Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:30
Hallo iedereen,

Dit is mijn eerste bericht op Tweakers, dus vergeef me voor eventuele fouten wat betreft forum regels.

Ik heb momenteel een GTX 970 i.c.m. een AMD Phenom II X6 1090T draaien.
Nu heb ik met Fallout 4 nu en dan wat FPS drops terwijl de CPU en GPU load vaak niet hoger komen dan 60-70% (de eerste core van CPU is in zo'n geval tussen de 70-80%).

Na gaf iemand aan dat het wellicht iets te maken kon hebben met het feit dat mijn CPU wellicht te warm zou worden tijdens het gamen.
Ik heb dus Prime95 gedownload om een zogenoemde torture test te draaien en te kijken wat er met de temperatuur zou gebeuren.

Nu schrok ik me dus rot!

De temeperatuur bleef eigenlijk bij een load van 100% maar continu oplopen (terwijl de CPU fan op vol vermogen aan het blazen was).
Na een minuut of 2 hadden de CPU cores al een temperatuur van 92 graden! :o
Ik heb toen de test maar snel weer gestopt en de core temps daalden weer naar 45 - 50 graden idle:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eMSGY4zl.png

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een test zoals dit gedaan heb dus ik weet niet zeker of dit altijd een probleem is geweest.

De CPU heb ik volgens mij 1-2 jaar geleden (tweedehands) gekocht en heb sinds dien niet meer gekeken naar het vervangen van koelpasta o.i.d.

Wat me overigens ook is opgevallen is dat toen ik de snelheid van de case fans aan het aanpassen was (met de schakelaartjes in de kast) dat ineens de CPU fan ermee stopte terwijl mijn PC nog wel gewoon aan was.
Hij draaide toen iedere 1 á 2 seconde een klein stukje waarna hij weer stil stond.
Ik heb de PC toen maar snel uitgezet om oververhitting te voorkomen en na een reboot heb ik dit niet meer gezien.

Heeft iemand wellicht een idee waar dit probleem aan zou kunnen liggen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieVeenman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-01-2019

DieVeenman

.NET Gekkie

Als de stock cooler er nog op zit dan ligt het daaraan.

Ik heb zelf gister toevallig mijn Phenom II X6 1090T stock cooler vervangen met een waterkoeler en daarvoor had ik tijdens load in Fallout 4 een temperatuur van 90+. Als je niet weet hoe de stock cooler eruit ziet:
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/Cd0nKYH.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door DieVeenman op 19-11-2015 09:18 ]

“Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ollie
Bedankt voor je reactie.

Zover ik weet zit inderdaad de stock cooler nog op de processor (die ziet er hetzelfde uit als op het plaatje).

Ik heb net zelf nog even gekeken in de BIOS en de clock stond op auto.
Deze heb ik even geprobeerd op x15 te zetten zodat de max clockspeed nog 3.0Ghz was.
Tot mijn verbazing zag ik toen dat de CPU temperatuur echt gecapped werd op 70 graden bij een load van 100%.
De CPU load gaat op dat moment ook omlaag (waarschijnlijk een beveiliging van de CPU om oververhitting te voorkomen?).

Hierna heb ik hem ook nog manual op x16 gezet (voor 3.2Ghz) en wederom werd de CPU load netjes gecapped toen de CPU een temperatuur van 70 graden bereikte en aanhield.

Het lijkt er dus op dat de oververhitting beveiliging niet ingeschakeld werd met de Auto clock optie in de BIOS?

Ik ga even kijken of de CPU tijdens het spelen ook gecapped wordt en anders ga ik eens proberen opnieuw koelpasta aan te brengen of een andere koeler te kopen.

Ik houd jullie op hoogte!

EDIT: Net nog even geprobeerd met de multiplier op auto en wederom werd de load gecapped bij 70 graden.
Het lijkt er dus op dat er iets mis was met de overververhittings beveiliging maar dit lijkt nu wel naar behoren te werken.

[ Voor 10% gewijzigd door Ollie op 19-11-2015 00:43 . Reden: Test gedaan ]

• Azerion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 19:53
kolsthoorn schreef op woensdag 18 november 2015 @ 23:48:

EDIT: Net nog even geprobeerd met de multiplier op auto en wederom werd de load gecapped bij 70 graden.
Het lijkt er dus op dat er iets mis was met de overververhittings beveiliging maar dit lijkt nu wel naar behoren te werken.
Doe je oren een plezier en vervang die stock koeler, zeker bij AMD ga je van een bak herrie naar veelal stilte, zeker aangezien je een GTX970 hebt, die koelt vaak niet eens.

Het hoeft niet eens een dure koeler te zijn, iets als pricewatch: Scythe Mugen 4 of pricewatch: be quiet! Pure Rock is al voldoende.

• Ollie
Bedankt voor je reactie en suggesties voor koelers (hier ga ik eens naar kijken, zeker voor dat geld).

Ik ben het inderdaad met je eens dat de huidige koeler best flink wat herrie maakt bij volle toeren.
Door een tool van mijn moederbord kan ik de fan speed bij "lage" temperaturen wel omlaag schroeven maar bij hogere temperaturen blijft het natuurlijk een herrie.

Ik begrijp alleen niet zo goed wat mijn GTX 970 te maken heeft met het koelen van mijn CPU.
Dit staat hier toch los van?

EDIT: Moet ik overigens nog ergens specifiek op letten bij het kiezen van een aftermarket cooler?

[ Voor 9% gewijzigd door Ollie op 19-11-2015 11:27 ]

• Ollie
DieVeenman schreef op woensdag 18 november 2015 @ 23:06:
Als de stock cooler er nog op zit dan ligt het daaraan.

Ik heb zelf gister toevallig mijn Phenom II X6 1090T stock cooler vervangen met een waterkoeler en daarvoor had ik tijdens load in Fallout 4 een temperatuur van 90+. Als je niet weet hoe de stock cooler eruit ziet:
[afbeelding]
Ik ben trouwens benieuwd.
Welke GPU gebruik je voor Fallout 4 en wat is je FPS, GPU load en CPU load tijdens het spelen?
Zoals ik al zei heb ik vaak 60 FPS maar dropt toch regelmatig naar 30-50 fps (dan is de GPU en CPU load ook niet heel hoog).
Wellicht dat dit dan veroorzaakt wordt door het feit dat de CPU terugklokt door de temperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieVeenman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-01-2019

DieVeenman

.NET Gekkie

kolsthoorn schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:26:
[...]

Ik ben trouwens benieuwd.
Welke GPU gebruik je voor Fallout 4 en wat is je FPS, GPU load en CPU load tijdens het spelen?
Zoals ik al zei heb ik vaak 60 FPS maar dropt toch regelmatig naar 30-50 fps (dan is de GPU en CPU load ook niet heel hoog).
Wellicht dat dit dan veroorzaakt wordt door het feit dat de CPU terugklokt door de temperatuur?
Als GPU heb ik een nette Gigabyte G1 Gaming 980 Ti, FPS heb ik nog niet gemeten maar zal i.v.m. mijn brakke CPU rond de 50 liggen met dips op CPU intensieve delen naar 30. GPU load is rond 50 - 60%, CPU load vaak 70-80%.

Denk dat het inderdaad met je CPU temperatuur te maken heeft maar kan ook liggen aan het feit dat DirectX11 veel gebruik maakt van de processor en niet alleen de GPU waardoor wij met een processor van bijna 5 jaar oud toch nog al achterliggen,

Ik zal vanavond even kijken wat de gemiddelde FPS in een uur gamen op Ultra met een kneiterhoge resolutie van welgeteld 1680x1050 :+

EDIT: Voor koeling kan je eventueel kijken naar een Scythe Mugen 4 of een AIO Waterkoelsetje als de Corsair Hydro Series

[ Voor 5% gewijzigd door DieVeenman op 19-11-2015 11:43 ]

“Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway.”

• Azerion
kolsthoorn schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:24:
Bedankt voor je reactie en suggesties voor koelers (hier ga ik eens naar kijken, zeker voor dat geld).

Ik ben het inderdaad met je eens dat de huidige koeler best flink wat herrie maakt bij volle toeren.
Door een tool van mijn moederbord kan ik de fan speed bij "lage" temperaturen wel omlaag schroeven maar bij hogere temperaturen blijft het natuurlijk een herrie.

Ik begrijp alleen niet zo goed wat mijn GTX 970 te maken heeft met het koelen van mijn CPU.
Dit staat hier toch los van?

EDIT: Moet ik overigens nog ergens specifiek op letten bij het kiezen van een aftermarket cooler?
Een ventilator die draait maakt geluid, hoe harder die draait hoe meer geluid, aangezien de ventilator van de 970 veelal niet draait omdat de GPU nog koel genoeg is zal deze ook geen geluid produceren, mijn opmerking is dan ook over het totaal volume van je PC, dit zal drastisch omlaag gaan als je er een aftermarket koeler op plaatst

Mijn EDIT als reactie op jou EDIT :P
Jazeker, als je hoog RAM geheugen hebt dan kan het zijn dat de koeler in aanraking komt met het geheugen, verder moet je controleren of de koeler geschikt is voor jou socket, in dit geval AM3 en hij moet natuurlijk groot genoeg zijn aangezien AMD CPU's behoorlijk veel warmte produceren, daarnaast zag ik nog iets op de scythe website staan over de AMD CPU's dit moet je even op je moederbord controleren:

"Please note that an original backplate with screw mounting is needed for installation on mainboards with AMD sockets. Please check before buying if the backplate is fixed by screws (example)! If the backplate uses plastic-pins, mounting of this cooler is not possible. " http://www.scythe-eu.com/.../Support/AMD_brackets.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Azerion op 19-11-2015 12:50 ]

• Ollie
DieVeenman schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:33:
EDIT: Voor koeling kan je eventueel kijken naar een Scythe Mugen 4 of een AIO Waterkoelsetje als de Corsair Hydro Series
Bedankt voor de suggestie, ik ga eens kijken.
Zijn er nog grote voordelen van waterkoeling t.o.v. luchtkoeling?
Azerion schreef op donderdag 19 november 2015 @ 12:46:
Jazeker, als je hoog RAM geheugen hebt dan kan het zijn dat de koeler in aanraking komt met het geheugen, verder moet je controleren of de koeler geschikt is voor jou socket, in dit geval AM3 en hij moet natuurlijk groot genoeg zijn aangezien AMD CPU's behoorlijk veel warmte produceren, daarnaast zag ik nog iets op de scythe website staan over de AMD CPU's dit moet je even op je moederbord controleren:

"Please note that an original backplate with screw mounting is needed for installation on mainboards with AMD sockets. Please check before buying if the backplate is fixed by screws (example)! If the backplate uses plastic-pins, mounting of this cooler is not possible. " http://www.scythe-eu.com/.../Support/AMD_brackets.jpg
Bedankt, nu snap ik inderdaad wat je bedoelde. De GTX 970 is inderdaad erg stil!
Heb hem nog niet gehoord (maar dat heeft wellicht te maken met de herrie van de CPU cooler 8)7 ).

Ik zal vanavond als ik thuis ben eens kijken naar mijn socket.

Zou het nog helpen om de koelpasta te vervangen?
Ik heb toen der tijd gebruikgemaakt van zo'n vorm sticker waarin ik koelpasta kon aanbrengen en het vervolgens kon uitvegen over de sticker.
Na het verwijderen hiervan had ik precies een vorm van de koeler.

• Azerion
[b]kolsthoorn schreef op donderdag 19 november 2015 @ 13:14
Zou het nog helpen om de koelpasta te vervangen?
Ik heb toen der tijd gebruikgemaakt van zo'n vorm sticker waarin ik koelpasta kon aanbrengen en het vervolgens kon uitvegen over de sticker.
Na het verwijderen hiervan had ik precies een vorm van de koeler.
Koelpasta heeft invloed op de temperatuur, echter praat je dan over een paar graden, bouw je regelmatig PC's dan is het aan te raden altijd aftermarket koelpasta bij de hand te hebben(Kost niet zo heel veel), maar aangezien het bij jou eenmalig is zou ik lekker het goedje dat bij Scythe wordt meegeleverd gebruiken.

Hoe aan te brengen? Dit is nogal een punt bij de meeste PC builders O-) O-)
Maar ik denk dat de veruit de meeste iets van een erwt(absoluut niet het hele pakje!!!!) in het midden plaatsen en vervolgens de koeler vastschroeven, hierbij is het belangrijk dat je de schroeven gelijkmatig aandraait, dus eerst alle schroeven aandraaien tot op het punt dat ze het koelblok beginnen vast te zetten en daarna rustig aan schroef voor schroef steeds een stuk verder vast draaien, dit zodat de druk gelijkmatig toeneemt op alle punten, hierdoor spreid de koelpasta vanzelf uit.

Daarnaast lees de instructies rustig door voordat je iets doet als het je eerste keer is.

Oh en het overduidelijke :P vast = vast ga niet extreem veel kracht zetten om nog net die ene extra slag te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Azerion op 19-11-2015 13:27 ]

• Ollie
Azerion schreef op donderdag 19 november 2015 @ 13:25:
[...]

Koelpasta heeft invloed op de temperatuur, echter praat je dan over een paar graden, bouw je regelmatig PC's dan is het aan te raden altijd aftermarket koelpasta bij de hand te hebben(Kost niet zo heel veel), maar aangezien het bij jou eenmalig is zou ik lekker het goedje dat bij Scythe wordt meegeleverd gebruiken.

Hoe aan te brengen? Dit is nogal een punt bij de meeste PC builders O-) O-)
Maar ik denk dat de veruit de meeste iets van een erwt(absoluut niet het hele pakje!!!!) in het midden plaatsen en vervolgens de koeler vastschroeven, hierbij is het belangrijk dat je de schroeven gelijkmatig aandraait, dus eerst alle schroeven aandraaien tot op het punt dat ze het koelblok beginnen vast te zetten en daarna rustig aan schroef voor schroef steeds een stuk verder vast draaien, dit zodat de druk gelijkmatig toeneemt op alle punten, hierdoor spreid de koelpasta vanzelf uit.

Daarnaast lees de instructies rustig door voordat je iets doet als het je eerste keer is.

Oh en het overduidelijke :P vast = vast ga niet extreem veel kracht zetten om nog net die ene extra slag te maken.
Bedankt.
Als ik het zo begrijp heeft het dus niet veel nut om de koelpasta te vernieuwen.
Dus ik begrijp het goed dat het dan dus niet de bedoeling is dat ik de pasta met een pasje o.i.d. uitveeg over het gehele oppervlak van de CPU?
Dit heb ik namelijk op verschillende websites gelezen.
Gewoon de hoeveelheid van een erwt (of rijstkorrel zoals ik op andere websites lees) en dan vervolgens direct de cooler er geleidelijk op schroeven zonder de pasta eerst handmatig te verspreiden.

• Azerion
kolsthoorn schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:31:
[...]

Bedankt.
Als ik het zo begrijp heeft het dus niet veel nut om de koelpasta te vernieuwen.
Dus ik begrijp het goed dat het dan dus niet de bedoeling is dat ik de pasta met een pasje o.i.d. uitveeg over het gehele oppervlak van de CPU?
Dit heb ik namelijk op verschillende websites gelezen.
Gewoon de hoeveelheid van een erwt (of rijstkorrel zoals ik op andere websites lees) en dan vervolgens direct de cooler er geleidelijk op schroeven zonder de pasta eerst handmatig te verspreiden.
Uiteraard wel de oude pasta eerst verwijderen, wat betreft het uitsmeren daar doelde ik op met de discussie binnen de PC Builder community O-)

Iedereen heeft zo zijn eigen manier, maar de erwt manier werkt zeer prima en heb ik persoonlijk nog nooit problemen mee gehad, of het de beste is zal voor eeuwig een discussie blijven, het werkt goed genoeg. :)

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 13:50
Als je de koeler gaat vervangen moet je de huidige pasta die nu dus op je processor zit wel weghalen en vervangen voor het goedje dat met je nieuwe koeler wordt geleverd (ik ben tenminste nog nooit een aftermarket koeler tegen gekomen waar dit niet bij werd geleverd)

-- Edit --

Wat Azerion zegt dus... :)

[ Voor 7% gewijzigd door Smuey op 19-11-2015 14:54 ]

• Ollie
Ik had inderdaad al begrepen dat ik de oude pasta eerst moet verwijderen, maar toch bedankt voor de reminder.
Azerion schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:53:
Uiteraard wel de oude pasta eerst verwijderen, wat betreft het uitsmeren daar doelde ik op met de discussie binnen de PC Builder community O-)

Iedereen heeft zo zijn eigen manier, maar de erwt manier werkt zeer prima en heb ik persoonlijk nog nooit problemen mee gehad, of het de beste is zal voor eeuwig een discussie blijven, het werkt goed genoeg. :)
Ik doelde eigenlijk op het simpelweg vervangen van de pasta om vervolgens (met nieuwe pasta) de huidige stock cooler weer terug te zetten.

Ik houd jullie op de hoogte!

• Ollie
Azerion schreef op donderdag 19 november 2015 @ 12:46:

Ik heb overigens even gekeken (op internet) en ik heb het volgende moederbord:
http://static.bootic.com/...abyte-ga-ma790xt-ud4p.jpg

Op die foto zie ik dus schroeven i.p.v. plastic dopjes dus ik denk dat dat wel goed zit (ik ga er vanuit dat alle moederborden van dat exacte type dezelfde constructie hebben).

• Ollie
Ik heb overigens zelf nog even de temperatuur tijdens het spelen van Fallout 4 getest.
Dit was tijdens momenten dat de FPS relatief laag was en zowel de GPU als CPU load niet (tegen) 100% waren:

http://i.imgur.com/vZEnZeg.png
(Ik post even een link i.p.v. een thumbnail i.v.m. de grootte van de afbeelding)
Ik stond de gehele tijd op dezelfde locatie in het spel, vandaar de stabiele CPU load.

De temperatuur komt zoals te zien is in de grafiek echt tegen de 70 graden aan.
Wellicht dat dit dan ook de reden kan zijn waarom de CPU of GPU niet voor 100% benut wordt?
Ik zie alleen niet dat de kloksnelheid omlaag wordt gehaald (dit zag ik wel tijdens het testen in Prime95).

[ Voor 6% gewijzigd door Ollie op 19-11-2015 17:59 ]

• Frostbiter
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-09 19:35
70 graden is een relatief nette temperatuur en daar is niks mis mee. En jouw processor lijkt jouw gpu niet te bottlenecken, dus heel waarschijnlijk is er niks mis mee met beide. Echter loopt je processor cooler wel te blazen en zou ik die dus vervangen. Prime95 is een hele zware benchmark en dan is het dus niet bijzonder dat jouw processor zo warm word.

• gravit0n_
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 06:52
Een reden dat je CPU niet richting de 100% gaat is mogelijk omdat het geheugen het niet kan bijhouden. Toen ik mijn geheugen een stuk sneller qua MHz had staan ging ook de CPU load (en temperatuur :)) omhoog. Wel lijken Intel processoren beter te profiteren van sneller geheugen dan een AMD..

http://www.techspot.com/r...t-4-benchmarks/page6.html
gravit0n_ schreef op donderdag 19 november 2015 @ 18:00:
[...]

Jazeker, allereerst, zie hoe erg de FPS van Fallout 4 schaalt met een betere CPU (en RAM-snelheid, maar dat is niet te zien in deze test) : http://www.techspot.com/r...t-4-benchmarks/page5.html

Let op, hier wordt gebruik gemaakt van een zeer high-end model, de GTX 980 Ti, waardoor ze de GPU bottleneck zo ver mogelijk proberen te beperken.

Om dan een vergelijkinging voor de 1055T te maken. De Athlon X4 860K (5613) zit in de buurt van de prestaties van de 1055T (5062): https://www.cpubenchmark.net/CPU_mega_page.html . De 1055T is dus nog een stukje minder. Pakken we de test van Techspot erbij, is te zien dat de i5-2500K een meer dan tweemaal zo hogere minimum FPS dan de Athlon neerzet!

Dat wil niet zeggen dat een GPU helemaal geen invloed heeft, maar de minimum framerate die je gaat halen wordt hoe dan ook door de CPU bepaald als je een highend videokaart pakt. In de test van Techspot testen ze trouwens op een 'licht' stuk voor de CPU, de minimum framerate op veel andere plekken is nog veel lager. Daar zit je dan met je GTX 980 Ti en nog steeds een minimum framerate om van te huilen.

Trouwens, als je het geheugen van de OP wil draaien op 1600MHz, moet je in de BIOS vaak zelf zorgen dat deze standaard niet lager draait. De timings van het RAM doen er veel minder toe heb ik gemerkt, hoogstens een lagere Command Rate van het geheugen kan een enkele % winst in FPS opleveren. Als iemand er op zit te wachten kan ik mijn resultaten posten met het verschil in geheugen op bijv. 800 en 1800MHz. Daardoor kan ik met met mijn Xeon X5470@4.3GHz uit 2008 nog steeds Fallout 4 spelen op High met een absoluut minimum van 40FPS (80% van de tijd zit ik boven de 60FPS).

Mijn conclusie: als de OP zijn videokaart upgradet naar bijvoorbeeld een GTX970 met dezelfde CPU, zul je never te nooit zien dat de GPU volwaardig benut wordt, dat vind ik zonde van het geld. Tenzij je naar de lucht kijkt in FO4, dan schiet de FPS naar een mooie 150+ :+.

Tot slot, mocht OP in de buurt van Eindhoven wonen, mag deze zelfs mijn GTX770 lenen om te kijken of het verschil in FPS maar ietwat noemenswaardig is :). Er zijn recente spellen waarbij de optimalisatie zo is dat de GPU met een tragere CPU wel grotendeels benut kan worden, zie bijvoorbeeld een Tomb Raider (2013) en Battlefield 4 of een Witcher 3. Voor Fallout 4 geldt dat zeker niet..

You will understand energy and you will be happy.

• Ollie
Frostbiter schreef op donderdag 19 november 2015 @ 18:40:
70 graden is een relatief nette temperatuur en daar is niks mis mee. En jouw processor lijkt jouw gpu niet te bottlenecken, dus heel waarschijnlijk is er niks mis mee met beide. Echter loopt je processor cooler wel te blazen en zou ik die dus vervangen. Prime95 is een hele zware benchmark en dan is het dus niet bijzonder dat jouw processor zo warm word.
Het punt is een beetje dat de temperatuur nu ook niet meer warmer kán worden dan 70 graden i.v.m. de oververhit beveiliging.
Tijdens het draaien van Prime95 wordt de temperatuur nu ook niet meer hoger dan 70 graden omdat de CPU load (en klok) dan omlaag gehaald worden.
Ik ben dus bang dat dit tijdens het spelen ook gebeurt waardoor ik dus een lagere framerate haal en de power van de CPU en GPU niet optimaal benut worden.

Als mijn GPU load geen 100% is en ik geen 60 fps haal dan kan ik toch aannemen dat er ergens een beperkende factuur van toepassing is?
Aangezien de temperatuur van de CPU gelijk wordt aan die van de grens waar de oververhitting beveiliging inschiet zou ik er eigenlijk vanuit gaan dat dat het probleem zou moeten zijn.
gravit0n_ schreef op donderdag 19 november 2015 @ 18:48:
Een reden dat je CPU niet richting de 100% gaat is mogelijk omdat het geheugen het niet kan bijhouden. Toen ik mijn geheugen een stuk sneller qua MHz had staan ging ook de CPU load (en temperatuur :)) omhoog. Wel lijken Intel processoren beter te profiteren van sneller geheugen dan een AMD..

http://www.techspot.com/r...t-4-benchmarks/page6.html

EDIT:
[...]
Dit heb ik nog nooit eerder gelezen maar toch misschien interessant om eens in het achterhoofd te houden.
Momenteel heb ik RAM sticks die draaien op 1666Mhz (als ik het me goed herinner).
Ik weet niet of je aan de hand van die snelheid kunt bepalen of dit voldoende is?

[ Voor 23% gewijzigd door Ollie op 19-11-2015 18:58 . Reden: Nieuwe reactie ]

• gravit0n_
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 06:52
kolsthoorn schreef op donderdag 19 november 2015 @ 18:56:
Dit heb ik nog nooit eerder gelezen maar toch misschien interessant om eens in het achterhoofd te houden.
Momenteel heb ik RAM sticks die draaien op 1666Mhz (als ik het me goed herinner).
Ik weet niet of je aan de hand van die snelheid kunt bepalen of dit voldoende is?
Zelfs tot 2400MHz lijkt het nog zin te hebben, alleen dit geldt wel voornamelijk voor de Intel's als ik op Techspot afga. Ze hebben maar 1 enkele AMD getest helaas.

Voor Intel gaat het om een verbetering van meer dan 50% in de minimum FPS, en dat is gewoon gigantisch.

[ Voor 9% gewijzigd door gravit0n_ op 19-11-2015 19:06 ]

You will understand energy and you will be happy.

• Ollie
gravit0n_ schreef op donderdag 19 november 2015 @ 19:04:
[...]

Zelfs tot 2400MHz lijkt het nog zin te hebben, alleen dit geldt wel voornamelijk voor de Intel's als ik op Techspot afga. Ze hebben maar 1 enkele AMD getest helaas.

Voor Intel gaat het om een verbetering van meer dan 50% in de minimum FPS, en dat is gewoon gigantisch.
Dan kan ik daar voor nu niet veel aan verbeteren ben ik bang.
Zover ik weet is de maximum snelheid voor de RAM ook 1666Mhz voor mijn moederbord.

• Ollie
Ik heb net de Mugen 4 besteld.
Waarschijnlijk krijg ik deze morgen binnen.

Ik laat jullie weten wat de resultaten zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie
Ik heb net de oude koeler verwijderd en de nieuwe Mugen 4 geïnstalleerd.
Volgens mij heb ik nog een centimeter aan de bovenkant van de heatsink over, dus dat ging maar net (ik heb een Antec 900 case).

Vervolgens de PC opgestart en direct even gekeken naar de temperaturen bij idle.
Tot mijn grote verbazing waren de temperaturen bij idle slechts rond de 24 graden! :o
Dit bij een kamertemperatuur van ongeveer 18-19 graden.
Ik had verwacht dat ik verbetering zou zien, maar zoveel had ik echt niet verwacht.
Hiernaast draaien de fans natuurlijk ook een stuk langzamer i.v.m. de grootte, dus deze is vrijwel geluidsloos:

http://i.imgur.com/CGiffYF.png

Hierna heb ik direct even een Prime95 test gedaan (en heb deze voor 30 minuten laten draaien) en wat was ik wederom verbaasd en tevreden!
Bij het draaien van de testen met de CPU load op 100% kwamen de temperaturen niet boven de 49 graden uit met een maximale fan speed van 1190 RPM!

http://i.imgur.com/pAaV0Rg.png

Dit is dus echt een onwijs verschil t.o.v. mijn stock cooler die het na een minuut of 2 al voor gezien hield met een temperatuur van ongeveer 90 graden bij een fan speed van ongeveer 3000-4000 RPM.

Ik heb nog even zitten spelen met wat instellingen en heb op een gegeven moment de fan speed van de koeler op 0% kunnen krijgen terwijl de temperaturen op idle nog rond de 28 graden waren (waarschijnlijk i.v.m. de fans in mijn case?).
Ook bij het browsen en simpele taken op de PC hoeven de fans van de koeler nu niet aan, wat voorheen wel het geval was (soms zelfs 100% fan speed).

Al om al ben ik dus onwijs tevreden met de Mugen 4.
Het was hier en daar wat lastig met bevestigen (met name het bevestigen van de fans nadat de koeler al bevestigd was) maar dan heb je ook wat!

Iedereen in ieder geval bedankt voor alle tips/informatie!

[ Voor 1% gewijzigd door Ollie op 21-11-2015 14:18 . Reden: Verkeerde smilies ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerion
De Mugen 4 is inderdaad niet de makkelijkste om te bevestigen, maar qua stilte is het inderdaad een wereld van een verschil zeker bij AMD stock koelers :| ik snap niet waarom AMD die krengen nog durft te leveren terwijl ze weten dat ze ver ondermaats zijn voor de TDP's van de CPU's.
Pagina: 1