Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 10:16

Gelunox

Hardware addicted

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik heb recentelijk mijn HBO Informatica (Software Engineering) afgerond bij Windesheim en moet me gaan bedenken wat ik nu en straks wil gaan doen. Ik ben nog aan het kijken naar een eventuele master die mijn intresse heeft gewekt (Computing Science aan de Universiteit Utrecht). En moet voor nu ook gaan kijken naar een baan, een die ik mogelijk ook door kan zetten nadat ik met de master ben begonnen. Voornamelijk om mijn spaarpot te versterken zodat ik snel op mezelf kan gaan wonen (maar ook een beetje voor binnenkort een VEGA kaart gezien ik mijn oude videokaart perongeluk gefrituurd heb). Ik woon nu nog bij m'n ouders, wat i.v.m. studie goed te doen valt, maar mocht de master niets worden dan wil ik het liefst binnen een jaar op mezelf kunnen gaan wonen.

Het grootste obstakel dat ik nu heb is dat ik nog niet helemaal precies weet wat ik echt leuk vind om te doen. Ik weet dat ik
  • erg graag met desktop hardware aanklooi (elke pc hier thuis is door mij in elkaar gezet)
  • solderen erg leuk vind
  • me wel kan vinden in programeren in Java
  • C++ wel wat vind hebben
  • in C programeren voor de atmega328 met direct al die registers aanspreken fascinerend vind
  • graag nog een keer naar VULKAN wil kijken
  • het multithreaden van een workload een leuke uitdaging vind
  • wel geintereseerd ben in compilers/eigen programmeertaal schrijven, maar hier op het moment nog niets van af weet
  • geen uitdaging heb in webprogrammeren en het voor mij al vrij snel een saaie sleur wordt
Maar verder heb ik geen enkel idee wat voor baan bij me zou passen op het onderbuik gevoel dat game development me wel zou kunnen liggen na. Ik hoor van meerdere kanten dat het wel een goed idee is om bij een detacheerings of uitzendbureau te soliciteren zodat die je verschillende dingen kunnen geven om uit te proberen, maar ik kan niet helemaal uitvinden hoe dat precies werkt. Daarnaast heb ik hier en daar ook wel eens "de shitpraktijken van recruiters" zitten lezen en de generieke berichtjes heb ik zelf ook al meermalig op mijn LinkedIn voorbij zien komen dus ik ben enigszins huiverig.

Dan is reistijd nog enigszins een punt, na al die jaren op het HBO een reistijd van anderhalf uur enkele rit te hebben gehad en vast te hebben gezeten aan treinen die maar om het half uur rijden, laat staan de baggerdrukte in de spits, wil ik ook iets wat dicht bij zit en met de fiets/bus te doen valt.

Wat heb ik al gevonden?

http://www.korndewal.nl/
Toevallig uitgevonden dat een van de teamleiders van mijn tijd als vakkenvuller bij de AH er werkt als recruiter.

http://itvitae.nl/
Lijken zich extra in te zetten voor autisten, nu ben ik wel licht autistisch maar niet zover dat het me problemen geeft.

https://www.aatop-ict.nl/
Geen kantoor in amersfoort, maar veenendaal is nog wel enigszins dichtbij.

Het is voor mij nog allemaal vrij nieuw en op z'n zachtst uitgedrukt vind ik het allemaal erg spannend en weet ik niet zo goed wat ik nu het beste kan doen. Me bij een van die bedrijven aanmelden, me bij meerdere aanmelden, zelf door vacatures gaan zoeken naar iets wat me ligt?

Sowieso zou ik willen beginnen met max 4 dagen in de week werken. Ik heb tijdens mijn afstudeerstage gemerkt dat het gebrek aan vrije tijd echt z'n tol eist, zeker als het werk wat minder is. Nu snap ik ook wel dat het wennen is en dat middelbare school en studie echt luizenleven zijn, maar ik heb echt wel wat unwind-time nodig om niet helemaal knetter gek te worden.

Zoals ik altijd zeg, alle input is welkom, het zet je aan het denken. En bij voorbaat dank _/-\o_

Edit: Mocht dit nog interessant zijn, ik ben nu net sinds een halve maand geleden 22 jaar oud.

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al gezien dat op de pagina van de UU staat dat studenten gemiddeld 3 jaar over de master doen? En hoe zie je dit voor je qua tijdinvulling? Ga je doordeweeks een paar dagen werken en in het weekend studeren? Of 's avonds? Ik zou je aanraden om de studielast van een universitaire master niet te onderschatten in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Je stageplekken sluiten niet aan bij wat je wil gaan doen? Of waarom kan je daar niet aan de slag?

Heb je al naar vacatures gezocht? Wat sluit aan bij wat je wil? En wat verwacht je van een werkgever icm. je (mogelijke) studie? 4 dagen werken 1 dag studeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arcastin
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05-2022
Gelunox schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:12:
Ik hoor van meerdere kanten dat het wel een goed idee is om bij een detacheerings of uitzendbureau te soliciteren zodat die je verschillende dingen kunnen geven om uit te proberen, maar ik kan niet helemaal uitvinden hoe dat precies werkt.
Ik werk zelf voor een detacheerder. Ik heb het geluk dat ik kon blijven zitten bij het team waar ik ook bij ben afgestudeerd. Technisch gezien zit ik wel op "de bank" en heb ik dus geen project. Maar omdat ik dit team en de software e.d. al kende kon ik hier blijven om ervaring op te doen met professioneel software ontwikkelen en alles dat daar bij komt kijken.
Verder, als je daar eenmaal werkt, is het ervaring opdoen, en cursussen volgen. Sales werkt voor jou als recruiter en zal je aanvragen toesturen die (enigszins) bij je passen waar je op kunt "solliciteren". Bij ons is dit vaak je interne CV (waar je skills + ervaringen op staan) + korte motivatie sturen. Ik zit nu al 2 maanden op de bank omdat er geen/heel weinig vraag is naar juniors, maar een andere jongen die tegelijk met mij hier is afgestudeerd zit inmiddels al een maandje bij ASML. Het ligt aan je richting, ervaring, en of er vraag is. Ik weet niet of het precies hetzelfde is bij de andere detacheerders, omdat de vraag vanuit de klanten voornamelijk medior/senior is.
Het is voor mij nog allemaal vrij nieuw en op z'n zachtst uitgedrukt vind ik het allemaal erg spannend en weet ik niet zo goed wat ik nu het beste kan doen. Me bij een van die bedrijven aanmelden, me bij meerdere aanmelden, zelf door vacatures gaan zoeken naar iets wat me ligt?
Kun je doen. Je kunt je ook aanmelden voor in-house dagen bij bedrijven die je wel aanspreken. Zo heb ik een keer een middag bij Bol.com gezeten waarbij zij een rondleiding gaven en vertelde wat zij doen + wat jij daar kunt doen. Ik was die dag ook uit mijn droom geholpen omdat ik vond dat de sfeer daar mij totaal niet aansprak. De enige reden waarom ik er daarna nog zou willen werken, is puur de naam van het bedrijf ("prestige"). Nee bedankt, daarvoor ga ik niet elke dag 80km enkele reis rijden in de spits.
Sowieso zou ik willen beginnen met max 4 dagen in de week werken. Ik heb tijdens mijn afstudeerstage gemerkt dat het gebrek aan vrije tijd echt z'n tol eist, zeker als het werk wat minder is. Nu snap ik ook wel dat het wennen is en dat middelbare school en studie echt luizenleven zijn, maar ik heb echt wel wat unwind-time nodig om niet helemaal knetter gek te worden.
Weet je het zeker? Ik ken weinig starters die geen 40 uren maken. In de ICT in ieder geval geen. Een diploma is leuk, maar ervaring daar bovenop telt nog veel zwaarder. Hoe meer uren je maakt, hoe sneller je dus ervaring opbouwt. Houd daar rekening mee. Vaak is er wel de mogelijkheid om vanuit thuis te werken (al is het 1 dag per week), waardoor je overdag wel even naar de kapper kunt, auto voor een beurt wegbrengen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Arcastin schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:03:
Ik werk zelf voor een detacheerder. Ik heb het geluk dat ik kon blijven zitten bij het team waar ik ook bij ben afgestudeerd. Technisch gezien zit ik wel op "de bank" en heb ik dus geen project. Maar omdat ik dit team en de software e.d. al kende kon ik hier blijven om ervaring op te doen met professioneel software ontwikkelen en alles dat daar bij komt kijken.
Verder, als je daar eenmaal werkt, is het ervaring opdoen, en cursussen volgen. Sales werkt voor jou als recruiter en zal je aanvragen toesturen die (enigszins) bij je passen waar je op kunt "solliciteren". Bij ons is dit vaak je interne CV (waar je skills + ervaringen op staan) + korte motivatie sturen. Ik zit nu al 2 maanden op de bank omdat er geen/heel weinig vraag is naar juniors, maar een andere jongen die tegelijk met mij hier is afgestudeerd zit inmiddels al een maandje bij ASML. Het ligt aan je richting, ervaring, en of er vraag is. Ik weet niet of het precies hetzelfde is bij de andere detacheerders, omdat de vraag vanuit de klanten voornamelijk medior/senior is.
De markt is inderdaad niet geweldig ondanks het eeuwige niet onderbouwde geschreeuw over het zogenaamde 'tekort aan ontwikkelaars'. Ook als ik de salarisontwikkeling bekijk, zie ik nergens een tekort aan ontwikkelaars. Ik ben meer senior en krijg wel regelmatig aanbiedingen maar een overvloed aan werk is er zeker niet. Ik denk wel dat in bepaalde richtingen zoals Java ontwikkeling er best veel vraag is naar ontwikkelaars hoewel het zich daar ook niet vertaalt naar goede arbeidsvoorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcastin
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05-2022
gold_dust schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:58:
[...]

De markt is inderdaad niet geweldig ondanks het eeuwige niet onderbouwde geschreeuw over het zogenaamde 'tekort aan ontwikkelaars'. Ook als ik de salarisontwikkeling bekijk, zie ik nergens een tekort aan ontwikkelaars. Ik ben meer senior en krijg wel regelmatig aanbiedingen maar een overvloed aan werk is er zeker niet. Ik denk wel dat in bepaalde richtingen zoals Java ontwikkeling er best veel vraag is naar ontwikkelaars hoewel het zich daar ook niet vertaalt naar goede arbeidsvoorwaarden.
Ben zelf Java ontwikkelaar, maar de aanvragen die ik tot nu toe kreeg waren gericht op PHP, Python, en C++. Tja, PHP heb ik wel wat school/stage ervaring mee, maar dat is inmiddels ook alweer 4 jaar geleden, en Python en C++ heb ik geen kaas van gegeten. Als ik 1-2 jaar professionele ervaring heb in Java denk ik dat ik het voor het uitkiezen heb. Maar nu, nee. Helaas nog niet.
Pagina: 1