Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

CPU 70/80 graden bij gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Erwin008
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-04-2017
Hallo allemaal,

Mijn vraag
Is het normaal dat tijdens het spelen van Counter-Strike: Global Offensive mijn CPU tussen
de 70 en 80 graden bevindt? Tevens moet ik telkens handmatig de CPU fan (in mijn desktop) verhogen. Heel vervelend.... mijn fans gaan op de een of ander manier niet automatisch..

Relevante software en hardware die ik gebruik
AMD Radeon HD 6950 1GB x2 crossfire
8 GB RAM
3,2 GHZ 6core processor
2 SSD schijfen 1x 120 - 1x 60
2 HDD 1x 1000 - 1x 750
Monitor: AOC E2352PHZ 23-inch Full HD 3D LED

AMD Game PC
Cooler Master HAF X
850 Watt fluister stille voeding, Nieuwe voeding erin gekomen
AMD Phenom II X6 1090T 3.20GHz,
Waterkoeling Corsair Hydro H80
Asus AM3 Crosshair IV Formula
8192MB DDR3 Werkgeheugen Kingston
OCZ Vertex2 SSD Hardeschijf 60GB
1000 GB SataIII Hardeschijf
Blu-Ray Brander LG
2x ATI Radeon 6950 1GB, Crossfire
120 gb SSD kingston
750 gb HDD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb speedfan geprobeerd, om te kijken of ik de CPU fan via software kan aanpassen, maar geen effect.
Verder heb ik 'een beetje' kennis van hardware, maar niet veel 8)7

Hopelijk kunnen jullie mij helpen + wellicht nieuwe hardware aanbevelen voor betere gaming prestatie?

Met vriendelijke groet,
Erwin

Beste antwoord (via Erwin008 op 26-04-2017 18:45)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Die luchtkoeler van Alternate voldoet prima. Is beter dan de waterkoeling die je nu hebt.

Qua koelpasta moet dat er wel opzitten, net zoals plastic er tussen niet het geval zal zijn. Met plastic of zonder koelpasta hebben we het niet over 70 of 80 graden maar heel veel meer. Mogelijk is er wat te weinig koelpasta gebruikt of is het oud aan het worden, dus er zijn vast wel een paar graden te winnen. Feit blijft dat deze waterkoeler gewoon niet geschikt is.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

CS:GO is een CPU-intensieve game en daardoor kan 1 core inderdaad een stuk warmer worden.

Wat ik niet begrijp is dat je over de CPU-fan praat terwijl je een H80 hebt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-11 20:36
wel koelpasta gebruikt tussen je cpu en de cooler? plastic ertussen laten zitten?

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

• PilatuS
  • Niet online
De CPU koeler is niet echt geweldig, is vergelijkbaar met een simpele luchtkoeler. De CPU zorgt voor een hoop hitte dus zijn die temps niet zo heel vreemd.

De koelpasta vervangen en het CPU blok opnieuw monteren kan helpen. Aan de andere kant zijn deze temps niet echt vreemd.

Als je fan op de radaitor aansluit op de CPU header op het moederbord zou ie vanuit zichzelf harder moeten gaan draaien. Als ie dat niet doet dan eens de BIOS induiken en kijken wat er verkeerd staat.

• MAX3400

MAX3400

Oh wacht, net gekeken; de H80 lijkt niet meer dan 95W TDP aan te mogen; jouw AMD staat in de boeken voor 125W TDP. Ik kan me dus voorstellen dat je een bepaalde hoeveelheid warmte onmogelijk kan afvoeren en daardoor gaat de temperatuur goed omhoog.

Uit mijn hoofd, is de X6-series goed voor een "recommended operating temperature" van 55 tot 63 graden; er zit dus iets echt niet goed in de opstelling.

• PilatuS
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:47:
Oh wacht, net gekeken; de H80 lijkt niet meer dan 95W TDP aan te mogen; jouw AMD staat in de boeken voor 125W TDP. Ik kan me dus voorstellen dat je een bepaalde hoeveelheid warmte onmogelijk kan afvoeren en daardoor gaat de temperatuur goed omhoog.
Vaak denken mensen ook dat als het waterkoeling is dat het dan gelijk beter is dan luchtkoeling. Uiteindelijk bepaald het formaat van de heatsink of in dit geval het formaat van de radiator hoeveel warmte er afgevoerd kan worden. Deze radiator is kleiner dan een zware grote luchtkoeler. Dan kan het wel waterkoeling zijn, maar beter dan een goede luchtkoeler is het gewoon niet. Waterkoeling is uiteindelijk ook gewoon luchtkoeling alleen gebruik je het water om de warmte te verplaatsen naar een plek waar je meer ruimte hebt dan op de CPU, maar dan moet je wel een grote radiator gebruiken wil je er echt wat aan hebben.

Waterkoeling word over het algemeen pas beter dan luchtkoeling bij een 2x120mm radiator. Wil het echt een stuk beter zijn moet je al naar een 3x120mm radiator toe. Deze H80 is met een dunne 1x120mm radiator helaas niet beter dan een luchtkoeler van 25 euro.

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 26-04-2017 14:56 ]

• MAX3400

MAX3400

PilatuS schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:54:
[...]

Vaak denken mensen ook dat als het waterkoeling is dat het dan gelijk beter is dan luchtkoeling.
Yup... En ongeacht de fans/rads die erachter hangen, is de enige/belangrijkste contact natuurlijk die paar vierkante centimeter koper naar de heatspreader. Aangezien de X6 nou niet echt een courant model meer is, heb je zomaar kans dat (zoals ook al aangegeven in dit topic) mogelijk de koelpasta niet meer lekker is.

Deductief troubleshooten ;)

• Erwin008
Dus wat raden jullie uiteindelijk aan?

Mijn broer geeft aan dat ik deze moet kopen en dat dan waarschijnlijk het probleem is opgelost:

https://www.alternate.nl/...KXvw-bIv9MCFbQW0wod9PUGOA

zie ook:
Problemen met hoge temperatuur CPU (AMD) bij 100% load.

Indien ik dat bestel, gaan mijn fans dan ook autmatisch hoger/lager?

• MAX3400

MAX3400

Erwin008 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:02:
Dus wat raden jullie uiteindelijk aan?

Mijn broer geeft aan dat ik deze moet kopen en dat dan waarschijnlijk het probleem is opgelost:

https://www.alternate.nl/...KXvw-bIv9MCFbQW0wod9PUGOA
Geen idee; ik weiger externe URLs aan te klikken met Google ID in de URL etc... Maar als jouw broer de oplossing weet; wat doet dit topic dan hier?

Onze vragen/opmerkingen worden niet beantwoord dus ja, regel iets met je broer en koop een nieuwe <iets> bij Alternate.

• Erwin008
MAX3400 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:06:
[...]

Geen idee; ik weiger externe URLs aan te klikken met Google ID in de URL etc... Maar als jouw broer de oplossing weet; wat doet dit topic dan hier?

Onze vragen/opmerkingen worden niet beantwoord dus ja, regel iets met je broer en koop een nieuwe <iets> bij Alternate.
Nogmaals, ik heb niet veel verstand van hardware. Vandaar dat ik dit plaats en neem ik mijn broers informatie mee in de discussie. Als enkel van jullie zeggen dat het 'mogelijk' een goede keus zal zijn, dan zal ik dat doen.

Verder heb ik deze desktop 2 jaar geleden, tweedehans, gekocht. Ik heb geen idee of er koolpasta is gebruikt. Kan ik dat controleren?

Acties:
  • Beste antwoord

• PilatuS
  • Niet online
Die luchtkoeler van Alternate voldoet prima. Is beter dan de waterkoeling die je nu hebt.

Qua koelpasta moet dat er wel opzitten, net zoals plastic er tussen niet het geval zal zijn. Met plastic of zonder koelpasta hebben we het niet over 70 of 80 graden maar heel veel meer. Mogelijk is er wat te weinig koelpasta gebruikt of is het oud aan het worden, dus er zijn vast wel een paar graden te winnen. Feit blijft dat deze waterkoeler gewoon niet geschikt is.

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-11 20:36
PilatuS schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:31:

quoted for truth :)

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Pagina: 1