eens, Maar dat is misschien makkelijk gezegd door ondergetekende die na aanschaf van deze olie sputteraar heel zijn passie voor fotografie een paar jaar kwijt was.

Inmiddels zou de camera 'gefixed' moeten zijn door Nikon Service, Geen idee of dat ook echt zo is want ik was mijn vertrouwen in zowel de camera als Nikon al kwijt.
Vandaar ook dat ik hem niet aan je heb aangeboden, Ondanks dat ik hem maar al te graag kwijt wil.
Kan dat ding niet in goed geweten doorverkopen, Ik in elk geval niet.
Zit er dan ook steeds meer over te denken hem bij een fotozaak in te ruilen ondanks dat ik er dan minder voor terugkrijg, Heeft de eventuele koper tenminste nog enige vorm van garantie op dat ding.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

• Tomas_
Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 12:24:
[...]

Het was tevens ook de combi met straat. Dan is 35 ook perfect. Maar het blijft uiteraard smaak en stijl

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

technonose schreef op zondag 7 mei 2017 @ 21:05:
[...]

Het was tevens ook de combi met straat. Dan is 35 ook perfect. Maar het blijft uiteraard smaak en stijl
Ik heb de 35/50/85 allen in 1.4 smaakje, dus alle opties heb ik onder handbereik, maar ik zou niet snel de 35mm pakken voor een portret. Dat betekent niet dat ik het nooit doe, maar wanneer ik hem dan pak, dan doe ik dat bewust om iets te benadrukken....maar dat is misschien in 5% van de gevallen. De 35mm is namelijk niet flatteus voor portretten, dus je forceert er bewust elementen mee wat mij betreft. Dat kan mooi zijn, maar is niet een go-to lens voor portretten wat mij betreft.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Nomad schreef op zondag 7 mei 2017 @ 21:52:
[...]

De 35mm is namelijk niet flatteus voor portretten, dus je forceert er bewust elementen mee wat mij betreft. Dat kan mooi zijn, maar is niet een go-to lens voor portretten wat mij betreft.
Què? Welke elementen forceer je er mee en wat bedoel je daar uberhaubt mee?

www.maartendeboer.net

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ventieldopje schreef op zondag 7 mei 2017 @ 23:38:
[...]

Què? Welke elementen forceer je er mee en wat bedoel je daar uberhaubt mee?
Elementen in je beeld. Een skateboard die je naar de camera toetrekt met groothoek en daarmee prominenter maakt, een kaaklijn die sterk is en je zo naar voren trekt, een agressie door in-your-face te schieten, een arm die naar de camera toe komt...etc....een lichte groothoek plus onscherpe achtergrond vanwege 1.4 geeft de mogelijkheid om elementen enorm te forceren/versterken. Dat kan soms leuk zijn, maar moet je wel heel bewust toepassen.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Nomad schreef op maandag 8 mei 2017 @ 00:03:
[...]

Elementen in je beeld. Een skateboard die je naar de camera toetrekt met groothoek en daarmee prominenter maakt, een kaaklijn die sterk is en je zo naar voren trekt, een agressie door in-your-face te schieten, een arm die naar de camera toe komt...etc....een lichte groothoek plus onscherpe achtergrond vanwege 1.4 geeft de mogelijkheid om elementen enorm te forceren/versterken. Dat kan soms leuk zijn, maar moet je wel heel bewust toepassen.
Dat is als je dichtbij schiet en ook dan niet veel anders met een 50mm of langer vanwege de geringe DoF. Als je full-body schiet is de hoeveelheid vertekening erg klein, zelfs op FF.

Ik zocht een voorbeeld maar ik betrap mij zelf er op dat ik ook voor full-body mijn 85L gebruik :X

www.maartendeboer.net

• Universal Creations
Ventieldopje schreef op maandag 8 mei 2017 @ 00:14:
Dat is als je dichtbij schiet en ook dan niet veel anders met een 50mm of langer vanwege de geringe DoF. Als je full-body schiet is de hoeveelheid vertekening erg klein, zelfs op FF.
De vertekening is dan even groot, alleen zie je het niet ;)
Ik zocht een voorbeeld maar ik betrap mij zelf er op dat ik ook voor full-body mijn 85L gebruik :X
Met andere woorden....

• Tomas_
Nomad schreef op zondag 7 mei 2017 @ 21:52:
[...]

Ik heb de 35/50/85 allen in 1.4 smaakje, dus alle opties heb ik onder handbereik, maar ik zou niet snel de 35mm pakken voor een portret. Dat betekent niet dat ik het nooit doe, maar wanneer ik hem dan pak, dan doe ik dat bewust om iets te benadrukken....maar dat is misschien in 5% van de gevallen. De 35mm is namelijk niet flatteus voor portretten, dus je forceert er bewust elementen mee wat mij betreft. Dat kan mooi zijn, maar is niet een go-to lens voor portretten wat mij betreft.
kan ik mij helemaal in vinden! 50 is daarvoor ook veel beter (body).

• Icephase
  • Laatst online: 04-11 11:33

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Nomad schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 22:33:
Toch, een goed betrouwbaar AF systeem doet meer wonderen dan een lens die net scherper is, of net iets mooiere bokeh, of 1.4 ipv 1.8. Zeker met portretten vind ik focus recompose lang niet altijd fijn werken en met de 5d3 hoeft dat ook niet.
3 woorden: back button focus.

Daarmee gebruik je de AF nog wel, maar zet je het even eenvoudig 'buitenspel' op het moment dat de afstand tot je onderwerp niet verandert. Zeker bij portretten is dat vaak het geval. Ik gebruik BBF op de 6D met het middelste -zeer gevoelige!- AF-punt en ik mis geen enkel shot. Alleen bij snelle actie zou je snellere AF wensen maar dan ga je al richting 7D of 1D denken, dan komt de 5D niet als eerste in mij op.

Met andere woorden: het is maar net waar je je camera voor gebruikt of je meer baat hebt bij een goed, snel en/of uitgebreid AF-systeem of bij een scherp, lichtsterk objectief. Voor mij valt die balans duidelijk uit naar het laatste, en misschien voor TS ook wel.

@TS: geniet van je 6D!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Icephase schreef op maandag 8 mei 2017 @ 13:05:
[...]

3 woorden: back button focus.

Daarmee gebruik je de AF nog wel, maar zet je het even eenvoudig 'buitenspel' op het moment dat de afstand tot je onderwerp niet verandert. Zeker bij portretten is dat vaak het geval. Ik gebruik BBF op de 6D met het middelste -zeer gevoelige!- AF-punt en ik mis geen enkel shot. Alleen bij snelle actie zou je snellere AF wensen maar dan ga je al richting 7D of 1D denken, dan komt de 5D niet als eerste in mij op.

Met andere woorden: het is maar net waar je je camera voor gebruikt of je meer baat hebt bij een goed, snel en/of uitgebreid AF-systeem of bij een scherp, lichtsterk objectief. Voor mij valt die balans duidelijk uit naar het laatste, en misschien voor TS ook wel.

@TS: geniet van je 6D!
BBF helpt geheel niet voor focus recompose, ik snap je punt niet. Het gaat erom dat je je focusvlak verlegt zodra je de compositie verandert. En het kost tijd waarin jij of je model kunnen bewegen. Of ik nu mijn shutter half indruk of BBF gebruik doet daar niets aan af.

De 5d3 die ik aanraad heeft een beter AF systeem dan de 7d en identiek gelijk aan de 1d, dus ook op dat punt volg ik je niet helemaal.

Daarnaast gaat het mij dus niet om AF snelheid maar om dekking van je (betrouwbare) AF punten in je frame, zodat je niet hoeft te recomposen.

Verwijderd

Met kleinere scherptedieptes gaat het met recompose al snel mis. Een betere optie is om gewoon de eye-detection af te gebruiken, dat is echt de beste uitvinding ooit voor portretten. Weet alleen niet of dat beschikbaar is op de 6D.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op maandag 8 mei 2017 @ 18:10:
Met kleinere scherptedieptes gaat het met recompose al snel mis. Een betere optie is om gewoon de eye-detection af te gebruiken, dat is echt de beste uitvinding ooit voor portretten. Weet alleen niet of dat beschikbaar is op de 6D.
Gewoon een grotere zoeker en langere focusslag ;)

www.maartendeboer.net

Verwijderd

Ventieldopje schreef op maandag 8 mei 2017 @ 18:25:
[...]

Gewoon een grotere zoeker en langere focusslag ;)
Hoe recompose je dan? Gaan we dan opnieuw scherpstellen? Als je met AF wil werken, is eye af wel erg fijn hoor.

En MF? Van een kleine zoeker heb ik geen last van, die van mij is 3" met focus peaking :>.

edit: Ik zie het al, dit is zo te zien een Sony only ding. Helaas pindakaas.

offtopic:
Op de nieuwe A9 is eye af echt belachelijk. Er was ergens een filmpje waarbij een kunstschaatser rondjes aan het draaien was en hij elke keer weer opnieuw op het oog lockte.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2017 18:41 ]

Pagina: 1