Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• jahabena
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 21-04 14:51
Hallo,

ik ben net klaar met mijn HBO IT Security opleiding en dus ontzettend blij dat ik kan gaan werken.
Op het bedrijf waar ik stage heb gelopen zou ik direct aan de slag kunnen voor:
¤1700,- loon + ¤550 reiskosten vergoeding.

Ik ben vrij om trainingen en cursussen te volgen op kosten van het bedrijf, waarvan er 1 al ¤1500,- kost. Wanneer ik hier een certificaat van behaal krijg ik een loonsverhoging (beloon systeem).

Wat vinden jullie van het start salaris + reiskosten vergoeding voor een startende HBO functie? Ik heb zelf redelijk wat rond gekeken en heb het idee dat veel HBO'er vooral met een starters functie redelijk onderbetaald worden. Vaak zie je dat deze lonen rond de ¤1800 euro excl reisvergoeding zijn, wat tevens ook het loon is van een MBO 4 Dokters assistent 8)7

Ik vind het dus vreemd hoe een HBO functie minder betaald word dan een MBO functie?

• naitsoezn
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

naitsoezn

Moderator General Chat
quote:
Wat voor functie gaat het om? Een HBO dokters assistent?
quote:
Ah.... Vanwaar dan de vergelijking met een dokters assistent? :? Heb je jezelf al vergeleken met een MBO IT Security?

Kijk hier eerst eens, zou ik zeggen ;)
Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 13)

naitsoezn wijzigde deze reactie 20-04-2017 20:09 (49%)

/me zegt: Winterbanden zijn overrated (en ondertitels zijn ruk :P)

• jahabena
quote:
naitsoezn schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:04:
[...]

Wat voor functie gaat het om? Een HBO dokters assistent?
IT Security, Het is misschien wel appels met peren vergelijken. Maar mij is altijd verteld dat je als HBO'er meer zou moeten krijgen als met een MBO?

jahabena wijzigde deze reactie 20-04-2017 20:06 (26%)

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 10:42

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ben je de enige met die opleiding of zijn er nog 35582 anderen die die functie kunnen vervullen?

Welkom in de markt-economie waar vraag & aanbod zorgen voor "geld". En aangezien Security met 0 jaar werkervaring best lastig te verkopen is, kan ik me het bod voorstellen.

Daar tegenover staat dat ik bedrijven ken die rustig 2500+ betalen aan een startende HBO'er. Grote kans dat je nog niet lang/ver genoeg gesolliciteerd hebt?
quote:
jahabena schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:05:
[...]

...HBO'er meer zou moeten krijgen als met een MBO?
Sorry hoor; klagen over salaris maar niet op HBO-niveau een zin kunnen maken?

MAX3400 wijzigde deze reactie 20-04-2017 20:09 (23%)

Add and message me on XBL for FM7: OctagonQontrol

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Nu online
Iets wat vaak mis gaat bij je eerste baan (mezelf included) is dat je niet onderhandeld. Zet gerust in op een paar honderd euro hoger en kijk wat er gebeurt (of als je dat heel moeilijk vind, zeg dat je het te weinig vind en kijk wat ze doen). Onderhandelen is cruciaal, zie het als een leuk spelletje, met alleen maar winnaars.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• jahabena
quote:
MAX3400 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:07:
Ben je de enige met die opleiding of zijn er nog 35582 anderen die die functie kunnen vervullen?

Welkom in de markt-economie waar vraag & aanbod zorgen voor "geld". En aangezien Security met 0 jaar werkervaring best lastig te verkopen is, kan ik me het bod voorstellen.

Daar tegenover staat dat ik bedrijven ken die rustig 2500+ betalen aan een startende HBO'er. Grote kans dat je nog niet lang/ver genoeg gesolliciteerd hebt?
Ik woon op dit moment in het zuiden van het land, sinds kort en hier zijn helaas niet zoveel bedrijven die zich bezig houden met security waardoor ik dus naar de randstad zou moeten verhuizen. Sogeti heeft mij een bod gedaan van ¤1800 + lease auto. Wat ook neer komt op een bedrag van ca ¤2250. En hierbij moet je een bootcamp volgen in Ohio die je tevens zelf betaald en word kwijtgescholden na 2 jaar, maar als je eerder dan 2 jaar stopt moet je deze ¤10000! zelf terugbetalen.

Dit bedrijf geeft mij wel kans om binnen een jaar mijn eigen plan te gaan trekken binnen het bedrijf, waar ik dus mijn eigen team ga krijgen om werkzaamheden uit ga voeren en projecten ga managen. En tevens een zeer leuk bedrijf om in te werken, CEO en ik gaan door de zeflde deur spreken elkaar gewoon met "je" aan dus een bedrijf met de menselijke maat voorop.

• Megamind
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 07-11 15:15
quote:
[...]

IT Security, Het is misschien wel appels met peren vergelijken. Maar mij is altijd verteld dat je als HBO'er meer zou moeten krijgen als met een MBO?
Valt wel mee. Ben jij een goede timmerman met een MBO opleiding zal je meer verdienen dan een HBO'er buitenspeel techniek.

• MAX3400

MAX3400

quote:
jahabena schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:15:
[...]

En hierbij moet je een bootcamp volgen in Ohio die je tevens zelf betaald en word kwijtgescholden na 2 jaar, maar als je eerder dan 2 jaar stopt moet je deze ¤10000! zelf terugbetalen.
Ja en? De marge op het uurtarief ligt niet zo hoog meer en het is een stok achter de deur dat je niet na het behalen van bootcamp lekker gaat ZZP'en. 10K is niks; een goede consultant die alsnog gaat solliciteren, peutert die 10K los bij zijn nieuwe werkgever.
quote:
Dit bedrijf geeft mij wel kans om binnen een jaar mijn eigen plan te gaan trekken binnen het bedrijf, waar ik dus mijn eigen team ga krijgen om werkzaamheden uit ga voeren en projecten ga managen. En tevens een zeer leuk bedrijf om in te werken, CEO en ik gaan door de zeflde deur spreken elkaar gewoon met "je" aan dus een bedrijf met de menselijke maat voorop.
Resumeren: je kan naar het buitenland, je komt bij een bekende organisatie (Sogeti), je krijgt veel vrijheid wat je gaat doen en/of je wordt hoog opgeleid? Maar ik lees eigenlijk dat je meer geld wil hebben ipv een mooi CV opbouwen de komende jaren?
quote:
[...]

Ik woon op dit moment in het zuiden van het land
Geen idee waar het zuiden is maar alleen al in Limburg, gewoon via Google, kom ik 7 IT bedrijven tegen die ik van naam ken en waar ze security doen. In Den Bosch en rondom Eindhoven is ook plek zat voor ICT/innovatie. Blijf ik dus een beetje sceptisch; je hebt niet ver/lang genoeg gesolliciteerd?

MAX3400 wijzigde deze reactie 20-04-2017 20:21 (16%)

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Moderator General Chat
quote:
Goed dat je jezelf probeert voor te bereiden hoor, maar richt je dan niet alleen zo op salaris ;) . Lees je eens in. Opleidingsbudget, carrièrekansen, secundaire arbeidsvoorwaarden, etc. Allemaal dingen die onderdeel uitmaken van het aanbod. 1800 bruto of 2200 bruto kan een wereld van verschil betekenen in het voordeel van de 1800 bruto....

• jahabena
quote:
MAX3400 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:18:

Resumeren: je kan naar het buitenland, je komt bij een bekende organisatie (Sogeti), je krijgt veel vrijheid wat je gaat doen en/of je wordt hoog opgeleid? Maar ik lees eigenlijk dat je meer geld wil hebben ipv een mooi CV opbouwen de komende jaren?
Het bedrijf waar ik stage heb gelopen wil mij klaarstomen als pentest consultaten, war ik zelf ook leuk vind om te doen. Hierbij willen ze investeren in de certificeringen OSCP en CEH wat natuurlijk zeer goed staat op mijn CV. Ik denk misschien dat ik startende HBO'er inderdaad beter kan focussen op het vullen van mijn CV, en dan komt geld vanzelf :)

• jahabena
quote:
naitsoezn schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:20:
[...]

Goed dat je jezelf probeert voor te bereiden hoor, maar richt je dan niet alleen zo op salaris ;) . Lees je eens in. Opleidingsbudget, carrièrekansen, secundaire arbeidsvoorwaarden, etc. Allemaal dingen die onderdeel uitmaken van het aanbod. 1800 bruto of 2200 bruto kan een wereld van verschil betekenen in het voordeel van de 1800 bruto....
De arbeidsvoorwaarden en carrierekansen zijn groot, ik mag een eigen pentest team oprichten binnen de organisatie andere collega's gaan begeleiden na mijn inwerk traject. Mocht ik naar events toe willen in het buitenland wordt dit allemaal vergoed, net zoals de uitgebreide lunch :) Het loon was inderdaad wel een puntje wat mij afschrok want ik had meer verwacht?, maar de sfeer in het gebouw maakt dat ook wel weer goed. Leuke mensen, niet alleen maar doorstampen voor zoveel mogelijk omzet want wat ouwehoeren moet ook kunnen volgens CEO.

• MAX3400

MAX3400

quote:
jahabena schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:22:
[...]

Het bedrijf waar ik stage heb gelopen wil mij klaarstomen als pentest consultaten, war ik zelf ook leuk vind om te doen. Hierbij willen ze investeren in de certificeringen OSCP en CEH wat natuurlijk zeer goed staat op mijn CV. Ik denk misschien dat ik startende HBO'er inderdaad beter kan focussen op het vullen van mijn CV, en dan komt geld vanzelf :)
Nog even een troost, voorlopig; ik snap dat je met je huidige opleiding mogelijk meer had verwacht. Maar als ik rondkijk in de markt, zie ik rustig bedragen van 4000+ naar mensen gaan die geen HBO hebben gedaan maar wel al 10 jaar ervaring en veel kennis.

Als jij jezelf goed weet te profileren en goed weet te certificeren, gaat jouw uurtarief omhoog, jouw loon omhoog, jouw "naam" omhoog en zal je mogelijk over 2 jaar al van 1800 naar 3000 zijn gegaan.

De markt is redelijk overvol; zorg ervoor dat je je onderscheid en "zichtbaar" bent!

• Montaner
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 16:21
Denken dat je meer waard bent omdat je HBO gevolgd hebt? Lachen man. Wat dacht je te gaan verdienen met enkel ervaring als stagiair? En je kijkt dus alleen naar geld? Succes.. jij komt er wel.

• jahabena
quote:
Montaner schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:25:
Denken dat je meer waard bent omdat je HBO gevolgd hebt? Lachen man. Wat dacht je te gaan verdienen met enkel ervaring als stagiair? En je kijkt dus alleen naar geld? Succes.. jij komt er wel.
Als ik eerlijk ben had ik een loon van ¤2300 bruto in gedachten, door gewoon te googlen op startersloon hbo'er schenen dit normale bedragen te zijn (zonder werkervaring). Vandaar dat ik mij dit afvroeg, en ja ik kom er wel. Er zijn meer wegen die naar Romen leiden.

• Azer
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Ik vind 1700 euro voor een HBO IT'er niet veel. Kun je eens uitleggen wat je qua werkzaamheden zou gaan doen? Dan kunnen we beter inschatten of het inderdaad te weinig is of dat het juist wel een goed bod is.

• jahabena
quote:
Azer schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:39:
Ik vind 1700 euro voor een HBO IT'er niet veel. Kun je eens uitleggen wat je qua werkzaamheden zou gaan doen? Dan kunnen we beter inschatten of het inderdaad te weinig is of dat het juist wel een goed bod is.
Het eerste half-jaar / jaar staat vooral in het teken van de systemen leren kennen en certificaten halen, mee naar klant bezoeken en dus meer een kickstart voor consultancy. Hoe lang deze periode is hangt een beetje af van hoe snel ik mijn certificering heb. Deze zullen in de loop van de periode wel voor loonsverhoging zorgen. Hierna is het aan mij de taak om penetratietests uit te voeren en projecten te leiden.

• RocketKoen
  • Laatst online: 17:10
quote:
jahabena schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:29:
[...]

Als ik eerlijk ben had ik een loon van ¤2300 bruto in gedachten, door gewoon te googlen op startersloon hbo'er schenen dit normale bedragen te zijn (zonder werkervaring). Vandaar dat ik mij dit afvroeg, en ja ik kom er wel. Er zijn meer wegen die naar Romen leiden.
¤1700 + ¤550 = ¤2250.
Zit er dus maar ¤50 naast.

TheS4ndm4n#1919

• jahabena
quote:
RocketKoen schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:46:
[...]

¤1700 + ¤550 = ¤2250.
Zit er dus maar ¤50 naast.
Die ¤2300 was excl reiskosten :)

• RocketKoen
  • Laatst online: 17:10
quote:
jahabena schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:47:
[...]

Hoeveel verwacht je te moeten reizen?

TheS4ndm4n#1919

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Moderator General Chat
quote:
[...]

En inclusief....? Je lijkt niet te willen beseffen dat een arbeidsovereenkomst meer is dan een bruto-salaris. Ik geef het op...

• jahabena
quote:
naitsoezn schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:48:
[...]

En inclusief....? Je lijkt niet te willen beseffen dat een arbeidsovereenkomst meer is dan een bruto-salaris. Ik geef het op...
Er stonden geen harde cijfers over reiskosten bij benoemd alleen dat het excl was. Maar de reiskosten zouden ook kunnen zijn bij die ¤2300 een gratis OV kaart. Dan kom je inderdaad op het zelfde bedrag uit. Maar mocht ik bij wijzen van spreken ook ¤550 vergoeding krijgen is dat direct al ¤2850.
Het besef van "echte"arbeidsvoorwaarde is inderdaad zeer laag op dit moment omdat ik nog nooit in deze situatie heb gezeten en dus ook niet kan meepraten over bedragen en wat wel/niet goed is. Maar ik begin te begrijpen waar je op doelt: je kunt wel nog z'n goed loon hebben, maar als de rest niks is heb je er nog steeds weinig / minder aan.

• Gomez12
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 14:41
quote:
jahabena schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:29:
[...]
Les 1 na school dan : Je moet goed googlen en niet blind googlen :)

Lonen in het zuiden zijn anders dan in de randstad.
En het is ook weer anders of de werkgever net naast de hogeschool zit (waardoor hij elk jaar van de halve klas sollicitatiebrieven krijgt) of dat hij verder verwijdert is.
Plus dat google je veelal niet inhoudelijk iets vertelt, bij veel grotere bedrijven zijn interne (buitenlandse) opleidingen a die 10k niet ongewoon. Dan krijg je meer loon maar krijg je direct ook meer schulden.
quote:
jahabena schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:25:
[...]
De arbeidsvoorwaarden en carrierekansen zijn groot, ik mag een eigen pentest team oprichten binnen de organisatie andere collega's gaan begeleiden na mijn inwerk traject. Mocht ik naar events toe willen in het buitenland wordt dit allemaal vergoed
Heb je dit op papier staan? Want in 9 vd 10 gevallen zijn dit gewoon mogelijkheden en geen zekerheden die je voorgehouden worden.
Je bent net scholier-af, oftewel het is nog onbekend of je überhaupt wel een team-leider kan zijn. Vraag ook eens naar de mogelijkheden als je geen team-leider wordt, of kan je dan gelijk wieberen omdat ze enkel plek hebben voor een team-leider?
In principe kan je bij elk bedrijf team-leider worden door simpelweg de beste kandidaat te zijn, oftewel iedereen kan het wel toezeggen...

Alleen ik zou wel zoveel mogelijk proberen te onderhandelen over je startsalaris. Als je niet wilt gaan jobhoppen om de 2 jaar dan gaat je loonsverhoging meestal in percentages, oftewel hoe hoger je het startsalaris krijgt hoe meer je loonsverhogingen worden en dat werkt door zolang je bij dat bedrijf werkt.
quote:
[...]
Een fiets op het station kost maar 25 euro en je kan daar veel op reizen :)
Reiskosten vergoeding is een ruim begrip, de werkgever hoeft als minimum maar 19 ct de km te betalen, oftewel met 550 euro wat je nu aangeboden krijgt kan gelijkstaan aan 2900 km reizen per maand.
Ik vind dat nogal wat km's...

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 17:31
Maar laten we wel realistisch zijn, je werkt uiteindelijk toch voor het geld. En hoewel niet altijd nee bij overstappen, merk je zeker binnen een bedrijf toch wel dat je loonsverhogingen gebaseerd zijn op je huidige salaris. En een hypotheek krijg je niet op basis van je certificaten.

Overigens krijg ik niet het idee dat het TS alleen om het geld gaat. Voor een werkgever, al krijg je soms het idee dat ze het zelf niet doorhebben, maakt het natuurlijk niks uit of hij je 2300 bruto geeft, of 1800 + 500 reiskostenvergoeding. Bij de ene optie heb je een mooie leaseauto die anders een nogal duur geintje is, bij de andere optie heb je meer geld. Wil je in je weekend veel rijden en/of vind je een mooie auto belangrijk dan zou ik zeker voor een werkgever met leaseauto gaan. Anders kan je ook gewoon verder kijken. Laten we wel wezen, er zijn zat IT bedrijven in het zuiden, we hebben het niet over de Achterhoek.

Maar bedenk dat die reiskostenvergoeding ook ¤50 per maand kan zijn. Of zoals in mijn geval, niks. (Ik kan wel wat netto laten uitbetalen nog vanwege reiskosten, maar dat is zo weinig gezien mijn afstand dat het verwaarloosbaar is).

Tja en dan krijgen we wat je simpelweg wil. Een bootcamp in Ohio klinkt leuk hoor, maar echt? Er is in Nederland nergens waar ze het je zouden kunnen uitleggen? Of direct door naar een team managen? Los ervan dat ik er zelf niet aan moet denken, laat me maar lekker technisch bezig zijn, en dus bevooroordeeld ben, maar het klinkt me ook lichtelijk optimistisch om iemand net van HBO af meteen manager te laten worden.
quote:
Gomez12 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:57:
[...]
Plus dat google je veelal niet inhoudelijk iets vertelt, bij veel grotere bedrijven zijn interne (buitenlandse) opleidingen a die 10k niet ongewoon. Dan krijg je meer loon maar krijg je direct ook meer schulden.
Echter als je niet bij de detacheerders kijkt, heb je ook bedrijven waar je geen schulden opbouwt voor een interne opleiding. En waar niet verwacht wordt dat je alles in de avonduren doet.

Sissors wijzigde deze reactie 20-04-2017 21:00 (14%)

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Moderator General Chat
quote:
Reiskosten vergoeding is een ruim begrip, de werkgever hoeft als minimum maar 19 ct de km te betalen,
Neehoor, de werkgever is qua reiskosten niets verplicht te betalen behalve wat je afspreekt. Hij mag tot 19ct/km belastingvrij uitkeren, maar mag bruto ook meer of minder. 't Is net wat je afspreekt.

naitsoezn wijzigde deze reactie 20-04-2017 22:09 (4%)

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 15:50
Een eerste baan moet vooral leerzaam zijn en aan je CV bouwen. De grote stappen qua inkomen maak je als je overstapt naar de 2e en 3e baan.

1700 is wel heel laag overigens. Ik begon al op 1800 euro toen het nog geen Euros waren maar een kleine 4000 guldens.

• Megamind
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 07-11 15:15
quote:
t_captain schreef op donderdag 20 april 2017 @ 21:11:
1700 is wel heel laag overigens. Ik begon al op 1800 euro toen het nog geen Euros waren maar een kleine 4000 guldens.
4000 gulden toen is 2300 euro nu.

• jahabena
Ik denk dat ik voldoende stof heb om even over na te denken en dat ik als starter mijn ervaring opdoen boven mijn loon moet zetten. Iedereen bedankt voor het meedenken :) Een eerste "echte" baan is niet zo makkelijk als soms door mensen geschetst wordt. Het geeft veel vragen.....
Ik zal sowieso onderhandelen over het start salaris, en kijken wat de mogelijkheden zijn.

Van mij mag dit topic nu ook gesloten worden, aangezien ik voldoende informatie heb verkregen en niet verwacht had zo snel zoveel reacties te krijgen :) Thanks!

• t_captain
quote:
Megamind schreef op donderdag 20 april 2017 @ 21:13:
[...]

4000 gulden toen is 2300 euro nu.
Van het jaar 2000 tot 2014 zijn de CAO lonen ongeveer 31% gestegen. Voor de indexatie 2014-2017 moet ik naar een andere tabel (geindexeerd in 2010). Die toont nog een stijging van een procent of 3 tussen '14 en '17. Totaal dus pakweg 35% erbij.

Dan is 4000 gulden van toen ongeveer 2450 euro nu.

Ik had overigens een WO opleiding en ik kreeg ook geen mobiliteitsbudget of andere AV, slechts kilometergeld. Maar ook toen was het geen hoog startsalaris. Na dik een jaar (en een overstap van werkgever) zat ik tegen de 6000 gulden bruto.

• t_captain
Mijn punt: als je al na een jaar >40% meer waard bent, zegt dat iets over de hoogte van je vorige loon.

1800 euro zonder veel secundaire arbeidsvoorwaarden was toen al geen geweldig startsalaris. Geindexeerd naar 2017 zou dat 2450 euro zijn. Zet er een correctie op voor het verschil HBO-WO, pakweg 2200 euro. Als 2200 euro geen geweldig startsalaris is, dan is 1700 plus een mobiliteitsbudget het al helemaal niet.

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 13:10
quote:
Sissors schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:58:
Voor een werkgever, al krijg je soms het idee dat ze het zelf niet doorhebben, maakt het natuurlijk niks uit of hij je 2300 bruto geeft, of 1800 + 500 reiskostenvergoeding.
Dit is wel heel kort door de bocht. Er van uitgaande dat je naast je werk woont en dus geen reiskostenvergoeding belastingvrij kan krijgen kan een werkgever die ¤ 500 alsnog volledig via de WKR (en dus netto) laten lopen. Kost hem ¤ 500, niet meer en niet minder. Levert jou ook ¤ 500 op, niet meer en niet minder.
Als die ¤ 500 gebaseerd is op 0,19 ct de km dan hoeft het niet eens via de WKR...

¤ 500 bruto loon kost een werkgever een stuk meer i.v.m. pensioen en andere premies en groeit ook harder (1,5% inflatiecorrectie over ¤ 1800 is minder dan 1,5% over ¤ 2300)...

Het maakt dus wel degelijk uit voor een werkgever welke van de 2 opties hij kiest, al kan hij natuurlijk niet voor iedereen zo'n groot stuk van het loon via de WKR laten lopen omdat hij dan 80% eindheffingsloonbelasting moet betalen...

• Sissors
Oftewel ervan uitgaan dat je werkgever een heel stuk netto uitbetaald met creatief met wetgeving omgaan is onrealistisch. WKR is toch iets van 2% gemiddeld?

En ja, je hebt gelijk dat het kort door de bocht is, want er komen inderdaad andere premies nog bovenop. Tegelijkertijd heeft een werknemer dichtbij toch gemiddeld genomen ook voordelen voor werkgever. Bij problemen kan die er sneller zijn, en ik vermoed toch dat dingen als burnouts minder snel zullen gebeuren als je een extra 2 uur vrije tijd hebt per dag.

Maar wat ik meer bedoelde dus: Ik vraag me weleens af of werkgevers die iemand inhuren op 100km+ afstand, ooit hebben overwogen hoeveel ze zouden kunnen betalen om iemand dichterbij te krijgen als ze die reiskostenvergoeding gewoon bij het loon zouden optellen (met premies enzo verrekend).

• t_captain
Als je 500 euro netto krijgt, rijd je ook een flink aantal kilometers voor je baas. Die 500 kun je achten daaraan op te gaan. Het is dus geen loon.

Een ander verhaal is een mobiliteitsbudget waaruit je bijvoorbeeld 150 euro netto kilometergeld krijgt en de resterende 350 bruto. Dat heeft wel een loonwaarde (van 350 bruto, minus de sociale verzekeringen).

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Moderator General Chat
quote:
t_captain schreef op donderdag 20 april 2017 @ 21:42:
Mijn punt: als je al na een jaar >40% meer waard bent, zegt dat iets over de hoogte van je vorige loon.
Of het zegt iets over je ontwikkeling. Voor elke werknemer die 40%+ waard is na 1 jaar staan er wss minimaal 10 met dezelfde start-arbeidsvoorwaarden die dat niet zijn;)

naitsoezn wijzigde deze reactie 20-04-2017 22:33 (5%)

• Gomez12
quote:
Sissors schreef op donderdag 20 april 2017 @ 22:22:
Maar wat ik meer bedoelde dus: Ik vraag me weleens af of werkgevers die iemand inhuren op 100km+ afstand, ooit hebben overwogen hoeveel ze zouden kunnen betalen om iemand dichterbij te krijgen als ze die reiskostenvergoeding gewoon bij het loon zouden optellen (met premies enzo verrekend).
Zoals naitszoen daarnet al terecht opmerkte, een werkgever is niet verplicht om een reiskostenvergoeding te betalen.. Oftewel ook al woon je 100+ km ver weg, je reiskostenvergoeding kan nog steeds 0 zijn.

Alleen vroeger kon een werkgever nog wel eens doen wat jij wilt, maar tegenwoordig ligt dat toch wat moeilijker met internet etc. Ik kan tegenwoordig ook de limburgse courant inkijken vanuit Groningen en als er dan een loon genoemd wordt in de limburgse courant krijg je van mij in ieder geval een scheve bek als je dan bij een sollicitatiegesprek opeens de reiskosten vergoeding er letterlijk af gaat trekken, dat is niet waar ik op reageerde... Ik reageerde op bedrag x.

• Sissors
Natuurlijk is een reiskostenvergoeding niet verplicht. Mijn werkgever heeft het bijvoorbeeld ook redelijk gelimiteerd. Dat is ook niet het hele punt dat ik hier probeer te maken. Jij draait het nu ook namelijk leuk om. Mijn punt is, waarom zou je iemand ¤2k per maand betalen plus ¤500 reiskostenvergoeding, als je waarschijnlijk een betere voor ¤2.5k per maand kan inhuren die lokaal woont, en je dus geen reiskostenvergoeding hoeft te betalen. En dat kan je probleemloos in de limburgse courant zetten, want zoals je notabene zelf al schreef, een reiskostenvergoeding is niet verplicht.

Sterker nog, ik zou het eerder andersom zien. Het is toch idioot dat als iemand uit Maastricht in Maastricht gaat werken, hij evenveel bruto loon krijgt als iemand die uit Groningen in Maastricht gaat werken, terwijl die uit Groningen de werkgever heel veel meer kost.

Ik heb simpelweg het gevoel dat veel werkgevers liever een hoop extra aan reiskostenvergoeding uitgeven, dan hetzelfde extra uitgeven aan bruto loon (inclusief premies).

Sissors wijzigde deze reactie 20-04-2017 22:38 (15%)

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Moderator General Chat
quote:
Sissors schreef op donderdag 20 april 2017 @ 22:37:
Mijn punt is, waarom zou je iemand ¤2k per maand betalen plus ¤500 reiskostenvergoeding, als je waarschijnlijk een betere voor ¤2.5k per maand kan inhuren die lokaal woont, en je dus geen reiskostenvergoeding hoeft te betalen.
Omdat die lui van 2.5k dus niet zomaar voor het oprapen liggen. Het gaat inmiddels wel vrij ver offtopic maar 'een goeie' krijgt doorgaans gewoon een contract. 'ze' denken in zulke gevallen echt niet in regio's of reiskosten. Wil niet zeggen dat ze dat voor iedereen over hebben natuurlijk, maar arbeidsvoorwaarden horen gewoon bij het aanbod. En die zijn vaak echt niet (vooral niet op Junior niveau) op de persoon afgestemd (uitzonderingen daargelaten)

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 11-12 22:19
quote:
Sogeti heeft mij een bod gedaan van ¤1800 + lease auto. Wat ook neer komt op een bedrag van ca ¤2250.
Het bod is karig voor HBO starter. Sogeti is een bekende detacheringspartij, maar niet noodzakelijk de beste betaler in de branche. Shop anders rond bij de concurrentie: Atos, CMG, CGI, Capgemini, KPN en Ordina. Die vissen allemaal in dezelfde vijver.
quote:
En hierbij moet je een bootcamp volgen in Ohio die je tevens zelf betaald en word kwijtgescholden na 2 jaar, maar als je eerder dan 2 jaar stopt moet je deze ¤10000! zelf terugbetalen.
Dat is gebruikelijk. Meeste grote detacheerders leiden zelf starters op. De ruil is dat je 2 jaar moet blijven of een boete krijgt. Grootste verschil is de eindbestemming van het snoepreisje wat je krijgt.

Je zal ook zien dat na die twee jaar de meeste mensen hem smeren. Dan solliciteren ze elders om meer te gaan verdienen. Een strategie die jij ook kan toepassen. Nu heb je nog weinig lasten, dus je kan twee jaar investeren en minder gaan verdienen. En zodra je amortisatieregeling over is zeg je op en ga je naar een beter betalende functie elders.

• Gplux
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 12-12 11:27
Ook als starter was ik nooit akkoord gegaan met een amortisatie regeling, voor een laag salaris a la 1700. Leuk dat je er een reiskostenvergoeding bij krijgt, maar die krijg je overal en is ook alleen bedoeld voor het reizen naar werk. Ik snap dat Sogeti en Capgemini moeite hebben met het behouden van YP'ers (misschien juist omdat ze ergens anders veel meer kunnen verdienen?), maar starters opzadelen met een dikke studieschuld zodat ze niet kunnen vertrekken zit mij persoonlijk niet lekker.

Het is een uitruil die je maakt. Je zou kunnen beargumenteren dat, omdat je je niet bekneld wil voelen door een amortisatieregeling (termen als "voelt toch als een stukje wantrouwen") je een hoger salaris wilt. En zo niet, geloof me dan zijn er nog vele andere bedrijven in Nederland waar je prima verdiend en je certificaten kan behalen. Laten we niet doen alsof er een overschot aan cyber security specialisten is in Nederland.
quote:
Ik ben vrij om trainingen en cursussen te volgen op kosten van het bedrijf, waarvan er 1 al ¤1500,- kost. Wanneer ik hier een certificaat van behaal krijg ik een loonsverhoging (beloon systeem).
Ligt het contractueel wel vast dat je bij het behalen van certificaten een salarisverhoging krijgt? En hoe hoog en per wanneer? Let hier goed op, zolang het niet zwart op wit staat zijn ze nergens toe verplicht.

• Gplux
quote:
Montaner schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:25:
Eh ja, tuurlijk is ie als HBO starter meer waard dan als MBO starter. Kan je misschien oneerlijk vinden, maar HBO is qua niveau zwaarder dan MBO en dat leidt (iig op startersniveau) tot een verschil in salaris.

edit: al bedoel je het niet als vergelijking tussen HBO en MBO, dan nog mag je als HBO'er wel een bepaalde verwachting hebben qua salaris.

Gplux wijzigde deze reactie 21-04-2017 10:11 (12%)

• Davidshadow13
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 16:07
Op zich is de 1800 euro bruto + 550 reiskosten vergoeding nog niet eens zo slecht wanneer je het grootste gedeelte van die reiskosten netto kan laten uitbetalen. Die 550 reiskosten vergoeding waar is die op gebaseerd is dat een mobiliteitsbudget, moet je daar een leaseauto voor nemen? of kan je die gewoon uitgekeerd krijgen a 19 cent per km. In dat geval loont het wanneer je woon-werkverkeer ongeveer rond de 80km per dag enkele reis is. Dan kun je namelijk die 550 euro volledig netto uitgekeerd krijgen. Mocht je iets minder afstand reizen dan krijg je de rest bruto.

In dat geval zit je op 1800 bruto maar wel op 2136 euro netto.

Ter vergelijking ik ben twee jaar geleden begonnen met een bruto startsalaris van 2800 euro + 110 euro reiskosten vergoeding netto. Daar hielt ik net iets meer dan 2200 euro netto van over. Dus tenzij je op fietsafstand van je werk woont is het qua besteedbaar inkomen echt nog geen gek salaris.

Ik zou er alleen wel met je baas een groeipad proberen af te spreken voor de komende jaren. Want je hebt tegenwoordig toch wel een salaris van rond de 2500 a 2800 euro bruto nodig om een hypotheek te kunnen krijgen voor een startersappartementje of een vrije sector huurwoning. Maar als je nog thuis woont is het echt niet slecht hoor om te beginnen en te sparen.

HD4Life @ Full-HD

• MAX3400

MAX3400

quote:
Davidshadow13 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 10:16:
...Want je hebt tegenwoordig toch wel een salaris van rond de 2500 a 2800 euro bruto nodig om een hypotheek te kunnen krijgen voor een startersappartementje of een vrije sector huurwoning. Maar als je nog thuis woont is het echt niet slecht hoor om te beginnen en te sparen.
Ligt eraan; er wordt gesproken over "het zuiden" en afhankelijk van een paar grote steden of de omliggende infra, valt dat best mee. "In" Eindhoven staan er bijna 100 huizen te koop die je met 2800 bruto makkelijk kan financieren; in een straal van 10km zelfs bijna 300 huizen.

Tuurlijk is er "grof" geld nodig met de huidige hypotheekregels om een leuk onderkomen te financieren maar wie weet heeft topicstarter al een partner en wil/gaat over 2 jaar samenwonen. Maar ik denk dat je met een verzamelinkomen van ~ 40K/jaar best leuk kan wonen in geheel NL (en dus niet alleen het zuiden).

• Davidshadow13
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 16:07
quote:
MAX3400 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 10:23:
[...]

Ligt eraan; er wordt gesproken over "het zuiden" en afhankelijk van een paar grote steden of de omliggende infra, valt dat best mee. "In" Eindhoven staan er bijna 100 huizen te koop die je met 2800 bruto makkelijk kan financieren; in een straal van 10km zelfs bijna 300 huizen.

Tuurlijk is er "grof" geld nodig met de huidige hypotheekregels om een leuk onderkomen te financieren maar wie weet heeft topicstarter al een partner en wil/gaat over 2 jaar samenwonen. Maar ik denk dat je met een verzamelinkomen van ~ 40K/jaar best leuk kan wonen in geheel NL (en dus niet alleen het zuiden).
Oh dat valt nog best mee, ben niet zo bekend met de regio. Ben zelf woonachtig in NH en ik heb de prijzen de afgelopen jaren wel erg zien stijgen. Probleem is gewoon dat je tegenwoordig met het "standaard" hbo ICT startsalaris van zeg 2000 - 2300 euro bruto echt precies tussen het wal en schip valt. Je verdient dat teveel voor een sociale huurwoning (als je al lang genoeg ingeschreven bent) en je verdient gewoon te weinig voor een vrije sector huurwoning of startersappartement.

Hier in de regio moet een startersappartement van tussen de 35 en 60 vierkante meter toch wel tussen de 110.000 en 120.000 kosten en een kleine tussenwoning doet al snel 160.000 tot 180.000. En met een bruto eis van 4x de huur zou je voor maximaal 575 kunnen huren. Daar vind je net een studio / studentenkamer voor in de meeste steden hier.

HD4Life @ Full-HD

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 06-12 22:04

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

quote:
[...]

HBO geeft je mogelijkheid om door te groeien naar functies waar HBO denk niveau gevraagd wordt. Maar schik je maar bij het feit dat er genoeg MBO'ers zijn die meer verdienen dan een HBO'er.
Reden: Kennis, ervaring, prestatie.

Ik heb wel bedrijven gezien die HBO'ers meer betaalden in gelijke functies, maar ik heb die zelfde bedrijven LETTERLIJK op hun knieën zien liggen met een HBO++ aanbieding toen de MBO'ers weg gingen naar beter betaalde job.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arcastin
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 12:54
Die 1700 euro is netto mag ik hopen? Ik ben zelf onlangs ook gestart en dat is mijn netto salaris (bruto 2400), maar daarbovenop heb ik nog een auto en telefoon v/d zaak. Al met al ongeveer 3200 bruto. Had destijds van een ander bedrijf een aanbod van 300 bruto meer, maar ik heb ook oud-klasgenoten die het moeten doen met 2300 bruto salaris (en geen auto o.i.d.).

Kijk goed rond, probeer vergelijkingsmateriaal te verzamelen, en gebruik aanbiedingen (lees: formeel aanbod) als mogelijk onderhandelingsmateriaal.

• jahabena
Ik woon op dit moment ook nog thuis, ben pas 24 maar misschien wel van plan om binnen een jaar / 2 jaar uit huis te gaan als het te financieren is. De kilometer vergoeding bedraagd 28 cent per gereden kilometer, dus dit lijkt mij vrij luxe? Hiervoor heb ik mijn eigen auto die 1 op 20 rijd, waardoor ik dus redelijk wat netto over zou houden van dit bedrag. Rijd gemiddeld 100km op een dag (50 heen, 50 terug) soms minder of meer, maar dit is afhankelijk van drukte op de weg en binnendoor wegen :)

Het is wel mijn plan om inderdaad alles zwart op wit eerst onder ogen te zien en dus ook daadwerkelijk naar de loonsverhoging omtrent certificaten ga kijken. Aangezien dit zou kunnen betekenen dat ik bijvoorbeeld na een jaar 30% meer verdien bruto.

• Murrays
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 16:54
quote:
jahabena schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 10:40:
Ik woon op dit moment ook nog thuis, ben pas 24 maar misschien wel van plan om binnen een jaar / 2 jaar uit huis te gaan als het te financieren is. De kilometer vergoeding bedraagd 28 cent per gereden kilometer, dus dit lijkt mij vrij luxe? Hiervoor heb ik mijn eigen auto die 1 op 20 rijd, waardoor ik dus redelijk wat netto over zou houden van dit bedrag. Rijd gemiddeld 100km op een dag (50 heen, 50 terug) soms minder of meer, maar dit is afhankelijk van drukte op de weg en binnendoor wegen :)

Het is wel mijn plan om inderdaad alles zwart op wit eerst onder ogen te zien en dus ook daadwerkelijk naar de loonsverhoging omtrent certificaten ga kijken. Aangezien dit zou kunnen betekenen dat ik bijvoorbeeld na een jaar 30% meer verdien bruto.
Kijk niet alleen naar wat de auto verbruikt. Denk ook aan onderhoud + afschrijving van de auto als je 100km per dag rijd. Probeer alsnog te onderhandelen "nee" heb je "ja" zou je kunnen krijgen (extra loon :)). Ik snap dat dit lastig is bij je eerste baan maar het is altijd het proberen waard.

• corporalnl
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 16:32
Ik weet niet hoe oud je bent.
Maar je bent startende, alle cursussen/certificaten worden vergoed.

Ik zou zeggen trek dat uit het bedrijf voor komende paar jaar. En ga daarna switchen als je niet kan groeien in het bedrijf. Dan kan je enorm in salaris omhoog schieten door de ervaring en opleidingen.

PSN ID= michelNL

• Hooglander1
  • Registratie: september 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

quote:
jahabena schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:02:
Wat vinden jullie van het start salaris + reiskosten vergoeding voor een startende HBO functie?
Ontzettend laag, maar het is dan ook echt onderkant markt.

De vraag is, kun je elders beter krijgen en dezelfde begeleiding en scholingskansen krijgen? Als dat zo is, zou ik daar gaan werken, zo niet en je kan leven van het inkomen wat ze je bieden is het prima om te starten.

HBO startsalarissen wisselen echt enorm, maar wat er van je verwacht wordt wisselt ook enorm. Er zijn partijen die pakken alleen de bovenste 10% van de markt ongeveer en er zijn er die zowat alles en iedereen aannemen. Dat zie je ook enigszins terug in de salarissen over het algemeen.

Ik zou als ik jou was (en dat heb ik effectief ook gedaan :P ) nog even verder kijken en solliciteren of je leuker en beter betaald werk kan vinden.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Shunt
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16:47
man man man man.
Over het algemeen is rond de 2000 euro een normaal start salaris voor een HBO IT functie.
Security specialist verdient meestal nog net wat meer omdat dit "booming business" is.
Als je start als een consultant of gedetacheerd wordt krijgt zit daar 90% van de tijd een lease gebakje bij.
Dus 2k met een lease bak is heel normaal.

Nu vraag ik me ook nog even af wat is het zuiden voor de TS?
Is dit Heerlen of hebben we het over regio Eindhoven (volgens mensen uit de randstad allebei het zuiden).
Het verschil tussen het echte zuiden (zuid Limburg) en regio Eindhoven is als dag en nacht. Zuid Limburg moet je blij zijn met die 1800 euro en in Eindhoven zou ik niet settelen voor minder als 2000 euro en wat fijne secundaire.

Laat iedereen die loopt te mekkeren over oh goh met de je gaat voor het geld mentaliteit maar voor wat het is. Ja de start van je carrière is net zo belangrijk als geld maar niemand zegt dat je niet een realistisch bedrag mag vragen voor je tijd.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• jahabena
quote:
Hooglander1 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 11:56:
[...]

Ontzettend laag, maar het is dan ook echt onderkant markt.

De vraag is, kun je elders beter krijgen en dezelfde begeleiding en scholingskansen krijgen? Als dat zo is, zou ik daar gaan werken, zo niet en je kan leven van het inkomen wat ze je bieden is het prima om te starten.

HBO startsalarissen wisselen echt enorm, maar wat er van je verwacht wordt wisselt ook enorm. Er zijn partijen die pakken alleen de bovenste 10% van de markt ongeveer en er zijn er die zowat alles en iedereen aannemen. Dat zie je ook enigszins terug in de salarissen over het algemeen.

Ik zou als ik jou was (en dat heb ik effectief ook gedaan :P ) nog even verder kijken en solliciteren of je leuker en beter betaald werk kan vinden.
Ik heb al wat verder gekeken, maar veel stellen bijvoorbeeld een must aan de certificaten die ik nog moet halen en dus vergoed krijg. Hierbij eisen ze ook 3-4 jaar echte werk ervaring, en mijn ervaring bestaat grotendeels uit alleen maar stages. Daarnaast heb ik ook gemerkt dat de lonen in de randstad hoger liggen dan hier in het zuiden, maar de huizenmarkt ook duurder is.
quote:
Shunt schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 12:07:
man man man man.
Over het algemeen is rond de 2000 euro een normaal start salaris voor een HBO IT functie.
Security specialist verdient meestal nog net wat meer omdat dit "booming business" is.
Als je start als een consultant of gedetacheerd wordt krijgt zit daar 90% van de tijd een lease gebakje bij.
Dus 2k met een lease bak is heel normaal.

Nu vraag ik me ook nog even af wat is het zuiden voor de TS?
Is dit Heerlen of hebben we het over regio Eindhoven (volgens mensen uit de randstad allebei het zuiden).
Het verschil tussen het echte zuiden (zuid Limburg) en regio Eindhoven is als dag en nacht. Zuid Limburg moet je blij zijn met die 1800 euro en in Eindhoven zou ik niet settelen voor minder als 2000 euro en wat fijne secundaire.

Laat iedereen die loopt te mekkeren over oh goh met de je gaat voor het geld mentaliteit maar voor wat het is. Ja de start van je carrière is net zo belangrijk als geld maar niemand zegt dat je niet een realistisch bedrag mag vragen voor je tijd.
Voor mij is het zuiden regio eindhoven, den bosch, en wat ik inderdaad online vind noemt bedragen van ¤1900-¤2500 als starter maar ook de extremen gevallen ¤2500-3500 maar deze eisen dan ook direct ervaring en certificeringen. In beide gevallen wordt er ook niet gesproken over secundaire arbeidsvoorwaarden zoals reiskosten of 13de maand.

Daarnaast heb ik met meerdere detacheerders gesproken, en heb ik het idee dat je wordt behandeld als nummer en niet als mens en is het zeer hard werken anders doeidoei. En deze bieden vaak weinig mogelijkheden in het zuiden maar meer randstad of op tijdelijke contract basis in de rest van het land. Wat voor mij het eerste jaar heel veel reizen zou betekenen. Hier staat dan wel weer ¤2000 euro bruto en een lease auto tegenover. Maar bijleren doe je in je eigen tijd en alleen de certificering(workshops) die in-house gegeven worden. Dus ook geen daadwerkelijk certificaat om je CV te vullen.

Het is denk ik een beetje de kip of het ei verhaal, het is of een lager starters salaris met veel mogelijkheden en doorleren en doorgroeien binnen het bedrijf. Of een nummertje zijn redelijk tot goed verdienen en veel onderweg zijn zonder grote groeikansen.

Daarnaast heb ik zelf de financiering nog niet om te verhuizen richting de randstad voor beter betaalde banen en zal ik dus eerst wat geld in het laadje moeten zien te krijgen.

• koentjuh1987
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 09:27
quote:
jahabena schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:55:
[...]

Er stonden geen harde cijfers over reiskosten bij benoemd alleen dat het excl was. Maar de reiskosten zouden ook kunnen zijn bij die ¤2300 een gratis OV kaart. Dan kom je inderdaad op het zelfde bedrag uit. Maar mocht ik bij wijzen van spreken ook ¤550 vergoeding krijgen is dat direct al ¤2850.
2300 bruto salaris en 550 onkostenvergoeding voor reizen.
haal daar dan eens al je kosten af die je verwacht te gaan maken voor je reizen (auto, onderhoud, brandstof etc...)

Zoals eerder gezegd. Probeer je CV en rugzak te vullen. Als die de nodige competenties bevat ben je qua markt waarde veel meer waard dan nu een paar 100 euro bruto erbij...

Drive the way you like, the way you want and make it happen...

• Silversin
  • Registratie: februari 2009
  • Nu online
Ik snap TS wel, heb bij mezelf ook destijds gemerkt dat je na school ineens het diepe in wordt gegooid qua salaris, startersfuncties, leaseconstructies, opleiding etc. Je ziet soms door de bomen het bos niet meer.

Slecht dat hier niet meer begeleiding is vanuit de opleiding.

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

quote:
jahabena schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 12:21:
[...]

Ik heb al wat verder gekeken, maar veel stellen bijvoorbeeld een must aan de certificaten die ik nog moet halen en dus vergoed krijg. Hierbij eisen ze ook 3-4 jaar echte werk ervaring, en mijn ervaring bestaat grotendeels uit alleen maar stages. Daarnaast heb ik ook gemerkt dat de lonen in de randstad hoger liggen dan hier in het zuiden, maar de huizenmarkt ook duurder is.
Dan kijk je niet goed genoeg :)
quote:
[...]

Voor mij is het zuiden regio eindhoven, den bosch, en wat ik inderdaad online vind noemt bedragen van ¤1900-¤2500 als starter maar ook de extremen gevallen ¤2500-3500 maar deze eisen dan ook direct ervaring en certificeringen. In beide gevallen wordt er ook niet gesproken over secundaire arbeidsvoorwaarden zoals reiskosten of 13de maand.

Daarnaast heb ik met meerdere detacheerders gesproken, en heb ik het idee dat je wordt behandeld als nummer en niet als mens en is het zeer hard werken anders doeidoei. En deze bieden vaak weinig mogelijkheden in het zuiden maar meer randstad of op tijdelijke contract basis in de rest van het land. Wat voor mij het eerste jaar heel veel reizen zou betekenen. Hier staat dan wel weer ¤2000 euro bruto en een lease auto tegenover. Maar bijleren doe je in je eigen tijd en alleen de certificering(workshops) die in-house gegeven worden. Dus ook geen daadwerkelijk certificaat om je CV te vullen.

Het is denk ik een beetje de kip of het ei verhaal, het is of een lager starters salaris met veel mogelijkheden en doorleren en doorgroeien binnen het bedrijf. Of een nummertje zijn redelijk tot goed verdienen en veel onderweg zijn zonder grote groeikansen.

Daarnaast heb ik zelf de financiering nog niet om te verhuizen richting de randstad voor beter betaalde banen en zal ik dus eerst wat geld in het laadje moeten zien te krijgen.
Klinkt alsof je een redelijk vooroordeel hebt over grote detacheerders. Er zijn er echt een heleboel en hoe ze je behandelen wisselt per bedrijf, maar vaak ook weer per afdeling.

Als ik een beetje samenvat welk gevoel ik krijg:

• Gehecht aan de regio
• Niet flexibel qua werktijd of bijleren
• Heeft behoefte aan persoonlijke begeleiding

Dan klinkt het aanbod welke je krijgt misschien nog helemaal zo gek nog niet :) Het kan wel echt veel hoger, maar dan zul je zelf ook flink moeten investeren wil je daar komen. Ik krijg niet echt het idee van je posts dat je daar nu enorm veel moeite in wilt steken buiten werktijd. Dat is een prima legitieme keuze, maar dan moet je misschien ook concessies doen qua salaris.

Hooglander1 wijzigde deze reactie 21-04-2017 12:38 (4%)

• jahabena
quote:
Hooglander1 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 12:38:

Klinkt alsof je een redelijk vooroordeel hebt over grote detacheerders. Er zijn er echt een heleboel en hoe ze je behandelen wisselt per bedrijf, maar vaak ook weer per afdeling.

Als ik een beetje samenvat welk gevoel ik krijg:

• Gehecht aan de regio
• Niet flexibel qua werktijd of bijleren
• Heeft behoefte aan persoonlijke begeleiding

Dan klinkt het aanbod welke je krijgt misschien nog helemaal zo gek nog niet :) Het kan wel echt veel hoger, maar dan zul je zelf ook flink moeten investeren wil je daar komen. Ik krijg niet echt het idee van je posts dat je daar nu enorm veel moeite in wilt steken buiten werktijd. Dat is een prima legitieme keuze, maar dan moet je misschien ook concessies doen qua salaris.
Op dit moment ben ik wel wat gehecht aan de regio ja, huren gaat direct een duur grapje worden omdat ik ook nog een studieschuld open heb staan die ik ook moet aflossen. En elke dag 3 uur in een auto zitten wordt niemand vrolijk van met het toenemend aantal files. Qua pentesten zul je altijd buiten werktijden om bezig moeten zijn met je vakgebied, dat vind ik geen probleem maar dit wordt weer teniet gedaan door bijvoorbeeld die lange reistijden omdat ik mijn tijd nuttiger had kunnen besteden als in die auto zitten.

Wat eerder ook al door @Silversin werd benoemd heb ik vanuit mijn opleiding totaal geen voorbereiding in gehad. Dus ik wordt nu daadwerkelijk in het diepen gegooid met alle keuzemogelijkheden. Dit is dus het eerste jaar wat persoonlijke begeleiding niet verkeerd omdat ik nieuw ben in de wereld van werken. En hierdoor kan ik wel echte certificering halen op kosten van het bedrijf.

Ik probeer alle voor en tegenargumenten tegen elkaar op te zetten, want ik zal vast niet de enige zijn die met dit probleem zit. Ik probeer alleen een zo goed mogelijke start van mijn carrière te maken :)

jahabena wijzigde deze reactie 21-04-2017 12:54 (7%)

• Gplux
quote:
Shunt schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 12:07:
[..] zit daar 90% van de tijd een lease gebakje bij.
:9

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

quote:
jahabena schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 12:49:
[...]
Wat eerder ook al door @Silversin werd benoemd heb ik vanuit mijn opleiding totaal geen voorbereiding in gehad. Dus ik wordt nu daadwerkelijk in het diepen gegooid met alle keuzemogelijkheden. Dit is dus het eerste jaar wat persoonlijke begeleiding niet verkeerd omdat ik nieuw ben in de wereld van werken. En hierdoor kan ik wel echte certificering halen op kosten van het bedrijf.
Dat krijgt niemand hoor :)

;)

• smurfinmark
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 16:26
quote:
jahabena schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:25:
[...]

De arbeidsvoorwaarden en carrierekansen zijn groot, ik mag een eigen pentest team oprichten binnen de organisatie andere collega's gaan begeleiden na mijn inwerk traject. Mocht ik naar events toe willen in het buitenland wordt dit allemaal vergoed, net zoals de uitgebreide lunch :) Het loon was inderdaad wel een puntje wat mij afschrok want ik had meer verwacht?, maar de sfeer in het gebouw maakt dat ook wel weer goed. Leuke mensen, niet alleen maar doorstampen voor zoveel mogelijk omzet want wat ouwehoeren moet ook kunnen volgens CEO.
Even in algemeenheid inhakend op de vele reactie: Ik vind dat er wel wat hard en negatief ingevlogen wordt.
Deze jongen komt net kijken, beetje ontspannen mag wel hoor :)

Wat betreft het oprichten van een team; weet je dit zeker? Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat ze dit aan een starter overlaten.

Wat anderen aangaven: Focus niet te veel op het loon/voorwaarden. De 1e jaren is het véél belangrijker goede ervaring op te doen en je door te ontwikkelen. Neemt niet weg dat je niet mag onderhandelen, maar het zou niet je prioriteit moeten zijn.

Kleine opmerking over Randstad salarissen, het klinkt leuk maar doorgaans hou je (zeker bij starters-salarissen) na woonlasten minder besteedbaar inkomen over. Staar je daar dus niet blind op, je bent makkelijk 300/400 meer kwijt voor een simpele woning.

smurfinmark wijzigde deze reactie 21-04-2017 13:44 (0%)
Reden: typo's

• jahabena
quote:
smurfinmark schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 13:42:
[...]
Wat betreft het oprichten van een team; weet je dit zeker? Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat ze dit aan een starter overlaten.
Tijdens een eerste gesprek werd dit zo gezegd, maar wil het wel graag zwart op wit hebben zodat ik ook een stok achter de deur heb. Net zoals alle primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, bijvoorbeeld het groeien in loon en ervaring door certificering te behalen. Ik teken sowiezo niets voordat ik niet eerst een vanuit het bedrijf een plan heb gekregen met daarop mijn taken voor het aankomende jaar / twee jaar, Groeimodel en certificaten.

• FlowSnake
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 12-12 08:10
TS, ik heb niet alle posts zorgvuldig doorgenomen, maar wat heb je daar tijdens je stage gedaan? Het feit dat ze je een baan aanbieden is mooi, maar wat heb je daar gedaan?

Ikzelf heb een functie bij mijn afstudeerstage afgeslagen als Supply Chain Analyst waar ze mij ¤1650 voor boden. Mijn bijbaantje verdiende beter dan dat, en daarnaast was ik goed op de hoogte van de ins- en outs daar, en had ik het antwoord voor het bedrijf op 25% meer omzet. Het bedrijf had een ERP-systeempje van de plank gepakt, niemand had kennis en ervaring of een cursus genoten et cetera.

Dat zet mij ook in de positie om te stellen dat ik weet welke waarde ik aan het bedrijf kan toevoegen, en zij aan mij, en heb ze succes gewenst met mijn aanbevelingen - waar zij de kennis voor de implementatie niet voor hebben.

Dat het bedrijf waarde kan toevoegen aan jou staat vast; certificaten behalen op kosten van het bedrijf. Zeer waarschijnlijk weet dat bedrijf ook dat je zonder die certificaten nergens aan de bak komt. Prima. Maar wat kun jij aan waarde toevoegen aan het bedrijf? Heeft jouw afstuderen geen waarde toevoegende aspecten uitgelicht?

Denk daar eens over na. Was jij gewoon 'een drone' die de werkzaamheden vervulde, of heb jij diepgaande strategische problemen uitgelicht en hiervoor aanbevelingen gemaakt?

Om direct de vraag te beantwoorden, ja, ik denk dat ¤1700 weinig is, maar ik weet niet hoe de markt in elkaar zit, en daarnaast heb je geen certificaten en kennelijk (?) geen werkervaring (hoezo niet? Echt niets of niets relevants? Geen competenties opgedaan?). Dat maakt jouw positie niet riant. Heb je überhaupt verder gezocht dan dit?

[EDIT]
quote:
jahabena schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 13:56:
[...]

Tijdens een eerste gesprek werd dit zo gezegd, maar wil het wel graag zwart op wit hebben zodat ik ook een stok achter de deur heb. Net zoals alle primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, bijvoorbeeld het groeien in loon en ervaring door certificering te behalen. Ik teken sowiezo niets voordat ik niet eerst een vanuit het bedrijf een plan heb gekregen met daarop mijn taken voor het aankomende jaar / twee jaar, Groeimodel en certificaten.
Maar je hebt wel erg veel begeleiding nodig... Waarom kan jij zelf geen invulling geven aan werkzaamheden, taken, doelen, et cetera? Nogmaals, wat heb je daar tijdens jouw stage gedaan dan? Het is nota bene niet eens een 'nieuw bedrijf' waar je begint, je bent er al bekend.

FlowSnake wijzigde deze reactie 21-04-2017 14:05 (20%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 16:26
quote:
jahabena schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 13:56:
[...]

En hier spreekt eerlijk gezegd je onervarenheid een beetje uit. Het is helemaal niet nodig om alles zwart op wit te hebben, en als je daar op gaat lopen hameren spreekt daar een gebrek aan vertrouwen vanuit.

Salaris plus voorwaarden komen in je contract, wellicht is er een CAO/regelingen-boek, dat moet allemaal netjes formeel geregeld worden.

Probeer je een beetje te verplaatsen in je werkgever, ze willen verder met jou, en je reaktie is dat je allerlei zaken gaat proberen af te dwingen.

Over je salaris specifiek, er is niks mis mee om aan te geven dat je graag wat meer wil verdienen, en dat je dat ook vind passen bij jouw positie. Onthoud wel dat wanneer je dingen eist, je niet echt meer terug kan, en je gooit dan deuren dicht die je wellicht liever open laat....

Er is een belangrijke reden waarom het aftimmeren/formaliseren van zaken niet super belangrijk is: Jij kan weg gaan. Simpel. Als het werk/bedrijf je inhoudelijk aanspreken, begin dan lekker. Mocht het niet zijn wat je wilt, dan kun je dus gewoon verder kijken.

smurfinmark wijzigde deze reactie 21-04-2017 14:19 (0%)
Reden: typo's

• Harm_H
  • Registratie: juli 2008
  • Nu online
quote:
jahabena schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:02:
Ik vind het dus vreemd hoe een HBO functie minder betaald word dan een MBO functie?
Uhh nee.

Er is een sterke trend dat loodgieters meer verdienen dan een marketeer. Huur ze maar eens in.

Waarom je deze illusie hebt?
Twee redenen: je ouders zijn opgegroeid in een tijd waar kennis en intellect schaars waren. Zij denken onterecht dat WO > HBO > MBO.
Andere reden is de hogeschool zelf. Die heeft baat gekregen bij het feit dat je bij hen bent komen studeren en hebt afgerond (daarvoor ontvangen ze geld) - wat er daarna met je gebeurt ben je op jezelf aangewezen.

IT is trouwens niet schaars meer. Men is vooral op zoek naar 'goedkope IT' lui en niche specialisten.

Ten slotte hebben we in Nederland het systeem met laag beginnen +/- 2000, en daarna (als het goed is) fors omhoog +/- 4000. Als je meteen op 3000-4000 wilt beginnen moet je uitwijken naar Duitsland bijvoorbeeld.

Als jij je doorontwikkeld in IT Security zit je zeer waarschijnlijk gebakken. Neemt niet weg dat je 'expectations' waarschijnlijk te hoog liggen.

Desondanks hoef je niet te pikken dat 40+ je de kansen ontneemt om een huis + familie te onderhouden - doorzoeken en eventueel emigreren. Anderzijds kom je in het buitenland ook jezelf tegen als je niet de moeite hebt genomen om je echt te ontwikkelen - waar vraag naar is.

Harm_H wijzigde deze reactie 21-04-2017 15:10 (4%)

Mijn tweakblog over de toekomst

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
quote:
Harm_H schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 15:06:
[...]

Uhh nee.

Er is een sterke trend dat loodgieters meer verdienen dan een marketeer. Huur ze maar eens in.

Waarom je deze illusie hebt?
Twee redenen: je ouders zijn opgegroeid in een tijd waar kennis en intellect schaars waren. Zij denken onterecht dat WO > HBO > MBO.
Andere reden is de hogeschool zelf. Die heeft baat gekregen bij het feit dat je bij hen bent komen studeren en hebt afgerond (daarvoor ontvangen ze geld) - wat er daarna met je gebeurt ben je op jezelf aangewezen.

[...]
Dit is over het algemeen genomen nog steeds waar in het zelfde vakgebied. Dus een ICT WO > HBO > MBO qua salaris.
Als je buiten een vakgebied gaat kijken dan is het natuurlijk een ander verhaal. Een WO afgestudeerde in geschiedenis, verdient waarschijnlijk minder dan een MBO afgestudeerde machine operator.

1700 voor HBO ICT starter lijkt mij wel aan de lage kant. Hoewel de inflatie laag is, kreeg je als HBO IT starter 10 jaar geleden volgens mij al meer.

De overheid stimuleert wel om steeds meer hoger opgeleiden te krijgen. Aangezien de bevolking IMHO niet in hetzelfde tempo slimmer is geworden, betekent dit volgens mij verwatering van de diploma's. Dus iemand die vroeger "slim" genoeg was om MBO te doen, wordt nu geacht HBO te gaan doen. Zo werkt dat natuurlijk niet. En dus die persoon die eigenlijk MBO niveau had heeft nu een HBO diploma, wat een HBO diploma minder waard maakt.

[SAY NO TO SILVERS - SILVERS FUND TERRORISM]

• t_captain
De doorsnede in belongingen is aan het veranderen.

Vroeger (de tijd van de sociale partners en de in steen gebeitelde CAO's) werd iedere academicus hoog ingeschaald omdat dat nu eenmaal zo hoorde. Aan de andere kant kon een zeer sterke en gewilde MBO-er niet veel verdienen, want de schaal ging nu eenmaal niet hoger voor die opleiding en leeftijd.

Doorleren voor een "hoger" diploma had een bijna zekere payout.

Nu zijn er steeds meer organisaties gekomen met een opportunisticsh en meritoratisch beloningsbeleid. Schaarste aan loodgieters, overschot aan antroposofen? Het zal je niet verbazen dat de gemiddelde loodgieter een hoger inkomen heeft dan de gemiddelde antroposoof.

• Sissors
quote:
smurfinmark schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:18:
[...]

En hier spreekt eerlijk gezegd je onervarenheid een beetje uit. Het is helemaal niet nodig om alles zwart op wit te hebben, en als je daar op gaat lopen hameren spreekt daar een gebrek aan vertrouwen vanuit.
Euh oké, maar dit wordt wel een beetje verwarrend voor TS als eerst nog wordt verteld dat je juist wel het op papier moet krijgen:
quote:
[...]

Heb je dit op papier staan? Want in 9 vd 10 gevallen zijn dit gewoon mogelijkheden en geen zekerheden die je voorgehouden worden.

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 17:34
Bij ons (overheid) is het startsalaris van de laagste HBO functie ongeveer ¤2400,-. Dit op basis van 36 uur per week, 8% "13e maand", geen auto.
Voordeel van een salaristabel, je weet waar je aan toe bent :+ Het is wel door heel het land hetzelfde. Dus in Groningen/Friesland/Limburg zit je gunstiger dan in de Randstad, omdat het leven dar goedkoper is.
Overigens is dat niet alleen voor ICT maar ook voor HRM, communicatie enz enz.

• Sakesushi
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 10:14
Jeetje dat is laag.
Ik heb MBO 3 en ik begon met 2350 euro pm

Acties:
  • +1Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: december 2012
  • Niet online
quote:
Sakesushi schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 19:59:
Jeetje dat is laag.
Jeetje dat is hoog.
Voor een MBO 3 beginner.

lol+lol=hihi

• Sissors
quote:
Jeetje dat is laag.
Als je niet aan het trollen bent, wat moeilijk te verwachten is met je post, dan is dat gewoon erg veel voor MBO3.

• MajinZ
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 15:36
quote:
Jeetje dat is laag.
Jeetje dat is hoog.
Ik heb MBO 3 en ik begon met 1200 euro pm

Op m'n 21e (ben nu 30), dus nog geen minimumloon. Nu zit ik op 3000 en als ik de jaarlijkse winstuitkering erbij optel meer dan 4000. En daar heb ik hard voor moeten werken, zeker met een MBO 3 diploma op zak. MBO, HBO, WO, whatever. Het is uiteindelijk ook simpelweg een kwestie van "wat de gek er voor geeft".

Verder is je reply inhoudelijk absoluut van toegevoegde waarde :)

• BadpunK
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16:46

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

quote:
Jeetje dat is laag.
Zeker met 70 uur per week werken. Klinkt een beetje als een trollolol..

Enige tip die ik de tas mee kan geven is: staat je niet blind op de centen. Kijk naar het werk, doorgroeimogelijkheden, opleidingen etc. Daar kom je uiteindelijk verder mee, dan een hogere startsalaris.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• turtles3
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 11-12 20:45
quote:

Reiskosten vergoeding is een ruim begrip, de werkgever hoeft als minimum maar 19 ct de km te betalen,
De werkgever HOEFT helemaal geen reiskosten vergoeding te geven.
Daarbij worden de reiskosten gedeeltelijk belast, het telt niet mee bij pensioenopbouw. Als je in de WW komt tellen reiskosten ook niet mee voor de uitkering. :)

• Gomez12
quote:
Sissors schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 18:56:
[...]

Euh oké, maar dit wordt wel een beetje verwarrend voor TS als eerst nog wordt verteld dat je juist wel het op papier moet krijgen:

[...]
Ho ho, ik zeg niet dat hij het op papier moet krijgen. Ik probeerde alleen aan te geven dat TS het met veel zekerheid zei terwijl het helemaal geen zekerheid is aangezien de werkgever helemaal niet weet of hij het wel kan.

• Sakesushi
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 10:14
quote:
Sissors schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 20:43:
[...]

Als je niet aan het trollen bent, wat moeilijk te verwachten is met je post, dan is dat gewoon erg veel voor MBO3.
Blijkbaar heb ik geluk dan.
quote:
MajinZ schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 20:50:
[...]

Jeetje dat is hoog.
Ik heb MBO 3 en ik begon met 1200 euro pm

Op m'n 21e (ben nu 30), dus nog geen minimumloon. Nu zit ik op 3000 en als ik de jaarlijkse winstuitkering erbij optel meer dan 4000. En daar heb ik hard voor moeten werken, zeker met een MBO 3 diploma op zak. MBO, HBO, WO, whatever. Het is uiteindelijk ook simpelweg een kwestie van "wat de gek er voor geeft".

Verder is je reply inhoudelijk absoluut van toegevoegde waarde :)
Ik ben nu 29, en ontvang nu 2400 bruto pm voor 40u per week.
Zelf ga ik er wekelijks ver overheen ivm altijd onderweg voor mijn werk.

Sakesushi wijzigde deze reactie 22-04-2017 13:43 (57%)

• Sissors
Euh beetje offtopic hoor. Maar MBO3 heb je normaal op je 20ste ofzo af. Nu ben je 9 jaar verder, en ben je totaal ¤50 per maand omhoog gegaan? Nu zal het zeker dat gemiddeld genomen hoger opgeleiden het vooral van salaris groei moeten hebben en minder startsalaris, en dus dat gemiddeld genomen lager opgeleiden minder groeien in salaris. Maar ¤50 erbij in bijna 10 jaar is wel heel erg mager.
Pagina: 1

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*