Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

High-end 1440p gaming PC: budget 2500 euro

Pagina: 1
Acties:

• OnyxWeapon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 16:35
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk pc gaming op 1440p resolutie met 60+ FPS en alles op ultra.
4K is mij nog te hoog gegrepen, zodoende dit systeem op lange termijn valabel blijft.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Om en bij de 2500 euro budget voorzien (zonder randapparatuur).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Van plan om een ASUS ROG Swift PG279Q er bij te kopen (aparte aankoop).
En wat HDD's over te zetten van mijn huidig systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een systeem dat mij toelaat een 5 jaar games te draaien op high/ultra settings op 1440p resolutie.
Enigste toekomstige hardware-upgrade voorzien is waarschijnlijk een GPU upgrade na een 3,5 jaar. De rest van de componenten zijn ook gekozen om zo future-proof mogelijk te zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
MSI, Asus, Samsung, Corsair, e.d. altijd goede ervaringen mee gehad.
Even getwijfeld om voor de nieuwe AMD Ryzen-processoren te gaan, maar puur voor gaming lijkt de I7 7700K het momenteel te halen voor mij qua waarde.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stil/koel systeem is een must, alsook systeem zal 24/7 blijven draaien.
Looks/casemodding interesseren me niet. Gewoon een clean, zwarte en vooral praktische case is oké. De Fractal Design Define R5 heb ik zien staan op een recente LAN-party en vond hem wel wat hebben, omwille van zijn eenvoud.

Ga je overklokken?
Ik ben overtuigd door de vriendenkring om me te wagen aan het overklokken van de processor (first time). Rest denk ik niet te overklokken.

Wat verwacht je van ons?
100% zekerheid dat alles compatibel is met elkaar, qua ruimte alles plaats heeft en overall advies/opinions van de experten/ervaringsdeskundigen hier :)
Zeker betreffende het moederbord.
Ik heb deze geselecteerd op basis van professionele reviews en user reviews gelezen te hebben. Maar is eerlijk gezegd een component waar ik geen idee van heb op vlak van impact op de prestaties.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 367,75€ 367,75
1MSI Z270 Gaming Pro Carbon€ 176,-€ 176,-
1MSI GeForce GTX 1080Ti Gaming X€ 818,-€ 818,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 99,50€ 99,50
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM€ 18,94€ 18,94
1Noctua NH-D15€ 84,91€ 84,91
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 259,50€ 259,50
1Asus DRW-24D5MT (bulk) Zwart€ 14,95€ 14,95
1Corsair RM850x€ 135,95€ 135,95
1Samsung 850 EVO 1TB€ 331,50€ 331,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.307,-

• Menno02
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-08 10:29
Als je geen SLI wil draaien is de pricewatch: Corsair RM650x of misschien zelfs de pricewatch: Corsair RM550x voldoende.

Windows kan ook goedkoper: pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM.

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 04:37
Ik zou zoals @Menno02 zegt inderdaad voor een RM650x gaan, je hebt niet echt 850w nodig. En 32GB is ook onnodig, 16GB aan RAM is meer dan genoeg voor gaming pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

Let wel, de NH-D15 is letterlijk een beest van een koeler, hij is echt ENORM. Ik zou als ik jouw was toch voor iets minder extreem gaan zoals de pricewatch: Scythe Fuma die ook uitstekend te gebruiken is voor overclocked CPU's.

Verder is het een prima build, vooral omdat MSI momenteel een cashback actie heeft voor zijn videokaarten + moederborden waardoor je 80 EUR terug kan krijgen.

Edit: Mocht je zin hebben om geld uit te geven aan luxe dan kan je een pricewatch: Samsung 960 EVO 1TB SSD nemen ipv de 850 EVO. De 960 EVO is bliksemsnel en het is m.2 dus minder geklooi met kabels. Maar nogmaals het is zeker geen vereiste voor gaming, het is meer een luxe.

[ Voor 34% gewijzigd door Tim2010 op 26-04-2017 00:19 ]

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:33
Met zo'n budget zou ik voor NZXT Kraken X62 cpu cooler gaan ;)

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

• Prime-Omega
  • Laatst online: 06-08 10:39
Ik zou persoonlijk voor een µATX build gaan als je toch geen SLI gaat gebruiken. De Fractal Design Mini C is de kleinere broer van de R4/R5 maar moet niet onderdoen qua koeling/stilte.

• beebie121
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-11 13:24
ik heb de Noctua NH-D15 ook (in dezelfde kast) en 2 dingen erover zeggen: 1 ja hij is huge en 2 hij koelt als een malle. Echt niet normaal en zo ongelooflijk stil.

Voor de rest zou ik idd een RM650 of een RM550 nemen. Goede voedingen en meer dan genoeg voor je gebruik. TheMask kan je hier vast veel meer over vertellen :)

houd er wel rekening mee dat als je nu de i7 neemt dat je in de (misschien niet zo verre) toekomst tegen limieten loopt qua threads etc en kan je wellicht beter een Ryzen CPU overwegen.
Puur omdat je een pc bouwt die pak em beet 5 jaar mee moet gaan.
Als je er 2 jaar mee doet en elke 2 jaar gaat upgraden is een i7 7700K dikke prim anatuurlijk. En misschien voor langer ook wel. Maar ik zou het toch overwegen en reviews lezen mits je dat nog niet hebt gedaan.

• Prime-Omega
beebie121 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 11:43:
houd er wel rekening mee dat als je nu de i7 neemt dat je in de (misschien niet zo verre) toekomst tegen limieten loopt qua threads etc en kan je wellicht beter een Ryzen CPU overwegen.
Geen AMD/Intel glazen bol gedoe aub, dat is ondertussen al genoeg gepasseerd. :p

OP gaat voornamelijk gamen met dit toestel dus een i7 7700k is de obvious choice.

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
Prime-Omega schreef op woensdag 26 april 2017 @ 11:52:
[...]

Geen AMD/Intel glazen bol gedoe aub, dat is ondertussen al genoeg gepasseerd. :p

OP gaat voornamelijk gamen met dit toestel dus een i7 7700k is de obvious choice.
Daarnaast las ik wat meer over issues die kunnen optreden aangezien het 2x4 cores zijn in plaats van 1x8? Ik weet hier echter maar weinig over dus zal daar geen uitspraken over doen.

Als ik een systeem koop pak ik de 7700k want ik vertrouw ryzen (nog) niet.

En verder bedoel ik dus dit, maar iemand met verstand kan vast aangeven waarom dit niet relevant is aan gaming :-): https://www.techpowerup.c...proveable-ccx-compromises

[ Voor 48% gewijzigd door Gopher op 26-04-2017 12:47 ]

• beebie121
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-11 13:24
Prime-Omega schreef op woensdag 26 april 2017 @ 11:52:
[...]

hmm ok. sorry.
dacht een goed advies te geven om niet altijd blind voor intel te gaan.
zal het niet meer doen...

• NLKornolio
  • Laatst online: 28-11 17:36

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

@beebie121 gewoon goed advies hoor bf1 draait de 7700 nu al met alle 4 de cores op ruim boven de 90%. De volgende bf zal dus met gemak een cpu bottleneck gaan krijgen.

• Prime-Omega
beebie121 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 12:59:
[...]

hmm ok. sorry.
dacht een goed advies te geven om niet altijd blind voor intel te gaan.
zal het niet meer doen...
Zeggen dat een i7 7700k op 2 jaar wellicht afgeschreven gaat zijn, vind ik geen goed advies.
Als de OP bv. wou gaan renderen, had ik ook een Ryzen voorgesteld hoor maar dat is hier niet het geval.

Ik kijk persoonlijk de kat nog eventjes uit de boom betreffende Ryzen. Ik ben er zeker van als ze nog enkele kinderziektes wegwerken en optimalisaties doorvoeren dat de volgende iteratie een bommetje wordt.

• OnyxWeapon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 16:35
Bedankt voor jullie input allen.
Hoofddoel is inderdaad gaming en op dit moment lijkt de Intel I7 7700K hier inderdaad de meer aangewezen keuze. Als opvolger van de populaire I7-6700K denk ik geen slechte keuze. Hoewel de prestatieverbeteringen gering zijn t.o.v. deze laatste :)
Menno02 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 22:09:
Als je geen SLI wil draaien is de pricewatch: Corsair RM650x of misschien zelfs de pricewatch: Corsair RM550x voldoende.
Tim2010 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 00:11:
Ik zou zoals @Menno02 zegt inderdaad voor een RM650x gaan, je hebt niet echt 850w nodig. En 32GB is ook onnodig, 16GB aan RAM is meer dan genoeg voor gaming pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
Voor de rest zou ik idd een RM650 of een RM550 nemen. Goede voedingen en meer dan genoeg voor je gebruik. TheMask kan je hier vast veel meer over vertellen :)
Oké, de Corsair RM850x is dus overkill voor deze build.
Deze kan ik dus switchen naar de RM650x zonder enig risico.

En zouden er games uitkomen binnen de 5 jaar die meer dan 16 GB RAM zouden benutten?
Of zit ik sowieso safe met 16 GB tot 2022?
Let wel, de NH-D15 is letterlijk een beest van een koeler, hij is echt ENORM. Ik zou als ik jouw was toch voor iets minder extreem gaan zoals de pricewatch: Scythe Fuma die ook uitstekend te gebruiken is voor overclocked CPU's.
ik heb de Noctua NH-D15 ook (in dezelfde kast) en 2 dingen erover zeggen: 1 ja hij is huge en 2 hij koelt als een malle. Echt niet normaal en zo ongelooflijk stil.
Even wat screenshots opgezocht van de Noctua NH-D15 en is inderdaad wel gigantisch.
Heb momenteel een Scythe Mugen 2 Rev. B steken in mijn huidige setup en eigenlijk best tevreden van.
Net wat opgezoht over de Scythe Fuma en levert vergelijkbare prestaties met de NH-D15, goeie contender dus.

• Prime-Omega
16 GB ram is inderdaad voldoende. Qua koeler zou ik eerder voor de Mugen 5 gaan, min of meer zelfde koelprestaties maar stiller.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De RM850x is een voeding bedoeld voor drie high-end videokaarten, daarom heeft die ook 6 PEG connectors, de RM650x is een voeding bedoeld voor twee high-end videokaart, daarom heeft die ook 4 PEG connectors. De RM550x is bedoeld voor één high-end videokaart of twee mainstream videokaarten, daarom heeft die ook twee PEG connectors.

De RM550x is dan ook de meest logische keuze, het is de goedkoopste voeding, het is de stilste voeding en de meest veilige voeding.

Zie ook: Voeding advies en informatie topic - Deel 33
Even getwijfeld om voor de nieuwe AMD Ryzen-processoren te gaan, maar puur voor gaming lijkt de I7 7700K het momenteel te halen voor mij qua waarde.
Je zult nu geen verschil merken tussen bijvoorbeeld Ryzen 5 1600X en een i7 7700K. In de toekomst misschien wel, omdat de Ryzen 5 CPU krachtiger is.

Een i7 7700K is eigenlijk alleen interessant als je continue op 120Hz of meer wil spelen, daar is de i7 beter in. Voor een systeem dat iets van 5 jaar mee moet gaan met een eventuele videokaart upgrade is een Ryzen 7 veel logischer. Ook omdat er in de toekomst nog snellere CPU's komen voor de AM4 socket, socket 1151 geeft veel minder mogelijkheden.

[ Voor 37% gewijzigd door -The_Mask- op 27-04-2017 10:32 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Nutellaah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-11 10:56

Nutellaah

Bits N Sites

Ook zou ik een M2 SSD steken: Samsung 960 Pro 512GB.
Je hebt een vlot systeem samengesteld met een enorm krachtige videokaart, dan zou ik ook gaan voor een M2 SSD die toch een stuk sneller is dan die 850 EVO.

Steam: Nutella | Tweakers: Nutellaah
i7-9700K | MSI Z390-A PRO | MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio | 16GB DDR4 @ 3200 Mhz

• -The_Mask-
  • Niet online
Nutellaah schreef op donderdag 27 april 2017 @ 11:38:
Ook zou ik een M2 SSD steken: Samsung 960 Pro 512GB.
Je hebt een vlot systeem samengesteld met een enorm krachtige videokaart, dan zou ik ook gaan voor een M2 SSD die toch een stuk sneller is dan die 850 EVO.
Het geeft je rond de 0% winst voor een game PC, PC start niks sneller, games starten niks sneller, levels worden niks sneller geladen en ook andere programma's starten of werken niet sneller.

Voor minder haal je een pricewatch: Crucial MX300 2,5" 1,05TB dat is dan een veel interessantere keuze, maar dan moet meer dan 500GB wel nuttig zijn natuurlijk. Voor standaard data opslag kun je net zo goed een HDD hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door -The_Mask- op 27-04-2017 12:06 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• Nutellaah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-11 10:56

Nutellaah

Bits N Sites

-The_Mask- schreef op donderdag 27 april 2017 @ 12:04:
[...]

Het geeft je rond de 0% winst voor een game PC, PC start niks sneller, games starten niks sneller, levels worden niks sneller geladen en ook andere programma's starten of werken niet sneller.

Voor minder haal je een pricewatch: Crucial MX300 2,5" 1,05TB dat is dan een veel interessantere keuze, maar dan moet meer dan 500GB wel nuttig zijn natuurlijk. Voor standaard data opslag kun je net zo goed een HDD hebben.
Ik werk dagelijks met identieke pc's die een 850 EVO hebben of een M2, qua reactie voelen de pc's met de M2 gewoon iets sneller aan en starten ze ook iets sneller op (Windows 10), het verschil is inderdaad klein. Laden van games heb ik geen idee van, maar ik heb hier inderdaad al gezien op benchmarks dat het over milliseconden gaat.
Het verschil is inderdaad klein, maar dat het 0% is klopt niet.

De duurzaamheid van de M2 SSD is ook iets hoger (omdat hij sprak van future-proof systeem) alhoewel daar in de praktijk ook weinig van te merken zal zijn.

Edit: hier nog een link met de verschillen tussen M2 en de gewone EVO. De verschillen zijn idd nihil moet ik toegeven.

[ Voor 20% gewijzigd door Nutellaah op 27-04-2017 13:16 ]

Steam: Nutella | Tweakers: Nutellaah
i7-9700K | MSI Z390-A PRO | MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio | 16GB DDR4 @ 3200 Mhz

• -The_Mask-
  • Niet online
Die verschillen die je merkt kunnen honderd verschillende oorzaken hebben. Zoals in de review die jezelf al geeft is het verschil verwaarloosbaar bij normale toepassingen, ook andere tests laten precies hetzelfde zien. Verschillen zijn zo klein dat je het zeker niet gaat merken. Rond de 0% zal dan ook wel kloppen. ;)

NVMe SSD met een lees- en schrijfsnelheid van ~1500MB/s doen het dan ook eigenlijk alleen merkbaar beter in toepassingen die heel afhankelijk zijn van I/O prestaties en dat is bij een game PC gewoon niet het geval.

[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 27-04-2017 13:23 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Ik heb net zo'n systeem gekocht;; vergelijkbaar;; met DELL 1440p G sync en 1080ti... en 7700k met 3200mhz geheugen.
Ik raad aan om die CPU te laten deliden scheelt echt abnormaal veel. 20graden of hoger

Daarnaast GPU met overclock tikt al snel 350W aan incl pieken...... een CPU op 5GHZ en 1,375v oid tikt ook zo 150-200 w aan....... dan zit je al aan 500+W continue in sommige gevallen. een 650w is dan absoluut een minimum.
Ik heb zelf een 1200W Silverstone zodat de voeding zelfs met 2 videokaarten niet hoeft te zweten.. draait ook al 6 jaar goed... zon voeding gaat 3 systemen mee ofso

Ook heeft 7700K Netflix DRM voor 4K.. AMD heeft dit niet

[ Voor 22% gewijzigd door A87 op 08-05-2017 23:20 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• -The_Mask-
  • Niet online
A87 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 23:11:
een 650w is dan absoluut een minimum.
Nee.
Ik heb zelf een 1200W Silverstone zodat de voeding zelfs met 2 videokaarten niet hoeft te zweten.. draait ook al 6 jaar goed.
Nee aangezien dat een voeding bedoelt voor vier videokaarten is, kost je alleen wel onnodig veel in aanschaf en/of de kwaliteit is veel beroerder voor hetzelfde geld. Ook kun je er vanuit gaan dat zo'n voeding veel minder stil zal zijn doordat er een veel krachtigere fan inzit. Een 1200W voeding kopen terwijl je het nooit nodig heeft, heeft heel veel nadelen en geen enkel voordeel.

AMD Nieuwsdiscussie

• Khallouki
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:02
-The_Mask- schreef op donderdag 27 april 2017 @ 10:26:
De RM850x is een voeding bedoeld voor drie high-end videokaarten, daarom heeft die ook 6 PEG connectors, de RM650x is een voeding bedoeld voor twee high-end videokaart, daarom heeft die ook 4 PEG connectors. De RM550x is bedoeld voor één high-end videokaart of twee mainstream videokaarten, daarom heeft die ook twee PEG connectors.

De RM550x is dan ook de meest logische keuze, het is de goedkoopste voeding, het is de stilste voeding en de meest veilige voeding.

[...]
Je zult nu geen verschil merken tussen bijvoorbeeld Ryzen 5 1600X en een i7 7700K. In de toekomst misschien wel, omdat de Ryzen 5 CPU krachtiger is.

Een i7 7700K is eigenlijk alleen interessant als je continue op 120Hz of meer wil spelen, daar is de i7 beter in. Voor een systeem dat iets van 5 jaar mee moet gaan met een eventuele videokaart upgrade is een Ryzen 7 veel logischer. Ook omdat er in de toekomst nog snellere CPU's komen voor de AM4 socket, socket 1151 geeft veel minder mogelijkheden.
Dit kan ik beamen. Heb zelf de asus rog Strix 1080 ti OC met een core i5 (geen k) draaien op de rm550x. Geen problemen mee.

• thmeky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-11 17:54
CPU Het klopt dat de i7-7700K zowel in IPC als single core speed sneller is dan Ryzen. Toch zou ik persoonlijk voor Ryzen gaan, om de volgende redenen:
1. Wanneer je op hoge resolutie gamed en tegen de limieten van je GPU zit, zal deze sneller een bottleneck vormen dan de CPU.
2. Ik verwacht dat games op de middellange termijn steeds meer cores gaan gebruiken. Met een quadcore CPU ga je het denk ik geen vijf jaar uithouden. Bovendien heeft een beetje power user op de achtergrond nog meer processen draaien, zoals download-., antivirus- en streaming clients. Je wilt niet dat dit ten koste gaat van je FPS.
3. Met een goede koeler (X62) en een beetje geluk (silicon lottery) kan je de 1700 naar het niveau van de veel duurdere 1800x tillen.

MoBo Aan de prijzige kant, maar met erg veel features, uitstekende VRM's en audio-implementatie. Onboard power- en reset-buttons vind ik persoonlijk een must.

RAM 16 GB is voorlopig genoeg. Deze kit heeft gegarandeerd single rank b-dies van Samsung, waardoor het zonder problemen op de geadverteerde snelheid kan draaien. Ryzen heeft erg veel baat bij sneller geheugen. In sommige gevallen is er geen snelheidsverschil meer met de 7700K:
https://hardforum.com/thr...hz-ram-benchmark.1928131/

PSU Deze titanium-rated PSU is bij een power draw van 500 watt ongeveer 6%-punt efficiënter dan het gold-rated exemplaar van Corsair. Dit scheelt 30 watt aan warmte die niet gedissipeerd hoeft te worden; bijna de helft van de TDP van de gekozen CPU (non-oc).

SSD De snelheidswinst van een M.2 ssd is in de meeste praktische scenario's verwaarloosbaar. Een 960 Evo of Pro van Samsung zou ik daarom niet willen aanraden. Dit exemplaar is echter nauwelijks duurder dan een 2,5" sata model, maar wel iets sneller. Bovendien scheelt het in cable-management.
https://nl.hardware.info/...edkope-pcie-ssd-conclusie

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 332,50€ 332,50
1Asus ROG Crosshair VI Hero€ 248,50€ 248,50
1MSI GeForce GTX 1080Ti Gaming X€ 807,84€ 807,84
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 99,50€ 99,50
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 19,95€ 19,95
1NZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 159,50€ 159,50
1G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-16GVK€ 200,50€ 200,50
1Asus DRW-24D5MT (bulk) Zwart€ 14,95€ 14,95
1Seasonic Prime 650W Titanium€ 165,95€ 165,95
1Intel 600p 1TB€ 338,80€ 338,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.387,99
-The_Mask- schreef op donderdag 27 april 2017 @ 10:26:
De RM550x is bedoeld voor één high-end videokaart of twee mainstream videokaarten, daarom heeft die ook twee PEG connectors.

Aangezien deze GPU twee PEG connectors nodig heeft en de CPU-header op het moederbord één of anderhalf (8+4) voldoet de RM550x toch niet?

[ Voor 5% gewijzigd door thmeky op 09-05-2017 15:58 ]

• thmeky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-11 17:54
edit: dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door thmeky op 09-05-2017 15:56 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
thmeky schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 15:39:
Aangezien deze GPU twee PEG connectors nodig heeft en de CPU-header op het moederbord één of anderhalf (8+4) voldoet de RM550x toch niet?
Door jouw gekozen Crosshair moederbord is een moederbord bedoeld voor vloeibare stikstof koeling of andere vormen van extreme koeling. Daarom heeft die een extra CPU stroom connector, voor extreme overkloks waarbij meer dan 400W voor alleen de CPU mogelijk is. Voor overklokken met waterkoeling of luchtkoeling of zelfs helemaal niet overklokken is zo'n moederbord nogal overdreven en voegt die eigenlijk niks toe. Maar mocht je wel gebruik maken van zo'n moederbord, dan is de 4 pins ATX12V stekker optioneel en alleen de 8 pins EPS stekker, samen met de twee PEG connectors voor de videokaart noodzakelijk.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1