Gebruikt de DSP Technics SH-GE90 altijd een DAC conversie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-10 22:57
Ik heb een vraag over de Technics SH-GE90. Dat is een DSP, bestaande uit een grafische en parametrische equilizer en andere effecten. Dit apparaat heeft echter geen digitale ingangen. Ik vraag me af of het apparaat altijd een conversie maakt van analoog naar digitaal en terug. Er is geen duidelijke 'Tone defeat' knop. Wel kun je de equilizer en de andere effecten uitzetten. In de gebruiksaanwijzing staat hier niets over.

Voor de rest heb ik een dure set, bestaande uit een NAD C356DAC en B&W 683-s2 luidsprekers. Er is echter een hinderlijke lage bas bij bepaalde frequencies in mijn kamer. Die wil ik bij sommige muziek kunnen wegfilteren. Vandaar de DSP. Ik wil alleen niet dat als de DSP-functie uitstaat, er altijd een extra conversie van analoog naar digitaal en terug wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als ik je link lees, lijkt het een analoog apparaat. Dus geen ADC en DAC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
Hij kan ook transponeren: de muziek een toon hoger laten spelen. Ik dacht dat dat een digitale bewerking zou moeten zijn. Er staat ook op 'Digital signal processor'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:43
Het is een DSP, dus ja, er zit een ADC in na de input en een DAC voor de output. Dat er geen digitale input op zit staat daar los van. (Al weet je dan in ieder geval zeker dat er een DAC in moet zitten, maar dat is nu ook wel duidelijk gezien het een dsp is).

Moderne receivers digitaliseren ook alle analoge inputs om verder te bewerken, ook als er geen bewerking aan staat. Sterker nog, sommige (actieve) speakers met enkel analoge inputs hebben gewoon een digitale crossover. Dat is makkelijker en waarschijnlijk nog goedkoper ook.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10 23:38

Jag

Ja en ondanks alle hype die er bestaat over dacs, kan een extra analoog digitaal conversie en weer terug niet zoveel kwaad. Het wordt er op zijn slechtst iets ruisiger van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Daarom snap ik de hype van de lp op moderne apparatuur niet. Heb helemaal niks tegen digitaal, heb een hele grote sacd collectie. Maar als ik digitaal wil luisteren luister ik sacd en als ik analoog wil luisteren pak ik een rtr of een plaat.

Maar zo grappig van die hipsters die beweren dat plaat zoveel warmer klinkt dan een digitale 192khz/24bit conversie van een originele master. En dan luisteren ze die plaat op een dac versterker met inferieure kwaliteit itt de studio conversie.

Maar iig ja een equalizer doet al sinds midden jaren 80 digitale conversie. Of je moet een ouderwetse met schuifpotmeters nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

sugarlee89 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 13:08:
Maar zo grappig van die hipsters die beweren dat plaat zoveel warmer klinkt dan een digitale 192khz/24bit conversie van een originele master. En dan luisteren ze die plaat op een dac versterker met inferieure kwaliteit itt de studio conversie.
Een DAC-versterker? Qué?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
Okee. Ik had nog gehoopt dat het ACD/DAC-gedeelte zou worden overgeslagen als de equalizer-functie uitgezet wordt. Die kans is vast klein. Het is vrij zinloos om FLAC's op 192khz/24bit te luisteren via een DSP met analoge ingangen die intern op 44khz/16bit (dat gok ik) werkt.

Nu zou ik de DSP kunnen gebruiken als de bassen tijdens een film te veel overheersen en de DSP met een extern schakelkastje kunnen overslaan als ik muziek zonder hinderlijke bassen luister.

[ Voor 16% gewijzigd door pmeter op 26-04-2017 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10 23:38

Jag

Je kan je überhaupt sterk afvragen wat de meerwaarde is van sample frequentie s boven de 44.1khz en bitrates > 16 bit. Zowel op theoretische gronden als op empirische basis. In een prachtig opgezet grootschalig onderzoek werd geen verschil gehoord met een extra 44.1khz adc en dac loop door getrainde en professionele luisteraars. Geeft te denken.....

Dat gezegd hebbende, kunnen hele oude converters wel ruisiger zijn. Wellicht zelfs hoorbaar ruisig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:43
Niet alleen ruis, ook de analoge anti imaging/aliasing filters kunnen hun werk al doen in het hoorbare bereik. Althans, dat is mijn ervaring met oudere da converters. Deze Technics is ook uit de oudheid :7, maar het is een eq dus je kunt dat een beetje compenseren en verder lekker naar smaak aanpassen, dus ik zou mij er geen zorgen om maken en gewoon gebruiken als het ding bevalt.
Ik heb hier nog een goedkope veel modernere Behringer dsp liggen, 192kHz en wat al niet, en die ruist ook als een malle, dus tja. (maar dat is dan ook behringer)

Maar het kan ook goed hoor, in m'n studio heb ik eens wat materiaal een keer of 20 door een ad/da laten gaan. Geen hoorbaar verschil. Hooguit een level omdat ik enkel tot de tiende dB nauwkeurig kan calibreren en na 20x krijg je dan opeens wel een verschil. Als ik ooit nog eens zin heb zal ik die test eens opnieuw doen en dan meteen een andere (oudere) ad/da converter meepakken (die eigenlijk na 1x al anders klinkt).

Wat betreft hipsters en hun platen; voor vinyl wordt een andere master gemaakt dan de compleet naar de klote plat gedrukte master die op cd wordt gezet. Dus zelfs op zo'n medium klinkt dat nog beter. Zet die master op een casettebandje dan zal ook die nog beter klinken dan de cd. De hipsters hebben dus wel een punt, al weten ze niet waarom :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1