Ik wil mijn HP microserver binnenkort vervangen. Op dit moment draai ik een OpenVPN AS, Ubuntu server en een Synology variant als esxi virtuele machines hierop. Na de vervanging wil ik af van machines draaiend onder esxi. Ook wil ik RAID-5 gaan gebruiken, waar ik nu alleen nog op backups van mijn belangrijkste data leun.
Hardwarematig begint de server al redelijk vorm te krijgen, maar ik loop vast op het OS. Moet ik nou FreeNAS gaan gebruiken, Ubuntu of iets als unRAID. Uit een snelle scan lijken ze allemaal geschikt om als OS te dienen.
Zaken die ik wil:
- Liefst een grafische (web) schil om zaken te kunnen regelen, naast de mogelijkheid commandline te gebruiken (via SSH)
- RAID ondersteuning (software)
- Web/LAMP server (voor Spotweb. Gebruikt ook cron op dit moment)
- OpenVPN server om op mijn eigen netwerk te komen
- Keuze in applicaties die via een VPN route naar buiten moeten gebruiken
- Samba server
- Sonarr
- Radarr
- evt. Mylar
- Cloud server voor synchroniseren documenten
- NZBget
- Torrent client die samenwerkt met Sonarr en Radarr
- Uitlezen zonnepanelen en uploaden naar PVoutput (gebruik nu https://github.com/aiolos/Omnik-Data-Logger)
- Synchroniseren naar een Webdav locatie
- Plex kunnen draaien voor DLNA
- Mogelijkheid tot draaien virtuele machines (optioneel)
Mijn vraag aan mensen die ervaring hebben met de verschillende OS'en (en OS'en die ik nog niet heb bekeken): ben je tevreden en is het makkelijk te beheren.
Oh, mijn voorkeur gaat niet uit naar een Windows server
Hardwarematig begint de server al redelijk vorm te krijgen, maar ik loop vast op het OS. Moet ik nou FreeNAS gaan gebruiken, Ubuntu of iets als unRAID. Uit een snelle scan lijken ze allemaal geschikt om als OS te dienen.
Zaken die ik wil:
- Liefst een grafische (web) schil om zaken te kunnen regelen, naast de mogelijkheid commandline te gebruiken (via SSH)
- RAID ondersteuning (software)
- Web/LAMP server (voor Spotweb. Gebruikt ook cron op dit moment)
- OpenVPN server om op mijn eigen netwerk te komen
- Keuze in applicaties die via een VPN route naar buiten moeten gebruiken
- Samba server
- Sonarr
- Radarr
- evt. Mylar
- Cloud server voor synchroniseren documenten
- NZBget
- Torrent client die samenwerkt met Sonarr en Radarr
- Uitlezen zonnepanelen en uploaden naar PVoutput (gebruik nu https://github.com/aiolos/Omnik-Data-Logger)
- Synchroniseren naar een Webdav locatie
- Plex kunnen draaien voor DLNA
- Mogelijkheid tot draaien virtuele machines (optioneel)
Mijn vraag aan mensen die ervaring hebben met de verschillende OS'en (en OS'en die ik nog niet heb bekeken): ben je tevreden en is het makkelijk te beheren.
Oh, mijn voorkeur gaat niet uit naar een Windows server