Wat vinden jullie van deze pc, die ik ga gebruiken voor onder andere gamen?
https://azerty.nl/basket/...pOjE7aTozODU0NDY7aToxO30=
https://azerty.nl/basket/...pOjE7aTozODU0NDY7aToxO30=
Verwijderd
GTA V, H1Z1 kotk, fps gamesVerwijderd schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:07:
Gamen is een heel ruim begrip. Welke games, instellingen, resolutie etc.
De voeding is een no go. Neem een CX450M of Pure Power 10 400w.
[ Voor 6% gewijzigd door Amophix op 18-04-2017 22:10 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dat hele "de nvidia kaarten doen het niet zo lekker op Ryzen" verhaal valt best mee.Mentgeak schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:19:
Ik zou voor de RX 480 (opvolger RX 580) gaan als je voor Ryzen als CPU kiest.
Dat is niet meer het geval sinds de ReLive drivers. De performance van de polaris kaarten neemt nog steeds iedere paar dagen toe sinds AMD om de halve week een driver update geeft.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:44:
Inderdaad, pak de CX450M als voeding. Betere kwaliteit en dat is goed voor de levensduur van je PC.![]()
Ook zou je kunnen overwegen om de GTX1060 te vervangen voor een RX480. Die is gemiddeld wel een aantal procent langzamer in de meeste games. Nu, waarom stel je zo iets doms voor vraag je je af? Goede vraag.
Het verschilt nog wel. Een aantal benchmarks van vandaag, vanwege de RX580, laten zien dat de GTX1060 nog wel voor licht in een aantal games. In ieder geval is het voor de prijs wel een overwinning voor de RX480.youridv1 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:46:
[...]
Dat is niet meer het geval sinds de ReLive drivers. De performance van de polaris kaarten neemt nog steeds iedere paar dagen toe sinds AMD om de halve week een driver update geeft.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Goede tips, heel erg bedankt. En wat bedoel je met "Dat is een bug die als het goed is volgende maand opgelost moet worden met een nieuwe bios." Ligt dat aan het type moederbord?DaniëlWW2 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:44:
Inderdaad, pak de CX450M als voeding. Betere kwaliteit en dat is goed voor de levensduur van je PC.![]()
Verder zou ik overwegen iets meer te betalen voor de Ryzen 5 1600. Die is veel meer future proof voor weinig extra kosten. Ook zou je kunnen overwegen om de GTX1060 te vervangen voor een RX480. Die is gemiddeld wel een aantal procent langzamer in de meeste games. Nu, waarom stel je zo iets doms voor vraag je je af? Goede vraag.
Ten eerste omdat je met een RX480 8GB toch enkele tientjes kan besparen. Ten tweede omdat in DX12/Vulkan API games, AMD behoorlijk wint van Nvidia. Daar zijn hardwarematige redenen voor en dat gaat ook niet veranderen met betere Nvidia drivers en tijd. Uiteindelijk is DX12/Vulkan de toekomst, en niet DX11. Ten derde omdat het nu al jaren zo is dat Nvidia na een paar jaar haar GPU's laat vallen als een baksteen als het om ondersteuning gaat terwijl AMD nog ondersteunt. Als laatste is het ook al jaren zo dat AMD inloopt qua prestaties op Nvidia en er nog wel eens overheen gaat na een paar jaar.
Wil je de RX480 overwegen dan kan ik de Sapphire, XFX en MSI versies aanraden. Gezien de voorkeur voor Azerty zal deze de beste keuze zijn denk ik. XFX RX480 8GB Voor een out of the box OC versie 8GB versie moet je deze hebben: MSI RX480 8GB. Ga je je GPU gewoon vervangen wanneer dit nodig is en wil je nog wat extra besparen, dan vallen de 4GB versies van de RX480 ook te overwegen. Op het moment zal je geen verschil moeten merken in games tussen de 4 en 8GB versies. Ga je het verschil merken dan zit je over de 4GB vram gebruik en zal je settings moeten verlagen. Dat zal over een paar jaar zover zijn, schat ik zo in, en dan zal je naar een upgrade moeten kijken.
Puur op prijs/kwaliteit zal de 4GB versie op het moment de voorkeur genieten. 8GB is meer voor het geval dat, een stukje extra zekerheid kopen. De 8GB versie zal waarschijnlijk wel iets waardevaster blijken als je deze over een paar jaar tweedehands zou willen doorverkopen. Voor de 4GB versie bij Azerty zal dan wederom de MSI de beste keuze zijn. MSI RX480 4GB
Verder, vergeet de RX580, min of meer een overclockte RX480 die vandaag uitkwam even. Ze zijn op het moment veel te duur voor de extra prestaties.
Voor de rest gewoon een leuke build. Ik heb zelf een 1700, dat moederbord, en dat geheugen. Hou er wel rekening mee dat je het geheugen nog even niet op 3200mhz kan zetten. Oke, dat kan wel, maar na een paar reboots is het dan weer 2133mhz. Dat is een bug die als het goed is volgende maand opgelost moet worden met een nieuwe bios.
In die paar games waar de 1060 een voorsprong kan geven van meer dan 5 fps, zijn de 1% en 0.1% lows van de polaris kaart meestal toch wat beter. Heb liever constantere frametime dan een average dat 5 fps hoger ligt.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:47:
[...]
Het verschilt nog wel. Een aantal benchmarks van vandaag, vanwege de RX580, laten zien dat de GTX1060 nog wel voor licht in een aantal games. In ieder geval is het voor de prijs wel een overwinning voor de RX480.
Nee, het probleem is de microcode van AMD. Dat is code waar je niet bij kan, hoort bij de software van je moederbord, de bios dus. De Ryzen lancering was minder dan optimaal.Amophix schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:48:
[...]
Goede tips, heel erg bedankt. En wat bedoel je met "Dat is een bug die als het goed is volgende maand opgelost moet worden met een nieuwe bios." Ligt dat aan het type moederbord?
Ben het met je eens hoor. Ik zeg alleen dat er ook games zijn waar de 1060 nog steeds beter presteert.youridv1 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:50:
[...]
In die paar games waar de 1060 een voorsprong kan geven van meer dan 5 fps, zijn de 1% en 0.1% lows van de polaris kaart meestal toch wat beter. Heb liever constantere frametime dan een average dat 5 fps hoger ligt.
[ Voor 20% gewijzigd door DaniëlWW2 op 18-04-2017 22:53 ]
Oke, is dat flashen een beetje lastig? Ben er namelijk niet bekend meeDaniëlWW2 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:51:
[...]
Nee, het probleem is de microcode van AMD. De Ryzen lancering was minder dan optimaal.![]()
Je zal alleen wel je bios moeten flashen als het zover is. In principe zit je helemaal goed met dat moederbord want als er iets misgaat, kleine kans maar het kan, dan heeft dat moederbord een reserve bios waarmee je de oorspronkelijke ook kan herstellen.![]()
Qua moederborden zelf is de Gaming 3 eigenlijk het beste B350 bord, en ook eentje die vanaf het begin al wat beter presteerde en sneller updates van Gigabyte kreeg. Je krijg bijvoorbeeld een betere audiochip op dat bord die je eigenlijk alleen bij de duurdere X370 bordjes vind. Dat was voor mij een van de redenen om die te kiezen.
[...]
Ben het met je eens hoor. Ik zeg alleen dat er ook games zijn waar de 1060 nog steeds beter presteert.
[ Voor 13% gewijzigd door youridv1 op 18-04-2017 23:06 ]
Bedankt, vraagje: hoe weet ik wanneer AMD dat probleem fixt en ik kan gaan flashen?DaniëlWW2 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 23:05:
^Dat dus voor zowel de GPU als bios flashen. Bij flashen kan het misgaan als bijvoorbeeld de stroom uitvalt. Dat is alleen zeer zeldzaam in Nederland. Dan heb je alsnog de backup bios op dat moederbord.
Voor gelijke prijs zou ik persoonlijk al voor de RX480 kiezen, voor een lagere prijs is het een makkelijke keuze. Zeker als je de XFX 8GB versie pakt waar het verschil al enkele tientjes is. De XFX heeft daarnaast ook een goede koeling en een speciaal ontworpen printplaat en is iets zuiniger. Zit waarschijnlijk ook iets meer ruimte voor overclocking in, als je hier interesse in hebt.
Het zal in dit topic voorbij gaan komen.Amophix schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 23:11:
Heel erg bedankt beide!
[...]
Bedankt, vraagje: hoe weet ik wanneer AMD dat probleem fixt en ik kan gaan flashen?
Oke en ervaar je tot die tijd erge performance met die lagere ram snelheid of valt dat mee?DaniëlWW2 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 23:13:
[...]
Het zal in dit topic voorbij gaan komen.![]()
AMD Ryzen & AM4 Ervaringen topic
Ongeveer een maand schat ik zo in, dan zijn de meeste RAM problemen hopelijk opgelost.
Het verschilt per game. Een paar frames per seconde is het ongeveer, en sommige games is het gewoon niks winst. Verder gaat het met name om minimale framerates die beter worden van sneller RAM. Omdat sommige games er wel van profiteren is het wel waard om iets meer te betalen voor sneller 3200 RAM.Amophix schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 23:16:
[...]
Oke en ervaar je tot die tijd erge performance met die lagere ram snelheid of valt dat mee?
Bedankt, ja ik koos ervoor omdat ik hoor van veel mensen dat Ryzen er wel baat bij heeft.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 23:19:
[...]
Het verschilt per game. Een paar frames per seconde is het ongeveer, en sommige games is het gewoon niks winst. Verder gaat het met name om minimale framerates die beter worden van sneller RAM. Omdat sommige games er wel van profiteren is het wel waard om iets meer te betalen voor sneller 3200 RAM.
Ryzen is een apart verhaal. Er zijn games die er meer van profiteren dan bij Intel het geval is, maar het is ook niet universeel. Overigens is de combinatie van een DX12 game, Ryzen en een RX480 GPU een zeer interessante. Een game zoals Civilization 6 presteert bizar goed met die combinatie. Dan bedoel ik, verslaat de GTX1080 goed.Amophix schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 23:20:
[...]
Bedankt, ja ik koos ervoor omdat ik hoor van veel mensen dat Ryzen er wel baat bij heeft.
[ Voor 27% gewijzigd door DaniëlWW2 op 18-04-2017 23:43 ]
Bedankt voor het aanbod, maar ik heb mijn bestelling al geplaatst inclusief assemblage bij Azerty.UltiemePCNerd schreef op woensdag 19 april 2017 @ 03:45:
Waar woon je eigenlijk? Voor reiskosten kan ik ook de PC assembleren, bespaart je 40 euro op assemblage en 100 euro op Windows licentie.
Ontzettend bedankt nog voor je informatie, heb er veel aan gehad!DaniëlWW2 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 23:29:
[...]
Ryzen is een apart verhaal. Er zijn games die er meer van profiteren dan bij Intel het geval is, maar het is ook niet universeel. Overigens is de combinatie van een DX12 game, Ryzen en een RX480 GPU een zeer interessante. Een game zoals Civilization 6 presteert bizar goed met die combinatie. Dan bedoel ik, verslaat de GTX1080 goed.
https://tweakers.net/ext/f/ldhBwCA7UmvQLcryPd7XNGSC/full.jpg
Ik blijf dit stiekem best grappig vinden.![]()
Hoe dit allemaal werkt, en waarom dit enige indicatie van de toekomst is, is een complex verhaal. Als je geïnteresseerd bent even even hebt, het is allemaal redelijk duidelijk uitgelegd hier en hier en verder in dit topic.
Het verklaard ook het advies voor de RX480/Ryzen 1600 als de meer future proof optie. I DX12 games winnen ze zo ongelofelijk veel in prestaties en dat is de toekomst.
Als laatste moet wel vermeld worden dat de vervanger van de RX480, de RX580, vandaag uit is gekomen. Op het moment betaal je er alleen nog veel te veel voor. De RX580 is eigenlijk een RX480 met hogere clockspeeds, en dus een paar procent sneller. Wat kan gebeuren is dat de RX480 in prijs gaat dalen de komende weken. Ik verwacht het alleen niet echt. Kan er helemaal naast zitten maar denk het niet. Mocht je een paar weken willen wachten om te zien wat er gebeurd met de prijzen, dan kan dit natuurlijk. Wil je nu gewoon je PC, gewoon kopen. Voor een paar procent prestaties is het niet waard om te wachten. Voor een paar tientjes misschien wel.
Ik denk dat die link aan het begin niet update als hij iets wijzigtVerwijderd schreef op woensdag 19 april 2017 @ 21:52:
Mag niet hopen dat je de slecht presterende voeding uit je wenslijst bestelt hebt.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq