Welk OS voor een eigen server

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:43
Ik wil mijn HP microserver binnenkort vervangen. Op dit moment draai ik een OpenVPN AS, Ubuntu server en een Synology variant als esxi virtuele machines hierop. Na de vervanging wil ik af van machines draaiend onder esxi. Ook wil ik RAID-5 gaan gebruiken, waar ik nu alleen nog op backups van mijn belangrijkste data leun.
Hardwarematig begint de server al redelijk vorm te krijgen, maar ik loop vast op het OS. Moet ik nou FreeNAS gaan gebruiken, Ubuntu of iets als unRAID. Uit een snelle scan lijken ze allemaal geschikt om als OS te dienen.

Zaken die ik wil:
- Liefst een grafische (web) schil om zaken te kunnen regelen, naast de mogelijkheid commandline te gebruiken (via SSH)
- RAID ondersteuning (software)
- Web/LAMP server (voor Spotweb. Gebruikt ook cron op dit moment)
- OpenVPN server om op mijn eigen netwerk te komen
- Keuze in applicaties die via een VPN route naar buiten moeten gebruiken
- Samba server
- Sonarr
- Radarr
- evt. Mylar
- Cloud server voor synchroniseren documenten
- NZBget
- Torrent client die samenwerkt met Sonarr en Radarr
- Uitlezen zonnepanelen en uploaden naar PVoutput (gebruik nu https://github.com/aiolos/Omnik-Data-Logger)
- Synchroniseren naar een Webdav locatie
- Plex kunnen draaien voor DLNA
- Mogelijkheid tot draaien virtuele machines (optioneel)

Mijn vraag aan mensen die ervaring hebben met de verschillende OS'en (en OS'en die ik nog niet heb bekeken): ben je tevreden en is het makkelijk te beheren.

Oh, mijn voorkeur gaat niet uit naar een Windows server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Ik heb hier Debian stable draaien op een microserver (Gen8 G1610T); het lukte mij niet om die te laten booten van een software raid configuratie. Het moederbord heeft een sd-kaart slot en ik heb uiteindelijk in plaats daarvan de /boot op een sdkaart laten installeren.
Verder werkt het prima.

Qua OS voor jouw toepassing: omdat je zoveel verschillende dingen wil zou ik eerder kiezen voor een standaard Linux variant dan voor iets toepassingspecifieks als FreeNAS. Want met een Ubuntu of Debian is het installeren meestal zo eenvoudig als "apt-get install bladiebla" en je hebt het.

Aan de andere kant: een grafische (web) schil krijg je met die oplossing niet. Dus als je dat echt wil zou FreeNAS wellicht een betere oplossing zijn.

Het is denk ik meer een kwestie van waar je jezelf prettig bij voelt en waar je het makkelijkst mee overweg kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Springuin schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:24:
Ik heb hier Debian stable draaien op een microserver (Gen8 G1610T); het lukte mij niet om die te laten booten van een software raid configuratie. Het moederbord heeft een sd-kaart slot en ik heb uiteindelijk in plaats daarvan de /boot op een sdkaart laten installeren.
Verder werkt het prima.

Qua OS voor jouw toepassing: omdat je zoveel verschillende dingen wil zou ik eerder kiezen voor een standaard Linux variant dan voor iets toepassingspecifieks als FreeNAS. Want met een Ubuntu of Debian is het installeren meestal zo eenvoudig als "apt-get install bladiebla" en je hebt het.

Aan de andere kant: een grafische (web) schil krijg je met die oplossing niet. Dus als je dat echt wil zou FreeNAS wellicht een betere oplossing zijn.

Het is denk ik meer een kwestie van waar je jezelf prettig bij voelt en waar je het makkelijkst mee overweg kunt.
Je komt met webmin denk ik nog best een eind qua webinterface.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-09 19:17

Michidez

Zelden zo gelachen!

Als je zoveel services/servers wilt hebben dan is virtualisatie zeker interessant.

Ik ben nu aan het wachten op FreeNAS 9.10.3 in Mei. Dan komt er VM en docker support naar FreeNAS. Dus dan is FreeNAS tegelijk de fileserver en ook een beetje hypervisor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:46
Even ter informatie : RAID5 is tegenwoordig niet meer aan te raden bij grote schijven omdat de kans op het instorten van je array bij het falen van een disk in theorie groot is tijdens het rebuilden van je array (er is veel over te vinden maar het antwoord op https://superuser.com/que...ble-for-larger-disk-sizes zegt eigenlijk genoeg).

Voor een thuis server is dit uiteraard niet zo heel erg maar wel iets om rekening mee te houden bij je backup schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Springuin schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:24:

DennusB schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:25:
[...]
Je komt met webmin denk ik nog best een eind qua webinterface.
Ik kan me in Ubuntu vrij aardig redden. Webmin is wel een goede om uit te proberen, zeker omdat ik dit op mijn huidige ubuntu image al kan uittesten
Michidez schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:34:
Als je zoveel services/servers wilt hebben dan is virtualisatie zeker interessant.

Ik ben nu aan het wachten op FreeNAS 9.10.3 in Mei. Dan komt er VM en docker support naar FreeNAS. Dus dan is FreeNAS tegelijk de fileserver en ook een beetje hypervisor.
Ik lees nu wat vreemde dingen over FreeNAS. Dat VM en docker er eerst wel in zat en daarna opeens niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 08:43
celshof schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 07:54:
Ik lees nu wat vreemde dingen over FreeNAS. Dat VM en docker er eerst wel in zat en daarna opeens niet meer?
Dat klopt, is ook binnen het DIY NAS topic besproken. Via de volgende link kun je hier meer over lezen.
https://forums.freenas.org/index.php?threads/important-announcement-regarding-freenas-corral.53502/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:06
Ik draai thuis een Mini server/Game PC met Windows 10 waarop ik een 3 tal Hyper-V VM's heb draaien.
1 Management Server
1 Test server
1 DC/DNS/ADDS server

Op mijn Management Server heb ik ook Sonar draaien i.c.m. NZBGET die weer de data opslaat op mijn nas.
Verder doe ik vanaf mijn management server het algemeen beheer van de andere 2 VM's en mijn fysieke machine (via vnc ivm Steam Inhouse Streaming).

Alle VM's draaien op WIndows Server 2016 met laatste updates.
Mijn fysieke bak is Windows 10 met de Creator Update.

Omdat je veel zaken wilt doen, lijkt met mij zeer adviseerbaar om gebruik te maken van Virtuele Machines. Want ik kan mij voorstellen dat VPN met andere services problemen kan geven.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
VM's voor bepaalde specifieke taken lijkt inderdaad wel verstandig. Maar als ik het goed begrijp, zou dit ook via Docker moeten kunnen (?)

edit: ik heb nog niemand gehoord over unraid trouwens. Deze lijkt ook alles te ondersteunen dat ik zou willen, alleen is niet gratis. Maar voor $60 zou dat niet veel meer dan 10% van de aanschafprijs van een server zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door celshof op 21-04-2017 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Unraid gebruiker hier, ben er prima over te spreken. kost idd wel wat geld. maar veel minder dan een windows server licentie :+
Docker en VM is ook prima te doen via de GUI.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Standaard Debian-based distro of anders XenSever (is gratis) of Proxmox.

Wat je wil is niet te veel ofzo, maar het is aan te raden het wel een klein beetje van elkaar te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-08 14:41

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Sorry, was tot mijn schrik een topic hijack.

[ Voor 97% gewijzigd door Daantje20 op 24-04-2017 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Met ClearOS kom je volgens mij een heel eind dit is gebaseerd op CentOS 7. Als je met Docker containers wilt werkenkan je ook naar ClearVM kijken heb je beide.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Persoonlijk zou ik bij een server, ook thuis, altijd kiezen voor virtualisatie.
Welke hypervisor je kiest is afhankelijk van je eigen voorkeur.

Waarom wil je van ESX af?

Qua RAID5, dat is al gezegd, bij de huidige diskgroottes is de kans op fouten erg groot en het enige dat je er mee bespaard is geld.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Lees anders nog even door Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8 heen, daar hebben we het continu over deze vraag.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Tsja, het feit dat je een grafische schil wil, maakt het allemaal wat complexer.

Tenzij je het prima vindt om met VNC te verbinden met een Linux desktop, zal je naar web oplossingen hiervoor moeten kijken. Je zou eens naar CentOS of Fedora kunnen kijken, omdat je daar Cockpit hebt. Geen idee hoe volwassen dat inmiddels is, maar dan heb je iig een web interface waar je ook containers mee kunt beheren (voor NZBget etc).

Ook kun je bij die distributies ovirt.org krijgen, waarmee je KVM guests kunt beheren.

Zelf zit ik nog op Ubuntu, omdat ik dat simpelweg het beste ken. Maar ik kijk wel altijd met één oog richting CentOS / Fedora, omdat zij steeds meer leuke features hebben die het niet out of the box op Ubuntu doen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Pagina: 1