Vraag

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-11 18:02
Is het juist dat wanneer je het onderwerp even beeldvullend wil hebben, de afstand tot het onderwerp steeds korter wordt naarmate de sensor groter wordt.
Het viel me op dat de werkafstand tussen de lenzen zoals de Olympus 25mm en de Fuji 35mm, tot het onderwerp bij de Fuji kleiner ligt t.o.v. de Olympus door de kropfactor.

Ik bedoel hiermee dat wanneer je het zelfde onderwerp (beiden even in verhouding 3:2) beeldvullend wil hebben, je bij de Fuji t.o.v. Olympus dichter tot het onderwerp moet staan en je hierdoor ook iets meer achtergrondblur hebt.
Klopt dit verhaal een beetje?

Beste antwoord (via Moris op 25-04-2017 11:22)

Alle reacties

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:59

Hoicks

Techno!

Dat je meer (blur) bokeh hebt klopt wel. Hoe dichter bij het onderwerp hoe minder scherptediepte. Grotere sensoren hebben een kleinere scherptediepte. Een Full Frame camera heeft een kleinere scherptediepte op dezelfde afstand dan een crop sensor, dat zelfde geldt voor een kleine sensor zoals die bijvoorbeeld in smartphones te vinden is. (Er bestaat een technisch topic hier op GoT waar dat wordt uitgelegd).

Het ligt aan de lens wat de kortste scherpstelafstand is. Meestal wil je bij Macrolenzen nog dichterbij omdat je dan groter dan 1:1 kan bereiken.

Bedoel je trouwens het uiteindelijke resultaat (foto), of gaat het erom of je door de viewfinder hetzelfde ziet op dezelfde afstand? De viewfinder kan namelijk per camera verschillen.

[ Voor 52% gewijzigd door Hoicks op 25-04-2017 08:18 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• Moris
Het gaat me hier vooral om de werkafstand tot het onderwerp, waarbij het onderwerp dezelfde verhouding heeft in de beelduitsnede.

Ik vond zonet ter verduidelijking onderstaande afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tysonrobichaudphotography.files.wordpress.com/2012/07/dof1.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Moris op 25-04-2017 08:29 ]

Verwijderd

Je plaatje laat zien wat er gebeurt als je dezelfde lens (zelfde brandpuntsafstand) op camera's met verschillende sensorformaten zet. De kijkhoek is dan anders, dus de werkafstand ook.

Als je lenzen met dezelfde equivalente brandpuntsafstand (brandpuntsafstand * cropfactor) neemt (zoals 50mm full frame, 33mm Fuji (bestaat niet, 35mm komt heel dichtbij), 25mm m4/3), dan is de kijkhoek hetzelfde. Op dezelfde afstand vult een onderwerp dan ook even veel van het beeld.
Scherptediepte en achtergrondblur zijn behalve van brandpuntsafstand ook afhankelijk van het diafragma van de lens.

• Moris
Ik hoop dat ik het nu snap :)
In het voorbeeld hier gaat het om één en dezelfde lens die zowel op een Full-frame, APS en MFT past. Om eenzelfde beelduitsnede te hebben dien je de werkafstand tov het onderwerp hierop aan te passen.
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 10:16:
Als je lenzen met dezelfde equivalente brandpuntsafstand (brandpuntsafstand * cropfactor) neemt (zoals 50mm full frame, 33mm Fuji (bestaat niet, 35mm komt heel dichtbij), 25mm m4/3), dan is de kijkhoek hetzelfde. Op dezelfde afstand vult een onderwerp dan ook even veel van het beeld.
Scherptediepte en achtergrondblur zijn behalve van brandpuntsafstand ook afhankelijk van het diafragma van de lens.
Kort samengevat.
Ongeacht de sensorgrootte zal de afstand tot het onderwerp en de beelduitsnede gelijk blijven.
Indien je een lens neemt, die dezelfde equivalente brandpuntsafstand (brandpuntsafstand x cropfactor).

Enige verschil dat er tussen de formaten sensors overblijft, is de achtergrondblur / scherptediepte.

Verwijderd

Correct. De equivalente brandpuntsafstand bepaalt de beelduitsnede/kijkhoek.
Als je twee lenzen hebt met een verschillende kijkhoek (zoals in het plaatje) kun je het onderwerp even groot in beeld krijgen door de werkafstand aan te passen (vooruit of achteruit lopen). Maar het perspectief wordt natuurlijk wel anders (een beeldvullend gezicht met een groothoeklens is niet echt fraai), en je ziet ook een ander deel van de achtergrond. Zie deze voorbeelden: 1 2.

• Moris
Oké, hartelijk bedankt voor de zeer duidelijke toelichting ;)

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Hier staat alles wat je wilt weten: [Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik

• Moris
Deze had ik over het hoofd gezien, bedankt :)
Pagina: 1