Nee hoor, ben wel erger gewend - het leven van een modje gaat niet altijd over de rozen
Ik heb alleen werk en kinderen, en vandaag was het op beide vlakken erg druk waardoor ik nu pas in de gelegenheid ben te reageren. Excuses daarvoor. Ik zal gezien hoeveel er gepost is ook niet op iedereen afzonderlijk kunnen reageren.
Uitzondering:
WhySoSerious schreef op zondag 30 april 2017 @ 21:24:
Kunnen we hier niet met 5 man wat geld bij elkaar leggen? €25,- pp, op voorwaarde dat dion_b kan toezien dat dit voor de sterrilisatie gebruikt wordt, en ze inderdaad erg gehecht aan het beestje zijn, maw, dat gedwongen afscheid nemen de situatie zal verslechteren.
assje schreef op maandag 1 mei 2017 @ 21:06:
[...]
Ik lap wel €20,- mee als iemand een initiatief opstart (maar alleen als de inzet een structurele oplossing voor de katten is. Alle katten oplappen maar daar in huis laten is geen oplossing)
Het is ongelofelijk vertederend om te lezen hoe jullie voor een kansarme wildvreemde bereid zijn om iets als dit aan te bieden
Dat gezegd, ik ga helaas niet in op jullie aanbod, hoe welgemeend ook. Dit valt in zelfde categorie als wanneer ik het zelf zou voorschieten: zak geld uit 'de hemel'. Het zou hem absoluut tot tranen van blijdschap bewegen, maar ik heb slechte ervaringen met de lange-termijn gevolgen ervan voor hem. Ik wil hem - zoals hierboven al terecht geconstateerd werd - helpen zijn problemen op te lossen, niet zijn problemen voor hem oplossen.
Dan nog, wow en chapeau voor jullie

Verwijderd schreef op zondag 30 april 2017 @ 21:50:
[...]
Voor de volledigheid, ik weet waar ik over praat. Ben opgevoed door een moeder die ook niet met geld om kon gaan. En ik weet verdomd goed wat er van komt. Genoeg huisdieren letterlijk laten verkankeren omdat een bezoekje aan de dierenarts te duur was. Ik heb er van geleerd dat mensen met weinig geld gewoon geen huisdieren moeten willen.
Maar het is inderdaad allemaal maar moraliserend. Want die arme broer van jou is het slachtoffer in deze.
Als ik je een advies mag geven: zorg er voor dat die kat weggaat daar en verbreek het contact met je broer. Dit soort dingen zijn vaak een bodemloze put. Hij leert het pas als 'ie echt voor het blok wordt gezet.
Ik kan me - gelukkig - nauwelijks voorstellen wat jij meegemaakt moet hebben om met een uitspraak als deze te komen. Ik ga dit advies zeker niet opvolgen, al is het alleen maar dat hij zijn moment van echt voor het blok gezet te worden al gehad heeft. Ik zal je het hele verhaal besparen, maar hij was al langere tijd verslaafd en thuisloos, en dreigde volledig dakloos te raken. Toen ging de knop om.
Ondertussen is hij ruim drie jaar clean, maakt hij harde afspraken en komt ze structureel na. Hij werkt harder dan ik en waarschijnlijk ook jij werkt, lange, zware dagen van 9 a 10 uur in een vleesfabriek, met drie kwartier fietsen heen en terug om er te komen. Hij heeft in die tijd alsnog flinke tegenslagen te verwerken gekregen maar is niet in z'n oude gedrag teruggevallen. Hij heeft kort gezegd mijn vertrouwen teruggewonnen, en ik zal me inzetten om hem verder te helpen. Spelregel is wel: geen zakken met geld. Dat is gewoon geen goed idee, en daar is hij het ondanks z'n situatie ook mee eens.
Waar het nog mis gaat, is zaken waarvoor hij geen afspraak heeft staan. Zoals zo'n kat. Dan komt de jongen met laag IQ en hoge impulsiviteit weer naar boven. Van tevoren ergens bij stilstaan kun je gewoon niet verwachten van hem, en dat blijkt...
Verwijderd schreef op maandag 1 mei 2017 @ 10:21:
Ik lees hier aardig wat kut reacties, schofferende reacties, op de man reacties. Jammer dat de mods niet wat harder ingrijpen. Ook omdat er allemaal randzaken bij gehaald worden die helemaal niet ter zake doen.
Er wordt in oplossingen gedacht, vandaar dit topic lijkt me. Het doet niet meer terzake wat de voorgaande situatie was. Dat was een probleem, daar is en wordt aan gewerkt en daar is een oplossing voor in de vorm van bewindvoering en een WSNP.
Het gaat hier vooralsnog om het minnelijke traject, maar in praktijk komt het op hetzelfde neer.
[...]
Zijn broer moet contact opnemen met de instantie die zijn geld beheert. De instantie die het geld beheert kan geld opzij zetten als er wat over is. Dat geld gaat in een apart potje, maar kan worden aangebroken als het nodig is om bijvoorbeeld een rekening te betalen. Het betalen van facturen gaat altijd voor. Maar er kan geld opzij gelegd worden.
Dat is volgende stap, wat waarschijnlijk sowieso nodig is om de hulp van Stichting Mens & Dier
vooralsnog meest hoopvolle optie aan te nemen. Heb hen trouwens al gecontacteerd.
En misschien een keer een klein klusje doen voor iemand?
Hij woont in een klein gat zonder vervoer anders dan fiets en bovenal zonder sociaal netwerk. Dat leek na rehab beste optie aangezien z'n oude vrienden in de grote stad deel van de reden waren waarom hij in de drugswereld bleef hangen.
Keerzijde is helaas dat dat de mogelijkheden om klusjes te doen nogal beperkt. Daarnaast kan hij daadwerkelijk erg weinig waar je geld voor over zou hebben - er is een reden waarom hij tegen minimumloon in een vleesfabriek werkt
Dat gezegd, hij kijkt inderdaad op de prikbord in de lokale Spar, maar veel meer dan kapper aan huis komt daar niet voorbij...
Rukapul schreef op maandag 1 mei 2017 @ 12:06:
Ik zie het onoverkomelijke probleem niet. Er zijn namelijk twee best acceptable goedkope alternatieven die aan de gestelde eisen voldoen:
- poezenpil (bij langdurig gebruik wel sparen voor het laten inslapen op termijn ivm risico op bijwerkingen, maar dat moet sowieso met een huisdier)
Als niets anders lukt is dit plan Z, maar gezien a) sparen totaal niet aan de orde is totdat ze schuldenvrij zijn, en daarna als gezin tegen minimumloon ook geen zoden aan de dijk gaat zeten en b) de zeer hoge kans op bijwerkingen, komt dit neer op hypotheek op de toekomst. Er zijn goede redenen waarom een bank hem geen hypotheek zou geven, daarom zou ik dit ook willen vermijden.
- beest binnenhouden (net als vele andere kattenbezitters)
In combinatie komt het erop neer om kortdurend de poezenpil te gebruiken tot de laatste mannetjes weg zijn. Het legt tevens de verantwoordelijkheden waar deze thuishoren.
Zit wat in, onwenselijk, maar mogelijk werkbaar.
Grootste uitdaging is beest binnenhouden. Een 6-jarige met ADHD vergeet nogal eens deuren dicht te doen

En dan resteert nog steeds de vraag waarom iemand een dier als cadeau geeft, ongecastreerd / gesterriliseerd nog wel. Het geven van een dier is sowieso al not-done, maar een wandelende liability cadeau geven is helemaal lomp.
Tja, denk nou niet dat z'n omgeving daar significant beter scoort op factoren als vooruit denken - of trouwens het geld hebben om alle kittens uit een nestje te laten steriliseren + chippen - dan hijzelf
Ze hadden voorheen een andere kat, een poes die wel gesteriliseerd was. Die is doodgereden. Huis in rouw. Zijn schoonfamilie (die trouwens voor de beeldvorming met drie generaties samen wonen in een 3-kamerappartement op WAO van stiefopa...) had ook een poes. En jawel, net op dat moment had ze weer een nestje. Dus uiteraard gelijk een van de kittens aan dochterlief toegezegd. Aldus geschiedde...
Been there, done that, did not get it back, did get into fight. Niet nog een keer, althans niet tot hij nog aanzienlijk meer vertrouwen opgebouwd heeft dan nu.
Sowieso, als je geld leent moet er een reele kans zijn op terugbetaling. Die is er niet. En nieuwe schulden aangaan - ook bij familie - is strijdig met voorwaarden schuldhulpverlening. Dat gaan we dus sowieso niet riskeren.