Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Wake On Lan Teamviewer werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...
Ik wil graag vanaf mijn laptop mijn desktop thuis op afstand aan kunnen zetten en beheren. Nu gebruik ik hiervoor het programma Teamviewer. In Teamviewer heb je dan ook een optie Wake On Lan. Dit is ideaal voor mij om hier gebruik van te maken. Maar het configureren valt erg tegen.

Nu heb ik de manual van teamviewer gebruikt om WOL in te stellen. Maar helaas werkt het niet optimaal, kort samengevat ik heb er niet veel aan. In de manual van Teamviewer staat dat je WOL kan toepassen in de Slaap stand, Sluimerstand en als die in de Shut down modus staat. Nu werkt het bij mij alleen in de Sluimerstand in de eerste 30 seconden. Wat ik hiermee bedoel is dus op het moment dat ik m'n desktop pc in de sluimerstand zet kan ik het opwekken alleen in de eerste 30 seconden die verstreken zijn. Als ik een paar minuten wacht en het daarna opnieuw probeer dan werkt het niet. En in de slaap stand en shut down modus werkt het helemaal voor geen meter.

Nu heb ik het volgende gedaan:

Als eerst een Teamviewer account aangemaakt en mijn desktop pc aan het account gekoppeld. Heb ook vervolgens ingesteld dat teamviewer gelijktijdig met windows opstart. Vervolgens heb ik bij Extra's>Opties het tabblad algemeen de Wake On Lan optie Publieke adres ingevoerd (Het WAN adres van mijn router/modem).

Vervolgens heb ik in de Web interface van mijn Tele2 router/modem Port forwarding ingesteld met poort 9 en het statische private ip adres dat ik ook aan mijn netwerk adapter heb toegewezen (192.168.1.2).
Natuurlijk heb ik gecheckt of de poort correct open is gezet.

Daarna heb ik in de BIOS van mijn desktop pc de feature WOL op enabled gezet. Heb ook voortijdig gecheckt op de manufacturer site of de onboard LAN ook daadwerkelijk Wake On Lan ondersteunt, en dit is het geval.

Daarna heb ik in apparaatbeheer mijn netwerk adapter met de optie Allow this device to wake the computer, Only allow a magic packet to wake the computer, Allow the computer to turn off this device to save power Aangevinkt. En heb ik in energiebeheer de optie Turn on fast startup uitgevinkt.

Maar toch gek genoeg begrijp ik niet waarom die niet optimaal werkt en alleen de eerste 30 seconden van de sluimerstand werkt. Ik heb nog extra gecheckt of het LED link lampje van de LAN poort brand, en deze brand altijd zelf als de pc uitstaat, dus naar mijn mening blijft deze actief.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Moederbord: AsRock 990FX Extreme 9
Netwerk Adapter: Intel(R) 82583V
Router: Tele 2 Multimedia modem DV-2020

Ik hoop dat dit voldoende informatie is dat ik heb gegeven om met mij mee te denken O-)
..

Beste antwoord (via Verwijderd op 04-05-2017 10:56)

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 00:12:
Maar toch gek genoeg begrijp ik niet waarom die niet optimaal werkt en alleen de eerste 30 seconden van de sluimerstand werkt.
Klinkt als een ARP probleem. WOL werkt niet op IP, maar op MAC adres. Jij hebt UDP 9 geforward naar een IP adres. Wanneer een WOL pakketje binnenkomt probeert de router dat te vertalen naar een MAC adres. Als hij nog in de ARP tabel staat is dat simpel, dan gaat het pakketje door. Als hij uit de ARP tabel is gedropt (zou best eens typisch 30 seconden kunnen zijn) stuurt hij een broadcast naar binnen: "IP x, wie heeft die?", en wacht tot hij een MAC adres terugkrijgt. Jouw PC staat uit, heeft dus geen IP (want high-level), en geeft geen antwoord. Pakketje gedropt.

Mogelijke oplossingen:
  • Forward naar het broadcast IP adres (In jouw geval waarschijnlijk 192.168.1.255). Dat wordt automatisch vertaald naar een broadcast MAC adres.
  • Zorg dat de server een gereserveerd IP adres heeft op basis van MAC adres, en niet een statisch adres. Op sommige routers zorgt dat voor een statische ARP entry.
  • Voeg een statische ARP entry op de router toe voor jouw server.

Alle reacties

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Om er zeker van te zijn dat het geen netwerk issue is van je WAN/modem/router of je client(laptop). Kun je vanaf een andere locatie(denk hotspot van je telefoon, WiFi van de buurman) wel de eerste 30 seconden bij je PC?

WOL is een bitch via WAN dus dit zou ik zeker even goed controleren.

Heb je al gekeken naar drivers/bios updates van je moederbord? Niet direct installeren maar even de versie controleren met de jouwe en de changelog nalopen op WOL dingen.
Maar toch gek genoeg begrijp ik niet waarom die niet optimaal werkt en alleen de eerste 30 seconden van de sluimerstand werkt. Ik heb nog extra gecheckt of het LED link lampje van de LAN poort brand, en deze brand altijd zelf als de pc uitstaat, dus naar mijn mening blijft deze actief.
Misschien dat onze PSU experts hier iets over kunnen zeggen, maar zou dit te maken kunnen hebben met die 'nieuwe' low-power states van CPU's die alleen werkt bij PSU's die dit ondersteunen? :?

[ Voor 39% gewijzigd door True op 03-05-2017 00:24 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb het met mn mobiele 4G netwerk geprobeerd, met het zelfde resultaat..
En had ook al gekeken naar een BIOS update maar het schijnt dat ik al de nieuwste versie heb.

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:55
Toevallig een Experiabox (KPN/Telfort)?

WOL icm KPN Experiabox mogelijk?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, het gaat om een Tele 2 Multimedia modem DV-2020..

Acties:
  • Beste antwoord

• Mijzelf
  • Niet online
Maar toch gek genoeg begrijp ik niet waarom die niet optimaal werkt en alleen de eerste 30 seconden van de sluimerstand werkt.
Klinkt als een ARP probleem. WOL werkt niet op IP, maar op MAC adres. Jij hebt UDP 9 geforward naar een IP adres. Wanneer een WOL pakketje binnenkomt probeert de router dat te vertalen naar een MAC adres. Als hij nog in de ARP tabel staat is dat simpel, dan gaat het pakketje door. Als hij uit de ARP tabel is gedropt (zou best eens typisch 30 seconden kunnen zijn) stuurt hij een broadcast naar binnen: "IP x, wie heeft die?", en wacht tot hij een MAC adres terugkrijgt. Jouw PC staat uit, heeft dus geen IP (want high-level), en geeft geen antwoord. Pakketje gedropt.

Mogelijke oplossingen:
  • Forward naar het broadcast IP adres (In jouw geval waarschijnlijk 192.168.1.255). Dat wordt automatisch vertaald naar een broadcast MAC adres.
  • Zorg dat de server een gereserveerd IP adres heeft op basis van MAC adres, en niet een statisch adres. Op sommige routers zorgt dat voor een statische ARP entry.
  • Voeg een statische ARP entry op de router toe voor jouw server.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt je hebt helemaal gelijk. maar dan zal het forwarden van een broadcast adres ook niet veel uitmaken, omdat de desktop pc toch geen ARP reply kan sturen. Ik heb het toch voor de zekerheid even getest maar het werkt helaas niet.

En ik kan ook geen statische ARP entry op de router instellen omdat deze router niet veel opties heeft. Ik had gehoopt dat ik in de CLI dit kon instellen maar telnetten ondersteunt die ook niet.
Het pobleem is waarschijnlijk een ARP probleem zoals je zei, maar ik zit met de handen in het haar omdat deze router bijna geen features heeft. Ik zat wel te denken om een andere modem/router aan te schaffen voor in de plaats, maar ik weet niet of dit zal werken met de zelfde ISP.

• Mijzelf
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 10:52:
dan zal het forwarden van een broadcast adres ook niet veel uitmaken, omdat de desktop pc toch geen ARP reply kan sturen.
Bij het broadcast adres maakt dat niet uit. Er komt geen ARP request omdat het wordt vertaalt naar een MAC broadcast. (Naar FF:FF:FF:FF:FF:FF)

Je kunt met wireshark kijken of je WOL pakketje binnenkomt met een broadcast adres, als je het van buitenaf triggered. Als hij niet binnenkomt moet je iets met je router, als hij wel binnenkomt moet je iets met je PC.

• cooLopke
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-11 20:08
Om wake on WAN aan de praat te krijgen maak je best gebruik van een device dat je extern kan raadplegen, zodat dit intern apparaat een WOL pakket kan sturen, zoals bijvoorbeeld een raspberry pi. Zoek maar eens op wol forwarding of remote wake on lan raspberry pi. Uiteraard kan dit ook met een compatibele router.

• mistig
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-03-2023
Mijn vraag
...
Ik wil graag vanaf mijn laptop mijn desktop thuis op afstand aan kunnen zetten en beheren. Nu gebruik ik hiervoor het programma Teamviewer. In Teamviewer heb je dan ook een optie Wake On Lan. Dit is ideaal voor mij om hier gebruik van te maken. Maar het configureren valt erg tegen.

Nu heb ik de manual van teamviewer gebruikt om WOL in te stellen. Maar helaas werkt het niet optimaal, kort samengevat ik heb er niet veel aan. In de manual van Teamviewer staat dat je WOL kan toepassen in de Slaap stand, Sluimerstand en als die in de Shut down modus staat. Nu werkt het bij mij alleen in de Sluimerstand in de eerste 30 seconden. Wat ik hiermee bedoel is dus op het moment dat ik m'n desktop pc in de sluimerstand zet kan ik het opwekken alleen in de eerste 30 seconden die verstreken zijn. Als ik een paar minuten wacht en het daarna opnieuw probeer dan werkt het niet. En in de slaap stand en shut down modus werkt het helemaal voor geen meter.

Nu heb ik het volgende gedaan:

Als eerst een Teamviewer account aangemaakt en mijn desktop pc aan het account gekoppeld. Heb ook vervolgens ingesteld dat teamviewer gelijktijdig met windows opstart. Vervolgens heb ik bij Extra's>Opties het tabblad algemeen de Wake On Lan optie Publieke adres ingevoerd (Het WAN adres van mijn router/modem).

Vervolgens heb ik in de Web interface van mijn Tele2 router/modem Port forwarding ingesteld met poort 9 en het statische private ip adres dat ik ook aan mijn netwerk adapter heb toegewezen (192.168.1.2).
Natuurlijk heb ik gecheckt of de poort correct open is gezet.

Daarna heb ik in de BIOS van mijn desktop pc de feature WOL op enabled gezet. Heb ook voortijdig gecheckt op de manufacturer site of de onboard LAN ook daadwerkelijk Wake On Lan ondersteunt, en dit is het geval.

Daarna heb ik in apparaatbeheer mijn netwerk adapter met de optie Allow this device to wake the computer, Only allow a magic packet to wake the computer, Allow the computer to turn off this device to save power Aangevinkt. En heb ik in energiebeheer de optie Turn on fast startup uitgevinkt.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Moederbord: AsRock 990FX Extreme 9
Netwerk Adapter: Intel(R) 82583V
Router: Tele 2 Multimedia modem DV-2020

Ik hoop dat dit voldoende informatie is dat ik heb gegeven om met mij mee te denken O-)
..
Allow the computer to turn off this device to save power Aangevinkt

Deze moet juist NIET aangevinkt zijn.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Kun je niet lokaal een rPi oid zetten als WOL device? Of werkt het lokaal ook niet?

[ Voor 122% gewijzigd door laurens0619 op 05-05-2017 06:41 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1