Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internet aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• postelero
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09-01-2022
Hallo allemaal,

Ik heb een simpele vraag met betrekking over internetaansluiting en routers.

Mijn vraag
De situatie is als volgt:
In mijn huis staat op dit moment 1 router en 1 computer. Beide staan in de huiskamer. Nu wordt er tweede pc aangeschaft die boven komt te staan. Deze moet natuurlijk ook internet hebben. Een kabel door het huis trekken en de aansluiting met de onderste router te maken lijkt op het eerste gezicht geen gemakkelijke klus.

Welke opties heb ik om deze computer van internet te voorzien? Ik dacht zelf aan een tweede router en vanuit daar een netwerkkabel naar de pc te trekken. Maar ik heb geen idee wat de mogelijkheden hier in zijn, hoe dit op te zetten of welke gevaren hier in zitten.

Zouden jullie mij hierbij kunnen helpen en enig advies in kunnen geven?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Routers

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Mogelijke oplossingen:
- Wifi op mijn desktop pc
- Tweede router boven neerzetten.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via postelero op 10-05-2017 21:38)

Verwijderd

postelero schreef op zondag 30 april 2017 @ 21:50:
In mijn huis staat op dit moment 1 router en 1 computer. Beide staan in de huiskamer. Nu wordt er tweede pc aangeschaft die boven komt te staan. Deze moet natuurlijk ook internet hebben. Een kabel door het huis trekken en de aansluiting met de onderste router te maken lijkt op het eerste gezicht geen gemakkelijke klus.
Ik snap je voorbehoud, maar dit is het standaard (smoes)antwoord dat op dit soort situaties wordt gegeven. ;)
Een nieuwe UTP cat5e/cat6 kabel trekken van je router beneden, naar de pc boven, is de beste foolproof oplossing mbt je vraag en het moet wel heel raar lopen wil dat onmogelijk zijn.
Bedenk dat de alternatieven in de vorm van homeplugs, WiFi of moca ook niet zaligmakend zijn, of meteen 100% correct zullen functioneren.
Welke opties heb ik om deze computer van internet te voorzien? Ik dacht zelf aan een tweede router en vanuit daar een netwerkkabel naar de pc te trekken. Maar ik heb geen idee wat de mogelijkheden hier in zijn, hoe dit op te zetten of welke gevaren hier in zitten.
Je huidige router heeft hoogstwaarschijnlijk 4 poorten waarvan er al 1 in beslag wordt genomen door je huidige pc.
Dan kun je dus nog 3 extra pc's of apparaten aansluiten voor je je toevlucht moet nemen tot een aanvullende gigabit switch, die je nog meer poorten levert.

'Gevaar' is er niet, is de kabel tussen de router en de tweede pc eenmaal gelegd dan is het zo ongeveer plug & play.
Een extra router voegt hier niets toe, maar kan wel compliceren als je die niet correct configureert.

Het enige 'gevaar' dat bestaat is dat je een verkeerde utp kabel koopt, zoals een met ongewenste aluminium kernen (CCA)
Een goede cat5e/cat6 heeft enkel kernen van koper en niets anders dan koper.
Gezien het werk (hooguit een ochtend/middag) zou ik op die paar centen niet bezuinigen en dan heb je alsnog de goedkoopste oplossing die meteen succes garandeert.

Als je tenminste de kabelconnectoren correct aankrimpt. O-)

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:43
Die tweede router moet natuurlijk op je modem/eerste router worden aangesloten met een internetkabel. Dan kun je dus net zo goed de tweede pc direct met een kabel aansluiten. Ik zou gaan voor een Powerline setje. Je internetprovider verkoopt deze vaak ook, maar je kunt ook ze ook in de winkel kopen. 1 vd powerline stekkers verbind je met de router beneden (net als de eerste pc) en steek je daar in het stopcontact. En de tweede powerline stekker verbind je met de tweede pc boven en steek je boven in het stopcontact. Je internet wordt via de stroomdraden verstuurd naar boven. Wel is het aan te raden om achter dezelfde aardlekschakelaar (en het liefst stroomgroep) te blijven, check dus je groepenverklaring in de meterkast of een aardlekschakelaar uit en kijk welke stopcontacten zonder spanning zitten. Als je dit niet snapt gewoon proberen of het werkt en anders ander stopcontact proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door Jim423 op 30-04-2017 23:18 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Als het bereik goed is, dan is WiFi zeker een optie; en nog goedkoop ook. En waarschijnlijk heb je al een bestaande WiFi-router, een ontvangetje voor je desktop (als ie nog geen wifi-chip heeft) kost 2 a 3 tientjes ofzo.

Zeker als het niet bedoeld is om de hoogst mogelijke download snelheid te halen (hoewel als je een 50Mbit ADSL-lijntje hebt dan trek je dat over 2.4 ook nog wel zonder probleem, ondanks wat signaal verlies) is WiFi dan prima. :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

postelero schreef op zondag 30 april 2017 @ 21:50:
Ik snap je voorbehoud, maar dit is het standaard (smoes)antwoord dat op dit soort situaties wordt gegeven. ;)
Een nieuwe UTP cat5e/cat6 kabel trekken van je router beneden, naar de pc boven, is de beste foolproof oplossing mbt je vraag en het moet wel heel raar lopen wil dat onmogelijk zijn.
Bedenk dat de alternatieven in de vorm van homeplugs, WiFi of moca ook niet zaligmakend zijn, of meteen 100% correct zullen functioneren.
Je huidige router heeft hoogstwaarschijnlijk 4 poorten waarvan er al 1 in beslag wordt genomen door je huidige pc.
Dan kun je dus nog 3 extra pc's of apparaten aansluiten voor je je toevlucht moet nemen tot een aanvullende gigabit switch, die je nog meer poorten levert.

'Gevaar' is er niet, is de kabel tussen de router en de tweede pc eenmaal gelegd dan is het zo ongeveer plug & play.
Een extra router voegt hier niets toe, maar kan wel compliceren als je die niet correct configureert.

Het enige 'gevaar' dat bestaat is dat je een verkeerde utp kabel koopt, zoals een met ongewenste aluminium kernen (CCA)
Een goede cat5e/cat6 heeft enkel kernen van koper en niets anders dan koper.
Gezien het werk (hooguit een ochtend/middag) zou ik op die paar centen niet bezuinigen en dan heb je alsnog de goedkoopste oplossing die meteen succes garandeert.

Als je tenminste de kabelconnectoren correct aankrimpt. O-)

• postelero
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09-01-2022
Heb het toch gedaan via een UTP kabel. Door het huis wou niet dus heb ervoor gekozen dit buitenom het huis te doen en deze te verwerken in de dakpannen en de buitenkant van het huis.

Bedankt voor de input iedereen!

[ Voor 8% gewijzigd door postelero op 09-05-2017 20:49 ]

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@postelero : Ehhh, een UTP kabel buitenom? "te verwerken in de dakpannen"?
Hoe lang denk je dat die meegaat? Weersinvloeden, vorst, pikkende vogels die van alles proberen los te peuteren wat maar enigszins op dunne langwerpige stokjes lijkt? :|

Bedenk: gewone UTP kabel is absoluut niet weersbestendig... Nog afgezien van andere installatieperikelen met kabels door muren naar buiten, die met verkeerd afschot zijn doorgeboord c.q. spouwmuren die ongewenst overbrugd worden, etc.

Mooie Plaatjes   

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:50

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile

Aangezien dit toch meer te maken heeft met kabels en netwerken schopje van IH naar NT.

Verwijderd

Vervang die kabel maar voor een waterdicht variant.

Deze bijvoorbeeld:

https://www.sandervunderi...grondkabel-per-meter.html
Pagina: 1