Ik gebruik al een tweetal jaar de abonnementsformule voor lightroom/photoshop maar zeker door te traagheid bij browsen in de cataloog ben ik naar alternatieven aan het kijken, bijv acdsee. Iemand die overgeschakeld is naar alternatief? Zoja, welke en ervaring?
Vraag
Alle reacties
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Het gaat me niet specifiek om raw convertors, maar om de tool om makkelijk foto's te importeren naar juiste plaats en die te voorzien van keywords ed met automatisch conversie vn bestandsnamen enz
Bekijk het topic even, daar komt dat ook aan bod al doet de titel waarschijnlijk anders vermoeden
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ik ben zelf overgeschakeld naar capture one, maar ik kan die nou niet echt aanbevelen als het om browsen in de catalogus gaat. Ieder keer moet ie opnieuw zoeken naar afbeeldingen of blijft ie hangen en worden de rest van de afbeeldingen niet geladen. ook inport in traag.
[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 17-04-2017 13:59 ]
ora et labora
'Vroeger' had je Bibble, tegenwoordig heet dat Corel AfterShot Pro. Je kan ook kijken naar Darktable. Voor de rest, zie: https://www.google.nl/#q=lightroom+alternative
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Corel Aftershot Pro ondersteunt blijkbaar geen XT2 raw bestanden.
https://affinity.serif.com/en-us/
Hoor ik goede dingen over. Ook niet te duur. En niet-cloud.
Hoor ik goede dingen over. Ook niet te duur. En niet-cloud.
Photo Mechanic voor het importen, keyworden, raten en cullen, Capture One Pro voor de RAW processing en Affinity Photo voor de beeldmanipulatie. Adobe is bij mij compleet het raam uit, never looked back.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Heb blijkbaar ooit die Photo Mechanic eens geinstalleerd maar nooit getest en trial is nu voorbij. Ziet er wel ok uit. Ben echt serieus aan het overwegen om ook gelijkaardige stap te zetten, ben traagheid LR echt kotsbeu.
Photo Mechanic is de shiznit als het gaat om ingesten, renamen, iptcdata (metatags/keywords), en vervolgens te raten en te cullen. Er is geen programma wat soepeler en sneller door je raws heen browsed. In vergelijking is het huilen in LR waar het soms een seconde duurt als je van foto naar foto switched.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Ik gebruik IMatch van Photools voor het beheren van foto's aan de hand van tags/categories. Erg gebruiksvriendelijk programma vind ik.
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
@Chiron Hoor erg goeie dingen over Affinity (en ook over Capture One btw) maar hoe heb je dat gedaan met overstappen? De organisatie van al mijn foto's en al mijn bewerkingen zitten in LR. Als ik overstap ben ik mijn bewerkingen kwijt. Ja, je kunt alles exporteren maar dan ben je je bewerkingsgeschiedenis kwijt.... Hoe heb jij dit getackeld?
Hoe langer je met LR / PS werkt, hoe erger je vendor lock-in wordt. Maar dat heb je waarschijnlijk sowieso ongeacht welke software je gebruikt. Het nadeel bij Adobe is dan dat het op abonnements-basis gaat. En het is beetje zonde om tientje in de maand te blijven betalen alleen om je oude catalogus te kunnen blijven bekijken en bewerken.
Hoe langer je met LR / PS werkt, hoe erger je vendor lock-in wordt. Maar dat heb je waarschijnlijk sowieso ongeacht welke software je gebruikt. Het nadeel bij Adobe is dan dat het op abonnements-basis gaat. En het is beetje zonde om tientje in de maand te blijven betalen alleen om je oude catalogus te kunnen blijven bekijken en bewerken.
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Euh, nietsys64738 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 22:10:
@Chiron Hoor erg goeie dingen over Affinity (en ook over Capture One btw) maar hoe heb je dat gedaan met overstappen? De organisatie van al mijn foto's en al mijn bewerkingen zitten in LR. Als ik overstap ben ik mijn bewerkingen kwijt. Ja, je kunt alles exporteren maar dan ben je je bewerkingsgeschiedenis kwijt.... Hoe heb jij dit getackeld?
Ik heb C1 ook op subscription basis, en vind het eigenlijk wel ideaal. Altijd de laatste versie, en qua kosten goedkoper dan C1 los kopen en daarna steeds een versie upgrade kopen. Al gaan de tarieven ook op de schop dacht ik. Die CC deal van Adobe met LR en Photoshop is ook lang niet gek, C1 is duurder per maand volgens mij.Hoe langer je met LR / PS werkt, hoe erger je vendor lock-in wordt. Maar dat heb je waarschijnlijk sowieso ongeacht welke software je gebruikt. Het nadeel bij Adobe is dan dat het op abonnements-basis gaat. En het is beetje zonde om tientje in de maand te blijven betalen alleen om je oude catalogus te kunnen blijven bekijken en bewerken.
Nog een puntje trouwens, als je gewend bent om alles naar DNG om te zetten en op te slaan kan C1 daar weinig mee, dus tenzij je voorbemens bent om nooit weg te gaan bij Adobe zou ik altijd met raw en sidecar/xmp werken.
Affinity is alleen geen Lightroom alternatief maar een Photoshop alternatief en imho voor serieuze zaken nog lang niet volwassen genoeg. Ongeacht het programma wat je gebruikt zal je het :"probleem" hebben dat je alleen met dat programma die bewerkingen hebt. Daar kom je niet onderuit omdat een RAW foto geen afbeelding is maar alleen een verzameling ruwe data, elk programma interpreteert het weer anders dus. Ook heeft ieder programma zijn eigen implementatie van bepaalde bewerkingen.sys64738 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 22:10:
Zelf kun je je hiermee helemaal gek maken en van pakket naar pakket stappen maar mijn advies is: pak gewoon het pakket waar je fijn mee kan werken. Je geeft honderden euro's uit aan een camera en dan moet 100 - 150 euro per jaar aan software toch ook geen probleem zijn.
Mocht je overstappen dan kun je de oude catalogussen gewoon bewaren en eens in de zoveel tijd een trial starten van Lightroom via de Creative Cloud app. Meteen ook een leuke oefening om de bewerkingen in je nieuwe programma na te maken. Het geeft sowieso vaak verfrissende resultaten als je je foto's opnieuw bewerkt.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Heb ondertussen ACDSee Pro 10 gekocht. Promo waarbij je voor zelfde prijs 1 extra licentie kreeg.
[ Voor 23% gewijzigd door Universal Creations op 20-04-2017 11:12 ]
@Chiron Misschien moet ik me inderdaad niet zo druk maken. Je hebt altijd de RAW nog dus re-processen zal hopelijk een beter resultaat opleveren dan "vroeger".
@Ventieldopje Nee, ik snap dat Affinity en PS clone is. Maar het ging mij meer om switchen van de hele workflow. Maar inderdaad, zolang er geen universele taal/standaard is om bewerkingen in vast te leggen zul je altijd gebonden zijn aan 1 leverancier. En het gaat me ook zeker niet om de kosten hoor. 10 a 12 euro per maand voor tools die ik heel veel gebruik, daar kan ik prima mee leven. LR is af en toe wat traag inderdaad maar niet zo irritant dat ik het Adobe kamp ga verlaten.
@Ventieldopje Nee, ik snap dat Affinity en PS clone is. Maar het ging mij meer om switchen van de hele workflow. Maar inderdaad, zolang er geen universele taal/standaard is om bewerkingen in vast te leggen zul je altijd gebonden zijn aan 1 leverancier. En het gaat me ook zeker niet om de kosten hoor. 10 a 12 euro per maand voor tools die ik heel veel gebruik, daar kan ik prima mee leven. LR is af en toe wat traag inderdaad maar niet zo irritant dat ik het Adobe kamp ga verlaten.
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Affinity Photo is idd meer een Photoshop tegenhanger. Het kan wel RAW bestanden rechtstreeks inladen, maar echt ideaal is het niet. C1/LR zijn daar superieur aan.
Waar Affinity wel heel sterk in is de snelheid, Photoshop wordt baggertraag als je heel veel layers hebt. En dan heb je nog dingen als de inpainting brush, de live filters, en de panorama stitch functie. Tenzij je heel specifieke dingen nodig hebt kun je vrijwel alles ook wel in Affinity ipv PS, maar dat is mijn ervaring. En gezien de prijs (was iets van 5 tientjes, en 1x afrekenen en thats it, geen abo) is dat wel heel erg netjes.
Waar Affinity wel heel sterk in is de snelheid, Photoshop wordt baggertraag als je heel veel layers hebt. En dan heb je nog dingen als de inpainting brush, de live filters, en de panorama stitch functie. Tenzij je heel specifieke dingen nodig hebt kun je vrijwel alles ook wel in Affinity ipv PS, maar dat is mijn ervaring. En gezien de prijs (was iets van 5 tientjes, en 1x afrekenen en thats it, geen abo) is dat wel heel erg netjes.
Ze hebben voornamelijk de prijs mee en naar mijn mening maakt het een goeie vervanger van Photoshop Elements. De "magische" dingetjes zijn in Photoshop vele beter uitgewerkt maar vergt wel even wat meer kennis.Chiron schreef op donderdag 20 april 2017 @ 08:45:
Affinity Photo is idd meer een Photoshop tegenhanger. Het kan wel RAW bestanden rechtstreeks inladen, maar echt ideaal is het niet. C1/LR zijn daar superieur aan.
Photoshop heb ik overigens nog nooit echt super traag gekregen maar het is raadzaam om de cache af te stellen op het soort bestanden dat je bewerkt (veel kleine lagen vs één giga laag etc.).
www.maartendeboer.net
Pagina: 1