Toon posts:

Credit voor minder dan de helft van huidige prijs

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, er zijn al veel topics over geweest, maar ik wil hier graag nog even een nieuw over beginnen, omdat ik denk dat mijn geval net iets anders is.
Een kleine 3 jaar geleden een LG W3000H gekocht @ €1025. Eind december ging het fout, lijnen derop. Teruggestuurd naar LG, weken aangesleept, kon niet meer worden gerepareerd want de stukken waren niet te verkrijgen. De credit heeft ook een heleboel omwegen gemaakt, maar vandaag uiteindelijk gekregen. Nu krijg ik een mail met de melding dat het gecrediteerde bedrag € 429,60 is. Ik vind dat in alle eerlijkheid aan de zeer lage kant. Ja, de monitor was al meer dan 2 jaar oud, maar, ik heb nog steeds recht op m'n garantie, en dus m'n vervangend gelijkwaardig product. Moest het probleem nu zijn dat het product niet meer te verkrijgen is (wat het geval was in de vorige topics, vandaar dit nieuwe) begrijp ik dat het moeilijk is over de restwaarde te discussieren. Feit is echter dat die W3000H nog wel te verkrijgen, dus heb ik, in theorie, recht op een andere W3000H, niet?
Dus, vriendelijk mailtje gestuurd:
€ 429,60 is naar mijn mening aan de zeer lage kant. Kan u mij vertellen waarom dat bedrag zo laag ligt? Uiteindelijk heb ik 3 jaar garantie, en gaat de monitor stuk na een goeie 2 jaar.
Ik dacht ook dat wanneer er iets binnen de garantieperiode defect gaat ik recht heb op reparatie of een vervangend gelijkwaardig toestel heb. Als er dan een creditnota wordt gemaakt voor nog niet de helft van de waarde van zo’n vervangend toestel vind ik dat niet helemaal correct, zeker als zo’n vervangend toestel nog wel te verkrijgen is en de prijs ongeveer hetzelfde is gebleven.

Ik begrijp dat dit bedrag door LG bepaald is, maar ik zou daar graag – samen met u – proberen daar wat aan te doen.
Uiteraard gaan ze weigeren daar wat aan te doen en me proberen afschepen, maar heb ik feitelijk een poot om op te staan? Of kan ik gewoon die €600 door m'n neus boren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:09

EiT

Heb je hem terug gestuurd via de winkel of direct naar LG?

Want als je het direct naar LG heb verstuurd is het puur coulance en moet je blij zijn dat je er iets voor terug krijg.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
LG, maar wel op vraag van de winkel, als ik het op voorhand geweten had...
En hoezo is het dan coulance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterThePirate
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-08-2024
Volgens mij is het geen coulance hoor. Het valt binnen de garantieperiode dus moeten ze het gewoon maken of een gelijkwaardig product verstrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:39
LG is niet verantwoordelijk voor de garantieafhandeling, de winkelier wel. En als je drie jaar garantie hebt, zijn er drie mogelijkheden:

1) reparatie
2) vervanging door een minimaal gelijkwaardig exemplaar: Let op, dat kan dus best een goedkopere zijn
3) ontbinding van de koop.

Als de winkelier de eerste twee niet kan doen, wordt het automatisch nummer 3, en heb je recht op al je geld terug. En daar hoort geen coulance bij: De garantie is een onderdeel van de overeenkomst... Oh ja, en daarbij hoef je geen genoegen te nemen met tegoedbonnen: Gewoon al je geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Er worden wat dingen met elkaar verward.

De winkel moet een conform product leveren. De geleverde monitor is dat niet, want een monitor mag niet zo snel defect gaan. Je mag de winkel hierop aanspreken.

LG geeft een fabrieksgarantie in de vorm van een omruilgarantie. Van LG mag je dus verlangen dat ze hem binnen 3 jaar omruilen, dat heeft niks met coulance of "niet verantwoordelijk voor de garantieafhandeling" te maken. In de garantievoorwaarden van LG staat niets over niet-repareerbaarheid.

[ Voor 3% gewijzigd door GlowMouse op 05-03-2012 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Je zegt dat je 3 jaar garantie hebt: waar heb je volgens de garantievoorwaarden van je leverancier recht op?

Als de winkel niet wil of kan (laten) repareren, kunnen ze geld teruggeven (of eigenlijk: kun jij de koopovereenkomst ontbinden waarna ze geld moeten teruggeven). Je hebt geen recht op het volledige bedrag, aangezien je monitor 2 jaar gewoon hebt kunnen gebruiken. Of iets minder dan de helft dan reëel is, tsja... Op marktplaats krijg het er niet meer voor.

@Glowmouse, moet jij ook geen dingen door elkaar halen: de TS heeft niets met de voorwaarden van LG te maken, maar met die van zijn eigen leverancier.

[ Voor 40% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 05-03-2012 20:05 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op maandag 05 maart 2012 @ 20:02:
@Glowmouse, moet jij ook geen dingen door elkaar halen: de TS heeft niets met de voorwaarden van LG te maken, maar met die van zijn eigen leverancier.
Hij kan kiezen, winkelier of LG aanspreken. Hij heeft voor LG gekozen en dan zijn de voorwaarden van LG van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
GlowMouse schreef op maandag 05 maart 2012 @ 20:05:
[...]

Hij kan kiezen, winkelier of LG aanspreken. Hij heeft voor LG gekozen en dan zijn de voorwaarden van LG van toepassing.
Lijkt me niet waar. Garantie loopt via je leverancier. Je hebt niet ineens zomaar recht op de garantievoorwaarden van de fabrikant door de monitor naar de fabrikant te sturen.

Overigens krijg ik de indruk dat de monitor via de leverancier naar LG is gestuurd (gezien de inhoud van het "klaagmailtje").

[ Voor 13% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 05-03-2012 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op maandag 05 maart 2012 @ 20:07:
[...]

Lijkt me niet waar. Garantie loopt via je leverancier. Je hebt niet ineens zomaar recht op de garantievoorwaarden van de fabrikant door de monitor naar de fabrikant te sturen.
Dat recht heb je inderdaad niet zomaar, maar in dit geval geeft LG het recht tot omruilen. TS kan dus kiezen wie hij aanspreekt. En het is voor TS slim om naar LG te gaan ipv naar de verkoper, omdat, zoals je zelf al zegt, de verkoper je een cashback kan geven die lager is dan waarvoor je zelf een nieuwe kunt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:39
@Herko: http://www.judex.nl/recht...reenkomst-ontbinden_-.htm

Daar wordt toch duidelijk over het aankoopbedrag gesproken. Dat is dus niet een gedeelte van het geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Poltergeist schreef op maandag 05 maart 2012 @ 20:10:
@Herko: http://www.judex.nl/recht...reenkomst-ontbinden_-.htm

Daar wordt toch duidelijk over het aankoopbedrag gesproken. Dat is dus niet een gedeelte van het geld...
Twee regels verder: "Als u het product al langere tijd probleemloos heeft kunnen gebruiken, kan het redelijk zijn dat u niet het volledige aankoopbedrag terugkrijgt, maar een deel."

Iets soortgelijks staat ook op Consuwijzer: "U kunt niet altijd al uw geld terugkrijgen. Bijvoorbeeld als u het product al langere tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken. De verkoper heeft er recht op om het product terug te krijgen."

[ Voor 17% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 05-03-2012 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
GlowMouse schreef op maandag 05 maart 2012 @ 20:10:
[...]

Dat recht heb je inderdaad niet zomaar, maar in dit geval geeft LG het recht tot omruilen. TS kan dus kiezen wie hij aanspreekt. En het is voor TS slim om naar LG te gaan ipv naar de verkoper, omdat, zoals je zelf al zegt, de verkoper je een cashback kan geven die lager is dan waarvoor je zelf een nieuwe kunt kopen.
Aan wie geeft LG dat recht? TS heeft geen overeenkomst met LG, voor zover ik weet...

Maar goed, volgens mij heeft de leverancier de monitor naar LG gestuurd ter reparatie, niet TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:28
Zoek maar jurisprudentie op. Een restbedrag is normaal aangezien je een tijd hebt kunnen genieten van het product; het is dus niet eerlijk dat jij het volledige bedrag terug krijgt terwijl je 2 jaar probleemloos hebt kunnen genieten van het product.

Wat het restbedrag is kun je natuurlijk nog altijd wél over debateren. Maar gewoon vervanging is het meest gangbare, toch wel.

[ Voor 20% gewijzigd door RedHat op 05-03-2012 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, als het over geld gaat begrijp ik dat ik inderdaad niet veel poten heb om op te staan. Maar op zich is het scherm nog wel te verkrijgen, dus, als ik het dan allemaal goed begrijp, zouden ze me eigenlijk een nieuwe moeten geven (en dat MOET geen nieuwe zijn, dat begrijp ik ook).
Even kijken wat er met de winkel uit de bus komt, ik snap ook dat zij daar op zich niet veel mee te maken hebben dat ze maar de helft terugkrijgen, maar ik hoop gewoon dat zij wat moeite voor me willen doen en samen met mij eens bij LG willen aankloppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:26

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Herko_ter_Horst schreef op maandag 05 maart 2012 @ 20:11:
[...]

Twee regels verder: "Als u het product al langere tijd probleemloos heeft kunnen gebruiken, kan het redelijk zijn dat u niet het volledige aankoopbedrag terugkrijgt, maar een deel."

Iets soortgelijks staat ook op Consuwijzer: "U kunt niet altijd al uw geld terugkrijgen. Bijvoorbeeld als u het product al langere tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken. De verkoper heeft er recht op om het product terug te krijgen."
Dat geld buiten de garantie en dus van de verwachte levensduur, van een product kan je verlangen dat die een bepaalde levensduur heeft valt die buiten de garantie maar is het product nog niet aan zijn verwachte levensduur je vaak maar gedeelte terug krijgen.

Garantie is garantie een voorwaarde die in de overeenkomst (koop contract) staat bij het ontbinden van de overeenkomst, is de koop ongedaan gemaakt de volledige aankoopbedrag retour.

En van een monitor kan je zeker wel verwachten dat die een langere levensduur heeft van 3 jaar, dus des betreffende fabrikant moet of reparatie of vervangende vergelijkend product zo niet koopcontract ontbonden.

[ Voor 10% gewijzigd door 42dpi op 05-03-2012 20:19 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2012 @ 20:16:
Ok, als het over geld gaat begrijp ik dat ik inderdaad niet veel poten heb om op te staan. Maar op zich is het scherm nog wel te verkrijgen, dus, als ik het dan allemaal goed begrijp, zouden ze me eigenlijk een nieuwe moeten geven (en dat MOET geen nieuwe zijn, dat begrijp ik ook).
Even kijken wat er met de winkel uit de bus komt, ik snap ook dat zij daar op zich niet veel mee te maken hebben dat ze maar de helft terugkrijgen, maar ik hoop gewoon dat zij wat moeite voor me willen doen en samen met mij eens bij LG willen aankloppen...
Je hebt normaal gesproken recht op reparatie of vervanging door een gelijkwaardig product (de leverancier heeft hierin de keuze). Helaas is het enige middel dat jij hebt als de leverancier dit niet wil (of kan), ontbinding van de koop, waarna je een gedeelte van je geld kan terugkrijgen.

Helaas heb je ze al aangesproken op het bedrag en niet op hun feitelijk plicht om te repareren of vervangen. Je zou dit alsnog kunnen proberen, met verwijzingen naar de verkrijgbaarheid van de monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op maandag 05 maart 2012 @ 20:15:
[...]

Aan wie geeft LG dat recht? TS heeft geen overeenkomst met LG, voor zover ik weet...
Aan de eindgebruiker, zie hier. Het afgeven van zo'n garantie schept de verplichting om die na te komen. Ik stel dat er een garantie-overeenkomst is tussen LG en de eindgebruiker die als accessoir recht aan de monitor is verbonden. Wanneer jij stelt dat die overeenkomst er niet is, dan ontstaat die wanneer de eindgebruiker LG aanspreekt op haar garantie. Het niet aanvaarden van die overeenkomst door LG is in strijd met de redelijkheid en billijkheid.
Maar goed, volgens mij heeft de leverancier de monitor naar LG gestuurd ter reparatie, niet TS.
dan moet hij de monitor terugvragen en zelf aan LG opsturen

[ Voor 27% gewijzigd door GlowMouse op 05-03-2012 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
TerreurBV schreef op maandag 05 maart 2012 @ 20:17:
[...]

Dat geld buiten de garantie en dus van de verwachte levensduur, van een product kan je verlangen dat die een bepaalde levensduur heeft valt die buiten de garantie maar is het product nog niet aan zijn verwachte levensduur je vaak maar gedeelte terug krijgen.
Nee, dat geldt als de leverancier niet aan zijn garantieverplichting (repareren of vervangen) kan of wil voldoen en de klant de koop wil ontbinden.
Garantie is garantie een voorwaarde die in de overeenkomst (koop contract) staat bij het ontbinden van de overeenkomst, is de koop ongedaan gemaakt de volledige aankoopbedrag retour.
This line does not compute. Wat zeg je hier nou? Als er niets over volledige vergoeding in de extra garantievoorwaarden staat, heeft de klant daar niet zomaar recht op.
En van een monitor kan je zeker wel verwachten dat die een langere levensduur heeft van 3 jaar, dus des betreffende fabrikant moet of reparatie of vervangende vergelijkend product zo niet koopcontract ontbonden.
De extra garantie van de leverancier geldt voor 3 jaar (voor zover deze beter is dan de wettelijke garantie), verder geldt de wettelijke garantie. Bij ontbinding van de koopovereenkomst na 2 jaar is het onredelijk het volledige aankoopbedrag terug te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
GlowMouse schreef op maandag 05 maart 2012 @ 20:22:
[...]

Aan de eindgebruiker, zie hier. Het afgeven van zo'n garantie schept de verplichting om die na te komen. Ik stel dat er een garantie-overeenkomst is tussen LG en de eindgebruiker die als accessoir recht aan de monitor is verbonden. Wanneer jij stelt dat die overeenkomst er niet is, dan ontstaat die wanneer de eindgebruiker LG aanspreekt op haar garantie. Het niet aanvaarden van die overeenkomst door LG is in strijd met de redelijkheid en billijkheid.
Kan zijn dat LG dit inderdaad aanbiedt, dat zou dan in materiaal moeten staan dat TS bij de monitor geleverd heeft gekregen. Zo niet, dan is alleen de overeenkomst met de leverancier van toepassing.
[...]

dan moet hij de monitor terugvragen en zelf aan LG opsturen
Als TS er met de leverancier niet uitkomt, is dat zeker de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid: LG is 'em bij mij komen ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op maandag 05 maart 2012 @ 20:29:
[...]

Kan zijn dat LG dit inderdaad aanbiedt, dat zou dan in materiaal moeten staan dat TS bij de monitor geleverd heeft gekregen. Zo niet, dan is alleen de overeenkomst met de leverancier van toepassing.
Dat hoeft niet. Ook een uitlating op een website is voldoende.
Als TS er met de leverancier niet uitkomt, is dat zeker de moeite waard.
Ook van je leverancier mag je verlangen dat hij nakomt, je hoeft niet te ontbinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:55
Je hebt gewoon geen recht op een volledige teruggaaf na 2 jaar..
Hetzelfde als je een auto koopt en na bijna 3 jaar terug gaat en dan het volledige aankoopbedrag terug verwacht...

Stuur een brief waarin je een vervangend product verwacht, of anders je scherm terug en ga je naar de partij waar je hem hebt gekocht en laat je het die uitzoeken.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
GlowMouse schreef op maandag 05 maart 2012 @ 20:32:
[...]

Dat hoeft niet. Ook een uitlating op een website is voldoende.
Los van dat me dit erg stug lijkt (waarom zou ik als consument iets te maken hebben met de fabrikant of uberhaupt kijken op zijn site?) staat er in die garantievoorwaarden een termijn van 2 jaar, waardoor de TS er al niets meer aan heeft.
[...]

Ook van je leverancier mag je verlangen dat hij nakomt, je hoeft niet te ontbinden. :)
Daarom zei ik: "als TS er met de leverancier niet uitkomt". Je kan natuurlijk proberen reparatie of vervanging via de rechter af te dwingen, maar of dat het waard is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2012 @ 20:30:
Even voor de duidelijkheid: LG is 'em bij mij komen ophalen.
Dat kan best zijn (was het niet UPS of zo?), maar dit zegt nog niets over bij wie jij garantie geclaimd hebt. Ik heb de indruk dat jij met jouw leverancier aan communiceren bent, niet met LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op maandag 05 maart 2012 @ 20:38:
[...]

Los van dat me dit erg stug lijkt (waarom zou ik als consument iets te maken hebben met de fabrikant of uberhaupt kijken op zijn site?) staat er in die garantievoorwaarden een termijn van 2 jaar, waardoor de TS er al niets meer aan heeft.
Goed lezen op deze pagina, de termijn voor TS is 3 jaar. Als antwoord op je vraag "waarom zou ik als consument iets te maken hebben met de fabrikant of uberhaupt kijken op zijn site?": omdat hij je wat aardigs belooft. Vergelijk het met een cashback als deze.
[...]

Daarom zei ik: "als TS er met de leverancier niet uitkomt". Je kan natuurlijk proberen reparatie of vervanging via de rechter af te dwingen, maar of dat het waard is...
Dat is net hoe principieel je bent en of je dingen wilt uitzoeken. Een kantonzaakje kun je vrij makkelijk zelf starten als je je er even in verdiept. Grote kans dat het tussen de dagvaarding en de zitting alsnog geschikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

Poe wat een hoop onzinnige reacties.
Ja uitspraken gedaan door een fabrikant (op verpakkingen, handleidingen etc.) zijn bindend.
Artikel 6a boek 7, er wordt in dat artikel ook gesproken over de producent.
Zou fijn zijn als mensen eens stoppen met zomaar wat dingen te roepen, daar is niemand mee geholpen.
Goed dat is 1 punt van de discussie opgelost.

Punt 2.
Vervanging of herstel.
Indien een van beiden niet mogelijk is, wat raar is als de monitor nog leverbaar is, dan wordt de koop ontbonden.
In beginsel worden alle rechtshandelingen teruggedraaid. Dus de koper krijgt het aankoopbedrag terug.
Zoals eerder door iemand geopperd kan er voor de periode dat een product gebruikt is wel een gebruiksvergoeding worden verrekend. Dat hangt er maar net van af in welke mate het product bruikbaar is geweest. Iets dat 10x in een jaar is teruggestuurd zal anders worden beoordeeld, dan een product dat 2 jaar lang probleemloos heeft gewerkt.
Dan nog lijkt mij minder dan 50% van het aankoopbedrag na 2 jaar niet erg ruim. Ik zou dan op z'n minst opperen voor een bedrag waar een tweedehands gelijkwaardig product van kan worden gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jah, uiteraard een transportfirma, ze hebben het niet zelf gedaan :)
Is trouwens in onderaanneming, niet bij LG zelf.

Vandaag een mailtje gekregen met de uitleg dat ik het scherm al heb kunnen gebruiken en dat de restwaarde na de garantie eigenlijk 0 is dus dat €429 nog een mooi bedrag is. Maar ook:
Wij zullen op uw verzoek echter navraag doen bij LG over wat de reden is dat er een restwaarde is aangeboden in plaats van een gerepareerd of vervangend scherm. Wellicht kunnen wij dit alsnog realiseren. Zodra wij hier meer informatie over ontvangen hebben, wordt u middels e-mail hier over bericht.
Dat apprecieer ik wel, mailtje teruggestuurd om te bedanken, uitgelegd dat het paneel niet (goed) leverbaar was en ze daarom een credit aanboden maar nooit iets over het bedrag gezegd hebben. Ook nog even gezegd dat ik het met de theorie van restwaarde 0 niet helemaal eens ben, maar daar niet teveel aandacht aan besteed.

Dus als ik wat geluk heb krijg ik een nieuwe W3000H. Niet mijn perfecte oplossing, vind het geen geweldig scherm (had liever een HP ZR30w gekocht, de LG lekt veel teveel), maar in ieder geval de beste van de twee opties, moest het goed komen.

@ hierboven: Een prijs op zo'n 2e hands plakken is heel moeilijk... Je vindt ze (bijna) niet en daardoor ligt die prijs niet ver onder de nieuwwaarde...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2012 21:42 ]

Pagina: 1