We hebben allemaal wel eens op het punt gestaan dat er een nieuw project gaat beginnen en dat alles ingericht moet worden. Op dat punt ben ik nu... Een nieuwe klant binnengehaald voor een groot project, althans groter dan ik tot nu toe gedaan heb. Ik werk als zzp'er dus heb weinig tot geen ervaring met echt grotere projecten waar meerdere mensen bij betrokken zijn. Nu weet ik dat op voorhand al dat dit een project is voor meerdere jaren en dat er op een later moment ook andere programmeurs aan gaan werken. Dus ik wil daar nu alles al goed op inrichten.
Al een aantal dagen ben ik aan het googlen, zoeken, blogs aan het lezen maar ik kom weinig best practices tegen die gaan over het inrichten van een webdevelopment project (in dit geval PHP/MySQL) al voordat je ook maar 1 letter code hebt geschreven. Vandaar dat ik hoop via jullie wat ervaringen te horen en tips waar ik aan moet denken en welke tools gebruik je.
Op basis van wat ik ken en wat ik gelezen heb kom ik een beetje uit op het volgende:
- Git repository aanmaken
- Naast de live omgeving ook een test omgeving inrichten
- Development omgeving lokaal draaien dmv Vagrant+Virtualbox
En zaken die ik nog niet helemaal helder heb:
- Hoe kan ik deployen naar test of live? Welke tool gebruik je daarvoor? Ik vind uploaden via FTP eng bij grotere projecten.
- Hoe houden jullie wijzigingen bij aan database structuur, zodat die op test en live ook op het juiste moment goed meekomen? En hoe communiceer je dat naar andere teamleden in het development proces?
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Al een aantal dagen ben ik aan het googlen, zoeken, blogs aan het lezen maar ik kom weinig best practices tegen die gaan over het inrichten van een webdevelopment project (in dit geval PHP/MySQL) al voordat je ook maar 1 letter code hebt geschreven. Vandaar dat ik hoop via jullie wat ervaringen te horen en tips waar ik aan moet denken en welke tools gebruik je.
Op basis van wat ik ken en wat ik gelezen heb kom ik een beetje uit op het volgende:
- Git repository aanmaken
- Naast de live omgeving ook een test omgeving inrichten
- Development omgeving lokaal draaien dmv Vagrant+Virtualbox
En zaken die ik nog niet helemaal helder heb:
- Hoe kan ik deployen naar test of live? Welke tool gebruik je daarvoor? Ik vind uploaden via FTP eng bij grotere projecten.
- Hoe houden jullie wijzigingen bij aan database structuur, zodat die op test en live ook op het juiste moment goed meekomen? En hoe communiceer je dat naar andere teamleden in het development proces?
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.