Vraag

• Anoniem: 911505
  • Registratie: April 2017
  • Niet online
Steeds meer ITers om mij heen worden benaderd door de organisatie RockstarsIT.
Nu heb ik nog nooit gehoord van deze organisatie en ik vroeg mij af of er een tweaker is die bij deze organisatie werkt, of iemand die ervaring heeft met deze organisatie en mij er iets meer over kan vertellen.
Onderstaand wat informatie over de organisatie.

De organisatie beschrijft zichzelf als volgt
"Wij zien IT’ers als de Rockstars van dit moment én van de toekomst. Alle grote veranderingen in de wereld komen van hun hand. Van elektrische auto’s tot medische vooruitgang en van communicatie via social media tot the internet of things waarmee je on remote je koelkast en verwarming bedient.
Elke Rockstar verdient een goede agency en vanuit die gedachte is Rockstars IT geboren. Rockstars IT ondersteunt jou met alles waar je je als IT-er niet mee bezig wilt houden. Wij zorgen onder andere voor de gaafste projecten en onderhandelen over het tarief zodat de Rockstars kunnen doen waar ze goed in zijn, de wereld veranderen.
Daarnaast zijn wij als volle dochter van LSG opgegroeid met het continu werken aan de ontwikkeling van jou als Rockstar. Door training op hardskill- of softskill-gebied en coaching op maat zorgen we er niet alleen voor dat je aan de top blijft maar dat je nog een stap verder dan dat gaat.
Rockstars IT staat voor passie voor je vak, werkondernemerschap en een energieke grondhouding. Wij willen graag dat iedereen het maximale uit zijn capaciteiten haalt. Hierbij vertegenwoordigen we alleen de echte Rockstars: excellente fullstack of backend .NET – en Java-programmeurs met een aantal jaar ervaring."

Nu zeggen zij jou te helpen met je persoonlijke ontwikkeling en onderhandeling van salaris en arbeidsvoorwaarden. In ruil hiervoor houden ze 30% van jouw uurtarief. Je krijgt dus 70% van het uurtarief, maar uit deze 70% moet je nog een aantal zaken betalen, het voorbeeld dat gegeven wordt op de site:
"Uit de 70% betaal je jouw eigen “vaste” loon, werkgeverslasten, externe opleidingskosten/certificeringen, vervoerskosten en kosten als een laptop, tablet of telefoon. Komen deze kosten lager uit dan het door jou verdiende deel, dan wordt dit uitgekeerd in de vorm van jouw variabele bonus. Hieronder volgt een voorbeeldje:
Rockstar Mick was afgelopen jaar goed voor een inzet van 1.800 uur tegen een gemiddeld uurtarief van 70 euro. Hiermee heeft hij een omzet gerealiseerd van € 126.000,00. Van dit bedrag gaat 30% naar Rockstars IT voor de kosten (personeel, pand, overhead etc.) die ze maken en hun inspanningen op het gebied van sales, relatiebeheer, coaching, administratie, kredietbeheer etc. Dit betekent dat Rockstar Mick € 88.200,00 overhoudt, waar bovengenoemde kosten van afgetrokken worden in aanloop naar zijn bruto variabele beloning voor zijn omzet.
Omzet x 70% € 88.200
Bruto jaarloon € 41.472
Werkgeverslasten € 9.728
Reis-, opleidings- en overige kosten € 10.944
Jaarbonus (bruto/bruto) € 26.056
Van deze € 26.056,00 dient Rockstars IT een deel in te houden dat gezien wordt als werkgeverslasten (indicatie 10%) over jouw bruto bonus.
"

Het kan aan mij liggen, maar ik begrijp niet zoveel van deze constructie. Wat is nou het uiteindelijk jaarloon?

Hiernaast komt het feit dat alleen de beste 30% van de medewerkers in aanmerking komt voor de opleidingsmogelijkheden die het bedrijf biedt. Wat in mijn ogen een beetje tegenstrijdig is, want deze 30% zijn toch al de ‘beste’ waarom zou je de overige 70% van de medewerkers dan niet de mogelijkheid willen geven om zichzelf te ontwikkelen?

Alle reacties

• kpg
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
Het salarisdeel ziet er redelijk eenvoudig uit, dat soort constructies komt vaker voor.
Dit lijkt op:
- Werknemer (WN) heeft vast salaris van €3200 per maand (maal 12 + vakantiegeld is €41472)
- WN draait omzet bij klant
- Werkgever (WG) roomt 30% van de omzet af
- Resterende 70% is in principe voor WN
- Uit deze 70% wordt het vaste salaris van WN betaald
- Werkgeverslasten (belasting door WG te betalen omdat jij salaris krijgt) worden hier ook uit betaald
- Wat overblijft (70% -/- salaris en WG-lasten) kan worden ingezet voor opleidingen, reiskosten (bruto/netto-voordeel)
- Wat overblijft (70% -/- salaris en WG-lasten en opl/reiskosten) wordt als brutosalaris uitgekeerd (wordt door belastingdienst gezien als salaris, dus wederom WG-lasten)

Je uiteindelijke salaris in het voorbeeld is dus €3200 + bonus die afhankelijk is van uurtarief en inzet bij de klant. Dit kan een interessante constructie zijn waarbij je zelf voordeel hebt bij een hoge inzetbaarheid en uurtarief. Maar zorg er wel goed voor dat alle berekeningen helder in het contract staan: of je inspraak hebt in de hoogte van opleidingskosten; of de bonus negatief kan worden bij lage omzet; etc.

Opleiding alleen voor de top 30% werknemers is wel vreemd.

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-03 08:46
Zoals je zelf aangeeft is nog niet iedereen bekend met dit concept. Werkgevers verschillen ook in de implementatie.

Ze rekenen het graag even met je door.

Een paar kleine puntjes
- je bonus krijg je 1 keer per jaar.
- de doorberekende werkgeverlasten zijn vrij hoog. Dit is niet raar. Bij "normaal" dienstverband zie je dit niet.
- je vaste salaris is in potentie lager als bij "normaal" dienstverband. Hierdoor kan het lastiger zijn om een hogere hypotheek aan te gaan.

Bovenstaande is zeker niet negatief bedoeld. Het is een nieuwere tak van LSG waar je leuk kan detacheren.
Er zijn meedere clubs die een vergelijkbare constructie aanbieden. Je kan dus ook even vergelijken en met meerdere partijen in gesprek gaan (ik ben ook altijd opzoek naar goede developers:)).

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-03 15:54

t_captain

Moderator General Chat
Uit het voorbeeld van Mick:
Omzet x 70% € 88.200
Bruto jaarloon € 41.472
Werkgeverslasten € 9.728
Reis-, opleidings- en overige kosten € 10.944
Jaarbonus (bruto/bruto) € 26.056
Van deze € 26.056,00 dient Rockstars IT een deel in te houden dat gezien wordt als werkgeverslasten (indicatie 10%) over jouw bruto bonus."
Mick verdient dus 41.5k vast en 23k flexibel. In totaal 65k per jaar. Als je alles op een hoop zou gooien, zou het neerkomen op 5000 bruto per maand (12x plus 1x vakantiegeld). Daar komt bij 10k aan secundaire AV bij. Denk aan een Megane, een laptop en een beetje opleidingsbudget.

Twee adders:
1. de berekening gaat uit van 1800 uur per jaar declarabel. Ik vind dat een te hoge schatting. Ik heb zelf in de afgelopen zes jaar gemiddeld zo'n 1750 uur declarabel gewerkt, en dat is ech een behoorlijk gunstige situatie (enkele lange projecten, geen ziekte, niet veel leegloop). Ik denk dat 1700 een meer realistische voorstelling is. Ten opzichte van de berekening van developers.nl scheelt dat 4400 bruto op de jaarlijkse bonus.

2. Een flexibele bonus is niet 1:1 vergelijkbaar met vast loon. De verhouding is afhankelijk van het risicoprofiel. Bij een bonus die lineair schaalt met je persoonlijke omzet, zou ik een factor 1.5 hanteren. Deze bonus schaalt echter niet lineair met je omzet, maar begint pas boven de 62k omzet te tellen. Bij dat risicoprofiel zou ik denken aan een factor 2.

Als ik deze twee factoren optel, kom ik op:

* 41.500 per jaar vast
* 18.500 per jaar flexibel, imho equivalent met 9.250 vast.

Met andere woorden, een equivalent brutoloon van 4000 per maand, plus auto.

Zo beschouwd is het een prima beloning, maar ook weer niets bijzonders. Desondanks, wel interessant voor mensen die een stukje risico willen nemen met hun inkomen, om er waarschijnlijk wat meer van te maken.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:44

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Anoniem: 911505 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:26:
Hiernaast komt het feit dat alleen de beste 30% van de medewerkers in aanmerking komt voor de opleidingsmogelijkheden die het bedrijf biedt. Wat in mijn ogen een beetje tegenstrijdig is, want deze 30% zijn toch al de ‘beste’ waarom zou je de overige 70% van de medewerkers dan niet de mogelijkheid willen geven om zichzelf te ontwikkelen?
Die 30% is niet alleen vreemd, zoals kpg opmerkt, maar mogelijk ook onwettig...

Zoals ik uit een ander topic leerde:
http://www.bw7.nl/Wetswij...icht-per-1-juli-2015.html

'De werkgever stelt de werknemer in staat scholing te volgen die noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn functie en, voor zover dat redelijkerwijs van hem kan worden verlangd, voor het voortzetten van de arbeidsovereenkomst indien de functie van de werknemer komt te vervallen of hij niet langer in staat is deze te vervullen.'

Het wetsartikel:
http://wetten.overheid.nl...l10_Afdeling1_Artikel611a

Weet alleen dus niet of Rockstar IT nu echt "werkgever" is en daarmee onder die wet valt, of dat ze zich slim onder die wet uit hebben weten te werken omdat ze alleen iets als payrolling doen, waar mogelijk (maar ik ben daar niet zeker van), andere regels voor gelden.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-03 12:19
Ik werk met een vergelijkbare constructie, met lager basisloon, maar meer keuze (ook in opdracht). PM als je meer info wilt (hoe je salarisstrook eruit ziet bijvoorbeeld en hoe je zaken zou moeten regelen).

Er zijn wel een paar adders en vraagt wel enige volwassenheid van jezelf om er meer uit te halen, dan gewoon in loondienst. Als je bijvoorbeeld elke dag 80km heen en 80km terug rijdt gaat dat wel van je "bonus" af (die 10k euro). Als je zorgt dat je netjes op je fietsje kan of in de buurt kan werken en geen lease auto nodig hebt, steek je al 10k in je zak. Opleiding bijvoorbeeld, zijn dit dure inhouse trainingen van 1500 euro per stuk waar je met 20 man in een klaslokaal zit of mag je dat helemaal zelf regelen (gaat van je bonus af). Pensioen zelf regelen (of niet).

• zerokill
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-03 14:35
Ik snap niet helemaal dat rockstars een deel van de bonus dient in te houden als werkgeverslasten. Als de verdeling 70/30 is dan is het toch aan jou om te regelen dat alle lasten worden betaald van je 70%?

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-03 15:54

t_captain

Moderator General Chat
Dat klopt op zich wel.

Bijvoorbeeld:

Omzet 100k
--> budget voor uitbetaling 70% = 70k
Vaste loonkosten (salaris, premies UWV, pensioen, secundaire AV): 60k.
--> resteert voor bonus: 70k budget - 60k vaste loonkosten = 10k

Van 10k kun je echter geen 10k bruto bonus betalen. Er moet ook nog inkomensafhankelijke bijdrage ZVW en premies werknemersverzekeringen worden betaald. Zit je onder de twee premiegrenzen (UWV en ZVW zijn iets anders; beide zitten rond de ~55k per jaar), dan is dat ongeveer 25%. Dan is 10k dus genoeg om 8k bonus te betalen. Boven de premiegrenzen kan 100% van de bonuspot naar de (bruto) bonus. Grosso modo is 90% wel realistisch.

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-03 21:31
Ik werk inmiddels 8,5 jaar in een vergelijkbare constructie. Niets op aan te merken maar kijk goed naar de voorwaarden en of je je hierin ook écht kunt vinden.

Bijvoorbeeld:
Wat gebeurt er wanneer je geen klus hebt (Krijg je dan salaris? maar ook verplichtingen. Moet je verplicht op kantoor zijn of kan dit ook anders)
hoe zijn je vakantiedagen geregeld
hoe regel je opleidingen
wie is verantwoordelijk voor het binnenhalen van opdrachten
Pensioen
Auto/Vervoer

Etc.

• Gopher
  • Laatst online: 05-08-2022
Een vriend van mij werkt bij RockStars. Ik heb 'm niet meer gesproken sinds hij hier begon, maar voor nu lijkt hij nog wel tevreden aan zijn actieve delen van posts op LinkedIn. Voorheen deed hij vrij weinig met social media.

Zover ik weet was hij wel te spreken over de hardware en mogelijkheden om centjes te verdienen, heeft ondertussen ook ca.10 jaar werkervaring zowel als detacheerder als vast in dienst. Dus ik verwacht dat hij wel weet wat redelijk is.

Zelf geen ervaring, behalve dat ik in hun systeem sta en af en toe gebeld word voor events die ze organiseren.

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
En wat is nu het voordeel van Rockstars boven andere tussenbureau's die opdrachten voor ZZP'ers bemiddelen? Normaal gesproken pakt een tussenbureau namelijk tussen de 5% en 15% van het tarief. Hier regelen ze dan vaak de opdracht voor, de contracten en de betalingen.

Het enige wat Rockstars dan toevoegt is de mogelijkheid om cursussen te volgen? Tenzij ik nog meer mis.Daarnaast mis je natuurlijk de fiscale voordelen van ZZP'er zijn.

[Voor 7% gewijzigd door Azer op 20-04-2017 09:17]

• unezra

unezra

Gopher schreef op donderdag 20 april 2017 @ 08:34:
Zover ik weet was hij wel te spreken over de hardware en mogelijkheden om centjes te verdienen, heeft ondertussen ook ca.10 jaar werkervaring zowel als detacheerder als vast in dienst. Dus ik verwacht dat hij wel weet wat redelijk is.
Ik mis de relevantie van hardware hier.

Ok, ik weet dat veel mensen kicken op een dure laptop van de zaak, maar waarom?
Je hebt hardware om je werk te kunnen doen en soms betekend dat dat je als ICTer iets andere spullen nodig hebt (of iets andere spullen prettiger werken) dan de gemiddelde callcenter medewerker. Maar in the end vind ik het persoonlijk redelijk irrelevant, zolang je maar krijgt wat nodig is om je werk goed en prettig te doen. (Privé hardware koop ik zelf wel.)
Azer schreef op donderdag 20 april 2017 @ 09:15:
En wat is nu het voordeel van Rockstars boven andere tussenbureau's die opdrachten voor ZZP'ers bemiddelen? Normaal gesproken pakt een tussenbureau namelijk tussen de 5% en 15% van het tarief. Hier regelen ze dan vaak de opdracht voor, de contracten en de betalingen.

Het enige wat Rockstars dan toevoegt is de mogelijkheid om cursussen te volgen? Tenzij ik nog meer mis.Daarnaast mis je natuurlijk de fiscale voordelen van ZZP'er zijn.
Als een payroller zich gaat bemoeien met cursussen, is het geen payroller meer maar een detacheerder. Dat is dus ook wat ik niet helemaal begrijp aan dit verhaal. Wat *is* Rockstar nu eigenlijk? Is het een detacheerder? Een payroller? Een soort van tussenpersoon voor ZZPers? Of is het het allemaal?

Is het een soort van Snow? Competa?

Qua opleidingen, een ZZPer regelt dat zelf wel. Daar ben je immers ZZPer voor en daar is je uurtarief op aangepast. Juist als ZZPer kun je het beste zelf inschatten welke curssen het beste zijn om je marktwaarde en/of werkplezier te vergroten.

• Gopher
  • Laatst online: 05-08-2022
Mogelijk boeit hardware jou niet maar als ik een Dev machine voor privé kan gebruiken is dat wel jolig. Momenteel heb ik een desktop bij mijn werkgever. Thuiswerken is nog ruk nu, mijn pc is opgezet voor gamen. Voorheen deed ik experimenten op mijn Dev laptop, vind ik wel belangrijker. Dat het voor jou niet relevant is, dat kan. Ik weet dat die vriend er wel blij mee is tevens omdat hij vaak 2x per week thuis werkt(e).

• timag
  • Laatst online: 08-02 12:11
Het grote verschil tussen een constructie als dit en ZZP is dat je hier in loondienst bent. Dat betekent dat je minder van je tarief terugziet maar wel grotere zekerheden hebt. Zo zullen ze je een basissalaris doorbetalen als je geen opdracht hebt. Het is een beetje ZZPen voor mensen met koudwatervrees.

Ik heb geen ervaring met deze club, maar wel met een paar andere die hetzelfde werken. Het vervelende van deze constructie is dat als zij verantwoordelijk zijn voor je opdrachten zij het meeste invloed hebben op je tarief. En laat korting die ze daarop geven door de bonusconstructie nu voornamelijk uit jouw zak komen. Zij hebben nl. meer baat bij een ingezette medewerker dan bij een hoog tarief (al zullen ze er natuurlijk geen nee tegen zeggen). In een neergaande markt heb ik hier mensen erg ongelukkig van zien worden.

• unezra

unezra

Gopher schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 09:31:
Mogelijk boeit hardware jou niet maar als ik een Dev machine voor privé kan gebruiken is dat wel jolig. Momenteel heb ik een desktop bij mijn werkgever. Thuiswerken is nog ruk nu, mijn pc is opgezet voor gamen. Voorheen deed ik experimenten op mijn Dev laptop, vind ik wel belangrijker. Dat het voor jou niet relevant is, dat kan. Ik weet dat die vriend er wel blij mee is tevens omdat hij vaak 2x per week thuis werkt(e).
"Wel jolig" vind ik niet echt een reden om voor een werkgever te kiezen. Ik heb ook de luxe dat ik afgeschreven hardware mee naar huis mag nemen om een beetje mee te hobbyen. Ben ik daar blij mee? Absoluut. Het blijft leuk om Echt Ijzer (tm) te spelen. Is het een reden om voor een werkgever te kiezen? Not really. Als ik het niet zou hebben zou ik mijn labs op een andere manier opbouwen.

Daarbij is mijn werk laptop en werk PC echt voor werk. Daar doe ik privé eigenlijk nauwelijks iets mee. Niet handig. Sloop ik die spullen, heb ik geen werkplek meer. Redenen genoeg om d'r dus niet te veel mee te rommelen. Daarbij wil ik geen privé data op mijn werkspullen hebben en vice versa. :)

Dat lab is een ander verhaal. Da's eigenlijk enkel voor experimenten die volstrekt vervangbaar zijn. De labs die ik fabriceer zijn vooral een soort van zelfstudie. Ik beschouw dat meer als "zorgen dat je het gereedschap krijgt dat je nodig hebt".
timag schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 20:52:
Het grote verschil tussen een constructie als dit en ZZP is dat je hier in loondienst bent. Dat betekent dat je minder van je tarief terugziet maar wel grotere zekerheden hebt. Zo zullen ze je een basissalaris doorbetalen als je geen opdracht hebt. Het is een beetje ZZPen voor mensen met koudwatervrees.
Kortom, iets in de richting van Snow en Competa, maar dan algemener? (NIet specifiek op Linux/Unix gericht.)
Een detacheerder dus. Maar dan een die redelijk transparant (ook naar buiten toe) is over hoe je uiteindelijke salaris is opgebouwd.
Ik heb geen ervaring met deze club, maar wel met een paar andere die hetzelfde werken. Het vervelende van deze constructie is dat als zij verantwoordelijk zijn voor je opdrachten zij het meeste invloed hebben op je tarief. En laat korting die ze daarop geven door de bonusconstructie nu voornamelijk uit jouw zak komen. Zij hebben nl. meer baat bij een ingezette medewerker dan bij een hoog tarief (al zullen ze er natuurlijk geen nee tegen zeggen). In een neergaande markt heb ik hier mensen erg ongelukkig van zien worden.
Yep. Maar is dat niet bij de meeste detacheerders?
Los van wat image building en de transparantie hierover, mis ik nog steeds waarin ze echt onderscheidend zijn.

• timag
  • Laatst online: 08-02 12:11
unezra schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 21:06:
[...]

Yep. Maar is dat niet bij de meeste detacheerders?
Los van wat image building en de transparantie hierover, mis ik nog steeds waarin ze echt onderscheidend zijn.
Er zijn ook detacheerders die je gewoon een salaris betalen. Daar gaat door de tijd heen met je tarief ook je salaris omhoog. Alleen als het dan een keertje tegenvalt is het hun risico, niet het jouwe.

Wat mij een beetje tegenstaat, precies wat je zegt vwb transparantie en image: het wordt gebracht als ZZP zonder de nadelen en dat is niet de feitelijke situatie.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:32
Aangezien dit topic door een cloneaccount is aangemaakt en er al een topic loopt sluit ik dit topic. Een discussie kan verder in ervaring met Rockstars IT.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee