[MediaServer Storage Full]

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chest3r
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-01 13:53
All,

Ik heb een Plex Media server op dit moment met hardware matige raidcontoller waar ik nu in RAID5 6TB heb. Nu begin ik aan de 5TB te komen en zou ik graag kijken wat de gemakkelijkste manier is om uit te breiden..

Ik zou graag iets hebben dat ik puur kan gebruiken als opslag "DAS/NAS" achtig iets?
Wat zouden jullie voorstellen?

Zelf dacht ik aan: 4x4TB toevoegen in aparte media server die dan puur geserveerd kan worden aan PLEX VM als storage?

Momenteel heb ik dus nog niets buiten mijn media server waar Plex is gevirtualiseerd.

16Gb RAM - 4x2TB RAID5 - I5 - Hardware raidcontroller.

thx

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom aparte media server? Als je tijd hebt, kan je toch ook 1 voor 1 de bestaande disks vervangen van 2TB naar 4TB het stuk en daarna je volume uitbreiden naar 12TB netto? Weet niet of jouw controller hier lang/kort over doet en waarom je "vind" dat jouw controller wat matig is.

Je kan ook Plex Server draaien op de gemiddelde NAS van Synology enzo; nou kosten deze ietsjes meer dan een betere RAID-controller maar ook een NAS is een goede, misschien wel energiezuiniger, optie om een flinke hoeveelheid data op het netwerk bekend te maken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Chest3r
MAX3400 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 16:23:
Waarom aparte media server? Als je tijd hebt, kan je toch ook 1 voor 1 de bestaande disks vervangen van 2TB naar 4TB het stuk en daarna je volume uitbreiden naar 12TB netto? Weet niet of jouw controller hier lang/kort over doet en waarom je "vind" dat jouw controller wat matig is.

Je kan ook Plex Server draaien op de gemiddelde NAS van Synology enzo; nou kosten deze ietsjes meer dan een betere RAID-controller maar ook een NAS is een goede, misschien wel energiezuiniger, optie om een flinke hoeveelheid data op het netwerk bekend te maken.
Max, heb me misschien niet goed uitgedrukt, maar ik heb dus de Plex media server staan, met data reeds op.. Nu wil ik gewoon extra storage toevoegen maar er fysiek geen plaats meer..

Verder bedoel ik met "hardware matige" raidcontroller de LSI 9240-8i

• MAX3400

MAX3400

Chest3r schreef op donderdag 20 april 2017 @ 16:30:
[...]

Max, heb me misschien niet goed uitgedrukt, maar ik heb dus de Plex media server staan, met data reeds op.. Nu wil ik gewoon extra storage toevoegen maar er fysiek geen plaats meer..

Verder bedoel ik met "hardware matige" raidcontroller de LSI 9240-8i
Duidelijk.

Maar, als ik kijk op https://www.broadcom.com/...lers/megaraid-sas-9240-8i dan kan je maximaal 16 drives aansluiten. Als je in je huidige case geen plek meer hebt voor meer disks, dan raad ik je dus aan om 1 disk uit je huidige RAID5 eruit te halen, er een grotere voor in de plek te stoppen, rebuild, volgende disk vervangen etc.

Dan heb je zometeen 4x 2TB RAID5 + 4x 2TB "slack". Door resizen van je RAI5-volume (mits de LSI dat snapt), kom je dan op 4x 4TB RAID5 voor 12TB netto (dus een verdubbeling van je huidige ruimte).

• Chest3r
MAX3400 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 16:34:
[...]

Duidelijk.

Maar, als ik kijk op https://www.broadcom.com/...lers/megaraid-sas-9240-8i dan kan je maximaal 16 drives aansluiten. Als je in je huidige case geen plek meer hebt voor meer disks, dan raad ik je dus aan om 1 disk uit je huidige RAID5 eruit te halen, er een grotere voor in de plek te stoppen, rebuild, volgende disk vervangen etc.

Dan heb je zometeen 4x 2TB RAID5 + 4x 2TB "slack". Door resizen van je RAI5-volume (mits de LSI dat snapt), kom je dan op 4x 4TB RAID5 voor 12TB netto (dus een verdubbeling van je huidige ruimte).
Hmm, wist niet dat het "zo makkelijk" kon, ga ik alvast ook even bekijken dan

• MAX3400

MAX3400

Chest3r schreef op donderdag 20 april 2017 @ 16:36:
[...]

Hmm, wist niet dat het "zo makkelijk" kon, ga ik alvast ook even bekijken dan
1. Bekijk wel ff wat de maximale disk-size is die de LSI aan kan
2. Google ff rebuild times; per vervangen disk kan dit best dagen duren

Hopelijk is het een acceptabele oplossing voor je; zo niet, dan gaan we verder in dit topic :)

• Chest3r
MAX3400 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 16:37:
[...]

1. Bekijk wel ff wat de maximale disk-size is die de LSI aan kan
2. Google ff rebuild times; per vervangen disk kan dit best dagen duren

Hopelijk is het een acceptabele oplossing voor je; zo niet, dan gaan we verder in dit topic :)
1. - ■■ >2TB logical drive support -> dat zal dus niet lukken helaas? :(
2. ik lees rebuild times van 8-24uur...

Het lijkt ergens ook "veiliger in mijn hoofd" een 2e box neer te zetten puur met storage?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:28
Zit je al op de meest recente firmware (i.v.m. de logical 2TB beperking die daarmee mogelijk wordt verholpen)?

• Chest3r
Renault schreef op donderdag 20 april 2017 @ 17:06:
Zit je al op de meest recente firmware (i.v.m. de logical 2TB beperking die daarmee mogelijk wordt verholpen)?
Toen ik deze gekocht heb, heb ik hem meteen geupdate naar latest firmware.
Vroeger toen ik nog in een computerwinkel werkte, hebben we nooit echt problemen gehad met schijven groter dan 2TB..

• MAX3400

MAX3400

Chest3r schreef op donderdag 20 april 2017 @ 16:42:
[...]

1. - ■■ >2TB logical drive support -> dat zal dus niet lukken helaas? :(
2. ik lees rebuild times van 8-24uur...

Het lijkt ergens ook "veiliger in mijn hoofd" een 2e box neer te zetten puur met storage?
Mijn vraag blijft nog steeds open; heb je in je huidige "server" nog plek om extra 2TB disks te plaatsen? Zo ja, volgens de specs kan jouw RAID-controller 16 disks aan in een RAID-opstelling dus zou je "theoretisch" in totaal 16x 2TB kunnen plaatsen voor 30TB netto storage.

Zo niet, dan kan je bijna elke andere storage neerzetten; een NAS, een PC met FreeNAS of whatever en die ook mounten (over het netwerk) als source voor je Plex instance.

Maar wil je het goed doen en voorbereid zijn op de toekomst (data-groei mogelijk), adviseer ik je een recente 4-bay NAS aan te schaffen, zoals een Synology en daar goed te letten op welke disks er in mogen. pricewatch: Synology DiskStation DS416 kan bijvoorbeeld 40TB bruto aan in 4x 10TB disks. Ook hiervoor geldt; je kan met bijvoorbeeld 4x 4TB beginnen en later vergroten door disks te vervangen.

Maar er zijn ook meerdere topics op GoT zoals Het Grote XPenology Topic waar je een PC kan inzetten om "fileserver" te spelen zonder direct afhankelijk te zijn van bepaalde RAID-controllers etc.

• Chest3r
MAX3400 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 08:39:
[...]

Mijn vraag blijft nog steeds open; heb je in je huidige "server" nog plek om extra 2TB disks te plaatsen? Zo ja, volgens de specs kan jouw RAID-controller 16 disks aan in een RAID-opstelling dus zou je "theoretisch" in totaal 16x 2TB kunnen plaatsen voor 30TB netto storage.

Zo niet, dan kan je bijna elke andere storage neerzetten; een NAS, een PC met FreeNAS of whatever en die ook mounten (over het netwerk) als source voor je Plex instance.

Maar wil je het goed doen en voorbereid zijn op de toekomst (data-groei mogelijk), adviseer ik je een recente 4-bay NAS aan te schaffen, zoals een Synology en daar goed te letten op welke disks er in mogen. pricewatch: Synology DiskStation DS416 kan bijvoorbeeld 40TB bruto aan in 4x 10TB disks. Ook hiervoor geldt; je kan met bijvoorbeeld 4x 4TB beginnen en later vergroten door disks te vervangen.

Maar er zijn ook meerdere topics op GoT zoals Het Grote XPenology Topic waar je een PC kan inzetten om "fileserver" te spelen zonder direct afhankelijk te zijn van bepaalde RAID-controllers etc.
In de huidige server heb ik inderdaad geen plek meer helaas, dus zal moeten uitwijken.
Ik ga eens kijken naar FreeNAS, of inderdaad een Synology :)

bedankt!

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Is het niet goedkoper om een nieuwe kast met meer plek voor extra schijven te kopen? Als dit systeem natuurlijk naar behoren werkt dan zou het zonde zijn om een nieuw systeem te kopen alleen voor extra schijven.
Pagina: 1