Ik zoek een simpele online storage oplossing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:11
Hallo allemaal,

Ik zoek een simpele en snelwerkende online hosting oplossing puur voor bestanden, als opslag, ik hoef ze niet te delen en er hoeft geen web-interface bij te zitten en al helemaal geen like button of wat dan ook. Liefst gewoon per FTP benaderbaar, of geintegreerd in een verkenner oid als schijf. Ik wil daar bestanden neerzetten die absoluut niet kwijt mogen raken, zoals foto's van vroeger. Betrouwbaarheid en toekomstbestendigheid is dus belangrijk. Het gaat om ongeveer 5tb gok ik, ik zoek dus naar ca 10, het moet later ook wat meer kunnen worden. Belangrijk vind ik: snel, betrouwbaar, weinig toeters en bellen. Het hoeft niet gratis te zijn, en bij voorkeur ga ik voor een oplossing waar geen facebook/google-achtige informatiehongerige bedrijven bij betrokken zijn.

Dropbox vind ik een beetje te klein met z'n 1 TB maximaal, en voor een tientje per maand hoop ik stiekem toch op wat meer opslagruimte.

alvast bedankt voor de tips

[ Voor 16% gewijzigd door Znorkus op 01-05-2017 14:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:05
Waarom niet zelf een NAS neerzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:15

Detmer

Professioneel prutser

Ryan_ schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:01:
Waarom niet zelf een NAS neerzetten?
Dan zou hij er minimaal 2 moeten hebben, op 2 verschillende plekken. Stel dat zijn huis afbrand :|

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Backblaze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:44

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Znorkus, wat heb je zelf al gevonden en gedaan? Ik mis dat een beetje in je openingspost, dus kun je dat toevoegen?

Verder ben ik bang dat dit weer een opsom-topic wordt, maar ik hou het voor nu nog even open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:44

Sorbo

Uw hulp in huis!

Amazon Drive? Werd eerder vandaag ergens door een medetweaker genoemd, en klinkt opzich wel goed. Unlimited opslag voor foto/video/muziek/documenten voor 60 CAD per jaar. (= Omgerekend 40 euro).

Servers staan logischerwijs niet in nederland (weet niet of dat een eis is?), en ik durf niet te zeggen wat de voorwaarden voor de "onbeperkt"-claim zijn.

En anders misschien Crashplan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
NAS overwogen maar daarvan is het nadeel dat je met aardige aanschafkosten zit, het spul moet opzetten en onderhouden en meeverhuizen en, inderdaad, de optie brand- of waterschade is inderdaad mijn uiteindelijke afweging geweest om de hardware buitenshuis te plaatsen en in professionele handen te laten.

Rens, goede vraag: zelf gedaan: google search in engels en nederlands op file hosting, online storage, foto's online bewaren oplossing, etc. Reviews gelezen, top 10 lijstjes bekeken. Ik was nergens echt van onder de indruk, en werd vooral afgeschrikt door gescherm met allerlei cross-apparaat integraties met supersjieke interfaces, wat ik allemaal niet wil. Ik wil gewoon hardcore ouderwets een grote cloudserver met een rootfolder en verder geen gedonder, hooguit integratie als gemapte drive, verder wil ik zo min mogelijk meuk. Ik heb veel ellendeverhalen gelezen over heel veel verschillende services, de goedkope zijn traag, bedrijven zijn er weer mee op gehouden, en veel van de discussies zijn 10 jaar oud, en de hostingbedrijfjes bestaan niet meer. Verder heb ik met een bevriende webhoster gesproken, dat valt eventueel voor 10 euro per maand te regelen. Ik wil kijken of er alternatieven zijn, waar je bij grotere datacenters inhaakt. Maar misschin is dat gewoon de beste oplossing voor wat ik wil. 120 euro per jaar is echter niet ontzettend goedkoop.

Opsomtopic is niet heel vreselijk erg, ik ben erg blij juist met suggesties zoals Backblaze en Amazon Drive. Crashplan bekeek ik en kan daar stomweg niet vinden hoeveel ruimte je krijgt. Ook lijkt het meer een interface die erop gericht is om voortdurend te synchroniseren, misschien bestaat het niet anders meer en kan je het 'uitkleden' oid, maar in principe zoek ik echt alleen maar een 'drive'.

Amazon Drive Unlimited klinkt voor 40 euro per jaar heel, heel erg goed. Het enige is dat ik niet vast wil zitten aan weer zo'n stomme 'app', ik wil eigenlijk gewoon een FTP server en als dat niet kan, in ieder geval een gemapte drive. Ik wil vanaf andere pc's er gewoon bij kunnen, ook als ik geen admin-installatierechten heb om de "Amazone Drive Superpro App" te hoeven installeren.

Backblaze dan.
"Backblaze will automatically back up all your files including documents, photos, music and movies."
Wil ik niet, ik wil zelf in een lege root terechtkomen en mijn eigen logica aanbrengen. Als ik mijn DSLR of phone eens in de zoveel tijd leeg, wil ik van geselecteerde foto's exemplaren naar mijn cloud-omgeving kunnen kopieren.

Ik aarzel bij dat soort diensten of zij doen wat ik willen, of dat ik verstrikt raak ik gebloate synchronisatiediensten die bedoeld zijn om domme eindgebruikers te bedienen, en die automatisch 'my documents' of dat soort ergelijke folders gaan lopen synchroniseren :D

Dat de servers in de US staan is voor mij geen probleem. De CIA is niet geinteresseerd in Znorkus toen hij nog een vijfjarig Znorkje was en met zijn zusjes in de tuin speelde.

[ Voor 5% gewijzigd door Znorkus op 01-05-2017 14:30 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:03
Stack van Transip misschien een oplossing?
Je krijgt 1 TB gratis en de servers staan ook gewoon in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Znorkus
Dankjewel audiowaste. Webdav-support van Stack spreekt me erg aan om de storage als drive te mappen, dat je er online bij kunt, dat er een bescheiden foto-deel optie opzit, dat je er via een browser in kunt, dat je er een domeinnaam bij krijgt, dat je de stack kunt delen met anderen, dat je anderen een stukje van je stack kunt geven, dat je hem kunt toevoegen aan je eigen linux fysieke server: Nederlands bedrijf dat al sinds 2003 bezig is, er werkt 90 man en bedient 200.000 klanten, data wordt als prive-eigendom behandeld - ja, klinkt heel goed allemaal!! Dit is met voorsprong de beste optie die ik totnutoe ben tegengekomen en lijkt precies wat ik zoek. Nogmaals dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Crashplan gebruik ik zelf. Software op mijn server en alles wordt automatisch de cloud in geslingerd. Ze hebben ook EU servers en encryptie uniek aan het account.
Syncen naar familie en vrienden is ook mogelijk zonder kosten. Hun cloud opslag kost uiteraard wel gewoon geld.

[ Voor 25% gewijzigd door Arunia op 01-05-2017 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-10 16:45
Geen idee hoe bedreven je bent op IT vlak, maar je kan ook eens kijken naar Azure.
Daar kan je redelijk goedkoop wat storage afnemen. En kan je ook makkelijk uitbreiden met een servertje als je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
Dat ziet er ook goed uit, Getto, en is zeker goedkoop. De gratis versie lijkt al voldoende voor wat ik wil, en dan betaal je voor 10GB ....70 cent per maand? Dan krijg je er 10.000 put/create transactions bij en 10.000 list...

Zie: https://azure.microsoft.com/en-us/pricing/calculator/

Maak ik dan nog een denkfout - in principe is het alleen storage, backup, maar stel ik raak een schijf kwijt en moet 12 GB aan data downloaden van Azure...

Heb jij ervaring met Azure?

Ik ga er eens wat meer over lezen, bedankt. Qua budget is dit wel heel erg aantrekkelijk - en scalable - je betaalt voor wat je gebruikt! Heel fijn, aangezien 10 gig voorlopig veel te ruim is, en op termijn veel en veel te krap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Het ene moment heb je het over 5TB nodig en dan weer over 10GB dat te ruim is. Hoeveel is het, want dat maakt nogal uit voor de adviezen.

Ennuh, Webdav is uiteraard heel leuk en als je het goed instelt dan werkt Stack redelijk prima (bijv. door automatische synchronisatie alleen maar te laten werken door toevoegen en verwijderingen niet automatisch te syncen), maar als je via Webdav een extra schijf aanmaakt, kan ik me voorstellen dat bij het verwijderen je de bestanden (door jezelf of een cryptolocker of wat dan ook) wel kwijt bent en er is dan geen backup beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-07 13:08

BeToBe

Privacy jurist

Znorkus schreef op maandag 1 mei 2017 @ 13:58:
Hallo allemaal,

(...)Het gaat om ongeveer 5tb gok ik,(...)

Dropbox vind ik een beetje te klein met z'n 1 TB maximaal, en voor een tientje per maand hoop ik stiekem toch op wat meer opslagruimte.

alvast bedankt voor de tips
Znorkus schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:15:
(...) De gratis versie lijkt al voldoende voor wat ik wil, en dan betaal je voor 10GB ....70 cent per maand? Dan krijg je er 10.000 put/create transactions bij en 10.000 list...

(...)

Heel fijn, aangezien 10 gig voorlopig veel te ruim is, en op termijn veel en veel te krap.
Even voor de duidelijkheid; hebben we het nou over 5GB of 5TB?

Verder is een NAS in de aanschaf misschien duur, maar op lange termijn ben je wel voordeliger uit. Plus alle voordelen van het in eigen huis hebben van de data. Misschien is het maken van een rekensommetje wel handig. Ben je dan echt zo voordelig uit in 2-3 jaar?

[ Voor 16% gewijzigd door BeToBe op 01-05-2017 15:35 ]

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou iig geen zaken zoals STACK gebruiken, aangezien dat geen backupproducten zijn. Daar ben je naar op zoek als ik het zo lees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Backblaze B2, en dan met Cyberduck de gewenste bestanden erin zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ithaca81
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-10 08:26
Hubic.com.

Storage in drie datacentra in Frankrijk.
Ik haal 5 MB/s bij overdracht van met name foto materiaal als backup.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:03
Verwijderd schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:41:
Ik zou iig geen zaken zoals STACK gebruiken, aangezien dat geen backupproducten zijn. Daar ben je naar op zoek als ik het zo lees.
Ik zou niet durven zeggen of Stack als backupplan geschikt is.
Er loopt een heel topic op Tweakers hierover, wellicht is daar meer informatie te vinden: [Cloud storage] "Stack" van TransIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
Ja sorry ik haal GB's en TB's door elkaar.
Ik had in mijn zoektermen 'cloud storage' niet gebruikt - dat lijkt me inderdaad anno 2017 de juiste string. Excuses, ik verbaasde me al dat het niet vaker voorkwam ;-)

Ik ga voor het 2TB abonnement van Transip, tientje per maand. Hoop ruimte, maar dat komt zomaar vol.

En Betobe, je hebt volledig gelijk als je naar het kostenplaatje kijkt, zelfs met deze vrij voordelige regeling. Je haalt hem er snel uit (jaar of 4, 5, met een goeie NAS en wat schijven in RAID). Maar een overweging is ook dat ik geen zin en ruimte heb om nog meer hardware in huis te installeren, en bovendien wil ik de data veiliggesteld hebben los buitenshuis.

Bedankt allemaal voor de adviezen & meedenken.

[ Voor 20% gewijzigd door Znorkus op 02-05-2017 02:54 ]

Pagina: 1