Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naxul
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-09 12:54
Situatie

Een paar dagen geleden heb ik te horen gekregen dat mijn werkgever gaat stoppen met 'webdevelopment'. Ik zelf ben developer bij het bedrijf en dus komt het erop neer dat ik kan vertrekken bij het bedrijf. Samen met een collega die een tijdelijk contract had staan we beide op straat.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Je zegt bij een rol als projectmanager "Voor mij is dit geen optie", waarom niet?

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naxul
Hahn schreef op zondag 30 april 2017 @ 15:26:
Je zegt bij een rol als projectmanager "Voor mij is dit geen optie", waarom niet?
Mijn hart ligt echt bij development, ik vind dat het leukste wat er is. Ik ben afgelopen 4,5 elke dag met plezier naar mijn werk gegaan mede hierom. Ik wil hierin graag groeien en beter in worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Naxul schreef op zondag 30 april 2017 @ 15:29:
[...]

Mijn hart ligt echt bij development, ik vind dat het leukste wat er is. Ik ben afgelopen 4,5 elke dag met plezier naar mijn werk gegaan mede hierom. Ik wil hierin graag groeien en beter in worden.
Dat snap ik helemaal hoor, maar gezien je het over rechten hebt: dat je het niet zou willen doet er weinig toe.

Als het bedrijf gaat reorganiseren/herstructureren en zij bieden jou een baan als projectmanager aan, dan kan je wel zeggen dat je dat niet wilt, maar dat is dan jouw eigen beslissing om het niet te doen en heb je waarschijnlijk* geen poot om op te staan.

* Waarschijnlijk, omdat ik het niet zeker weet, dus geloof mij niet op mijn blauwe ogen en laat het checken :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naxul
Hahn schreef op zondag 30 april 2017 @ 15:34:
[...]

Dat snap ik helemaal hoor, maar gezien je het over rechten hebt: dat je het niet zou willen doet er weinig toe.

Als het bedrijf gaat reorganiseren/herstructureren en zij bieden jou een baan als projectmanager aan, dan kan je wel zeggen dat je dat niet wilt, maar dat is dan jouw eigen beslissing om het niet te doen en heb je waarschijnlijk* geen poot om op te staan.

* Waarschijnlijk, omdat ik het niet zeker weet, dus geloof mij niet op mijn blauwe ogen en laat het checken :P
Al het advies is welkom, ik ben al blij dat je je tijd hiervoor neemt. Maar de werkgever bied (op dit moment) nog helemaal niets aan. Ze willen dat ik vertrek, punt. We hebben het nog niet gehad over met welke regeling dat is. Ik haalde dat punt aan om aan te geven dat ze mij niet 'zo' makkelijk op straat kunnen zetten.

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Mooi moment om ergens anders te kijken dichter in de buurt. 2800 euro kan je overal verdienen als webdeveloper. Probeer er een paar maanden uit te slepen en kijk niet achterom. Juristen en ander gezeik gaan je niet helpen, behalve een hoop energie en kosten aan jou kant. Zorg dat je een goede referentie krijgt en 6 maanden om te solliciteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:02
Lastig!

Aan de ene kant wel te begrijpen dat ze niet je meenamen in het gesprek over de visie. Per definitie ben jij biased, terwijl de 'business decision' puur een cijferkwestie is. En het feit dat dit de werkrelatie meteen op scherp zet / het vertrouwen meteen weg als je wist dat dit speelde.

Misschien hadden ze via een omweg ten minste jouw input kunnen vragen.

Naast het 'waarom', dan de andere vraag: 'Wat nu?'
Je staat zeer sterk in je onderhandeling over ontslagregeling. Alle lof dat je hiervoor laat informeren. Ik denk het belangrijkste is om te bepalen wat je zelf wilt. Vergoeding voor die privéauto bijvoorbeeld.

Aan de andere kant is het zo slecht toch niet... vermoedelijk ga je er bij een volgende baan met salaris op vooruit. Maar ik vermoed dat dit je niet veel interesseert en dat 'de klap ineens' en het 'vertrouwen' je meer aangaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:14
Misschien kun je meeverhuizen met je werk, dus overstappen naar het bedrijf dat voortaan jullie development gaat doen?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Wat is het probleem nu precies? Je bent jong, Utrecht is niet een uithoek waar geen ander werk is, je verdient niet zoveel dat een nieuwe baan een financiele klap voor je is. Je hebt toch zo weer een baan?

Het klinkt alsof je vooral met de emotionele kant zit. Probeer daar overheen te stappen. Sluit dit hoofdstuk af, probeer er wat financiele compensatie uit te slepen, en ga dan door met je leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naxul
DeveloperNL schreef op zondag 30 april 2017 @ 15:48:
Mooi moment om ergens anders te kijken dichter in de buurt. 2800 euro kan je overal verdienen als webdeveloper. Probeer er een paar maanden uit te slepen en kijk niet achterom. Juristen en ander gezeik gaan je niet helpen, behalve een hoop energie en kosten aan jou kant. Zorg dat je een goede referentie krijgt en 6 maanden om te solliciteren.
Dankjewel voor je reactie, dit is wat mij betreft het minimale :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:52
Het enige advies dat ik je kan geven is om niets te tekenen zonder dat een expert er naar heeft gekeken.
Je krijgt in zo'n situatie vaak ontslagpapieren aangeboden met daarop een ontslagvergoeding. Maar als je dat tekent raak je misschien je recht op WW en de wettelijke transitievergoeding kwijt. En dat kan nog al eens nadelig uitpakken. Zeker als je niet snel nieuw werk vindt.

Goed om te weten:
Met 4,5 jaar zou je volgens de wettelijke transitievergoeding 1,5 maand salaris meekrijgen.
Je WW gaat pas in na de opzegtermijn in je contract.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:38

ZieMaar!

Moderator General Chat
Grote bedrijven hebben vaak een sociaal plan, vaak gebaseerd op de kantonrechtersformule. Volgens mij is dat, als je nog jong bent, iets van 1/3 maandsalaris per gewerkt jaar. Dat is anderhalve maand bij jou. Daarnaast heeft je werkgever ook een opzegtermijn (2 a 3 maanden denk ik), waarin je misschien ook iets kan doen qua vrijstelling van werk, of toch direct uit dienst, maar wel de opzegtermijn uit laten betalen?

En een echte ontslagvergunning is volgens mij wel lastiger tegenwoordig, juist omdat een werkgever moet aantonen dat ze echt niets anders hebben etcetera.

Overigens deel ik het advies waar hier meer staat, laat de inhoud van het besluit los maar richt je op het vervolgproces. Zorg dat je snel een andere baan hebt en zorg voor een goede regeling.

Heeft je werkgever al een voorstel gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt het over uitbesteden. Kun je niet over naar die partij als onderdeel van de onderhandeling met de nieuwe dienstverlener ? Gebeurt wel vaker hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naxul
Harm_H schreef op zondag 30 april 2017 @ 15:48:
Lastig!

Aan de ene kant wel te begrijpen dat ze niet je meenamen in het gesprek over de visie. Per definitie ben jij biased, terwijl de 'business decision' puur een cijferkwestie is. En het feit dat dit de werkrelatie meteen op scherp zet / het vertrouwen meteen weg als je wist dat dit speelde.

Misschien hadden ze via een omweg ten minste jouw input kunnen vragen.
Precies, heb je ook helemaal gelijk in. Dat hebben zij ook gezegd, maar aan de andere kant wordt er wel met mij besproken over komend ontslag van andere werknemers of hoe bepaalde werknemers zich ontwikkelen. Die band die ik heb met mijn werkgever klopt in die zin ook niet helemaal. Daarom is die scheiding vager geworden en komt dit zo uit het niets.
Naast het 'waarom', dan de andere vraag: 'Wat nu?'
Je staat zeer sterk in je onderhandeling over ontslagregeling. Alle lof dat je hiervoor laat informeren. Ik denk het belangrijkste is om te bepalen wat je zelf wilt. Vergoeding voor die privéauto bijvoorbeeld.
Members only:
Aan de andere kant is het zo slecht toch niet... vermoedelijk ga je er bij een volgende baan met salaris op vooruit. Maar ik vermoed dat dit je niet veel interesseert en dat 'de klap ineens' en het 'vertrouwen' je meer aangaat.
Je slaat de spijker op zijn kop betreft de klap en vertrouwen. Dit omdat ik ook bezig was met BHV-cursus, net een leaseauto, opleiden van een collega, begeleiden van stagiaire, pensioenregeling en verhuizing van host van onze websites. Dan verwacht je dit totaal niet. Drie weken geleden had ik nog een persoonlijk gesprek, niks aan de hand. Daarom hoop ik wel op een goede regeling, de werkgever heeft gezegd 'mij te helpen'. Ik weet niet goed wat dit precies gaat inhouden. Aankomende vrijdag wil ik het eerste gesprek aangaan, en voordat ik roep met wat ik wil, eerst zien wat zij denken of willen regelen voor mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-09 09:28
Je hebt een vast contract, je werkgever zal dan toch bij uvw een vergunning moeten vragen om je te mogen ontslaan, de kans op een vergunning op basis van werk-uitbesteding lijkt mij weinig kans te maken.

Neem contact op met een vakbond, en laat je hierin gewoon goed begeleiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:15
Members only:

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naxul
migchiell schreef op zondag 30 april 2017 @ 15:49:
Misschien kun je meeverhuizen met je werk, dus overstappen naar het bedrijf dat voortaan jullie development gaat doen?
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2017 @ 15:58:
Je hebt het over uitbesteden. Kun je niet over naar die partij als onderdeel van de onderhandeling met de nieuwe dienstverlener ? Gebeurt wel vaker hoor.
Ik verwacht dat development niet bij 'een partij' gaat gebeuren, aangezien ze graag inzetten op snelheid en marge. Als partij X niet kan gaan ze gewoon naar partij Y. De hosting tak willen ze verkopen, en de werkgever gaf aan dat ze zouden kijken naar de optie of ik dan mee kon gaan. Persoonlijk voel ik daar zelf niet zoveel voor. Dit omdat ik simpelweg niks meer met de websites van het bedrijf te maken wil hebben na het dienstverband. Ik weet dat ik niks anders kan als dit scenario blijkt te worden. Ik hoop op een regeling, niet dit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
12 maanden meekrijgen als je 27 bent met 4,5 dienstjaren klinkt wel erg veel. Met ons sociaal plan (wat niet heel slecht is volgens mij) zou je het volgende krijgen:
- 2,5 maandsalarissen, plus 1 maand tekengeld als je snel genoeg tekent
- je bent je opzegtermijn vrijgesteld van werk, en kan dat salaris ook in 1x krijgen. Je krijgt pas ww na je opzegtermijn. Dit is dus alleen echt geld als je snel iets anders hebt
- positief getuigschrift (voor wat het waard is)
- begeleiding van outplacement bureau (denk een half jaartje op jouw leeftijd)

Ik denk dat zes maanden al best een goede deal is. Maar let goed op die opzegtermijnen enzo, want als je zes maanden krijgt maar pas na 4 maanden ww kan aanvragen is het in het geval je niet snel iets anders vindt, eigenlijk geen zes maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:28

Croga

The Unreasonable Man

Naxul schreef op zondag 30 april 2017 @ 15:50:
Dankjewel voor je reactie, dit is wat mij betreft het minimale :).
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-09 15:42
xinix03 schreef op zondag 30 april 2017 @ 16:04:
Je hebt een vast contract, je werkgever zal dan toch bij uvw een vergunning moeten vragen om je te mogen ontslaan, de kans op een vergunning op basis van werk-uitbesteding lijkt mij weinig kans te maken.

Neem contact op met een vakbond, en laat je hierin gewoon goed begeleiden.
Dit dus, maar als er vervangende werkzaamheden worden geboden, en die geweigerd worden, staat de werkgever natuurlijk sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

xinix03 schreef op zondag 30 april 2017 @ 16:04:
Dit is de crux. Je mag op zich iemand wel ontslaan vanwege bedrijfseconomische redenen, maar dan moeten er wel echt goede redenen zijn. Dus dit zou goed aantoonbaar moeten zijn.

@Naxul er zijn twee mogelijkheden:
- Er komt een vergunning, dan heb je recht op een transitievergoeding (1,5 maandsalaris)
- Er komt geen vergunning. Dan mogen ze je niet ontslaan. Als ze dan van je af willen, zullen ze iets moeten doen wat jij acceptabel vindt. 6-12 maanden is overigens een waanzinnige vraag.

Maar de crux zit hem erin of het bedrijf je mag ontslaan (dan is je recht heel duidelijk).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als het in een reorganisatie gegoten wordt, waarbij ze de complete tak waar jij in zit gaan uitbesteden, en de externe partij neemt jouw contract over (iets wat vrij standaard is), dan heb jij daar in principe weinig over te zeggen. Nou ja, je mag gewoon opstappen natuurlijk, maar een jaarsalaris aan oprotpremie kun je in zo'n geval echt wel op je buik schrijven.

Ik weet niet hoe groot de toko is waar je nu werkt? Kan nog van invloed zijn op hoeveel ervaring ze met dit soort dingen hebben en hoe zakelijk ze erin zitten.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naxul
ZieMaar! schreef op zondag 30 april 2017 @ 16:07:
12 maanden meekrijgen als je 27 bent met 4,5 dienstjaren klinkt wel erg veel. Met ons sociaal plan (wat niet heel slecht is volgens mij) zou je het volgende krijgen:
- 2,5 maandsalarissen, plus 1 maand tekengeld als je snel genoeg tekent
- je bent je opzegtermijn vrijgesteld van werk, en kan dat salaris ook in 1x krijgen. Je krijgt pas ww na je opzegtermijn. Dit is dus alleen echt geld als je snel iets anders hebt
- positief getuigschrift (voor wat het waard is)
- begeleiding van outplacement bureau (denk een half jaartje op jouw leeftijd)

Ik denk dat zes maanden al best een goede deal is. Maar let goed op die opzegtermijnen enzo, want als je zes maanden krijgt maar pas na 4 maanden ww kan aanvragen is het in het geval je niet snel iets anders vindt, eigenlijk geen zes maanden?
Ja dat is ook zo, het is voor mij het plafond. Daar gaat de werkgever natuurlijk onder zitten. Ik heb de afgelopen tijd met veel mensen gepraat en advies ingewonnen. 6 maanden was origineel mijn streven. Bedankt voor het meedenken :)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Graag gedaan :). Is er overigens sprake van een or, een sociaal plan oid? Wat is ongeveer de grootte van het bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naxul
naitsoezn schreef op zondag 30 april 2017 @ 16:09:
Als het in een reorganisatie gegoten wordt, waarbij ze de complete tak waar jij in zit gaan uitbesteden, en de externe partij neemt jouw contract over (iets wat vrij standaard is), dan heb jij daar in principe weinig over te zeggen. Nou ja, je mag gewoon opstappen natuurlijk, maar een jaarsalaris aan oprotpremie kun je in zo'n geval echt wel op je buik schrijven.
Helemaal waar.
[b][message=51071055,noline]
Ik weet niet hoe groot de toko is waar je nu werkt? Kan nog van invloed zijn op hoeveel ervaring ze met dit soort dingen hebben en hoe zakelijk ze erin zitten.
Ongeveer 18 mensen, dus niet heel groot. We zijn net naar Utrecht verhuisd waar meer man aangenomen moet gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hier een stukje achtergondinfo over onstlagvergunningen bij uitbesteden van werk. Dat is niet 100% uitgesloten namelijk:

Is uitbesteding van activiteiten voldoende reden voor ontslag eigen personeel?

[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 30-04-2017 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naxul
ZieMaar! schreef op zondag 30 april 2017 @ 16:12:
Graag gedaan :). Is er overigens sprake van een or, een sociaal plan oid? Wat is ongeveer de grootte van het bedrijf?
Nee, helemaal niet. Daar zijn we nog te klein voor. We bestaan uit 18 man. Geen OR, geen sociaal plan waar ik weet van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naxul
downtime schreef op zondag 30 april 2017 @ 15:50:
Wat is het probleem nu precies? Je bent jong, Utrecht is niet een uithoek waar geen ander werk is, je verdient niet zoveel dat een nieuwe baan een financiele klap voor je is. Je hebt toch zo weer een baan?

Het klinkt alsof je vooral met de emotionele kant zit. Probeer daar overheen te stappen. Sluit dit hoofdstuk af, probeer er wat financiele compensatie uit te slepen, en ga dan door met je leven.
Nou, probleem is toch wel dat je je baan verliest terwijl alles positief leek te zijn. Wanneer ze van je af willen omdat de visie is veranderd komt daar meer emotie bij kijken dan wanneer de cijfers rood zijn. Dus probleem zou ik het niet noemen, maar ik win graag wat advies in van wat ik er eventueel uit zou kunnen slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naxul
RocketKoen schreef op zondag 30 april 2017 @ 15:50:
Het enige advies dat ik je kan geven is om niets te tekenen zonder dat een expert er naar heeft gekeken.
Je krijgt in zo'n situatie vaak ontslagpapieren aangeboden met daarop een ontslagvergoeding. Maar als je dat tekent raak je misschien je recht op WW en de wettelijke transitievergoeding kwijt. En dat kan nog al eens nadelig uitpakken. Zeker als je niet snel nieuw werk vindt.

Goed om te weten:
Met 4,5 jaar zou je volgens de wettelijke transitievergoeding 1,5 maand salaris meekrijgen.
Je WW gaat pas in na de opzegtermijn in je contract.
Dankjewel :). Klopt helemaal wat je zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Naxul schreef op zondag 30 april 2017 @ 16:14:

Ongeveer 18 mensen, dus niet heel groot. We zijn net naar Utrecht verhuisd waar meer man aangenomen moet gaan worden.
Dan zal het UWV gaan verzoeken deze eerst proberen te gaan invullen met de huidige werknemers, althans, dat moet je dan hopen.

Let wel, niets tekenen, ook niet voor het indienen van de vergunning (daar wordt nogal vaak een vies spelletje mee gespeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naxul
JvS schreef op zondag 30 april 2017 @ 16:09:
[...]
Dit is de crux. Je mag op zich iemand wel ontslaan vanwege bedrijfseconomische redenen, maar dan moeten er wel echt goede redenen zijn. Dus dit zou goed aantoonbaar moeten zijn.

@Naxul er zijn twee mogelijkheden:
- Er komt een vergunning, dan heb je recht op een transitievergoeding (1,5 maandsalaris)
- Er komt geen vergunning. Dan mogen ze je niet ontslaan. Als ze dan van je af willen, zullen ze iets moeten doen wat jij acceptabel vindt. 6-12 maanden is overigens een waanzinnige vraag.

Maar de crux zit hem erin of het bedrijf je mag ontslaan (dan is je recht heel duidelijk).
Voor zover als ik weet is er geen bedrijfseconomische reden om te stoppen met de activiteit. De tak is altijd goed geweest voor het bedrijf en de hosting zorgde voor een goede bonus. Ik persoonlijk zou 6 maanden royaal vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Nogmaals, ga solliciteren en hou je niet meer bezig met je huidige werkgever. Geloof me, na 3 maanden denk je waarom je in hemelsnaam naar Utrecht bent gereden elke dag voor zo'n werkgever. Ik snap alleen niet waarom je prive auto moest verkopen. Is dat eigen keuze of kreeg je een leaseauto omdat bedrijf was verplaatst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:14
Naxul schreef op zondag 30 april 2017 @ 16:00:
[...]

Precies, heb je ook helemaal gelijk in. Dat hebben zij ook gezegd, maar aan de andere kant wordt er wel met mij besproken over komend ontslag van andere werknemers of hoe bepaalde werknemers zich ontwikkelen. Die band die ik heb met mijn werkgever klopt in die zin ook niet helemaal. Daarom is die scheiding vager geworden en komt dit zo uit het niets.

[...]

***members only***

[...]

Je slaat de spijker op zijn kop betreft de klap en vertrouwen. Dit omdat ik ook bezig was met BHV-cursus, net een leaseauto, opleiden van een collega, begeleiden van stagiaire, pensioenregeling en verhuizing van host van onze websites. Dan verwacht je dit totaal niet. Drie weken geleden had ik nog een persoonlijk gesprek, niks aan de hand. Daarom hoop ik wel op een goede regeling, de werkgever heeft gezegd 'mij te helpen'. Ik weet niet goed wat dit precies gaat inhouden. Aankomende vrijdag wil ik het eerste gesprek aangaan, en voordat ik roep met wat ik wil, eerst zien wat zij denken of willen regelen voor mij.
Zie het positief. Ze vertrouwen en waarderen jou als persoon, anders zouden ze je geen cursussen ed. laten doen en geen collega's laten inwerken. Helemaal los daarvan kan het bedrijf toch besluiten om jouw functie niet langer zelf uit te voeren maar voortaan uit te besteden.

Probeer het niet als iets persoonlijks te zien, dat is het namelijk niet. Je hebt een zakelijke band met je collega's en zeker met je baas, als puntje bij paaltje komt tellen gevoelens niet en draait het gewoon alleen om centen.

Dat gezegd hebbende, kijk eerst eens aan wat ze je aanbieden.

Ben je lid van een vakbond? Zij kunnen adviseren. Misschien kan dat ook nog wel als je nu alsnog lid wordt. Ook kan je rechtsbijstandverzekering (als je die hebt) misschien kijken naar wat ze je aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:29
Ik sluit me aan bij mede Tweakers. Probeer het niet te persoonlijk te zien, dat is het eigenlijk nooit in dit soort gevallen. Zelf zit ik in de OR en het eerste wat wij moeten doen in zo'n situatie is de "namen" loslaten en het zakelijk bekijken.

Mijn tip is om niets te tekenen zonder overleg met rechtsbijstand. Bekijk het zelf ook zakelijk. Als je overgenomen kan worden door de partij waaraan het wordt uitbesteed bespreek dan ook hoe gemaakte afspraken meegenomen worden. Bijvoorbeeld je lease auto, beding dat die x jaar minimaal behouden blijft. En mocht je een bepaald salarisperspectief hebben, beding dan ook dat die behouden blijft. Idem voor bonussen e.d., vanuit de OR heb ik ervaren dat je daar heel goed op moet letten.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Bij grote bedrijven kan je vaak ook een tegemoetkoming krijgen in juridische kosten, in aanvulling op mijn eerdere lijstje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Jammer dat er een emotionele kant aan zit.

De eerste stap is volgens mij om duidelijk (schriftelijk) aan te geven dat je niet akkoord gaat met het beeindigen van het contract. Punt.

Dan kan je daarna verder denken over je toekomst en onderhandelingen, terwijl je de reactie van je werkgever afwacht. Ook geen documenten tekenen, zonder eerst juridisch advies te hebben ingewonnen.

Ga wel alvast rondkijken voor nieuw werk, want dat zal het beste zijn. Ook zou ik geen langslepende rechtszaken adviseren, maar een eenvoudige onderhandeling starten lijk me goed. Misschien heb je een rechtsbijstand verzekering inclusief arbeidsconflicten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:25
En vergeet het verlies op je priveauto. Vervelend maar je hebt zelf de beslissing genomen deze weg te doen met verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Malt007 schreef op zondag 30 april 2017 @ 17:07:
En vergeet het verlies op je priveauto. Vervelend maar je hebt zelf de beslissing genomen deze weg te doen met verlies.
Dat zou kloppen als TS niet voor zijn baan verhuisd was. Daarmee mag de werkgever er best een beetje rekening mee houden, al moet je het inderdaad ook accepteren als dat uiteindelijk op niets uitloopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:24
Naxul schreef op zondag 30 april 2017 @ 15:29:
[...]

Als je hier echt in wil groeien en beter worden, neem dan deze kans om er met een leuk zakcentje weg te komen en een werkgever te vinden die meer webdevelopers in dienst heeft. Dat gaat je helpen om beter te worden.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:53
In zulke situaties kan ik maar 1 ding aanraden. Stap naar een goede arbeidsrechtadvocaat. En laat die je onderhandelingen voeren en alles uitpluizen. Die haalt er echt wel wat goeds uit voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naxul
DeveloperNL schreef op zondag 30 april 2017 @ 16:35:
Nogmaals, ga solliciteren en hou je niet meer bezig met je huidige werkgever. Geloof me, na 3 maanden denk je waarom je in hemelsnaam naar Utrecht bent gereden elke dag voor zo'n werkgever. Ik snap alleen niet waarom je prive auto moest verkopen. Is dat eigen keuze of kreeg je een leaseauto omdat bedrijf was verplaatst?
Ik kreeg een leaseauto omdat het bedrijf was verplaatst :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naxul
ZieMaar! schreef op zondag 30 april 2017 @ 16:57:
Bij grote bedrijven kan je vaak ook een tegemoetkoming krijgen in juridische kosten, in aanvulling op mijn eerdere lijstje.
Ja, dat heb ik ook ergens gelezen. Ik hoop eruit te komen met de werkgever, dit is puur advies inwinnen en een beetje perspectief krijgen. En dat is al aardig gelukt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naxul
KopjeThee schreef op zondag 30 april 2017 @ 16:59:
Jammer dat er een emotionele kant aan zit.

De eerste stap is volgens mij om duidelijk (schriftelijk) aan te geven dat je niet akkoord gaat met het beeindigen van het contract. Punt.

Dan kan je daarna verder denken over je toekomst en onderhandelingen, terwijl je de reactie van je werkgever afwacht. Ook geen documenten tekenen, zonder eerst juridisch advies te hebben ingewonnen.

Ga wel alvast rondkijken voor nieuw werk, want dat zal het beste zijn. Ook zou ik geen langslepende rechtszaken adviseren, maar een eenvoudige onderhandeling starten lijk me goed. Misschien heb je een rechtsbijstand verzekering inclusief arbeidsconflicten.
Uiteraard, ik hoop eigenlijk op hetgeen wat jij hier zegt. Een eenvoudige onderhandeling en dan doorgaan. Ik heb geen rechtsbijstand, toevallig bij een partij geïnformeerd maar daar kon ik geen gebruik meer van maken. Mede omdat het al loopt of dat ik voor dit geval niet verzekerd zou zijn. Dankjewel voor je bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naxul
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2017 @ 17:10:
[...]

Dat zou kloppen als TS niet voor zijn baan verhuisd was. Daarmee mag de werkgever er best een beetje rekening mee houden, al moet je het inderdaad ook accepteren als dat uiteindelijk op niets uitloopt.
Heb je ook gelijk in, je kan het opbrengen maar als het op niks uitdraait moet ik mijn verlies maar nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Naxul schreef op zondag 30 april 2017 @ 18:12:
[...]

Ik heb geen rechtsbijstand, toevallig bij een partij geïnformeerd maar daar kon ik geen gebruik meer van maken. Mede omdat het al loopt of dat ik voor dit geval niet verzekerd zou zijn.
Datzelfde geldt voor een vakbond. Ook daar krijg je geen juridische bijstand voor zaken die al speelden voor jij lid van de bond werd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Naxul schreef op zondag 30 april 2017 @ 18:14:
Heb je ook gelijk in, je kan het opbrengen maar als het op niks uitdraait moet ik mijn verlies maar nemen.
Dat geldt voor de hele zaak. Informeer je over je rechten en zorg dat je minstens dat krijgt. Probeer voor de rest het onderste uit de kan te halen, of iets waarmee je kunt leven. Blijf er echter niet in hangen en laat het daarna voor wat het is. Het is maar een baan, ondanks dat dat nu niet zo voelt - en dat siert je ook.

Lang verhaal kort: je recht krijgen, jezelf optimaal positioneren voor vervolg, daarna niet meer terugkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naxul
Adlermann schreef op zondag 30 april 2017 @ 17:30:
In zulke situaties kan ik maar 1 ding aanraden. Stap naar een goede arbeidsrechtadvocaat. En laat die je onderhandelingen voeren en alles uitpluizen. Die haalt er echt wel wat goeds uit voor je.
Ik hoop eigenlijk dat het niet zover komt. Hopelijk kan ik tijdens de onderhandeling iets leuks onderhandelen en dan gaan met een goede referentie. Dat dan niet het maximum is heb ik vrede mee, dit is het laatste redmiddel wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2017 @ 17:10:
[...]

Hij heeft toch een leaseauto gekregen is dat niet al genoeg compensatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naxul
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2017 @ 18:18:
[...]

Dat geldt voor de hele zaak. Informeer je over je rechten en zorg dat je minstens dat krijgt. Probeer voor de rest het onderste uit de kan te halen, of iets waarmee je kunt leven. Blijf er echter niet in hangen en laat het daarna voor wat het is. Het is maar een baan, ondanks dat dat nu niet zo voelt - en dat siert je ook.

Lang verhaal kort: je recht krijgen, jezelf optimaal positioneren voor vervolg, daarna niet meer terugkijken.
Dankjewel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Malt007 schreef op zondag 30 april 2017 @ 18:19:
Hij heeft toch een leaseauto gekregen is dat niet al genoeg compensatie?
Hoe is een leaseauto die hij misschien een handvol maanden kan rijden een compensatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2017 @ 18:20:
[...]

Hoe is een leaseauto die hij misschien een handvol maanden kan rijden een compensatie?
Het bedrijf verhuist en daarvoor heeft hij een leaseauto gekregen (waarschijnlijk a minimaal 500 euro per maand). Dat hij er voor kiest zijn priveauto te verkopen kunnen zij niks aan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Malt007 schreef op zondag 30 april 2017 @ 18:29:
Het bedrijf verhuist en daarvoor heeft hij een leaseauto gekregen (waarschijnlijk a minimaal 500 euro per maand). Dat hij er voor kiest zijn priveauto te verkopen kunnen zij niks aan doen.
Nee, daar kunnen zij niets aan doen. Aan dat er dan binnen de kortste keren een enorme verandering in de bedrijfsvoering plaatsvindt kunnen ze dan wel weer wat doen. Het lijk dan ook totaal niet onredelijk om ook met die auto rekening te houden in de onderhandelingen. Vergeet niet dat TS de redelijk verwachting had langer van die lease-auto te kunnen genieten. Aan het verhuizen van het bedrijf en de bijkomende belasting voor TS op het vlak van rijafstand en -tijd kon het bedrijf iets doen en aan het uitbesteden van de werkzaamheden ook - de combinatie die er toe geleid heeft dat TS zijn auto heeft verkocht en vlak daarna zijn leaseauto kwijt gaat zijn. Niet omdat het bedrijf bijna kopje onder gaat, maar omdat ze goedkoper uit denken te zijn door de werkzaamheden te verplaatsen.

Dat allemaal op het bordje van TS schuiven onder het mom dat hij dat zelf met zijn privéauto heeft gedaan is dan wel wat simpel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malt007
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2017 @ 18:35:
[...]

Nee, daar kunnen zij niets aan doen. Aan dat er dan binnen de kortste keren een enorme verandering in de bedrijfsvoering plaatsvindt kunnen ze dan wel weer wat doen. Het lijk dan ook totaal niet onredelijk om ook met die auto rekening te houden in de onderhandelingen. Vergeet niet dat TS de redelijk verwachting had langer van die lease-auto te kunnen genieten. Aan het verhuizen van het bedrijf en de bijkomende belasting voor TS op het vlak van rijafstand en -tijd kon het bedrijf iets doen en aan het uitbesteden van de werkzaamheden ook - de combinatie die er toe geleid heeft dat TS zijn auto heeft verkocht en vlak daarna zijn leaseauto kwijt gaat zijn. Niet omdat het bedrijf bijna kopje onder gaat, maar omdat ze goedkoper uit denken te zijn door de werkzaamheden te verplaatsen.

Dat allemaal op het bordje van TS schuiven onder het mom dat hij dat zelf met zijn privéauto heeft gedaan is dan wel wat simpel.
En je bedrijfsvoering laten afhangen van 1 persoon lijkt je wel redelijk? Je kan nou eenmaal niet overal mee rekening houden als directie, zeker bij een dergelijk klein bedrijf gaat het alle kanten op. Er is geen reden aangegeven voor het strategische besluit maar de directie/eigenaar heeft ook de verantwoordelijkheid voor 17 andere gezinnen. Daarnaast horen we sowieso maar een kant van het verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
[...]

En je bedrijfsvoering laten afhangen van 1 persoon lijkt je wel redelijk? Je kan nou eenmaal niet overal mee rekening houden als directie, zeker bij een dergelijk klein bedrijf gaat het alle kanten op. Er is geen reden aangegeven voor het strategische besluit maar de directie/eigenaar heeft ook de verantwoordelijkheid voor 17 andere gezinnen. Daarnaast horen we sowieso maar een kant van het verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 23:46
Succes ermee in ieder geval!
Maar wel heel zuur zoals dit loopt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Malt007 schreef op zondag 30 april 2017 @ 18:42:
Waar haal je nou opeen vandaan dat de bedrijfsvoering van één persoon afhankelijk zou moeten zijn? Bij een klein en jong bedrijf kan het inderdaad alle kanten op gaan, maar dat betekent niet dat je dat zomaar op je werknemers kunt afwentelen. Als TS had geweten dat hij maar vier maanden in die leaseauto mag rondrijden was hij ongetwijfeld niet akkoord gegaan of had hij zijn eigen auto aangehouden. Onderdeel van de redelijke verwachtingen en de deal was dat TS vanaf nu een baan met leaseauto had. De verwachting dat die leaseauto maar een paar maanden in het spel zou zijn was er dan ook helemaal niet, want TS had (en heeft!) gewoon een vaste baan. Als dat dan binnen de kortste keren opeens drastisch verandert zul je daar in je afhandeling rekening mee moeten houden.

Wellicht had de werkgever ook heel andere verwachtingen, maar TS heeft gewoon zijn werk gedaan en de werkgever heeft een aantal beslissingen genomen die de situatie stevig veranderen voor een werknemer met een vast contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-09 00:16
Het is simpel, zodra je word ontslagen moet je een papiertje tekenen (teken nooit niet gelijk) je kan gerust alternatieven voorwaarden overeen komen.

Als je op deze manier de rest van het jaar die lease nog mag gebruiken, zou toch een mooie oplossing van het probleem zijn? (is een lease contract doorgaans niet voor een jaar? als dat zo zou zijn, moeten ze die kosten toch wel blijven betalen, of ze hadden het al aan iemand anders beloofd?? >:) )

[ Voor 30% gewijzigd door T-Forever op 30-04-2017 20:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Naxul schreef op zondag 30 april 2017 @ 15:23:
Een paar dagen geleden heb ik te horen gekregen dat mijn werkgever gaat stoppen met 'webdevelopment'. Ik zelf ben developer bij het bedrijf en dus komt het erop neer dat ik kan vertrekken
(...)
Een paar overwegingen:
  • Na zulk nieuws houdt het gewoon op - ook als je wantrouwig bent of de activiteit wordt stopgezet. Je wilt niet werken bij een werkgever die jou niet wil. Zeker niet in een klein bedrijf.
  • Als de directie of MT voor jou een andere taak heeft hadden ze je allang gevraagd. Ofwel: ga solliciteren. En bereid je voor op onderhandelingen over beëindiging.
  • Je hebt een leaseauto. Kijk of er aanvullende voorwaarden zijn, en ook of er voorwaarden zijn die stellen dat je bij een voortijdig vertrek het leasecontract overneemt. Bestaat zo'n voorwaarde, neem dit mee in de onderhandelingen.
  • Neem je arbeidsovereenkomst door. Staat er een relatiebeding of concurrentiebeding in? Vraag om schriftelijke ontheffing.
En veel succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:59
Even over de afstand en "dus het kost mij nu alleen maar 'tijd' om er te komen". Het is eerlijker voor jezelf om dat als werktijd te tellen, dat is namelijk ook tijd die je aan je werkgever geeft om je salaris te ontvangen. Dus het bedrag wat je nu verdient, daar werk je 8.5 uur voor + reistijd, wat je uurloon gewoon beinvloed. Ik ga uit van 2 uur reistijd per dag, dus je bent nu dus 10.5 uur per dag kwijt aan je werk. Voor webdevelopment hoef je dat echt niet te accepteren, er zijn zoals eerder gezegd genoeg bedrijven waar je aan de slag kunt.

Dat gezegd hebbende: een half jaar projectmanager zal je niet misstaan op je cv, ook al wil je daar niet mee verder gaan, er zijn genoeg functies als meewerkend voorman, waar projectmanagement misschien 10% of 20% van de functie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:09
(Iets met klok en klepel): Meen hier laatst ook ergens gelezen te hebben dat bijtelling over een heel jaar betaald moet worden, ookal heb je niet het hele jaar een leasebak. Ook het uitzoeken waard, kan redelijke impact hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul1987
  • Laatst online: 24-09 16:39
In de eeuwig veranderende markt zul je hoe dan ook ooit een keer te maken krijgen met reorganisaties, outsourcing en/of faillissementen. Dit is heel erg vervelend en ik kan me voorstellen dat het emotioneel zwaar is, helemaal als iemand zich verbonden voelt aan het bedrijf waarvoor hij/zij werkt.

Dat gezegd hebbende, jij hebt een vakgebied gekozen waar enorm veel vraag naar is. Ik zou vooral niet teveel geld spenderen aan het blijven bij de huidige werkgever of een zo hoog mogelijke ontslag vergoeding te krijgen. Probeer in alle redelijkheid een goede vergoeding te krijgen en ga in goed overleg, ook wel vrijwillig genoemd, weg. Zo krijg je 1. een redelijke vergoeding en 2. een mooie referentie mee.

Deze referentie kan jou, met jouw vakgebied, een leuke klus/ baan opleveren bij een ander mooi bedrijf.

De transitie vergoeding die wettelijk vastgelegd is vindt je hier:
http://www.transitievergoeding.nl/werkgever/wwz-2017.html

1/6e maandsalaris voor ieder gewerkt halfjaar over de eerste 10 dienstjaren.

dat betekend in jouw geval 4,5 jaar x 2 = 9 halve jaren = 9/6e = 1,5 maand salarissen.

Hier kun je, wanneer je kiest voor de 'in goed overleg' route vast iets meer uit halen. Echter lijkt 6 maandsalarissen mij iets te hoog gegrepen.

Maargoed, succes de komende periode. Probeer goed te praten met (de vertegenwoordiger van) jouw werkgever. Haal er iets goeds uit en ga opzoek naar jouw nieuwe droombaan!

Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ybos schreef op zondag 30 april 2017 @ 21:06:
(Iets met klok en klepel): Meen hier laatst ook ergens gelezen te hebben dat bijtelling over een heel jaar betaald moet worden, ookal heb je niet het hele jaar een leasebak. Ook het uitzoeken waard, kan redelijke impact hebben!
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Bijtelling wordt per maand bij je salaris opgeteld waarna er de belasting overheen gaat. Het enige, voor zover ik weet, dat voor het hele (kalender-) jaar geldt is of je de leasebak enkel zakelijk of ook privé rijdt. Wanneer je enkel zakelijk rijdt en dus ook een kilometer registratie bij moet houden dan geldt dat voor het hele jaar. Dat kan je dus niet gedurende het fiscale jaar switchen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naxul
[...]

Helemaal waar wat je hier zegt wat mij betreft. En het is niet zozeer dat het ergens anders goedkoper is, maar de visie van het bedrijf is veranderd. De werkgever vindt simpelweg development niet 'leuk', de interesse van hen ligt bij vormgeving. Dat is de reden, jammer genoeg. Rode cijfers zou makkelijker te accepteren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naxul
[...]

Ik vind wanneer de werkgever zegt 'onze hart ligt niet bij development dus we stoppen ermee' dat je wel rekening mee kan houden met mij. Dat is de reden van het besluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:46

Jrz

––––––––––––

Het laten uitbesteden is vaak een truck om makkelijker ontslag te kunnen aanvragen

Ik zou er zo veel mogelijk uit proberen te halen. Jij kan zorgen voor een makkelijke en snelle afhandeling. Maak daar gebruik van tegen een (veel) hogere vergoeding (bijv. 10 maanden en de Lease auto 1-2 jaar houden)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Naxul schreef op maandag 1 mei 2017 @ 06:58:
[...]

Ik vind wanneer de werkgever zegt 'onze hart ligt niet bij development dus we stoppen ermee' dat je wel rekening mee kan houden met mij. Dat is de reden van het besluit.
Dus besteden ze het uit wat waarschijnlijk een stuk duurder is, terwijl ze iemand in vaste dienst hebben met wie ze goed kunnen opschieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:41
Malt007 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 07:29:
[...]

Dus besteden ze het uit wat waarschijnlijk een stuk duurder is, terwijl ze iemand in vaste dienst hebben met wie ze goed kunnen opschieten?
Duurder? Misschien... Maar wel flink wat minder risico... TS is al een periode ziek geweest en is de enige die het betreffende werk doet, dan is het bedrijfseconomisch verstandiger om het uit te gaan besteden aan een ander bedrijf.. Als daar iemand ziek is neemt een ander het over ;) Die paar extra knaken op jaarbasis zijn het dus flink waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
President schreef op maandag 1 mei 2017 @ 07:31:
[...]

Duurder? Misschien... Maar wel flink wat minder risico... TS is al een periode ziek geweest en is de enige die het betreffende werk doet, dan is het bedrijfseconomisch verstandiger om het uit te gaan besteden aan een ander bedrijf.. Als daar iemand ziek is neemt een ander het over ;) Die paar extra knaken op jaarbasis zijn het dus flink waard
Uitbesteden is over het algemeen veel duurder aangezien daar een vergelijkbare persoon het werk moet doen plus een flinke marge voor het bedrijf, daarnaast is zijn huidige werkgever waarschijnlijk verzekerd. Het is niet dat ik het niet heel vervelend vind maar ik zou de andere kant van het verhaal wel eens willen horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naxul
redfoxert schreef op zondag 30 april 2017 @ 23:17:
[...]

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Bijtelling wordt per maand bij je salaris opgeteld waarna er de belasting overheen gaat. Het enige, voor zover ik weet, dat voor het hele (kalender-) jaar geldt is of je de leasebak enkel zakelijk of ook privé rijdt. Wanneer je enkel zakelijk rijdt en dus ook een kilometer registratie bij moet houden dan geldt dat voor het hele jaar. Dat kan je dus niet gedurende het fiscale jaar switchen.
Daar ga ik eerlijk gezegd ook niet vanuit, dan ben je de sjaak wanneer een leaseauto van de zaak krijgt. Ik rij de auto ook prive en dit is meteen ingegaan ook al zat ik toen nog niet aan de 500 KM prive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naxul
Malt007 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 07:29:
[...]

Ze willen niks meer met development te maken hebben omdat hun hart daar niet ligt. Hoe ze dit gaan begeleiden wanneer er een ontwerp wordt opgeleverd is mij nog onduidelijk. Ze dragen het ontwerp over aan de klant en veel plezier ermee of er zit een vorm van begeleiding bij wanneer het extern wordt gemaakt. Ik denk dat beide scenarios voor zullen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naxul
President schreef op maandag 1 mei 2017 @ 07:31:
[...]

Klopt dat ik ziek ben geweest, maar dat is niet te reden dat we geen development meer gaan doen. Met alle overuren die ik heb gedraaid heb ik dit meer dan goed gemaakt. En in die tijd werd er ook gewoon gebruik gemaakt van externe bronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naxul
Malt007 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 07:38:
[...]

Uitbesteden is over het algemeen veel duurder aangezien daar een vergelijkbare persoon het werk moet doen plus een flinke marge voor het bedrijf, daarnaast is zijn huidige werkgever waarschijnlijk verzekerd. Het is niet dat ik het niet heel vervelend vind maar ik zou de andere kant van het verhaal wel eens willen horen.
Ik ben benieuwd naar welke kant van het verhaal jij bedoelt. Want ik heb hier alles verteld wat ik weet, en ik mag hopen dat wat mij verteld wordt het echte verhaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
offtopic:
Je kan de 'wijzig' knop gebruiken om je laatste post aan te passen i.p.v vier keer achter elkaar te posten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:27
[...]

Uitbesteden is over het algemeen veel duurder
Dit is natuurlijk onzin, dat is niet te zeggen op basis van de gegevens die wij nu hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uitbesteden is over het algemeen veel duurder
[...]
Als beide werknemers fulltime werken, dan wel. Het mooie van arbeid inkopen is echter dat je feilloos kunt meeschalen met je behoefte. Heb je dus vier maanden intensief een ontwikkelaar nodig en acht niet, dan zit er geen ontwikkelaar acht maanden uit zijn neus te eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
[...]

Het is maar net de vraag hoe hard het rond de lease-auto is gespeeld...

Wellicht dat de werkgever helemaal geen zin had in die lease-auto, juist omdat hij wist dat hij over een half jaar een besluit ging nemen over die tak. Alleen dat de TS het heel erg hard gespeeld werd waardoor het er uiteindelijk op neerkwam : Of lease-auto geven of interne bedrijfsplannen openbaar maken.

Wellicht dat het voor de werkgever toen helemaal niet direct speelde en dat er een 5-jaar lease is afgesloten waardoor de werkgever nu een kostenpost heeft van 4,5 jaar lease.

We weten het niet.
[...]
Uitbesteden is over het algemeen veel duurder aangezien
Prijs is echter vaak niet relevant bij niet-core gerelateerde dingen.
Wat ik meer vermoed dat hier speelt is dat het een hosting-bedrijf is en dat er weleens klanten komen met de vraag : Kan jij ook een website voor ons maken?
Waarbij er dus gaat tellen : Elke cent die er verdient wordt zonder extra kosten is meegenomen, terwijl inhouse extra kosten meebrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naxul
RodeStabilo schreef op maandag 1 mei 2017 @ 07:58:
offtopic:
Je kan de 'wijzig' knop gebruiken om je laatste post aan te passen i.p.v vier keer achter elkaar te posten :)
Haha ja ik vroeg me al af of dat moest, als een mod zich eraan stoort mag het gefixed worden :).
Verwijderd schreef op maandag 1 mei 2017 @ 08:54:
[...]

Als beide werknemers fulltime werken, dan wel. Het mooie van arbeid inkopen is echter dat je feilloos kunt meeschalen met je behoefte. Heb je dus vier maanden intensief een ontwikkelaar nodig en acht niet, dan zit er geen ontwikkelaar acht maanden uit zijn neus te eten.
Beide werknemers werken fulltime. We hebben het soms wel rustig, maar meestal hebben we wel twee ontwikkelaars nodig. Mijn collega heeft een tijdelijk contract dus voor hem is het verhaal iets anders.
Gomez12 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 08:57:
[...]

Het is maar net de vraag hoe hard het rond de lease-auto is gespeeld...

Wellicht dat de werkgever helemaal geen zin had in die lease-auto, juist omdat hij wist dat hij over een half jaar een besluit ging nemen over die tak. Alleen dat de TS het heel erg hard gespeeld werd waardoor het er uiteindelijk op neerkwam : Of lease-auto geven of interne bedrijfsplannen openbaar maken.

Wellicht dat het voor de werkgever toen helemaal niet direct speelde en dat er een 5-jaar lease is afgesloten waardoor de werkgever nu een kostenpost heeft van 4,5 jaar lease.

We weten het niet.

[...]

Prijs is echter vaak niet relevant bij niet-core gerelateerde dingen.
Wat ik meer vermoed dat hier speelt is dat het een hosting-bedrijf is en dat er weleens klanten komen met de vraag : Kan jij ook een website voor ons maken?
Waarbij er dus gaat tellen : Elke cent die er verdient wordt zonder extra kosten is meegenomen, terwijl inhouse extra kosten meebrengt.
Ik heb wel volgehouden betreft de leaseauto. Toen ik opperde voor deze oplossing werd dit meteen toegezegd door een van de werkgevers. Toen dit met elkaar werd besloten werd deze beslissing teruggedraaid. Dit vond ik niet eerlijk omdat er werd gezegd je verdient deze auto maar we kunnen het niet verkopen aan je collega's. Nja, vele gesprekken later is het alsnog geregeld. Er is inderdaad een lease afgesloten voor 5 jaar.

Wij zijn een reclamebureau die voorheen 'alles' deed. Nu dat de visie is gewijzigd, laten we de development/hosting-tak vallen.

[ Voor 84% gewijzigd door Naxul op 01-05-2017 09:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Vervelende situatie, vooral ook omdat je (als ik je verhaal zo lees) nog geen definitieve opzegdatum hebt.
Ik lees dat je geen rechtsbijstand hebt, advies: sluit dat nu af voor eventueel toekomstige akkefietjes. Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten als jij nu en ik was heel erg blij met de rechtsbijstand. Na 10 jaar ontslag krijgen (ook door reorganisatie) was emotioneel behoorlijk pittig, dus het feit dat ik alles kon doorschuiven was erg fijn. Maar goed, daar heb je nu niets aan.

Zoals eerder aangegeven, teken helemaal niets. Ik denk niet dat je meer kunt verwachten dan wat wettelijk is vastgelegd (dus 1.5 maand salaris). Je kunt natuurlijk proberen meer te krijgen maar hou het redelijk, dus misschien 3 maanden. Wat je ook uitonderhandeld, leg vast dat je je recht op iedere vergoeding behoudt wanneer je eerder een andere baan zou vinden (dus eerder dan einde termijn van een eventuele vergoeding).

Vraag ook zo snel mogelijk om duidelijkheid (wanneer is je laatste werkdag). Om alles correct te houden, kun je vervolgens een aangetekend schrijven samenstellen waarin je aangeeft het niet eens te zijn met het ontslag en dat je je beschikbaar blijft stellen voor werk (ingeval ze je vrij gaan stellen van werk). Jij en je werkgever hebben zich te houden aan de wettelijke opzegtermijn dus een duidelijke einddatum is nu wel noodzaak. Laat je werkgever ook alles op schrift stellen, maak geen mondelinge afspraken. Wanneer er iets wordt besloten of medegedeeld in een overleg, stel dan ook zelf een verslag op (of vraag je werkgever dit te verzorgen) en bied dat aan ter goedkeuring.

Je lease-auto is een vervelende, heb daar geen ervaring mee dus weet niet goed wat hier redelijk zou zijn. Het feit dat je je privé-auto hebt verkocht is denk ik niet iets waar de werkgever rekening mee kan houden (ik had net een nieuwe keuken geplaatst, de week voor ik ontslag kreeg dus zat ook met een flinke financiële strop). Je kunt hier uiteraard wel over onderhandelen maar ik weet niet hoeveel ruimte een klein bedrijf heeft voor dit soort zaken. Persoonlijk zou ik proberen de auto te houden voor 6 maanden of tot je een andere baan hebt (afhankelijk van wat als eerste gebeurt).

Vraag ook vrijstelling om sollicitatiegesprekken te kunnen voeren. Vraag ook toestemming om dit gedurende je werktijd (dus doorbetaald) te mogen doen (gebruik computer, internet, etc.). Volgens mij heb je daar ook recht op maar weet dat niet zeker.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:13
De discussie is al een tijdje gaande, maar ik wilde graag nog even mijn ervaringen toevoegen.

Members only: title

Mijn tips zijn:
- neem een (in arbeidsrecht gespecialiseerde) advocaat.
- ipv een advocaat kan je ook, als de situatie niet erg complex is, vaak ook uit de voeten met een juridisch medewerker. Het uurtarief van hen ligt een stuk lager :). Een goed advocatenkantoor kan je hierin adviseren.
- leg een goed, papieren, dossier aan.
- zeg niets toe, en teken niets, zonder toestemming van je advocaat
- doe alle communicatie schriftelijk, aangetekend, en met ontvangstbevestiging.
- vraag voor alle telefonische/mondelinge afspraken een schriftelijke bevestiging.

[ Voor 15% gewijzigd door breew op 01-05-2017 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dinmi schreef op maandag 1 mei 2017 @ 11:20:
Vervelende situatie, vooral ook omdat je (als ik je verhaal zo lees) nog geen definitieve opzegdatum hebt.
Ik lees dat je geen rechtsbijstand hebt, advies: sluit dat nu af voor eventueel toekomstige akkefietjes. Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten als jij nu en ik was heel erg blij met de rechtsbijstand. Na 10 jaar ontslag krijgen (ook door reorganisatie) was emotioneel behoorlijk pittig, dus het feit dat ik alles kon doorschuiven was erg fijn. Maar goed, daar heb je nu niets aan.
Dat is waarom ik lid van een vakbond ben. Heb zelf nooit problemen met werkgevers gehad wat een goed gesprek niet op kon lossen, maar heb wel collega's gekend die minder netjes behandeld werden, en waar het snel opgelost werd nadat een jurist van de vakbond zich ermee bemoeide. Daarna ben ik ook maar lid geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-09 19:27
@TS: Ik heb het idee dat jij heel erg loyaal bent naar jouw werkgever toe. Die loyaliteit blijkt andersom aanzienlijk minder te zijn, misschien besef je dat nog niet zo goed.

Ik zou dit traject serieus aanvliegen. Bewaar correspondentie, je mag best kritische vragen stellen vwb verhuizen, vervallen van jouw functie en de leaseauto. Neem eventueel een expert in de arm, zij doen dat waarschijnlijk ook. Haal het onderste uit de kan en zoek een nieuwe werkgever lekker dichtbij huis.
[...]

Het gaat niet om het rekening houden met 1 persoon vanwege bedrijfsvoering, maar ze mogen die betreffende medewerker wel compenseren.
Omdat je maar 1 kant van het verhaal hoort is dat een reden om het in twijfel te trekken?

[ Voor 24% gewijzigd door Abom op 01-05-2017 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-09 22:55
Ik heb hier een aantal mensen zien opperen dat je misschien maar 2/2,5 maand mee zou kunnen krijgen. Wetgeving is misschien wel veranderd maar er is echt meer mogelijk. En zoals eerder aangegeven: overleg met een advocaat! Doe niets op eigen houtje. En lees jezelf goed in, bijvoorbeeld: Na ondertekenen vasstellingsovereenkomst heb je nog bedenktijd. En ziekte tijdens of vlak na een vso kan ook nadelig zijn. Ohja, dit is ook in andere topics geopperd: neem de gesprekken op. Dit kan weliswaar volledig tegen je gevoel ingaan, maar dit soort gesprekken kan een heel vervelend staartje krijgen. Het bewijs is er al, ze zijn hier al langer mee bezig en ondanks jou toewijding hebben ze dit gewoon verzwegen. Werk is niet alleen maar betaald krijgen voor jouw geleverde productie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:41
Los van jullie hele verhaal over 'wat kun je er uit krijgen'; er wordt in de TS het volgende gezegd:

Members only:

Als de werkgever wil kunnen ze TS dus een projectmanager of website ontwerper maken, waarna TS zelf ontslag neemt. Of hij presteert niet goed genoeg (ondanks scholing welke de werkgever heeft aangeboden), dan is er goede grond voor ontslag en heeft TS helemaal geen rechten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-09 19:27
President schreef op maandag 1 mei 2017 @ 13:15:
Los van jullie hele verhaal over 'wat kun je er uit krijgen'; er wordt in de TS het volgende gezegd:

***members only***

Als de werkgever wil kunnen ze TS dus een projectmanager of website ontwerper maken, waarna TS zelf ontslag neemt. Of hij presteert niet goed genoeg (ondanks scholing welke de werkgever heeft aangeboden), dan is er goede grond voor ontslag en heeft TS helemaal geen rechten
Ze kunnen hem echt niet zomaar ontslaan omdat hij niet goed functioneert in een nieuwe functie, waar hij zelf niet voor heeft gevraagd/gesoliciteerd. Dat soort trajecten duren heel erg lang en zijn kostbaar. De werknemer afkopen is vaak goedkoper. Probleem is echter dat je dan vaak een vervelende werksfeer krijgt.
Hij kan het beste gewoon in gesprek gaan met zijn werkgever, misschien realiseren ze zich dat hun keuzes voor hem heel erg nadelig zijn en kunnen ze er in goed overleg uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:09
redfoxert schreef op zondag 30 april 2017 @ 23:17:
[...]

Ah, dat was het. Daarom had ik er al iets met klok en klepel bij gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wmm
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:46

Wmm

ebk71 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 13:09:
Ik heb hier een aantal mensen zien opperen dat je misschien maar 2/2,5 maand mee zou kunnen krijgen. Wetgeving is misschien wel veranderd maar er is echt meer mogelijk. En zoals eerder aangegeven: overleg met een advocaat! Doe niets op eigen houtje. En lees jezelf goed in, bijvoorbeeld: Na ondertekenen vasstellingsovereenkomst heb je nog bedenktijd. En ziekte tijdens of vlak na een vso kan ook nadelig zijn. Ohja, dit is ook in andere topics geopperd: neem de gesprekken op. Dit kan weliswaar volledig tegen je gevoel ingaan, maar dit soort gesprekken kan een heel vervelend staartje krijgen. Het bewijs is er al, ze zijn hier al langer mee bezig en ondanks jou toewijding hebben ze dit gewoon verzwegen. Werk is niet alleen maar betaald krijgen voor jouw geleverde productie!
Meer is inderdaad wel mogelijk, maar dat moet dan wel onderhandeld worden. Daarin heb je als werknemer natuurlijk een sterke positie als de werkgever jou niet kan ontslaan. In dat geval kan inderdaad een vaststellingsovereenkomst opgesteld worden waarin beide partijen aangeven uit elkaar te gaan en hoe dat dan afgewikkeld wordt. Bij een vso heb je wel recht op WW als je werkloos geworden bent, maar dat is wel afhankelijk van hoe de vso opgesteld is. Laat de vso dus altijd controleren door iemand die er verstand van heeft.

Na het ondertekenen van een vso kun je er inderdaad binnen twee weken alsnog vanaf zien, maar dat mag maar 1x per half jaar.

Indien je ziekgemeld bent is het ondertekenen van een vso niet verstandig (tenzij het op goede voorwaarden gaat natuurlijk). Een werkgever mag jou niet ontslaan als jij ziek bent (tenzij langer dan 2 jaar, dan kunnen ze een ontslagvergunning aanvragen), ga jij toch akkoord met ontslag terwijl je ziek bent dan verspeel je uitkeringsrechten. Uiteraard is dat op te lossen door je voor het ondertekenen beter te melden, maar dat is heel situatieafhankelijk of dat allemaal verstandig is.

Een getuigschrift is natuurlijk niet onverstandig om te vragen. Maar bedenk wel dat de werkgever niet mag liegen. Dus jou een positief getuigschrift geven terwijl jij er niets van gebakken hebt mag niet. Andersom, bij een negatief getuigschrift moeten ze het ook kunnen bewijzen (b.v. dat het besproken is tijdens functioneringsgesprekken e.d.). Als ik het zo hoor moet het natuurlijk een positieve worden.

Overigens vind ik het niet klinken alsof de werkgever hier een kwade is. Uiteraard moet dit goed opgelost worden door de werkgever en zijn er wat situaties ontstaan (auto) waar imo de werkgever ook onhandig in is geweest. Maar dit soort situaties moet je zoveel mogelijk met praten oplossen en een goede verstandshouding behouden. Uiteraard moet de werknemer wel alles laten checken door een jurist oid.

[ Voor 7% gewijzigd door Wmm op 01-05-2017 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naxul
Dinmi schreef op maandag 1 mei 2017 @ 11:20:

Zoals eerder aangegeven, teken helemaal niets. Ik denk niet dat je meer kunt verwachten dan wat wettelijk is vastgelegd (dus 1.5 maand salaris). Je kunt natuurlijk proberen meer te krijgen maar hou het redelijk, dus misschien 3 maanden. Wat je ook uitonderhandeld, leg vast dat je je recht op iedere vergoeding behoudt wanneer je eerder een andere baan zou vinden (dus eerder dan einde termijn van een eventuele vergoeding).

Vraag ook zo snel mogelijk om duidelijkheid (wanneer is je laatste werkdag). Om alles correct te houden, kun je vervolgens een aangetekend schrijven samenstellen waarin je aangeeft het niet eens te zijn met het ontslag en dat je je beschikbaar blijft stellen voor werk (ingeval ze je vrij gaan stellen van werk). Jij en je werkgever hebben zich te houden aan de wettelijke opzegtermijn dus een duidelijke einddatum is nu wel noodzaak. Laat je werkgever ook alles op schrift stellen, maak geen mondelinge afspraken. Wanneer er iets wordt besloten of medegedeeld in een overleg, stel dan ook zelf een verslag op (of vraag je werkgever dit te verzorgen) en bied dat aan ter goedkeuring.

Vraag ook vrijstelling om sollicitatiegesprekken te kunnen voeren. Vraag ook toestemming om dit gedurende je werktijd (dus doorbetaald) te mogen doen (gebruik computer, internet, etc.). Volgens mij heb je daar ook recht op maar weet dat niet zeker.
Ik heb inderdaad nog geen definitieve opzegdatum, de werkgever zelf heeft niet zoveel haast. Dit neemt niet weg dat ik de regeling zo snel mogelijk rond wil hebben, laatste werkdag maakt mij in die zin dan minder uit. Je haalt wat interessante punten aan zoals het opnemen en verslagen maken. Ook vrijstelling voor sollicitatie is een dingetje. Bedankt voor je input!
breew schreef op maandag 1 mei 2017 @ 11:40:
De discussie is al een tijdje gaande, maar ik wilde graag nog even mijn ervaringen toevoegen.

***members only***

Mijn tips zijn:
- neem een (in arbeidsrecht gespecialiseerde) advocaat.
- ipv een advocaat kan je ook, als de situatie niet erg complex is, vaak ook uit de voeten met een juridisch medewerker. Het uurtarief van hen ligt een stuk lager :). Een goed advocatenkantoor kan je hierin adviseren.
- leg een goed, papieren, dossier aan.
- zeg niets toe, en teken niets, zonder toestemming van je advocaat
- doe alle communicatie schriftelijk, aangetekend, en met ontvangstbevestiging.
- vraag voor alle telefonische/mondelinge afspraken een schriftelijke bevestiging.
Ha, ja dat klopt. Maar ik ben wel wijzer geworden en daar wil ik jullie allemaal voor bedanken. Ook jouw tips kan ik goed gebruiken. Dank!
Abom schreef op maandag 1 mei 2017 @ 12:40:
@TS: Ik heb het idee dat jij heel erg loyaal bent naar jouw werkgever toe. Die loyaliteit blijkt andersom aanzienlijk minder te zijn, misschien besef je dat nog niet zo goed.

Ik zou dit traject serieus aanvliegen. Bewaar correspondentie, je mag best kritische vragen stellen vwb verhuizen, vervallen van jouw functie en de leaseauto. Neem eventueel een expert in de arm, zij doen dat waarschijnlijk ook. Haal het onderste uit de kan en zoek een nieuwe werkgever lekker dichtbij huis.

[...]

Het gaat niet om het rekening houden met 1 persoon vanwege bedrijfsvoering, maar ze mogen die betreffende medewerker wel compenseren.
Omdat je maar 1 kant van het verhaal hoort is dat een reden om het in twijfel te trekken?
Ja, daar heb je gelijk in. Ik ging graag naar mijn werk toe, en ben daar ook erg loyaal naar toe. Die vertrouwen is wel ernstig beschadigd, maar ik zal toch door het proces moeten. Dank voor je tips.
ebk71 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 13:09:
Ik denk zelf dat er ook meer mogelijk is, ik wil graag deze week een gesprek met de werkgever. Eerst kijken of we er samen uitkomen. Als dat op niks uitdraait is een advocaat wel nodig. Dankjewel voor je tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

gewoon even eeen heel andere reactie. Weg kun je altijd, maar wat als je je functie een andere draai geeft?

En dan bedoel ik het aansturen van het externe bureau (of de bureau's) dat de webdevelopment doet. Ik bedoel dat het voor het bedrijf erg handig is als ze iemand hebben die er kijk op heeft en ook voor het webdevelopmentbureau is het handig als ze met iemand kunnen sparren die dezelfde taal spreekt.

jij bent dan de aanspreekpartner voor als ze webdevelopment nodig hebben, je komt met ideeen en die worden dan door de externen verder uitgewerkt terwijl jij een vinger aan de pols houdt. Bij het uitwerken van je ideeen zou je wat kunnen prototypen om het management een idee te geven, dus je bent niet helemaal weg van het bouwen.

Mocht dat je niet aanspreken of als dit niet mogelijk is raad ik net als de anderen aan een goede exitstrategie uit te denken. Het mooiste is als je positief weggaat bij je bedrijf en ze je evt willen verderhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Withaar DH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-01-2024
Zelfs het UWV adviseert juridische hulp in te schakelen als je ontslagen wordt;

"Wil uw werkgever u ontslaan? Dan is het altijd verstandig om juridisch advies te vragen. Bijvoorbeeld via uw rechtsbijstandsverzekering, aan de ondernemingsraad, bij uw vakbond of het Juridisch Loket. Zij kunnen u helpen om na te gaan of uw ontslag volgens de regels gaat. Die regels verschillen per ontslagsituatie. Als uw werkgever u wilt ontslaan, moet hij altijd rekening houden met de opzegtermijn."
bron: https://www.uwv.nl/partic...erkgever-wil-mij-ontslaan

Denk je dat het lager gaat duren bereid je dan voor op een WW aanvraag;
https://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/ik-word-werkloos/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Naxul schreef op maandag 1 mei 2017 @ 17:20:
[...]
Ik denk zelf dat er ook meer mogelijk is, ik wil graag deze week een gesprek met de werkgever. Eerst kijken of we er samen uitkomen. Als dat op niks uitdraait is een advocaat wel nodig. Dankjewel voor je tips.
Ik weet niet of dit zo verstandig is... Als je werkgever kwaadwillend is dan kan je ervanuitgaan dat hij tijdens dit gesprek wat uitspraken probeert uit te lokken en als hem dat lukt dan staan die uitspraken van jou gewoon vast.

Ik kan begrijpen waarom je dit eerst onderling wilt regelen, maar zeg absoluut niets toe en bij elk aanbod of wat dan ook zeg je hooguit dat je even wat bedenktijd nodig hebt.
En vraag dan aan het einde van het gesprek of hij alle mogelijkheden die benoemt heeft nog even kort op papier wil zetten zodat je het rustig kan overdenken en googlen naar je opties.

Het nadeel met dit soort trajecten is dat het allemaal vrij specialistisch is en dat 1 verkeerd woord (ook al bedoelt noch de werkgever noch jij het zo) er al voor kan zorgen dat bijv het UWV je laat zitten omdat jij iets hebt ondertekend waardoor je 1 maand extra loon krijgt (maar je x maanden UWV mist).

Oftewel je kan wel het gesprek aangaan, maar houdt wel in je achterhoofd dat je weg moet lopen als het je niet meer zint en dat je niets moet toezeggen.
Juist bij een werkgever met 18 man onder zich kan het voor de werkgever een zeer dure procedure lijken waar een groot bedrijf met een HR-afdeling dit gewoon ingecalculeerd heeft. Maar dat voor hem duur lijkt betekent absoluut nog niet dat het dat ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naxul
Verwijderd schreef op maandag 1 mei 2017 @ 18:57:
gewoon even eeen heel andere reactie. Weg kun je altijd, maar wat als je je functie een andere draai geeft?

En dan bedoel ik het aansturen van het externe bureau (of de bureau's) dat de webdevelopment doet. Ik bedoel dat het voor het bedrijf erg handig is als ze iemand hebben die er kijk op heeft en ook voor het webdevelopmentbureau is het handig als ze met iemand kunnen sparren die dezelfde taal spreekt.

jij bent dan de aanspreekpartner voor als ze webdevelopment nodig hebben, je komt met ideeen en die worden dan door de externen verder uitgewerkt terwijl jij een vinger aan de pols houdt. Bij het uitwerken van je ideeen zou je wat kunnen prototypen om het management een idee te geven, dus je bent niet helemaal weg van het bouwen.

Mocht dat je niet aanspreken of als dit niet mogelijk is raad ik net als de anderen aan een goede exitstrategie uit te denken. Het mooiste is als je positief weggaat bij je bedrijf en ze je evt willen verderhelpen.
Vandaag zit ik met de werkgever om de tafel en dit is ook een vraag waar ik graag antwoord op wil hebben. Naast dat er naar een functie voor mij eerst intern gekeken moet worden snap ik waarom dit niet gedaan is als ze zo tevreden met mij zijn. Ben ik dan te duur, zetten ze liever een broekie er neer? Hebben ze geen vertrouwen dan in mijn functioneren in die positie? Gaan die functies in de toekomst er ook uit? Ik heb werkelijk geen idee.
Gomez12 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 23:53:
[...]

Ik weet niet of dit zo verstandig is... Als je werkgever kwaadwillend is dan kan je ervanuitgaan dat hij tijdens dit gesprek wat uitspraken probeert uit te lokken en als hem dat lukt dan staan die uitspraken van jou gewoon vast.

Ik kan begrijpen waarom je dit eerst onderling wilt regelen, maar zeg absoluut niets toe en bij elk aanbod of wat dan ook zeg je hooguit dat je even wat bedenktijd nodig hebt.
En vraag dan aan het einde van het gesprek of hij alle mogelijkheden die benoemt heeft nog even kort op papier wil zetten zodat je het rustig kan overdenken en googlen naar je opties.

Het nadeel met dit soort trajecten is dat het allemaal vrij specialistisch is en dat 1 verkeerd woord (ook al bedoelt noch de werkgever noch jij het zo) er al voor kan zorgen dat bijv het UWV je laat zitten omdat jij iets hebt ondertekend waardoor je 1 maand extra loon krijgt (maar je x maanden UWV mist).

Oftewel je kan wel het gesprek aangaan, maar houdt wel in je achterhoofd dat je weg moet lopen als het je niet meer zint en dat je niets moet toezeggen.
Juist bij een werkgever met 18 man onder zich kan het voor de werkgever een zeer dure procedure lijken waar een groot bedrijf met een HR-afdeling dit gewoon ingecalculeerd heeft. Maar dat voor hem duur lijkt betekent absoluut nog niet dat het dat ook is.
Ik zal dit ook in mijn achterhoofd houden, en daarbij komt nog eens dat ik 0 ervaring heb in dit soort gesprekken. Uiteraard zeg ik daarom niks toe. Door dit topic en advies van mijn naasten ben ik toch al een stuk wijzer. Waarvoor dank allemaal!

[ Voor 31% gewijzigd door Naxul op 02-05-2017 07:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Naxul schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 07:06:
[...]
Vandaag zit ik met de werkgever om de tafel en dit is ook een vraag waar ik graag antwoord op wil hebben.
Ik vermoed simpelweg dat dit geen echte optie is (hooguit als zijwerk) omdat de aansturing van die afdeling waarschijnlijk dezelfde gaat zijn die jou en je collega al jaren aanstuurt.
Kijk, als je nu 10 devvers had zitten die eruit moesten dan was dit een optie geweest want dan was er veel extern aanstuurwerk. Maar als jij dat aansturen fulltime blijft doen dan heeft je baas dus maar 1 loon om externen van in te huren (en extern is zo goed als altijd duurder) en dan krijg je al snel de situatie dat er 0,75 externe zit die aangestuurd wordt door een fulltimer wat een beetje een aparte situatie zou zijn niet...

Ik zou zeggen dat je hiervoor de projectmanagement functie moet aannemen (waarvan je in de TS zegt die niet te willen) waarna een project onder jouw management dan is het webdevelopment gedeelte.

Oftewel ik zou die optie van andere banen gewoon openhouden en navragen wat het volgens je baas inhoud en ertegenover stellen wat het volgens jou zou kunnen inhouden (dus bijv met een gedeelte webdevelopment)
[...]
Ik zal dit ook in mijn achterhoofd houden, en daarbij komt nog eens dat ik 0 ervaring heb in dit soort gesprekken. Uiteraard zeg ik daarom niks toe. Door dit topic en advies van mijn naasten ben ik toch al een stuk wijzer. Waarvoor dank allemaal!
Nog 2 dingen dan.
Allereerst : Succes en dat het maar een goed gesprek mag worden.
En ten tweede bedenk je goed dat alhoewel je jaren goed met elkaar omgegaan kan zijn dat je hierin compleet elkaars tegenpolen bent (ook al zal hij zeggen van niet), hij wil jouw loon anders gebruiken en jij wilt jouw loon behouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naxul
Gomez12 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 07:26:
[...]

Nog 2 dingen dan.
Allereerst : Succes en dat het maar een goed gesprek mag worden.
En ten tweede bedenk je goed dat alhoewel je jaren goed met elkaar omgegaan kan zijn dat je hierin compleet elkaars tegenpolen bent (ook al zal hij zeggen van niet), hij wil jouw loon anders gebruiken en jij wilt jouw loon behouden
Ja, ik ben benieuwd hoe we het gesprek instappen. Ik kan de verwachtingen niet goed peilen behalve wat jij hier boven aangeeft. Zij willen de beste deal, maar ik ook. Dus we staan ook lijnrecht tegenover elkaar. Anyway, als ik meer nieuws/ontwikkelingen heb meld ik me in het kader van wetenschap :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-09 09:50
En, hoe was je gesprek gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naxul
Daffie schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:24:
En, hoe was je gesprek gegaan?
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mijn advies, weg wezen daar. Gewoon lekker een andere baan zoeken dichter bij huis. Vergeet dat geneuzel over vergoedingen, dat gaat alleen maar een slepend gezeik worden voor wat miezerig geld.

Ik snap dat dat misschien emotioneel niet het best voelt, maar ik zou het wel van harte adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Naxul schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 17:58:
***members only***
Members only:
Members only:
Members only: