Garantie zonder aankoopbon of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:41

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Tweakers,

Via een faillissementveiling ben ik in bezit gekomen van een aantal Samsung producten, waaronder een Samsung reciever met bijbehorende speakers. De speakers werken prima, de reciever geeft echter geen sjoege. Nu heb ik Samsung daarover gecontacteerd en na doorgeven van het serienummer hebben ze mij bevestigd dat het product 2 jaar garantie heeft en dat het nog geen 2 jaar oud is (productiedatum bleek iets meer dan 1,5 jaar geleden te zijn). Je zou zeggen, opsturen en laten repareren. Mijn idee :) !

Nu doen ze alleen moeilijk over de garantie omdat ik niet bekend ben met de oorspronkelijke dealer (waar de set nieuw is aangeschaft) en omdat de originele factuur niet heb. Ik heb wel de factuur van het veilinghuis waar ik de spullen vandaan heb, maar het type / serienummer staat er niet specifiek op vermeld.

Bij mijn zoektocht naar antwoorden ben ik o.a. op dit topic gestuit uit 2015. Ik beschouw @Verwijderd al betrouwbare bron, vandaar dat ik zijn reactie aanhaal. https://gathering.tweaker.../quote_message/45089077/0
Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 13:10:
Garantie mag niet geweigerd worden bij het ontbreken van de bon. Wel moet je duidelijk kunnen maken dat je het daar gekocht hebt en wanneer, en moet het aannemelijk zijn dat het artikel waar je garantie op vraagt ook degene is die je kocht.

https://www.consuwijzer.n...elpen-als-ik-bonnetje-heb

Als ze willen controleren of het nummer bij hen gekocht is, moet het nummer dus in hun systeem staan. Het is ondenkbaar dat ze een eis voor een nummer stellen terwijl ze die niet in eigen administratie hebben. Met dat IMEI nummer kunnen ze dus gelijk zien wanneer het aangeschaft is.
Als ze zelf geen administratie voeren van zaken die vereist zijn voor het leveren van garantie, of de gegevens die zijn vastgelegd bij aanschaf dan moeten ze gelijk hun zaken sluiten. Die gegevens zijn er gewoon.

Het klinkt dus met name als onzin om vooral geen garantie te hoeven leveren, en daar hoef je geen genoegen mee te nemen.
Als ik dit lees heb ik het idee dat ze het hierop niet mogen weigeren, echter gaat het hier over de winkel en niet over de fabrikant.
Concreet de vraag: Heb ik recht op garantie in bovenstaande casus?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Nee de fabrikant hoeft je geen garantie te geven.

Vaak staat het ook in de voorwaarden van de veiling dat je geen garantie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Garantie krijg je van de verkopende partij. Dat is in je eigen interesse, stel je voor je koopt iets bij de Kruidvat en zij geven je bij een defect een telefoonnummer uit China om de garantie mee te regelen. Jij wilt helemaal niks te maken hebben met China, maar met de partij waarmee jij een koopovereenkomst hebt.

Dat veel fabrikanten fabrieksgarantie geven is een vrijwillige service.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Recht heb je helaas niet. Dat is ook wel een beetje het risico van iets goedkoop via een veiling kopen. Samsung moet in dit geval helemaal niets, maar misschien kan je wat voor elkaar krijgen als het netjes vraagt.

Een andere optie kan nog via een andere winkel zijn. Soms wil een winkel waar je het product niet gekocht hebt voor 20 of 30 euro de boel voor je regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
fsfikke schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 22:07:
Garantie krijg je van de verkopende partij. Dat is in je eigen interesse, stel je voor je koopt iets bij de Kruidvat en zij geven je bij een defect een telefoonnummer uit China om de garantie mee te regelen. Jij wilt helemaal niks te maken hebben met China, maar met de partij waarmee jij een koopovereenkomst hebt.

Dat veel fabrikanten fabrieksgarantie geven is een vrijwillige service.
PilatuS schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 22:08:
Recht heb je helaas niet. Dat is ook wel een beetje het risico van iets goedkoop via een veiling kopen. Samsung moet in dit geval helemaal niets, maar misschien kan je wat voor elkaar krijgen als het netjes vraagt.

Een andere optie kan nog via een andere winkel zijn. Soms wil een winkel waar je het product niet gekocht hebt voor 20 of 30 euro de boel voor je regelen.
.Maarten schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 22:04:
Nee de fabrikant hoeft je geen garantie te geven.

Vaak staat het ook in de voorwaarden van de veiling dat je geen garantie hebt.
Van het risico ben ik me volledig bewust :) , maar hey, niet geschoten is altijd mis. Helemaal als het product nog binnen de 2 jaar valt. Ik zal dan toch met mijn zwoelste stem, smekende oogjes en goede argumenten de medewerker moeten zien over te halen te overtuigen.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Floppus heeft het over garantie bij de verkoper, terwijl jij fabrieksgarantie wilt claimen. De fabrieksgarantie gaat elke keer over als jij het product koopt. Ik zie geen reden waarom Samsung dat kan weigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

GlowMouse schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 22:19:
Floppus heeft het over garantie bij de verkoper, terwijl jij fabrieksgarantie wilt claimen. De fabrieksgarantie gaat elke keer over als jij het product koopt. Ik zie geen reden waarom Samsung dat kan weigeren.
Garantie van de verkoper is een plicht. Fabrieksgarantie is een gunst, tenzij de fabrikant expliciet iets anders belooft. Samsung is TS dus niets verplicht.

Waarom denk je dat fabrieksgarantie iedere keer over zou gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Dat heb ik in Credit voor minder dan de helft van huidige prijs bijvoorbeeld al eens betoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik stelde hierboven al dat de enige uitzondering geldt wanneer de fabrikant een expliciete belofte doet. Aan de belofte mogen wel allerlei beperkende voorwaarden zitten. Zo'n belofte lijkt in dit geval echter niet van toepassing. Het is hoe dan ook geen universeel geldend recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:39
Maar Samsung mag toch best als voorwaarde stellen dat er om voor fabrieksgarantie in aanmerking te komen een aankoopbon van een officiële dealer met het betreffende serienummer getoond moet worden daar fabrieksgarantie geen wettelijk recht is maar afhankelijk van de door de fabrikant gestelde voorwaarden (nu weet ik uiteraard niet of dit ook in de voorwaarden staat daar ik de voorwaarden voor dit specifieke product niet ken, maar dat kan TS natuurlijk zo uitzoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Op de website van Samsung (http://www.samsung.com/nl/support/warranty/) onderaan hebben ze staan:
Om onder deze garantie een claim in te kunnen dienen, moet de eindgebruiker het originele aankoopbewijs tonen (d.w.z. van de originele aankoop door een eindgebruiker).
En ik vrees dan ook dat ik (behalve lief te vragen :) ) er niets aan kan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
De vraag is of die eis redelijk is. Samsung kan blijkbaar ook aan het serienummer zien dat er garantie geldt. Bovendien kan TS aantonen dat de receiver bij een faillissementsveiling is gekocht, zodat er van diefstal geen sprake is.

Hier in ieder geval iemand die geen succes had bij Samsung

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

GlowMouse schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 22:53:
De vraag is of die eis redelijk is. Samsung kan blijkbaar ook aan het serienummer zien dat er garantie geldt. Bovendien kan TS aantonen dat de receiver bij een faillissementsveiling is gekocht, zodat er van diefstal geen sprake is.
Redelijkheid is totaal irrelevant. Nogmaals, dit is geen consumentenrecht. Dit gaat om een fabrieksgarantie, een gunst, waarbij een fabrikant praktisch iedere aanvullende eis mag stellen. Als ze alleen garantie willen leveren aan mensen die op maandag geboren zijn en die een letter a in hun naam hebben dan is dat zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
>> SF

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De antwoorden op de zowel theorie als praktijk zijn al gegeven; je kan dus het beste op zoek gaan naar een andere dealer die het voor jou wil opsturen. Over het algemeen wordt er richting dealers minder stug gedaan, zolang er nog maar garantie op zit.

Neemt niet weg dat als Samsung zelf bevestigd heeft dat er nog fabrieksgarantie op zit (wat ze blijkbaar zonder bon kunnen vaststellen) het wel erg ehhh... geconstipeerd? Is van ze om er een bureaucratisch spelletje van te maken. Niet echt van deze tijd, waarin de ervaringen van mensen grote invloed hebben op de toekomst van je bedrijf.

Je kan dat argument nog eens proberen via social media, maar per saldo is het wellicht sneller en makkelijker om een dealer te vinden die het wil opsturen. Desnoods voor een kleine vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik zit in hetzelfde schuitje maar dan met een Philips tv.

Ik heb hem via. Marktplaats gekocht maar kom er nu achter dat er een horizontale streep door het beeld zit die vooral opvalt met een lichte achtergrond.

Nu vraagt Philips ook om een bon. Die officiële heb ik niet maar de verkoper heeft een eigen bedrijfje met vis spullen oid en heeft zelf een bon geprint met 3 maand garantie en het 2ehands verkoop bedrag.
Is deze bon rechtsgeldig voor Philips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-09 15:35
kaasaanfiets schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 14:28:
Ik zit in hetzelfde schuitje maar dan met een Philips tv.

Ik heb hem via. Marktplaats gekocht maar kom er nu achter dat er een horizontale streep door het beeld zit die vooral opvalt met een lichte achtergrond.

Nu vraagt Philips ook om een bon. Die officiële heb ik niet maar de verkoper heeft een eigen bedrijfje met vis spullen oid en heeft zelf een bon geprint met 3 maand garantie en het 2ehands verkoop bedrag.
Is deze bon rechtsgeldig voor Philips?
Neem aan van niet.
Garantie dan claimen bij de 2dehand verkoper, die geeft je immer 3 maand garantie toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Purehz schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 14:33:
[...]

Neem aan van niet.
Garantie dan claimen bij de 2dehand verkoper, die geeft je immer 3 maand garantie toch?
Kan maar ik wil graag deze tv houden eventueel een gerepareerde variant er van.
De verkoper (gewoon marktplaats particulier met toevallig een kvk met internet webshop in sportvis artikelen) heeft geen andere tv's of opties behalve terugnemen en geld terug.

Ik regel dingen liever met Philips zelf dat gaat veel sneller.
Ik weet dat de fabriek uit coulance iets kan regelen maar met deze bon kan ik dus niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:39
kaasaanfiets schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:15:
[...]

Kan maar ik wil graag deze tv houden eventueel een gerepareerde variant er van.
De verkoper (gewoon marktplaats particulier met toevallig een kvk met internet webshop in sportvis artikelen) heeft geen andere tv's of opties behalve terugnemen en geld terug.

Ik regel dingen liever met Philips zelf dat gaat veel sneller.
Ik weet dat de fabriek uit coulance iets kan regelen maar met deze bon kan ik dus niets?
Ik zou verwachten van niet, maar je kan het natuurlijk proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:10
kaasaanfiets schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:15:
[...]
Nee, daar kan Philips niet zo gek veel mee denk ik. Heeft de verkoper niet de originele bon nog ergens liggen (vaak sturen electronica-winkels de bon ook nog per mail)?

Hoe oud is die TV überhaupt?

[ Voor 4% gewijzigd door eric.1 op 19-10-2017 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

eric.1 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:47:
[...]

Nee, daar kan Philips niet zo gek veel mee denk ik. Heeft de verkoper niet de originele bon nog ergens liggen (vaak sturen electronica-winkels de bon ook nog per mail)?

Hoe oud is die TV überhaupt?
Nee hij heeft geen originele bon, (hij heeft een set van deze tv's overgenomen van een bedrijf hij doet iets met reclame en reclameschermen.- anyway dat is wat de verkoper vertelde.)

De tv is van Januari 2017 (staat achterop de tv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:42
@kaasaanfiets kijken of de eigen electroboer iets voor je wil doen. Azerty heeft bv aangegeven alle RMA afhandeling van Afuture te regelen toen ze falliet gingen. En als je genoeg credits bij je eigen shop heb opgebouwd s willen ze je misschien wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Volgende probleem.

Philips gebeld en aangegeven dat ik geen bon heb. Ze hebben toch de melding doorgezet naar een reparatie bedrijf bij mij in de buurt.

Ik werd dezelfde dag nog gebeld door dit bedrijf dat ze een afspraak wouden maken. Dit ging allemaal goed tot het reparatiebedrijf zegt dat ik een bon moet kunnen tonen aan de reparateur.

Dit kan is dus niet. Ik zeg tegen de persoon aan de lijn: Hoezo er zit fabrieksgarantie op, Philips zet een garantie geval door naar jullie waarom moeten jullie dan nog mijn bon zien?
Dit kon het bedrijf niet zeggen behalve dat dit in hun voorwaarden stond.

Dus nu mijn vraag, kan een reparatiebedrijf wat in opdracht werkt van Philips eisen dat ik een bon moet laten zien? Wat maakt hun dat nou uit of ik een bon heb of niet ze werken voor Philips en worden betaald door Philips niet door mij.

Ik heb Philips hier nog over teruggebeld en die zeggen dat een bon noodzakelijk is om het bedrag van de tv vast te stellen als hij niet te repareren valt ivm een vervangende tv uit dezelfde prijsklasse.
Maar als er alleen nieuwe onderdelen in worden gezet dan is een bon in principe niet nodig.

Maar toch eist de reparateur een bon.

Mag de reparateur dit van mijn eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
@kaasaanfiets Als Philips dat eist. Ja dan mogen ze dat. Philips mag alternatieve voorwaarde aan hun FabrieksGarantie. Daar kan je niets aan doen behalve proberen bij een bedrijf die hem wil versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

loki504 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 19:23:
@kaasaanfiets Als Philips dat eist. Ja dan mogen ze dat. Philips mag alternatieve voorwaarde aan hun FabrieksGarantie. Daar kan je niets aan doen behalve proberen bij een bedrijf die hem wil versturen.
Nou het is inmiddels al niet meer relevant. Ik kon de tv terugbrengen naar de verkoper.

Philips eist trouwens geen bon, dat doet het reparatie centrum. Philips was al akkoord dat ik geen bon had anders hadden ze de melding niet doorgezet naar het reparatiecentrum. Ik had ook duidelijk aangegeven aan Philips dat ik geen bon had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
kaasaanfiets schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 19:57:
[...]

Nou het is inmiddels al niet meer relevant. Ik kon de tv terugbrengen naar de verkoper.

Philips eist trouwens geen bon, dat doet het reparatie centrum. Philips was al akkoord dat ik geen bon had anders hadden ze de melding niet doorgezet naar het reparatiecentrum. Ik had ook duidelijk aangegeven aan Philips dat ik geen bon had.
Dit is wat jij zelf zij.

"Ik heb Philips hier nog over teruggebeld en die zeggen dat een bon noodzakelijk is om het bedrag van de tv vast te stellen als hij niet te repareren valt ivm een vervangende tv uit dezelfde prijsklasse.
Maar als er alleen nieuwe onderdelen in worden gezet dan is een bon in principe niet nodig."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

loki504 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 20:00:
[...]

Dit is wat jij zelf zij.

"Ik heb Philips hier nog over teruggebeld en die zeggen dat een bon noodzakelijk is om het bedrag van de tv vast te stellen als hij niet te repareren valt ivm een vervangende tv uit dezelfde prijsklasse.
Maar als er alleen nieuwe onderdelen in worden gezet dan is een bon in principe niet nodig."
Ja dat klopt, maar in eerste instantie was er dus niks aan de hand en als het gewoon gerepareerd kan worden had ik geen bon hoeven tonen. Alleen om te zien wat ik voor de tv betaald had om een vergelijkbaar model te versturen.
Maar de reparateur wil überhaupt niks doen zonder bon. Daar ging het mij om.
Pagina: 1